جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3513- تاریخ : 1394/09/25 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(چهارشنبه)


ابتكار پژوهشگران دانشگاه ام.آي.تي در شيرين سازي آب دريا


استعداديابي افراد از طريق نقشه مغزي


فاجعه اي براي مريخي ها


داستانك


اما خبر


سرمقاله


 ابتكار پژوهشگران دانشگاه ام.آي.تي در شيرين سازي آب دريا 

 
تنها شش در صد از ذخاير آب زير زميني كه در عمقي كمتر از دوهزار متر واقع شده در طول عمر انسان تجديد مي شود.به گزارش شاپرك، اين بدان معني است كه بحران آب شيرين روز به روز وخيم تر مي شود.پژوهشگران براي مقابله با اين بحران سال هاست روي روش هاي شيرين سازي آب دريا تحقيق مي كنند كه دست آورد متفاوت پژوهشگران ام آي تي( انستيتو فناوري ماساچوست)آخرين آنهاست. اين روش الكترودياليز ضربه اي نام دارد و از امواج ضربه اي الكتريكي براي جداسازي آب شور به دو جريان « شوراب»بهره مي برد.آب از ماده متخلخل نسبتا ارزان قيمتي عبور مي كند كه از ذرات ريز شيشه تشكيل شده و الكترودها دو طرف آن را پوشانده اند با برقرار شدن جريان الكتريسيته در الكترودها،آب شور به دو ناحيه «غني از نمك و خالي ازنمك»تقسيم مي شود.

افزايش جريان الكتريكي«موجي ضربه اي بين دو ناحيه آب پديد مي آورد كه همانند مانعي فيزيكي بين لايه هاي آب عمل مي كند و اجازه مي دهد آب شيرين در يك طرف و آب شود در طرف ديگر جريان يابد.

به گفته دانشمندان،اين روش هنوز براي استفاده بزرگ مقياس نهايي نشده و در حال حاضر نمي تواند با روش اسمز معكوس(كه براي نمك زدايي صنعتي آب در پايه كار مي رود)رقابت كند؛اما تقاضاهايي براي استفاده از اين روش در تصفيه پسماند حاصل از روش«فركينگ»در استخراج گاز مطرح شده مزيت روش جديد ام آي تي در اجراي نسبتا ساده و بي دردسر آن و سهولت ارتقاي سيستم براي تصفيه مقادير بيشتر آب است.


 استعداديابي افراد از طريق نقشه مغزي 

 
صندوق حمايت از پژوهشگران از پروژه اي در خصوص شناسايي توانايي افراد و استعداديابي از طريق دريافت نقشه مغز حمايت مي‌کند. به گزارش مهر، علي گرجي، رئيس بخش تحقيقات دانشگاه مونستر در نشست خبري در صندوق حمايت از پژوهشگران اظهار داشت: پروژه مشترکي ميان ايران، آلمان و کانادا به منظور استعداديابي افراد از طريق نقشه مغزي آنها در حال انجام است که صندوق حمايت از پژوهشگران اين پروژه را پشتيباني مي کند. وي خاطرنشان کرد: نقشه مغزي از طريق نوارهاي مغز افراد تهيه مي شود و بر اساس اين نقشه استعدادها و توانايي هاي افراد قابل شناسايي خواهد شد. اين پژوهشگر ايراني اضافه کرد: در حال حاضر نوارهاي مغزي 40 تا 50 درصد امواج مغزي را حذف مي کنند که ما براي اجراي اين پروژه اقدام به توليد دستگاهي کرده ايم که اين دستگاه تمامي امواج مغز را دريافت مي کنند.

گرجي ادامه داد: اين پروژه ابتدا بر روي حيوان و سپس بر روي انسان آزمايش شده و نتايج مثبت و موفقيت‌آميزي را داشته است.بر اساس نقشه مغز انسان قادر خواهيم بود تفاوت انسان ها در توانايي هاي مختلف را مشخص کرده و افراد را براي انجام فعاليت‌هايي که در آنها موفق مي شوند، شناسايي کنيم. اين پژوهشگر ايراني افزود: در اين روش تحقيقاتي، علاوه بر ترسيم نقشه مغز انسان از تست هاي روانشناسي نيز استفاده مي شود.

گرجي تاکيد کرد: تمام فعاليت هاي انسان از طريق مغز هدايت مي شود، بنابراين اگر بتوانيم از فعاليت مغز نقشه‌برداري کنيم، قادر خواهيم بود توانايي هاي افراد را در زمينه هاي مختلف متناسب با روحيات فرد شناسايي کنيم.


 فاجعه اي براي مريخي ها 

«فوبس» قمر مريخ حداكثر تا پنجاه ميليون سال ديگر متلاشي خواهد شد.به گزارش شاپرك، فاصله بسيار نزديك از سياره مادري در كنار شكل غير كروي، نيروهاي جزر و مدي قابل توجهي در فويس ايجاد و ساختار زمين شناختي آن را سست كرده است.فوبس كه در فاصله شش هزار كيلومتري از مركز مريخ قرار دارد،هر قرن به اندازه دو متر به آن نزديك تر مي شود.


 داستانك  

تماشاي فوتبال ممنوع!

مهدي بيرنگ

گفته مي شود برانكو بعد از اينكه متوجه شد بازي مقابل گسترش فولاد را برنده از زمين مسابقه بيرون آمد آنقدر خوشحال شد كه حتي توان اينكه بازي را يك بار ديگر از تلويزيون تماشا كند را نداشت و همش فكر مي كرد كه اگر اين بازي را تماشا كند امكان اينكه بالاخره بعد از يك نيمه دفاع كردن تيمش توسط گسترشي ها گل بخورد و بازي برده را با تساوي و يا حتي باخت عوض كند زياد است.

اين جوري مي گويند كه برانكو وقتي وارد هتل شد و ديد كه برخي دارند بازي ضبط شده تيم را نگاه مي كنند عصباني شد و با قندان زد توي شيشه تلوزيوين و گفت: ناراحت نباشيد خودم هزينه اين كار را مي دهم فقط بازي تيم من را تماشا نكنيد.


 اما خبر 

توانايي هاي عالي ذهن در نيمكره‌هاي مغزي

كرتكس نيمكره هاي مغزي محل توانايي هاي عالي ذهن است.اين نواحي مغز داراي مناطقي است كه اطلاعات به دست آمده از ادارك حس هاي مختلف را با افكار و حافظه جمع مي كند تااتفاقات پيرامون را تفسير كند. انسان ها داراي نيمكره هاي مغزي بسيار وسيع هستند. بايد توجه داشت كه كرتكس مغزي بخشي از سيستم بزرگتر مغز و سيستم عصبي است. از مشخصات عمده مغز اتصالات متعدد در سيستم هاي مختلف آن است.

مراكز بالاتر و پايين تر به طور بسيار مستحكمي به وسيله رشته‌هاي بالا رونده و پايين رونده عصبي به هم متصل هستند اين اتصالات،تماس بين،ساختارهاي پشتي،مياني و جلويي مغز را ممكن مي كند و از طريق چنين اتصالاتي است كه تماميت و كليت ذهن و جسم به دست مي آيد.


 سرمقاله  

تاثيرات " پول توجيبي" درشخصيت فرزندان

حميدرضا عسگري

در نوشتارهاي مختلف بر تاثيرات مستقيم و اثرگذار برنامه‌هاي تربيتي والدين در شكل گيري شخصيت فرزندان اشاره كرده‌ايم. اين بار توجه شما را بر بعد اقتصادي عملكرد خانواده در نوع رفتار فرزندان جلب مي‌كنيم. اهميت اقتصاد در زندگي انسان به قدري است كه از ديرباز سرنوشت بشر با داد و ستد و كسب مال توام بوده است. به عبارتي زندگي بشري براي ادامه و رشد خود به عنصر اقتصاد وابسته است و بخش اعظمي از عمر خويش را براي پيشرفت در اين عرصه صرف مي‌كند. اين بحث با محور مالكيت از دوران كودكي آغاز مي‌شود، از دوراني كه والدين براي كودكان وسايل شخصي و هداياي مختلف تهيه مي‌كنند و اختيار استفاده از آن را به آنها مي‌دهند. پس از اين مرحله نوبت به پرداخت وجه نقد به آنها مي‌رسد و در قالب دريافت «پول توجيبي»، فرزندان وارد حيطه سرمايه مالي مي‌شوند.

‌اين پول اولين تجربه‌اي است كه آنها را با مالكيت نقدي آشنا مي‌سازد و سرآغازي براي مديريت مالي خواهد بود. اما بار ديگر نقش والدين در تربيت و شكل گيري شخصيت فرزندان هويدا مي‌شود. اين بار شخصيت مالي آينده آنها با خرج كردن پول توجيبي خود را بروز مي‌دهد. در همين زمينه بعضاً والدين با تصوراتي غلط همچون « كمبود نداشتن فرزندشان در مقايسه با ديگر همسالان يا دانش‌آموزان» و يا « جبران برخي كمبودها همچون وقت نگذاشتن و رسيدگي به امورات دانش‌آموزان» و... قصد دارند فرزند خود را تامين كنند. درحالي كه اين تامين مالي اثرات منفي در شخصيت مالي فرزندان و دانش‌آموزان در آينده‌اي نه چندان دور خواهد داشت.

اين آثار مخرب خيلي سريع خود را در سال‌هاي بعدي تحصيل نشان مي‌دهد. وقتي يك دانش‌آموز عرصه ابتدايي با پول توجيبي بيش از حد نياز وارد مدرسه مي‌شود، عادت به ولخرجي خواهد كرد و اين انحراف كوچك در سال‌هاي بعدي خود را به شكل يك شكاف عميق مالي با والدين نمايان خواهد كرد. در مقطع ابتدايي دانش‌آموزان نياز به پول توجيبي زيادي ندارند، اگر براساس تصورات مشابهي كه در بالا آورده شد، والدين خلاف اصول تربيتي رفتار كردند، بايد منتظر باشند كه در مقاطع بالاتر فرزندشان مطالبات مالي بيشتر و سنگين تري از آنها داشته باشد كه ممكن است خارج از توان خانواده باشد. اما آثار مخرب اين رفتار براي آينده خود شخص نيز خطرناك است. فرزندي كه از ابتدا بر محور پول توجيبي و گرفتن پول از والدين به دنبال رفع نيازها باشد، در آينده نمي‌تواند به خود اتكا كند و در تامين نيازها با مشكل مواجه خواهد شد. نداشتن پشتكار، عدم استقلال مالي، ناتواني در كسب و كار و تامين منابع مالي، از جمله عوارضي است كه در آينده گريبان گير فرزندان خواهد شد.

بهترين روش براي جلوگيري از اين عوارض يادشده، مديريت و تربيت صحيح مالي از سوي والدين مي‌باشد. يكي از متداول ترين روش‌هاي تربيت مالي كه مورد تاييد كارشناسان علوم اجتماعي نيز مي‌باشد، پرداخت هفتگي پول توجيبي به فرزندان و دانش‌آموزان است. والدين با توجه به برآورد هزينه‌ها و نيازهاي فرزندانشان بايد مبلغي را به صورت هفتگي يا ماهيانه براي آنها تعيين كنند و اين نكته را گوشزد كنند كه بايد با اين مبلغ تامدت زمان معين شده نيازهاي خود را برطرف نمايند.

اينگونه است كه دانش‌آموزان و فرزندان ما طريقه مديريت مالي را از سنين پايين فرا مي‌گيرند و در آينده از شخصيت مستقلي در حوزه اقتصاد بهره مند مي‌شوند.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون