جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3512- تاریخ : 1394/09/24 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(سه شنبه)


پيام وزير آموزش و پرورش به مناسبت هفته گراميداشت قرآن، عترت و نماز

معاون تربيت‌ بدني وسلامت وزير آموزش و پرورش خبرداد:
استقبال 70 درصد مدارس از طرح نرمش صبحگاهي


خبر


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)

 پيام وزير آموزش و پرورش به مناسبت هفته گراميداشت قرآن، عترت و نماز 

 
وزير آموزش و پرورش به مناسبت هفته گراميداشت قرآن، عترت و نماز که از 23 تا 30 آذرماه است، پيامي صادر کرد.

به گزارش شاپرك، متن پيام دکتر علي اصغر فاني، به شرح زير است:

ومن يعظم شعائر الله فانها من تقوي القلوب "سوره ي حج، آيه ي 32"

خداوند بزرگ را براي سه نعمت قرآن، عترت و نماز شاکريم و به شکرانه ي اين نعمات "هفته ي گراميداشت قرآن، عترت و نماز" را در مدارس فرصتي مي دانيم تا فعاليت هاي خالصانه خود را ، در محضر اين سه منشور نوراني ارزيابي نماييم تا مطمئن شويم چه ميزان در انجام بخشي از تکاليف الهي خويش در اين زمينه موفق بوده ايم؛ زيرا باور داريم که آنچه در سراي باقي مورد سوال خواهد بود، نماز است که از آن به نام ستون دين ياد شده و نيز قرآن و اهل بيت عليهم السلام که به عنوان ثقل اصغر ياد شده اند.

همکاران فرهيخته !

فرصت هاي همچون ابرگذرا؛ انسان مومن را برآن وا مي دارد تا به اموري که فوايد معنوي و اخروي بيشتري دارد اهتمام بيشتري بورزد، اين هفته را ارج مي نهيم تا تمام توان خود را مصروف اعتلاي فرهنگ و معارف "قرآن" "اهل بيت عليهم السلام" و "نماز" نماييم، به اين اميد که ضمن هدايت دانش آموزان و آينده سازان تمدن نوين اسلاميمان به سوي حيات طيبه، خود نيز عامل به اين دستورات الهي باشيم . ان شاء ا...

از همکاران گرانقدرم در مدارس سراسر کشور ، ادارات مناطق و ادارات کل آموزش و پرورش استان ها انتظار دارم به فعاليت هاي اثر گذار اين 3 منشور نوراني نگاهي ويژه از جنس دل و اعتقاد داشته باشند و تلاش نمايند تا با انجام فعاليت هاي مانند حفظ موضوعي قرآن کريم که فرزندان ما را به سوي حيات قرآني رهنمون مي شود و طرح امام شناسي که به معرفي سيره و سبک زندگي ائمه معصومين عليهم السلام مي پردازد ، کودکان و نوجوانان اين مرز و بوم را در مقابل هجمه هاي گوناگون بيمه نمايند و بار ديگر با هم عهد ببنديم که در نماز جماعت حضور فعال داشته باشيم.

در پايان از حرکت جوششي و اهتمام شما عزيزان در بزرگداشت هفته قرآن، عترت و نماز در مدارس سراسر کشور قدرداني مي کنم و اميد دارم که با بهره گيري از رهنمودهاي راهگشاي مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و بکار گيري روش هاي گوناگون، با اکسير همت، حسن تدبير و اميد به آينده در جهت نهادينه نمودن اين سه منشور نوراني بيش از پيش موثر باشيم.

دلهايتان هميشه به نور ايمان گرم باد.


 معاون تربيت‌ بدني وسلامت وزير آموزش و پرورش خبرداد:
 استقبال 70 درصد مدارس از طرح نرمش صبحگاهي 

 
حميدي درباره نرمش صبحگاهي در مدارس گفت : 70 درصد مدارس از طرح نرمش صبحگاهي استقبال کرده اند و در اين طرح دانش آموزان به مدت 5 تا 7 دقيقه در روز ورزش صبحگاهي انجام خواهند داد.

به گزارش شاپرك، مهرزاد حميدي در برنامه پيشخوان خبر شبکه خبر با هشدار به خانواده‌ها در خصوص پديده چاقي دانش‌آموزان اظهارکرد: فعاليت‌هاي حرکتي مختلفي براي مقابله با پديده چاقي در مدارس همچون ، المپيادهاي درون مدرسه اي ، نرمش صبحگاهي، کانون هاي ورزشي درون و برون مدرسه اي و حياط پويا پيش‌بيني شده است.

وي با تاکيد برشعار «به مدرسه بازگرديم» ، تصريح کرد : جمعيت هدف اين شعاردانش آموزان سراسر کشور هستند لذا فعاليت دانش آموزان را به حياط مدرسه معطوف کرديم.

حميدي با تاکيد بر اين که مدارس جديد الاحداث بايد سالني براي انجام فعاليت ورزشي در نظر بگيرند، افزود: در کنار درس تربيت بدني فعاليت فوق برنامه را طوري افزايش داده ايم که دانش آموزان 3 ساعت در هفته فعاليت ورزشي به عنوان فعاليت فوق برنامه داشته باشند.

معاون تربيت‌ بدني وسلامت وزيرآموزش و پرورش به اضافه شدن ساعات تربيت بدني مدارس اشاره کرد و افزود: اضافه شدن ساعت ورزش دانش آموزان منوط به کاهش ساعات دروس ديگر نيست در سوم متوسطه ودوره پيش دانشگاهي دو ساعت براي فعاليت هاي ورزشي دانش آموزان در هفته تصويب شد اما مي توانيم فعاليت فوق برنامه را برگزار کنيم که جامعه هدف وسيعي را در برمي گيرد.

حميدي درباره استقبال دانش آموزان از طرح فوق برنامه تربيت بدني افزود: 3 ميليون و 500 هزار دانش آموز در المپياد هاي ورزشي درون مدرسه اي سال گذشته حضورداشتند و امسال جمعيت هدف به 4 ميليون دانش آموز خواهد رسيد . وي با اشاره به اجراي طرح حياط پويا درمدارس گفت : با اجراي طرح پويا در حياط مدرسه، دانش آموزان به انجام فعاليت هاي ورزشي ترغيب مي شوند.

معاون تربيت‌ بدني وسلامت وزير آموزش و پرورش افزود: امروز 33 هزارمعلم تربيت بدني با مدارک کارشناسي، کارشناسي ارشد و دانشجوي دکتري در مدارس سراسر کشور آموزش فعاليت هاي ورزشي دانش آموزان را برعهده دارند.


 خبر 

ميان وعده‌هاي قابل عرضه در بوفه‌هاي مدارس

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکي لرستان گفت: يک ميان وعده سالم، خوراکي است که حداقل 300 تا 500 کالري از انرژي مورد نياز روزانه‌ دانش‌آموزان را تأمين کند.

کتايون سليم در گفت‎وگو باايسنا، با اشاره به طرح پايگاه تغذيه سالم مدارس، بيان کرد: دستورالعمل‌ پايگاه تغذيه سالم به همه مدارس ارسال شده و مديران ملزم به رعايت موارد مطرح شده در دستورالعمل هستند.

براساس همين دستورالعمل يک ميان وعده سالم، خوراکي است که حداقل 300 تا 500 کالري از انرژي مورد نياز روزانه‌ دانش‌آموزان را تأمين کند.

وي مواد خوراکي سالم و با ارزش را موادي که علاوه بر تأمين 300 تا 500 کالري انرژي، مطابق با استاندارد‌هاي بهداشتي تهيه شده باشد، دانست و افزود: پايگاه تغذيه سالم بايد شرايط بهداشتي را دارا باشد. موادي که ارزش غذايي پايين داشته باشد، با افزودني‌ غيرمجاز و غيربهداشتي تهيه شده و فاقد استانداردهاي بهداشتي لازم باشد، مواد غذايي ناسالم ناميده ‌مي‌شود که فروش آنها منع شده است.

سليم ادامه داد: بر روي مواد خوراکي سالم بايد تاريخ توليد و انقضاء درج شده باشد و نيز مواد عرضه شده بايد پروانه ساخت، نام و نشاني کارخانه و علامت استاندارد داشته باشند.

کارشناس بهداشت محيط معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي لرستان يادآور شد: در بوفه مدارس بهتر است که خشکبار و خرما، انواع مغزها، بادام زميني، بادام، بادام هندي، فندق و پسته، کشمش، نخودچي، آجيل سويا، توت خشک، انجيل خشک که جز اقلام مجاز و سالم هستند، عرضه شود. همچنين بهتر است در عرضه مواد غذايي در بوفه مدارس لبنيات که شامل انواع ماست، پنير، کشک، بستني به جز بستني يخي هستند به‎صورت پاستوريزه و استريليزه گنجانده شود. در بوفه مدارس نيز توصيه مي‌شود که انواع ميوه‌هاي سالم شسته و ضدعفوني در بسته‌بندي‌هاي يک نفره وکيوم شده و همچنين انواع ميوه خشک سالم در اختيار دانش‌آموزان قرار گيرد.

وي در خصوص بيسکوئيت، کيک و کلوچه، گفت: بيسکوئيت بايد ساده بوده و ترجيحاً سبوس‌دار و بدون کرم باشد در حقيقت ما بيسکوئيت‌هاي کرمدار را توصيه نمي‌کنيم. عرضه کيک و کلوچه معمولاً از نوع غني‌شده و تهيه شده با روغن حاوي اسيد چرب با ترانس زير 5 درصد توصيه مي‌شود. نان سفيد بايد کمتر استفاده شود و به جاي آن انواع نان سبوس‌دار که بسيار براي دانش‌آموزان مفيد است، عرضه شود.

سليم با اشاره به نوشيدني‌ها‌ي مجازي که بهتر است در بوفه مدارس عرضه شود، گفت: اين نوشيدني‎ها بهتر است شامل انواع شير، دوغ بدون گاز، ماءالشعير، انواع آب ميوه‌هاي طبيعي و آب معدني بوده و همگي اين نوشيدني‌ها بايد پاستوريزه و استريليزه باشند.

کارشناس بهداشت محيط معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي لرستان تأکيد کرد: لقمه سالم نيز در عرضه بوفه مدارس توصيه مي‌شود که اين لقمه سالم شامل نان و پنير و گردو، نان و تخم‌مرغ، نان و پنير و خيار، نان و پنير و گوجه فرنگي، نان کره و عسل است. بهتر است اين لقمه‌هاي سالم توسط بوفه‌هاي مدارس ارائه شود، در غير اين‎صورت دانش‌آموزان مي‌توانند اين مواد غذايي را از منزل همراه خود به عنوان ميان وعده با خود به مدرسه بياورند.

وي اظهار کرد: همچنين بهتر است تخم‌مرغ با پوست، آب پز شده و با درج تاريخ روز عرضه شود، در صورت توزيع خيار و گوجه بايد ضدعفوني و شسته شده باشد. اگر پخت و پز و غذاي گرم در بوفه مدارس توزيع شود بايد فروشندگان بوفه مدارس شرايط لازم را رعايت کنند.

سليم ادامه داد: مواد غذايي که عرضه و فروشش در پايگاه تغذيه سالم ممنوع است عبارتند از انواع پفک، نوشابه‌هاي گازدار(به جز ماءالشعير)، آدامس، شکلات، پاستيل، سوسيس و کالباس، سالاد الويه، چپپس، لواشک و آلو و آلوچه که فاقد علامت استاندارد و پروانه بهره‌برداري است.

اين پژوهشگر تصريح کرد: غذاهاي گرم مثل آش، انواع سوپ، لوبيا، عدس پخته، حليم، شله‌زرد، سمنو و فرني به شرط اينکه آشپزخانه مطابق آيين‌نامه بهداشتي محيط مدارس باشد را مي‌توان عرضه کرد. ارائه مواد غذايي گرم نبايد در ظروف يک‎بار مصرف پلاستيکي باشد و از ظروف يکبار مصرف که بر پايه گياهي هستند، استفاده شود. پخت مواد غذايي بايد روزانه و امکان نظارت انجمن اوليا و مربيان بر پخت و توزيع آن وجود داشته باشد.

وي بيان کرد: در خصوص شرايط مکان فيزيکي پايگاه تغذيه سالم، مکان فيزيکي بوفه مدارس، بايد داراي فضاي مناسب و از سرويس بهداشتي فاصله داشته باشد، قابل دسترسي دانش‌آموزان و نور کافي و مناسب، ديوارش بدون درز و شکاف، جنس کاشي آن قابل شست‌و شو و به رنگ روشن باشد، کف محيط داراي شيب به سمت آبراهه و در و پنجره بدون شکست و ترک و داراي تجهيزات لازم باشد.

سليم گفت: عرضه آب نبات‌هايي که به سطح دندان مي‌چسبند، آب ميوه‌هايي که از آب، قند و اسانس ميوه تهيه شده باشند، فلافل، بستني يخي نيز در بوفه مدارس ممنوع است. همچنين عرضه محصولات بدون بسته‌بندي کيک و کلوچه‌اي که روغن حاوي اسيد چرب ترانس بيش از 11 درصد باشد، نبايد انجام شود.

وي يادآور شد: اگر عرضه کنندگان مواد خوراکي بوفه مدارس، زخم در دست و صورت خود دارند بايد سعي کنند از فروش مواد غذايي خودداري کرده و تا بهبودي کامل با مواد غذايي اين پايگاه ارتباط نداشته باشند. به دانش‌آموزان توصيه مي‌شود از دستفروشان خريد نکنند و مواد خوراکي بسته‌بندي شده و با شرايط مناسب را، خريداري کنند.


 از گوشه و كنار 

افتخار آفريني دانش آموز جيرفتي در هفدهمين جشنواره کشوري جوان خوارزمي

دانش آموز جيرفتي عليرضا براهام موفق به کسب رتبه دوم کشوري هفدهمين جشنواره جوان خوارزمي در رشته زبان و ادبيات فارسي شد.

به گزارش شاپرك، عليرضا براهام دانش آموز سال چهارم دبيرستان غيردولتي دارالفنون جيرفت در رشته علوم انساني موفق شد با ارائه طرحي در خصوص فرهنگ عامه جيرفت با عنوان «قرض دارها ماه را گرفته اند »رتبه دوم بخش ادبيات فارسي هفدهمين جشنواره جوان خوارزمي را از آن خود کند

لازم به ذکر است؛ اين دانش آموز موفق در پژوهشسراي جابربن حيان جيرفت رشد کرده و فعاليت هاي ادبي خود را پي گيري مي کند. گفتني است:مراسم تجليل از برگزيدگان بخش دانش آموزي هفدهمين جشنواره جوان خوارزمي، ويژه دانش آموزان دوره متوسطه شاخه هاي نظري و هنرجويان شاخه فني و حرفه اي و کاردانش، امسال نيز به اتفاق بخش دانشجويي و آزاد جشنواره جوان خوارزمي، با حضور مقامات عالي رتبه کشوري، وزراي آموزش و پرورش و علوم، تحقيقات و فناوري و ساير شخصيت هاي علمي، فرهنگي و سياسي کشور در صبح امروز سه شنبه 24 آذر ماه در دانشگاه شهيد بهشتي تهران برگـــزار مي گردد.


وضعيت توزيع تبلت ميان دانش آموزان نيمه بينا

رييس سازمان آموزش وپرورش استثنايي کشور گفت: تعداد هزار و 200 دانش آموز نيمه بينا در مدارس استثنايي داريم که تاکنون 60 درصد آنها تبلت دريافت کرده اند.

مجيد قدمي در گفتگو با مهر درباره توزيع تبلت ميان دانش آموزان نيمه بيناي استثنايي که هنوز تبلت دريافت نکرده اند، گفت: بخشي از تبلت ها توزيع شده است. آماري نيز از پايگاه هاي سنجش از ورودي جديد گرفته ايم که به زودي اعتبار آن را به استان ها ابلاغ مي کنيم.

وي افزود: محتواي کتاب هاي درسي با فونت درشت در داخل تبلت ويژه دانش آموزان نيمه بينا نصب شده است و محتواي کمک آموزشي را نيز معلمان مي توانند در آن نصب کنند.رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور تصريح کرد: سن يا مقطعي براي ارائه تبلت به دانش آموزان نيمه بينا تعيين نکرده ايم همه دانش آموزان نيمه بينا بايد تبلت داشته باشند.

وي ادامه داد: همه دانش آموزان نيمه بينا بايد در مناطق کم برخوردار و برخوردار تبلت داشته باشند و اولويت ما مقاطع تحصيلي بالاتر هستند.

قدمي خاطرنشان کرد: اعتبار 600 تا 700 ميليون تومان تا سه ماه ديگر به استان ها تخصيص داده مي شود تا براي دانش آموزان ورودي جديد تبلت تهيه کنند.معاون وزير آموزش و پرورش بيان کرد: تعداد هزار و 200 دانش آموز نيمه بينا در مدارس استثنايي داريم که تاکنون 60 درصد دانش آموزان نيمه بينا تبلت دريافت کرده اند و آماري از پايگاه سنجش براي ورودي هاي جديد گرفته ايم تا به آنها نيز تبلت ارائه دهيم.


تأسيس صندوق توسعه عدالت آموزشي ويژه مناطق محروم کشور

رئيس جامعه خيرين مدرسه‌ساز کشور از تأسيس صندوق توسعه عدالت آموزشي براي حل مشکلات آموزشي مناطق محروم کشور خبر داد.

به گزارش فارس، محمدرضا حافظي رئيس جامعه خيرين مدرسه‌ساز کشور در نشست خبري که به مناسبت برگزاري 300 جشنواره تکريم در مدارس خيرساز تهران در محل مجمع خيرين مدرسه‌ساز تهران برپا شد، اظهار داشت: حرکت خيرين مدرسه‌ساز در حال حاضر در هجدهمين سال موجوديت خود قرار گرفته است و در حال حاضر 600 هزار خير در داخل کشور و يک هزار خير ايراني در سراسر جهان به مدرسه‌سازي مي‌پردازند.

وي با اشاره به اينکه نياز به ارتباط بيشتر بين خير مدرسه‌ساز و دانش‌آموزان مدرسه خيرساز وجود دارد، افزود: بر اين اساس مصمم شديم جشنواره‌هايي در 300 مدرسه خيرساز تهران برگزار کنيم تا موجب اشتياق دانش‌آموزان و از سوي ديگر ايجاد انگيزه بيشتر در خيرين مدرسه‌ساز شود.

حافظي با بيان اينکه هفته تکريم از خيرين مدرسه‌ساز آغاز شده است، ادامه داد: هدف از برگزاري اين همايش‌ها جذب حمايت مالي نيست بلکه تکريم و تجليل از خيرين مدرسه‌ساز است و اميدواريم بتوانيم اين طرح را در کل کشور گسترش دهيم.

وي با اشاره به آمار ارائه شده از سوي جامعه خيرين و نوسازي مدارس در خصوص تعداد خيرين مدرسه‌ساز، گفت: مغاير بودن اين آمارها به اين دليل است که نوسازي مدارس، يک مدرسه را يک خيّر حساب مي‌کند؛ در حالي که جامعه خيرين مدرسه‌ساز حتي يک دانش‌آموزي که 200 تومن براي مدرسه‌سازي کمک کرده است را خير مدرسه‌ساز مي‌داند.

رئيس جامعه خيرين مدرسه‌ساز کشور، رقم تعهد خيرين در سال گذشته را براي مدرسه‌سازي بيش از يک هزار ميليارد تومان عنوان کرد و افزود: به زودي صندوق توسعه عدالت آموزشي در نقاط محروم کشور ايجاد مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه هدف از ايجاد اين صندوق کمک به اداره مدارس است، اضافه کرد: بر اساس اين طرح، جامعه خيرين مدرسه‌ساز در بانک سرمايه حساب خواهد داشت و از سود اين کمک‌هاي مردمي براي اداره مدارس استفاده مي‌شود.

حافظي تصريح کرد: اين صندوق بر اساس تفاهم‌نامه بين وزير آموزش و پرورش و جامعه خيرين مدرسه‌ساز کشور در مناطق محروم فعاليت مي‌کند و بانک سرمايه عامل اجراي آن است.


 زنگ تفريح 
 عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون