جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3376- تاریخ : 1394/04/06 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)

با تاكيد بر بازسازي و تكميل پروژه‌هاي نيمه تمام،
فاني : يك سوم فضاهاي آموزشي كشور ناايمن هستند


جزييات سنجش سلامت دانش‌آموزان


رايگان شدن سرويس اياب ذهاب دانش آموزان در مناطق محروم


يادداشت


رشته هاي دانشگاهي


از گوشه و كنار


كاغذ اخبـار


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 با تاكيد بر بازسازي و تكميل پروژه‌هاي نيمه تمام،
 فاني : يك سوم فضاهاي آموزشي كشور ناايمن هستند 

 
وزير آموزش وپرورش در جمع نمازگزاران حوزه ستادي وزارت آموزش وپرورش گفت: تخصيص بودجه عمراني 1340 ميليارد توماني در تاريخ آموزش وپرورش بي سابقه است.به گزارش شاپرك ، علي اصغر فاني در جمع نمازگزاران حوزه ستادي که در ساختمان شهيد رجايي و پس از رأي اعتماد مجدد نمايندگان ملت برگزار شد، اظهار کرد: استيضاح از اين جهت که يک بار ديگر کل جامعه ، مجلس شوراي اسلامي و دولت به موضوع و مشکلات آموزش وپرورش حساس شوند بسيار مفيد خواهد بود و بايد از نمايندگان مجلس به سبب فرصتي که براي ارائه مسائل آموزش وپرورش فراهم آوردند تشکر کرد.

وي افزود: آموزش وپرورش هم به لحاظ اهميت و تأثير در فرهنگ سازي کل کشور و هم به لحاظ جمعيت مخاطب خود با بيش از سيزده ميليون دانش آموز در 752 منطقه آموزشي و يک ميليون فرهنگي بزرگترين نهاد دولتي در کشور است و اداره آن در مقايسه با ساير نهادهاي ديگر دولتي و غيردولتي بسيارسخت خواهد بود.

عضو کابينه تدبير و اميد با بيان اين که فرهنگيان کشور 25 درصد جمعيت شاغلين دولت را تشکيل مي دهند، تصريح کرد تصميم گيري در مورد هر مسئله اي از آموزش وپرورش مي تواند کل جامعه را تحت تأثير خود قرار دهد و بسياري از اتفاقات و مشکلات در هر کدام از 105 هزار مدرسه کشور دراختيار شخص وزير نيست.

فاني با بيان اين که استيضاح امروز قطعا به نفع آموزش وپرورش کشور خواهد بود خاطرنشان کرد: من با تجربه بيش از چهل سال کار در قسمت هاي مختلف آموزش وپرورش به خوبي مشکلات و نارسايي هاي موجود را مي شناسم و تاکنون نيز گام هاي مؤثري در جهت رفع آن برداشته ام.

وزير آموزش وپرورش با اشاره به حضور خود در معاونت آموزش متوسطه در سال 82، عنوان کرد: سهم آموزش وپرورش از بودجه دولت در آن سال 15 درصد بود که در دولت هاي بعد اين سهم به 9 درصد کاهش پيدا کرد که باعث ايجاد مشکلات فعلي در آموزش وپرورش شد.وي يک سوم فضاهاي آموزشي کشور را ناايمن توصيف کرد وافزود: آموزش وپرورش با تخصيص اعتبار 1340 ميلياردي در بودجه امسال و تأمين همين مقدار هزينه توسط استانداران و حمايت از خيرين در اعطاي وام هاي بدون بهره براي بازسازي و تکميل پروژه هاي نيمه تمام سعي کرده است تا اين مشکل بزرگ آموزش وپرورش را هرچه سريعتر حل کند.


 جزييات سنجش سلامت دانش‌آموزان  

 مديرکل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ضمن تشريح جزييات طرح سنجش سلامت دانش آموزان و نوآموزان براي سال تحصيلي 95 - 94، در عين حال شايع‌ترين بيماري‌ها در سنين دانش‌آموزي را توضيح داد. دکتر محمد اسماعيل مطلق در گفت‌وگو با (ايسنا)، گفت: معاينات سنجش سلامت نوآموزان مقطع اول ابتدايي همراه با دريافت آخرين واکسن سه گانه درسه ماه تابستان آغاز شده است. معاينات سال اول راهنمايي و سال اول دبيرستان نيز طبق روال هر سال انجام و براي دانش آموزان شناسنامه سلامت تکميل مي‌شود. وي با اشاره به پيگيري مشکلات ويژه‌اي که ميان دانش آموزان مشاهده مي‌شود، گفت: امسال طرح پيگيري موارد ويژه را در دستور کار قرار داديم، يعني به صورت آزمايشي مواردي را که در بين دانش‌آموزان نياز به مراقبت ويژه دارند در طول سال تحصيلي تحت نظر قرار داده و به معلمان و خانواده‌هاي دانش‌آموزان نيز آموزش‌هايي در اين زمينه ارائه مي‌شود.

ارائه خدمات دندانپزشکي به دانش آموزان در قالب بيمه

مديرکل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص نحوه اجراي طرح سنجش سلامت دهان و دندان دانش آموزان نيز گفت: اين طرح با همکاري اداره دهان و دندان وزارت بهداشت صورت مي‌گيرد. بخشي از اين طرح به صورت فلورايدتراپي و فيشور‌سيلانت است که به صورت رايگان انجام مي‌شود.

مطلق با بيان اينکه همچنين براي اولين بار خدمات دندانپزشکي براي دانش آموزان در قالب بيمه ارائه مي‌شود، گفت: تمام مراکزي که فاقد يونيت دندانپزشکي بودند يا يونيت‌هاي مستعمل داشتند نيز تجهيز مي‌شوند. همچنين تعداي يونيت سيار نيز به مناطقي که فاقد مرکز درماني هستند منتقل مي‌شود تا در مدارسي که قراراست اين معاينات انجام گيرد، مستقر شوند.

به گفته وي، در طرح سنجش سلامت سال گذشته ، بيشترين مورد شايع در بين دانش آموزان چاقي و اضافه وزن بود که امسال قراراست آموزش و پرورش جشنواره‌هاي فرهنگي- ورزشي را به منظور افزايش تحرک دانش آموزان و تشويق آنها برگزار کند. مطلق افزود: در بحث بوفه و تغذيه سالم مدارس نيز تاکيد کرده‌ايم که بوفه مدارس بايد اصلاح شود و آموزش‌هاي تغذيه‌اي را هم به مدارس و هم خانواده‌ها منتقل کنند. در کلاس‌ها نيز براي پيشگيري از افزايش وزن، دانش آموزان تا جايي که فضا اجازه مي‌دهد حرکات ورزشي و نرمشي داشته باشند.


 رايگان شدن سرويس اياب ذهاب دانش آموزان در مناطق محروم 

 رئيس سازمان مدارس استثنايي با بيان اينکه گام‌هاي بلندي در جهت حمايت از دانش آموزان استثنايي برداشته شده ادامه داد:سرويس اياب ذهاب دانش آموزان در مناطق محروم صد درصد رايگان و ساير مناطق بين 70 تا 80 درصد رايگان شده است.

به گزارش شاپرك، رئيس سازمان مدارس استثنايي کشور با بيان اينکه سال 94 سالي پر از خبرهاي خوب و گام‌هاي بزرگ براي دانش آموزان استثنايي است، اعلام کرد:کتابهاي درسي دانش آموزش استثنايي قبل از شروع سال تحصيلي به مدارس ارسال مي‌شود.

"قدمي" رئيس سازمان مدارس استثنايي کشور اظهار کرد:کتاب‌هاي درسي دانش آموزان استثنايي قبل از شروع سال تحصيلي در اختيار مدارس مربوطه قرار مي‌گيرند و انرژي ويژه‌اي روي کتاب‌هاي بريل گذاشته شده تا نياز دانش آموزان نابينا مرتفع
گردد.وي ادامه داد:همچنين انجام خدمات درماني و جراحي دانش آموزان استثنايي و تامين خدمات توانبخشي به صورت خريد خدمت از واحدهاي مربوطه بر عهده سازمان مدارس استثنايي است.وي با بيان اينکه در خصوص درمان اين دانش آموزان در سال 94 تسهيلات ويژه‌اي ايجاد شده است خاطرنشان کرد:خدمات توانبخشي شامل سمعک، ويلچر و ساير تجهيزات مورد نياز دانش آموزان به صورت رايگان در اختيار آنان قرار مي‌گيرد.


 يادداشت 

فضاهاي آموزشي نا امن در مدارس كشور

مريم اخوان صالح

امروزه بخشي از فضاهاي آموزشي كشور از بافتي فرسوده و ناامن برخوردار است درواقع بسياري از دانش آموزان در مراكزي مشــغول به تحصيلند که نيازمند تخريب و باز سازي اســت.

هيچ وظيفه اي مهم تر از ايجاد يك فضاي امن آموزشي براي كودكان وجود ندارد.حوادث تلخي كه تاكنون در كشور اتفاق افتاده است ضرورت اجراي برنامه اي جامع براي نوسازي در سطح مدارس را بازگو مي كند.

هنوز در نظام آموزشي كشور هزاران واحد آموزشي وجود دارد كه فاقد امنيت و استانداردهاي ايمني مي باشند.

برخي مدارس نيز در حال مقاوم سازي يا در مرحله مطالعات اوليه هستند و بسيار ضعيف عمل مي كنند كه اين امر در صورت بروز حادثه به دانش آموزان صدمات جدي وارد خواهد كرد.

حادثه شين آباد زنگ خطري براي كشور بود و مسؤولان را بر آن داشت تا تصميمات فراواني را براي ايمن سازي مدارس كشور اتخاذ نمايند ولي اين موضوع به سبب كسري بودجه و عدم توجه كافي فعلاً در بايگاني مانده يا به صورت كند در حال اجرا مي باشند.

بنابراين سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور بايد يک نظارت دقيق، مداوم و خاصي در زمينه نوسازي و مقاوم‌سازي‌ مدارس کشور اعمال کند تا اعتبارات به نحو مطلوبي هزينه شود، اگر در يك پروژه آموزشي استانداردها رعايت نمي‌شود و ايمني لازم وجود ندارد، بدون هيچ گونه ملاحظه‌اي بايد جلوي آن گرفته شود چرا كه در يک مدرسه صدها دانش‌آموز حضور دارند و ما در مقابل حفظ سلامت آنها مسئوليم.

اميدوارم نگرش وزارت آموزش و پرورش برخلاف دولت هاي گذشته بر نظارت جدي در امر نوسازي و ايمني مدارس جدي و هدفمند باشد.


 رشته هاي دانشگاهي 

معرفي رشته مديريت صنعتي

تفاوت رشته مديريت صنعتي با مهندسي صنايع:

در رشته مهندسي صنايع دانشجويان بيشتر به مطالعه بعد فني و تکنيکي صنايع مي پردازند .اما رشته مديريت صنعتي به دو بعد مالي و رفتاري صنايع تاکيد بيشتري دارد.

ضرورت و اهميت رشته مديريت صنعتي:

ضرورت و اهميت دوره کارشناسي رشته مديريت صنعتي با توجه به نکات زير به خوبي آشکارمي شود.

-آشفتگي و نابساماني در بسياري از موسسات بازرگاني و توليدي عموما ناشي از عدم وجود اصول مديريت و يا عدم رعايت اين اصول است.

-آموزش صحيح مديريت مي تواند در بهبود کلي جامعه به طرق زير موثر باشد:

الف-شناخت مشکلات اقتصادي و بازرگاني جامعه و کوشش در رفع آن.

ب-آگاهي از آخرين پيشرفتهاي دانش مديريت و کاربرد آن براساس نيازهاي جامعه و احتراز از تقليد صرف.

ج-اعمال حاکميت ضوابط برروابط در اداره امور بازرگاني و صنعتي .

اهداف شغلي:

منظور از تربيت مدير در دوره کارشناسي رشته مديريت صنعتي تربيت رئيس نيست بلکه تربيت افرادي است که بتواند در حوزه کار خود داراي استقلال فکري بوده و عوامل مهمتر و موثر در جريان کار خود را مورد تحليل قرار داده و در جهت رفع مشکلات قادر به تصميم‌گيري مناسب و مطلوب باشند . بنابراين فارغ التحصيل رشته با آگاهي و شناختي که از ساخت سازماني ، تئوريهاي مديريت و سازماندهي و تکنيکهاي مختلف رفع مشکلات پيدا مي کنند قابليت جذب در تشکيلات و سازمانهاي مختلف بازرگاني و صنعتي با وظايف گوناگون در سطوح کارشناسي را دارا مي شوند و ميتوانند در بهبود و ثمربخشي و کارآيي سازمان موثر باشند. فارغ التحصيلان مديريت صنعتي مي توانند در قسمت‌هاي مديريت توليد ، کنترل کيفيت و مرغوبيت کالا و قسمت تجزيه و تحليل کمّي مسائل صنعتي و توليدي بکار اشتغال پيدا کنند .


 از گوشه و كنار 

اختصاص نيمي از استخدام هاي جديد در آموزش و پرورش به هنرستان ها

مديرکل دفتر آموزش متوسطه دوره دوم کار دانش کشور گفت که بيش از نيمي از استخدام هاي جديد در وزارت آموزش و پرورش به هنرستان ها اختصاص مي يابد. به گزارش ايرنا، وزارت آموزش و پرورش امسال قصد دارد براي استخدام پنج هزار نيرو در اين وزارتخانه آزمون برگزار کند که شرايط و جزييات اين آزمون در دست بررسي است.

سيد مصطفي آذر کيش در همايش کارشناسان آموزش فني و حرفه اي و کار دانش و مديران هنرستان هاي استان اردبيل گفت: افزايش و توسعه همه جانبه مشارکت ها در حوزه آموزش هاي کار دانش با کيفيت بخشي و توسعه آموزش هاي مهارتي خارج از مدرسه و عملياتي کردن تفاهم نامه هاي همکاري با ساير دستگاه ها نمود عيني يافته است.

وي اظهار اميدواري کرد، با توسعه اين مشارکت ها قدم هاي بلندي براي نيل به اهداف آموزش هاي کار دانش برداشته شود.


ارجاع دانش آموزان دچار اختلالات رواني به هسته هاي مشاوره

مديركل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه تعداد 740 هسته مشاوره اي در سطح کشور وجود دارد، گفت: دانش آموزان دچار اختلالات رواني به هسته هاي مشاوره ارجاع داده مي شوند.

ابوالقاسم عيسي مراد در گفتگو با مهر، درباره دانش آموزاني که دچار آسيب هاي رفتاري و رواني هستند، اظهار کرد: حوزه هاي مشاوره ما تحصيلي، شغلي و سازشي است که به آسيب هاي روحي و رواني دانش آموزان و بهداشت روان آنان ضمن توانمند سازي دانش آموزان متوليان اين امر مي پردازد.

وي افزود:آسيب هاي رواني و اجتماعي ميان دانش آموزان را مورد پژوهش قرار مي دهيم و ا گر دانش آموزي داراي اسيب و اختلال رواني و رفتاري باشد به هسته هاي مشاوره در سطح کشور ارجاع داده مي شوند تا وضعيت آنان بهبود يابد.

مديركل امور تربيتي و مشاوره وزارت اموزش و پرورش تصريح کرد:تعداد 740 هسته مشاوره اي درسطح کشور وجود دارد و 250 مرکز مشاوره و 32 مرکز خدمات روانشناختي در استان ها داريم.

عيسي مراد بيان کرد: آزمون هايي از دانش آموزان مي گيريم و ميزان نگراني، اضطراب و مسايل ديگر تعيين مي شود که نتايج آن را به مسوولان ارايه مي دهيم و بر اساس شاخص ها توانمند سازي دانش آموزان و متوليان اين امر انجام مي گيرد.


راه اندازي سامانه الکترونيکي فروش کتاب هاي پيش دانشگاهي

مديرکل دفتر نظارت بر نشر و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش از راه اندازي سامانه الکترونيکي فروش کتاب هاي پيش دانشگاهي خبر داد.به گزارش شاپرك، ليدا نيک روش گفت: براي نخستين‌بار سامانه فروش اينترنتي کتب درسي در دوره پيش‌دانشگاهي از اول تيرماه راه اندازي شد و دانش‌آموزان اين مقطع تا 31 تيرماه فرصت دارند با به سايت www.irtextbook.ir و www.irtextbook.com مراجعه کرده و سفارش خريد کتب درسي را ثبت کنند.

وي افزود:همچنين سامانه الکترونيکي فروش کتاب هاي ابتدايي فقط براي شهر تهران از 6 تيرماه راه اندازي و آماده خدمت رساني به شهروندان محترم تهراني خواهد بود.


 كاغذ اخبـار 

برگزاري دوره هاي آموزشي کارآفريني براي دانش آموزان

مدير طرح کاشف (کارآفرينان شايسته فردا) گفت: طرح کاشف با هدف تربيت کارآفرينان شايسته فردا، اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي کارآفريني براي دانش آموزان کرده است.به گزارش شاپرك، رضا زعفريان اظهار داشت:اين دوره ها از هفته اول تير ماه در اريکه هاي کاشف به صورت همزمان آغاز شده و دانش‌آموزان مي توانند نسبت به ثبت نام در اين دوره ها اقدام کنند.

وي افزود:دوره هاي آموزشي کاشف با هدف آشنايي فراگيران با مفهوم اوليه کارآفريني و فرآيند آن، با شيوه هاي نوين آموزشي به صورت کاربردي طراحي شده است.

مدير طرح کاشف ادامه داد:مدرسه تابستاني کاشف مخصوص دانش آموزان پايه هاي هفتم، هشتم و نهم تحصيلي (دوره متوسطه اول) است و پيش نياز ورود به اين مدرسه شرکت در دومين پايش سراسري شايستگي هاي کارآفريني دانش آموزان (که در ارديبهشت ماه سال جاري در سراسر کشور برگزار شد) است.

زعفريان يادآورشد:در صورتي که دانش آموزي در اين پايش شرکت نکرده باشد پس از ثبت نام در مدرسه تابستاني آزمون اينترنتي کاشف براي او فعال مي شود و پيش از شروع کلاس ها بايد در اين آزمون شرکت کند.

وي توضيح داد:مدرسه کسب و کار کاشف نيز ويژه دانش آموزاني است که مدرسه تابستاني کاشف را گذرانده اند و با هدف آشنايي بيشتر با کارآفريني و با تاکيد روي ايده و طرح کسب و کاري که فراگيران در مدرسه تابستاني کاشف براي خود در نظر گرفته­ اند، طراحي شده است.

مدير طرح کاشف (کارآفرينان شايسته فردا) با بيان اينکه در اين مدرسه مقدمات راه اندازي کسب و کار به دانش آموزان آموزش داده مي شود، افزود: کتاب آموزشي مدرسه هاي تابستاني کاشف، کتاب سفر به اسبکوه است که توسط متحصصان کارآفريني و روانشناسي براي دانش آموزان تهيه شده است.

زعفريان خاطرنشان کرد: مدرسه تابستاني کاشف که از هفته اول تير ماه در سراسر کشور به صورت همزمان آغاز به کار کرده به مدت 10 جلسه (هر جلسه 2 ساعت) ادامه دارد و محتواي آموزشي جلسات همزمان با پيشرفت کلاس ها از طريق پايگاه اينترنتي kaashef.ir در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد.

وي اظهار کرد: اريکه هاي کاشف نمايندگان رسمي به منظور برگزاري دوره هاي آموزشي کاشف در شهرستان ها به شمار مي روند و دانش آموزان علاقه مند به شرکت در دوره هاي حضوري کاشف، مي توانند با مراجعه حضوري به اريکه نزديک به محل سکونت خود شناسه کاشف و کارت ثبت نام کاشف خود را دريافت و سپس براي اتمام فرآيند ثبت نام به پايگاه اينترنتي کاشف مراجعه کرده و ثبت نام خود را تکميل کنند.

مدير طرح کاشف (کارآفرينان شايسته فردا) يادآورشد: کاشف براي آن دسته از افرادي که علاقه مند به دريافت محتواي دوره هاي آموزشي کاشف به صورت اينترنتي و غير حضوري هستند، دوره هاي آموزشي خود را از طريق بارگزاري محتواي آموزشي روي پايگاه اينترنتي کاشف به صورت هفتگي و در طول مدت 10 هفته برگزار مي کند.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون