جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3513- تاریخ : 1394/09/25 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(چهارشنبه)


عذرخواهي وزير به خاطر تنبيه بدني چند دانش‌آموز

وزير علوم ، تحقيقات و فناوري :
ارسال بيش از 250 اثر به دبيرخانه جشنواره جوان خوارزمي

پايان آذرماه برگزار مي شود؛
برگزاري جشنواره کتاب‌هاي آموزشي رشد


يادداشت


داستان روز


از گوشه و كنار


خبر


زنگ تفريح
عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)

 عذرخواهي وزير به خاطر تنبيه بدني چند دانش‌آموز 

 
وزير آموزش و پرورش نسبت به تنبيه بدني چند دانش آموز توسط معلمي در استان لرستان واکنش نشان داد.روز گذشته فيلمي در خصوص تنبيه چند دانش‌آموز توسط معلمي در اليگودرز استان لرستان در رسانه‌ها منتشر شد که علي‌اصغر فاني وزير آموزش و پرورش در حاشيه مراسم تقدير از معلمان پژوهنده برتر که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، در واکنش به انتشار اين فيلم در پاسخ به ايلنا، گفت: من از طريق صدا و سيما اين فيلم را مشاهده کردم و متاثر شدم.

وي افزود:عذرخواهي مي‌کنم که هنوز چنين اتفاقاتي را در بعضي از مدارس شاهد هستيم و اميدوارم مسير حرکت و روالي که پيش مي‌رود رو به کاهش باشد و به صفر برسد.وزير آموزش و پرورش با تاکيد براينکه با معلم خاطي برخورد شده‌است، اظهار داشت:اداره رسيدگي به تخلفات اداري آموزش و پرورش با اين معلم خاطي به شدت برخورد کرده‌است و اميدواريم ديگر شاهد چنين اتفاقاتي در مدارس نباشيم.فاني در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه چرا هنوز نتايج آزمون استخدامي آموزش و پرورش اعلام نشده است، گفت: در اين رابطه تمامي کارها انجام شده و منتظر هستيم؛ تکميل ظرفيت‌ها در استان‌ها انجام شود و پس از آن نتايج را اعلام خواهيم کرد.


 وزير علوم ، تحقيقات و فناوري :
 ارسال بيش از 250 اثر به دبيرخانه جشنواره جوان خوارزمي  

 وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينکه از 32 اثر برگزيده در روز ملي پژوهش تجليل مي شود گفت: بيش از 250 اثر به دبيرخانه جشنواره جوان خوارزمي در مرحله کشوري ارسال شده است .به گزارش شاپرك ، محمد فرهادي در آيين تجليل از برگزيدگان هفدهمين جشنواره جوان خوارزمي که در سالن همايش هاي بين المللي دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، اظهار کرد: در سال 1379 با تصويب شوراي فرهنگ عمومي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي 25 آذر به نام روز ملي پژوهش نام گذاري شد و پس از آن ستاد ملي پژوهش در جهت سامان دهي امر پژوهش در دانشجويان ودانش آموزان تشکيل شد و در اين روز از برگزيدگان جشنواره هاي خوارزمي تجليل مي شود.

وي با بيان اينکه در تعريف دانشگاه از ديدگاه يونسکو آمده است که دانشکاه فقط توليدکننده مدرک نيست تصريح کرد: دانشجو پس از فارغ التحصيل از دانشگاه بايد بتواند در ايجاد اشتغال و کارآفريني براي خود و ديگران در جامعه مثمرثمر باشد و براين اساس ساختار تشکيلاتي دانشگاه ها نيز تغيير کرد و دانشگاه بايد پس از اين تغيير ساختار در ادامه مراکز رشد و پارک هاي علمي و فناوري باشد .

وزير علوم، تحقيقات و فناوري ادامه داد: اگر بخواهيم در کشور اقتصاد پويا داشته باشيم بايد از توانايي به دانايي برسيم و از دانش سبقت گرفته و در جهت گسترش شرکت هاي دانش بنيان فعاليت کنيم.فرهادي اضافه کرد: يکي از اساسي ترين برنامه هاي هفته پژوهش معرفي و گرامي داشت پژوهشگران و معرفي دستاوردهاي آنان به کل کشور است که باعنوان جشنواره جوان خوارزمي فعاليت مي کند و بايد از دست اندرکاران اين جشنواره قدرداني شود.

وي از ارسال 250 اثر به دبيرخانه کشوري اين جشنواره خبر داد و افزود: از 32 اثر برگزيده چهار طرح به صورت تحقيقات بنيادي و بقيه جنبه کاربردي دارد وهمواره بايد تلاش کرد تا اين آثار برگزيده به مرحله توليد محصول برسد و دولت يازدهم وظيفه خود مي داند تا از محصولات آنان حمايت کند.وزير علوم، تحقيقات و فناوري از تصويب آيين نامه شرکت هاي دانش بنيان در هيئت دولت خبر داد و گفت: در اين آيين نامه تسهيلاتي براي حمايت از آثار برگزيدگان و خريد محصولات آنان و همچنين شرايط ورود به آنان به بازارهاي جهاني درنظر گرفته شده است و در اين راستا صندوق شکوفايي و حمايت از توليدات و آثار پژوهشگران با بودجه 200 ميليون دلار براي اين امر پيش بيني شده است.

وي خاطرنشان کرد: در دو سال فعاليت دولت تدبير و اميد رشد علمي دانشگاه ها 80 درصد و رشد علمي ديپلماسي 3 درصد بوده است و بايد تلاش کنيم در دوران پس از تحريم شرايط بهتر از اين شود.


 پايان آذرماه برگزار مي شود؛
 برگزاري جشنواره کتاب‌هاي آموزشي رشد  

 مديرکل دفتر تکنولوژي و انتشارات کمک آموزشي از برگزاري جشنواره کتاب‌هاي آموزشي رشد ويژه کتاب‌هاي آموزشي قرآني خبر داد.به گزارش شاپرك، محمد ناصري مديرکل دفتر تکنولوژي و انتشارات کمک آموزشي وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: همانطور که مي‌دانيد هر ساله در اين ماه، جشنواره کتاب‌هاي آموزشي را برگزار مي‌کنيم و طي 12 سال گذشته در مقاطع مختلف مثل دبستان، متوسطه اول و دوم، فني‌وحرفه‌اي و کودکان استثنايي، جشنواره کتاب‌هاي آموزشي را برگزار کرديم اما امسال اين جشنواره را به کتاب‌هاي قرآني اختصاص داديم.

وي ادامه داد: دليل اين اقدام اين بود که خيلي بيشتر از آنچه تصور مي‌کرديم، خلأ در زمينه کتاب‌هاي قرآني وجود دارد و به نظر مي‌رسد کار چنداني انجام نداديم.ناصري اضافه کرد: در جشنواره امسال، چهار دوره يعني سال‌هاي 90، 91، 92 و 93 را مورد نظر قرار داديم و تمام کتاب‌هاي قرآني مربوط به اين 4 سال در 6 گروه، بررسي شد که در نهايت 372 عنوان کتاب از 117 ناشر مورد بررسي قرار گرفت.وي به 6 گروه داوري اشاره کرد و گفت: 6 گروه شامل گروه‌هاي «تفسير و ترجمه قرآن»، «حفظ ، آموزش و روخواني»، «دانستني‌ها و لطايف قرآن»، «سبک زندگي قرآني»، «قصه‌هاي قرآني» و «مفاهيم و معارف قرآني» است و در هر گروه 3 داور داشتيم کتاب‌ها را داوري کردند.

مديرکل دفتر تکنولوژي و انتشارات کمک آموزشي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از 372 عنوان کتاب، 214 عنوان کتاب حائز رسيدن به مرحله دوم بودند و بررسي روي اين 214 عنوان کتاب از 77 ناشر بود.وي با بيان اينکه 31 عنوان کتاب از 26 ناشر را در اين جشنواره به عنوان کانديدا معرفي شده‌اند، گفت: از تعداد کل ناشرين حاضر در اين جشنواره، 34 ناشر يعني 44 درصد، ناشرين شهرستان هستند و 88 عنوان کتاب از 214 عنوان کتاب مربوط به اين ناشران است.


 يادداشت 

طنزانه ؛

امان از دست بخشنامه هاي رگباري و فله اي !

رسول انصاري / دبير آموزش و پرورش ملارد

از اول مهر تا الان ، عمدتاً درگير پاسخ گويي به بخشنامه هاي اداره بوده ايم . از اين بخشنامه راحت نشده ، بخشنامه اي ديگر از راه مي رسد و خفتمان مي کند . خيلي از اين بخشنامه ها ، ريالي ارزش ندارند ( به جز تعداد محدودي بخشنامه که در برگيرنده ي بعضي امور مهم هستند ) . امروز همين طوري زد به سرم تا دوباره نيم نگاهي به بخشنامه هاي مهر ماه بيندازم .

شايد باور نکنيد ، ديدم 115 بخشنامه اين ماه رو سايت اداره قرار گرفته است . البته اداره اي ها چندان مقصر نيستند . آنها هم اسير بالا دستي هاي خود هستند

راحتتان کنم ، هر مدرسه سه چهار نفر آدم بيکار مي خواهد که فقط بنشينند و در مدرسه با هيچ چيزي هم سر و کار نداشته باشند و فقط بخشنامه ها را پاسخ بدهند !

تازگي ها مد شده که اول هر بخشنامه « يک کد استراتژيک » هم آورده مي شود که مثلا نشان داده شود که بخشنامه ها از اهميت بالايي برخوردار هستند و کارها حساب کتاب دارند . آموزش هم که الا ماشاءالله تعطيل . در خيلي از مدارس ، آموزش شده يک امر حاشيه اي و يک اولويت دست چندمي .

يکي نيست به مقامات بالا دستي بگويد بابا جان تو را به خدا دست برداريد از اين حواشي و زوائدي که به آموزش داريد تحميل مي کنيد .

تو را به خدا به داد آموزش برسيد . واقعا براي پاسخ گويي به اين همه بخشنامه ، بايد از آموزش بچه مردم زد . از آنجا که در شرايط فعلي حاکم بر مدارس ، پاسخ گويي به بخشنامه ها يک کار تزئيني است و نشان دهنده خوش خدمتي و ارادت خالصانه به بالا دستي هاست ، خيلي از مديران اين کار را بر عوامل اجرايي فرض مسلم دانسته ، به کرار از آنها مي خواهند که نسبت به اين امر حساس باشند.

سال هاي قبل که خبري از اين جور بخشنامه ها و زوائد الکي نبود ، وضع آموزش خيلي بهتر بود . دانش آموزان هم با سوادتر بودند و هم از قدرت تفکر و تجزيه تحليل بهتري برخوردار بودند . خيلي از امور هم بي دغدغه و بي درد سر انجام مي گرفت و جلو مي رفت . براي اينکه حق مطلب ادا شود ، در اين رابطه دل نوشته اي را خدمت همکاران تقديم مي کنم.

يادش به خير...

دلم براي حال و هواي درس و مشق دوران مدرسه ام تنگ شده . دوره اي که ادب و فرهنگ تو مدارس حرف اول را مي زد . اون موقع خيلي صحبت از تغيير و تحول ( بنيادين ) نبود . اين پروسه خواه ناخواه در درون ما اتفاق مي افتاد. از آن روزي که دم از تغيير در آموزش و پرورش زده شد ، ادب و احترام هم از مدارس رخت بر بست ، چون که فقط حرفش زده شد و در عمل هيچي در کار نبود . تغيير فقط تو شکل و ظاهر اتفاق افتاد و خلاصه شد به سناد ، دانا ، بکفا ، اتوماسيون ، طرح درس ماهانه و سالانه ، بخشنامه هاي رگباري ، درصد قبولي و ...

يادش به خير ، اون موقع ها خروار خروار بخشنامه بار مدارس نمي کردتد . مدارس در عين سادگي اعتبار و اقتدار داشتند . دلم براي کارنامه هاي دست نويس اون موقع تنگ شده ؛ دست نوشته هايي که صد مي ارزيدند به کارنامه هاي کامپيوتري صوري امروزي که فقط به درد درصد قبولي نامبارک آموزش و پرورش مي خورند .

کتک خوردن هاي آن دوره هم خيلي بهتر از نازکشيدن هاي ظاهري امروزين و روش هاي مثلا احترام آميز بعضي از مسوولين آموزشي بود .

آري !

دلم در اين هواي ناپاک آموزشي عجيب گرفته ...


 داستان روز 

"آش نخورده و دهان سوخته"

زماني كسي‌ را متهم به اشتباه و گناهي كنند ولي آن شخص اشتباهي نكرده باشد،گفته‌ مي‌شود :‌ آش نخورده و دهان سوخته!

در زمان‌هاي‌ گذشته، مردي در بازارچه شهر حجره پارچه فروشي داشت و شاگرد او پسر خوب وليكن كمي خجالتي بود.

روزي مرد بيمار شد و نتوانست به دكانش برود. شاگرد در دكان را باز كرد.قبل از ظهر به او خبر رسيد كه حال تاجر خوب نيست و بايد دنبال دكتر برود.

پسرك در دكان را بست و دنبال دكتر رفت . دكتر به منزل تاجر رفت و او را معاينه كرد و برايش دارو نوشت

پسر بيرون رفت و دارو را خريد وقتي به خانه برگشت ، ديگر ظهر شده بود. ‌ خواست دارو را بدهد و برود ، ولي همسر تاجر که زن كدبانويي بود و دستپخت خوبي داشت و آش هاي خوشمزه او دهان هر كسي را آب مي انداخت.خيلي اصرار كرد و او را براي ناهار به خانه آورد.

همسر تاجر براي ناهار آش پخته بود سفره را انداختند و كاسه هاي آش را گذاشتند . تاجر براي شستن دستهايش به حياط رفت و همسرش به آشپزخانه برگشت تا قاشق ها را بياورد.

پسرك خجالتي فكر كرد تا بهانه اي بياورد و ناهار را آنجا نخورد ‌ فكر كرد بهتر است بگويد دندانش درد مي كند. دستش را روي دهانش گذاشتش.

تاجر به اتاق برگشت و ديد پسرك دستش را جلوي دهانش گذاشته به او گفت : دهانت سوخت؟ حالا چرا اينقدر عجله كردي ، صبر مي كردي تا آش سرد شود آن وقت مي خوردي ؟

زن تاجر كه با قاشق ها از راه رسيده بود به تاجر گفت : اين چه حرفي است كه مي زني ؟ آش نخورده و دهان سوخته ؟ من كه تازه قاشق ها را آوردم.

تاجر تازه متوجه شد كه چه اشتباهي كرده است...

از آن‌ پس، وقتي‌ كسي‌ را متهم به گناهي كنند ولي آن فرد گناهي نكرده باشد ، گفته‌ مي‌شود :‌ آش نخورده و دهان سوخته!


 از گوشه و كنار 

برخورد جدي آموزش و پرورش با تنبيه بدني دانش‌آموزان

معاون رسانه‌اي وزارت آموزش و پرورش گفت: قانون اجازه تنبيه بدني دانش‌آموز را به هيچ عنوان به همکاران فرهنگي نمي‌دهد.پاپايي معاون رسانه‌اي وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص بررسي فيلم پخش شده تنبيه بدني شاگرد هنرستان فني حرفه‌اي باهنر در شهرستان علي گودرز گفت: قانون اجازه تنبيه بدني دانش‌آموز را به هيچ عنوان به همکاران فرهنگي نمي‌دهد. آموزش و پرورش به کرات از طريق بخش‌نامه‌هاي متعدد اين موضوع را به اطلاع فرهنگيان رسانده و اگر موردي خلاف آن مشاهده شود تخلف است و مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

وي در خصوص نحوه برخورد با دانش‌آموز متخلف گفت: در برخورد با قصور و عدم انجام مسئوليت دانش‌آموختگي قانون به همکاران فرهنگي در ابتدا اجازه‌ي تذکر و اخطار شفاهي به صورت خصوصي، در جمع و سپس تغيير کلاس مي‌دهد و در نهايت اگر اين روند توسط دانش‌آموز ادامه پيدا کند اخراج موقت وي از مدرسه و مدارس حوزه مربوطه را در پي دارد.

پاپايي اشاره کرد: اگر اين موضوع شدت يابد و اخطارهاي در نظر گرفته شده مؤثر نباشد دانش‌آموز از تحصيل در کليه مدارس محروم مي‌شود.

وي اظهار داشت: اين قوانين و ضابطه‌ها براي آگاه‌سازي به صورت کتابچه و بخش‌نامه به همکاران فرهنگي ابلاغ شده است. در مقابل نيز اگر معلمي از حد و مرز قانون گذر کرد و دانش‌آموز را با تنبيه بدني مجازات کرد دانش‌آموز و اوليايي او مي‌توانند از طريق ادارات ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات رفتار همکار فرهنگي را مورد پيگرد قرار دهند.پاپايي با اشاره به اين که اين مرکز پاسخگويي در تمامي ادارات آموزش و پرورش در کل کشور مستقر است، ادامه داد: به نسبت شدت وارده از طرف معلم به دانش‌آموز، مسئوليت پيگيري اين موضوع به مراجع ذي‌ربط و دستگاه‌هاي مرتبط واگذار مي‌شود که يکي از اين ادارات اداره ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات است.وي در ادامه افزود: محمدي رييس اداره آموزش و پرورش شهرستان علي گودرز پس از تأييد صحت اين فيلم گفت علي‌رغم تأکيد فراوان آموزش و پرورش به پايبندي به آيين نامه اجرايي مدارس و تأکيد بر ممنوع بودن تنبيه بدني در مدارس باز هم به ندرت شاهد اين نوع تذکر هستيم. که در پي آن تيم ما به ويژه مدير آموزشگاه پيگيري‌هاي لازم را انجام داده و به همکار فرهنگي تذکرات لازم داده شده است.رييس اداره آموزش و پرورش شهرستان اليگودرز از اظهار پشيماني و ندامت معلم خاطي خبر داد و گفت از دانش‌آموزان و خانواده‌هاي ايشان دلجويي شده است.


کسب رتبه اول کشوري بخش فناوري نانوتکنولوژي توسط دانش آموزان بهبهاني

دانش آموزان بهبهاني در بخش فناوري نانوتکنولوژي جشنواره خوارزمي ، موفق به کسب رتبه اول کشوري شدند.

به گزارش شاپرك، دانش آموزان بهبهاني در بخش فناوري نانوتکنولوژي جشنواره خوارزمي ، موفق به کسب رتبه اول کشوري شدند . بر اين اساس، دانش‌آموزان آموزشگاه متوسطه دوم شاهد باقرالعلوم (ع)شهرستان بهبهان به نامهاي اميدکوه گرد و علي معلمان با ارائه دستگاه سنتز نانو ساختار به روش آسان(القاي ميدان الکتريکي)، به عنوان طرح برگزيده رشته فناوري نانو در هفدهمين جشنواره جوان خوارزمي ، رتبه اول کشوري را کسب کردند.

گفتني است؛ در اين دوره ازجشنواره خوارزمي تعداد 7378طرح در گروه هاي تخصصي ، مورد کارشناسي وارزيابي قرار گرفتند.


 خبر 

در بيست و يکمين نمايشگاه بين المللي الکامپ؛

حضور مرکز برنامه ريزي ، منابع انساني و فناوري اطلاعات با 19 سامانه الکترونيکي

در بيست و يکمين نمايشگاه بين المللي الکامپ ، مرکز برنامه ريزي ، منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با 19 سامانه الکترونيکي شرکت کرده است.

به گزارش شاپرك، بر اساس اين گزارش؛ اين سامانه ها براي گروه هاي کاربري دانش آموزان، اوليا ، معلمان و کارمندان طراحي و راه اندازي شده است .بر اين اساس؛ سامانه مجازي قرآن کريم، سامانه مشاوره مدارس ، سامانه حسابداري مدارس، سيستم اتوماسيون مدارس ، سامانه ثبت نام و مديريت آزمون جشنواره جوان خوارزمي، سامانه خيرين مدرسه ساز، سامانه شناسنامه فني فضا ، سامانه جامع سواد آموزي، سامانه ثبت نام مديريت آزمون المپياد علمي و سيستم مديريت پروژه هاي سازمان نوسازي از سامانه هاي طراحي شده توسط مرکز برنامه ريزي ‌ منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش مي باشد .

بر اساس اين گزارش؛ سامانه مراکز و آموزشگاه هاي علمي آزاد ، سامانه اموال ادارات و مناطق و مدارس، سامانه برنامه ريزي و کنترل فرايند آموزشي(بگفا)، سامانه تاييده سوابق تحصيلي داوطلبان کنکور، سامانه ثبت نام الکترونيکي ، سامانه شبکه ملي مدارس ايران رشد، سامانه راهبري آمار (سرا)، سامانه رسيدگي به تخلفات اداري و سامانه نظام پيشنهادات کارکنان از ديگرسامانه هاي راه اندازي شده توسط مرکز برنامه ريزي ، منابع انساني و فناوري بوده است.


 زنگ تفريح 
 عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون