جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3361- تاریخ : 1394/03/19 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)

وزير آموزش وپرورش:
فرزندان فرهنگي شاغل بازنشسته دراولويت استخدام


تحصيل رايگان دانش آموزان لازم التعليم در مدارس آموزش از راه دور

مديرکل دفتر امور آسيب ديدگان سازمان بهزيستي:
اجراي طرح بازگشت به تحصيل کودکان کار


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 وزير آموزش وپرورش:
 فرزندان فرهنگي شاغل بازنشسته دراولويت استخدام 

 
وزير آموزش وپرورش در جمع مديران کانون هاي بازنشستگان گفت: بازنشستگان سرمايه هاي بزرگ اجتماعي براي آموزش و پرورش هستند.به گزارش شاپرك، علي اصغر فاني در اولين روز همايش سه روزه مديران کانون هاي بازنشستگان سراسر کشور که در سالن اجتماعات باشگاه فرهنگيان تهران برگزار شد خطاب به بازنشستگان گفت: تک تک شما با طي مراحلي در مسير شغلي خود مجموعه اي از تجربيات ، افکار و برنامه ها را دارا هستيد و اين سرمايه اجتماعي بزرگي براي آموزش و پرورش است .

وزير آموزش و پرورش اظهار کرد: به جرأت مي توان گفت، تاکنون در هيچ دولتي آموزش و پرورش مثل امروز اين چنين با مطالعه و کار کارشناسانه حرکت نکرده است.عضو کابينه تدبير واميد از اولويت فرزندان فرهنگي شاغل بازنشسته در استخدام خبر داد وافزود: در فرايند پذيرش دانشجو در دانشگاه فرهنگيان ، فرزند فرهنگي داراي سهميه هستند.وي اضافه کرد:هر روزنه اي که ورود به آن به نفع فرهنگيان باشد به آن ورود پيدا مي کنيم. و ما با امضاء تفاهم نامه با ديگر وزارت خانه ها توانسته ايم بر مشکلاتي که ميراث دولت قبل در آموزش و پرورش بوده فايق آئيم.وي افزود:مي دانستم که وزارت خانه را با چه شرايط و مشکلاتي تحويل گرفته ام ، اما تمام تلاش خود را مي کنم تا با حرکت اصولي و غيرعجولانه موانع را برطرف سازم.

فاني گفت:توسعه پايدار در دستور کار ماست، نقشه راه آماده شده و به صورت اصولي در اين مسير گام بر مي داريم.وي در ادامه افزود:سود صندوق ذخيره فرهنگيان در مدت تصدي اينجانب برابري مي کند با سود صندوق از بدو تأسيس تا قبل ازانتخاب من به عنوان وزير آموزش و پرورش.گفتني است؛ قبل از سخنان وزير احمد صافي رئيس هيئت مديره کانون بازنشستگان ، ضمن ارايه گزارشي از وضعيت موجود بازنشستگان در آموزش و پرورش پيشنهادات دهگانه اي را براي رفع مشکلات بازنشستگان ارايه نمود که مهمترين آنها عبارتنداز : تشکيل ستاد بازنشستگي در آموزش و پرورش ، استخدام فرزندان بازنشستگان ، اجراي قانون مديريت کشوري ، بيمه طلايي ، ايجاد اتاق فکر در مدارس با استفاده از بازنشستگان و تجليل از نخبگان بازنشسته، همچنين تني چند از مديران کانون ها درخواست ها و پيشنهادات خود را در حضور دکتر فاني مطرح نمودند.


 تحصيل رايگان دانش آموزان لازم التعليم در مدارس آموزش از راه دور 

 
مدير کل آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جزئيات شهريه در اين مدارس گفت: تحصيل دانش آموزان لازم التعليم رايگان است.گودرز شاهمرادي در گفتگو با مهر درباره شرايط مدارس آموزش از راه دور اظهار کرد: شرايط مدارس آموزش از راه دور همانند مدارس عادي است.وي افزود: افرادي که آموزش از راه دور مي بينند همانند افراد مشغول به تحصيل در مدارس عادي شرايط سختي را براي ديپلم گرفتن طي مي کنند.

مدير کل آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش تصريح کرد: امتحانات مدارس آموزش از راه دور با نظارت دقيق مناطق آموزش و پرورش برگزار مي شود.

وي درباره شهريه اين مدارس تصريح کرد: تحصيل دانش آموزان لازم التعليم در مدارس آموزش از راه دور رايگان است. کساني که از ابتدايي به بالا اجازه تحصيل در مدارس روزانه را دارند مي توانند رايگان در مدارس آموزش از راه دور حضور يابند.شاهمرادي درباره شهريه بزرگسالان بيان کرد: شهريه ثابت براي تحصيل بزرگسالان 46 هزار تومان است که اگر تعداد واحد زير 8 واحد باشدشهريه آنها 23 هزار تومان مي شود.

وي افزود: شهريه براي هر واحد درسي به طور ميانگين در دوره راهنمايي هفت تا 9 هزار تومان است و براي دوم متوسطه 8 تا 11 هزار تومان دريافت مي شود.شاهمرادي با بيان اينکه شهريه نسبت به شرايط استان ها فرق مي کند تصريح کرد: سقف شهريه تهران براي هر واحد 14 هزار تومان است البته شهريه دروس نظري و عملي با يکديگر فرق دارد.


 مديرکل دفتر امور آسيب ديدگان سازمان بهزيستي:
 اجراي طرح بازگشت به تحصيل کودکان کار 

 مديرکل دفتر امور آسيب ديدگان سازمان بهزيستي درباره بازگشت کودکان کار به تحصيل گفت: در اين راستا طرح عقب ماندگي تحصيلي کودکان کار در بهزيستي اجرا مي ‌شود.به گزارش شاپرك، ولي الله نصر با اشاره به اهميت تحصيل در ميان دانش آموزان اظهار داشت: در قانون اساسي هم به تحصيل اهميت زيادي داده شده و ارگان هاي مربوطه بايد زمينه تحصيل را براي افراد به ويژه در سنين کودکي و نوجواني فراهم کنند.

مديرکل دفتر امور آسيب ديدگان سازمان بهزيستي درباره اقدامات انجام شده براي تحصيل کودکان آسيب ديده و کار گفت: در سال گذشته طرحي در دستور کار سازمان بهزيستي قرار گرفت مبني بر عقب ماندگي تحصيلي کودکان کار که قرار است کودکاني که از تحصيل بازمانده اند، شرايط ادامه تحصيل برايشان فراهم شود.

وي با بيان اينکه 3 ميليارد تومان براي اجراي طرح تخصيص يافته است، تصريح کرد: اين طرح در استان هاي تهران، البرز، خوزستان و فارس، سيستان و بلوچستان و خراسان اجرا خواهد شد.همچنين باقرزاده معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان نهضت سواد آموزي پيش از اين از اجراي مصوبه دولت مبني بر پيگيري آموزش کودکان در معرض آسيب با همکاري وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در سال 94 خبر داده و اعلام کرد: طبق مصوبه دولت سازمان نهضت سواد آموزي موظف است در ارتباط با شناسايي افراد و جذب کودکان در معرض آسيب با همکاري وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي موضوع آموزش اين کودکان را دنبال کند.


 كاغذ اخبـار 

تمهيدات آموزش‌وپرورش براي مقابله با جعل ديپلم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اقدامات انجام شده درخصوص جلوگيري از جعل مدارک تحصيلي را تشريح کرد.علي زرافشان در گفت‌وگو با (ايسنا)، با بيان اينکه پديده جعل در کشور ها سال هاست مطرح است و بايد چاره‌اي براي آن انديشيد اظهار کرد: در آموزش و پرورش تا سال گذشته اين گونه بود که با جعل مدارک و جعل نمرات پس از وقوع آن مواجه مي‌شديم و برخوردهاي تنبيهي انجام مي‌شد.

وي افزود: اما از سال گذشته با تشکيل ستاد «پيشگيري و مبارزه با جعل مدارک تحصيلي» سعي کرده‌ايم به جاي اينکه به سراغ مدارک جعلي برويم به سراغ جاعلان رفته و از اقدامات آنها جلوگيري کنيم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينکه از سال گذشته موفق شديم گواهينامه‌هايي که توسط جاعلان آماده شده بود را با مشارکت دستگاه‌هاي انتظامي و اطلاعاتي شناسايي و قبل از توزيع مدارک، جلوي کار آنها را بگيريم گفت: بهمن ماه سال گذشته يکي از جاعلان را به جلسه‌اي که مسئولان بخش‌هاي مختلف حضور داشتند آورديم تا شيوه‌هاي جعل را تشريح کند و از همين طريق توانستيم بخش قابل توجهي از خلاهاي موجود در سامانه‌هاي خود را که جاعلان مي‌توانند از طريق آن وارد شوند را مسدود کنيم.

وي تاکيد کرد:ضريب ايمني سيستم‌هاي خود را ارتقا داديم و سيستم پيش گيرنده را به جاي رويکرد انفعالي دنبال مي‌کنيم و اميدواريم با اين اقدامات شاهد کاهش آمار جعل مدارک باشيم.


دبير کل شوراي عالي مطرح کرد:

انجام بازنگري بر سند تحول بنيادين هر5سال

دبير کل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: مطابق قوانين اجازه داده شده که در هر 5 سال بازنگري بر سند تحول بنيادين آموزش و پرورش انجام شود.

به گزارش شاپرك، مهدي نويد ادهم در پاسخ به اين پرسش که «تدوين نقشه راه سند تحول بنيادين که اکنون از آن صحبت مي‌شود، چيست؟»، اظهار داشت: مراحل اجرايي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش گام به گام پيش مي‌رود.

وي افزود: در گام نخست نمايه اجرايي را توليد کرديم و در گام دوم اين نمايه اجرايي را مقيد به زمان کرديم، يعني اينکه چه فعاليت‌هايي بايد اتفاق بيافتد تا سند تحول تحقق عيني پيدا کند که 320 فعاليت مشخص شده است.

نويد ادهم با بيان اينکه نمايه اجرايي سند تحول را به زمان تقسيم‌بندي کرديم، خاطرنشان کرد: در اين راستا به دنبال اين خواهيم بود که چه کارهايي در سالهاي 94، 95 و 96 بايد انجام شود و سازمانها، نوع فعاليت، زمان بندي و مجريان هم مشخص شده است تا چگونگي انجام کارها را به عنوان نقشه راه سند تحول بنيادين آموزش و پرورش دنبال کند.

وي در پاسخ به اين پرسش که «وضعيت نظارت بر اجراي سند تحول بنيادين چگونه دنبال مي‌شود؟»، تصريح کرد: سند تحول در آبان 1390 به تصويب رسيده است که سه سال از عمر آن مي‌گذرد و هر سال شوراي عالي آموزش و پرورش به عنوان ناظر سند گزارش عملکرد سند تحول را تجزيه و تحليل و به مرجع بالاتر يعني شوراي عالي انقلاب فرهنگي گزارش مي‌دهد.

دبير کل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت:مطابق قوانين اجازه داده شده است که در هر 5 سال بازنگري بر سند تحول انجام شود.


مدير عامل موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان کشورخبر داد:

افزايش حجم سوددهي صندوق ذخيره فرهنگيان در دولت يازدهم

مدير عامل موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان کشور ، از افزايش حجم سوددهي صندوق ذخيره فرهنگيان در دولت يازدهم خبر داد.

به گزارش شاپرك، شهاب الدين غندالي در گردهمايي فرهنگيان استان گفت :در طول دو سال گذشته اين صندوق در مجموع 18هزار و 500 ميليارد ريال سود به اعضاي خود پرداخت کرده است و با وجود اينکه حجم سود اين صندوق در اين مدت افزايش داشته ولي بازهم جوابگوي نياز جامعه فرهنگيان کشور نبوده و بايد سوددهي به 30 هزار ميليارد ريال در سال افزايش يابد تا تاثير مطلوبي در وضعيت معيشت اعضا داشته باشد.

مدير عامل موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان کشور با اشاره به فعاليت و سودهي 19 ساله اين صندوق ادامه داد:قبل از دولت تدبير و اميد و در 17 سال فعاليت اين صندوق در مجموع 15 هزار و 600 ميليارد ريال سودهي به اعضا داشته است.غندالي اظهار کرد:با وجود اينکه حجم سود اين صندوق در اين مدت افزايش داشته ولي بازهم جوابگوي نياز جامعه فرهنگيان کشور نبوده و بايد سوددهي به 30 هزار ميليارد ريال در سال افزايش يابد تا تاثير مطلوبي در وضعيت معيشت اعضا داشته باشد.

وي تعداد اعضاي اين صندوق را 900 هزار نفر اعلام کرد و گفت:اکنون 90 درصد فرهنگيان کشور عضو اين صندوق هستند.وي با اعلام اينکه دارايي اين صندوق هنوز بروز نشده و در تلاش براي رفع اين موضوع هستيم، تاکيد کرد:حجم دارايي اين صندوق 60 هزار ميليارد ريال است که از اين مبلغ، 20 هزار ميليارد ريال دارايي جاري و مابقي بصورت سرمايه گذاري در ساير پروژه هاست.

غندالي با اشاره به اينکه سرمايه گذاري اين صندوق در هفت شرکت پتروشيمي سطح کشور در دستور کار قرار گرفته است، از رايزني اين صندوق براي سرمايه گذاري در پالايشگاه هاي گاز، بخش معدن و بازار سهام با هدف افزايش سودهي به اعضا
خبر داد.

وي ميزان سود اين صندوق به فرهنگيان پس از بازنشستگي را بين 35 تا 140ميليون ريال اعلام کرد و افزود:اين صندوق تا سقف 220 ميليون ريال به اعضاي خود سود پرداخت کرده است.


 از گوشه و كنار 

توليد فيلم آموزشي ويژه پايه پنجم و نهم

اماني طهراني مديركل دفتر تاليف كتاب‌هاي درسي ابتدايي و متوسطه نظري از توليد فيلم آموزش معلمان با عنوان برفراز آسمان 3 ويژه پايه‌هاي پنجم و نهم خبر داد.به گزارش شاپرك؛ محمود اماني طهراني مديركل دفتر تاليف كتاب‌هاي درسي ابتدايي و متوسطه نظري گفت: فيلم آموزش معلمان براي اولين بار در تاريخ نظام آموزش و پرورش كشور زمينه ارتباطي مستقيم و روزآمد را بين مولف و معلم فراهم مي‌نمايد.

وي ادامه داد: در پي توليد موفقيت آميز اجزاي بسته آموزشي از جمله فيلم‌هاي آموزش معلمان طي دو سال گذشته هم چون فيلم آموزشي تربيت بدني پايه هاي اول و دوم، هديه هاي آسمان پايه دوم، علوم پايه هاي اول، دوم و ششم، مطالعات اجتماعي پايه‌هاي سوم، چهارم، ششم، هفتم و هشتم، تفکر و پژوهش پايه ششم هم چنين رياضي پايه هاي اول, دوم, سوم, چهارم, هفتم, و هشتم كه با استقبال گسترده همكاران فرهنگي در اقصي نقاط كشور همراه شد دفتر تاليف با دنبال نمودن سياست راهبردي حركت از توليد كتاب درسي به سمت توليد كارافزار آموزشي(بسته آموزشي) امسال نيز با همكاري ديگر بخش هاي ذي ربط سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي به توليد فيلم آموزش معلمان به تفكيك تمامي كتاب هاي پايه هاي پنجم و نهم مبادرت ورزيده است.

وي افزود: در بخش كليات به مباحث کتاب هاي نونگاشت از منظر ضرورت تغيير، ويژگي ها، رويکرد، ارتباط با اسناد بالادستي، شبکه مفهومي، و ارزشيابي نگريسته شده در بخش درس ها, هر کتاب به فراخور و متناسب با محتوايش به شيوه صفحه به صفحه و يا درس به درس توسط مولفان آن تدريس مي شود.

اماني طهراني يادآور شد: كه به استناد بازخوردهاي اخذ شده از همكاران فرهنگي و كارشناسان حوزه تعليم و تربيت و علوم ارتباطات در خصوص توليدات سال هاي گذشته سعي مي شود در توليد فيلم هاي جديد ضمن پرهيز از كلي گويي, نظر و خواست حداكثري مخاطب در ساختار توليد پيام تامين و راجع به موضوعاتي چون احيا محيط آموزشي خارج از كلاس, تنوع و تكثر رسانه‌هاي آموزشي, مبحث طراحي آموزشي, و يادگيري از جنس ارائه نيز نكاتي كاربردي بيان شود.وي ضمن اظهار اميدواري مبني بر اين كه فيلم هاي آموزشي پايه هاي پنجم و نهم و ديگر توليدات مربوط به اجزاي بسته آموزشي پايه هاي مذكور در ابتداي سال تحصيلي 95-94 در اختيار همكاران ذي ربط قرار گيرد در خصوص نحوه دسترسي معلمان, اوليا و دانش آموزان سراسر كشور به اجزاي بسته آموزشي پايه‌هاي مختلف تحصيلي از جمله فيلم هاي آموزش معلمان پايه پنجم و نهم اظهار داشت كه علاقه مندان مي توانند از طريق شماره تلفن‌هاي 9-88800324 و 88822668 با مركز پخش انتشارات مدرسه تماس حاصل نموده و به طرق اولي اقلام مورد درخواست خود را كه فهرست آن در بخش توليد مواد آموزشي(بسته آموزشي) تارنماي دفتر تاليف به نشاني اينترنتيwww.talif.sch.ir قابل بهره مندي است در كوتاه ترين زمان ممكن دريافت نمايند.


ممنوعيت "بالا بردن دست" در برخي از مدارس استراليا

بالا بردن دست براي پاسخگويي به سوالاتي که در کلاس درس مطرح مي‌شوند در برخي از مدارس استراليا ممنوع شد.

به گزارش(ايسنا)، برخي از مدارس در ايالت ويکتورياي استراليا متد جديدي را براي تدريس پذيرفته‌اند که بر اساس آن از اين پس براي دانش‌آموزان بالا بردن دست‌ به نشانه اجازه گرفتن براي پاسخگويي به سوالاتِ معلم يا ساير همکلاسي‌ها ممنوع مي‌شود.

به گفته برخي از معلمان، دليل انتخاب متد جديد اين است که دانش‌آموزان ممتاز و فعال‌تر خيلي بيشتر از دانش‌آموزاني که شرکت در فعاليت‌هاي کلاسي برايشان مشکل است به سوالات درسي پاسخ مي‌دهند و به همين دليل فرصت تعامل از ساير دانش‌آموزان گرفته شده و فاصله بين دانش‌آموزان قوي‌تر و ضعيف‌تر براي حضور در کارهاي کلاسي بيشتر مي‌شود. به گزارش خبرگزاري شينهوا، کارشناسان آموزشي در تشريح اين مطلب مي‌گويند: وقتي شاگردان باهوش‌تر دائم به سوالات مطرح شده در کلاس پاسخ مي‌دهند، برخي از آموزگاران ممکن است دچار اين برداشت غلط شوند که تمام دانش‌آموزانِ حاضر در کلاس با سرعت يکسان در حال دنبال کردن و يادگيري مطالب درسي هستند.برخي از آموزگاران براي حل اين مشکل اسامي دانش‌آموزان را به طور تصادفي انتخاب کرده و از آنها مي‌خواهند که به سوالات پاسخ بدهند. البته متد جديد، منتقداني نيز در بين کارشناسان آموزشيِ اين کشور داشته است.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

اتمام امتحانات دانش‌آموزان پيش از ماه مبارک رمضان

معاون آموزش متوسطه با اشاره به اينکه ثبت نام حضوري دانش‌آموزان در پايه اول متوسطه اول يعني پايه هفتم نياز است، اعلام نمود: ثبت نام دانش‌آموزان ميان پايه بدون حضور دانش‌آموز و والدين امکان پذير است.به گزارش شاپرك، علي زرافشان معاون آموزشي متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينکه امتحانات دانش‌آموزان متوسطه تا 28 خرداد ادامه دارد اظهار کرد: تنها يک امتحان در روز 28 خرداد که مصادف با ماه مبارک رمضان است برگزار مي‌شود و سعي شده امتحانات قبل از ماه مبارک رمضان به پايان برسد. وي ادامه داد:ثبت نام دانش‌آموزان متوسطه اول پس از پايان امتحانات آغاز مي‌شود و بسته به اينکه دانش‌آموز پايه هفتم در آزمون ورودي مدارس نمونه دولتي يا سمپاد پذيرش شده باشد يا سهميه مدارس شاهد باشد، مي‌تواند اقدام به ثبت نام کند.

وي تصريح کرد:دانش‌آموزان پايه هفتم با حضور والدين خود براي ثبت نام حضور يابند اما براي دانش‌آموزان ميان پايه نيازي به حضور دانش‌آموزان نيست و مسئولان مدرسه ثبت نام دانش آموزان ميان پايه را انجام مي‌دهند.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون