نسخه شماره 3522- تاریخ : 1394/10/06 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(يكشنبه)

از بين رفتن حيات بر روي زمين در پي برخورد دنباله دارها

نقش بازي كردن گيجگاهي چپ در زبان

پرورش گوجه فرنگي در فضا

داستانك

از بين رفتن حيات بر روي زمين در پي برخورد دنباله دارها

محققان رصدخانه آرماگ و دانشگاه بوکينگهام هشدار دادند که کشف صدها دنباله‌دار بزرگ در بخش خارجي منظومه شمسي طي دو دهه اخير باعث افزايش خطر احتمال از بين رفتن حيات بر روي زمين در پي برخورد با آن‌ها و نه سيارکها شده است.

به گزارش شاپرك، به گفته محققان، بيشتر تحقيقات در زمينه خطرات شامل اجسامي است که در کمربند سيارکي بين مريخ و مشتري هستند. اما کشف صدها دنباله‌دار غول‌پيکر موسوم به سانتورها در دو دهه اخير نشان داده که فهرست خطرات احتمالي را بايد گسترش داد.

سانتورها توپهاي يخ و غبار با عرض 50 تا 100 کيلومتر بوده و داراي مدار ناپايدار و بيضوي هستند که از وراي دورترين سياره منظمه شمسي يعني نپتون آغاز شده و از مدار مشتري، مريخ، اورانوس نيز گذر مي‌کند. گاهي هر 40 هزار تا 100 هزار سال يکبار ميدان گرانشي اين سيارات يک شهاب‌سنگ را به سوي زمين روانه مي‌کند.

دنباله‌دارها با نزديکتر شدن به خورشيد بتدريج تجزيه مي‌شوند که باعث شکل‌گيري دنباله معروف آن‌ها مي‌شود. دانشمندان بر اين باورند که برخورد آن‌ها با زمين اجتناب‌ناپذير است.

به گفته آن‌ها، فروپاشي دنباله‌داري غول‌پيکر مي‌تواند باعث دوره‌هاي متناوب اما طولاني مدت بمباران شود که تا 100 هزار سال ادامه خواهد داشت. از اين رو، ارزيابي خطر برخورد فرازميني تنها با اتکا بر تعداد سيارک‌هاي نزديک به زمين باعث بي‌اهميت جلوه دادن و خطرات بزرگ مي‌شود.

نقش بازي كردن گيجگاهي چپ در زبان

آسيب ناحيه پشتي قطعه آهيانه اي چپ موجب كنش پريشي فكري-حركتي مي شود.افراد مبتلا به اين عارضه در ايجاد حركات و ژست ها دچار اشكال مي شوند.اختلال حركتي در استفاده از اشياء مشخص كمتر مشهود است به ويژه وقتي كه آن شئي حضور داشته باشد.اختلال در حركات نمادين چون سلام و خداحافظي بيشتر است.به ويژه اگر در خارج از بافت اجتماعي عادي اجراءگردد.آنچه در اين عارضه اتفاق مي افتد،عدم توانايي ايجاد آن دسته از حركات ارادي است كه توسط عوامل پيراموني اجتماعي ترغيب و تقويت نمي شوند.قطعه گيجگاهي چپ ممكن است در حركات ارادي نقش بازي كند زيرا نزديك به مراكز مربوط به زبان مي باشد.بر اساس نظريات لوويگوتسكي(1934-1896)،ابتدا كودك اعمال حركتي خود را با فرد بالغ مشتركا انجام مي دهد. كودك و شخص بالغ به يك موضوع توجه پيدا مي كنند و فرد بالغ دستوراتي مي دهد و كودك مي آموزد كه آن دستورات را اطاعت كند.

متعاقب آن،وقتي كودك صحبت كردن ياد گرفت،همان فرامين گفتاري را براي كنترل رفتار خود به كار مي گيرد.استراق سمع بچه هاي سه تا چهار ساله نشان مي دهد كه آنها دوره‌هاي اعمال فرماندهي به خود را از راه گفتاري اجرا مي كنند.يا بزرگ تر شدن،هدايت گفتاري اعمال،منشاءدروني پيدا مي كند.

برگرفته از كتاب مغز و ذهن

تهيه و تنظيم:مهسا خدامراد

پرورش گوجه فرنگي در فضا

يكي از بزرگترين و فراگيرترين آزمايش ها در ايستگاه فضايي مربوط به پرورش گوجه فرنگي بوده است. به گزارش شاپرك،در اين آزمايش 2/1ميليون تخم گوجه فرنگي به بيش از 18 هزار مدرسه در آمريكا و كانادا ارسال شد.نيمي از تخم ها،قبلا با فضا پيماي باري«دراگون»به ايستگاه فضايي برده شده بودند و پس از پنج ماه حضور در شرايط گرانش ناچيز،به زمين بازگردانده شدند .دانش آموزان وظيفه داشتند تخم هاي گوجه فرنگي ها را كاشته و پرورش دهند هيچ كس نمي دانستند تخم ها به فضا رفته و كدام ها در زمين بوده اند آن ها در اين آزمايش مي بايست فرايند رشد گوجه ها را بررسي و ثبت مي كردند.اين كار كمك كرد تا ميليون ها دانش آموز از نزديك با كشت گياه آشنا شده و روش بررسي يك فرآيند علمي را ياد بگيرند.از طرفي داده هاي ارسالي از سوي مدارس،به پژوهشگران ناسا اين امكان را داد تا فهم بهتري از ساز و كار رشد گياهان در فضا به دست بياورند.

داستانك

با منچستر

مهدي بيرنگ

گفته مي شود که تيم پرسپوليس تهران که نتوانست از پس تيمي به بزرگي پديده بر بيايد بعد از اين که فهميد بايد يک کار اساسي بکند تا بتواند در بازي ها به جاي اينکه يکي در ميان ببرد همه بازي‌ها را ببرد. قرار بر اين شده که تمام بازيکنان اين تيم در نيم فصل دور ريخته بشوند و به جاي ايشان از تمامي بازيکنان تيم منچستري و يا رئال مادريدي و يا بارسلونايي چيزي استفاده بکنند! تا شايد اين تيم بعد از سال ها حضور در ليگ برتر بتواند بالاخره قهرمان بشود. در هر صورت اين جوري مي گويند و ما هم بيشتر از اين اطلاع نداريم!

شيارهاي مريخ ناشي از آب نيستند

تازه ترين بررسي هاي فضايي درباره احتمال وجود آب در مريخ تا حدي براي علاقمندان به اين کشف نااميد کننده است زيرا گفته مي شود شيارهاي شناسايي شده در اين سياره ناشي از آب نيستند.به گزارش مهر، چند ماه پس از آنکه دانشمندان از شناسايي قوي ترين شواهد درخصوص وجود آب مايع در مريخ خبر دادند اکنون نتايج مطالعه اي منتشر شده که نشان مي دهد حداقل اثري از مايع حيات در دره ها و شيارهاي شناسايي شده سياره سرخ وجود ندارد. گروهي از دانشمندان فرانسوي متوجه شده اند که شيارهاي مريخ نه به واسطه جريان داشتن آب بلکه ناشي از انباشت دي اکسيد کربن است. تحقيقات اين دانشمندان نشان مي دهد شيارهاي موجود در سطح سياره سرخ به احتمال فراوان متأثر از دي اکسيد کربن يخ زده يا همان يخ خشک هستند.

به عقيده آنها در طول دوره اي که به نام «زمستان مريخ» شناخته مي شود، لايه منجمدي از دي اکسيد کربن (يخ خشک) در بسياري از نواحي اين سياره شکل مي گيرد. با تصعيد لايه يخ دي اکسيد کربن، اين گاز در زير سطح به تله مي افتد و به تدريج فشار آن افزايش مي يابد.

به گفته اين دانشمندان اين گاز و نه آب مايع مي تواند علت پيدايش شيارهاي روي سطح مريخ باشد.بر روي زمين ساختارهاي مشابهي از آنها وجود دارد که به «آبکند» معروف هستند.

مراقب رفتارهايمان باشيم

کساني که با دانش آموزان سر و کار دارند و به نوعي به عنوان معلم در خدمت آموزش و پرورش فرزندان اين مرز و بوم هستند شايد در طول مدت خدمتشان بارها و بارها با اين مورد برخورد كرده باشند: "دانش آموزي گرفته و غمگين" که وقتي علت را جويا شدند همه اين پريشان احوالي به خاطر دعواي هاي مداوم والدين در حضور او بوده است. دعواهايي که برخي ختم به صلح مي شود و برخي آنقدر مداوم و کش دارند که يا به طلاق منجر مي شود و يا اينکه در انتهاي دعوا يکديگر را به طلاق در روز شنبه وعده مي دهند و اين شنبه مي رسد منتهي براي فرزند خانواده همراه با استرس و دلمردگي آغاز مي شود.

در اين ميان تنها کاري که معلم مي تواند بکند اين است که او را آرام کند و خانواده را به مدرسه دعوت کند و به آنها وضعيت روحي فرزندشان را اطلاع بدهد. اما کدام والديني است که نداند دعواي خانوادگي بر روي روح و روان فرزندشان تاثير مستقيم خواهد گذاشت و به او صدمات جبران ناپذيري را وارد خواهد کرد.

بهتر است که خانواده هايي که در مواقع دعوا و درگيري ملاحظه نمي کنند و هر نوع حرف و رفتاري را مقابل فرزندشان مطرح مي کنند و آن يکي تقصير را بر گردن ديگري و ديگري تقصير را بر گردن آن يکي مي اندازد، بدانند که بهترين شکل واکنش رفتاري فرزندشان در اين مواقع در اين شرايط اين است که با روحيه اي گرفته به مدرسه برود تا معلمش مطلع بشود؛ برخي از دانش آموزان در اين گونه مواقع مشاوراني را براي درد دل کردن انتخاب مي کنند که ممکن است به آنها کمک درستي نکنند و در آن ميان بهره برداري خودشان را از موقعيت به وجود آمده بکنند و فرزند آنها را در موقعيتي به مراتب بدتر از چيزي که در آن قرار گرفته اند پرتاب کنند. اگر مطالعه هر روزه رسانه ها در کنار درگيري خانواده! يکي از عادات اين دسته از خانواده ها باشد حتما شاهد اتفاقاتي به وجود آمده در صفحه حوادث نشريات که کم هم نيستند خواهند بود.

مراقب رفتارهاي مان باشيم چرا که آينده فرزندان مان از هر حيث در گرو رفتارهاي امروز ماست.