جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3522- تاریخ : 1394/10/06 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(يكشنبه)

در گردهم‌آيي مديران کل مطرح شد:
تقويت ارتباط‌هاي برون سازماني، جايگاه کانون را ارتقا مي‌دهد


بارش شديد «برف دانه» در کانون شريفيه


مربي سيار اسفراين، قهرمان کشتي شد

درخواست بچه‌هاي دهلران از مديرعامل
تريلي سيار کانون را دوست داريم؛ به شهر ما بيشتر بيايد


 در گردهم‌آيي مديران کل مطرح شد:
 تقويت ارتباط‌هاي برون سازماني، جايگاه کانون را ارتقا مي‌دهد 

 
موقعيت و جايگاه کانون پرورش فکري کودکان ونوجوانان درنظام اداري، فرهنگي، هنري، ادبي و تربيتي کشورمي‌تواند با برقراري ارتباط مناسب با فعالان و نهادهاي مرتبط حوزه کودک ارتقا پيدا کند.

بر اساس گزارش اداره‌کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، مديرعامل کانون در گردهم‌آيي فصلي مديران کل ستادي و استاني کانون در تهران سامان‌دهي مديريت برون سازماني را در اين مجموعه ضروري دانست و گفت: اين امر باعث معرفي بيشتر سازمان مي‌شود و نام کانون را در منظر عمومي به جريان مي‌اندازد.

عليرضا حاجيان‌زاده اين مساله را که بسياري از مسوولان و مخاطبان، کانون را نشناسند، يک آسيب عنوان کرد و افزود: افراد، دستگاه‌ها و مسوولاني که ازکانون حمايت مادي، معنوي وساختاري مي‌کنند اگر اين مجموعه را بيشتر بشناسند به همان نسبت از آن حمايت بيشتري خواهند کرد؛ بايد بتوانيم آن‌ها را و حتي خَيراني که کتاب‌خانه مي‌سازند توجيه کنيم تا احساس کنند کار عميق و حساب شده‌اي از سوي ما انجام مي‌شود.

وي که راهبردهاي مديريت کانون را در دو بخش درون سازماني و برون سازماني تبيين مي‌کرد همچنين فعالان حوزه کودک، نهادها، دستگاه‌ها و تشکل‌هاي هم عرض در عرصه فرهنگ حتي درحوزه‌هايي مانند بهداشت و درمان کودکان، حقوق کودک و. . . را از ديگر گروه‌هايي عنوان کرد که بايد با آن‌ها به خوبي رابطه برقراروهم‌افزايي کنيم.

حاجيان‌زاده مصداق‌هاي عملي اين ارتباط را دولت، مجلس، قوه قضاييه، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، کنوانسيون حقوق کودک، شورايعالي انقلاب فرهنگي، شوراي فرهنگ عمومي کشور، صداوسيما، کتاب‌خانه ملي، سازمان ميراث فرهنگي، شهرداري، شوراي شهر، يونيسف، بهزيستي و ديگر سازمان‌ها برشمرد و گفت با برخي از سازمان‌ها تفاهم‌نامه هم امضا کرديم يا در حال عقد آن هستيم تا بتوانيم موقعيت کانون را در نظام اداري، فرهنگي، هنري، ادبي و تربيتي کشور ارتقاء دهيم.

مديرعامل کانون با تاکيد بر اين‌که اين معرفي بايد منجر به افزايش اعتماد مخاطبان شود، معلمان، مديران مدرسه‌ها، مربيان و البته خود بچه‌ها را از مهم‌ترين گروه‌هاي مخاطب کانون برشمرد که بايد براي معرفي فعاليت‌هاي کانون به آنان کوشش بيشتري صورت گيرد تا به گفته وي گروه مخاطبان و بهره‌برداران، کانون را بيشتر بشناساند و از جذابيت‌هاي آن بهره‌مند شوند.

حاجيان‌زاده به طرح اين نگاه هم پرداخت که کانون به دليل جنس کار عميق و ارتباط چهره به چهره‌اش با بچه‌ها آرام و بي سر و صدا کار کرده، به نوعي درون‌گرا شده و در هاله‌اي از بي‌خبري، سکوت و انزوا قرار گرفته است.

وي استفاده از ظرفيت‌هاي نمايشي و تبليغاتي را براي عرضه توانمندي‌ها، از جمله راه‌هاي معرفي کانون به افکار عمومي عنوان و تاکيد کرد: سياست مشخص ما درباره نحوه برگزاري جشنواره‌ها اين است که اين رويداد‌ها نبايد صرفا نمايشي باشد بلکه بايد ريشه در کتاب‌خانه‌‌ها و کار عميق کانون داشته باشد؛ شعار ما اگر چه اين است که «نبايد جشنواره‌زده شويم و کارهاي ويتريني انجام دهيم»، اما تقويت بخش خبري و رسانه‌اي و دعوت هدف‌مند افراد را ضروري مي‌دانيم.

حاجيان‌زاده به عنوان مثال برگزاري پر سر و صداي هفته ملي کودک را فرصتي عنوان کرد که از سويي کانون به مردم معرفي مي‌شود در عين حال جمع شدن همه دستگاه‌ها در ستاد برنامه‌ريزي اين جشنواره، باعث شد که همه بپذيرند که کانون مي‌تواند محور و ميزبان و پرچم‌دار حرکت‌هاي فرهنگي کودک و نوجوان در کشور باشد؛ به اعتقاد ما اين شيوه مي‌تواند در هفته کتاب و دهه فجر و برخي از جشنواره‌ها و رويدادهاي ملي نيز دنبال شود.

مديرعامل کانون در ادامه معرفي توليداتي مانند فيلم و کتاب‌ را راه ديگري براي معرفي کانون به جامعه دانست و يادآور شد: خيلي‌ها از توليدات ما باخبر نيستند بايد در عرضه توليدات و حضور در مجامع و نمايشگاه‌هاي مختلف کتاب تلاش کنيم.

اجراي فعاليت‌هاي نمايشي و دعوت از مسوولان و خانواده‌ها در مراکز کانون به مناسبت‌هاي مختلف و گسترش ارتباط با صدا و سيما و شبکه‌هاي استاني هم از راه‌کارهايي بود که از سوي مديرعامل براي معرفي بيشتر کانون به جامعه توصيه شد.

حاجيان‌زاده در اين بخش توضيح داد که در ماه‌هاي اخير جلسه‌هاي جداگانه‌اي نيز با مسوولان شبکه‌هاي مختلف صدا و سيما گذاشته‌ايم و علاوه بر پخش چندين عنوان برنامه، تهيه ويژه‌برنامه‌هاي ديگري را با هدف معرفي کتاب‌خانه‌هاي سيار و مراکز فراگير و ديگر عرصه‌هاي فعاليت کانون در دستور کار قرار داده‌ايم.

مديرعامل کانون در ادامه يادآور شد که اين نوع از مديريت برون سازماني الزاماتي را هم بايد در پي داشته باشد که حمايت و تقويت مجموعه روابط عمومي در ستاد و استان‌ها از مهم‌ترين آن‌هاست.

وي تاکيد کرد: مديران کانون نخست بايد خودشان روحيه روابط عمومي داشته باشند و از درون‌گرايي پرهيز کنند اين مساله بسيار تاثيرگذار است چرا که مدير درون‌گرا سازمان خود را درون‌گرا مي‌کند؛ پس بايد مديران روحيه روابط عمومي و اين حس، که: «بايد کانون را عرضه کنيم»، در خودشان تقويت کنند.

حاجيان‌زاده حمايت از روابط عمومي‌هاي کانون - چه اداره‌کل روابط عمومي و امور بين‌الملل چه روابط عمومي‌هاي استان‌ها -را ضروري عنوان کرد و يادآور شد: از آن‌ها بايد حمايت و تقويت‌شان کنيم، آموزش‌شان بدهيم، اگر نياز به نيرو و امکانات دارند در اختيارشان قرار دهيم تا بتوانند به عنوان يک کمک کار خوب و صديق، در کنار ما باشند و به اين نوع مديريت برون‌سازماني کمک کنند.

مديرعامل کانون در عين‌حال گفت: اگرچه روابط‌عمومي‌ها هر کاري که به آن‌ها واگذار مي‌شود را به خوبي انجام مي‌دهند، اما بايد مراقب باشيم سپردن کارهاي حاشيه‌اي و دم‌دستي، آن‌ها را از اصل کارشان، و از کارهاي اساسي که کمک به مديريت برون سازماني ماست، باز ندارد.

حاجيان‌زاده در ادامه، مراقبت از آسيب‌هاي اين نوع مديريت برون‌سازماني را نيز يادآور شد و توضيح داد: فراموش کردن فعاليت‌هاي اساسي دستگاه، روي آوردن به مديريت آنتني و تبليغ غير‌واقعي همچنين ارضا شدن از ارتباط‌هاي برون سازماني با دستگاه‌ها و شخصيت ها از جمله اين آسيب‌هاست؛ اين‌ها مقدمه است و هويت اصلي کانون به بچه‌ها، مربيان و بدنه کارشناسي خوب و پر‌انگيزه آن است.

بخش دوم سخنان مديرعامل کانون در اين گردهم‌آيي - که روزهاي اول و دوم دي ماه در تهران برگزار شد - به راهبردهاي مديريت درون‌ سازماني در کانون اختصاص داشت.

حاجيان‌زاده در اين بخش به نقش مديريت که هدايت، حمايت و نظارت است پرداخت و بيان کرد که تلاش براي مديريت بر قلب‌ها، پختگي و دلنشين ‌بودن کلام براي کارکنان، هماهنگي حرف‌هاي مديران با سياست‌هاي کلان کانون، حمايت و پشتيباني از کارکنان، مربيان و کارشناسان به نحوي که بتوانند به مديران خود تکيه کنند و پشت گرمي داشته باشند، اميدبخشي، ايجاد امنيت رواني و تقويت عشق و علاقه به کار، همچنين نظارت برعملکرد و گردش کار، دقت در اجراي ماموريت‌هاي خود و مجموعه با استفاده از تحليل و نقد دروني را از مهم‌ترين ويژگي‌هاي يک مدير کانوني برشمرد و تاکيد کرد: دارا بودن اين ويژگي‌ها از سوي مديران شرايطي را فراهم مي‌کند تا خلاقيت‌هاي نيروها شکوفا شود و دلهره‌اي نسبت به کار و آينده شغلي خود نداشته باشند.

مديرعامل کانون در همين حال انتظار‌هاي خود را از مديران برشمرد و توضيح داد: مديران کانون در درجه اول بايد با اخلاق و متواضع باشند و از خودشيفتگي وخودبرتربيني بپرهيزند تا از مسير اصلي خود دور نشويم؛ همکاران ما بايد احساس کنند مديرشان داراي فهم کانوني، اهل مشورت، هم‌فکري و احترام گذاشتن به نظر کارشناسي است و بايد کارکنان را به عنوان مجموعه‌اي فهيم قبول داشته باشيم و اگرچه در مديريت تصميم آخر با مدير است، اما با پشتوانه مشورت و کارشناسي.

وي برقراري عدالت و شنيدن صداي کارکنان - حتي کساني را که به سياست‌هاي ما نقد دارند - مساله‌اي بسيار مهم عنوان کرد و گفت: همه را به يک چشم ببينيم و حرف مخالفان را هم بشنويم؛ آدم‌ها بسيار تحت تاثير احساس خود قرار دارند و بخشنامه‌ها و فرمول‌ها اگرچه جاي خود را دارد اما نمي‌تواند جايگزين روابط حسي شود.

حاجيان‌زاده تصريح کرد که فرهنگ سازماني مطلوب يا حتي معيوب مي‌تواند از مديريت و تدبير خوب ما يا حتي بي‌تدبيري شکل بگيرد. ما بايد اين فرهنگ را سامان دهيم، بهره‌وري را بالا ببريم و بدون زخمي کردن افراد، صلح و صفا در مجموعه ايجاد کنيم؛ هم‌گرايي و يک‌پارچگي چه در بدنه چه در مديريت بسيار ضروري است و معتقدم مديريت در کانون بايد به يک برند تبديل شود يعني فرقي بين استان‌ها و مديران ستادي نباشد و مدل مديريت‌مان داراي شکل خاصي باشد که نشات گرفته از فهم و تحليل مشترک و البته روش و منش و فکرماست.

در گردهم‌آيي دو روزه مديران کل ستادي و استاني کانون، کارگروه‌هايي منطقه‌اي براي بررسي مسايل و رويکردهاي آتي کانون تشکيل شد، همچنين سخنراني معاونان، برخي مديران ستادي و تشريح فعاليت‌هاي ادارات زير مجموعه مديرعامل بخش عمده‌اي از اين گردهم‌آيي را به خود اختصاص داد.


 بارش شديد «برف دانه» در کانون شريفيه 

مرکز فرهنگي و هنري شريفيه در قزوين به مناسبت فرارسيدن فصل زمستان برنامه «برف دانه» را اجرا کرد. به گزارش روابط عمومي اداره کل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان قزوين، ويژه‌برنامه فرهنگي مرکز شريفيه به مناسبت شروع زمستان با عنوان «برف دانه » با حضور مربيان و 52 عضو کودک و نوجوان برگزار شد. فضاسازي مرکز با نمادهاي زمستان با همکاري اعضا، قصه‌گويي، شعرخواني، مسابقه دانستني‌هاي زمستاني، بحث آزاد درباره زيبايي‌هاي زمستان و کارگاه کاردستي برف دانه از بخش‌هاي اين برنامه بود. در همين حال، ساخت کارت تبريک آدم برفي، برگزاري کارگاه نقاشي «وقتي برف مي‌بارد...» و کارگاه ادبي با عنوان «من يه دانه برفم...» از ديگر برنامه‌هاي اين جشن زمستاني بود. مرکز فرهنگي و هنري شريفيه در سال 1391 آغاز به کار کرده و اکنون داراي 341 عضو و 7219 جلد کتاب است.


 مربي سيار اسفراين، قهرمان کشتي شد 

 
مربي کتاب‌خانه سيار روستايي اسفراين توانست در رقابت‌هاي کشتي پهلواني کشور مقام اول را براي سومين دوره متوالي کسب کند. به گزارش روابط عمومي اداره‌کل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان خراسان شمالي، مجتبي کلانتريان مربي سيار روستايي اسفراين در ديدار فينال وزن 90 کيلوگرم با نتيجه 3 بر 2 (ضربه فني) غلامرضا سالاروند از استان مرکزي را مغلوب کرد و نفر اول اين وزن شد. اين رقابت‌هاي کشتي پهلواني، قهرماني کشور يادواره زنده ياد عليرضا سليماني در سالن شش هزار نفري شهيد پور شريفي شهر تبريز برگزار شد.

کسب مقام قهرماني در مسابقات بين‌المللي ترکيه، بيش از 40 عنوان برتر در کشتي با چوخه و گود چشمه زينل‌خان از موفقيت‌هاي پيشين اين مربي ورزشکار بوده است.

در همين حال، منير صادقي مديرکل کانون استان نيز اين موفقيت را به وي تبريک گفت و از موفقيت‌هاي پي در پي اين مربي ارزنده و توانمند در زمينه‌هاي شغلي و ورزشي قدرداني کرد.


 درخواست بچه‌هاي دهلران از مديرعامل
 تريلي سيار کانون را دوست داريم؛ به شهر ما بيشتر بيايد 

 
سفر زمستاني تريلي سيار نمايشي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان درحالي آغاز شده که حضور اين امکان نمايشي در استان‌هاي ايلام و خوزستان تاکنون با استقبال وسيع مخاطبان نمايش‌هاي کودک ونوجوان روبه‌رو شده است.

بر اساس تازه‌ترين گزارش اداره کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، گزارش‌هاي رسيده از اين دو استان و تصاوير منتشر شده از اين اجراها نشان‌ مي‌دهد که بچه‌ها در شهرهاي مختلف با اشتياق و علاقه‌مندي به تماشاي نمايش‌هاي اين تريلي با سابقه کانون نشسته‌اند و مايلند که اجراهاي آن ادامه پيدا کند.

نمايش‌هاي «مهر و ضحاک» به کارگرداني ميترا شجاعي و «تکه زميني به اندازه پوست گاو» به نويسندگي و کارگرداني مهدي مقيمي‌اسفندآبادي و محسن صفري در آذر و دي 94 براي کودکان و نوجوانان استان‌هاي ايلام، خوزستان، بوشهر، بندرعباس و زاهدان اجرا مي‌شود.

در اين ميان در حاشيه‌ي اجراي نمايش «مهر و ضحاک» به کارگرداني ميترا شجاعي، تماشاگران کودک و نوجوان دقايقي با عوامل و دست‌اندرکاران اين نمايش به گفت‌وگو پرداختند و از خبرنگاراني که در محل حضور داشتند خواستند که درخواست آنان را به مديرعامل کانون منتقل کنند که «سه اجرا نمي‌تواند همه‌ي بچه‌هاي شهرستان را پوشش دهد و خواسته‌ي ما اين است که برنامه‌هاي سيار بيشتري به دهلران اختصاص دهيد.»

نمايش «مهر و ضحاک» به نويسندگي آتسا شاملو از روز 30 آذرماه تا 3 دي‌ماه در استان‌هاي ايلام در 2 نوبت صبح و بعد از ظهر تعداد 9 اجرا را با موفقيت در شهرستان‌ها و بخش‌هاي مهران، صالح‌آباد، دهلران، دشت عباس، گلان و... پشت‌سر گذاشت.

در همين حال، مردم انديمشک نيز از نخستين روز حضور تريلي سيار کانون در استان خوزستان استقبال کردند. تريلي سيار کانون چهارم دي‌ماه وارد استان خوزستان شد و بلافاصله نمايش «مهر و ضحاک» در شهرستان انديمشک به روي صحنه برد. در اين برنامه که در دو نوبت صبح و عصر در پارک دولت شهرستان انديمشک اجرا شد در اجراي ساعت 10 صبح اين برنامه بيش از 350 نفر از اين نمايش که در نزديکي مرکز شماره 5 کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان شهرستان انديمشک قرار داشت، ديدن کردند.

در نوبت عصر نيز که از ساعت 15 تا 16 در همان مکان اجرا شد؛ نمايش کانون با استقبال چشمگير مردم انديمشک روبرو شد به‌طوري‌که نزديک به 800 نفر از علاقه‌مندان به هنر نمايش از اين برنامه ديدن کردند.

تريلي سيار کانون، نمايش «مهر و ضحاک» را تا 8 دي‌ماه در استان‌ خوزستان اجرا خواهد کرد.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون