جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3578- تاریخ : 1394/12/13 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

فاني در حاشيه مراسم تجليل از 64 پيشکسوت امور تربيتي:
مدارس استعدادهاي درخشان در هيچ نقطه از کشور نبايد تعطيل شوند

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش:
تکاليف نوروزي دانش‌آموزان بايد فعاليت‌محور باشد

با شعار «بهار همدلي، شکوه مهرباني»
آغاز جشن نيکوکاري در مدارس سراسر کشور


يادگيري


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)

برگزاري هفتمين نمايشگاه دستاورد هاي پژوهشي دانش آموزان مجتمع آموزشي هوشمند خديجه كبري


 فاني در حاشيه مراسم تجليل از 64 پيشکسوت امور تربيتي:
 مدارس استعدادهاي درخشان در هيچ نقطه از کشور نبايد تعطيل شوند 

 
وزير آموزش و پرورش با اشاره به اين که مدارس استعدادهاي درخشان در هيچ نقطه از کشور تعطيل نشده‌اند بلکه ورودي به اين مدارس کاهش يافته است، گفت: مهمترين اقدام آموزش و پرورش در سال‌جاري اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان و تلاش براي توسعه عدالت آموزشي بود.

به گزارش اداره اطلاع رساني و روابط عمومي آموزش و پرورش شهر تهران ، علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش امشب در حاشيه مراسم تجليل از 64 پيشکسوت امور تربيتي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته از بيش از 400 شهيد امور تربيتي با دعوت از خانواده آنها ياد شد و مورد تقدير قرار گرفتند.

فاني در خصوص تعطيلي مدارس استعداد درخشان در برخي استانها از جمله تهران و نارضايتي خانواده‌ها از اين موضوع عنوان کرد: شاخص جهاني براي انتخاب دانش‌آموزان تيز هوش براي تحصيل در مدارس استعدادهاي درخشان 2.28 درصد است، يعني از بين هر 100 دانش‌آموز حداکثر 2.28 نفر مي‌توانند وارد مدارس استعدادهاي درخشان شوند.

وي ادامه داد: در سال‌هاي گذشته اين نسبت در برخي استان‌ها و مدارس استعدادهاي درخشان رعايت نشد. بنابراين تصميم گرفتيم تا با شيب ملايم به سمت شاخص جهاني در اين رابطه حرکت کنيم.

وزير آموزش و پرورش با تاکيد بر اين که در شهرهاي مختلف به هيچ وجه مدارس سمپاد را تعطيل نکرديم بيان کرد: در گذر از دوره متوسط اول به دوم، دانش‌آموزاني که وارد مدارس استعدادهاي درخشان در سال‌هاي گذشته شده‌اند، همچنان در اين مدارس باقي مي‌مانند، اما ورودي به اين مدارس را کاهش مي‌دهيم تا به استانداردهاي جهاني دست يابيم.فاني ادامه داد: با ادغام تعدادي محدودي از مدارس استعدادهاي درخشان، با توجه به ظرفيتي که در اين رابطه داريم عمل خواهيم کرد.


 معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش:
 تکاليف نوروزي دانش‌آموزان بايد فعاليت‌محور باشد 

 
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش با تأکيد بر اينکه تکاليف نوروزي دانش‌آموزان بايد فعاليت‌محور باشد، گفت: توصيه ما به شوراي معلمان بر اين است که تکاليف فعاليت‌محور براي دانش‌آموزان تهيه کنند بدين صورت که دانش‌آموز از سفرهاي نوروزي خود و ديد و بازديدها گزارشي را تهيه و به معلمان ارائه کنند.

علي زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با آنا در خصوص تکاليف نوروزي دانش‌آموزان افزود: چند سالي است که تکاليف نوروزي هماهنگ به شکل استاني و کشوري ارائه نمي‌شود و اين مسئوليت برعهده شوراي معلمان واگذار شده است تا بر اساس شرايط تحصيلي دانش‌آموزان و مدرسه تکاليف نوروزي را تعيين کنند.

وي افزود: اما توصيه ما بر اين است که معلمان تکاليف فعاليت‌محور را در ايام تعطيلات نوروز براي دانش‌آموزان تعيين کنند براي مثال دانش‌آموزان از سفرهاي نوروزي، ديدو بازديدها و آداب و رسوم گزارش‌هايي را تهيه و بعد از تعطيلات به معلم خود ارائه دهند زيرا در اين صورت علاوه‌بر اينکه دانش‌آموز تکاليف خود را انجام داده در کنار خانواده حضور داشته و آداب و سنت‌هاي خود را انجام داده است.

زرافشان عنوان کرد: ايام نوروز فرصتي مناسب است تا دانش آموزان در کنار خانواده تکاليف اجتماعي خود را انجام دهند به اين صورت که به آداب و رسوم‌ها بپردازند تا بتوانند با روحيه مناسب‌تري بعد از تعطيلات به مدرسه بازگردند و دروس را آغاز کنند.معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش در بخش ديگري از سخنانش يادآور شد: به دانش‌آموزان نيز تأکيد مي‌شود از درس‌هاي خود فاصله نگيرند و با مرور دروس و انجام تکاليف واگذار شده با آمادگي کامل بعد از تعطيلات در کلاس حاضر شوند.


 با شعار «بهار همدلي، شکوه مهرباني»
 آغاز جشن نيکوکاري در مدارس سراسر کشور 

 ‌ با حضور مسئولان کميته امداد و آموزش و پرورش، سي و ششمين جشن نيکوکاري با شعار «بهار همدلي، شکوه مهرباني» در مدارس سراسر کشور آغاز شد.به گزارش اداره اطلاع رساني و رولبط عمومي آموزش و پرورش شهر تهران ، ‌ با حضور مصطفي خاکسار قهرودي معاون امور مشارکت‌هاي مردمي کميته امداد امام خميني (ره)، حميدرضا کفاش معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش، محسن وليئي مديرکل کميته امداد استان تهران، ابوطالبي معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش شهر تهران و جمعي از مديران و معاونين امداد و آموزش و پرورش در مجتمع آموزشي دخترانه متقين در منطقه 12 تهران، جشن نيکوکاري آغاز شد.

جشن نيکوکاري امسال با شعار «بهار همدلي، شکوه مهرباني» و با هدف کمک به دانش‌آموزان نيازمند در آستانه آغاز سال نو انجام مي‌گيرد و 15 هزار پايگاه کميته امداد و 50 هزار مدرسه و مرکز آموزشي در سطح کشور آمادگي جمع‌آوري کمک‌هاي مردمي را دارند.

جشن نيکوکاري طي سه روز 12، 13 و 14 اسفند در سطح کشور برگزار خواهد شد که اين جشن در 12 اسفند در پايگاه مدارس سراسر کشور، 13 اسفند ماه در پايگاه‌هاي کميته امداد امام خميني(ره) و 14 اسفند در پايگاه‌هاي نماز جمعه و مسيرهاي پياده‌روي برگزار خواهد شد.


 يادگيري 

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش تاكيد كرد:

لزوم تربيت فرهنگي دانش آموزان با شيوه هاي جديد

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش گفت: ارزش‌هاي ديني و مذهبي را نمي‌توان به اجبار در دانش‌آموزان نهادينه کرد.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه البرز، رضا کفاش در همايش "راهبران تربيتي، سفيران همدلي و همزباني" که در محل سالن امام علي(ع) برگزار شد، ضمن گراميداشت ياد شهداي مربي تربيت، اظهار کرد: آموزش و پرورش 411 شهيد مربي را به اين انقلاب تقديم کرده است و ياد اين شهدا و ارزش‌هاي آنان بايد در مدارس و بين دانش‌آموزان نهادينه شود.

اين مسئول تشکيل اداره امور تربيتي ارزش‌هاي ديني و انقلابي را گامي براي تحقق اين مهم دانست و افزود: با توجه به هجمه‌هاي فرهنگي دشمنان اين اداره نقش بسزايي در جلوگيري ازنهادينه شدن فرهنگ بيگانه در بين دانش آموزان ايفا کرده است به طوري که اگر اين اداره نبود اعتقادات جوانان امروز با انديشه‌هاي الحادي دشمنان تا کنون از بين رفته بود.

وي در ادامه از اهميت توسعه امور تربيتي و فرهنگي در بين دانش‌آموزان سخن به ميان آورد و گفت: تربيت فرهنگي دانش آموزان بايد با شيوه‌هاي جديد صورت بگيرد تا اصول و مباني فرهنگي و پرورشي به بهترين شکل ممکن در آن ها نهادينه شود.

کفاش با تاکيد بر اينکه کار نهادينه کردن امور تربيتي به دليل توسعه تکنولوژي‌هاي مختلف از جمله فضاي مجازي نسبت به گذشته تفاوت چشمگيري دارد، ابراز کرد: القاي امور ارزشي و تربيتي به نسل جوان بايد با روش هاي نوين انجام شود، روشي که زبان دانش آموز امروز را بلد باشد و بتواند وارد دنياي دانش آموزان شود و با برقراري ارتباط مناسب، ارزش ها را در شخصيت نسل جوان نهادينه سازد.

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش تکنولوژي و فضاي مجازي را وسيله‌اي دانست که مي توان به بهترين نحو ممکن از آن در جهت رسيدن به اهداف عالي و الهي استفاده کرد و افزود: نقش فضاي مجازي در سياست و جريان‌هاي اجتماعي غير قابل انکار است و از اين فرصت مي توان به بهترين شکل ممکن بهره برد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود از ضرورت به کارگيري اعتدال در انجام برنامه‌هاي تربيتي سخن به ميان آورد و گفت: ميانه روي و اعتدال بايد در برنامه‌هاي تربيتي مدارس به کار گرفته شود و از افراط و تفريط پرهيز شود؛ چرا که با اجبار نمي‌توان مسائل مذهبي و ارزش‌هاي ديني را در بين دانش‌آموزان حاکم کرد.

اين مسئول در پايان گفت: براي تحقق اهداف پرورشي بايد به اين امور نگاه جامعي داشته باشيم و از ظرفيت کليه اقشار و دستگاه‌هاي اجرايي به ويژه مربيان تربيتي استفاده کنيم تا امور تربيتي را از آموزش و پرورش خارج کنيم.


مدير کل آموزش و پرورش کردستان :

اعزام بيش از 37 هزار نفر از دانش آموزان به مناطق عملياتي

مدير کل آموزش و پرورش کردستان گفت : از ابتداي سال 94تا کنون بيش از 37 هزار نفر از دانش آموزان استان در قالب اردوهاي راهيان نور به مناطق عملياتي اعزام شده اند.

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان کردستان، رشيد قرباني گفت: از ابتداي سال 94 تا کنون طي سه نوبت 37 هزار و 758 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه استان در قالب اردوهاي راهيان نور ، از مناطق عملياتي جنوب و شمال غرب کشور بازديد کرده اند .

وي با بيان اينکه در اين اردوها تعدادي از فرهنگيان و عوامل اجرايي نيز دانش آموزان را همراهي کرده اند ، توسعه و تعميق فرهنگي ايثار و شهادت و آشنايي دانش آموزان ازخودگذشتگي و ايثارگري رزمندگان اسلام ، شهداي سال جنگ تحميلي را از مهم ترين اهداف اين اردوها بر شمرد و گفت : در اين اردوهاي فرهنگي ، روايان رويدادهاي جنگ را براي دانش آموزان تشريح و بسته هاي فرهنگي در بين آنها توزيع شده است .

وي از اجراي موفق اردوهاي راهيان نور دانش آموزي استان در سال تحصيلي گذشته خبر داد خبر داد و گفت : استان کردستان در اعزام دانش آموزان به اردوي راهيان نور در سال تحصيلي 94-93رتبه برتر کشوري و تنديس تجلي اخلاص را کسب کرد .


مديرکل آموزش وپرورش استان سمنان:

بيش از 25هزار دانش آموز استان ، تحت پوشش طرح ملي داناب

مدير کل آموزش و پرورش استان سمنان با بيان اينکه از امروز طرح نجات آب (داناب) در تمامي مدارس اول متوسطه استان کليد خورد، گفت: طرح نجات آب در 216 مدرسه با حضور 25 هزار و389 دانش آموز مقطع اول متوسطه اجرا مي‌شودبه گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش ، محمدرضا جهان در آيين افتتاح طرح ملي داناب اظهاركرد : مهمترين هدف اين طرح ترويج فرهنگ حفاظت بهتراز منابع آب در بين دانش آموزان و اوليا آنان مي باشد که جهت تحقق آن آموزش هاي لازم به دانش آموزان ارائه مي گردد.وي با بيان اين که طرح داناب يک طرح دانش آموزي براي نجات آب و منابع آبي استان است، تصريح کرد: بيش از 25 هزار دانش آموز استان در 216 مدرسه متوسطه دوره اول تحت پوشش اين طرح قرار مي گيرند.مديرکل آموزش وپرورش استان سمنان خاطرنشان کرد : در طرح داناب ما دست نياز به سوي دانش آموزان دراز کرده تا به ياري مسئولان استان در حفاظت و صيانت از منابع آبي بشتابيم و آگاهي جامعه را در بخش آب ارتقا بخشيم.جهان با اشاره به اينکه پشتوانه اصلي طرح داناب دانش آموزان هستند، گفت: آموزش و پرورش پتانسيل فراواني در بحث آموزش و فرهنگ سازي دارد و ما آمادگي داريم تمام ظرفيت هاي اين نهاد آموزشي را در خدمت اجراي طرح فرهنگي داناب به کار گيريم


 از گوشه و كنار 

واريزسهام فرهنگيان بازنشسته

مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان خبر داد: مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان از واريز سود سهام فرهنگيان بازنشسته در ماه‌هاي مهر، آبان و آذر خبر داد و گفت: عمليات بانکي واريز سهم‌الشرکه روز چهارشنبه (12 اسفندماه) آغاز مي‌شود و قطعا از شنبه از طريق تک‌کارت‌هاي سرمايه فرهنگيان قابل دريافت خواهد بود. به گزارش اداره اطلاع رساني و روابط عمومي آموزش و پرورش شهر تهران ، شهاب‌الدين غندالي ضمن اعلام اين خبر گفت: مجموع سود واريزي براي فرهنگيان بازنشسته 800 ميليارد تومان است.

وي ادامه داد: فهرست‌هاي استاني براي دي ماه هنوز به دست ما نرسيده است، در صورت دريافت گزارشات و طي مراحل مربوط سود سهام دي ماه نيز واريز خواهد شد.

مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان با بيان اينکه فرهنگيان بازنشسته عضو موسسه از ابتداي مهر 1394 به بعد از طريق بانک سرمايه تسهيلات خود در صندوق ذخيره فرهنگيان را دريافت مي‌کنند ادامه داد: از اين رو براي تمام بازنشستگان عضو موسسه تک کارت بانک سرمايه صادر و به فرهنگيان تحويل خواهد شد.

غندالي اضافه کرد: براي فرهنگيان عضو مؤسسه که قبلاً در بانک سرمايه حساب داشته‌اند، کارت بانکي صادر نشده و اين فرهنگيان مي‌توانند از همان حساب بانکي خود نزد بانک سرمايه استفاده کنند.


دانش‌آموزان هزار ساعت عربي مي‌خوانند

هدف تنها کنکور و نمره است

يک استاد دانشگاه گفت: دانش آموزان حدود هزار ساعت عربي مي خوانند اما وقتي هدف از يادگيري زبان، کنکور و نمره مي شود، بيشتر از اين نمي شود انتظار داشت.

به گزارش مهر، علي جان بزرگي عضو گروه عربي دفتر تأليف کتب درسي درخصوص آموزش زبان عربي گفت: برنامه ما در حوزه کتاب درسي است، از سال 90 تحول خوبي در سازمان پژوهش به وجود آمد و براي اولين بار راهنماي درسي کتاب عربي تأليف شد و پژوهشي به وجود آمد که معلمان بايد براساس استانداردهاي اين کتاب راهنما تدريس کنند. علاوه براين، با توجه به اسناد بالادستي، اصل 16 قانون اساسي روي آموزش زبان عربي براي فهم متون ديني تأکيد دارد. مخاطبان ما دانش آموزان مسلمان ايراني در اين کتاب ها هستند.

عضو گروه عربي دفتر تأليف کتب درسي با بيان اينکه حق هر دانش آموزي است که بداند به چه دليل بايد عربي بداند، خاطرنشان کرد: ما تمام ضرورت هاي يادگيري زبان عربي را پشت کتاب هفتم درسي دبيرستان توضيح داديم.

وي افزود: اول اين که زبان عربي براي يادگيري قرآن است. و دوم اين که يکي از 6 زباني است که در سازمان ملل به آن تکلم مي شود. سوم اينکه زبان 58 کشور مسلمان و زبان دوم بعضي از کشورها به شمار مي رود. چهارم اين که متون علمي قرن پنجم ايران بيشتر به زبان عربي است. چهار مهارت خواندن، نوشتن، شنيدن و صحبت کردن را در يادگيري زبان عربي به صورت ساده در نظر گرفتيم.وي افزود: رويکرد اين بود که مخاطبان يادگيري اين زبان، دانش آموزان مسلمان ايراني در زمان حال هستند. پس از آن بازتاب خوبي از دانش آموزان داشتيم و دلسردي و بي انگيزگي نسبت به اين زبان کم شده است. در ادامه مهدي اصغري، مسئول آموزش مرکز تخصصي زبان عربي با اشاره به اين که بايد اين موضوع را از زاويه نگاه زبان آموز کاوش و بررسي کرد، يادآور شد: بخشي از کمبود رغبت نسبت به يادگيري عربي به بدنه و نظام آموزشي ما بر مي گردد که هدف گذاري به درستي صورت نگرفته است. اين که چه هدفي براي دانش آموز و يادگيري زبان عربي ترسيم کرديم، جاي سؤال دارد.

وي افزود: دومين مسأله مربوط به روش يادگيري زبان عربي است.وي گفت: دانش آموزان حدود هزار ساعت عربي مي خوانند اما وقتي هدف از يادگيري زبان، کنکور و نمره مي شود، بيشتر از اين نمي شود انتظار داشت.

عبدالحسين فقهي عضو هيئت علمي دانشگاه درباره آموزش زبان عربي، با بيان اينکه با ورود اسلام به ايران، ايرانيان علاقه مند به زبان عربي براي يادگيري قرآن شدند، گفت: اولين کتاب مربوط به آموزش دستور زبان عربي را سيبويه ايراني، تأليف کرده است. توجه به زبان عربي و تدوين کتاب هاي دستوري در طول تاريخ درباره صرف و نحو و علوم بلاغي ادامه پيدا کرد. وي با اشاره به اينکه انگيزه اساسي ايرانيان به زبان عربي اعتقاد به اسلام براي فهم قرآن کريم بود، توضيح داد: تا قبل از انقلاب عربي به عنوان زبان پايه، فهم علوم ديني در حوزه علميه جايگاه داشت. کسي که وارد حوزه علميه مي شد، تا زماني که به تخصص در زمينه عربي نمي رسيد، نمي توانست وارد علوم ديگر شود. پس از ورود اسلام به ايران و آشنايي ايرانيان با زبان عربي، واژگان بسياري از اين زبان وارد زبان فارسي شد.اين استاد دانشگاه افزود: اين باعث به وجود آمدن يک زبان فارسي سرشار از عربي شد و زمينه اي به وجود آمد که عموم مردم براي فهم فارسي به عربي روي آوردند.


 زنگ تفريح 
 عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)


 برگزاري هفتمين نمايشگاه دستاورد هاي پژوهشي دانش آموزان مجتمع آموزشي هوشمند خديجه كبري 

هفتمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي دانش آموزان مجتمع آموزشي هوشمند خديجه كبري در منطقه چهار با حضور دكتر جاسبي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، دكتر غلامرضا حبيبي رياست آموزش و پرورش منطقه چهار، مهندس فرهادي شهردار منطقه 14 تهران و جمعي از معاونين و مسئولين آموزش و پرورش استان تهران برگزار شد. گزارش تكميلي اين نمايشگاه روز شنبه ارائه خواهد شد.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون