جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3486- تاریخ : 1394/08/19 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)


عكاسخانه
کاخ دلماباهجه- استانبول ،ترکيه

تخريب سنگ‌نگاره اشکاني در همدان


اخبـــــــــار


قصار اما...


نگاه


خبر


دنياي عكس
ابشار ديتيان –چين

 عكاسخانه 
 کاخ دلماباهجه- استانبول ،ترکيه


 تخريب سنگ‌نگاره اشکاني در همدان  

 يک فعال ميراث فرهنگي استان همدان از تخريب سنگ‌نگاره اشکاني يخچال همدان توسط قاچاقچيان خبر داد.

حسين زندي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: تاج تخته سنگي که سنگ‌نگاره روي آن حک شده نابود، و بخش زيرين سنگ‌نگاره به عمق 2.5 متر کنده شده است. به نظر مي‌رسد قاچاقچيان قصد داشته‌اند سنگ را بتراشند و تمام نقش برجسته را از آن جدا کنند.

او با بيان اين‌که قسمت فوقاني سنگ‌نگاره از دو تکه سنگ که به نظر مي‌رسيد چندين تن وزن دارد تشکيل شده بود، افزود: بنابراين احتمال اين‌که سنگ را با مواد منفجره نابود کرده باشند، وجود دارد.

وي قرار گرفتن صورت سنگ‌نگاره به طرف جنوب که شديدترين باد همدان از آن سمت مي‌وزد را از ديگر دلايل تخريب تدريجي اين سنگ‌نگاره دانست و افزود: اين نقش‌برجسته در طول قرن‌هاي گذشته دچار فرسايش بادي شده و آسيب ديده است. همچنين ضربه‌اي به سر آن خورده و بخشي از کلاه نيز نابود شده است.

وي اضافه کرد: از سوي ديگر اطراف آن به جز بقاياي چند مورد حفاري غيرمجاز هيچ علامت، نوشته يا نشانه يا غاري به دست نيامده است.

به گفته‌ او، سنگ‌نگاره‌ ارتفاعات کوه يخچال همدان،‌ مانند اغلب آثار باستاني اين منطقه، ميان مردمي که به اين آثار به چشم عتيقه و زيرخاکي نگاه مي‌کنند و حتي از ديد برخي متوليان، مهجور مانده، کم‌اهميت جلوه مي‌کند.

زندي اين اثر را نقش مردي دانست که «يله‌داده بر ديوار، با ساغري در دست راست، جامي در دست چپ، کلاهي مهري بر سر و با کمربند، لباس و ريشي که مختص مُهر است» و افزود: سنگ نگاره‌ي «مهري» کوه يخچال تصوير فردي است که مانند مجسمه هرکول در بيستون، نشسته است. ساغري در دست راست در حال ريختن و جامي (ريتون) يا (شاخ) در دست چپ. دارد. داراي کلاه مهري که کمتر در ايران مشاهده شده و همچنين کمربند و لباس مهرپرستان است. پاي راست را روي پاي چپ انداخته صورتش تمام رخ به روبه رو نگاه مي‌کند. اما برخلاف ديگر تصاوير ميترايي، داراي ريش و سبيل است .

او ادامه داد:‌ اين اثر ارزشمند که به‌ نظر مي‌رسد يکي از يادگارهاي مهرپرستان و مربوط به آيين ساغرريزي در منطقه بوده، در قرن‌هاي گذشته، دچار فرسايش شده و از آسيب‌هاي دست بشر در امان نمانده بود.

اين دوستدار ميراث فرهنگي و گردشگري همدان با بيان اين که اين نقش برجسته در سه کيلومتري جنوب روستاي «دره مرادبيگ» در مسير قله‌ يخچال است افزود: اين شيوه نشستن نمونه‌هاي ديگري به جز هرکول در ايران دارد، از جمله نقش برجسته روستاي «باجول» خوزستان که در سال‌هاي اخير کشف شد.

زندي توضيح داد: پيش از اين کارشناسان ميراث فرهنگي اين سنگ‌نگاره را بي‌ارزش مي‌دانستند و معتقد بودند آن را چوپانان کنده‌اند، اما در دي‌ماه سال 1393 اين اثر باستاني و ارزشمند در فهرست آثار تاريخي فرهنگي کشور ثبت شد. پس از آن «اين سنگ‌نگاره با عنوان نقش برجسته سلوکي، اشکاني که مربوط به تمدن اليمايي است ثبت شد؛ در حاليکه حوزه‌ تمدني اليمايي‌ها در خوزستان و لرستان است و ارتباطي به همدان ندارد.»

او همچنين درباره‌ي وضعيت اين اثر دست‌کند بيان کرد: در بيشتر قسمت‌هاي نقش با عمق 8 ميليمتر تا 1سانتيمتر و در برخي از قسمت‌ها تا 8.1 سانتيمتر است، البته به نظر مي‌رسد عمق آن بيشتر بوده و در اثر فرسايش بادي تسطيح شده و عمق آن کاهش پيدا کرده است. اين سنگ‌نگاره اگرچه شباهت زيادي به نقش برجسته اليمايي، لالي مسجد سليمان، نقش برجسته سنگ ماهي انديکا در مسجد سليمان، نقش هرکول (بيستون) کرمانشاه و نقش‌کنده ايذه خوزستان دارد اما از آثار بي نظير مهر پرستي دوره اشکانيان در همدان است.

اين دوستدار ميراث فرهنگي همدان فاصله‌ي اين سنگ‌نگاره را تا پناهگاه يخچال در منطقه تقريبا 200 متر بيان کرد و با تاکيد بر اين‌که اين سنگ‌نگاره بين کوهنوردان به نام «سنگ عقرب» شناخته مي‌شود، ادامه داد: از مدتي پيش حفاري غير مجاز در اين منطقه زياد شده و در منطقه خط الراس کوه‌هاي همدان که بالاتر از پناهگاه يخچال قرار دارد و تقريبا روبروي اين سنگ نگاره است چندين مورد حفاري غير مجاز ديده مي‌شود.

وي افزود:‌ به گفته يکي از فعالان مدني روستاي «دره مراد بيگ» احتمال اين‌که يکي از روستاييان با قاچاقچيان همکاري کرده باشد، وجود دارد.

زندي همچنين اين اثر را مربوط به يکي از آيين‌هاي مهرکيشان منطقه به نام ساغر ريزي دانست و با بيان اين‌که نشانه‌هاي آن را در جرعه فشاني آثار شاعران مي توان ديد،‌ افزود: لازم است براي معرفي بيشتر و تثبيت اين گفته به مفهوم ساغرريزي و چگونگي اين مراسم پرداخته شود و سپس، سير دگرگوني آن، در بين اقوام و فرهنگ‌هاي مختلف و در آثار به ‌جاي‌مانده، بررسي شود اما با اتفاق کنوني انجام اين پژوهش غيرممکن به نظر مي‌رسد.


 اخبـــــــــار 

پل پونته وچيو (پل قديمي) از جاذبه هاي فلورانس

اين پل از محبوب ترين پل هاي قديمي ايتالياست. بيشتر شهرت اين پل به دليل ساختار و معماري جالب ان است به ندرت پيش
مي ايد که روي پلي که محل گذر است، مغازه و فروشگاه هاي مختلف ساخته شود . و همه شهرت پل قديمي فلورانس به دليل داشتن مفازه ها و فروشگاه هاي مختلفي است که بالاي آن ساخته شده است .

پل پونته وچيو که به نام پل قديمي نيز معروف است ، از جمله جاذبه هاي گردشگري شهر فلورانس است و سالانه گردشگران متعددي از سراسر دنيا از آن ديدن مي کند . در نزديکي پونته وچيو ، دو پل ديگر نيز وجود دارد .

از روي پل پونته وچيو مي توانيد بخش هاي مختلفي از شهر فلورانس رو ببينيد. بخش هايي از اين شهر که به خوب از پل قديمي ديده مي شود ، پيوند عميقي با سنت و تاريخ مردم و و تاريخ شهر دارند . به همين دليل ، پل قديمي پونته وچيو يکي از مناطق مهم گردشگري در شهر فلورانس به شمار مي رود .


ريشه يابي سنت هاي باستاني در ساخت ظروف چيني

محققان با تجزيه و تجليل تکه‌هايي از ظروف چيني باستاني و قطعاتي از ظروف سنگي protoporcelain با استفاده از تابش پرتو ايکس سنت ساخت ظروف چيني را رديابي کردند.

به گزارش شاپرک وبه نقل از خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ بين ا‌لملل ـ يک تيم ازمحققان به سرپرستي يولي از دانشگاه فيودان چين ، اقدام به تجزيه و تجليل تکه‌هايي از ظروف چيني باستاني و قطعاتي از ظروف سنگي protoporcelain با استفاده از تابش پرتو ايکس کردند. نتايج اين تحقيقات ريشه و ردپاي تاريخي روش ها و سبک هاي ساخت ظروف چيني و تکامل روش هاي ساخت آن را آشکار کرده است.

طبق بررسي‌هاي انجام شده از سوي محققان بر روي بقاياي ظروف کشف شده از سايت" پيااوشان "و"کيلن "، چيني‌ها نخستين ظروف چيني معروف خود را از مواد محلي مي‌ساخته‌اند.

Protoporcelain پروتوپرسلين به نوعي ظروف سفالين سنگ نما گفته مي‌شود که دردوران سلسه هان در چين رواج يافت و برخي از ويژگي‌هاي ظروف چيني کنونيرا بدون شفافيت امروزين آن درخود داشت.

تصور مي‌شود که قدمت سايت پيااوشان به دوران فرمانروايي نخستين سلسله شاهان چيني درحدود 2070 تا 1600 پيش از ميلاد باز گردد. نمونه‌هاي بدست آمده از 5 محوطه باستاني ديگر که قدمتي کهن‌تر از سايت‌هاي کيلن دارند مورد آزمايش قرار گرفتند. محققان دريافتند که نمونه‌هاي بدست آمده از شش سايت کيلن هريک با مختصات شيميايي متفاوت همگي نشان گر آن هستند که ازمواد خامي ساخته شده‌اند که درساخت ديگ‌ها و ظروف ديگر مورد استفاده بوده و عمدتا درهمان منطقه واقليم مربوط به خود تهيه شده‌اند.

اين بررسي‌ها به وضوح نوعي ارتباط ميان ميراث به جا مانده از نخستين ظروف چيني ساخته شده توسط مردم چين را با ظروف چيني در دوره‌هاي تاريخي جديدتر نشان مي‌دهد.

به گفته لي اين بررسي‌ها همچنين شکاف بزرگي که در حل مسئله مربوط به خاستگاه ظروف چيني موسوم به پروتو پرسلين وجود داشته پرمي‌کند.

ظروف چيني از نوعي که امروزه مي شناسيم بيش از 1700سال پيش براي اولين بار توليد شد و چندي نگذشت که اين ظروف چيني از مرز دريا ها هم گذشت و به کشورهاي ديگر صادر شد . برخي از ظروف چيني نفيس هم اکنون در موزه هاي معروف جهان نگهداري ميشوند .

بر اساس اسناد تاريخي ، تاريخ صدور ظروف چيني ساخت چين به خارج از کشور به قرن هشتم باز مي گردد ، در آنزمان ظروف چيني به منطقه خاور ميانه از مبادي تمدن جهان صادر مي شد ، اين ظروف ابتدا فقط مورد استفاده پادشاهان و اشراف بود وکمي بعد به دست تاجران رسيد . از نظر آنان ظروف چيني که از خاک و گل تهيه شده بود وبه يشم شباهت داشت ، عجيب و افسانه اي بود . در قرن نهم ميلادي بغداد مرکز تجارت جهان اسلام بود ، ابريشم و ظروف چيني کالا هاي عمده تحارت وقت بود .

طبق روايات تاريخي يک دريانورد معروف سلسله "مينگ" از سال هاي 1405-1433ظرف 29 سال 7 بار به اقيانوس آرام جنوبي و اقيانوس هند سفر کرد و بر اثر فعاليت هاي وي تجارت خارجي چين به اوج خود رسيد. او در سفرهاي خود بسياري از ظروف چيني ساخت شهر " جين ده جن" را همراه برده و به نقاط مختلف اهدا کرد، بسياري از اين ظروف هم اکنون در موزه هاي کشورهاي مختلف نگهداري مي شود .

ظروف چيني چين در قرن 16م ابتدا به پرتغال سپس به بازار اروپا راه يافت. پس از چند سال جنگ ، هلند به جاي پرتغال براقيانوس آرام غربي تسلط يافته و بزرگترين مشتري ظروف چيني ساخت چين تبديل شد . اروپاييان 1000 سال پس از چينيان اولين کارخانه ي توليد پرسلان‌ها را تأسيس کردند.


 قصار اما... 

 هر که در جستجوى دانش باشد ، بهشت در جستجوى او برآيد .

کنزالعمّال : 28842 منتخب ميزان الحکمة : 398

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم


 نگاه 

ونوس تجسم مذهبي الهه مادر

نرگس عبدي فر

بررسي تحولات گسترده تمدن بشري ،حاكي از نقش اساسي زنان در جوامع دوران مختلف است . در ميان يافته هاي باستان شناسي محوطه ها و مكان هاي معروف فرهنگ دوران پيش از تاريخ و پس از آن ،تعداد بيشماري پيكره هاي انساني و حيواني وجود دارد. در بين آنها پيكره زنان از كثرت و تنوع زيادي برخوردار مي باشند ويژگي‌هاي ذاتي زنان ،تاثير به سزايي در سير تكامل تاريخ اجتماعي ،هنري ومذهبي و...داشته اند. آثار وشواهد باقي مانده از جوامع نخستين ،بر مشاركت زنان با مردان در امور مختلف از جمله در امر تهيه غذا و وسايل مورد نياز زندگي و كشت وزرع ،دامداري و...تاكيد دارد.در چنين جوامعي نياز انسان به بقا در مواجهه با خطرات مختلف طبيعي ،نياز به افزايش جمعيت و فراوردهاي كشاورزي و دامي را ايجاد كرده است . در اين شرايط ،توانايي انحصاري باروري و زايندگي زنان ،به تدريج جلوه اي نمادين و مقدس يافته و زمينه هاي ايجاد تفكرات مذهبي و تصوير وجود جلوه هاي مافوق طبيعي در زايندگي را فراهم آورد .

ونوس اولين تجسم مذهبي انسان ازالهه مادر است . اين تجسم نيرو بخش ،مرزهاي انساني و طبيعي را در هم در نورديده و به يك فرهنگ مذهبي –آييني مشترك در ميان اقوام و مللي كه هيچ گونه ارتباط و وابستگي نداشتند ،در امد .ونوس اولين تجسم انسان از الهه مادر است كه از سنگ و گل ،به ابعاد كوچك ساخته شده اند و به علت نداشتن چهره انساني ،فاقد هويت شخصي هستند . در اين پيكره‌ها با بزرگتر نمايش دادن برخي از اندام ها ،بر نمادين بودن آنها به عنوان الهه حاصلخيزي و الهه مادر تاكيد گرديده است . ازنمونه هاي شاخص اين گونه پيكره ها در ايران ونوس يافته شده از سراب (كرمانشاه )وونوس ها يافته شده از تپه زاغه (سگزاباد )از اهميت خاصي برخوردارند. ونوس سراب ،پيكره زني در حال نشسته است با ويژگي هاي مشابه ديگر ونوس ها كه با واقع گرايي سعي در نمايش مبالغه اميز برخي از اندامها گرديده است .


 خبر 

افتتاح اولين موزه زيردريايي در آنتاليا

اولين موزه‌ زير آبي اروپا با 110 مجسمه با پنج تم مختلف در زير آبهاي درياي مديترانه در آنتالياي ترکيه افتتاح شد.

به گزارش شاپرک وبه نقل از ميراث فرهنگي – 110 مجسمه اين موزه که نمادي از غناي فرهنگ تمدن آناتولي هستند، طي 9 ماه گذشته ساخته و در زير دريا مستقر شده‌اند. موضوعاتي چون جنگ استقلال ترکيه، رقص درويش‌ها، قطار شترها و باغ‌هاي گل، الهام‌بخش ساخت اين مجسمه‌ها شده است.

اين آثار هنري هيچ آسيبي به طبيعت نمي‌رسانند و قرار است به تبليع غواصي براي گردشگران کمک کنند. بيشتر گردشگراني که علاقه‌مند به غواصي هستند جذب کشورهاي مکزيک،‌ مصر‌، نيوزلند‌، هند و ترکيه مي‌شوند.

به گزارش حريت ديلي نيوز، سالانه سه ميليون توريست غواص از دنياي زيرآب کشورهاي مختلف ديدن مي‌کنند. بزرگترين نمونه اين نوع موزه‌ها در کانکون مکزيک وجود دارد که تعداد بازديدکنندگان آن طي سال جاري ميلادي به 30 هزار نفر رسيده است.


وحشتناک ترين پله جهان

به گزارش جام جم آنلاين، ماچو پيچو (Machu Picchu) جايي در کشور پرو افسانه اي بزرگ نهان دارد، جايي که به دليل تشابه زياد به پله مي تواند حس بودن در طبيعت را براي شما شبيه سازي کند.

اين مکان تفريحي با نام هايي از قبيل «Camino Inka» نيز شناخته مي شود، اين پله عموما به سه بخش تقسيم مي شود و در واقع هر يک مسيري متفاوت اما داراي چندين فصل مشترک هستند و مسير «Mollepata» که از کوهستان هاي «pass» عبور مي کند از آن دو طولاني است!

اين کوهستان در سال 1911 ميلادي براي اولين بار فتح شد و از آن به بعد، به قطب توريستي کشور پرو تبديل شد.

لازم به ذکر است؛ تصاوير اين کوهستان و پله هاي آن در شبکه هاي اجتماعي به نام کشور چين ثبت شده است که کاملا اشتباه است و اين کوهستان و راه پله هاي وحشتناک آن در کشور پرو واقع شده است!


 دنياي عكس 
 ابشار ديتيان –چين


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون
آگهي