نسخه شماره 3375- تاریخ : 1394/04/04 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

زمين وارد ششمين انقراض تاريخي مي‌شود!

کشف کرم‌هايي که مغناطيس زمين را درک مي‌کنند

دستکش روباتيک براي بهبود کيفيت زندگي کم توانان حرکتي

زمين وارد ششمين انقراض تاريخي مي‌شود!

تيمي از دانشمندان مدعي‌اند زمين در حال ورود به ششمين انقراض خود در طول تاريخ است و حيات بشر به شدت تهديد مي‌شود.به گزارش ايسنا، با انقراض گونه‌هاي مختلف، انسان خدمات زيست‌بوم آن‌ها را درحالي از دست مي‌دهد که براي ادامه حيات به اين گونه‌ها متکي است؛ بنابراين با ناپديدشدن آن‌ها، بقاي انسان نيز تا حد زيادي آسيب‌پذير شده است.

پائول اهرليش، استاد مطالعات جمعيتي در زيست‌شناسي و محقق ارشد موسسه محيط زيست استنفورد وودز در امريکا، در مقاله ارائه‌شده، به سوابق فسيلي گونه‌هاي مهره‌داران و فراواني داده‌هاي منابع ديگر رجوع کرده و آن‌ها را جهت تعيين سرعت انقراض خط پايه براي بازه‌هاي زماني که انقراض انبوهي در آن‌ها وجود نداشته، ترکيب کرده است.محققان با استفاده از اين خط پايه توانستند سرعت کنوني انقراض مهره‌داران را تا 114 برابر بزرگ‌تر از خط پايه پيش‌بيني کنند.

بر اساس اعلام کنوانسيون طبيعت، در اين نقطه تقريبا 41 درصد گونه‌هاي دوزيست و 26 درصد گونه‌هاي پستاندار در معرض خطر جدي انقراض قرار دارند. سرعت انقراض در حال حاضر از زمان انقراض کرتاسه-پالئوژن در 66 ميليون سال پيش، در بالاترين نقطه خود قرار دارد.نويسندگان اين مقاله بر اين باورند که يافته‌هايشان محافظه‌کارانه بوده و واقعيت امر بسيار بدتر از اين حرف‌هاست. در ميان عوامل اصلي سرعت انقراض ششم مي‌توان به نابودي زيستگاه‌هاي طبيعي حيوانات توسط بشر و انتشارات کربن و تغييرات آب‌وهوايي ناشي از آن اشاره کرد.به گفته اهرليش و همکارانش ، با اين حال هنوز اميدي وجود دارد و براي جلوگيري از پيامدهاي جبران‌ناپذير بايد حفاظت از زيستگاه‌ها و حيات وحشي جامعي را انجام داد.

کشف کرم‌هايي که مغناطيس زمين را درک مي‌کنند

محققان امريکايي براي اولين بار در دنيا موفق به کشف جانداري شده اند که ميدان مغناطيس زمين را درک و مسير خود را با کمک آن پيدا مي کند.به گزارش مهر، گروهي از محققان دانشگاه تگزاس امريکا موفق به کشف کرمي شده‌اند که قادر به درک ميدان مغناطيس زمين است. محققان مي دانستند که برخي از حيوانات براي حرکت خود روي زمين از ميدان مغناطيسي استفاده و با لمس و درک اين ميدان مسير خود را پيدا مي کنند.اکنون محققان اولين جانداري که قادر به درک مغناطيس زمين است را کشف کرده اند. اين جاندار يک کرم است و چنين قابليتي از مغز اين کرم نشات مي گيرد. عملکرد مغزي اين جاندار همانند يک آنتن يا سنسور است که مسير صحيح را پيش روي کرم ها قرار مي دهد. اما چگونگي عملکرد اين فرايند را مي توان در ساختاري نوروني با نام AFD دانست که در مغز کرم هاي گرد وجود دارد.کرم هاي گرد از اين آنتن و راهنما که در اندازه نانو است براي حرکت و پيدا کردن مسير خود روي زمين استفاده مي کنند.

پرفسور Jon Pierce-Shimomura استاد علوم مغز و اعصاب تگزاس در اين رابطه مي گويد: «ما موفق شديم تا اولين مکانسيم مغناطيسي در حيوانات را کشف کنيم، از مدت ها پيش محققان مي دانستند که حيوانات داراي چنين مکانيسمي هستند اما کسي تاکنون آن را کشف نکرده بود اکنون مي دانيم که کرم هاي گرد داراي چنين مکانيسمي هستند اما تحقيقات براي کشف ساير جانداراني که از چنين مکانيسمي برخوردارند، ادامه دارد.»

اين موضوع که کرم ها قادر به درک ميدان مغناطيس زمين هستند بسيار عجيب و دور از انتظار بود.

نتايج اين تحقيق به محققان اجازه داد تا چگونگي فعال شدن اين نورون توسط ميدان مغناطيسي زمين را مشاهده کنند.

محققان معتقدند، ساختار مغزي بسياري از حيوانات شبيه به يکديگر است در نتيجه مي توان گفت بسياري از جانداران مانند پروانه ها يا لاک پشت هاي دريايي نيز داراي چنين مکانيسمي هستند.

دستکش روباتيک براي بهبود کيفيت زندگي کم توانان حرکتي

براي آن دسته از کم تواناني که در استفاده از دستانشان براي انجام کارهاي ساده مشکل دارند ساخت دستکش روباتيکي نرم توسط محققان دانشگاه هاروارد خبر خوشحال کننده اي است. به گزارش مهر، اين محققان دستکش روباتيکي منحصربفردي ساخته اند که افراد کم توان با در دست کردن آن مي توانند مجموعه اي از حرکات محدود را به راحتي انجام دهند، کارهايي نظير برداشتن اجسام سبک و جابجايي آنها. اين وسيله مي تواند کمک حال مناسبي براي حداقل 6.8 ميليون کم توان حرکتي در آمريکا و احتمالا ده ها ميليون تن ديگر در سراسر جهان باشد که براي جابجايي اجسام کوچک و انجام کارهاي ساده روزمره با مشکل مواجه هستند. هدف از ارايه اين دستکش پيشرفته کمک به افرادي عنوان شده که ناتواني آنها در انجام حرکات ساده جريان طبيعي زندگي را برايشان مختل کرده است.در ساختار اين دستکش که داراي مفاصل کوچکي براي خم شدن انگشتان است از سيليکن استفاده شده تا نه تنها وزن آن بسيار اندک باشد بلکه کيفيت عملکرد آن نيز در سطح قابل قبولي باشد.

آن آبي ها

مهدي بيرنگ

اين جوري گفته مي شود که پرويز مظلومي بعد از اينکه متوجه شد ديگر نمي تواند براي استقلال تهران مفيد باشد به اين نتيجه رسيد که از اين تيم برود به يک تيم ديگر و اگر توانست آن تيم ديگر را به مقام قهرماني چيزي برساند. اين جوري گفته مي شود که پرويز خان در اين مورد به ما گفت: اولا که اصلا به شما چه ربطي دارد که من از اين تيم بروم و يا اينکه به آن تيم نروم. دوما اگر من از استقلال رفتم به اين دليل نبود که توان کار در اين باشگاه را نداشتم . از اين گذشته دوست نداشتم با اين آبي ها کار بکنم و دلم مي خواست با آن آبي ها کار بکنم!

تفاوت مغز افراد منطقي و احساساتي

مطالعات محققان دانشگاه موناش استراليا از ارتباط بين تراکم ماده خاکستري مغز و ميزان همدلي و احساسات در انسان ها خبر مي دهد.به گزارش مهر، اين مطالعه نشان مي دهد، افرادي که داراي تراکم بيشتري در سلول هاي خاکستري مغز خود هستند، در ابراز رفتارهايي مانند همدلي عملکرد بهتري را نسبت به سايرين از خود بروز مي دهند.

اين مطالعه به سرپرستيRobert Eres انجام شده و نشان مي دهد، انسان ها به دو گروه همدلي احساسي و همدلي شناختي تقسيم مي شوند. افرادي که در گروه همدلي احساسي قرار مي گيرند، همان افرادي هستند که از ديدن يک صحنه يا فيلم ناراحت شده و گريه مي کنند. افرادي که در گروه همدلي شناختي قرار مي گيرند، همان افراد منطقي هستند که در برابر وقايع مختلف، پاسخ احساسي نشان نمي دهند.

در اين مطالعه، محققان از مورفومتري بر مبناي واکسل VBM استفاده کردند تا بتوانند علاوه بر بررسي ميزان تراکم ماده خاکستري در شرکت کنندگان، به ميزان همدلي شناختي و همدلي احساسي در آنها نيز بپردازند.

در پايان تحقيقات مشخص شد، افرادي که از امتيازات بالاتري براي همدلي احساسي برخوردار بودند، داراي تراکم بيشتري از ماده خاکستري در insula هستند. ( insula ناحيه اي در قسمت مياني مغز است). اما آنهايي که امتيازات بيشتري را در همدلي شناختي به خود اختصاص دادند، داراي تراکم بيشتري در midcingulate بودند. (midcingulate ناحيه اي که دو نيمکره مغز را به يکديگر وصل مي کند).

اين مطالعه نشان مي دهد که رفتارها چگونه از فعاليت و عملکرد مغز نشات مي گيرند.

اعتياد و تغيير الگوي رفتاري در جوانان

آسيب‌هاي ناشي از سوء‌ مصرف مواد مخدر به قدري گسترده هستند که تنها زندگي فرد و آينده‌ي او را تحت تاثير قرار نمي‌دهد بلکه سلامت و موفقيت نسل‌هاي آينده و امنيت کشور را با تهديد مواجه مي‌سازد. نوجواني به دوراني از رشد اطلاق مي‌شود که بين کودکي و بزرگسالي است و اين دوره بدليل مبهم بودن به دوره انتقال و دوره برانگيختگي و دگرگوني عميق در تمامي جنبه‌هاي وجودي انسان تلقي مي‌شود. اين دوره با تحولات و تغييرات سريع جسماني، فکري، ‌رفتاري و... همراه است و اين تحولات هر چند به رشد طبيعي نوجوان کمک مي‌کند ولي مي‌تواند تاثيرات عميقي بر سلامت و رفتارهاي آسيب‌زا و پرخطر داشته باشد که همين رفتارهاي پرخطر در دوره نوجواني مي‌تواند عواقب و پيامدهاي ناگواري ايجاد کند. يکي از اين پيامدها وآسيب‌ها سوء‌ مصرف ناشي از مواد مخدر است. پيامدها وآسيب‌هاي ناشي از سوء‌ مصرف مواد مخدر به قدري گسترده هستند که تنها زندگي فرد و آينده‌ي او را تحت تاثير قرار نمي‌دهد بلکه سلامت و موفقيت نسل‌هاي آينده و امنيت کشور را با تهديد مواجه مي‌سازد.

نيازبه برقراري روابط سالم با ديگران و ايجاد دوستي از جمله نيازهاي انساني است و روابط نزديک و صميمانه با ديگران بخش مهمي از زندگي ما را تشکيل مي‌دهد اما اين روابط ممکن است سالم يا ناسالم باشد که تشخيص سالم يا ناسالم بودن آن بر عهده فرد است، به همين منظور افراد بخصوص شما جوانان بايد مهارت‌هاي لازم را داشته باشيد که يکي از آن مهارت‌ها، مهارت‌هاي جراتمندي و امتناع است، اين مهارت مثل يک سئوال چهارجوابي است اگر افراد شناخت خوب و مهارت داشته باشند، مي‌توانند پاسخ صحيح را انتخاب کنند. اگر مطالعه لازم نداشتند و مهارت مقابله‌اي را ندانند قطعنا پاسخ ناصحيح را انتخاب و ناموفق خواهند بود. نوجوانان بايد بدانند بعد از کسب مهارت، خودشان بايد تلاش کنند تا در دام آسيب‌هاي احتمالي گرفتار نشوند. اگر دوران نوجواني مديريت نشود و از آن غفلت شود مي‌تواند منجر به بروز آسيب‌هاي اجتماعي در آينده شود. در آموزش و پرورش نيز تعليم و تربيت نوجوان و آمادگي براي آينده جامعه بايستي در کنار هم آموزش داده شود. مهارت هاي زندگي، اجتماعي و مقابله اي و مهارت هاي جرأت مندي نيز از جمله آموزش‌هاي ضروري در آموزش و پرورش است. براي سالم نگه داشتن نسل جوان در برابر اعتياد بايد آموزش‌ها فراگير و مستمر باشد و همه سازمان‌ها در كنار ستاد مبارزه با مواد مخدر به تحقق اين امر كمك كنند، يكي از راه‌هاي آموزش به جوانان نيز استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي است. متاسفانه الگوي مصرف مواد مخدر در كشورمان مانند ساير كشورها در حال تغيير است، به اين دليل كه سوداگران، وقتي با يك برنامه كنترلي و كاهش آسيب راجع به يك نوع ماده مخدر مواجه مي‌شوند، اشكال ديگري از ماده مخدر را تهيه كرده و در جامعه عرضه مي‌كنند. نوجوان در كنار گذراندن دوره‌هاي تحصيلي، بايد با شرايط تهديدكننده جامعه، روش‌هاي مقابله با مهارت‌هاي زندگي، روش‌هاي الگوگزيني، استقبال از هنجارها نيز آموزش ببيند.