جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3379- تاریخ : 1394/04/09 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)


بخشيدن، پاسخ به همه مسائل


بازي محلي کِلاورِوان


يادداشت


خواندني


دانستني‌ها


آيينه شهر


 بخشيدن، پاسخ به همه مسائل 

 قسمت دوم

15) بعضي نيز در چرخه منفي به سر مي‏برند. اينان کساني هستند که افکار خود را پيشاپيش بر شکست متمرکز ساخته‏اند و در مرحله بي‏ارادگي يا پشت‏کردن به بعد چهارم زندگي به سر مي‏برند که چرخه بعد چهارم آنها اين گونه است. ‏

هيچ‏گاه نتيجه نمي‏گيرم موفق نمي‏شوم چون نمي‏توانم من نمي‏دانم. ‏

16) يکي از عوامل مهمي که آدمي را به چرخه مثبت و موفقيت نزديک مي‏کند، بخشايش است. بخشايش به معني دست برداشتن و رهاکردن است. بخشيدن خودمان و ديگران و تعلقات خويش، ما را از گذشته رها مي‏کند و دستور اين است که نگذاريد گذشته، شما را عقب نگه دارد. تقريباً بخشايش، پاسخ به همه مسائل است. همواره خود را به خاطر حتي اشتباهي که کرده‏ايد، سرزنش نکنيد و افسوس نخوريد؛ خود را ببخشيد و از گذشته خارج شويد.

17) کام‏يابي و موفقيت، انسان را شاد، اميدوار و خوشبين مي‏کند و ناکامي و شکست، انسان را کسل، نااميد و بدبين مي‏کند. افراد بدبين، با نظري مشکوک به نتايج هرگونه پيشنهاد و رأي و عقيده مي‏نگرند. خوب، دقيق و عميق ديدن و بدون پيش‏داوري نگريستن، شرط نگاه مثبت است. ‏

18) ناپلئون هيل مي‏نويسد: زندگي هلن‏کلر، بسيار زيبا و عبرت‏انگيز است. او دختري بود که چند روز پس از تولد، ناشنوا، نابينا و لال شد. به رغم اين همه مصيبت و بدبياري، او در تاريخ علم و توان‏گران نام خود را در جمع اشخاص شهير جاي داد. هلن‏کلر ثابت کرد که اگر کسي خود را شکست‏خورده نپندارد، در شمار شکست‏خوردگان قرار نمي‏گيرد.

19) نگاهي به تاريخ نام‏آوران به ما نمونه‏هاي زيادي را نشان مي‏دهد. بتهون ناشنوا بود و ميلتون، نابينا بود؛ اما نام اين اشخاص تا زماني که دنيا باقي است، بر زبان‏ها باقي خواهد ماند؛ زيرا آنها در ذهن خود روءيايي ديدند و آن را جامه حقيقت پوشاندند و در هنر، صنعت، ادبيات و فلسفه پيش‏رو شدند. ‏

20) موريس مترلينگ مي‏نويسد: ‏

ما نبايد منتظر باشيم تا دنيا قوانين و نظامات و مناظر و آثار خود را براي خوشنودي ما تغيير بدهد؛ بلکه اين ما هستيم که بايد تغيير کنيم و اگر روزي از محيط کنوني خارج شديم، حتماً آن را طور ديگر خواهيم ديد.

21) دو شرط موفقيت در بعد چهارم عبارتند از: ‏

اشتياق و اميد.

تدريج و تأمّل. ‏

اگر ما انگيزه انجام کاري را در خود زنده سازيم و سپس قدم به قدم و با صبر و حوصله آن را تعقيب کنيم، کام يابي از آن ما خواهد بود. ‏

22) شرط ديگر بصيرت در عمل است. بايد توجه داشته باشيم که زندگي هديه گران‏بهايي است که در آن تک‏تک اعمال ما مورد بررسي قرار مي‏گيرند و هر عمل ما، هم تأثير مي‏گذارد و هم تحت تأثير قرار مي‏گيرد. زندگي، مجموعه‏اي از چالش‏ها و فرصت‏هاست و در اين ميان، کساني در آن به موفقيت مي‏رسند و سعادت را تجربه مي‏کنند که با چشمان باز عمل مي‏کنند. ‏

23) نه فکر مثبت: ‏

مروّجان انديشه مثبت‏گرايي و مدعيان تأثير بعد چهارم، از نه فکر مثبت صحبت مي‏کنند که دانستن آنها ارزشمند است. ‏

سعي کنيد با تکرار کلمات اميد بخش و دل‏گرم کننده، روحيه خود را از هر لحاظ قوي‏تر سازيد. ‏

در پي هدفتان باشيد و فکر تأييد از جانب ديگران را از خود دور کنيد. ‏

از شکست هراسي به دل راه ندهيد؛ زيرا شکست، آغاز پيروزي است. ‏

اميد و ايمان راباور داشته باشيد و به کارهايتان محوريّت دهيد. ‏

دائماً به بعد چهارم يا روان خويش تلقين کنيد که من مي‏توانم راه حل هر مشکلي را پيدا کنم و از چرخه مثبت بهره ببريد. ‏

از ميان هدف‏هايتان آن را برگزينيد که اميد بيشتر به موفقيتش داريد. ‏

براي رفع هر مشکل به مغزتان رجوع کنيد و با تحليل مثبت به آن بپردازيد. ‏

علاقه و دوري از تضاد، از عوامل نيل به موفقيت است. ‏

از کارها و مسائل کوچک بپرهيزيد و ايده‏هاي بزرگ را در نظر بگيريد.

24) در جهت تقويت بعد چهارم، به صبح و سپيدي ايمان بياوريم، رويش را همواره پيش ‏رو ببينيم و از زمان حال به آينده پلي بزنيم؛ زيرا چشم نوازش‏ گر فردا منتظر شماست. ‏

25) جالب است بدانيد که حتي فلاسفه بدبين و متفاوت نيز وقتي از موفقيت و اراده صحبت مي ‏کنند، تسليم تأثير مثبت بعد چهارم، يعني اراده و توفيق مي ‏شوند؛ نيچه فيلسوف آلماني مي ‏نويسد: تنها فرماني که شخص بايد بي ‏چون و چرا به آن پاسخ دهد، فرماني است که درونش صادر مي ‏کند و اين نداي دروني است که جهت و هدف تلاش‏ ها و به بياني بهتر اراده او را شکل مي ‏بخشد. ‏

26.افلاطون که از حکماي سبعه (دانشمندان هفت گانه) يونان است، مي ‏نويسد: «ذهن آدمي خالق واقعيت است و براي تغيير واقعيت، بايد ذهن را تغيير داد». اين تغيير، در حقيقت در بعد چهارم نهاد آدمي است. ‏

27) حال براي کاهش چرخه منفي و تلقين ضعف و شکست، همواره بايد روحيات منفي را طرد نمود. رابينز مي ‏نويسد: بايد از محيط خود، عواملي را که در شما روحيات منفي ايجاد مي ‏کنند، بزداييد و به جاي آنها عوامل مثبت را در ذهن خود و ديگران جاي دهيد.

28) يکي از اساتيد دانشگاه تهران توصيه مي ‏کرد که حتي در زندگي دانشجويي براي کاهش بار افکار منفي و تقويت انديشه مثبت و تقويت ذهن، از معاشران و هم ‏نشينان و هم ‏اتاقي‏ هاي نااميد، منفي ‏باف، مستأصل، بدبين، بدگمان و ورشکسته، دوري کنيد؛ زيرا آنها ترمز بزرگند. ‏

29) نبايد فراموش کنيم که بعد چهارم يا روان تحليل‏ گر، اگر مدام تحت تاثير افکار منفي يا القائات نااميدانه و بدبيني و بدگماني قرار گيرد، بعد از مدتي عادت و سپس باور و در نهايت به يقيني بودن اين تصورات و توهمات روي مي ‏آورد. ‏

30) از روش‏ هاي توصيه شده جهت تقويت بعد چهارم زندگي، روش الگوبرداري و مدل ‏سازي ذهني است. ما مي ‏توانيم از افراد موفق الگوبرداري کنيم و در ذهن خويش دست به مدل ‏سازي مناسب بزنيم. ‏

31) هنر تفکر، در تقويت بعد چهارم بسيار مؤثر است. در تعمقّ يا تفکر عميق، هيچ رمز و رازي وجود ندارد. همه مردم اغلب به فکر فرو مي ‏روند؛ ولي کمتر اتفاق مي ‏افتد که تفکّري سازنده داشته باشند. ‏

32) تعمّق واقعي و سازنده آن است که به سرچشمه فياض حقيقت برسيم و به لحظه‏ اي دست يابيم که تا ابد دوام داشته باشد و محو آفريننده‏ اي شويم که همه چيز از اوست. براي اين ‏کار آرام بنشينيد و هر نوع تنش و تشويشي را از جسم ‏و جان بزداييد و آن ‏گاه تمام افکار خود را متوجه هستي بيکران و غايت وجود سازيد و در آن صورت است که مي ‏توانيد ادعا کنيد درباره حقايق هستي به تفکر و تعمق پرداخته ‏ايد. ‏

33) اوسپنسکي، يکي از صاحب ‏نظران روان‏ شناسي، معتقد است: ‏

صداهاي باطني و دروني (بعد چهارم) ما عاقبت از چنان طنين نيرومندي برخوردار مي ‏شود که انعکاس آن در خارج نيز به گوش خواهد رسيد. افکار خاموش و تخيلات آدمي، سازنده يا منفي، شکل، تجربه و کنش هر حادثه‏ اي را در زندگي به خود خواهند گرفت. ‏

منبع ويستا

ادامه دارد...


 بازي محلي کِلاورِوان 

 
کِلاورِوان ( کلاه پران – کلاه وروانک )

در اين بازي بازيکنان به دوسته مساوي تقسيم شده وسپس روي زمين دايره اي به شعاع مناسب مشخص مي‌نمايند و يک گروه به قيد قرعه در درون دايره به حالت چهار دست وپا قرار مي‌گيرند وهر کدام کلاهي به سردارند و دسته‌ي دوم بايستي بدون آنکه ضربه‌ي پاي تيم مقابل خورده باشند يکي از کلاهها را برداشته وبه سرعت به نقطه اي که در فاصله‌ي دورتر از قبل مشخص شده برساند و در حين فرار صاحبان کُلا (تيم درون دايره ) بايستي سعي کنند او را بگيرند.

همبازي هاي وي به او کمک کرده وممکن است کُلا دست به دست گردد تا به مقصد برسد واگر رسيد يک امتياز واگر کلاه را پيش از رسيدن به محل پس گرفتند تيم مقابل بايستي در درون دايره قرار گيرد و بازي از نوشروع مي‌گردد .

منبع:بيتوته


 يادداشت 

آيا شبكه هاي اجتماعي اتلاف كننده زمان هستند؟

مهسا خدامراد

استفاده نادرست و بدون پشتوانه فرهنگي ازشبکه هاي نوين ارتباطي، سردي و اختلاف را در ميان خانواده ها به ارمغان آورده و عاملي براي فروپاشي و از هم گسيختگي آن شده است.

امروزه انواع نرم افزارهاي پيشرفته موجود در گوشي هاي تلفن همراه و بازي هاي متنوع و جذاب نصب شده در آن سبب شده تا بيشتر افراد جامعه از زن و مرد و پير و جوان ساعات زيادي از وقت خود را به آن اختصاص دهند، در حاليکه افراط در اين کار فاصله اعضاي خانواده و افراد جامعه را از يکديگر بيشتر و بيشتر مي کند.

اين در حاليست که با بهره گيري از نرم افزارهايي نظير وايبر، واتس آپ، لاين و تلگرام مي توان به دورترين دوستان و اقوام خود در آنسوي دنيا ارتباط برقرار کرد و از حال و احوالشان مطلع شد.

اين يکي از مزاياي وسايل ارتباط جمعي و نرم افزارهاي ياد شده است که به فرد امکان مي دهد تا در کمترين زمان بيشترين اطلاعات را کسب کند و قادر به برقراري ارتباط با شخصي در جايي ديگر باشد.

اما آيا تاکنون فکر کرده ايم در ازاي برخورداري از اين وسايل و استفاده نادرست از آنها ممکن است چه سرمايه و گنجينه ارزشمندي مانند خانواده را از دست دهيم و چه آسيب هاي جبران ناپذيري را به کانون گرم خانواده وارد کنيم؟

قصه اين شبكه هاي اينترنتي و برنامه هاي مختلف هر روز به تعداد آن ها افزوده مي شود و دغدغه هاي خانواده ها روز به روز بيشتر مي‌گردد. در گذشته اي نه چندان دور در مهماني ها و يا در جمع همين خانواده ها مي ديديم كه همه دور هم جمع هستند افراد در كنار هم از كار هاي روزانه و اتفاقاتي كه در طول روز برايشان اتفاق افتاده حرف مي زنند. ولي امروز مشاهده مي كنيم كه در مهماني ها اكثرا به دنبال رمز واي فاي صاحبخانه هستند و صاحبخانه از رمز واي فاي از مهمانان خود پذيرايي مي كند .

همه سرگرم چت كردن و هيچ كسي با هم گفتگويي ندارد و اين شده مشكل امروز تمام خانواده ها و اكثر پدر و مادرها كه از دور شدن روز به روز فرزندان از جمع خانواده ها احساس نگراني مي كنند. اين دل مشغولي خانواده ‌ها است كه فرزندان مان به جاي اينكه با ما باشند و از اتفاقات روزمره اي كه برايشان پيش آمده تعريف كنند مستقيم به اتاق شان رفته و سرگرم گوشي و برنامه هاي اينترنتي مي شوند.

خيلي وقت ها پيش مي آيد كه وقتي زمان صرف شام هستيم و همه خانواده دور هم جمع، حتي در آن زمان هيچ صحبتي نيست و هم چنان سرگرم گوشي هستند و نگراني ما روز به روز بيشتر مي شود كه جوانان ما اكثر ساعت از شبانه روز را در اين شبكه‌ها مي گذرانند با چه كساني آشنا شده در چه برنامه اي هستند و چه چيزهايي در بين آنان رد و بدل مي شود كاش به جاي اين دوستان اجتماعي و حرف زدن با آنان با خانواده وقت خود را مي گذرانند.

قشر كثيري از جامعه كه اكثرا آن را جوانان و نوجوانان تشكيل مي دهند گرفتار اين شبكه هاي اجتماعي شده اند و اگر در بين آنان كسي عضو اين شبكه هاي اجتماعي نباشد آن را به عنوان «امل»خطاب مي كنند كه همين امر باعث شده تا كساني كه از اين جور برنامه ها خوششان نمي آيد به اين دليل عضو شوند.

متاسفانه مردمي هستيم که به پيشرفت و تکنولوژي هاي موجود به سرعت پاسخ مثبت مي دهيم اما دريغ از کمي وقت گذاشتن براي آموختن فرهنگ آن.

براي استفاده از هر ابزاري بايد ابتدا فرهنگ آن را کامل و صحيح آموخت، ضمن اينکه خانواده بايد اولويت افراد باشد تا با بي توجهي شاهد فروپاشي آن نباشيم.


 خواندني 

هفت گام تا موفقيت

موفقيت

قسمت نهم و پاياني

صبور بودن،برنامه ريزي كردن و پيمودن گام به گام راه براي رسيدن به هدف،لذت بردن از مسير و آماده بودن براي استفاده از فرصت هايي كه با آن ها مواجه مي شويم،توانايي تبديل تهديدها به فرصت هايي براي يادگيري و قوي تر شدن،ساختن ارتباط پايدار طولاني مدت با ديگران همراه با مشاركت و همكاري براي ساختن جامعه اي بهتر براي خويشتن و ديگران در زمان حال و به ويژه براي آيندگان،مي تواند به ما كمك كند تا موفقيت را فقط به مثابه يك نتيجه مانند درآمد بالا يا اخذ مدرك ندانيم،بلكه آن را همچون سبكي از زندگي و رويكردي غني نسبت به جهان تصور كنيم كه ميتواند علاوه بر دستاوردهاي مشهود،آرامش،لذت و سلامت را نيز برايمان در پي داشته باشد.


 دانستني‌ها 

قند و چربي، عملکرد ذهني را کاهش مي دهد

يک تحقيق که در دانشگاه ايالتي اورگن در امريکا انجام گرفته نشان مي دهد که رژيم غذايي سرشار از قند و چربي، با تاثير روي باکتري هاي دستگاه گوارش، روي انعطاف ذهني و توانايي شناختي انسان اثر منفي مي گذارد. محققان دريافته اند احتمالا دليل تاثير منفي برنامه غذايي که حاوي ميزان بالايي از قند و چربي بر توانايي هاي ذهني انسان، تاثيري است که بر روي ترکيب باکتري هاي خاص دستگاه گوارش مي گذارد ميکروبيوم که ترکيب پيچيده اي از حدود 100 تريليون ميکروارگانيسم در دستگاه گوارش است.

تحقيقات نشان مي دهد باکتريهاي دستگاه گوارش، ميکروبيوتا، مي توانند با مغز انسان در تعامل باشند و تغييراتي که بر روي تعداد، ترکيب يا عملکرد اين باکتري ها از طريق مصرف مواد غذايي حاوي ميزان بالاي قند و چربي صورت مي گيرد مي تواند بر عملکرد ذهني انسان اثر منفي بگذارد. اين باکتري ها با ترشح مواردي که مي توانند همچون انتقال دهنده هاي عصبي رفتار کنند، قادرند سيستم اعصاب و دستگاه ايمني بدن را تحريک کنند و بر سطح وسيعي از عملکردهاي بيولوژيکي بدن اثر بگذارند. البته دانشمندان هنوز ماهيت و محتواي پيام هاي عصبي منتقل شده را کشف نکرده اند اما توانسته اند ردّ پا و مسير حرکت اين انتقال دهنده ها و تاثير آن بر عملکرد عصبي و ذهني را متوجه شوند.

موش ها يکي از بهترين حيواناتي هستند که به دليل شباهت زيادي که با فيزيولوژي بدن انسان دارند مي توانند در مطالعه پير شدن، حافظه فضايي، چاقي و غيره مفيد باشند. در اين آزمايش نيز موش ها با برنامه غذايي مختلف يعني با برنامه غذايي حاوي قند زياد، چربي زياد، قند و چربي زياد و برنامه غذايي سالم مورد آزمايش قرار گرفتند و عملکرد آنها در يادگيري، به خاطر سپاري و يادآوري مسير خانه درون مارها مورد بررسي قرار گرفت و محققان دريافتند عملکرد موش هايي که از برنامه غذايي حاوي قند و چربي زياد برخوردار بودند، به مراتب پائين تر از موش هايي بود که از برنامه غذايي طبيعي و سالم برخوردار بودند. در اين آزمايش از حيوانات جوان استفاده شده بود تا اثرات جانبي سالمندي بر آنها کنترل شود.

يکي از خصيصه هاي برنامه غذايي غربي که امروزه مورد نکوهش پژوهشگران قرار گرفته وجود مقادير فراوان از قند و چربي و کربوهيدرات هاي ساده است که اثرات سوء آن بر بروز بيماري هاي مزمن و همين طور ابتلا به آلزايمر در سنين سالمندي ثابت شده است. محققان در اين پژوهش اعلام کرده اند که به طور قطع برنامه غذايي شما بر عملکرد ذهني تان موثر است و نه تنها اين تاثير به مواد غذايي بر مي گردد بلکه به نحوه تعامل و فعل و انفعال بين غذا و باکتريهاي دستگاه گوارش نيز مربوط است.

منبع: آي هوش


 آيينه شهر 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون