جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3469- تاریخ : 1394/07/28 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)

رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
رديابي اطلاعات دانش آموزان از ابتدايي تا پايان تحصيلات

با مشاركت بيش از 5 ميليون دانش آموز؛
برگزاري المپيادهاي درون مدرسه اي در كشور

با حضور جمعي از مسئولان آموزش و پرورش؛
افتتاح مدرسه استثنايي «مهرآيين» با پيشرفته‌ترين امکانات آموزشي


از گوشه و كنار


كاغذ اخبار


زنگ تفريح
عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)

 رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
 رديابي اطلاعات دانش آموزان از ابتدايي تا پايان تحصيلات 

 
رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: قصد داريم اطلاعات دانش آموزان را از پايه اول ابتدايي تا سال دوازدهم رديابي کنيم. بدين ترتيب دانش آموز در هر پايه اي که وارد مي شود، اطلاعات پايه بعد او در سامانه ثبت مي شود.

به گزارش پانا، عبدالرسول عمادي در خصوص برگزاري امتحانات در مراکز آموزش از راه دور، گفت:اصلاحات لازم در اين اساسنامه به تصويب رسيد كه به موجب اين آئين‌نامه امتحانات پاياني هر نيم سال و دوره تابستاني دوره‌هاي تحصيلي راهنمايي، متوسطه و پيش‌دانشگاهي مدارس آموزش از راه دور از سوي اداره آموزش و پرورش مناطق در مدارس دولتي برگزار مي‌شود و دانش‌آموزان مدارس آموزش از راه دور به صورت مهمان در امتحانات مربوط شركت مي‌كنند. وي ادامه داد:در اين آئين‌نامه مقرر شد وزارت آموزش و پرورش پس از آسيب‌شناسي مدارس آموزش از راه دور موجود، طرح جامع كيفيت‌بخشي، نظارت و ساماندهي اين مدارس را با تاكيد بر رعايت اصل مشاركت و توسعه بخشي غيردولتي، حداكثر ظرف مدت 6 ماه تهيه و به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش برساند. عمادي بيان کرد:با انتقال امتحان به مدارس بزرگسال بايد نظارت بالا رود تا سطح آموزش بهتر شود. به دليل اينکه نمي شود تمام امتحانات هماهنگ، کشوري و يکپارچه برگزار شود، اين موضوع اتفاق افتاده است.

رئيس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد:مبناي نمره معلم است ما نيز در مرکز سنجش به دنبال اين هستيم که نمره را در سامانه ثبت کنيم تا از چند دست شدن نمره جلوگيري شود. وي بيان کرد:بايد معلمي که از دانش آموز آزمون مي گيرد، خود در سامانه آموزش و پرورش نمره را بدون واسطه ثبت کند لذا سامانه فاينال که براي امتحان نهايي است، بدون اختلاف نمره آن را از حوزه تصحيح وارد اين سامانه مي کند.

وي از سامانه هاي مختلف در مرکز سنجش خبر داد و تصريح کرد: سامانه جامع اطلاعات دانش آموزي يک سامانه ارزشيابي است، سامانه حق الزحمه پرداخت ها را ملزم مي شود که از طريق اين سامانه حدود 40 درصد حق الزحمه ها کاهش پيدا کرده است، سامانه ساهت نيز مربوط به سوابق تحصيلي دانش آموزان است. عمادي گفت:قصد داريم اطلاعات دانش آموزان را از پايه اول ابتدايي تا سال دوازدهم رديابي کنيم. بدين ترتيب دانش آموز در هر پايه اي که وارد مي شود، اطلاعات پايه بعد او در سامانه ثبت مي شود.


 با مشاركت بيش از 5 ميليون دانش آموز؛
 برگزاري المپيادهاي درون مدرسه اي در كشور 

 معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت:امسال المپيادهاي درون مدرسه اي در کشور با مشارکت و همکاري 5.5 ميليون دانش آموز اجرا مي شود.به گزارش شاپرك، مهرزاد حميدي افزود:ورزش حق همه دانش آموزان است و ما نبايد فعاليت هاي خودمان را محدود به تعداد اندکي از دانش آموز کنيم چرا که درس تربيت بدني محور فعاليت هاي ماست.

وي اظهار کرد:پيش بيني مي شود در سال جاري چهار ميليون دانش آموز در المپيادهاي درون مدرسه اي حضور يافته و 1.5 ميليون دانش آموز نيز در مسابقات اين المپيادها مشارکت کنند.معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت:پارسال براي اجراي المپيادهاي درون مدرسه اي 50 ميليارد ريال کمک اوليه اعطا شد و به جز اين رقم اعتباري منابع مشارکتي هم در اين باره ياريگر آموزش و پرورش بود.

حميدي بيان کرد:فعاليت هاي معاونت تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش با هدف پرورش نسل در سال تحصيلي جاري تعريف شده است. وي درباره ورزش صبحگاهي در مدارس نيز گفت:با پوشش دهي قريب به اتفاق مدارس از 10 آبان ماه اين طرح را اجرا مي کنيم و در صدد هستيم تا کليه مدارس اين طرح را اجرا کنند.وي درباره کانون هاي ورزشي نيز گفت:برنامه کانون هاي ورزشي به استان ها ابلاغ شده که در هشت هزار کانون درون مدرسه اي و سه هزار کانون برون مدرسه اي به اجرا در مي آيد.

حميدي اظهار کرد:طرح مدرسه قهرمان نيز طرحي همرديف اين طرح است که در برخي مناطق به صورت آزمايشي اجرا مي شود و بر اساس آن اگر تيمي از يک مدرسه قهرمان شد ، با نام خود مدرسه به مسابقات سطح بالاي استاني و کشوري اعزام مي شود.معاون وزير آموزش و پرورش همچنين گفت:در زمينه مدارس تخصصي ورزشي نيز 196 مدرسه پيش بيني شده و انجمن هاي علمي نيز در حال شکل گيري است.وي اضافه کرد:بحث امنيت غذايي و رسيدگي به امور بوفه هاي مدارس در دستور کار قرار دارد و گروه آموزش غذاي سالم نيز به زودي دراستان ها براي آموزش دانش آموزان و فروشندگان مدرسه تشکيل مي شود.


 با حضور جمعي از مسئولان آموزش و پرورش؛
 افتتاح مدرسه استثنايي «مهرآيين» با پيشرفته‌ترين امکانات آموزشي 

 مدرسه استثنايي «مهرآيين» با ظرفيت 150 دانش‌آموز کم توان ذهني و داراي امکانات پيشرفته آموزشي و پرورشي، افتتاح شد.

به گزارش شاپرك، مدرسه استثنايي مهرآيين يکي از مدارس مجهز ويژه دانش‌آموزان کم‌توان ذهني است که با ظرفيت 150 دانش‌آموز مقطع متوسطه پيش‌حرفه‌اي و متوسطه حرفه‌اي، در منطقه 18 تهران افتتاح شد.وجيه‌الله پرويزي مدير آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران گفت:اين مدرسه 6 هزار 400 مترمربع مساحت دارد و زيربناي آن بيش از 3 هزار مترمربع است و داراي 40 اتاق آموزشي، توانبخشي و پرورشي است.

وي افزود:اين مدرسه داراي تجهيزات آب‌درماني، استخر، سونا، جکوزي، کارگاه‌هاي تخصصي ويژه کم‌توانان ذهني، شامل مشبک‌سازي، قاليبافي و پرورش گياهان آپارتماني است.پرويزي اضافه کرد:اين مدرسه استثنايي داراي سالن ورزشي، اتاق رايانه، آسانسور و دو سيستم گرمايشي و سرمايشي است.وي ادامه داد:اين مجموعه به همت آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران و آموزش و پرورش منطقه 18 و با اعتبارات اداره‌کل نوسازي توسعه و تجهيز مدارس شهر تهران و با اعتبار 3 ميليارد تومان، آماده‌سازي و ساخته شده است.


 از گوشه و كنار 

جريمه 160 هزار درهمي معلمان ايراني در امارات

9 معلم بازداشتي ايراني در امارات که حدود 12 روز در بازداشت بودند، روز جمعه با جريمه‌هاي قابل توجهي به همراه سرپرست مدارس ايراني در امارات متحده آزاد شدند.خبرنگار سياسي خارجي ايسنا اطلاع يافت دادستاني العين اين معلمان را به‌ بهانه نداشتن مجوز کار در اين منطقه (العين ابوظبي ) مجرم اعلام کرده و هر کدام را به پرداخت 5 هزار درهم محکوم کرده است.گفته مي‌شود شهباز گودرزي، سرپرست مدارس ايراني در امارات عربي نيز به پرداخت 50 هزار درهم محکوم شده است.اين جريمه 5 هزار درهمي شامل 13 معلم زني که پيش از اين با قرار کفالت آزاد شده بودند نيز مي‌شود و در مجموع اين معلمان به پرداخت 160 هزار درهم محکوم شده‌اند.طبق اطلاع خبرنگار ايسنا، معلمان بايد اين جريمه را پرداخت کنند تا پاسپورت‌هاي‌شان آزاد شود. گفته مي‌شود وزارت آموزش و پرورش اين جريمه را پرداخت کرده اما مشخص نيست که آيا در آينده اين جريمه از حقوق معلمان کم خواهد شد يا نه.هم‌چنين وکيل اين 22 نفر طلب 100 هزار درهم حق‌الوکاله کرده است.


توليد 120 عنوان کتاب درسي در سال تحصيلي آينده

120 عنوان کتاب درسي براي سال تحصيلي آينده درحال آماده سازي است.به گزارش خبرگزاري صدا و سيما؛ رييس سازمان پژوهش وبرنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش در همايش ارتقا مديريت مدرسه در تنکابن گفت: در اجراي برنامه ملي سند تحول بنيادين محتواهاي آموزشي،با تغييرات درسي درپايه ها و رشته ها، 120 عنوان کتاب درحال توليد محتواست که مرحله توليدتا فروردين 95 به پايان مي رسد.محمديان افزود: اين روند توليد در راستاي تغيير محتواي آموزشي درپايه نهم يعني دوره اول متوسطه به دوره دوم، در شاخه فني و مهارتي ودرشاخه نظري دو رشته علوم رياضي وعلوم انساني ،در پايه دهم شاخه فني مهارتي در چهار زمينه خدمات ،صنعت، کشاورزي وهنر ودر پايه 11 و12 علوم پايه رشته رياضي فيزيک ،علوم تجربي ،علوم انساني ومعارف خواهدبود.محمديان با بيان اينکه کتابهاي درسي چاپ شده شهريور 95 آماده توزيع مي شود ، کمبود کتابهاي درسي امسال را تکذيب کرد .معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش هم در اين همايش به تعالي مديريت مدارس اشاره و خاطرنشان کرد:در يک برنامه نظام يافته ،فرايند انتخاب وانتصاب مديران در مدارس سراسر کشور ارتقاء کيفيت داده مي شود .زرافشان در مجتمع رشد تنکابن با اشاره به اجراي برنامه تعالي مديريت اکنون در 5هزارو 900 مدرسه کشور افزود: اين طرح در144 هزار مدرسه متوسطه سراسر کشور توسعه مي يابد. وي گفت :در قالب اين طرح مديران با مشارکت در گروهاي آموزشي، با تعامل ، گفتگو ، نظارت و انتقال تجربه نسبت به ارتقاء کيفيت آموزشي، در مدارس مديريت مي کنند.


برگزاري هفدهمين دوره انتخابات شهرداران مدارس در شرق تهران

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه 8، از برگزاري هفدهمين دوره انتخابات شهرداران مدارس محدوده شرق تهران خبر داد.به گزارش مهر، مسعود خسروي گفت: در اين دوره از انتخابات، شهرداران 20 مدرسه در شرق تهران انتخاب شدند.

وي با اشاره به اهداف و سياست هاي طرح شهردار مدرسه افزود: تقويت روحيه مسئوليت پذيري و ارتقاي مشارکت هاي اجتماعي موثر در بين دانش آموزان و تقسيم كار جمعي ،‌توجه به ارتقاء تحصيلي دانش آموزان،‌ گسترش نشاط و شور در فعاليت هاي اجتماعي، ارائه آموزش هاي پايه شهروندي در سنين نوجواني و ... از جمله مواردي است که دانش آموزان در کنار درس خواندن و براي تضمين آينده بايد به عنوان شهروند بياموزند تا بتوانند در زندگي موفق شوند.

خسروي گفت:ارتقاء سطح آگاهي دانش آموزان با مسائل زيست محيطي، ايمني ، ترافيک و حمل و نقل، امور اجتماعي و فرهنگي ، تقويت احساس مسئوليت پذيري و روحيه مشارکت جويي نوجوانان در سطح مديريت شهري، شناخت بهتر شهر و شيوه هاي اداره آن به منظور ايجاد رابطه عاطفي و مسئولانه نسبت به محيط زندگي و... از رويکردهاي طرح شهردار مدرسه است.معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه 8، اظهار داشت:ايفاي نقش شهرداران مدارس، تمريني است براي تقويت روحيه مشارکت پذيري نوجوانان در امور مدرسه تا درآينده بتوانند در اداره امور شهر و جامعه نقش آفريني کنند.وي افزود:بر همين اساس انتخابات شهردار مدرسه در 20 مدرسه شرق تهران برگزار شد


آغاز صدور تک کارت سرمايه فرهنگيان

مشاور معاونت توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش گفت: عمليات اجرايي صدور تک کارت سرمايه فرهنگيان در آبان ماه در شهر تهران آغاز مي شود.به گزارش شاپرك، حسين روحي در پاسخ به اين پرسش که آيا صدور تک کارت سرمايه فرهنگيان آغاز شده است؟ اظهار کرد: مقدمات اين کار انجام شده و از اول آبان ماه عمليات اجرايي صدور تک کارت سرمايه در تهران اجرايي مي شود.وي ادامه داد:پس از شهر تهران، صدور اين کارت تا پايان پاييز براي ساير مناطق کشور انجام خواهد شد. تک کارت سرمايه فرهنگيان، کارتي است که در مرحله اول قرار است به عنوان کارت شناسايي فرهنگيان اجرايي شود و در مراحل بعد قابليت هايي مانند حذف نامه نگاري ها براي گرفتن معرفي نامه به منظور استفاده از بيمه تکميلي و يا معرفي نامه براي اقامتگاه هاي آموزش و پرورش و خانه هاي معلم نيز به آن اضافه شود.همچنين به گفته سيد محمد بطحائي، معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش ممکن است وام هايي براي فرهنگيان در نظر گرفته شود که اين تسهيلات نيز از طريق اين کارت ارائه شود.

به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش اين کارت بستري مناسب براي ارائه خدمات بيشتر است.


 كاغذ اخبار 

افزايش اعتماد به نفس دانش آموزان با بازي هاي خطرناک

تحقيقات نشان مي دهد که بازي هاي خطرناک سبب افزايش اعتماد به نفس در ميان دانش آموزان ابتدايي مي شود.پژوهش ها حاکي از اين است که بازي هاي چالشي و کنکاش گر که با کمي خطر همراه هستند، براي رشد جسمي و ذهني دانش آموزان ابتدايي ضروري است.بر اين اساس بازي‌هايي مانند جست و خيز کردن، آب بازي و گِل بازي، شايد کمي خطرناک باشند، اما سبب درک دانش آموزان از محيط و مهارت تصميم گيري در موقعيت هاي حساس مي شود. همچنين اين بازي ها دانش آموزان را قادر مي سازد ترس را تجربه کنند و نقاط قوت و ضعف و همچنين محدوديت‌هاي بدني خود را بهتر بشناسند.

در اين گزارش آمده است که بازي هاي هيجاني نقش زيادي در افزايش اعتماد به نفس دانش آموزان به عنوان عامل موفقيت در بزرگسالي دارد.


آموزش 700 هزار هنرجو در شاخه کار و دانش

مديرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت:در فني و حرفه اي محتواي آموزشي استاندارد در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي انجام مي شود. برنامه هاي ما در ذيل سياست اصلي يعني کيفيت بخشي به فعاليت ها است. توسعه مشارکت ها و مشارکت با دستگاه ها اين کمک را به ما مي کند که در فضاي تحريم نيز نيروي انساني ماهر مورد نياز بازار کار را (400 هنرجوي شاخه کاردانش و 300 هزار هنرجوي فني و حرفه اي) تامين کنيم.

به گزارش شاپرك، سيد مصطفي آذركيش در ادامه گفت:اکنون کارآفريني براي تمام دوره هاي تحصيلي را برنامه ريزي کرده ايم و توسعه فرهنگ کار و کارآفريني تکليفي است که سند تحول بنيادين آن را براي اجرا مشخص مي کند.وي گفت: در سند تحول بنيادين بحث هدايت تحصيلي مورد تاکيد قرار گرفته است و در راهکارهاي اين سند اشاره شده که هدايت دانش آموزان با توجه به نياز حال و آينده، به سمت مهارت آموزي صورت گيرد.

آذرکيش افزود: اکنون کارآفريني براي تمام دوره هاي تحصيلي را برنامه ريزي کرده ايم و توسعه فرهنگ کار و کارآفريني تکليفي است که بر اساس سند تحول بنيادين صورت مي گيرد.

وي خاطرنشان کرد: با مشارکت دستگاه هاي اجرايي و تعامل با دستگاه هاي دولتي و غيردولتي، آموزش هاي مهارت آموزي را دنبال مي کنيم.وي با بيان اينکه با دستگاه هاي مختلف تفاهم نامه هايي را امضا کرده ايم، اشاره کرد: نيروي انساني ماهر مورد نياز را در هنرستان هاي سراسر کشور دنبال مي کنيم لذا شاخه کاردانش کانون مشارکت مهارت آموزي است. مديرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينکه به تقويت هنرستان ها نيازمند هستيم، تصريح کرد: هنرجويان پس از اخذ ديپلم امکان ادامه تحصيل دارند تا در شغل مورد نياز خود به کار گرفته شوند.


معاون توسعه مديريت و پشتيباني آموزش‌وپرورش شهرستان‌هاي استان تهران:

عدم صدور احکام رتبه بندي معلمان مازاد و داراي کسر ساعت

معاون توسعه مديريت و پشتيباني آموزش‌وپرورش شهرستان‌هاي استان تهران گفت:‌ 78 درصد معلمان مشمول طرح رتبه بندي شده‌اند و 9 هزار و 400 نفر مشمول اين طرح نيستند که عمدتاً نيروهاي مازاد بودند و بيشترين نيروي مازاد را در شهرري داشتيم.

محسن بهارلو در گفت‌وگو با تسنيم درخصوص وضعيت رتبه بندي معلمان در شهرستان‌هاي استان تهران اظهار داشت:‌ تعداد کل نيروهاي حقوق بگير شهرستان‌هاي استان تهران 44 هزار و 383 نفر است که از اين تعداد 34 هزار و 938 نفر مشمول طرح رتبه بندي هستند.

وي افزود: حدود 9 هزار و 400 نفر مشمول طرح رتبه بندي نشده‌اند که اين افراد داري سابقه کار کمتر از 6 سال يا مدرک تحصيلي پايين‌تر از کارداني هستند. حدود 4 هزار نفر که معادل 10 درصد هستند سابقه کاري کمتر از 6 سال دارند و 10 درصد ديگر نيز داراي مدرک تحصيلي پايين‌تر از کارداني هستند.

معاون توسعه مديريت و پشتيباني آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران گفت: معلماني که مشمول طرح رتبه بندي هستند 78 درصد کل جمعيت معلمان را تشکيل مي‌دهند که احکام 86 درصد از آنها صادر شده است.

بهارلو با اشاره به اينکه احکام رتبه بندي 14 درصد از معلمان هنوز صادر نشده است، بيان کرد:‌ معلماني که کسر ساعت موظف داشته يا جزو نيروهاي مازاد هستند،‌ احکام رتبه بندي برايشان صادر نشده است.وي افزود:‌ بخشي از معلماني که مازاد بودند از دوره متوسطه دوم به متوسطه اول و ابتدايي منتقل شده‌اند البته آموزش‌هايي را نيز براي حضور در دوره ابتدايي دريافت کرده‌اند.

معاون توسعه مديريت و پشتيباني شهرستان‌هاي استان تهران عنوان کرد:‌ در بخش نيروهاي مازاد در شهرستان‌هاي استان تهران بيشترين مشکل را در شهرري داشتيم البته امسال وضعيت ساماندهي بهتر از سال گذشته بود.

بهارلو با اشاره به اينکه کمبود نيرو در بخش مردان را با پرداخت حق‌التدريس جبران مي‌کنيم، گفت:‌ سال گذشته 110 هزار ساعت حق التدريس داشتيم که بيشتر در حوزه آقايان بود.

وي درخصوص وضعيت استفاده از نيروهاي پيش دبستاني به صورت حق التدريس عنوان کرد: پيش دبستاني‌ها به صورت حق التدريس ساماندهي شده‌اند و افرادي که رشته‌هاي تحصيلي آنها مرتبط با نيازهاي ما بود به صورت حق‌التدريس به کار گرفته شدند که تعداد آنها حدود 800 نفر است عمده نيروهاي پيش‌دبستاني در دوره ابتدايي به کار گرفته شده‌اند.


 زنگ تفريح 
 عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون