جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3390- تاریخ : 1394/04/24 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (چهارشنبه)


عملكرد بي ثمر آدم ها براي زندگي

ابهري به مهر خبر داد؛
ايرادات يونسکو براي ثبت پرونده مثنوي در حافظه جهاني برطرف شد


خبر ادبي


تازه‌هاي نشر


نغمه


 عملكرد بي ثمر آدم ها براي زندگي 

لطف ا... شيرين زبان

قسمت دوم

الف از اول زندگي عاشق جهانگردي بود در زمان جواني تمام كوه ها و جنگل هاي شهرشان را گشته و از تمام جاهاي ديدني كشورعكس گرفته بود. او وقتي براي گشت و گذار به شهر شيراز رفته بود و در حال بازديد از تخت جمشيد بود پدرش مرد؛ الف فوري برگشت و پدرش را با تشريفات كامل دفن نمود از آنجايي كه تنها وارث ذكور پدرش بود دو تا خواهرش كه شوهر كرده بودند و خانه زندگي داشتند سهم شان را به او دادند پول كلاني بهش رسيد و او تصميم گرفت به آرزوي جواني خود جامه عمل بپوشاند.او ديگر جز چند هفته سال كه به مادر پيرش سر مي زد بقيه سال در سير و سفر بود. او به هر كشوري مي رفت از اشياي محلي و اجناس مختلف آنجا خريد مي كرد تابلوها و كتاب هاي قديمي حاصل سفرهايش به اقصي نقاط دنيا بود.

تا وقتي مادرش زنده بود هميشه او را در تنگنا مي گذاشت تا ازدواج كند ولي الف به قول خودش روباهي نبود كه دم لاي تله بدهد. وقتي هم مرد ديگر براي چند هفته هم به شهرشان سر نمي زد؛ خانه قديمي پدر پر شده بود از سكه ها و اشيا عتيقه كه او از سفرهايش آورده بود.زمان به سرعت مي گذشت و او مرز ميان سالي را هم رد كرده بود و ديگر آن نيروي جواني و سرزندگي در وجودش نبود در يكي از اين مسافرت ها به شدت تب كرد و چون در شهر غربت كسي را نداشت به شهر خود برگشت. حالش چنان بد بود كه خواهرهايش كه آنها هم در مرز پيري بودند مجبور شدند او را در بيمارستان بستري كردند.

تمام تلاش دكترها بي نتيجه بود و داروها برعكس به جاي اينكه او را شفا دهد حالش را بدتر خراب مي كرد و يك روز وقتي الف به كماي كامل رفت دكتر معالجش آّب پاكي را روي دست خواهرهايش ريخت و گفت: مريض شما بيماري عفوني گرفته و احتمال خوب شدنش کم است.

دو خواهر با چشم اشكبار به بدن تحليل رفته برادرشان كه بهش ده ها سيم و دستگاه وصل بود نگاه مي كردند و از وجود پسران جوان شان كه در پشت سرشان با نگاه هاي معني داري به هم نگاه مي كردند غافل بودند.

دو پسر جوان كليد خانه دايي را خيلي وقته برداشته بودند و هر روز دوستان خود را به آنجا مي بردند آن روز وقتي خبر قطعي عدم بهبودي را از زبان دكتر شنيدند همان شبانه به منزل دايي رفتند. سكه ها و اشياي عتيقه چشم آنها را گرفته بود. وقتي همه وسايل را داخل چمدان ها ريختند پسر جوان گفت: بايد بيشتر بگرديم اگر امشب بميره فردا فرصتي براي ما نمي ماند.

پسر بزرگتر گفت: هرچه بود برداشتيم و اينها تا آخر عمر بس مان است.

پسر جوان لبخندي زد و شروع به مشت زدن به ديوارها كرد. پسر بزرگتر با تعجب نگاه مي كرد و متوجه نبود قضيه چيست؟ بالاخره مشت زدن ها نتيجه داد. انگار پشت يك قاب عكس خالي بود پسر جوان كاردي برداشت و با دقت گچ نازك ديوار را سوراخ كرد. پشت سوراخ پر از دلار، پوند و پول هاي خارجي بود.چند روز ديگر در سكوت كامل الف را كه غير از دو خواهر كسي را نداشت دفن كردند. خواهرها فقط تا چهل روز سياه پوشيدند سپس خانه پدري را فروختند و همه چيز فراموش شد.


 ابهري به مهر خبر داد؛
 ايرادات يونسکو براي ثبت پرونده مثنوي در حافظه جهاني برطرف شد 

 
ايرادات يونسکو به پرونده «مثنوي معنوي» که نسخه‌هايي از آن از طرف ايران براي ثبت در برنامه حافظه جهاني پيشنهاد شده بود، از طرف کشورمان برطرف شد.حجت الاسلام و المسلمين محمدعلي احمدي ابهري نايب رئيس کميته ملي حافظه جهاني در گفتگو با مهر، درباره آخرين وضعيت بررسي پنج اثر ايراني شامل نسخه‌هايي از کليات سعدي، مثنوي معنوي، المسالک و الممالک استخري، الابنيه عن الحقايق الادويه و سفرنامه ناصر خسرو، در برنامه حافظه جهاني يونسکو، گفت: ما در حال ثبت جهاني کتاب «المسالک و الممالک» به صورت مشترک با کتابخانه گوته آلمان هستيم.

وي افزود: در مورد «مثنوي معنوي» هم ما هفت نسخه از اين اثر را شامل 6 نسخه از ايران و يک نسخه قونيه (از ترکيه) به يونسکو پيشنهاد کرده بوديم. البته يونسکو ايراداتي به بحث قدمت نسخه‌هاي پيشنهادي ما وارد کرده و عنوان کرده بود که قديمي‌ترين نسخه، نسخه قونيه است و از ما خواسته بودند که توضيح بدهيم به رغم وجود اين نسخه، چرا نسخه‌هاي ديگر را هم از مثنوي انتخاب کرده‌ايم که ما هم از طرف کميته ملي حافظه جهاني مستنداتي در خصوص علت ارائه اين نسخه‌ها به حافظه جهاني ارسال کرديم.

نايب رئيس کميته ملي حافظه جهاني گفت: نسخه قونيه، البته نسخه شاخصي از بين اين آثار است اما اينگونه نيست که نسخه‌اي باشد که ديگر نسخه‌هاي موجود قابليت مطرح شدن در کنار آن را نداشته باشند. به هر حال پييشنهاد ما اين بوده که همه اين هفت نسخه از مثنوي، در يک عنوان و يک پرونده به ثبت جهاني برسد.

حجت الاسلام و المسلمين محمدعلي احمدي ابهري درباره ميزان اميدواري کميته ملي حافظه جهاني به ثبت اثر يا آثاري از ايران در برنامه امسال حافظه جهاني يونسکو با توجه به ثبت 7 اثر از کشورمان در اين برنامه جهاني تاکنون، گفت: ما اميدوار هستيم حداقل 3 عنوان از کل آثار پيشنهادي کشورمان در برنامه امسال حافظه جهاني يونسکو، به ثبت برسد که فکر مي‌کنم همين روزها نتيجه نهايي از طرف يونسکو اعلام خواهد شد.


 خبر ادبي 

عمده شاعران امروز نماينده شعر ما نيستند

علي محمد مودب مي‌گويد: عموم شاعران ما نمي‌توانند نماينده شعر امروز باشند. شعر ما را برخي چهره‌هاي شاخص نمايندگي مي‌کنند که به شدت با حکمت و انديشه ازلي اسلامي ما پيوند دارند.

علي محمد مودب شاعر و منتقد در گفتگو با مهر با تاکيد بر اينکه در شعر معاصر ايران به جاي صحبت از کم رنگ شدن رگه‌هاي حضور حکمت و معنويت بايد به مساله تغيير نوع پرداخت به آن توجه نشان داد، اظهار کرد: ادبيات ايران بارها و بارها در طول تاريخ با تغيير لحن مواجه شده است و نمي توان ادبيات را نمادي از يک دوره کل در نظر گرفت. ادبيات کلاسيک ايران براي خودش مقاطعي داشته که منجر به فراز و فرودش شده و ادبيات اين روزها ما نيز به همين شکل است.

وي افزود: به همين دليل مي‌شود گفت که عصر ما از نظر کيفيت سرايش شعر شبيه عصر رودکي است و برخي از شعرهاي مسعود سعد سلمان نيز با رويکرد امروزي ما داراي نگاه‌هاي مدرن است و در عين حال به بيان احوالات وسرخوشي‌هايش مي پردازد.

مودب ادامه داد: امروز هم مي‌توان در ميان اشعار شاعران معاصر سراغ از شعر حکمي گرفت اما مي‌پذيرم که تمامي شعر امروز ما نيز شعري حکمي و پر مغز نيست. به نظر مي‌رسد قالب آثار امروز شاعران ما تحت تاثير برخوردهاي تمدني ميان غرب و شرق و رسانه هاي مدرن و نوظهور دچار تغييراتي شده است و نگاهي به طور عمده اومانيستي و مبتني بر تعريف انسان غربي پيدا کرده است.

اين شاعر تاکيد کرد: فضاهاي نوظهوري مانند فيسبوک و اينستاگرام چنان روي بدنه اجتماعي ما تاثيرگذاشته است که آنها هر روز حتي عکس صبحانه خود را نيز در فضاي وب به اشتراک مي‌گذارند بدون اينکه از اين کار هدفي را متصور باشند. اين چيزي جز غرق شدن در حالات فردي نيست که مبتلي به جامعه امروز ماست و به طور طبيعي به روي شاعر و نفس او نيز تاثير گذاشته است.

شاعر مجموعه «سفر بمباران» در ادامه گفت: مساله اصلي اما اين است که عموم شاعران ما نمي توانند نماينده شعر ما باشند. شعر ما را برخي چهره‌هاي شاخص نمايندگي مي‌کنند. در دوره مولانا نيز اگر بتوان به بيشتر آثار سروده شده دسترسي داشت خواهيم ديد که شعر مولانا با آنها متفاوت است. در حال حاضر از ميان 50 هزار نفري که جدي مي نويسند و مي‌سرايند 50 شاعر و نويسنده شاخص مي توان استخراج کرد که از ميان آنها نيز در نهايت 5 نفر در تاريخ ادبيات ما باقي مي مانند. اين شاعر تاکيد کرد: شايد در ادبيات کلاسيک و قديم ما کلي گويي بسيار رواج داشته اما دوره حاضر دوره بيان جزئيات است. به باور من شاعران در هر دو دوره‌اي که ياد کردم به دنبال حقيقتي ازلي وابدي هستند اما شيوه جستجوها تغيير پيدا کرده‌است. من مي‌پذيريم که در دوره‌اي ما از اين مفاهيم در شعر دور شديم اما بعد از پيروزي انقلاب اسلامي شعر ما بار ديگر به سمت مبادي معرفتي خود بازگشت و امروز نيز ما با شعر جزء گرا روبروييم که بسيار جستجوگر است.

مودب تصريح کرد: جامعه امروز ايران جامعه‌اي مذهبي و موحد است. اگر در صد سال گذشته تمامي هنر ما من جمله شعر از کوچه‌هاي مدرنيته گم شد امروز اما به برکت اين جامعه و انقلاب به مسير اصلي خود بازگشته است و جريان توحيدي را مي‌شود در آن جستجو کرد. اگر در دوره‌اي ما در نظريات و پيشنهادات غربي در حوزه بيان و زيبايي شناسي گم شديم و ادبياتمان را با آن پيوند داديم امروز ديگر غرابت با آنها ره آوردي است که پيش رويمان است.

وي تصريح کرد: نبايد انتظار داشته باشيم شاعري که در محيط زيست پيرامون خود با ده‌ها پديده عجيب و شگفت ديجيتالي روبروست همانند شاعري صحبت کند که در قرون گذشته ما مي‌زيسته است. اين طبيعت شاعر است که به دنبال ناشناخته‌ها و زيبايي‌ها در درون آن مي‌رود و از کشفيات خود وام مي‌گيرد. اين مساله از رهگذري براي او آسيب‌هايي نيز به همراه دارد و البته ثروت هايي را نيز به او مي افزايد. مودب ادامه داد: با همه اين موضوعات بر اين باورم که شاعران اصيل ما در سال‌هاي اخير به شدت با حکمت و انديشه ازلي و ابدي اسلامي ما پيوند دارند و خواستگاهشان متن قرآن کريم و کلام معصومين است اما لحن و بيان آنها تغيير کرده است.

گاهي شاعر از ضلالتي سخن مي‌گويد تا هدايت را نشان دهد. من احساس مي‌کنم رنگ زبان شاعران ما مدرن شده است و اين رنگ تازه است که آنها را شبيه هيچ شاعر قديمي نکرده است.


 تازه‌هاي نشر 

انتشار کتابي پيرامون شعار سال

کتاب «همدلي و همزباني دولت و ملت: راهکارهاي علمي و عملي» نوشته علي زيوري توسط بنياد استعداد منتشر و در بازار نشر عرضه شده است. علي زيوري نويسنده در گفتگو با مهر، درباره کتاب «همدلي و همزباني دولت و ملت: راهکارهاي علمي و عملي» که به تازگي آن را منتشر کرده است، گفت: در نگارش اين کتاب سعي کردم که نه تنها براي سال جاري بلکه براي سال‌هاي پيش رو هم قابل استفاده باشد. اين کتاب را به صورت نکته به نکته نوشتم و هر نکته از نکته ديگر مستقل و جداست. به اين ترتيب سعي داشتم از آوردن مطالب بي اهميت جلوگيري کنم و جلوي خسته شدن خواننده را بگيرم.

وي افزود: من سال‌ها تجربه سردبيري نشريات آموزشي و کاربردي را دارم. بنابراين سعي کردم نکات کتاب واقعا کاربردي و آموزشي باشند. چون امروز متاسفانه سمينارها و کارگاه‌ها و همچنين دوره‌هاي آموزشي زيادي در کشور برگزار مي‌شود که فاقد حداقل شيوه‌هاي نوين ياددهي و يادگيري هستند. پيچيده‌گويي و پيچيده نويسي‌ها باعث کاهش بازدهي آموزش‌ها در کشورمان شده‌است و نياز به گفتن و نوشتن به صورت واقعا کاربردي داريم. اين رويکردي بود که در نوشتن اين کتاب به کار بستم. اين نويسنده در ادامه گفت: در توليد مطالب اين کتاب از آثار و منابع مناسب، فيش برداري کردم و اقدام به کپي پيست مطالب اينترنتي نکرده‌ام. براي تنوع هم، برخي از مطالب کتاب در قالب جدول و نمودار درج شده‌اند. شيوه فيش برداري هم که به آن اشاره کردم، به نظرم اين روزها در حال فراموشي است. در نوشتن کتاب سعي کردم از آوردن مطالب تکراري، حداقل مطالبي که براي خودم تکراري هستند، جلوگيري کنم. چون متاسفانه بارها و بارها در کتاب‌ها و نشريات و سايت هاي اينترنتي، تجربه خواندن مطالب تکراري و سطحي را داشته‌ايم. ولي مطلب با کيفيت و توليدي حتما راهي به ذهن مخاطب باز خواهد کرد.


ايستگاه رمان با دو عنوان کتاب تازه افتتاح شد

اولين کتاب‌هاي مجموعه «ايستگاه رمان» توسط انتشارات بوتيمار منتشر و راهي بازار نشر شد. به گزارش مهر، کتاب هاي «اين سگ مي‌خواهد رکسانا را بخورد» نوشته قاسم کشکولي و «روايت ديگري هم دارد» نوشته حسن فرهنگ‌فر به عنوان کتاب هاي اول و دوم مجموعه «ايستگاه رمان» توسط انتشارات بوتيمار چاپ و عرضه شده‌اند. قاسم کشکولي پيش از کتاب «اين سگ مي‌خواهد رکسانا را بخورد»، مجموعه داستان «زن در پياده رو راه مي رود»، رمان هاي «ناهيد» و «بازي، مهندسي يک رمان» و همچنين کتاب «سوانح به روايت قاسم کشکولي» (تصحيح رساله عشقي احمد غزالي) را به چاپ رسانده است.


 نغمه 

از دفتر شعر حسين دهلوي با عنوان «مجنون در تهران»

اي که گفتي بيقراري‌هاي من بازيگري است

بيقرارم کرده اي اما دلت با ديگري است

گاه دلسوز است، گاهي سخت مي سوزاندم

عشق، گاهي مادر است وگاه هم نامادري است

برسرت جنگ است و من با دست خالي آمدم

امتيازي هم اگر دارم، همين بي لشکري است

اي که گفتي «عشق بازي نيست» راحت باختي

آخر پاييز آمد، حال وقت داوري است

رفتي و من با اميد بازگشتت مانده ام

مثل شاعرهاي ديگر، باورم ناباوري است

هرچند که همطراز مجنون نشدم

من شاعرم، آشفته شدن را بلدم

در شهر بيابان که نداريم، ببخش

با ياد شما به کوچه پس کوچه زدم


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون