جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3513- تاریخ : 1394/09/25 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(چهارشنبه)


تبيين «مباحث نظري ادبيات کودک و نوجوان» در يک مجموعه کتاب


فيلم‌هاي کودکانه در کانون ايلام، با کودکان ديده شدند


معرفي برگزيدگان سوگواره «خيزران خونين» در اردبيل


تماشاي «وقتي که بچه بودم» در «نويي مجيک» فرانسه


 تبيين «مباحث نظري ادبيات کودک و نوجوان» در يک مجموعه کتاب 

 
مجموعه 10 جلدي «مباحث نظري ادبيات کودک و نوجوان» با حضور نويسندگان آن در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان رونمايي شد. به گزارش اداره‌کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون، معصومه انصاريان دبير اين مجموعه در آغاز نشست در زمينه چگونگي شکل‌گيري ايده و طرح انتشار اين آثار توضيحاتي ارايه کرد و گفت: در اين مجموعه تلاش شده آثاري توليد شود تا مربيان کانون و پيش دبستاني بتوانند با مراجعه به آن به اطلاعات مورد نياز خود در حوزه ادبيات کودک و نوجوان دست پيدا کنند.

وي رشد ادبيات در اين دوره و عمق شاخه‌هاي تخصصي در هر بخش را از ديگر ضرورت‌هاي انتشار اين مجموعه عنوان کرد و افزود: در واقع اين مجموعه کتاب جامعي است که با سرفصل‌ها و نويسندگان مختلف منتشر شده است تا به نوعي جنبه‌هاي مختلف حوزه ادبيات کودک و نوجوان مورد توجه قرار گيرد.

انصاريان با اشاره به اين‌که به نويسندگان توصيه شد از پرداختن به لايه‌هاي زيرين و مباحث خيلي تخصصي پرهيز کنند، يادآور شد در واقع مخاطب اين کتاب‌ها افراد حرفه‌اي و تخصصي نيستند بلکه تلاش کرديم کساني که به ادبيات کودک و نوجوان علاقه‌مندند و به نوعي با آن سرو کار دارند، بتوانند شناخت بهتري از اين حوزه دست پيدا کنند.

دبير مجموعه مباحث نظري ادبيات کودک و نوجوان با اشاره به اين‌که قرار بود اين مجموعه 12 جلدي باشد اما به دلايلي 2 جلد آن منتشر نشده است، ادامه داد: «نحوه کاربردهاي ادبيات کودک و نوجوان»، «مروري بر انواع ادبيات کودک و نوجوان»، «ويرايش و اهميت آن در آثار کودک و نوجوان»، «جستاري پيرامون شعر کودک در ايران»، «مقدمه‌اي بر مخاطب‌شناسي»، «عناصر داستان در داستان کودک و نوجوان» «سيري در سرويراستاري»، «راهنماي شيوه‌هاي نقد ادبي»، «تصويرگري کتاب کودک» و «مروري بر پيشينه ادبيات کودک و نوجوان» عنوان‌‌‌‌ کتاب‌هايي است که امروز رونمايي مي‌شود.

نگاه متفاوت «مقدمه‌اي بر مخاطب‌شناسي»

علي‌اصغر سيدآبادي در اين آيين گفت: در اين کتاب تلاش کردم با نگاهي متفاوت به موضوع مخاطب شناسي - که کم‌تر به آن پرداخته شده است - بنويسم.

وي افزود: زماني که اين اثر را شروع کردم تصور غالب اين بود که بسته حاضري به اسم مخاطب‌شناسي وجود دارد يا مي‌توانيم به فرمولي دست بيابيم که بر اساس آن متني بنويسيم اما من تلاش کردم ابتدا صورت مساله را براي خودم درست مطرح کنم و بعد ويژگي‌هاي کلي در اين حوزه را توضيح دهم.

سيدآبادي اضافه کرد تلاش کردم با فکر کردن به موضوع و استفاده از تجربه‌هاي خودم به مسايل نگاه کنم و درباره مخاطب‌شناسي در ادبيات کودک و نوجوان بنويسم.

وي با بيان اين‌که مباحث نظري و علوم انساني در پاسخ به پرسش‌ها شکل مي‌گيرد، گفت: طرح مساله مهم‌تر از جواب آن است چرا که ما بدون اين‌که پرسشي داشته باشيم نمي‌توانيم به دنبال پاسخ‌هايي در دنياي ديگر باشيم و براي هر مبحثي يک نسخه بنويسيم.

نويسنده کتاب «مقدمه‌اي بر مخاطب‌شناسي» خاطرنشان کرد: منظور از مخاطب، گروهي است که کتاب را انتخاب مي‌کنند يا نويسنده براي کتاب خود انتخاب مي‌کند بنابر اين بايد ببينيم به دنبال چه ويژگي در آن‌ها هستيم و چه شناختي از آن‌ها داريم و در کدام فرآيند نشر کتاب بايد به آن توجه داشته باشيم؟

وي شناخت واسطه‌ها در ادبيات کودک و نوجوان را از ديگر ويژگي‌هاي مخاطب‌شناسي عنوان کرد و يادآور شد:

زماني که بخواهيم براي بزرگ‌سال کتاب بخريم ما با آگاهي کامل از آن‌چه مي‌خواهيم عمل مي‌کنيم در حالي‌که در حوزه ادبيات کودک و نوجوان چنين نيست و بايد توجه داشته باشيم پدر يا مادر به عنوان يک واسطه براي کودک خود کتاب مي‌خواند و مي‌تواند بسيار با اهميت باشد که در اين کتاب تا حدودي به آن پرداخته شده است.

سيدآبادي استفاده از شيوه مهندسي معکوس در صنعت - به گونه‌اي که کتاب‌هاي پرمخاطب را شناسايي و از اين راه به سليقه مخاطبان دست پيدا کنيم – يکي از راه‌هاي شناخت مخاطب در حوزه نشر عنوان کرد؛ اگر چه به اعتقاد وي گاهي اين شيوه مي‌تواند براي يک نويسنده مضر باشد.

نگراني از درس بچه‌ها موجب مرگ تخيل شده است

نويسنده کتاب «نحوه کاربردهاي ادبيات کودک و نوجوان» در اين نشست گفت: يکي از دلايل نوشتن اين کتاب بي‌توجهي خانواده‌ها به تخيل بچه‌هاست که نگراني آن‌ها از درس و مدرسه موجب شده هيچ اقدامي در اين زمينه صورت ندهند.

فرشته مجيب با اشاره به اين‌که اين کتاب در سه بخش طراحي شده افزود: توجه به مخاطب‌شناسي، سطوح خواندن و فعاليت‌هاي 32 گانه براي معنا شناختي، از بخش‌هاي اين کتاب است که با بهره‌گيري از تجربه‌هاي علمي و عملي به اين مباحث پرداخته شده است.

حسيني: افراد منطقي محصول نگاه سَرسَري نيستند

محمد حسيني نويسنده کتاب «ويرايش و اهميت آن در آثار کودک و نوجوان» با اشاره به اين‌که امروز ما در توليد فيلم، پويانمايي و ادبيات کودک شاهد اشتباهات زيادي هستيم گفت: با اين اوضاع نبايد انتظار داشت افرادي منطقي با رفتارهاي اسلامي تربيت کرده باشيم.

وي افزود در اين کتاب تلاش کردم به اصلاح اطلاعات غلطي که در حوزه ادبيات کودک و نوجوان وجود دارد و مباحثي از قبيل ويراستاري، مقدمات زبان نوشتاري، علايم سجاوندي و رسم‌الخط بپردازم و تلاش کردم به مخاطب بياموزم که براي تهيه خوراک فرهنگي بي‌غلط چگونه بايد رفتار کرد.

«سيري در سر ويراستاري» حاصل 30 سال تجربه‌هاي عملي حجواني

مهدي حجواني در مورد کتاب خود گفت: به نظر من کسي که به بخش محتوايي اثر انسجام مي‌بخشد سرويراستار است و روح وظايف او درک شرايط نويسنده، گرافيست، تصويرگر و ناشر است تا کنار هم خوش بنشيند.

وي افزود اگر مدير فرهنگي سرويراستار باشد از بدبيني نويسنده به ناشر و ناشر به نويسنده جلوگيري مي‌کند و با پيوند درست، آن‌ها را به درک متقابل مي‌رساند.

حجواني با اشاره به اين‌که فرمول‌هاي ساير کشور‌ها در اين حوزه در کشور ما نمي‌تواند قابليت اجرايي خوبي داشته باشد، يادآور شد: به عنوان کسي که 30 سال در اين عرصه فعاليت داشته‌ام حس کردم کتاب‌هايي که تاکنون در اين زمينه به چاپ رسيده است نتوانسته الگوي مناسبي براي ناشران ايراني باشد.

وي با بيان اين‌که سرويراستاري در نشر کتاب‌هاي کودک و نوجوان پيچيدگي‌هايي دارد، خاطر نشان کرد: در کتاب‌هاي اين گروه سني بيشتر با تصوير سرو کار داريم و نيازمند انسجام‌بخشي و پيوند بهتري هستيم که در اين کتاب تلاش کرده‌ام اين پيچيدگي و مشکلات را با زباني کاربردي توضيح دهم.

تلاش براي تعريف تصويرگري در ايران

محمدعلي بني‌اسدي نويسنده کتاب «تصويرگري کتاب کودک»، تصويرگري در ايران را با ساير کشورها متفاوت عنوان کرد و گفت: در اين کتاب تلاش کردم تعريف اوليه از تصويرگري را به عنوان حلقه‌اي از زنجيره توليد کتاب براي مخاطبان ارايه کنم. وي افزود اين کتاب حاصل تجربه‌هاي استادان من در زمينه تصويرگري است و تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا در حد انتظار اثري قابل قبول ارايه کنم.

در اين نشست هم چنين نورا حق‌پرست مديرکل نظارت بر انتشارات کانون نيز ضمن قدرداني از نويسندگان و مديران قبلي انتشارات کانون گفت در اين مجموعه تلاش شده به جزئيات حوزه ادبيات کودک ونوجوان بيشتر پرداخته شود و اميدواريم بتوانيم اين روند را ادامه دهيم. اين آيين روز دوشنبه 23 آذر 94 در سالن کنفرانس مرکز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنري کانون واقع در خيابان حجاب تهران برگزار شد.


 فيلم‌هاي کودکانه در کانون ايلام، با کودکان ديده شدند 

 
مسوولان و مربيان مجتمع فرهنگي‌هنري کانون ايلام در برنامه‌اي ويژه با عنوان "با کودکان ببينيم" با توجه به داشتن امکانات ويژه‌اي مانند سالن سينما ميزبان بچه‌هايي شده‌اند که به فيلم‌هاي کانون علاقه دارند.

به گزارش روابط عمومي اداره کل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان ايلام، مراکز کانون اين استان به عنوان يک برنامه ثابت براي کودکان ايلامي فيلم‌هاي تازه و قديمي کانون را پخش مي‌کنند. در همين راستا مربيان مجتمع فرهنگي هنري کانون ايلام در برنامه "با کودکان ببينيم" ميزبان علاقه‌مندان سينماي کانون شده‌اند.

اين برنامه با هدف جذب اعضا، تعامل با مدارس، تنوع در فعاليت‌ها و ايجاد فضايي شاد و با نشاط و تعليم به روش‌هاي غير مسقيم و جذاب رسانه‌اي در قالب انيميشن و سينمايي براي مخاطبان خاص در گروه‌هاي سني متفاوت به اجرا درمي‌آيد.

معرفي فعاليت‌هاي کانون وشرايط ثبت نام، قصه‌گويي، مسابقه و روخواني قرآن و... از جمله فعاليت‌هايي است که پيش از اجراي فيلم صورت مي‌گيرد.


 معرفي برگزيدگان سوگواره «خيزران خونين» در اردبيل 

 
کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان شماره يک پارس‌آباد برگزيدگان نخستين سوگواره استاني داستان کوتاه «خيزران خونين» را معرفي کرد. باب‌اله عزيزپور مربي‌مسوول کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان مرکز شماره يک پارس‌آباد در اردبيل با اعلام اين خبر افزود: نخستين سوگواره داستان کوتاه خيزران خونين با همکاري کتاب‌خانه‌هاي عمومي شهرستان پارس‌آباد با ارسال فراخوان به مراکز استان و نصب بنر در سطح شهر از دانش‌آموزان و اعضاي مراکز کانون داستان دريافت کرد.

به گفته او، اين سوگواره با موضوع «محرم و پرداخت نگاه نو به واقعه عاشورا» در گروه‌هاي سني (12 – 7 سال) و (17 – 13 سال) پذيراي اثر بود.در اين سوگواره اعضاي ادبي مراکز اردبيل، خلخال، مشکين، نمين، بيله‌سوار، دولت‌آباد و پارس‌آباد به رقابت پرداختند و پس از داوري برگزيدگان سوگواره معرفي شدند.

نيلوفر آبروشن، فاطمه عطا، محمد اکبريان، شقايق عزيزپور، کوثر آزاد، علي آذري، آيسان محمدپور و ابوالفضل عليدوست، برگزيدگان اين مسابقه هستند.


 تماشاي «وقتي که بچه بودم» در «نويي مجيک» فرانسه 

فيلم «وقتي که بچه بودم» به کارگرداني «مريم کشکولي‌نيا» در بيست و پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي انيميشن «نويي مجيک» فرانسه به نمايش گذاشته شد. به گزارش اداره‌کل روابط عمومي و امور بين‌الملل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، مخاطبان بزرگ‌سال بخش مسابقه اين رويداد هنري در شهر «بِگل» در قالب يک مجموعه فيلم يک ساعت و شانزده دقيقه‌اي به تماشاي اين اثر انيميشن به همراه هشت فيلم کوتاه انيميشن نشستند. فيلم هشت دقيقه و 30 ثانيه‌اي «وقتي که بچه بودم» تا‌کنون توانسته پانزده حضور بين‌المللي و يک جايزه بين‌المللي را در کارنامه خود ثبت کند. در همين حال جشنواره هنري سالانه «نويي مجيک»، امسال نيز با هدف کشف مخاطبان خلاقي که در سراسر دنيا و با استفاده از تکنيک‌هاي گوناگون فيلم انيميشن مي‌سازند، از 11 تا 22 آذرماه 1394 در شهر «بِگل» کشور «فرانسه» برگزار شد. اين جشنواره از بخش‌هاي مختلفي تشکيل شده بود و امسال در بخش مسابقه آن 49 فيلم از کشورهاي «شيلي»، «سوئيس»، «بلژيک»، «فرانسه»، «آلمان»، «کانادا»، «ايران»، «انگلستان»، «استوني»، «تايوان»، «نروژ»، «مکزيک»، «فنلاند»، «ايتاليا»، «روسيه» و «اسپانيا» به نمايش درآمد. هيأت انتخاب جشنواره نيز متشکل از داوران فرانسوي و غيرفرانسوي سه جايزه ويژه به بخش مسابقه فيلم کوتاه اختصاص دادند. از بخش‌هاي جنبي اين جشنواره نيز مي‌توان به برگزاري کارگاه آموزشي انيميشن انيماتورهاي مطرح دنيا، نمايشگاهي از آثار اوليه صنعت انيميشن جهان، دوره‌هاي تخصصي انيميشن و سمينارهاي تخصصي اشاره کرد.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون