جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3402- تاریخ : 1394/05/10 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(شنبه)


از تغيير نترسيد

بازي هاي بومي و محلي
شاه دزد


يادداشت


دانستني‌ها


دانستني‌ها


خواندني


آيينه شهر


 از تغيير نترسيد 

 
تغيير و تحول، فرآيند اجتناب‏ناپذير زندگي است. برخورد با چالش‏هاي تازه، دست‏يابي به اطلاعات نو و بديع و ديدار با مردماني ديگر، ما را در معرض تغيير قرار مي‏دهد. تغيير اوضاع و شرايط، انعطاف‏پذيري ما را طلب مي‏كند. در سفر زندگي، هر چه از اطلاعات و دانستني‏هاي بيشتري برخوردار باشيم، فرصت‏هاي بهتر و حق انتخاب‏هاي بيشتري را پيش‏رو داريم. هر كس بر حسب اوضاع و شرايط و ويژگي‏هاي شخصيتي خويش، مي‏بايستي از شيوه خاصي براي تغيير وتحول بهره جويد. از اين رو، با آگاهي بيشتر از شيوه‏هاي گوناگون تغييرپذيري و همچنين درك و استنباط بهتر از صفات شخصيتي خويش، مي‏توانيد به شيوه دل‏خواه، مسير تغيير و تحول را بپيماييد. هر تغيير مفيد و ثمربخش، واجد سه شرط زير مي‏باشد:

1) اوضاع و شرايط كنوني را درك كنيد.

اين بدان معناست كه مي‏بايستي وضعيت حاضر را به دقت در كانون توجه قرار دهيد و با واقعيت‏هاي موجود، روبه‏رو شويد. اگر واقعيت‏هاي زندگي، كتمان شده يا ناديده گرفته شوند، راه هر گونه تغيير و تحول، مسدود مي‏شود. توانايي‏هاي شما براي تغييرات آينده در زمان حال، ساكن است.

2) اجازه ندهيد كه رويدادهاي ناگوار گذشته، بر زندگي‏تان سايه افكند.

گذشته، قابل تغيير نيست؛ پس، بي‏جهت كوله‏بار سنگين رخدادهاي ناخوشايند را به دوش نكشيد. نرم و آرام، گذشته را پشت‏سر گذاريد و ذهن را به زمان كنوني متمركز كنيد. شما مي‏توانيد از وقايع گذشته، يك منبع اطلاعاتي نيرومند ساخته، براي تصحيح مسير، از آن بهره جوييد.

3) بپذيريد كه رويدادهاي آينده، هميشه قابل پيش‏بيني نيستند.

اگر چه شما در مسير زندگي، معمار سرنوشت خويش هستيد، ولي بدانيد كه بسياري از وقايع آينده، از كنترل و اختيار، خارج است. شما در سفر زندگي، با احتمالات متعددي روبه‏رو هستيد. از اين رو، به ثمر رسيدن تغييرات مفيد، مستلزم آن است كه فضايي را براي امور احتمالي و غيرمنتظره در نظر بگيريد. آينده نيز چون گذشته، محتاج گشودگي و آمادگي ذهني است. شما مي‏توانيد تغيير كنيد. انسان‏ها با تكيه بر روش‏هاي تازه، قدرت و كارآيي خود را در محك آزمون مي‏گذراند و از آن سود مي‏برند.

ممكن است خواسته‏ها و آرزوهاي شما چنان زياد باشند كه در انتخاب اولين تغيير، دچار ترديد شويد. هرگز كارها را با هم انجام ندهيد؛ بلكه تصميم بگيريد كه نخست كدام تغيير را به مرحله اجرا گذاريد.

انتظارات و ايده‏هاي غيرواقعي در روابط دوستانه‏

هر فردي هنگام ايجاد ارتباط با فردي ديگر، آرزوها، انتظارات و ايده‏هايي را در سر مي‏پروراند. متأسفانه برخي از اين پيش‏فرضها، غيرواقعي، غيرمنصفانه و گاهي خودخواهانه‏اند. اين باورها، روابط بين فردي را خدشه‏دار كرده و سرانجام، ناخشنودي و شكست به همراه دارد. برخي انتظارات و الگوهاي نادرست بين فردي، به شرح ذيل مي‏باشد:

انتظار داشته باشيم كه دوستمان همانگونه كه ما علاقه‏منديم، تغيير كند.

انتظار داشته باشيم كه دوستمان هرگز تغيير نكند و همواره مانند ابتداي راه باشد.

انتظار داشته باشيم كه دوستمان دقيقاً همانند ما بينديشد و عمل كند.

انتظار داشته باشيم كه دوستمان همان اولويت‏ها، اهداف و علاقمندي‏هاي ما را داشته باشد.

انتظار داشته باشيم كه به واسطه حضور يك دوست، تمام نيازهاي اجتماعي، شخصي و... برآورده شوند و در نتيجه، ساير علائق، فعاليت‏ها و دوستان را كنار بگذاريم.

انتظار داشته باشيم كه در يك رابطه دوستانه، كمبودهاي شخصي نظير اعتماد به نفس يا عزت نفس، جبران شوند.

انتظار داشته باشيم كه هر دوست و هر ارتباط جديدي، بهترين و بي‏نقص‏ترين باشد.

انتظار داشته باشيم كه دوستمان هرگز اشتباه نكند.

انتظار داشته باشيم كه با داشتن يك رابطه دوستانه، كامل‏تر از قبل شويم و از دست دادن آن را به منزله كامل نبودن بدانيم.

انتظار داشته باشيم كه ايجاد رابطه دوستانه، به تلاش زيادي نياز دارد؛ اما حفظ آن به هيچ گونه تلاشي نياز ندارد.

انتظار داشته باشيم كه در يك رابطه دوستانه مفهوم و عمق علاقه و دوستي، همواره ثابت بماند؛ در حالي كه همان‏گونه كه اولويت‏ها و انتظارات تغيير مي‏كنند، مفاهيم نيز در روابط تغيير مي‏كنند.

انتظار داشته باشيم كه همانند دوستمان رفتار كنيم و خواسته‏هاي خود را ناديده بگيريم.

آيا شما نيز درگير چنين باورهايي هستيد؟

منبع : ويستا


 بازي هاي بومي و محلي
 شاه دزد  

 شاه دزد بازي:

به وسيله جعبه کبريتي توسط گروهي 5 الي 10 نفره که دور آن جمع مي شوند و مشخص مي کردند که هر ضلع کبريت چه اسمي دارد مثل(شاه–دزد-وزير–جلاد)وبا نوبت کبريت را بالا پرتاپ کرده و آن ضلعي که روي زمين مي ايستد مشخصه فردي بود که آن اسم را داشت مثل شاه يا وزير و اگر تخت مي افتاد رد ميشد.با اين کار شاه هر کسي بود به تخت مي نشست و دستور مي داد تا جلاد ، دزد را مجازات کند .

نوع ديگر اين بازي با کبريت بود و توسط دو گروه انجام مي گيرد فقط به جاي استفاده از اسامي شاه يا وزير از ارقام و اعداد استفاده مي شود و براي هر ضلع کبريت يک عدد را نام گذاري مي کنند.هر گروه به نوبت کبريت را به بالا پرتاپ مي کنند .هر ضلعي که مي ايستاد رقمي داشت تا زماني که جمع ارقام دو گروه مشخص مي شد .

گروهي که رقم بيشتري داشت از رقم گروه مقابل کم مي کردند و رقم بدست آمده مي شد ميزان تعداد ضربه هاي کمربندي که گروهي که امتياز بيشتري داشت به روي دست گروه مقابل مي زدند.


 يادداشت 

نقش پژوهش و فناوري در بهبود شرايط و وضعيت آموزشي

مرضيه گيوريان

كارشناسي ارشد (فلسفه و كلام)

دبيرستان فرزانگان9 منطقه 14

قسمت سوم

موانع پژوهش

آنچه باعث ركود در حوزه هاي علم و پژوهش در دهه هاي اخير شده است، نپرداختن به اين سه مقوله توليد دانش (خلاقيت علمي)، انتقال دانش (آموزش) و اشاعه و نشر دانش (فن آوري) به صورت هماهنگ و يكجا بوده است. متأسفانه در سازمان آموزش و پرورش و حتي در مراكز آموزش عالي نيز در عمل فقط به مقوله دوم انتقال دانش (آموزش) اهميت داده مي شود، يعني به يادگيري فقط در سطح دانش پرداخته شده و در نهايت تأسف بايد گفت كه دو مقوله‌ي ديگر به است فراموشي سپرده شده است در حالي كه مطالعات به عمل آمده توسط گروهي از پژوهشگران نشان مي دهد كه توليد دانش (خلاقيت علمي) و فن آوري از اهميت و جايگاه ممتازي برخوردار بوده است كه اين وظيفه در مرحله اول به عهده دانشگاه و در مرحله بعد وظيفه آموزش و پرورش است كه به اين امر مهم بپردازند، در حقيقت اين خلاقيت علمي و پژوهش و فناوري است كه به آموزش جهت مي دهد و مطالب پيچيده را در اذهان دانش آموزان به صورت ساده در مي آورد.

در ذيل به برخي از موانع پژوهش مي پردازيم.

1 ـ بي توجهي به روحيه پژوهش و فن آوري و فقدان فرهنگ، جهت ترويج روحيه نوآوري و ابداع.

2 ـ استفاده كمتر معلمين از روش تدريس فعال (اكتشافي ـ حل مسأله و پژوهش محوري).

3 ـ فقدان تجهيزات علمي، امكانات پژوهشي و منابع مطالعات علمي

4 ـ نبود برنامه هاي كافي براي پرورش ارتقاء خلاقيت و نوآوري

5 ـ نبود آزادي عمل براي انتخاب و روش متناسب با توان و استعدادهاي دبيران

6 ـ نا آشنايي با متولوژي و اصول روش علمي پژوهش

راهكارها

1 ـ مجهز شدن مراكز آموزشي بر آخرين فناروي هاي علمي و مطالعاتي.

2 ـ ايجاد امنيت شغلي معلمين و دانش آموزان خلاق و نوآور.

3 ـ به افراد خلاق و نوآوري حق انتخاب آموزشي و تحقيق داده شود.

4 ـ مراكز آموزشي و مدارس از شكل سنتي مصرف كننده. علم به توليد علم تغيير جهت دهد.

5 ـ پژوهش و فناوري هاي تخصصي جهت ايجاد در رقابت هاي مفيد و ارزنده به عنوان امتيازي محسوب شود.

6. مقررات و آئين نامه ها مراكز آموزشي طوري تهيه گردد كه خلاقيت ورزي علمي را تسهيل كند.

جايگاه آموزش و پرورش پژوهش محور

آموزش علم، خود تخصص جداگانه اي را مي طلبد. به عبارت ديگر وقتي مي توان در آموزش موفق بود كه هم با رشته مورد نظر آشنايي كامل داشت و هم با مباني نحوه آموزشي علوم آشنا بود. در بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا اين تخصص ها آموزش داده مي شود و جايگاه ممتازي دارد و اين در شرايطي است كه متأسفانه در كشور ما به بحث ارتباطات علمي چندان پرداخته نمي شود. بايد دست به حركت هاي عملي زده و موسسات، سازمان و يا مجلاتي كه در زمينه آموزش علوم مختلف فعال هستند را شناسايي كرده و به مردم معرفي كنيم. از طرف ديگر سعي شود با نشر كتاب يا ارايه سمينارهاي هدفمند دانش آموزان را با مباني تفكر علمي آشنا كنيم. همچنين بايستي آموزش و پرورش شيوه هاي تدريس در مدارس را متحول كند به عبارتي ديگر بايد مبناي آموزشي را بر مبناي پژوهش محوري قرار دهد تا دانش آموز خود ياد بگيرد كه چگونه طرح سؤال كنند و چگونه به پاسخ پرسش هاي خود دست يابد. از جمله معضلات ديگري كه با آن مواجه هستيم، اين كه دانش آموزان در مدارس با مفاهيم بسيار گوناگوني آشنا مي شوند ولي مصداق هاي بيروني آن را خوب نمي شناسند.

ادامه دارد...


 دانستني‌ها 

 دانستني‌ها 

طعنه و کنايه 'خلاقيت را زياد مي‌کند'

محققان مي‌گويند که طعنه و کنايه باعث افزايش خلاقيت هم در طعنه‌زن و هم در مخاطب طعنه‌ مي‌شود. اين محققان به طعنه و کنايه لقب "عالي‌ترين نوع هوش" را داده‌اند. اين پژوهشگران معتقدند که در طعنه زدن ظرافت‌هاي کشف‌ نشده‌اي نهفته است که شناخت آنها مي‌تواند از نظر روانشناختي و نيز در درک رفتار سازماني کاربرد داشته باشد. فرانچسکا گينو يکي از نويسندگان اين تحقيق مي‌گويد: "براي توليد يا تفسير طعنه هر دو طرف طعنه‌زن و مخاطب طعنه‌ بايد به تضاد ميان معني لغوي و معني واقعي عبارت کنايه‌ آميز فکر کنند. اين فرآيند تفکر انتزاعي را فعال مي‌کند که در مقابل موجب فکر کردن خلاقانه مي‌شود."

در چهار آزمايش مرتبط، افراد شرکت‌کننده به طور تصادفي در سه گروه‌ "طعنه‌زن، صادق و خنثي" قرار گرفتند. از آن‌ها خواسته شد جداگانه در يک گفتگوي کنايه‌آميز يا صادقانه شرکت کنند و پاسخ‌هاي متناسب با گروه خود بدهند. در گروه خنثي نيز شرکت کنندگان جملاتي معمولي رد و بدل کردند. در ادامه‌ي آزمايش کساني که در گروه "طعنه‌زن" بودند در فعاليت‌هاي خلاقانه نتيجه‌ بهتري کسب کردند تا شرکت‌کنندگان ديگر. با وجود اينکه طعنه زدن در اينترنت بسيار رايج است، پيش از اين به عنوان شکل پيچيده‌اي از ذکاوت در گفتگو‌هاي دوستانه شناخته نشده بود.

مطالعه اين محققان نشان داده با اينکه طعنه زدن باعث تنش، سوء تفاهم و حتي باعث آزردگي يا انزجار مخاطب طعنه‌ شود، اما اگر دوطرف گفتگو به يکديگر اعتماد داشته باشند، احتمال آزردگي کمتر مي‌شود و حتي اگر از طعنه کدورتي هم به‌وجود آيد اثري روي خلاقيت حاصل از آن نخواهد گذاشت.

گينو اضافه مي‌کند: "تحقيق ما براي اولين بار نشان مي‌دهد براي کم کردن آسيب‌هاي جانبي در عين داشتن مزاياي خلاقانه، بهتر است گفتگوي کنايه آميز ميان افرادي برقرار شود که به همديگر اعتماد دارند."

آدام گالينسکي يکي ديگر از محققان اين پروژه مي‌گويد: "شايد اينطور باشد که افراد خلاق به‌ طور طبيعي کنايه آميز حرف بزنند. در اين صورت حرف‌هاي طعنه‌آميز نتيجه‌ خلاقيت است نه دليل آن. اگرچه تمرکز ما در اين تحقيق بر اين موضوع نبوده است."در حالي که بيشتر پژوهش‌هاي قبلي پيشنهاد کرده‌اند که طعنه زدن به رابطه‌ها آسيب مي‌زند زيرا به نظر آنها طعنه، بيشتر تحقير کننده است تا صادقانه، تحقيق ما نشان مي‌دهد بر خلاف طعنه ميان دو شخص که به يکديگر اعتمادي ندارند، در ميان افرادي که به يکديگر اعتماد دارند احساس صداقت ايجاد مي‌کند تا تحقير. "

لي هوآنگ يکي ديگر از نويسندگان اين پژوهش مي‌گويد: "براي اينکه بفهميم لحن و محتواي طعنه در شرايط مختلف از جمله انتقاد، ستايش و تمجيد و شوخي‌هاي کنايه‌آميز چه اثري روي رابطه‌ها و همين طور در فرآيند ادراک درک مي‌گذارند، به پژوهش‌هاي بيشتري نياز است."

منبع: آي هوش


 خواندني 

اخبار سلامت

نور خورشيد،فشار خون را پايين مي آورد

موفقيت

بسياري از ما مي دانيم كه نور خورشيد براي سلامتي مان مفيد است و به ساختن ويتامين D در بدن كمك مي كند و روحيه مان را بهبود مي بخشد.اكنون دانشمندان دريافته اند تركيب پرتو ماوراءبنفش خورشيد مي تواند فشار خون را پايين بياورد.چندين دهه است كه دانشمندان متوجه ارتباط بين جغرافياي محل زندگي و افزايش خطر ابتلا به فشار خون شده اند.

هر قدر فاصله محل زندگي افراد از خط استوا بيشتر باشد،فشار خونشان بالاتر است و در نتيجه شيوع بيماري فشار خون در آن منطقه بيشتر خواهد بود.همچنين محققان دريافته اند افرادي كه فشار خون خفيفي دارند،در زمستان دچار افزايش فشار خون مي شوند.با اين وجود تماس زياد با نور خورشيد بي خطر نيست و پرتو ماوراء بنفش آن مي تواند خطر ابتلا به سرطان پوست و پيري زودرس را افزايش دهد.


 آيينه شهر 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون