جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3379- تاریخ : 1394/04/09 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)


عكاسخانه

وداع با مردي که همه‌چيزش ايران بود
چقدر نامت به تو مي‌آيد ...


اخبـــــــــار


قصار اما...


نگاه


خبر


دنياي عكس


 عكاسخانه 

پل شکسته يا پل شاپوري يکي از شاهکارهاي معماري دوره ساسانيان كه در جنوب شهر خرم‌آباد در استان لرستان واقع شده است .


 وداع با مردي که همه‌چيزش ايران بود
 چقدر نامت به تو مي‌آيد ...  

 مراسم تشييع پروفسور «شهريار عدل» امروز در حالي با حضور معاون رئيس‌جمهور برگزار شد که با وجود تلاش‌هاي چند روز اخير براي دفن اين چهره ماندگار در يک محل باستاني، پيکر وي احتمالا به هرات منتقل و کنار جدش دفن خواهد شد.

به گزارش ايسنا،‌ «مسعود سلطاني‌فر»، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مراسم تشييع پيکر پروفسور «شهريار عدل» با تسليت درگذشت او، وي را نويسنده‌اي متبحر و پژوهشگري خستگي‌ناپذير، باستان‌شناسي دلسوز و ايران‌شناسي عاشق دانست و اين کلمات را کامل‌ترين و بهترين عباراتي دانست که مي‌توان در مورد «شهريار عدل» بکار برد.

وي از جمله ويژگي‌هاي بارز شهريار عدل را خستگي‌ناپذير بودن او دانست و با اشاره به بخشي از نوشته‌ها و مقالات او تاکيد کرد: همه‌ي اين نمونه‌ها مويد آن نظر است که او حتي دو ثانيه از عمر خود را به بطالت نگذراند.

به اعتقاد سلطاني‌فر، «شهريار عدل» بخش عمده‌اي از جواني‌اش را صرف چيزهايي کرد که امروز جهان ايراني مي‌ناميم و در ادامه از اقدامات مثال‌زدني «عدل» مانند ثبت جهاني تخت جمشيد، چغازنبيل و ميدان نقش جهان سخن گفت.

او افزود: تسلط «عدل» در عرصه‌هاي هنري بويژه عکاسي و سينما از او چهره‌اي فراتر از يک تاريخدان به نمايش درآورد. به خصوص ديدگاه "جهان ايراني" او نشان از عشق والاي وي به کشورش داشت.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همچنين از جمع‌آوري تمامي آثار «شهريار عدل» در قالب مجموعه‌اي کامل از اقدامات،‌ مقالات،‌ يادداشت‌ها،‌ کتاب‌ها و دست‌نوشته‌هايش خبر داد.

هرکس به شهريار بدهکار است، بايد کمک کند

به گزارش ايسنا، در ادامه اين مراسم «سيد محمد بهشتي»، رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در مراسم تشييع شهريار عدل اظهار کرد: خاطرم هست زماني که مسووليت سازمان ميراث فرهنگي به من واگذار شد، به دليل يک کار اداري بايد در فاصله‌اي کوتاه به فرانسه مي‌رفتم. در آن سفر شهريار همنشين‌ام بود. او من را با پاي پياده به مکان‌هاي مختلف تاريخي فرانسه برد. بعدها متوجه شدم برايم يک دوره فشرده گذاشته بود تا به من بگويد ميراث فرهنگي چيست؟ او براي ميراث فرهنگي و براي من نگران بود، پس مي‌خواست آموزش فشرده‌اي از ميراث فرهنگي کشورهاي اروپايي را در چهار روز به من بياموزد. در واقع او چاره‌اي نداشت چون مسئله ميراث فرهنگي جهان ايراني برايش يک مسئله شخصي بود. او حتي به اين کار نداشت که چه کسي مسوول است، بلکه معتقد بود بايد بار زمين‌ گذاشته شده را به منزل رساند.

مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري شغل شهريار عدل را باستان‌شناسي و پژوهشگري ندانست و گفت: اين مسائل براي او زندگي شخصي‌اش بود. او در طول حيات علمي‌اش توانسته بود فرهنگ ايراني را به همه بشناساند. او يک عاشق در اين زمينه بود.

بهشتي تأکيد کرد:‌ تاکنون صحبت‌هاي زيادي از اقداماتي که شهريار عدل انجام داده کرده‌ايم، اما به اين فکر نکرده‌ايم که او چه ميراثي براي ما گذاشت؟ او به جز بحث‌هاي علمي، درسي براي ما گذاشت که قرن‌ها بايد آن را ياد بگيريم. شهريار برنامه‌هاي طولاني داشت، يادداشت‌ها و آنچه که از خود به جاي گذاشت همه پروژه‌هاي ناتمامي هستند که بايد آن‌ها را به پايان برسانيم. همه کساني که امروز فکر مي‌کنند بدهکار شهريار عدل هستند و دِيني از او به گردن دارند، بايد براي به پايان رساندن پروژه‌هاي عدل کمک کنند.

او تأکيد کرد: از همه کساني که بدهکار شهريار عدل هستند مي‌خواهم به فکر اين باشند و براي تداوم حيات علمي شهريار و آنچه که به آن عشق مي‌ورزيد تلاش کنند.

او سپس خطاب به شهريار عدل گفت: چقدر نامت به تو مي‌آمد، خدا کند همه ما اين گونه باشيم. به گزارش ايسنا، در ادامه مراسم تشييع «شهريار عدل»، نصيري قيداري - معاون وزير علوم - پيام تسليت وزير علوم و بيانيه رئيس يونسکو را قرائت کرد. همچنين در ادامه پيام فيروز باقرزاده، يکي از باستان‌شناسان پيشکسوت توسط مهرداد ملک‌زاده قرائت شد.

همچنين محسن موحدي، سرپرست اداره کل ميراث فرهنگي استان کرمان پيام استاندار کرمان را به پاس تلاش‌هايي که وي براي «بم» انجام داده بود، خواند.


 اخبـــــــــار 

تالار چيني خانه

چيني خانه يکي از زيباترين تالارهاي دوران شاه عباس صفوي در اردبيل که بيش از 400 سال پيش توسط شيخ بهايي طراحي شده است .

اين تالار در قسمت شرقي قنديل خانه يا رواق اصلي مجموعه شيخ صفي الدين قرار دارد.

چيني خانه 1256 محفظه دارد که در همه آن ها چيني هاي اهدايي امپراتور چين به شاه عباس و چيني هايي که از طرف دولت ايران به کشور چين سفارش شده بود، قرار دارد.

متاسفانه پس از امضاي عهدنامه ننگين ترکمن چاي بيش از 800 عدد ظروف چيني و حدود 4 هزار کتاب دست نويس نفيس با بسياري از عتيقه جات مجموعه شيخ صفي الدين توسط ژنرال باسکويچ غارت شد که تعدادي از اين آثار در موزه آرميتاژ و موزه ديگري در روسيه به نمايش گذاشته شده است. تعدادي از چيني هاي تالارچيني خانه اردبيل هم چنين به موزه ملي در تهران و موزه هاي شيراز و اصفهان منتقل شد که در سال 1370 در روز جهاني موزه با انتقال بخشي از چيني ها از موزه ملي، تالار چيني خانه به طور رسمي گشايش يافت.

منبع :همگردي


شيشه گري ميمند احياء شد

يکي از هنرهاي اصيل و سنتي فارس که در آستانه فراموشي قرار گرفته شيشه گري ميمند است که با حمايت معاونت صنايع دستي و اتحاديه تعاوني هاي صنايع دستي استان اين هنر اصيل در ميمند احياء شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، يک کارگاه شيشه گري در ميمند استان فارس فعال شد. اين کارگاه که مديريت آن با بخش خصوصي است اقدام به تهيه و ساخت شيشه هاي تزئيني و کاربردي کرده است.

کارگاه و عرقيات چکه چکه در شهر ميمند در حال حاضر با مديريت بخش خصوصي فعال شده است که به گفته زهرا الحمدي معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي فارس نزديک به دو دهه شيشه گري ميمند به دست فراموشي سپرده شده بود که خوشبختانه با فعال شدن يک کارگاه شيشه گري فارس احياء شد.

وي گفت: هم اکنون در اين کارگاه قرابه و نيمه قرابه همچنين شيشه هاي تزئيني توليد مي شود و طبق برنامه ريزي هاي به عمل آمده مقرر شد که در قالب يک پروژه حمايتي معاونت صنايع دستي و اتحاديه تعاوني هاي صنايع دستي استان فارس نسبت به خريد اين محصولات و عرضه آن در نمايشگاه هاي تخصصي و فروشگاه هاي صنايع دستي تحت پوشش اداره کل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري فارس اقدام نمايند.


برپايي نمايشگاه "پيش از تاريخ ايران" در آلمان

محمدرضا کارگر مدير کل موزه ها و اموال منقول تاريخي با اشاره بر مذاکرات انجام شده با راين ولفز رئيس نمايشگاه هاي بين المللي آلمان در شهر بن آلمان در زمينه همکاري هاي دوجانبه و برگزاري نمايشگاه هاي مشترک گفت: موزه ها تلاش مي کنند و اين رسالت را بر عهده دارند تا فرهنگ و هنر و سرزمينشان را به مردم خودشان و به مردم جهان معرفي کنند.قطعا اين امکان که همه مردم دنيا بتوانند به همه کشورها سفرکنند وجود ندارد اذا رسالت ديگر موزه ها اين است که فرهنگ هنر و تمدن سرزمين هاي مختلف را به مردم خود که امکان سفر به ديگر کشورها را ندارند فراهم کنند.

به گزارش ميراث آريا(chtn )؛ بر اين اساس سازمان ميراث فرهنگي از سال 2001 فعاليت هاي بين المللي خود را در قالب نمايشگاه هاي متعدد که مجري آن موزه ملي ايران بود آغاز کرد و نمايشگاه هاي متنوعي رادر خارج از ايران به نمايش گذاشت که از مهمترين آنها مي توان به نمايشگاه 7000 سال هنر ايران ، امپراطوري فراموش شده هخامنشي و شکوه ايران و نيز نمايشگاه فرهنگ و تمدن ايران در دوره صفوي اشاره کرد.

کارگر تاکيد کرد: اين نمايشگاهها در 16 کشور دنيا برگزار شد که نتايج بسيار خوب و رضايت بخشي به همراه داشت، اين نمايشگاه ها تلاش کردند تا پنجره جديدي رو به جهانيان به سوي ايران باز کند و ايران را از منظر تاريخ و فرهنگ و در مجموع ميراث فرهنگي معرفي کند.که متاسفانه اين فعاليت در دولت قبل با رکود همراه شد که به حمد الهي مجددا اين فعاليت در حال حاضر آغاز شده است.

وي در ادامه تصريح کرد: از اين رو قرار است ما هم ميزبان نمايشگاه هاي خارجي باشيم و هم ارسال کننده نمايشگاه، همچنين در همين راستا نمايشگاهي در سال آينده ميلادي در موزه ملي ايران به نمايش در مي آيد.

وي با اشاره به مذاکره با طرف آلماني گفت: در مذاکراتي که با راين ولفز رئيس نمايشگاه هاي بين المللي آلمان صورت گرفت مقرر شد نمايشگاهي در اوايل سال ميلادي 2017 در زمينه "پيش از تاريخ ايران" در اين کشور برگزار شود و در مقابل نيز نمايشگاهي از آلمان در کشور ما برگزار شود،در حال حاضر اين مذاکرات در حال انجام بوده و موافقت شفاهي حاصل شده که تا دو ماه آينده به امضا مي رسد.


 قصار اما... 

 شادي مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.

امام علي (ع)

منبع : http://nabsokhan.blogfa.com


 نگاه 

نقش برجسته پيروزي اردشير بر اردوان

نرگس عبدي فر

اردشير يکم ساساني، يا همان اردشير بابکان بنيانگذار سلسله ساساني بود. وي پس از شکست واپسين شاهنشاه اشکاني، اردوان پنجم در سال 224 ميلادي در دشت هرمزدگان، دودمان اشکاني را برانداخت و سلسله ساساني را بنيان گذاشت. اردشير از آن پس خود را «شاهنشاه»ناميد و تسخير سرزميني که ايرانشهر يا «ايران» مي‌خواندش را آغازيد.

پيرامون تبار و نياي اردشير، گزارش‌هاي تاريخيِ گوناگوني وجود مي‌دارد. براساس گزارش طبري، اردشير پسر بابک پسر ساسان بوده است. روايت ديگري که در کارنامه اردشير بابکان مي‌باشد، و شاهنامه فردوسي نيز همان را بيان داشته، چنين آورده که اردشير، زاده ازدواج ساسان —فردي از نوادگان دارا— با دختر بابک، حاکمي محلي در ايالت پارس بوده است.

اردشير بر پايه گزارش طبري، در پيرامون اصتخرِ پارس زاده شد؛ طبري مي‎افزايد که اردشير در هفت سالگي به نزد فرمانده دژ دارابگرد فرستاد شد؛ پس از مرگ فرمانده، اردشير بر جاي او نشست و ارگبد دژ دارابگرد شد. طبري در ادامه آورده‌است که سپس بابک، شاه محلي پارس که گوچهر نام داشت را سرنگون ساخت و پسرش شاپور را به‌جاي وي گماشت. براساس گزارش طبري، شاپور و پدرش بابک به‌ناگاه مردند و اردشير حاکم پارس شد. کشمکش ميان اردشير با شاهنشاهي اشکاني بالا گرفت و سرانجام در تاريخ 28 آوريل (برابر با 9 ارديبهشت) 224 ميلادي، اردشير با لشکر اردوان پنجم در دشت هرمزدگان روبرو شد و طي اين جنگ، اردوان شاهنشاه اشکاني کشته شد.

اردشير به پاس پيروزي خود نقش برجسته اي ايجاد كرده كه اين نقش برجسته در فيروز آباد در استان فارس قرار دارد.

اين سنگ نگاره، صحنه‌اي از نبرد پيروزمندانه اردشير عليه آخرين شاه اشکاني، اردوان پنجم، در سال 224 را به تصوير مي‌کشد. اين نقش برجسته با هجده متر طول و تقريباً چهار متر ارتفاع، بزرگترين سنگ نگاره بازمانده در ايران است.

شش اسب سوار در سه گروه از جنگاوران تک به تک در اين تصوير ديده مي‌شوند: در سمت راست، اردشير با نيزه‌اي اردوان را سرنگون مي‌سازد؛ در وسط، وليعهد شاپور بر وزير ارشد اردوان يعني دادبنداد غلبه مي‌کند؛ و در سمت چپ، پيشکاري با يک شواليه اشکاني دست به گريبان است. اين نگاره پويايي چشمگيري داشته و در جزئيات نيز غني است. موها و ريش‌ها، زره جنگجويان و يراق اسبان با دقت درخور توجهي ترسيم شده‌اند.

حکاکي تقريباً به صورت نيم برجسته انجام شده و بخش پاييني آن بر اثر عوامل جوي فرسايش يافته‌است.


 خبر 

جايگاه زن در ايران باستان "

انديشه‌ي ايراني که برپايه‌ي سرشت نيک خود و انديشه هاي زردشت پديد آمده بود، به خوبي مي‌دانست که زن و مرد باهم برابر و در کنار‌يکديگرند. کريستن سن، خاورشناس بزرگ دانمارکي مي‌گويد: «رفتار مردان نسبت به زنان در ايران باستان همراه با نزاکت بود. زن چه در زندگي خصوصي و چه در زندگي اجتماعي از آزادي کامل برخوردار بود». افزون بر اين، در فرهنگ ايراني، انبوه نام هاي زيباي گل ها و بوي گل ها و زيبايي گل و درخت و جان و جهان را که بر دختران مي‌نهند، با هيچ فرهنگ و هيچ زبان و کشور ديگر نمي‌توان برابر کردن، و اين همه به نشانه‌ي احترامي است که در انديشه‌ي ايراني براي دختر رواست و جايگاه والايي که زن از آن برخوردار بوده است.

البته در کنار اين برابري، هيچ گاه جايگاه زن به ورطه‌ي نادرستي نيفتاده است؛ چنانکه در نگاره هاي پارسه و ديگر جايگاه هاي هخامنشي نگاره‌ي هيچ زني ديده نمي‌شود. چنانکه پلوتارک مي‌نويسد، ايرانيان در اموري که به بي عفتي مربوط مي‌شود، به شدت حساس بودند، ولي اين امر موجب نمي‌شده که زنان در سراهاي خود محبوس باشند. نبشته هاي ديواني پارسه، گواه نقل مکان مکرر آنان است که گاه با شوهر و‌يا پدر خود سفر مي‌کنند، که دراين هنگام، جيره‌ي سفر آنان تفاوتي با مردانشان ندارد. آنان از خود، داراي املاک و کارگاه هايي بودند که خود آنها را اداره مي‌کردند، البته مي‌بايست به ديوان شاه گزارش کارهاي خود را بدهند. در روزگار هخامنشي، شاهنشاه همسر خود را‌يا از خانواده‌ي هخامنشي برمي‌گزيد و‌يا از شش خانواده‌ي بزرگ پارسي؛ اين زن شاهبانو مي‌شد. گاه شاهنشاهان، چندين همسر بر مي‌گزيدند، چنانکه داريوش براي تثبيت جايگاه خود، چند همسر از خاندان کورش را برگزيد. در روزگارافول هخامنشيان، شاهنشاهان هخامنشي افزون بر شاهبانو داراي زنان ديگري نيز بودند که آنها را زنان غير عقدي مي‌گفتند؛ چنانکه هرودت مي‌گويد پارسيان هريک چند همسر برمي‌گزينند و شمار بيشتري همبستر دارند. البته اين، تنها براي شاهان و شايد درباريان است و زندگي توده‌ي مردم برپايه‌ي تک همسري بوده است.

منبع: شكوه پارسي


 دنياي عكس 

بنددره سدي است تاريخي در نزديکي بيرجند در استان خراسان جنوبي قدمت اين سد به اواخر دوره زنديه و اوايل دوره قاجاريه مي‌رسد.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون