جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3522- تاریخ : 1394/10/06 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(يكشنبه)

دکتر روحاني در پيامي به همايش ملي آموزش ابتدايي و تجليل از دکتر غلامحسين شکوهي:
آموزش و پرورش کليد توسعه پايدار است

وزير آموزش و پرورش خبر داد:
رايزني براي رايگان کردن پيش‌دبستاني

رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش:
تغيير تاريخ برگزاري امتحانات داخلي مدارس با نظر مدير مدرسه


يادداشت


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)

 دکتر روحاني در پيامي به همايش ملي آموزش ابتدايي و تجليل از دکتر غلامحسين شکوهي:
 آموزش و پرورش کليد توسعه پايدار است 

 
رئيس جمهوري، در پيامي به همايش ملي آموزش ابتدايي و تجليل از دکتر غلامحسين شکوهي در بيرجند، آموزش و پرورش را کليد توسعه پايدار دانست و تاکيد کرد: آموزش و پرورش کودک از تأثيرگذارترين عناصر در تربيت نيروي انساني متعهد و فرهيخته است.

به گزارش شاپرك، حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني در اين پيام که توسط وزير آموزش و پرورش قرائت شد، اظهارکرد: پيشرفت و درخشش علمي کشور حاصل تلاش و همت فرهيختگاني هم چون استاد شکوهي است که در عرصه پرورش سرمايه‌هاي انساني و بالندگي دانش تعليم و تربيت در کشور نقش آفرين بوده‌اند.

متن پيام رئيس جمهوري به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

در فرهنگ ديني و ملي ما، آموزش و پرورش کودک، از تأثيرگذارترين عناصر در تربيت نيروي انساني متعهد و فرهيخته است که مي‌تواند افق‌هاي رشد و تعالي جامعه را فرا پيش کشد. از اين منظر، آموزش و پرورش کليد توسعه پايدار بوده و آينده هر جامعه‌اي را مي‌توان در سامان امروز آموزش و پرورش آن ديد.

در منظومه بزرگ عوامل موثر در فرهنگ جامعه، مقطع ابتدايي از اساسي‌ترين و مهم‌ترين مقاطع تحصيلي است و به جرأت مي‌توان گفت هيچ يک از دوره‌هاي تحصيلي از چنين اهميتي برخوردار نيست، چرا که اساس و شالوده شخصيت فکري و اجتماعي فرد، در آن بنيان نهاده مي‌شود و جمله معروف و منسوب به حضرت علي (ع) که: «آموزش به کودک، چون نقش بر سنگ است»، ريشه در اهميت و جايگاه زيربنايي آن دارد.

برگزاري همايش ملي آموزش ابتدايي و تجليل از چهره ماندگار تعليم و تربيت کشور، آقاي دکتر غلامحسين شکوهي که ساليان متمادي، متعهدانه و مسئولانه به پرورش فرزندان اين مرز و بوم پرداخت و بر اهميت کودک و آموزش دوره کودکي تأکيد کرد، اقدامي شايسته و حرکت آفرين است. امروز پيشرفت و درخشش علمي کشور حاصل تلاش و همت فرهيختگاني هم چون استاد شکوهي است که در عرصه پرورش سرمايه‌هاي انساني و بالندگي دانش تعليم و تربيت در کشور نقش آفرين بوده‌اند. اميدوارم منش و روش ايشان به عنوان معلمي صادق و تلاش‌گر، الگويي براي فرهنگيان و پژوهشگران اين عرصه در جهت شکوفايي هر چه بيشتر استعدادهاي علمي و فرهنگي کشور باشد.

اينجانب با ارج نهادن بر اين اقدام شايسته، از زحمات ارزنده دست‌اندرکاران اين همايش و از ميزباني مردم شريف بيرجند که همواره مهد پرورش انديشمندان بوده‌اند، تشکر و قدرداني مي‌کنم.

بي‌گمان فرداي روشن اين سرزمين بزرگ با تلاش روزافزون پيشتازان عرصه علم و دانايي که آموزگاران خردورزي، تدبير و اميد هستند، رقم مي‌خورد.

حسن روحاني

رئيس جمهوري اسلامي ايران


 وزير آموزش و پرورش خبر داد:
 رايزني براي رايگان کردن پيش‌دبستاني 

 
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه "امسال تعداد قابل توجهي از کودکان مناطق دوزبانه را تحت پوشش پيش‌دبستاني برديم"، گفت:به دنبال هماهنگي بيشتر با سازمان مديريت و برنامه‌ريزي هستيم تا اگر منابع بيشتري در اختيار ما قرار دهند، دوره پيش‌دبستاني را در حد وسيع در کشور رايگان کنيم.

علي‌اصغر فاني در گفت‌وگو با ايسنا، درباره رايگان شدن دوره پيش‌دبستاني از سال آينده، اظهار کرد: در مناطق محروم و دوزبانه تلاشمان بر اين است که پيش‌دبستاني رايگان شود؛ کما اينکه امسال تا جايي که توانستيم اين هدف را محقق کرديم.

وي افزود: به هرحال توسعه آموزش پيش‌دبستاني در مناطق دوزبانه که فارسي زبان مادريشان نيست، سياست جدي وزارت آموزش و پرورش است.وزير آموزش و پرروش با بيان اينکه امسال نيز تعداد قابل توجهي از کودکان مناطق دوزبانه را تحت پوشش پيش دبستاني برديم اظهار کرد:به دنبال هماهنگي بيشتر با سازمان مديريت و برنامه ريزي هستيم تا منابع بيشتري در اختيار ما قرار دهند و بتوانيم دوره پيش دبستاني را در حد وسيع در کشور رايگان کنيم.


 رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش:
 تغيير تاريخ برگزاري امتحانات داخلي مدارس با نظر مدير مدرسه  

 رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت:تاريخ برگزاري امتحانات داخلي دي ماه دانش آموزان با صلاح ديد مدير مدارس قابليت تغيير دارد.

به گزارش شاپرك ، عبدالرسول عمادي ، در خصوص به تاخير افتادن امتحانات مدارس به دليل آلودگي هوا و در نتيجه تعطيلي مدارس در استان تهران و چند استان ديگر، اظهارکرد:تعطيلي چند روزه مدارس به دليل آلودگي هوا، ارتباط و تاثيري در به تاخير افتادن امتحانات نهايي دانش آموزان ندارد. وي تصريح کرد:برگزاري امتحانات داخلي دانش آموزان با مدارس است و اگر مدير مدرسه حس کند دانش آموزان را به دليل تعطيلي از درس عقب افتاده اند، مي تواند امتحانات را ساماندهي و امتحانات داخلي مدارس را در زمان ديگري برگزار کند.

رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد :فاصله برگزاري امتحانات بايد در دي ماه باشد اما مدير و کادر مدرسه مي تواند در اين رابطه تصميم گيري کند و زمان امتحانات داخلي را در اين يک ماه جابجا کند.


 يادداشت 

رنج نامه ي يک معلم

علي حمزه اي نيا / کرمان

سال سوم بازنشستگي ام را تجربه مي کنم و انگار دير زماني است که سخت پير شده ام.

بگذار خاطرات شروع معلمي ام را برايت بگويم تا همراه با خاطراتم تو را به دفتر سي ساله ي عاشقانه هايم ببرم.

با عشق معلمي را آغاز کردم ، اولين روز حضور در کلاسم را پس از دوره ي تربيت معلم هيچ گاه فراموش نمي کنم حتي اگر بيش از اين فراموشي بگيرم. از اينکه دستانم گچي مي شد، شانه هايم گرد گچ را تا دفتر مدرسه با خود مي برد، عرق پيشاني ام را با دستان گچي پاک مي کردم و... سخت لذت مي بردم. دانش آموزان را چونان فرزندانم دوست داشتم و اگر روزي ديدارشان مقدور نبود برايم طولاني مي شد. با مختصر حقوقي که مي گرفتم ( 3600 تومان در ماه) زندگي مي کردم ، مسافرت مي رفتم ، پس انداز مي کردم و...

گذشت و گذشت و من بي خيال از گردش روزگار و خواب فلک ، کم کم متوجه گذرآب و لب جوي و عمر و... شدم .

موي سپيد و توي آينه ديدم...

اما کماکان خستگي ناپذير ، زکات اندوخته هايم را با نهايت عشق و ايثار به طالبان علم مي پرداختم. تا اينکه گردش روزگار بر من نيز چون ديگر آدميان اثر گذاشت و گرد ميان سالي و... بر سر و رويم نشست.

در طول اين سال ها بارها نظام آموزشي عوض شد و هر کدام اثرات نيک وبد خود را بر نسل هاي مختلف آزمايش کردند ولي نتوانستند نتايج مطلوبي به دست بدهند و جاي خود را به ايده و طرح بعدي دادند. تا اينکه طرح پر طمطراق " توصيفي" از گرد راه رسيد و مسئولان و کارشناسان داد سخن ها دادند و از نتايج فراوان آن گلوها پاره کردند و آن را چونان گمشده ي يعقوب بر چشمانشان سائيدند .

بگذريم از نتايج اين طرح . آينده و آيندگان در اين خصوص قضاوت خواهند کرد و همين کارشناساني که اکنون اندر فوايد طرح توصيفي کنفرانس ها مي دهند و آمار و ارقام تحويل عوام الناس مي دهند خواهيد ديد که در صورت ناکارآمد تشخيص دادنش چگونه يک شبه 180درجه چرخش نموده و اندر مضراتش کتاب ها خواهند نوشت و ...

سال هاي واپسين معلمي ام ، ديگر آن شور و شوق سابق را نداشت زيرا :

دريافتي حقوق ماهانه ام کفاف زندگي ام را نمي داد و گاه مجبورم مي کرد دنبال شغلي باشم که بتوانم زندگي ام را مختـصر تکاني بدهم . تاکسي تلفني ، ويزيتوري ، نسخه خواني ... و يا همانند اکثريت به تدريس خصوصي روي بياورم و از اينجا بود که شخصيت معلمي ام را در معرض خدشه ديدم. معلمي که شهيد ثاني معتقد است " متعلم بايد دو زانو در برابرش بنشيند" . ناگهان خود را دو زانو نشسته در برابر متعلم خصوصي ( آن هم با پيژامه ) يافتم.

مي داني برادر ! ...

اولين شکست هاي روحي يک معلم زماني است که پس از يک يا چند جلسه تدريس خصوصي ، دانش آموز ، چند قطعه اسکناس چروکيده يا يک قطعه چک مدت دار کف دست او مي گذارد.

ما کجاي تاريخ ايستاده ايم ، برادر؟

از امروز ديگر دانش آموز ، دانش آموز نيست. مشتري هم نيست ، صاحب کار است.

ارزش و احترام معلم جاي خود را با هزار چيز ديگر عوض کرده. ديگر کمتر کسي جلوي معلم از جا بر مي خيزد. روزگاري نه چندان دور به يُمن در آمد نامش برپا مي زدند . ولي امروز هنگام ورودش به اکراه بلند مي شوند.

روزگاري ، از هيبت نامش پشت سر پدرانشان پناه مي گرفتند ولي امروز صندلي اتوبوس را هم برايش خالي نمي کنند.

روزگاري براي نان گرفتــــن براي آقا معلم از هم ديگر سبقت مي گرفتند ولي امروز در صف نانوايي يک بفرما هم تعارفش نمي کنند و....

خدا نکند در تاريکي شب مسافري را به مقصدش برساني و هنگام پايين شدنش بگويد: بقيه پول هم مال خودت آقا معلم.

زياد حاشيه نروم ، اينها نمونه دردهايي است که مانند خوره به جان اين قشر زحمتکش بي جيره و مواجب افتاده و مصداق هائيست که همگان بر آن متفق القولند و مبرهن.

چرا اوضاع و احوال آموزش و پرورش ما و نظام آموزشي ما اين گونه شده است؟ چرا معيارهاي ارزشي اين پيامبران آموزشي کم رنگ شده است؟ چرا وضعيت معيشت معلمان بدين سان انگشت نما شده است؟

در زماني نه چندان دورموضوع " علم بهتر است يا ثروت؟ يکي از ساده ترين ، پيش پا افتاده ترين ، عمومي ترين و... انشاء بود و همه بلا استثناء با اين جمله آغاز مي کردند: بر همه واضح و مبرهن است که علم بهتر از ثروت است. امروز ديگر اين موضوع نه تنها قابليت طرح ندارد که به يکي از مکررترين جوک ها تبديل شده که کسي نيشخندي هم برايش خرج نمي کند و اگر کسي در انتخاب شغلش معلمي را برگزيند ( آن هم در انشايش و از روي تفريح) سوژه ي عام و خاص خواهد شد. ــ ببخشيد بزرگواران عزيز ، قصد هيچ گونه اهانتي نيست ، بلکه واقعياتي است که از پرده برون افتاده ‌.

در مدارس غير انتفاعي هم ( غير مجاني) که جز منفعت چيزي براي صاحبانش ندارد و جز نشر علم همه چيز ، نقش معلم بسيار نزول کرده و معلم جرأت گفتن حتي " بالاي چشمت ابروست " را ندارد و کرنـــش در برابر اولياء محترم هم که از اسباب لازم آموزشي شده . بي سوادي مد شده و با پول مي توان همه ي مدارج علمي را طي نمود و همه ي مدارک را خريد.

ديگر در کلاس ها خبري از شور و عشق نيست، کسي دلش براي کلاس تنگ نمي شود، دستها حتي به ماژيک وايت برد هم حساس شده اند و تخته هاي سياه جاي خود را به تخته هاي هوشمند داده اند و به قول يکي از بزرگان يک سي دي هم ميتواند کار معلم را انجام دهد ، ديگر چه احتياج به معلم.

شايد ديگر نسل ما معلمان بازنشسته اضافي هستيم و بايد با نسلي نو معاوضه شويم. نسلي سوخته که امروز ديگر از پس مخارجش هم بر نمي آيد. در تأمين هزينه هاي فرزندانش که ديگر بزرگ شده اند و هر کدام يا بايد سر و سامان بگيرند و يا شهريه دانشگاه و... رابپردازند مانده است و گاهي هم بايد طعنه ها و زهرخندهاي آنها را تحمل کند که : بابا جون مگه شغل کم بود که رفتي معلم شدي؟

و اينجاست که پيش خودم زمزمه مي کنم:

معلمي شغل نيست ، اشتعال است.

تا فرصتي ديگر ... يا حق


 از گوشه و كنار 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

ورود مدارس به حوزه سلول‌هاي بنيادين

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص ورود مدارس به حوزه سلول‌هاي بنيادين، عنوان کرد: مانند نانو که ستاد نانو و ستاد زيست فناوري خيلي زودتر به فکر افتادند تا کار را با آموزش و پرورش شروع کردند،جلسه‌اي در خصوص سلول‌هاي بنيادين داشتيم و در اين راستا کارگروهي تشکيل شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه به دنبال آن هستيم تا هر استان 2 آزمايشگاه نانو دانش‌آموزي داشته باشد، گفت: تا پايان سال، تعداد آزمايشگاه‌هاي نانو دانش‌آموزي به 64 عدد مي‌رسد.

علي زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به اين پرسش که «آيا تعداد آزمايشگاه‌هاي نانو دانش‌آموزي افزايش خواهد يافت؟»، اظهار داشت: بله، با همکاري که با ستاد نانو داريم، توسعه آزمايشگاه‌هاي نانو را دنبال مي‌کنيم.

وي افزود: خوشبختانه سال گذشته با توجه به اينکه نخستين سال وجود آزمايشگاه‌هاي نانو بود، موفق شديم 42 پژوهش‌سراي دانش‌آموزي را به آزمايشگاه نانو مجهز کنيم که با حدود 8 آزمايشگاهي که قبلاً تجهيز شده بود تا شروع سال تحصيلي جديد به حدود 50 آزمايشگاه رسيديم.

زرافشان با بيان اينکه بر اساس سياست‌گذاري‌ها در نظر داريم تا در هر استان حداکثر 2 آزمايشگاه نانو داشته باشيم، خاطرنشان کرد: اين آزمايشگاه‌ها حساس هستند و در عين حال دائمي استفاده نمي‌شوند و دانش‌آموزاني که کار آنها به مرحله آزمايشگاهي مي‌رسد از اين آزمايشگاه‌هاي نانو استفاده مي‌کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصريح کرد: با توجه به درخواست استان‌هاي مختلف براي تأسيس آزمايشگاه نانو، به نظر مي‌رسد بين 14 تا 20 آزمايشگاه نانو جديد به پژوهش‌سراهاي دانش‌آموزي اضافه شوند.

وي با اشاره به اينکه برنامه آموزش و پرورش، افزايش 14 عددي آزمايشگاه نانو دانش‌آموزي است، گفت: به عنوان نمونه دانشگاه شهيد رجايي درخواست آزمايشگاه نانو را براي تربيت معلم ارائه داده است و اخيراً هم خيّري يک پژوهش‌سرا را در يکي از استان‌ها تأسيس کرده که به آزمايشگاه نانو هم تجهيز شده است و به همين جهت ممکن است تعداد آزمايشگاه‌هاي نانو دانش‌آموزي افزايش يابد.

زرافشان تأکيد کرد: پيش‌بيني اين است که تا پايان سال حداقل 64 پژوهش‌سراي دانش‌آموزي در سراسر کشور مجهز به آزمايشگاه نانو شوند يعني به طور متوسط هر استان 2 آزمايشگاه نانو داشته باشد.


نصب بخاري هاي تابشي در برخي مدارس

رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور در خصوص بخاري‌هاي تابشي که قبلاً در برخي مدارس نصب شده است، تصريح کرد: اين دسته از بخاري‌هاي تابشي مربوط به مدارس کوچک با يک کلاس و يا تعداد کلاس‌هاي درس کم و در مناطق دور افتاده کشور بود. به گزارش شاپرك،معاون عمراني وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه براي استانداردسازي هر کلاس درس 7 ميليون تومان اعتبار نياز است، گفت:براي استانداردسازي 96 هزار کلاس درس کشور به 700 ميليارد تومان اعتبار نياز است.

مرتضي رئيسي معاون عمراني وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور افزود: در مجموع 200 هزار کلاس درس کشور نياز به استانداردسازي سامانه هاي گرمايشي داشت که در سال گذشته 64 هزار کلاس درس کشور به اين سيستم استاندارد مجهز شد.رئيسي با بيان اينکه در سال جاري و تا پايان سال 40 هزار کلاس درس ديگر به سامانه گرمايش استاندارد مجهز خواهد شد، خاطرنشان کرد: با انجام اين روند، 96 هزار کلاس درس ديگر نياز به استانداردسازي سامانه گرمايشي در کشور دارد که انجام آن با در نظر گرفتن تأمين اعتبارات لازم تا سال 1396 به طول خواهد انجاميد.معاون عمراني وزير آموزش و پرورش تأکيد کرد: از زمان شروع استانداردسازي گرمايش مدارس کشور تا پايان سال جاري 104 هزار کلاس درس به سيستم حرارت مرکزي مجهز مي‌شوند.

وي با اشاره به هزينه‌هاي مورد نياز براي استانداردسازي سيستم گرمايشي مدارس گفت: هر کلاس درس براي استانداردسازي به 7 ميليون تومان نياز دارد که در مجموع چيزي حدود 700 ميليارد تومان اعتبار براي انجام اين کار نياز داريم.


دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش:

ورود به شغل معلمي، منوط به دريافت گواهي صلاحيت حرفه‌اي تدريس

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش از موافقت اين شورا با تعيين صلاحيت حرفه دانشجو معلمان با چهار مولفه خبر داد و گفت: براين اساس تمام دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگيان پس از تحصيل با چهار مولفه ارزيابي شده و مي توانند معلم شوند.

به گزارش شاپرك، مهدي نويدادهم به اعلام مصوبات جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش پرداخت و افزود: درجلسه اخيرشوراي عالي آموزش وپرورش پيشنهاد دانشگاه فرهنگيان درباره تعيين صلاحيت حرفه‌اي دانشجو معلمان مورد بررسي قرار گرفت.

وي ادامه داد: شوراي عالي آموزش و پرورش در اين جلسه با کليات اين موضوع موافقت کرد. بنابراين براساس اين مصوبه، تمام دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگيان پس از اتمام تحصيل با چهار مولفه مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند و گواهي صلاحيت حرفه‌اي تدريس براي آنها ارائه مي‌شود.نويدادهم در توضيح اين چهار مولفه اظهار کرد: امتحانات کتبي و نمره قبولي، معدل درسي، آزمون عملکرد و پوشه کار که حاوي فعاليت‌هاي فرهنگي اجتماعي و فوق‌برنامه است از جمله اين مولفه‌ها هستند.دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش ضمن تاکيد بر اينکه دانشجو معلمان در طول چهار سال تحصيل خود بايد نمرات لازم را کسب کنند گفت: در جلسه آينده شوراي عالي نيز به اين موضوع مي‌پردازيم که اگر دانشجو معلمي نتوانست نمره قبولي کسب کند، وضعيتش براي ورود به شغل معلمي چگونه بايد باشد.


 زنگ تفريح 
 عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون