جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3568- تاریخ : 1394/12/02 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(يكشنبه)

فاني تصريح كرد:
قصه گويي يكي از اهداف تعليم و تربيت و انتقال فرهنگ به آينده است


واگذاري توزيع سهميه‌هاي استخدامي معلولان به آموزش و پرورش و بهزيستي


موج تغييرات کتب درسي به پايه دهم رسيد

زنگ تفريح
حياط مدرسه
عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)

از گوشه و كنار


زبان انگليسي فرزند ناتني وزارت آموزش وپرورش


 فاني تصريح كرد:
 قصه گويي يكي از اهداف تعليم و تربيت و انتقال فرهنگ به آينده است 

وزير آموزش و پرورش گفت:قصه گويي روش بسيار مناسبي براي تربيت دانش آموزان است و از اين طريق ميتوان ارزشها، هنجارها، بايدها و نبايدها، عادات، و آداب و رسوم را در قالب قصه به آنها آموخت.
به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي آموزش و پرورش، علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش در مراسم اختتاميه هجدهمين جشنواره بين المللي قصه گويي افزود: به عنوان وزير مسئوليت تربيت بيش از 13 ميليون
دانش آموز را بر عهده دارم و احساس مي کنم بايد از قصه گويي تعليم بچه ها را انتظار داشت.
وي خاطر نشان کرد: فاني تصريح کرد: قصه ها يک روش غيرمستقيم در انتقال فرهنگ و تمدن هستند و يکي از هدفهاي تعليم و تربيت، انتقال فرهنگ از نسل گذشته به آينده است که از طريق قصه گويي مي توان به اين رسالت دست يافت.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به انتقال مفاهيم اخلاقي و اجتماعي از طريق قصه ها تاکيد کرد: قصه مي تواند اين کاربرد و کارکرد را در نظام تربيت ايفا و سبک زندگي را به کودکان ما منتقل کند.وي گفت: اعتقاد داريم تربيت اصلي کودک در هفت ساله اول زندگي اش شکل مي گيرد و کودکان با گوش دادن به قصه ها مي توانند رفتار خود را در آينده رقم بزنند.
فاني افزود: يکي از مشکلاتي که امروز جوامع با آنها دست به گريبان هستند فاصله بين
نسل هاست که در بعضي از جوامع اين فاصله به شکاف تبديل شده است و به عنوان ضايعات اجتماعي خود را نشان مي دهند که قصه ها
مي توانند اين فاصله نسلي را کاهش دهند.
وي با اشاره به حضور پدربزرگها و مادربزرگها در اين جشنواره گفت: پدربزرگها و مادربزرگها با تعريف قصه ها براي نوه هاي خود مي توانند در جهت تحکيم خانواده گامي اساسي بردارند.وزير آموزش و پرورش تصريح کرد: يکي از مشکلات امروز ما در جوامع، توسعه فناوري است و جدايي خانواده ها بر اثر اين نوع از توسعه شکل گرفته است.وي افزود: اين جدايي مي تواند با قصه ها و ترويج آن در خانواده ها برطرف شود و اعضاي خانواده به يکديگر نزديک تر شوند.
فاني در بيان فايده ها ديگر قصه و
قصه گويي گفت: بچه ها مي توانند از اين طريق با کتاب و کتابخواني بيشتر آشنا شوند و اين فرهنگ مبارک در جامعه افزايش پيدا کند.
وزير آموزش و پرورش تصريح کرد: لذت بخش بودن و جذاب بودن از لوازم اثر بخش
قصه ها در ميان کودکان است و اين قصه ها بايد به زبان ساده به آنها گفته شود.
وي افزود: قصه ها بايد سرگرم کننده و جذاب باشند و به نحوي با نظرات کودکان سازگاري و لطافت دنياي آنها را داشته باشند تا بتواند به خوبي با آنها ارتباط برقرار کنند.


 واگذاري توزيع سهميه‌هاي استخدامي معلولان به آموزش و پرورش و بهزيستي  

معاون وزير آموزش و پرورش معتقد است که بايد رديف استخدام سه درصدي معلولان را از هردستگاهي بگيرند و امر توزيع اين سهميه‌ها را به آموزش و پرورش استثنايي و يا سازمان بهزيستي بسپارند تا اين قانون را اجرا کنيم.
مجيد قدمي در گفت‌وگو با ايسنا، مهمترين مطالبه از نمايندگان مجلس آينده را تغيير نگاه به بحث معلولان در قوانين و مقررات دانست و اظهار کرد: بايد حقوق معلولان مشابه حقوق افراد عادي جامعه تعريف شود.وي افزود: علاوه بر اين لازم است بر حسن اجراي قوانين حمايتي از معلولان نظارت شود، به عنوان مثال مصوبه سهم سه درصدي معلولان در استخدام‌هاي دولتي عملا اجرا نمي‌شود و بايد نمايندگان مجلس زمينه‌هاي عدم اجراي قانون را پيدا، بررسي و براي رفع آن اقدام کنند.رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور معتقد است که بايد رديف استخدام سه درصدي معلولان را از هردستگاهي کم کنند و امر توزيع اين سهميه‌ها را به آموزش و پرورش استثنايي و يا سازمان بهزيستي بسپارند تا به آن عمل کنند. قدمي همچنين بر ضرورت توجه ويژه به مناسب سازي فضاهاي شهري تاکيد کرد و گفت: عملياتي کردن اين برنامه‌ها نيازمند تخصيص اعتبارات و نظارت‌هاي بيشتر است. به عنوان مثال قانون گذار در نظر گرفتن مسيرهاي ويژه عبور و مرور معلولان در اماکن و ساختمان‌هايي را توصيه کرده است، بايد اين قانون به نحوي تغيير کند که اگر يک ساختمان بدون رعايت موارد فوق ساخته شد، مهندس ناظر آن را تاييد نکند و در غير اينصورت مجرم شناخته شود.وي تصريح کرد: متاسفانه در زمينه اجراي قانون و برخورد با اشخاصي که آن را رعايت نمي‌کنند دچار ضعف هستيم.معاون وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنايي در سال جاري مطلوب تر از سال‌هاي گذشته بود گفت: در لايحه بودجه 95 نيز رشد 15 درصدي براي اين بخش پيش بيني شده است، هرچند نيازهاي روي زمين مانده
بي‌شمارند.


 موج تغييرات کتب درسي به پايه دهم رسيد 

معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه جابجايي معلمان بدون آموزش مورد تأييد نيست، گفت: گاهي بر اساس شرايط، معلمان يک پايه در پايه ديگري تدريس مي‌کنند لذا مراکز آموزشي موظفند روش آموزش کتب‌ جديد را به معلمان ارائه کنند.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمين محي‌الدين بهرام محمديان رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در جلسه مديران اين سازمان اظهار داشت: پس از استقرار نظام جديد آموزشي بر اساس سند تحول بنيادين و در راستاي برنامه درسي ملي، هر سال موظف به تغيير کتاب‌هاي دو پايه تحصيلي بوديم که امسال پايه‌هاي پنجم و نهم، جديدالتأليف بود و سال آينده موج تغييرات به پايه دهم مي‌رسد که با توجه به تنوع شاخه‌ها و رشته‌هاي تحصيلي، سالي سخت و پر کاري پيش رو خواهيم داشت.
وي با تأکيد بر اينکه جابجايي معلمان، بدون آموزش مورد تأييد نيست، افزود: گاهي ضرورت ايجاب مي‌کند از معلمان يک پايه که ديگر وجود ندارد، در پايه ديگري استفاده شود، لذا مراکز آموزشي موظفند با برنامه‌ريزي مناسب دوره‌هاي توجيهي و روش آموزش کتاب‌هاي جديد را براي معلمان ارائه کنند. حجت‌الاسلام والمسلمين محمديان ضمن تشريح فرايند تدوين تا تأليف کتب درسي، اضافه کرد: در سال جاري هر فصل از کتاب که آماده شد، به منظور رويت و اظهار نظر معلمان، کارشناسان و صاحب نظران روي سايت دفتر تأليف قرار گرفت و پس از گردآوري و بررسي نظرات و اعمال پيشنهادات منطقي و اعتبار بخشي، کتاب براي چاپ ارسال شد و در واقع کتابي بدون رويت معلمان انتشار
نمي‌يابد.


 زنگ تفريح
 حياط مدرسه 
 عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)


 از گوشه و كنار 

در تمام استان‌هاي کشور انجام شد؛
تجزيه و تحليل نمرات امتحانات خرداد سال گذشته
رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: تجزيه و تحليل نمرات امتحانات خردادماه دانش‌آموزان انجام شد.
عبدالرسول عمادي رئيس مرکز سنجش وزارت‌ آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در خصوص تجزيه و تحليل امتحانات خردادماه سال تحصيلي گذشته، اظهار داشت: تجزيه و تحليل نمرات امتحانات خردادماه دانش‌آموزان تمام استان‌هاي کشور انجام شده است.
وي افزود: نتايج نهايي اين تجزيه و تحليل از تمام استان‌ها دريافت شده و بررسي‌هاي لازم در اين خصوص انجام مي‌شود.
عمادي گفت: نتيجه‌اي که بخواهيم در کوتاه مدت از اين تجزيه و تحليل نمرات اعلام کنيم وجود ندارد، اما از اين تحليل نمرات در بهبود فرايند آموزشي سال آينده استفاده مي‌کنيم.
رئيس مرکز سنجش وزارت‌ آموزش و پرورش تصريح کرد: از اين تحليل نمرات مي‌توانيم نقاط ضعف و قوت سيستم و دانش‌آموزان را بررسي کنيم و اميدواريم اين موضوع به بهبود فرايند آموزشي کمک کند.

تا 50 نوبت؛
توزيع شير رايگان در مدارس پايتخت
مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران از توزيع 50 نوبت شير رايگان در مدارس تهران خبر داد و گفت: توزيع شير در مدارس متوقف نمي‌شود.
به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي آموزش و پرورش، اسفنديار چهاربند مديرکل آموزش و پرورش شهر تهرا در پاسخ به اين پرسش که «آيا قرار است توزيع شير در مدارس متوقف شود؟»، اظهار داشت: خير، همانطور که قول داده بوديم شير رايگان مدرسه در 50 نوبت توزيع مي‌شود.
چهاربند افزود: شير مدارس از نظر اعتبارات مشکلي ندارد و از محل يارانه‌ها تأمين مي‌شود.
مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصريح کرد: شير رايگان در تمام مدارس پايتخت به ميزان همان 50 نوبتي که گفته شده بود بدون هيچ مشکلي توزيع خواهد شد.

از سوي بنياد ورکي؛
«عاقله آصفي» در فهرست 10 معلم برتر جهان
بنياد «ورکي» نام «عاقله آصفي» را در فهرست 10 معلم برتر جهان قرار داد.
به گزارش خبرنگار سايت افغانستان فارس، نام «عاقله آصفي» معلم پناهندگان افغانستاني در ليست جايزه جهاني معلم بنياد «ورکي» قرار داده شده است.
کميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان در سايت خود نوشت: عاقله آصفي در سال 1371، همزمان با آغاز جنگ‌هاي داخلي افغانستان به ايالت «پنجاب» پاکستان رفت و در آنجا به آموزش دختران افغانستاني که از امکانات تحصيلي محروم بودند، پرداخت.
وي در حالي که خود يک مهاجر است،به فداکاري،شجاعت و خستگي ناپذيري در امر آموزش دختران پناهنده افغانستان در پاکستان شهرت دارد.
بنياد ورکي که مقر آن در «لندن» است همه ساله يک نفر را از ميان هزاران معلم جهان به عنوان بهترين معلم جهان انتخاب مي‌کند.
اين جايزه به ارزش يک ميليون دلار است و همه ساله هزاران معلم از سراسر جهان براي کسب اين جايزه باهم رقابت مي‌کنند.
آصفي،معلم 49 ساله افغانستاني پيش از اين جايزه «نانسن» سازمان ملل متحد را از آن خود کرد.
اين جايزه به ارزش صد هزار دلار هر سال از سوي کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد به فردي که در جهت حمايت از مهاجرين اقدام به کارهاي بشر دوستانه کرده باشد اهدا
مي‌شود.
سازمان ملل در تمجيد از عاقله آصفي گفته است: با اقدامات وي بسياري از دختران افغان که از امکانات تحصيل برخوردار نبودند توانستند به مدرسه بروند و اين معلم فداکار با کمترين امکانات زمينه آموزش آنان را فراهم کرد.


 زبان انگليسي فرزند ناتني وزارت آموزش وپرورش 

زبان انگليسي از دوره راهنمايي تا پايان فارغ التحصيلي به
دانش آموزان آموزش داده مي‌شود اما شلوغي آموزشگاه‌هاي زبان نشان مي‌دهد که تدريس زبان در نظام تعليم و تربيت موفقيت چنداني نداشته است.
معلمان و دانش آموزان نسبت به ساعات و نحوه آموزش درس زبان انگليسي انتقادهايي دارند و مسئولان وزارت آموزش و پرورش نيز در ظاهر اين انتقاد را وارد مي دانند. اما شلوغي آموزشگاه هاي زبان، نشان مي دهد که تدريس زبان در نظام تعليم تربيت موفقيت چنداني نداشته است و معدود دانش آموزي پيدا مي شود که به زبان انگليسي مسلط باشد.
همين موضوع سبب شد تا آموزش و پرورش پس از 20 سال نسبت به بازنگري کتاب زبان انگليسي اقدام کند و کتاب هاي مکالمه محور جايگزين کتاب هاي گرامرمحور شوند تا شايد مدارس بتوانند گوي برتري و سبقت را از آموزشگاه ها بگيرند و فارغ التحصيلاني باشند که جدا از زبان مادري به يک زبان بين المللي نيز تسلط داشته باشند اما گويا با تغيير ساختار کتاب ها نيز اوضاع يادگيري
زبان انگليسي دانش آموزان تفاوتي نسبت به سال هاي گذشته نکرده است و مشکلات بنيادي هنوز وجود دارد.
کم بودن ساعات تدريس زبان انگليسي و تراکم بالاي کلاس هاي درس از عمده ترين انتقادهاي معلمان اين زبان بين المللي است که مانع يادگيري دانش آموزان مي شود.
موانع پيش روي يادگيري زبان انگليسي
در اين ارتباط، يکي از معلمان زبان انگليسي متوسطه اول به خبرنگار مهر مي گويد: ساعت درس زبان خيلي کم است. حداقل بايد 2 ساعت تدريس زبان داشته باشيم اما 75 دقيقه بيشتر نمي توان تدريس کرد. منظور اين است وقت کلاس به حضور و غياب، تمرين، ساکت کردن دانش آموزان و در نهايت درس دادن مي گذرد.
وي ادامه داد: مشکل عمده ديگر، تعداد بالاي دانش آموزان سر کلاس درس است. به نحوي که تعداد دانش آموزان من در يک کلاس، 37 نفرند و در واقع براي هر نفر 2 دقيقه هم نمي توانم وقت بگذارم. کتاب درس با مکالمه شروع مي شود، دانش آموزان الفباي انگليسي را نمي شناسند و در کلاس هاي ضمن خدمت به ما گفته اند در هر درس سه حرف به ترتيبي که در کتاب آمده به دانش آموزان ياد دهيم در صورتي که يک مکالمه کامل را بايد ياد بگيرند. وقتي دانش آموز کلمه را نديده چگونه مي تواند مکالمه را ياد بگيرد.
وي با بيان اينکه بايد کتاب انگليسي از پايه هاي پايين‌تر تدريس شود، گفت: بايد کلمات به صورت مصور از دوره ابتدايي به
دانش آموزان ياد داده شود. در زبان انگليسي پايه نهم تازه گرامر زبان حال ساده را ياد مي دهند چيزي که ما در اول راهنمايي ياد
مي گرفتيم. در نهايت نيز کنکور امتحان گرامر است نه مکالمه.
اين معلم يادآور شد: در دوره هاي آموزشي تاکيد مي کنند گرامر را به دانش آموز ياد ندهيم اين در حالي است که دانش آموز بايد بداند چگونه جمله را سوالي کند و بايد دستور زبان را ياد بگيرند. زمان براي ياد دادن کم مي آوريم در حالي که اگر زمان درس زبان انگليسي افزايش يابد بهتر مي توانيم به دانش آموزان آموزش دهيم.
اما يکي ديگر از دبيران زبان انگليسي از تغيير کتاب زبان ابراز رضايت مي کند و به خبرنگار مهر مي گويد: يکي از بزرگترين ايرادهايي که وجود دارد، کمبود ساعت تدريس اين درس است. همين مسئله موجب مي شود تا دانش آموزان اين درس را ياد نگيرند اگه اين مشکل حل شود مي توان دانش آموزاني داشت که به زبان انگليسي مسلط باشند.
ضرورت افزايش زبان انگليسي تا 6 ساعت
مسئولان آموزش و پرورش نيز مشکلاتي که در تدريس کتاب زبان انگليسي وجود دارد را انکار نمي کنند. حجت الاسلام
محي الدين بهرام محمديان در واکنش به انتقاد معلمان درباره کمبود زمان تدريس زبان انگليسي، به خبرنگار مهر مي گويد: اين انتقاد وارد است. ساعات آموزشي زبان انگليسي بايد دو ساعت در هفته باشد و کمتر از آن کم فروشي است. بايد بتوانيم ساعت هاي زبان انگليسي را در آينده تجميع کنيم و بايد در برنامه درسي اين تغييرات نهايي شود.
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي درسي بيان کرد: بنده معتقدم بايد در دوره اول متوسطه، 6 ساعت زبان انگليسي داشته باشيم و قدرت آموزش در اين پايه افزايش يابد. همچنين بايد در دوره دوم متوسطه نيز جايگزين پيدا کنيم.
وي تاکيد کرد: البته اين موراد بايد مورد بررسي کارشناسان برنامه درسي و کارشناسان موضوعي نيز قرار گيرد. همچنين
مصوبه اي براي اينکه زبان انگليسي در پايه هاي آموزشي ابتدايي تدريس شود، نداريم و در دستور کار ما نيست.
افزايش ساعت آموزشي زبان انگليسي پايه دوم متوسطه و کاهش ساعت در پايه اول متوسطه
دستور جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش اين روزها بررسي شد و تصويب جدول عناوين و برنامه دروس و شاخه ها و رشته هاي تحصيلي است.
افزايش ساعات زبان انگليسي را از مهدي نويدادهم دبيرکل اين شورا جويا مي شويم. وي به مهر مي گويد: ساعت درس زبان انگليسي نسبت به سرجمع تعداد ساعات آموزش اين زبان نسبت به گذشته کاهش يافته است.وي افزود: ساعت آموزش درس زبان انگليسي در متوسطه اول کاهش يافته است اما براي جبران اين موضوع در دوره متوسطه دوم، ساعت زبان انگليسي در مقايسه با گذشته افزايش يافته است. و درس زبان انگليسي در پايه دهم و يازدهم 3 ساعت و در پايه يازدهم به 4 ساعت افزايش يافته است.با وجود اينکه معلمان و دانش آموزان نسبت به ساعات و نحوه آموزش درس زبان انگليسي انتقادهايي دارند و مسئولان وزارت آموزش و پرورش نيز در ظاهر اين انتقاد را وارد مي دانند اما عملکرد مسئولان نظام تعليم و تربيت نشان مي دهد که مسئولان آموزش و پرورش به اين درس به عنوان فرزند ناتني اين وزارتخانه نگاه مي کنند و همچنان آموزشگاه ها با برگزاري کلاس هاي فشرده و ترميک، گوي سبقت را همانند سال هاي گذشته از اين وزارتخانه ربوده و با ايجاد هزينه براي خانواده ها، درسي را که دانش آموز مي تواند در مدرسه ياد گيرد در آموزشگاه هاي خصوصي ارائه مي دهند.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون