جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3415- تاریخ : 1394/05/26 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(دوشنبه)

وزير آموزش و پرورش:
تربيت اجتماعي، ماموريت اصلي سازمان دانش آموزي


برگزاري طرح پايش کارآفريني، ويژه دانش آموزان پايه هفتم و هشتم


كاغذ اخبـار


راه اندازي شبکه «شاد» ويژه دانش‌آموزي


گزارش


رشته هاي دانشگاهي


زنگ تفريح
عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)

 وزير آموزش و پرورش:
 تربيت اجتماعي، ماموريت اصلي سازمان دانش آموزي 

 
وزير آموزش و پرورش با اشاره به اهداف شش گانه تربيت در سند تحول بنيادين گفت: مهم ترين نوع تربيت در برنامه هاي سازمان دانش آموزي تربيت اجتماعي سياسي است که بايد در راس تمام فعاليت هاي سازمان قرار گيرد.به گزارش شاپرك ، علي اصغر فاني در آيين بازديد و افتتاح هشتمين اردوي ملي پيش آهنگان پيشتازان سازمان دانش آموزي که در اردوگاه شهيد باهنر برگزار شد با تبريک ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه کرامت به مربيان حاضر در اردو اظهارکرد: برگزاري اردوي پيش آهنگان پيشتازان را پس از سال ها وقفه مبارک مي دانم و اميدوارم اين اردو به اهداف متعاليش مطابق با سند تحول بنيادين برسد.

وي افزود:در اين اردو دانش آموزان بايد ياد بگيرند که چگونه با هم تعامل داشته باشند نظرات يکديگر را بشنوند و آستانه تحمل خود را بالا ببرند تا بتوانند در يک کار جمعي و گروهي مهارت هاي چگونه با هم زيستن را به خوبي فرا گيرند .

فاني ادامه داد:دانش آموزان در ذيل فعاليت‌هاي مختلف در سازمان دانش آموزي چگونگي مسئله يابي ، مسئله شناسي، مهارت هاي حل مسئله ، مديريت گروهي ، تشکيلاتي ، هويت تشکيلاتي و چگونگي مواجه با مسائل مختلف را ياد بگيرند و بتوانند علاوه بر تحمل نظرات مخالف آن ها را نسبت به مسائل روز مجاب کنند.

عضو کابينه تدبير و اميد با بيان اين که دوران دستور هاي آمرانه و فشار بر دانش آموزان تمام شده است، خاطرنشان کرد: بايد فرهنگ تعامل ، تفاهم و گفت گو را در دانش آموزان نهادينه کنيم و تلاش کنيم تا زمينه حضور در مجامع داخلي و جهاني در آن ها فراهم شود.

وي ادامه داد:توافق هسته اي نمونه اي از حضور فعال و موثر ايرانيان در مجامع بين المللي بود که با حمايت هاي مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و مديريت رئيس جمهور به پيروزي بزرگي تبديل شد.

فاني با بيان اين که تقويت فعاليت هاي سازمان دانش آموزي خواسته رئيس جمهور است تصريح کرد:تقويت فعاليت هاي سازمان بايد به فعال تر شدن دانش آموزان در صحنه هاي مختلف اجتماعي و مسئوليت پذير کردن آنها در مجامع داخلي منجر شود و بايد تلاش کنيم مربيان و دانش آموزان در قالب برگزاري اين اردوها به توانمندي و کاراِيي در اداره امور برسند.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به سياست تمرکز زدايي به عنوان يکي از سياست هاي پنج‌گانه آموزش و پرورش در دولت يازدهم گفت: بايد کارها را در آموزش و پرورش تفويض اختيار کنيم که لازمه آن تقريب نگرش ها خواهد بود و مي تواند باعث افزايش خلاقيت و نوآوري در دانش آموزان براي تصميمات آتي آن‌ها باشد.

وي خطاب به مديران کل آموزش و پرورش استان ها و روساي آموزش و پرورش مناطق و نواحي سراسر کشور خاطرنشان کرد: بايد از توان سازمان دانش آموزي به عنوان يک نهاد بومي غير دولتي بهره ببريد.

فاني خطاب به مربيان حاضر دراردو گفت:تلاش کنيد با ارتقاي کيفيت فعاليت ها در سازمان و با هدف گذاري شفاف نسبت به جذب حداکثري دانش آموزان موثرتر باشيد.


 برگزاري طرح پايش کارآفريني، ويژه دانش آموزان پايه هفتم و هشتم 

 معاون آموزش متوسطه وزير آموزش وپرورش با اشاره به استعدادسنجي دانش آموزان به منظور شناسايي استعدادهاي کارآفريني گفت: طرح پايش کارآفريني ويژه دانش آموزان پايه هفتم و هشتم برگزار مي شود.به گزارش شاپرك، علي زرافشان، درخصوص اقدامات معاونت آموزش متوسطه براي گسترش فرهنگ کار آفريني در بين دانش آموزان اظهار کرد: در وزارت آموزش و پرورش برنامه جامعه کارآفريني تهيه شده است.

وي افزود: در سياست هاي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري بر موضوع آموزش کارآفريني به دانش آموزان تاکيد شده همچنين گسترش فرهنگ کار آفريني از برنامه هاي وزير آموزش و پرورش است و در سند تحول بنيادين نيز بر ترويج اين فرهنگ تاکيد شده است بنابراين برنامه هايي را در اين زمينه طراحي کرديم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت:برنامه جامعي در رابطه با گسترش فرهنگ کارآفريني در ميان دانش آموزان تدارک ديده ايم و آن را در شوراي معاونان وزارت آموزش و پرورش مطرح کرديم که اين برنامه در شوراي معاونان تاييد و تصويب شد همچنين توافق نامه اي را با دانشکده کارآفريني دانشگاه تهران که يک مرجع علمي بين المللي در ايران است، تنظيم کرديم.

زرافشان ادامه داد: دانشکده کارآفريني دانشگاه تهران نماينده مرکز پايش جهاني کار آفريني در ايران است و توافقنامه انجام شده در جهت گسترش فرهنگ کار آفريني است.دبيرخانه کار آفريني که در گذشته مخصوص شاخه کاردانش و در يکي از استان ها مستقر بود را به تهران منتقل کرديم و تمام دوره هاي تحصيلي و رشته ها را تحت پوشش اين دبيرخانه قرار داديم.

وي عنوان کرد: اين دبيرخانه هم اکنون به دانش آموزان دوره ابتدايي هم خدمات مي دهد چرا که در نظر داريم دامنه فعاليت هاي کارآفريني از دوره دبستان تا پايان دوره متوسطه را شامل شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينکه براي دانش آموزان پايه هاي هفتم و هشتم طرح پايش کار آفريني را طراحي کرديم و تمام دانش آموزان بر اساس آزموني که مطابق با فرهنگ ايراني برگزار مي شود، مورد سنجش قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: هدف اول استعداد سنجي دانش آموزان بود تا مشخص شود در حوزه کارآفريني چه ظرفيت ها و توانمندي هايي دارند و نقاط ضعف و قوتشان مشخص شود. اين استعداد سنجي در سطح مدرسه، منطقه و استان قابل انجام است.

زرافشان تصريح کرد:استعداد هاي برتر کارآفريني که در اين مرحله شناسايي مي شوند، مورد حمايت قرار مي گيرند. تصميم داريم در تابستان سال جاري يک اردو کارآفريني براي 400 نفر از دانش آموزان دختر و پسر برگزيده برگزار کنيم. راه اندازي باشگاه مجازي کار آفريني براي اين دانش آموزان يکي ديگر از اقداماتي است که به دنبال اجراي آن هستيم تا اين دانش آموزان در آن عضو شوند و با يکديگر تبادل دانش کنند.


 كاغذ اخبـار 

تشكيل انجمن نخبگان هنري دانش آموز در کشور

مدير کل فرهنگي،هنري، اردوها و فضاهاي پرورشي وزارت آموزش و پرورش کشور از تلاشها براي تشکيل انجمن نخبگان هنري دانش آموز خبر داد. به گزارش شاپرك، مهدي علي اکبر زاده در آيين اختتام سي و سومين مسابقات فرهنگي و هنري دانش آموزان پسر کشور در محل اردوگاه شهيد رجايي نيشابور اظهار کرد:اين انجمن بايد متشکل از دانش آموزان هنرمند و توانمند اين دوره از مسابقات و ديگر دانش آموزان هنرمند نخبه باشد. وي در ادامه با بيان اينکه هنرمندي که سبک و سياق نداشته باشد کمبود دارد خطاب به دانش آموزان گفت:سبک و سياق رضوي را در فعاليت هاي خود به اجرا بگذاريد زيرا اين وظيفه اي است که اگر انجام نشود آثاري با متناسب هاي حضرت طراحي نمي شود. اين مقام مسوول افزود:خراسان رضوي سرزميني که نعمت هاي بزرگ الهي در آن قرار گرفته و هنرمندان بايد در انجام وظايف خود به اين نکته توجه ويژه داشته باشند. وي اظهار کرد:هنر يک زبان ارتباط بين المللي است و يک هنرمند بايد زيبايي ها را قبول کند و دانش آموزان بايد اين زبان بين المللي را بخوبي فرا بگيرند تا بتوانند تاثير گذار باشند.


 راه اندازي شبکه «شاد» ويژه دانش‌آموزي 

معاون فرهنگي و پرورشي وزير آموزش و پرورش گفت: از سال تحصيلي آينده شبکه اجتماعي دانش‌آموزان در کشور با نام شبکه شاد راه‌اندازي مي‌شود.به گزارش فارس، حميدرضا کفاش در نشست با دانش‌آموزان قرارگاه‌هاي دانش‌آموزي سراسر کشور در اردوي آموزشي ـ تشکيلاتي دختران آفتاب در اردبيل اظهار کرد:ما در گام نخست محور آموزش را مورد توجه قرار داديم تا براي مربيان تربيتي با هدف توانمندسازي آنها و آشنايي بيشتر با فضاي مجازي بتوانيم حرکت‌هاي تاثيرگذاري را به انجام برسانيم. وي با بيان اينکه محقق شدن اين امر در ورود فعال دانش‌آموزان به عرصه‌هاي فضاي مجازي و اينترنتي نيازمند برنامه‌هاي آموزشي و تقويت فعاليت‌هاي آگاه‌سازي است، افزود: در اين ارتباط اقدام به تاسيس شبکه اجتماعي دانش‌آموزان در کشور کرديم که از مهر ماه اين شبکه با عنوان «شبکه شاد» راه‌اندازي شده و زمينه حضور توانمند دانش‌آموزان را در حوزه‌هاي مجازي فراهم خواهد کرد.

معاون فرهنگي و پرورشي وزير آموزش و پرورش يادآور شد: ما در سال گذشته کارهاي زيربنايي و تخصصي را به همراه توانمندي نيروي انساني مورد توجه قرار داديم و سعي‌مان بر اين بوده تا بتوانيم دانش‌آموزان علاقمند را وارد رقابت‌هاي علوم قرآني، معارف و المپياد‌هاي داخلي و خارجي کنيم که قطعا بر اين باوريم ورود دانش‌آموزان به فضاهاي مجازي در قالب راه‌اندازي سايت‌ها و وبلاگ‌ها مي‌تواند تاثيرگذاري خاصي را داشته باشد.

کفاش خطاب به دختران شرکت‌کننده در اردوي آموزشي ـ تشکيلاتي دختران آفتاب گفت: شما دانش‌آموزان منتخب اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان بايد حضور فعال و قوي در عرصه مجازي داشته باشيد تا اين حضور تاثيرگذار به توانمندي دانش‌آموزان متدين با توليد محتوا و تقويت فضاي مجازي بيشتر کمک کند. اين مسئول تصريح کرد: قطعا در قالب وبلاگ و سايت‌هايي که توسط دانش‌‌آموزان طراحي مي‌شود مي‌توانيم محتواي غني ارزش‌هاي ديني و اسلامي را به همراه سبک زندگي اسلامي و ديني در اين فضا تبليغ و ترويج کنيم تا همه بتوانند از اين بستر تقويتي استفاده کنند.


 گزارش 

افغان ها؛ گوش به زنگ ورود به مدرسه ايراني

مهرماه امسال براي کودکان افغان مهاجر در ايران رنگ و بوي ديگر دارد. امسال افغان هايي که مدرک اقامت قانوني ندارند نيز
مي توانند به مدرسه بروند. اهميت اين تحول چيست و چه پيامدهايي مي تواند داشته باشد؟

کودتاهاي پي در پي، جنگ هاي خانمان سوز داخلي، روي کار آمدن گروه هاي افراطي و تجاوزگري ابرقدرت ها سال ها است که بر پيکر رنجور جامعه ي افغانستان چنگ انداخته و افزون بر ستاندن قربانيان بسيار، ميليون ها نفر از ايشان را آواره ساخته است.

طي بيش از سه دهه ي گذشته، ايران يکي از مقاصد اصلي مهاجرت افغان هاي گريزان از جنگ و ناامني بوده تا جايي که ايران به واسطه ي اين مهاجرت به يکي از نخستين کشورهاي مهاجرپذير جهان تبديل شده است.

حضور گسترده ي افغان ها در ايران به عنوان يک پديده ي سياسي- اجتماعي پيامدها و مسايل خاص خود را به دنبال داشته که يکي از مهمترين آن ها موضوع تحصيل کودکان، نوجوانان و حتي بزرگسالان افغانستاني در نظام آموزشي کشورمان بوده است.

طي اين سال ها، افغانستاني هايي که موفق به گرفتن اجازه ي اقامت در کشورمان شده اند با وجود برخي دشواري ها امکان تحصيل در مدارس ايراني را يافته اند تا جايي که بنا بر اعلانِ پارسال قائم مقام وزير آموزش و پرورش در امور بين الملل اکنون بيش از 330 هزار نفر از آنان در مدرسه هاي ايراني درس مي خوانند. افزون بر اين شمار، ده‌ها هزار طلبه و دانشجوي افغان در سراسر ايران تحصيل مي کنند.

مشکل اصلي افغان ها در تحصيل سرگرداني آناني است که در شرايط بسيار بحراني و بدون دريافت تذکره (همان گذرنامه) وارد ايران شده اند و در نتيجه نتوانسته اند مجوز اقامت قانوني در ايران را دريافت دارند.

افزايش مشکل هاي پيش روي افغان ها براي تحصيل در ايران سبب شد تا اين موضوع به يکي از دغدغه هاي مسوولان جمهوري اسلامي ايران تبديل شود تا جايي که رهبر انقلاب در اواخر ارديبهشت‌ماه در سخناني تصريح کرد: هيچ کودک افغانستاني، حتي مهاجريني که به صورت غيرقانوني و بي مدرک در ايران حضور دارند، نبايد از تحصيل بازبمانند و همه ي آن ها بايد در مدارس ايراني ثبت نام شوند.

وزارت کشور در ماه جاري به دانش آموزان 7 تا 18 سال افغان که مدرک اقامت قانوني ندارند، فرصت داد تا براي دريافت «معرفي نامه تحصيلي» که به آنان امکان ثبت نام در مدارس ايران را مي دهد، اقدام کنند. در زمينه ي اين مساله و حل معضل ثبت نام نشدن افغان‌ها در مدارس ايران بايد به چند نکته اشاره کرد:

1- تحصيل و دانش آموزي افغان ها در ايران موضوعي است که از زاويه‌ي متفاوت از ديدگاه قانوني و سيستمي نيز بايد به آن نگريست و اين زاويه ي انساني و ديني است. در اختيار قرار دادن امکان سوادآموزي براي فرزندان مهاجران ستم کشيده يي که به ايران و ملت آن پناه آورده اند امري است که اخلاق انساني و آموزه هاي مذهبي، ما را به آن فرامي خواند و به رغم دشواري هاي فراهم آوري زمينه هاي آن، مسووليتي بشري و ديني را بر عهده ي مسوولان کشور و نيز شهروندان ايراني قرار مي دهد.

2- تحصيل کودکان و جوانان افغان در ايران دربردارنده ي فرصت هاي مشترکي براي 2 ملت ايران و افغانستان است. با نگاهي به جامعه ي متخصصان کشور افغانستان در زمينه هاي گوناگون مي بينيم که بسياري از آنان دانش آموخته ي ايران هستند. در ميان مسوولان سياسي اين کشور نيز شمار کساني که در نظام آموزشي ايران تحصيل کرده اند فراوان است. اين دانش آموختگان با توجه به تفاوت معنادار کيفيت آموزش در ايران و افغانستان مي توانند نخبگاني تاثيرگذار در فرايند بازسازي اين کشور جنگ زده در زمينه هاي گوناگون باشند. در ديگر سو، تعليم و تربيت آينده سازان افغانستان سودمندي هاي فراواني براي جمهوري اسلامي ايران دارد. طي سال هاي گذشته بسياري از دولت ها با صرف هزينه ها بالا تلاش کرده اند با اقدام هايي نظير اعطاي بورس هاي تحصيلي، گسترش آموزش هاي فرهنگي در حوزه هاي زباني، ديني و ... در برخي کشورهاي هدف زمينه هاي نفوذ خود را فراهم آورند و نوعي جذبه ي فکري، فرهنگي و حتي سياسي در وراي مرزهاي خود ايجاد کنند.

3- در زمينه ي تحصيل افغان ها در ايران برخي بر اين باورند وجود اين مهاجران در کشورمان طي سال هاي گذشته پيامدهاي نامطلوب امنيتي و اجتماعي را به دنبال داشته و در شرايطي که نظام آموزشي ما در زمان حاضر با چالش هاي فراواني رو به رو است نبايد هزينه ها و فشار بيشتري را بر اين نظام تحميل کرد و بر پيامدهاي نامطلوب يادشده نيز افزود.

4- همچنان که مسوولان آموزش و پرورش بارها بيان کرده اند 2 موضوع نداشتن مدارک شناسايي و هزينه ي تحصيل عمده ترين مشکل افغان ها براي تحصيل در ايران است.در خصوص مشکل نخست مي توان از طريق فرايندهايي چون ثبت نام افغان هاي بدون مجوز اقامت، نسبت به ساماندهي اطلاعات حضور آنان در ايران اقدام کرد و از ابهام هاي مربوط به وضعيت نامعلوم آن ها کاست. در مورد هزينه ها نيز يکي از مهمترين راهکارهاي تامين منابع مالي کاربست ديپلماسي براي بهره جويي از کمک نهادهاي بين المللي است.

در طول سال هاي گذشته يکي از اصلي ترين چالش ها براي دريافت کمک از سازمان هايي نظير کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل وضعيت مبهم و اطلاعات ناکافي در مورد افغانستاني هايي بوده که بدون مجوز در ايران به سر برده اند. در فضاي تازه ي سياست خارجي جمهوري اسلامي، کاربرد ابزارهاي ديپلماتيک از راهکارهايي است که مي تواند منابع بيشتري را در اختيار نظام آموزشي ايران قرار دهد و سهم ناچيز کمک هاي خارجي را تا حدي جبران کند. به اين ترتيب، افغان هاي مشتاق تحصيل در ايران مي توانند اميدوارتر از قبل از مدارس کم کيفيت خودگردان راهي واحدهاي آموزشي دولتي شوند و از مزاياي درس خواندن در اين واحدها استفاده کنند.

اعظم حميدپور


 رشته هاي دانشگاهي 

معرفي رشته زمين شناسي

بجاست قبل از معرفي رشته زمين شناسي درباره زمين ، مطالبي را هرچند تكراري ، مرور كنيم.

ساختمان زمين كه روي آن را صخره ها و كوه هاي مرتفع و اقيانوس هاي عميق دربرگرفته لايه رويي اش حدود 50 كيلومتر و قطر هسته بيروني 2000 كيلومتر و قطر هسته دروني 1300 كيلومتر مي باشد. هسته بيروني از آهن و نيكل تشكيل شده كه وجود اين دو فلز ميدان هاي مغناطيسي كره زمين را پديد آورده است.

رشته زمين شناسي به فارغ التحصيلان خود همين زمين را مي شناساند . زميني كه نسبت به ساير كرات آسماني هيچ هم به حساب نمي آيد ، راز و رمز هايي دارد كه بايد براي شناخت آن واحدهاي دانشگاهي را يكي پس از ديگري پشت سر گذاشت.

به لحاظ فراواني منابع طبيعي در كشور و وجود ذخائر با ارزش در اعماق زمين ، دانش زمين شناسي از نظر علمي و اقتصادي داراي ارزش هاي ويژه اي است و نقش موثري را در زمينه شناخت منابع معدني ، اكتشاف ، بهره برداري از آنها و به طور اخص منابع نفتي دارد.

اين رشته ارتباط بسيار نزديكي با علوم زيستي و شيمي داشته و استفاده از نقشه هاي ماهواره اي ، سيستم هاي اطلاعات جغرافيايي و نقشه برداري در آن واجد اهميت زيادي مي باشد.

بسياري از علوم از جمله آب ، خاك و هواشناسي و جغرافيا در ارتباط تنگاتنگ با علوم زمين هستند. تحصيل در اين رشته شرايط جسماني مناسب را مي طلبد چون داوطلب بايد قادر باشد واحدهايي را كه عمدتا در صحرا و بيابان انجام مي شود را با موفقيت طي كند .

امكان ادامه تحصيل تا سطوح عالي دكتراي تخصصي در گرايش‌هاي مختلف اين رشته در كشور وجود دارد.

صنعت و بازار كار:

مراكز آموزشي – پژوهشي ، سطوح دبيرستاني و آزمايشگاه هايي كه درباره زمين تحقيقات مي كنند ، مراكز تحقيقاتي جغرافيايي ، مراكز نقشه برداري ، معادن و برخي مراكز نفتي ، مكان هايي هستند كه به فارغ التحصيلان اين رشته ، امكان جذب را مي دهند.


 زنگ تفريح 
 عكس: همايون بديع فر (لنگرودي)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون