جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3376- تاریخ : 1394/04/06 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (شنبه)


به آفتاب سلامي دوباره خواهم داد


بازي محلي قره گر دم


خبـــر


دانستني‌ها


خواندني


آيينه شهر


 به آفتاب سلامي دوباره خواهم داد 

 
بسياري از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بدون آنکه دليلي موجه و منطقي براي ضرب المثل هاي خود داشته باشند، از روي عادت آنها را بازگو کرده و مرتب تکرار مي کنند. تا به حال به اين موضوع فکر کرده ايد که در هر مثل و حکايت، حتماً حکمتي نهفته است؟، بارها و بارها اين ضرب المثل معروف را شنيده ايم، «سحرخيز باش تا کامروا باشي».

همه ما آدم ها بدون استثنا دير از خواب بيدار شدن را تجربه کرده ايم. بعد از برخاستن، با ديدن ساعت و آگاهي از گذشت زمان احساس مي کنيم کنترل همه چيز از دستمان خارج شده. بدنمان کرخت و بي حس مي شود و همين حالت بر نگراني ما دامن مي زند. تا چند لحظه گيج و مبهوت در رختخواب مي مانيم، برنامه کاري روزانه خود را سريعاً مرور کرده و با عصبانيت از خود مي پرسيم؛ «آيا مي توانم تا شب اين همه کار را انجام دهم؟» همين سوال آزاردهنده همچنان ما را عقب نگه مي دارد.

زمان در زندگي نقش بسيار مهمي ايفا مي کند و بر تصميماتي که مي گيريم تاثير بسزايي مي گذارد. بنابراين اين نکته که چگونه براي وقت خود تقدم و تاخر قائل شويم، بسيار حائز اهميت است. ما بايد براي به دست آوردن هدف والاي خود، زمان مشخصي تخصيص دهيم. مديريت زمان، بحث مهم و داغي است که در تمام کشورهاي پيشرفته جهان مورد بررسي قرار مي گيرد و با برنامه ريزي دقيق به آن عمل مي شود. زمان يک پديده خارق العاده و عجيب و غريب نيست. هيچ کس در يک شبانه روز خود، ساعتي بيش از آنچه ما داريم، ندارد. در نتيجه، مديريت و کنترل زمان هر شخص به خود او مربوط مي شود.

يافتن فرصت و زمان، به برنامه ريزي از پيش تعيين شده نياز دارد. چنانچه در پي آن هستيم که به اهداف مان دست يابيم، نبايد از زمان انتظار داشته باشيم که به طرزي معجزه آسا ظاهر شود. اين خود ما هستيم که بايد تدارکات آن را فراهم کنيم. با يک برنامه ريزي حساب شده مي توانيم زمان را تحت سلطه خود درآوريم. به طبيعت نگاه کنيد.

آيا دقت کرده ايد که زندگي موجودات، فتوسنتز و چرخه نوري گياهان و فعاليت حيوانات، همه از سپيده دم آغاز مي شود؟ از زماني که آفتاب غروب مي کند و تاريکي شب همه جا را در بر مي گيرد، طبيعت بسيار آرام مي شود. خداوند شب را مايه آرامش انسان ها قرار داده. به همين دليل هنگام شب که انرژي هستي افزون مي شود، خواب به ما آرامش بيشتري مي دهد. مي بينيد که هرچقدر هم در روز بخوابيم، باز هم جاي خواب شبانه را نمي گيرد.

انرژي کائنات هنگام خواب به ما منتقل شده و باعث آرامش اعصاب مان مي شود. اين انرژي از غروب آفتاب شروع شده و به هنگام طلوع آفتاب به اوج خود مي رسد. به همين دليل است که مي گويند بهترين زمان براي نيايش و مراقبه، لحظه طلوع خورشيد در سحرگاه است. همان طور که قبلاً متذکر شديم، خواب شب براي از بين بردن کامل خستگي روزانه غيرقابل اجتناب است.

چنانچه در شب آرام و کافي بخوابيم، وقتي بيدار مي شويم خستگي مان رفع مي شود. در اين صورت مي توانيم صبح زود با ميل و اشتياق از رختخواب بلند شويم و روزمان را با آسودگي و نشاط شروع کنيم. ذهن پويا و جسم آماده، حداکثر قدرت و مقاومت در برابر مشکلات را فراهم مي سازد.

فقدان خواب شبانه و خوابيدن تا هنگام ظهر انسان را به سرعت فرسوده مي سازد، و در پي آن احساس نارضايتي و نگراني ما را به ستوه مي آورد. همين امر باعث بروز ناراحتي هاي عصبي مي شود.

کمبود استراحت کافي و مناسب، مقاومت بدن را در برابر انواع بيماري ها و مسموميت ها به حداقل ممکن مي رساند. حالت کرختي و سستي بعد از دير برخاستن، تا مدتي کمابيش طولاني پس از بيدار شدن نيز ادامه مي يابد. براي جلوگيري از اين حالت ناخوشايند سعي کنيد برنامه خواب خود را تا جايي که ممکن است تنظيم کنيد. توجه داشته باشيد اين امکان وجود دارد که به هر دليل شما قادر به زود خوابيدن و زود بيدار شدن نباشيد. در نتيجه استثنا را ملاک قرار ندهيد. از طبيعت الهام بگيريد.

هنگامي که گياهان و موجودات زنده اين جهان در خوابند، شما نيز استراحت کنيد. آرامش شب را با تمام وجود پذيرا باشيد. تا آنجايي که در توان داريد و اين امکان براي شما وجود دارد سعي کنيد سپيده دم از خواب بيدار شويد و به مدت 10 دقيقه نيايش و مراقبه کنيد. هنگام مراقبه، در اوج آرامش، داده هاي مسائل و اهداف مهم خود را به دقت بررسي کنيد.

انرژي مثبت کائنات را به درون خود راهنمايي کنيد. به اين امر باور داشته باشيد انرژي که در اين زمان در اطراف شما در حال گردش است، خواسته هاي دقيق و آرمان شما را منتقل مي کند. امواج اين انرژي را با ذهني آرام جهت دهيد. چشمان خود را بسته و در تمام مدت نفس هاي عميق و منظم بکشيد. به تمام موجودات اطراف خود و از همه مهم تر به درون تان عشق بورزيد. گرماي دست خورشيد را بر پوست صورت خود حس کنيد. بدانيد شما انساني هستيد که دقيقاً مي داند به دنبال چيست، آرامش... کاميابي... سعادت...

منبع: ويستا


 بازي محلي قره گر دم 

 
اهداف بازي: افزايش سرعت، دقت (دريافتن افراد پنهان و پنهان کردن آن ها در محل مناسب)، عکس العمل و استقامت قلبي تنفس

تعداد بازيکنان: 8 نفر به بالا

ابزار بازي: به ابزاري نياز ندارد

محوطه بازي: فضاي باز

شرح بازي: اين بازي با گروه بندي آغاز مي شود. تعداد نفرات هر گروه بايد مساوي باشد، افراد هر دو گروه برابر هم قرار مي گيرند و هر کسي ياري از دسته مقابل را براي خودش مشخص مي کند و از ميان خود 2 نفر را به عنوان «اوستا» انتخاب مي کنند و بازيکنان به روش گل يا پوچ، برنده مي شوند و به همراه اوستا حرکت مي کنند تا در جاهاي مختلف مخفي شوند. پس از اين که اوستا، تمامي افراد دسته خود را مخفي کرد به نزد گروه دوم بر مي گردد و جاي اوستاها عوض مي شود و به عبارتي اوستاي گروه مخفي شده در رأس گروه جوينده قرار مي گيرد.

گروه براي جستن ياران دسته اول حرکت مي کنند، در حالي که اوستا در جلوي آن ها حرکت مي کند و با صداي بلند مي گويد: «يرنگزه محکم ساخلنگ هوي» (جايتان را محکم نگهداريد) و اين گفته را مرتبا تکرار مي کند. اگر گروه جست وجوگر يکي از مخفي شدگان را ببيند به اوستاي آن ها نشان مي دهد و زماني که اوستا تأييد کرد که او درست تشخيص داده است با صداي بلند مي گويد: «قره گردم» (سياهي ديدم)؛ با گفتن اين کلمه تمامي افراد جوينده با سرعت به طرف محل اوليه «ملته» حرکت و مخفي شدگان هم آن ها را تعقيب مي کنند و اگر افرادي که پنهان شده بودند يار مشخص شده اش را قبل از اين که به ملته برسد، بگيرد از همان محل تا ملته از او سواري مي گيرد. بازي در دور بعد با پنهان شدن گروه اول اجرا مي شود، ضمن اين که يک امتياز نيز کسب مي کنند ولي اگر گروه اول موفق به گرفتن افراد گروه دوم نشوند جاي دو گروه عوض مي شود و گروه دوم بايد مخفي شوند. اين بازي با توافق گروه و زمان خسته شدن آنان ادامه مي يابد.


 خبـــر 

با تشريح طرح ملي «سبک زندگي در عصر رسانه»، بايد انعطاف خود نسبت به نسل جديد را بيشتر كنيم

 معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت:نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم رفتار جوان امروز مانند رفتار جوانان نسل‌هاي قبل باشد که حتي پايشان را جلوي پدر و مادر دراز نمي‌کردند. در حال حاضراگر والدين به جوان توجه کافي نکنند و او را نپذيرند، جوان دليلي نمي‌بيند فقط به علت اينکه نام مادر و پدر روي والدينش است آنان را بپذيرد.

محمدرضا رستمي در گفت‌وگو با (ايسنا)، افزود:جامعه جوان امروز به طور کامل خود را کنشگر مي‌داند و مي‌تواند توليد کننده محتوا باشد، برخي محتواها را نپذيرد، درباره آن نقد بنويسد و حتي به آن اعتراض و عليه آن تجمع مجازي کند يعني جوان امروز به سادگي موضوعي را نمي‌پذيرد و از کانال‌هاي يک طرفه به طور کامل دوري مي‌کند.وقتي احساس کند که ديده نمي‌شود يا حذف مي‌شود، واکنش متقابل او نديدن، نشنيدن و حذف کردن است.

وي تاکيد کرد:در اين چنين شرايطي نمي‌توان جوان، والدين يا دولت را مقصر قلمداد کرد.مقصر ناتواني ما در پذيرش تغييرات، عدم انعطاف ما در همراهي و همدلي بين نسلي است.بايد انعطاف و پذيرش خود را نسبت به نسل‌هاي جديد بيشتر کنيم و با توجه به اينکه توانايي زندگي کردن در عصر جديد مقتضيات خود را دارد.بايد اين مقتضيات را بشناسيم و مهارت‌هاي زندگي در عصر جديد را کسب کنيم و با سبک زندگي در عصر رسانه‌اي آشنا شويم و اثرگذاري آنها را در زندگي‌مان مديريت کنيم.

طرح ملي سبک زندگي در عصر رسانه

معاون جوانان وزارت ورزش اضافه کرد:اگر چنين مهارت‌هايي را نداشته باشيم، نمي‌توانيم فرزنداني را تربيت کنيم که با فرهنگ خانواده پرورش پيدا کنند.در اين شرايط آموزش همگاني اهميت زيادي مي‌يابد به همين علت طرح ملي سبک زندگي در عصر رسانه را پيش‌بيني کرده‌ايم که بخشي از آن مربوط به آموزش سواد رسانه‌اي است. وي در تشريح رسانه‌هاي در دسترس نسل‌هاي جوان از پيش از انقلاب تا کنون اظهارکرد:رسانه نسل جوان قبل از پيروزي انقلاب اسلامي،راديو و نوار کاست بود و توليد و تکثير يک نوار کاست چندين ماه طول مي‌کشيد.رسانه دوره پيروزي انقلاب اسلامي، تلويزيون و راديو و بعد از مدتي ويديو به آن اضافه شد.همه اين رسانه‌ها محتواهاي يک طرفه‌اي را توليد مي‌کرد.

نسل بعد از جنگ تحميلي، رفته رفته نسل ماهواره و در ادامه اينترنت رسانه اول شد البته همچنان اطلاعات يکطرفه بود به گونه‌اي که از طرف رسانه توليد و براي مخاطب ارسال مي‌شد.

رستمي در پايان گفت:در آن زمان جامعه جوان هنوز امکان ابراز وجود و مشارکت در زمينه محتواهاي توليد شده نداشت علاوه برآن فضاي اجتماعي، اعتقادي بود و آنچه که از سوي رسانه‌ها منعکس مي‌شد تا حد زيادي مورد اعتماد بود، اما نسل جديد، نسل رسانه‌هاي اجتماعي است، اگر در گذشته چندين سال براي عوض شدن محتواها نياز بود ولي اکنون هر دقيقه و ثانيه محتواها در حال تغيير است.

انواع و اقسام نگاه‌هاي جديد وارد حوزه محتوا مي‌شود و هيچ گونه محدوديت و فيلتري براي دستيابي به انواع و اقسام محتواها وجود ندارد و بايد خود را به روز کنيم.


 دانستني‌ها 

تقويت هوش عاطفي در کارهاي گروهي

 قسمت اول

«خيلي آدم گير و نکته بيني است تا همه جزئيات را نداند، شروع به کار نمي کند و سرعت گروه را مي گيرد.

قبل از اينکه گروه روي يک تصميم به توافق نهايي برسد، کار را شروع مي کند بنابراين اکثر کارها پر از اشتباه مي شود.»

اين نکات براي شما آشنا هستند؟ اينها تنها دو نمونه از تعداد زيادي از احساس ناکامي هايي است که اعضاي گروه از کار با يکديگر مطرح مي کنند و به نظر مي رسد يکي از دلايلي باشند که بيشتر مردم ترجيح مي دهند به تنهايي کار کنند تا اينکه درگير کارگروهي شوند. با اين حال تحقيقات نشان مي دهد کار در يک گروه موثر و مناسب عملکرد و نتيجه کار را بهبود مي بخشد اعضاي گروه بازخورد بيشتري از يکديگر دريافت مي کنند و سطح کار را ارتقا مي دهند همچنين انگيزه بيشتري براي به نتيجه رساندن وظيفه اي که بر دوششان محول شده را درون خود حس مي کنند. همه اينها نشان مي دهد که انجام يک کار گروهي مي تواند مزاياي زيادي هم براي فرد هم براي کل گروه به عنوان يک جمع داشته باشد. کارشناسان آموزشي بر اين باورند که يکي از مهم ترين عواملي که مي تواند دوام و موفقيت يک کارگروهي را تعيين کند، بهره مندي اعضا از ميزان مناسبي از هوش عاطفي است که به آنها مهارت همدلي و همکاري را مي بخشد.

تمرين پيش رو مي تواند کمکي به تمرين تقويت هوش عاطفي اعضاي گروه باشد:

آمادگي سريع

اين تمرين بر اساس جهت هاي قطب نما که توسط يک بنياد غيرانتفاعي براي توسعه و رشد حرفه اي آموزگاران طراحي شده است و مي تواند هم براي دانش آموزان و هم براي بزرگسالان به کار گرفته شود.براي آغاز کار جهت هاي شمال، جنوب، شرق و غرب را روي برچسبي مشخص کرده و به ديوارهاي اتاق نصب کنيد. براي هر گروه کاغذ و ماژيک به تعداد کافي در نظر بگيريد.

در زير هر برچسب موقعيت اين عبارات مربوطه را بنويسيد:

شمال:فعال:"بيائيد انجامش بدهيم"، اين گروه فعاليت، آزمودن و درگير شدن در موضوع را دوست دارد.

شرق:گمانه زن.اين گروه دوست دارد تصوير بزرگتر را ببنيد و تمام احتمالات را از قبل پيش بيني کند.

جنوب:مراقب.اين گروه دوست دارد مطمئن باشد که احساسات و نظرات تک تک افراد قبل از تصميم قطعي و اقدام، مد نظر قرار گرفته شده باشد.

غرب:دقت به جزئيات:دوست دارد کي، کجا، چطور، چرا و ... را قبل از انجام يک کار بداند.

ادامه دارد...

منبع: آي هوش


 خواندني 

هفت گام تا موفقيت

موفقيت

قسمت ششم

6.يادگيري مادام العمر

در دنيايي كه هر روزش،روزي نو و متفاوت است و ما را در معرض تغييرات گوناگون قرار مي دهد.دلخوش بودن به فلان مدرك دانشگاهي به تنهايي كفايت نمي كند تا بتوانيم آماده مواجهه با اين تغييرات و آينده هنوز نا معلوم باشيم.تصور اينكه من همه چيز را مي دانم و ديگر نيازي به يادگيري ندارم همچون مسكني است كه پس از مدتي سبب مي شود به جاي درمان دردها و آماده شدن براي مواجهه با تغييرات،آن چنان ضعيف شويم كه چيزي جزسرخوردگي و ياس نصيبمان نشود.آنچه مهم است تلاش بيشتر براي يادگيري دائم و هدفمند در هر شرايطي،از هر كسي و به هر شيوه اي است تا بدين گونه بتوانيم براي مواجهه با جهاني كه نمي دانيم در آينده چه چيزهايي را در مقابل ما قرار خواهد داد،آماده تر و توانمندتر باشيم.

ادامه دارد...


 آيينه شهر 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون