جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3536- تاریخ : 1394/10/23 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(چهارشنبه)


ممنوعيت دريافت وجه براي برگزاري آزمون در مدارس


احتمال تغيير ساعات آموزشي کتاب‌هاي درسي


اجراي طرح "دادرس" در مدارس شهر تهران


يادداشت


از گوشه و كنار


داستان روز


زنگ تفريح
عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)

 ممنوعيت دريافت وجه براي برگزاري آزمون در مدارس 

 
مديركل رسيدگي به تخلفات و شكايت مردمي آموزش و پرورش گفت: برگزاري هر نوع آزمون علمي و فرهنگي در مدرسه بايد با موافقت والدين باشد و دريافت هرگونه وجه الزامي براي برپايي آن ممنوع است.رحيم ميرشاه ولد در مصاحبه با خبرگزاري صدا و سيما، افزود: استفاده از دستگاه هاي کارتخوان در مدارس ممنوع است و اگر اولياي دانش آموزان درخواست كمك داوطلبانه به مدرسه را دارند مي توانند وجه را به شماره حساب مدرسه واريز و رسيد آن را دريافت كنند.

وي به بازرسي از بوفه هاي مدارس هم اشاره كرد و گفت: بوفه هاي مدارس با مسئوليت مدير مدرسه اداره مي شود و هرگونه تخلف در اين بوفه ها برعهده مديران بوده است و بايد جوابگو باشند. مدير كل رسيدگي به تخلفات و شكايت مردمي آموزش و پرورش تاكيد كرد: با وجود اينکه بازرسان آموزش و پرورش و وزارت بهداشت بر روند كار بوفه هاي مدارس نظارت دارند اما هنوز تخلفاتي در بوفه هاي مدارس گزارش مي شود.

ميرشاه ولد از راه اندازي سامانه رسيدگي به شكايات و تخلفات در آموزش و پرورش خبر داد و افزود: ‌اين سامانه هم اكنون در24 استان درحال اجراست.

وي خاطرنشان كرد: مردم با ورود به اين سامانه در پرتال آموزش و پرورش به نشاني medu.ir مي توانند شكايات خود را مطرح و جواب آن را دريافت كنند .

مير شاه ولد از عزل 30 مدير متخلف مدارس در زمان ثبت نام مدارس خبر داد و گفت: گزارش سه ماهه در طول سال تحصيلي هنوز جمع آوري نشده است.

مديركل رسيدگي به تخلفات و شكايت مردمي آموزش و پرورش افزود: 50 درصد از شكايات مردمي از مديران مدارس به حق بوده كه اين شكايات از طريق ادارات كل استان ها بررسي شده است و حداكثر ظرف دو هفته نتيجه رسيدگي به شكايات به مردم داده مي شود.

وي از مديران مدارس خواست آستانه تحمل و نقدپذيري خود را بالا ببرند و در قبال شكايت و گلايه اوليا دانش آموزان واكنشي به آنها نشان ندهند.

مير شاه ولد افزود: درصورتي که مدير مدرسه اي پس از شكايت ولي دانش آموز برخورد نامناسبي با وي داشته باشد حتما با آن مدير برخورد قانوني خواهد شد.


 احتمال تغيير ساعات آموزشي کتاب‌هاي درسي 

 مديرکل تأليف کتب درسي گفت: برنامه تغيير ساعات آموزشي کتاب‌هاي درسي به شوراي عالي آموزش و پرورش پيشنهاد داده شده است تا ضمن بررسي تصويب شود. امان‌الله اماني در گفتگو با مهر درباره تغيير کتاب‌هاي درسي پايه دهم، گفت: در سال آينده وارد سال اول دوره متوسطه دوم مي‌شويم و پايه دهم را خواهيم داشت.وي افزود:در پايه دهم به دليل رشته‌هاي آموزشي مختلف و با وجود شاخه‌ها و رشته‌هاي مختلف، کتاب‌هاي متعددي را نيز خواهيم داشت.

مديرکل تأليف کتب درسي تصريح کرد:عنوان اين کتاب‌ها هنوز مصوب نشده است اما دفتر تأليف، پيش‌توليدها را آغاز کرده تا با تائيد عناوين نهايي، توليد شود.اماني خاطرنشان کرد:کميته تأليف متشکل از صاحبنظران متخصص و معلمين تشکيل شده است و در ادامه نيز افراد ديگري نيز حضور خواهند داشت و در اين کميته از گروه‌هاي مختلف علمي دعوت مي‌کنيم.

وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره انتقاد معلمان از ساعات کم درس زبان انگليسي، گفت:ساعات آموزشي زبان در برنامه‌اي که اجرا مي‌شود، کاهش چشمگيري پيدا کرده است.

مديرکل تأليف کتب درسي ادامه داد: در برنامه جديدي که تهيه کرده‌ايم و در دست بررسي است، در صدد هستيم تا با افزايش ساعات آموزشي برخي از دروس، کمبود ساعت را جبران کنيم؛ اما هنوز برنامه جديد ساعت آموزشي مدارس تصويب نشده است.اماني يادآور شد:برنامه جديد کل جدول دروس مدرسه‌اي از اول تا پايان متوسطه را دربر مي‌گيرد که کتاب زبان انگليسي نيز يکي از آنها است.


 اجراي طرح "دادرس" در مدارس شهر تهران 

 
رئيس جمعيت هلال‌احمر در مورد طرح دادرس در مدارس گفت: اين طرح فعلا در تهران اجرا شده و هدف آن آماده‌سازي تمام مدارس از نظر مقابله با حواث است و وظيفه هلال‌احمر آموزش همگاني و تهيه لوازم مورد نياز است.

به گزارش شاپرك، ضيايي با اشاره به اجراي طرح مدرسه آماده در تهران گفت: ما 4 سال است که سالانه 400 هزار دانش‌آموز را آماده مقابله با حوادث مي‌کنيم.سيد امير محسن ضيايي در ادامه افزود:مدارس از ارکان جامعه به شمار مي‌رود و از نظر فيزيکي و آموزشي بايد ايمن‌سازي شود.رئيس جمعيت هلال‌احمر با بيان اينکه از 4 سال قبل در قالب طرح دادرس دانش‌آموزان تحت آموزش قرار مي‌گرفت گفت: سال اول 150 هزار و سال بعد هر سال 400 هزار نفر را آموزش داده‌ايم.

رئيس جمعيت هلال‌احمر به وجود 13 ميليون دانش‌آموز در مدارس کشور اشاره کرد و گفت: يک نشان طراحي شده است که به مدارسي که توانستند خود را ايمن سازي کنند اعطا مي‌شود البته مدارسي که بافت فرسوده دارند در صورت عدم اصلاح فيزيکي مدرسه اين نشان را دريافت نخواهند کرد. وي شهرداري تهران را مسئول تأييد نوسازي و مقاوم‌سازي مدارس دانست و گفت: همانطور که آموزش و پرورش اعلام کرده تنها دو سوم مدارس مقاوم‌سازي شده که بايد اين موضوع در مدارس ديگر نيز اجرا شود.به گفته وي نشان ايمني مدارس آماده را شهرداري تهران با توجه به شاخص‌هاي طراحي شده به اين مدارس اعطا خواهد کرد.ضيايي اظهار اميدواري کرد: طي يک برنامه چهار ساله مي‌توان به تمام مدارس شهر تهران بعد از انجام مقاوم‌سازي اين نشان را اعطا کنيم.


 يادداشت 

اختلاف‌نظر مجلس و شوراي نگهبان براي جذب معلم حق‌التدريس

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت:‌ استفساريه مجلس درخصوص جذب نيروهاي حق‌التدريس که از سوي شوراي نگهبان رد شد براي اعمال نظر نهايي به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال مي‌شود. عطاالله سلطاني صبور در گفت‌وگو با تسنيم درخصوص رد استفساريه مجلس براي جذب نيروي حق‌التدريس در آموزش‌وپرورش از سوي شوراي نگهبان اظهار داشت:‌ در اين رابطه اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، جلسه‌اي را با اعضاي شوراي نگهبان براي بررسي ايرادات مطرح شده از سوي آنها برگزار کردند.وي افزود:‌اين جلسه منجر به نتيجه خاصي نشد. اعضاي شوراي نگهبان معتقدند، استفساريه مجلس در اين رابطه،‌ تفسير نيست بلکه قانونگذاري جديد است از سوي ديگر اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بر نظر قبلي خود تاکيد دارند.

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: سرانجام مقرر شد تا مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين رابطه نظر خود را اعمال کند. مربيان پيش دبستاني با رشته‌هاي غيرمرتبط و نيروهاي حق‌التدريس از جمله معترضان به قانوني بودند که براساس آن نيروهاي پيش دبستاني با رشته‌هاي تحصيلي مرتبط و متناسب با نياز آموزش‌وپرورش به عنوان حق‌التدريس جذب شدند. مجلس براي اصلاح اين موضوع استفساريه‌اي را تهيه کرد که براساس آن جذب نيروي حق‌التدريس در آموزش وپرورش آزاد شد اما شوراي نگهبان اين استفساريه را نپذيرفت.

معترضان که عمدتاً در رشته‌هاي بهداشت، مشاوره و پرورشي هستند در اين رابطه مي‌گويند:‌ چرا کمسيون آموزش و تحقيقات مجلس استفساريه را اصلاح نکرد و با شوراي نگهبان به توافق نرسيدند؟ بالطبع مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز اين موضوع را رد مي‌کند.


رئيس سازمان مدارس غيردولتي:

اگرمدارس غيردولتي مانند بنگاه اقتصادي عمل کنند، مانع فعاليتشان مي‌شويم

رئيس سازمان مدارس غيردولتي، توسعه مشارکت هاي مردمي و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت : معلمان مدارس غير انتفاعي بايد احساس امنيت شغلي داشته باشند .

به گزارش شاپرك، مرضيه گُرد در گردهمايي موسسان مدارس غيردولتي استان گيلان که در دهکده ساحلي انزلي برگزار شد ، اظهارکرد: اهداف تاسيس مدارس غير دولتي به سال هاي قبل از انقلاب برمي‌گردد که خاستگاه مردمي داشته است، بعد از انقلاب اتفاقاتي رخ داد تا مدارس غير دولتي به شکل ديگر اداره شود که تعداد اين مدارس افت پيدا کرد و باعث شد مدارس دولتي چهار شيفته شدند که با حمايت مردم، مدارس غيردولتي علاوه‌بر مسائل پرورشي در مسائل آموزشي هم فعال شدند.وي با بيان اينکه تعليم و تربيت موضوع مهم و گسترده‌اي است که دولت به تنهايي قادر نيست آن را در کشور انجام دهد و مشارکت مردم در اين حوزه ضروري است، افزود: برخي‌ها به توسعه مدارس غيردولتي اعتقادي ندارند بلکه بحث خصوصي سازي را مطرح مي‌کنند که اين امر اشتباه است، مدرسه‌اي که مانند بنگاه اقتصادي عمل کند، مانع فعاليتش مي‌شويم. رئيس سازمان مدارس غيردولتي، توسعه مشارکت هاي مردمي و خانواده با بيان اينکه توسعه فرهنگي زيربناي پيشرفت اقتصادي است، گفت: گرانبهاترين سرمايه مردم دست ما امانت هستند، بايد در تعليم و تربيت آنان کوشا باشيم و اگر خواهان توسعه اقتصادي هستيم ابتدا بايد در آموزش و پرورش، توسط معلمان و توسعه فرهنگي را محقق کنيم. گُرد با بيان اين که در سيستم آموزش و پرورش مدراس دولتي و غيردولتي تفاوتي ندارند، خاطرنشان کرد: فقط در مدارس غيردولتي مردم خود هزينه‌ها را به عهده دارند که متعاقبا از امکانات بهتري برخوردار مي‌شوند، همه موسسان ما از فرهنگيان و معلمان باسابقه هستند . رئيس سازمان مدارس غيردولتي، توسعه مشارکت هاي مردمي و خانواده با بيان اينکه مدارس پيش‌دبستاني هم مانند مقاطع تحصيلي ديگر تابع قوانين وزارت آموزش و پرورش هستند، خاطرنشان کرد: ما قرار نيست صرفا دانش آموزان کنکوري شاگرد اول تربيت کنيم چرا که توجه به مسائل تربيتي و ورزشي نيز حائز اهميت است، برگزاري کلاس‌هاي ويژه اجباري نيست و بايد با نظر اوليا باشد.


ارائه آموزش‌هاي "سبک زندگي و شاخص بهداشت" در 5 هزار مدرسه

معاون امداد و درمان بسيج جامعه پزشکي از ارائه آموزش‌هاي سبک زندگي و شاخص بهداشت در 5 هزار مدرسه طي انعقاد تفاهم‌نامه با بسيج فرهنگيان و بسيج دانش‌آموزي خبر داد.

به گزارش شاپرك، روح‌الله قائداميني اظهار داشت:‌بسيج جامعه پزشکي به زودي طي انعقاد تفاهم‌نامه‌اي با بسيج فرهنگيان و بسيج دانش‌آموزي در 5 هزار مدرسه آموزش‌هاي سبک زندگي و شاخص بهداشتي ارائه مي‌دهد.وي با بيان اينکه جزئيات اين برنامه نهايي نشده ولي مقدمات تفاهم‌نامه ايجاد شده است، افزود: تغذيه سالم، نحوه نگهداري از دندان‌ها، رفتارهاي حرکتي و بهترين حالت حمل کوله‌پشتي و ... از جمله شاخص‌هاي بهداشتي بوده که در اين آموزش‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد.معاون امداد و درمان بسيج جامعه پزشکي در ادامه از برگزاري کنگره سلامت در حوادث و بلايا طي دي ماه سال جاري خبر داد و گفت: اين کنگره هر دو سال يکبار برگزار شده و هفتمين دوره آن دي ماه امسال در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار مي‌شود.قائداميني بيان داشت:‌ تهيه اساسنامه مديريت بحران و فعاليت مستقل آن تحت نظر رياست جمهوري از نتايج برگزاري نخستين کنگره سلامت در حوادث و بلايا بود بنابر اين برگزاري مداوم اين کنگره‌ها نتايج مثبتي را در رابطه با مديريت بحران و کنترل حوادث و بلايا دارد.وي با اشاره به اينکه شعار کنگره، آمادگي و پيشگيري در بحران است، افزود: انسجام بين نهادهايي که هنگام بحران مسئوليت‌هايي را بر عهده دارند از اهداف برگزاري اين کنگره است.معاون امداد و درمان بسيج جامعه پزشکي با اشاره به اينکه اميدواريم با ايجاد مديريت بحران به صورت واحد در کشور شاهد اجراي برنامه‌ها باشيم، گفت: به حداقل رساندن تلفات هنگام حوادث و بلايا از ديگر اهداف برگزاري هفتمين کنگره سلامت در حوادث و بلايا است.


 از گوشه و كنار 

از اواخر دي ماه،

برپايي نخستين جشنواره ياد يار مهربان

مدير عامل موسسه نشر شهر گفت: اين جشنواره با هدف افزايش سرانه مطالعه دانش آموزان پايه هاي 7 و 8 متوسطه اول از 28 دي ماه در برج ميلاد آغاز مي شود.به گزارش شاپرك، مجيد حسيني ضمن اعلام اين خبر با بيان اينکه اين دوره از جشنواره به مدت شش ماه ميزبان 180 هزار نفر از دانش آموزان پايه هاي 7 و 8 متوسطه اول خواهد بود، اظهار داشت: بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته قرار است تا 1500 کتاب در زمينه هاي مختلف به دانش آموزان معرفي شود و مخاطبان نيز با انتخاب دو کتاب به گردونه جشنواره وارد مي شوند.

وي افزود: براي شرکت در جشنواره 15 آيتم از جمله خلاصه کردن کتاب، اجراي تئاتر بر اساس مفاهيم کتاب و ... تعريف شده است و در پايان نيز به 20 نفر برتر از سوي شهردار تهران جوايز ارزنده اي اهدا مي شود.

مدير عامل موسسه نشر شهر با اشاره به اهداي جوايز به 100 نفر برتر از سوي معاونين شهرداري و استفاده حداکثر 35 هزار نفر برتر از خدمات فرهنگي شهرداري تهران طي يک سال گفت: برنامه ريزي کرده ايم تا در خرداد ماه سال آينده با برگزاري اردوي ياد يار مهربان در اردوگاه شهيد باهنر، هزار نفر را به عنوان اعضاي کلوپ کتاب مدرسه معرفي کنيم.

حسيني در ادامه با تاکيد بر تفاوت هاي اين رويداد فرهنگي نسبت به دوره هاي قبل نيز تصريح کرد: ياد يار مهربان 12 دوره در قالب نمايشگاه و با حضور معلمين برگزار شد. در اين نمايشگاه ها سعي بر آن بود تا با توزيع کتاب در ميان معلمان کتابخانه مدارس غني شود و سرانه مطالعه دانش آموزان افزايش يابد.وي تاکيد کرد: بررسي هاي ما نشان مي دهد که با برپايي نمايشگاه ياد يار مهربان سرانه تعداد کتاب در مدارس افزايش يافته است به طوري که امروز به ازاي هردانش آموز 15 کتاب در مدارس وجود دارد. اما، متاسفانه سرانه مطالعه آن گونه که بايد افزايش پيدا نکرد.مدير عامل موسسه نشر شهر در پايان خاطرنشان کرد: به همين دليل، شهرداري تهران به منظور افزايش سرانه مطالعه دانش آموزان تهراني براي نخستين بار جشنواره ياد يار مهربان را با تاکيد بر حضور دانش آموزان برگزار مي کند.


آغاز ثبت نام آزمون استخدامي دستياران ستادي دستگاه هاي اجرايي

سخنگوي سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ثبت نام نخستين آزمون استخدامي دستياران ستادي دستگاه هاي اجرايي کشور از 22 دي آغاز شد.ثبت نام آزمون استخدامي دستياران ستادي دستگاه هاي اجراييحسين توکلي با بيان اينکه ثبت نام از داوطلبان تا دوشنبه 28 دي ادامه خواهد داشت افزود: نام نويسي داوطلبان از طريق پايگاه اينترنتي سازمان سنجش به نشاني اينترنتي www.sanjesh.org انجام مي شود.وي گفت: دفترچه راهنماي ثبت نام اين آزمون ازامروز 22 دي همزمان با آغاز ثبت نام در اين سايت اينترنتي منتشر مي شود.توکلي افزود: نخستين آزمون استخدامي دستياران ستادي دستگاه هاي اجرايي کشور شامل 84 دستگاه با نظارت سازمان مديريت و برنامه ريزي جمعه 21 اسفند برگزارمي شود.


 داستان روز 

"چاه مکن بهر کسي، اول خودت دوم کسي"

در زمان حضرت محمد(ص) شخصي كه دشمن اين خانواده بود هر وقت كه مي‌ديد مسلمانان پيشرفت مي‌كنند و كفار به پيغمبر ‏ايمان مي‌آورند خيلي رنج مي‌‌كشيد. عاقبت نقشه كشيد كه پيغمبر را به خانه‌اش دعوت كند و به آن حضرت آسيب برساند.

به ‏اين منظور چاهي در خانه‌اش كند و آن را پر از خنجر و نيزه كرد آن وقت رفت نزد پيغمبر و گفت: "يا رسول‌الله اگر ممكن ‏ميشه يك شب به خانه من تشريف ‌فرما بشيد". حضرت قبول كرد، فرمود: "برو تدارك ببين ما زياد هستيم". شب ميهماني كه ‏شد پيغمبر(ص) با حضرت علي(ع) و ياران ديگرش رفتند خانه آن شخص. آن شخص كه روي چاه بالش و تشك انداخته بود ‏بسيار تعارف كرد كه پيغمبر روي آن بنشيند. پيغمبر بسم‌آلله گفت و نشست. آن شخص ديد حضرت در چاه فرو نرفت خيلي ‏ناراحت شد و تعجب كرد. بعد گفت حالا كه حضرت در چاه فرو نرفت در خانه زهري دارم آن را در غذا مي‌ريزم كه پيغمبر و ‏يارانش با هم بميرند. زهر را در غذا ريخت آورد جلو ميهمانان، اما پيغمبر فرمود: "صبر كنيد" و دعايي خواند و فرمود: ‏‏"بسم‌الله بگوييد و مشغول شويد" همه از آن غذا خوردند. موقعي كه پذيرايي تمام شد پيغمبر و يارانش به راه افتادند كه از خانه ‏بيرون بروند.

زن و شوهر با هم شمع برداشتند كه پيغمبر را مشايعت كنند. بچه‌هاي آن شخص كه منتظر بودند ميهمانان بروند ‏بعد غذا بخورند، وقتي ديدند پدر و مادرشان با پيغمبر از خانه بيرون رفتند پريدند توي اتاق و شروع كردند به خوردن ته ‏بشقاب‌ها. پيغمبر كه براي آنها دعا نخوانده بود همه‌شان مردند. وقتي كه زن و شوهر از مشايعت پيغمبر و يارانش برگشتند ‏ديدند بچه‌هاشان مرده‌اند. آن شخص ناراحت شد دويد سر چاه و به تشكي كه بر سر چاه انداخته بود لگدي زد و گفت: "آن ‏زهرها كه پيغمبر را نكشتند، تو چرا فرو نرفتي؟" ناگهان در چاه فرو رفت و تكه‌تكه شد. از آن موقع مي‌گويند: "چاه مكن بهر ‏كسي اول خودت، دوم كسي".‏


 زنگ تفريح 
 عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون