نسخه شماره 3432- تاریخ : 1394/06/15 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(يكشنبه)

موفقيت دانشمندان در فشرده کردن ذرات نور

نخستين جليقه ضدگلوله ابريشمي جهان

ماهي‌ که بدون آب و غذا 5 سال مي‌خوابد

موفقيت دانشمندان در فشرده کردن ذرات نور

گروهي از دانشمندان براي نخستين بار موفق به فشرده کردن ذرات نور شدند.به گزارش ايسنا، دانشمندان در آزمايشي غيرمتعارف دريافتند که برخلاف باور موجود مي‌توان ذرات نور فشرده شده را مشاهده کرد.فشرده شدن ذرات نور، يک پديده کمتر شناخته شده در دنياي فيزيک کوانتوم است. در اين پديده نادر، حالتي از نور موسوم به نور کم نويز توليد مي‌شود که مي‌توان از آن براي شناسايي امواج ضعيف گرانشي زمين استفاده کرد.

دانشمندان در مورد شيوه ساخت امواج نور فشرده اظهار کردند: متداول‌ترين راه براي توليد ذرات فشرده نور، شليک ليزر به درون يک بلور با ساختار غيرخطي است. پس از گذشت 30 سال از اين نظريه، دانشمندان يک روش ديگر براي توليد نور فشرده پيدا کردند؛ در اين روش يک اتم را به کمک مقداري نور مشخص برانگيخته مي‌کنند که اتم پس از برانگيختگي، امواج نوري را به شکل نور فشرده از خود منتشر مي‌کند. پروفسور ميت اتچور، متخصص فيزيک کوانتوم از دانشگاه کمبريج اظهارکرد: فشرده‌کردن نور يکي از سوالات حياتي موجود در دنياي فيزيک کوانتوم است، اما پس از سال‌ها مطالعه و تحقيقات، بسياري از افراد ديدن پديده نور فشرده‌شده را غيرممکن مي‌دانند.

وي در ادامه افزود: ما در آزمايش‌هاي انجام شده موفق به توليد نور فشرده شديم و علت موفقيت ما استفاده از يک اتم مصنوعي با خواص نوري برتر از اتم‌هاي طبيعي است.در آزمايش‌هاي انجام شده مشخص شد که يک فوتون پس از برخورد با اتم موردنظر فشرده مي‌شود.

بسياري از دانشمندان فيزيک کوانتوم، شناخت ماهيت فشرده شدن يک ذره نوري را بسيار پيچيده و غيرقابل توضيح مي‌دانند، چرا که با فشرده شدن يک فوتون نوري، شناخت بشر از نور کاملا تغيير خواهد کرد.

محققان با موفقيت در فشرده کردن يک ذره يا فوتون نور، کليه باورها و نظريات در مورد عدم نوسان اتم‌ها در شرايط تاريکي مطلق را رد کردند، چرا که در نتايج بدست آمده مشخص شد که حتي در تاريکي مطلق نيز مقداري نوسان محيطي وجود دارد. اتچور در مورد جزئيات پيچيده تحقيق بر روي فشرده‌کردن نور افزود: اگرچه فرآيند فشرده‌کردن نور بسيار پيچيده و نيازمند تجهيزات بسيار حساس است، اما ما براي نخستين بار موفق به انجام فرايند فشرده کردن نور براي شناخت بيشتر اين ساختار طبيعي شديم.

نخستين جليقه ضدگلوله ابريشمي جهان

تيمي از محققان تايلندي موفق به توليد نخستين جليقه ضدگلوله جهان از ابريشم طبيعي شده‌اند.به گزارش ايسنا، به گفته پانومکورن خواخونگ، محقق دپارتمان مهندسي شيمي دانشگاه خون کائن تايلند، اين جليقه مي‌تواند ضربه گلوله‌هاي کاليبر 22 و 38 را که از فاصله سه متري شليک شده‌اند، تحمل کند.اين لباس ضدگلوله که از ترکيب پيله کرم ابريشم با يک رزين خاص ساخته شده و سپس به شکل هيدروليکي فشرده شده است، مقاوم و سبک است.

ضخامت اين جليقه‌هاي ضدگلوله 14 تا 20 ميليمتر، وزن آن 2.5 الي چهار کيلومتر بوده و قيمت آن يک سوم جليقه‌هاي رايج است. به گفته محققان، دليل استفاده از پيله کرم ابريشم اين بوده که اين ماده در بسياري از مناطق خون کائن پرورش داده مي‌شود. اين ناحيه براي پوشاک ابريشمي باکيفيتش شهرت دارد.به گفته خواخونگ، جليقه ابريشمي همچنين مي‌تواند شليک‌هاي پياپي را بدون تخريب شدن تحمل کند. محققان قصد دارند توليد اين جليقه را ادامه داده و نسخه‌اي را طراحي کنند که بتواند در برابر شليک سلاح‌هاي خودکار مانند اسلحه هجومي M16 دوام بياورد.

ماهي‌ که بدون آب و غذا 5 سال مي‌خوابد

‌محققان از کشف نوعي ماهي آفريقايي خبر دادند که تا پنج سال بدون آب و غذا مي‌خوابد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ ماهي ريه‌دار آفريقايي که نامش Protopterus annectens است، بدون آب و غذا براي سه تا پنج سال زنده مي‌ماند و در حالت حيات معلق بسر مي‌برد و به اصطلاح به رخوت تابستاني مي‌رود. هنگامي‌ که آب در دسترس باشد، ماهي از خواب بيدار مي‌شود. در طول حيات معلق، حيوان براي يک دوره طولاني، بدون آب و غذا و بدون نياز به دفع ادار و مدفوع، غيرفعال مي‌شود. در حالت رخوت، سرعت ساعت بيولوژيکي کم مي‌شود. حيات معلق موضوعي است که دانشمندان در حال بررسي کاربرد آن در زمينه‌هاي مختلف پزشکي و سفرهاي فضايي هستند. اگر حالت معلق در انسان ممکن بود، جراحان در لحظات بحراني مثل زماني که گردش خون بيمار متوقف مي‌شود، زمان بيشتري براي جراحي داشتند و روياي سفر به فضاهاي دور هم براي انسان محقق مي‌شد.

حاشيه سازي "جاسم كرار"

اين جوري مي گويند که جاسم کرار که اين روزها به شدت دارد براي استقلالي ها حاشيه سازي مي کند قرار است هر چه زودتر از تيم استقلال تهران اخراج بشود. گفته مي شود که اين بازيکن از وقتي متوجه شده هر نوع حاشيه اي درست کند مورد حمايت صد درصدي مظلومي است که اين روزها در فوتبال ما به شدت مظلوم نمايي مي کند، است!

تصميم دارد همين جور يک ريز حاشيه سازي کند. خود کرار در اين مورد گفته: من اصلا دلم نمي خواهد حاشيه درست کنم اما وقتي مي بينم هر کار مي کنم مربي با من کاري ندارد به اين نتيجه مي رسم که هر جوري شده حاشيه درست کنم. مي گويند: جاسم کرار قرار است که به هر نحوي شده به ادامه حاشيه سازي اش بپردازد تا اگر اخراج هم نشد حتما اخراج شود و برود عراق!

رونمايي از خودروي الکتريکي پژو در فرانكورت

پژو تصاوير و جزئياتي از طرح اوليه خودروي جديد الکتريکي کوپه چهار نفره خود منتشر کرده که با يک بار شارژ باتري مي تواند مسافت 450 کيلومتري را بپيمايد.

به گزارش مهر، خودروي الکتريکي مفهومي پژو Fractal نام دارد که در نمايشگاه فرانکفورت رونمايي خواهد شد. اين خودروي الکتريکي، کوپه چهار نفره اي است که مي تواند تجربه متفاوتي را براي رانندگان علاقه مند به خودروهاي پژو به دنبال داشته باشد. اين خودرو از طول 3.81 متري، عرض 1.77 متري و وزن 1000 کيلوگرمي برخوردار است.

از ويژگي هاي اين خودرو سقف جمع شونده، چرخ هاي 19 اينچي فيبرکربني و انتقال نيرو به هر چهار چرخ است. برآمدگي هاي قسمت جلو و عقب خودرو نسبت به محور چرخ ها بسيار اندک است. سيستم تعليق با ارتفاع قابل تنظيم مي تواند فاصله کف خودرو از سطح زمين را بين 7 تا 11 سانتي متر تغيير دهد.

از ديگر قابليت هاي اين خودرو مي توان به چراغ هاي LED باريک، مشبک و همينطور ترکيبي از دو رنگ بدنه اشاره کرد که قسمت تيره آن از ترکيب فيبر کربي ساخته شده تا نشاني از همه خودروهاي پژو داشته باشد. اين خودرو به چرخ هاي باريک با مقاومت چرخشي پايين و همينطور سقف بازشوي کروکي مجهز شده تا بتواند توجه مخاطبان بيشتري را به خود جلب کند.

بداخلاقي و آفت هاي آن در نوجوانان

نوجواناني که بد اخلاق هستند بايد بدانند که ادامه اين نوع رفتار آنها باعث مي شود که هم در جمع دوستانشان جايگاهي نداشته باشند و هم باعث نگراني و دلواپسي والدينشان باشند.

اصولا بد اخلاقي از هر نوعي که باشد مورد توجه و حمايت هيچ دسته و گروهي از روانشناسان تربيتي نيست و آنها دست به کار شده و تئوري هايي مي دهند که بتوان نوجوان بداخلاق را به خوش اخلاقي رهنمون کنند.

اما والديني که با يک چنين فرزنداني مواجه هستند بايد بدانند که نبايد بداخلاقي آنها را با بداخلاقي پاسخ داد چرا که اين نوع واکنش، کنش اخلاقي بدتري را از سوي فرزند آنها به همراه خواهد داشت.

خيلي سخت است اما بهتر است که براي به ساحل آرامش رساندن فرزندتان از رويه و روشي استفاده کنيد که مبتکرانه و خلاقانه باشد و مختص برخورد با اين نوع فرزندان است.

اصولا بدخلاقي ريشه در تربيت دوران کودکي دارد. اغلب نوجوانان که با بداخلاقي کارها و خواسته هايشان را پيش مي برند جزو آن دسته از افرادي هستند که در دوران کودکي و طفوليت والدينشان همه چيز را با بد خلقي و سرو صدا به آنها گوشزد مي کردند.

اين مورد را گفتيم که بدانيد مسئله تربيت در دوران کودکي چقدر حائز اهميت است و شما براي اينکه بتوانيد فرزندي از هر حيث ايدآل داشته باشيد بايد مسائل تربيتي را بلد باشيد و بدانيد که بايستي چه جوري فرزندتان را تربيت کنيد و اين جوري نباشد که تصور کنيد فرزند شما فقط نياز به لباس و پوشاک و تفريح و تغذيه مناسب دارد، فرزند شما در کنار همه اين موارد نياز به تربيتي صحيح و اصولي دارد که دانستن آن زياد هم سخت نيست. فقط کافيست که شما کتابي در حوزه روانشناسي کودک را مطالعه کنيد تا از حداقل هاي مسائل تربيتي آگاه شويد.

کودک بداخلاق را مي توان با خوش اخلاقي سر به راه کرد. يعني هر چقدر که او با پرخاش و تندي خواسته هايش را مطرح کرد شما با خوش اخلاقي و حسن خلق با او گفتگو کنيد. يقين بدانيد که بالاخره او يک جايي کم آورده و سعي مي کند که همان رفتاري را با شما داشته باشد که شما با او داريد.

با جديت مسئله بد اخلاقي فرزندتان را دنبال کنيد و در فکر راه چاره باشيد که مسئله بداخلاقي در آينده او تبعات جبران ناپذيري را به همراه خواهد داشت. براي اينکه متوجه تبعات اين نوع رفتاري باشيد بد نيست که سري به زندان هاي مجرمان اجتماعي بزنيد.