جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3361- تاریخ : 1394/03/19 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)


عكاسخانه
خانه تاريخي خانم تاج در زمان رونق عصر قاجاري بنا گرديده -كاشان ،اصفان
بررسي هنر اشکاني در شهر تاريخي هترا و پالميرا؛
استفاده از نام‌هاي ايراني در پالميرا و هترا به عنوان مراکز هنر اشکانيان


اخبـــــــــار


قصار اما...


نگاه


خبر


دنياي عكس


 عكاسخانه 
 خانه تاريخي خانم تاج در زمان رونق عصر قاجاري بنا گرديده -كاشان ،اصفان


 بررسي هنر اشکاني در شهر تاريخي هترا و پالميرا؛
 استفاده از نام‌هاي ايراني در پالميرا و هترا به عنوان مراکز هنر اشکانيان 

 موزه دار موزه ملي بريتانيا درباره دو شهر تاريخي پالميرا و هترا گفت: اين شهرها يکي از مهمترين امپراتورهاي اشکانيان بوده اند که از هنر و اسامي ايراني ها در مجسمه آنها استفاده مي شد. به گزارش مهر، وستا سرخوش مسئول سکه هاي موزه بريتانيا در بيست و پنجمين نشست تخصصي موزه ملي ايران که در سالن اجتماعات اين موزه برگزار شد، حضور پيدا کرد و به بررسي آثار هنر اشکاني دو شهر تاريخي هترا و پالميرا در سوريه پرداخت.

وي در اين باره گفت: زماني که به هنر اشکاني نگاه مي کنيم بيشترين نگاه ما روي آسياي مرکزي و ايران است و به خاورميانه که هنرش تحت نفوذ اشکانيان و روميان بوده کمتر توجه مي کنيم. هميشه نام دو شهر مهم هترا و پالميرا را شنيده ايم ولي کمتر کسي از هنر اشکاني در اين دو شهر نامي مي برد.

وي با نشان دادن تعدادي از مجسمه هاي دوره اشکاني در اين دو شهر گفت: متاسفانه اکنون نمي دانيم که وضعيت تاريخي دو شهر هترا و پالميرا به چه صورت است چون شنيده شده که هترا منفجر شده است. اولين پايتخت اشکانيان عشق آباد است در آنجا برخي مجسمه ها و ريتون هاي عاجي و سکه پيدا شده است و چون اطلاعات سياسي و اقتصادي دارد يکي از مهمترين منابع هنر اشکاني به شمار مي آيد. حتي روي سکه ها تغيير هنر اشکاني را از دوره اشک اول تا مهرداد دوم و فرهاد چهارم را مي بيني و مجسمه هايي وجود دارد مانند مجسمه برنزي شمي که در موزه ايران باستان قرار دارد و لباس و پوشش اشکانيان را نشان مي دهد.

وي افزود: يکي از نکات مجسمه اشکانيان برعکس هنر هخامنشيان و يونانيان اين است که صورت آنها از روبه رو نشان داده مي شود و اين يکي از مهمترين نمادهاي هنر اشکاني است.

اين موزه دار موزه بريتانيا با بيان اينکه در تاريخ شهر پالميرا و هترا از نام هاي ايرانيان به وفور استفاده شده است، گفت: معماري بناهاي تاريخي شهر هترا چهار ايواني است درست مانند معماري ايران. اين شهر يکي از امپراتوري هاي اشکاني بوده و اهميت آن در اين است که بين امپراتوري رم و اشکاني قرار داشته است همچنين يکي از مهمترين مراکز هنر اشکانيان به شمار مي آيد حتي مي توان روي تاق هاي معماري ساختمان ها سرهاي مجسمه ها را با شمايل اشکاني مشاهده کرد.

سرخوش به نقش عقاب در بناهاي تاريخي و مجسمه هاي هترا اشاره کرد و گفت: در اين شهر هميشه عقاب نقش مهمي داشته و روي تاج و معماري آنها از نماد عقاب استفاده مي شده است ممکن است اين نماد عقاب ارتباط مستقيمي با «فر ايراني» داشته باشد. در اوستا فر کياني توسط عقاب نگهداري مي شده است و در داستان جمشيد وقتي فر از پيش شاه مي رود به شکل عقاب پرواز مي کند چون همين عقاب را در سکه هاي اشکاني نيز مي توان ديد. وي به هنر اشکاني در پالميرا و معبد بل اشاره کرد و گفت: در شهر پالميرا بسياري از گروه هاي سوئيسي، لهستاني، اتريشي و اروپايي حفاري کرده اند. مجسمه هاي پالميرا به سبک رومي و با صورت هايي از روبه رو نشان داده مي شوند. کساني که سفارش اين مجسمه‌ها را مي دادند، تجار پولدار آن زمان بوده‌اند که خودشان را با لباس و شمايل اشکاني نشان مي‌دادند حتي براي خدايان پالميرا هم لباس اشکاني استفاده مي کردند.

وي به طراحي لباس مجسمه هاي پالميرا اشاره کرد و گفت: وقتي اسکندر براي نابودي هخامنشيان وارد ايران شد مورخان نوشتند لباس ايراني را قبول کرد اما شلوار نپوشيد اين بخش از لباس افراد هميشه نماد غيررومي و غيريوناني بوده است چراکه پوشيدن شلوار فقط مخصوص ايراني ها بود. برخي از مجسمه هاي پالميرا شباهت زيادي با مجسمه مرد شمي دارند.

اين موزه دار افزود: به طور حتم کساني که مي خواهند درباره هنر اشکاني مطالعه و پژوهش کنند مي بايست به هنر اشکاني موجود در دو شهر تاريخي پالميرا و هترا نيز اشاره اي داشته باشند اما متاسفانه نمي دانيم چقدر از اين آثار تاريخي باقي مانده است.


 اخبـــــــــار 

قرار بود چند ماه تعطيل باشد، 8 سال گذشت!

افتتاح موزه دوران اسلامي «در بهار سال 94»،‌ «در هفته ميراث فرهنگي»، «تا 10 روز آينده»، «تا دو هفته‌ي آينده» و حالا کنتور انتخاب زمان هنوز شماره مي‌اندازد براي افتتاح موزه‌اي که از قول و قرارها براي بستن چند ماهه‌اش، 8 سال مي‌گذرد!

به گزارش ايسنا، هشت سال پيش زماني که «محمدرضا کارگر»، مدير کنوني اداره کل موزه‌ها و اموال منقول در سمتِ مديرکل وقت موزه‌ي ملي ايران بود،‌ قرار شد در طرحي فقط سيستم تاسيسات اين موزه ساماندهي شود،‌ اما پس از مدتي مديران پروژه تصميم گرفتند وضعيت کل موزه را سروسامان دهند و اين شد که اين موزه در طول هشت سال گذشته تا امروز، روي گردشگر نديده است.

و حالا که ورق برگشته و «کارگر» مي‌تواند بر همه‌ي موزه‌هاي زير نظر سازمان ميراث فرهنگي نظارت کند، باز هم حرف و قول و قرار شنيده مي‌شود از موزه‌اي که پرونده‌ي تخلف پيمانکاران آن در دولت گذشته، درست يک سال پيش تا بازرسي کل کشور هم رفت.

البته حرف‌ها و قول و قرارها در طول چند سال گذشته که به مناسبت‌هاي مختلف مانند دهه‌ي فجر، نوروز يا همين هفته‌ ميراث فرهنگي که چند روزي از به پايان رسيدن‌اش در سال 94 بيشتر نمي‌گذرد هم جاي تامل دارد،‌ پيش‌بيني‌هايي که در طول اين هشت سال هنوز درست از آب درنيامده‌اند.

با اين وجود، مرور آخرين پيش‌بيني مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در تنها همايشي که در هفته‌ي ميراث فرهنگي امسال برگزار شد خالي از لطف نيست؛ او اين‌بار 11 خرداد يعني دوشنبه هفته‌ گذشته در مراسم اختتاميه‌ همايش «نماز در آئينه‌ ميراث فرهنگي» زمان بازگشايي موزه‌ي دوران اسلامي را باز هم مدتي به عقب برد و اعلام کرد که اين موزه تا چند ماه آينده بازگشايي مي‌شود.

حالا جبرئيل نوکنده، رئيس جديد موزه‌ي ملي ايران هم که يک روز قبل از آغاز هفته‌ ميراث فرهنگي به صندلي رياست اين موزه تکيه زد، از تلاش‌هاي کارمندان موزه‌ي ملي ايران براي به پايان رساندن کار اين موزه خبر مي‌دهد.

او به خبرنگار ميراث فرهنگي ايسنا مي‌گويد: زمان افتتاح بخش دوران اسلامي موزه‌ي ملي ايران زياد دير نيست، داريم تلاش مي‌کنيم،‌همه‌ي مجموعه مشغول هستند.

وي همچنين درباره‌ي وضعيت طبقه‌ي دوم موزه‌ي ايران باستان نيز اظهار مي‌کند: اين بخش از موزه قرار است در زمان افتتاح موزه‌ي دوران اسلامي به عنوان موزه‌ي « پيش از تاريخ» کار خود را شروع کند.


پشتکوه، عروس زاگرس

ايلام، يکي از شهرهاي غربي ايران است که بعد از شهرهاي کرمانشاه و سنندج، سومين شهر بزرگ کردنشين کشور هم محسوب مي‌ شود . به خاطر سرسبز بودن و نماهاي فوق العاده زيبا، لقب عروس زاگرس رو به دوش مي کشد. اين نقاشي سبز در زمان باستان به اريوجان شهرت داشته ولي ايلام کنوني در ناحيه اي به نام حسين آباد در سال 1308 شمسي از نو بنا شده است . ايلام، به دليل قرار گرفتن بين کوه ها، از آب و هواي معتدل تري نسبت به بقيه نقاط استان برخوردار است .حکومت خود مختار واليان در ايلام و پشتکوه از سه قرن پيش برقرار بوده و مرکز حکمفرمايي واليان، مکان ثابتي نداشته. به خاطر همين موضوع، قشلاق عشاير، زمستان ها در باغشاهي عراق و حسينيه بين النهرين بودند و تابستان ها براي ييلاق در هليلان و حسين آباد (ايلام کنوني) به سر مي بردند. آخرين والي منطقه در سال 1309 شمسي توسط رضاشاه سرکوب شد. بعد از اون، حسين آباد با نام جديد ايلام در تقسيمات کشوري جا گرفت. در حال حاضر شهر ايلام به عنوان مرکز سياسي، اداري استان ايلام از شهرهاي توسعه يافته غرب کشور و به لحاظ داشتن تفرجگاه‌هاي جنگلي از زيباترين شهرهاي استان محسوب مي‌شود، همچنين آثار تاريخي فراواني در اين استان وجود دارد که گردشگرهاي زيادي رو به خودش
جذب مي‌کند.

منبع :همگردي


درخت چنار کهنسال بادامک خراسان جنوبي ثبت ملي شد

کارشناس ثبت ميراث طبيعي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان جنوبي گفت: درخت چنار کهنسال بادامک در بخش نيمبلوک شهرستان قاين اين استان در فهرست ميراث طبيعي ملي ثبت شد.به گزارش ايرنا ، زهرا رضايي ملکوتي افزود: اين چنار کهنسال در حاشيه استخري متعلق به يک چشمه آب شيرين قرار دارد که شايد زندگي آن مديون همين چشمه باشد.

وي گفت: تنه درخت در نزديک زمين بسيار پهن تر و قطورتر است و محيط آن برابر 20.19 متر است در حالي که محيط برابر سينه 5.9 متر است يعني محيط تنه حدود 10 متر در منطقه يقه تنه بيشتر است.وي افزود: با وجود اينکه اين درخت در مجاورت روستاي متروکه بادامک قرار دارد اما مردم بسيار به آن اعتقاد دارند و براي برآورده شدن حاجت به اين مکان آمده و به درخت دخيل مي بندند و معتقد هستند اين درخت تنها بازمانده از روستاي بادامک است و به واسطه اين درخت، هنوز روح زندگي در روستا جريان دارد.


 قصار اما... 

 بيشترين تاثير افراد خوب زماني احساس ميشود كه از ميان ما رفته باشند.ارسطو

منبع : http://nabsokhan.blogfa.com


 نگاه 

حمام تاريخي سلطان اميراحمد

نرگس عبدي فر

اگر نگاهي به گذشته بيندازيم مي بينيم حداقل در همه دوره هاي اسلامي ، حمام هاي عمومي فراواني در شهر هاي اسلامي وجود دارد اگرچه آغاز ساخت حمام به دوران تاريخي برمي گردد و با توجه به تعداد آنها در هر شهر ، از حيث اهميت قابل مقايسه با مساجدند . هر محله يا گذر شهر قديم ، در کنار ديگر بناهاي عمومي ، داراي حمام يا حمام هايي براي استفاده مردم بوده که معمولاً توسط افراد خيّر و متمکّن ساخته و وقف مي شده است .

حمام ، بنايي خدماتي است که لازمه زندگي انسان است اما اقوام و فرهنگ هاي مختلف کمتر به اهميت معماري آن نظر افکنده اند . اهميت حمام و ظرافت و دقت در معماري آن را بايد بيش از هر چيز ، نشانه احترام به انسان در فرهنگ ما دانست .

يكي از اين حمام هاي زيبا وتاريخي حمام تاريخي سلطان اميراحمد كه در استان اصفهان در شهر كاشان قرار دارد اين حمام تاريخي سلطان امير احمد، از نظر معماري و تزئينات يکي از زيباترين حمام هاي ايران است كه ، وسعتش هزار متر مربع است ، آثار به جا مونده از زلزله کاشان در سال 1192 هجري قمري نشا ن دهنده قدمت اين بنا مي باشد که مربوط به دوران سلجوقي است اما بناي فعلي سربينه اون از دوران قاجار به جا موند ه است .

حمام سلطان امير احمد کاشان، شامل دو بخش سربينه و گرم‌خانه است. سربينه فضايي با قاعده 8 ضلعي است که 8 ستون آن را به دو فضاي متفاوت تقسيم کرده است.

فضاي مياني محل تردد و عبور است و با سقف رسمي بندي مرتفع وکاشي معرق پوشيده شده است، فضاي پيرامون(صفه‌ها)، که کف آن بالاتر است، محل رخت کن و استراحت است.

راه خروج از سربينه و ورود به گرم‌خانه، با دو چرخش 90 درجه از طريق ميان‌در است. چهار ستون در ميانه، گرم‌خانه آن را به 3 بخش تقسيم کرده است. دو قسمت طرفين که نسبتا کوچک‌تر بوده و هر يک حوضي در ميانه دارد.

ديوارهاي اين حمام با کاشي‌هاي آبي فيروزه‌اي و زرفام به شکل زيبايي تزيين شده است. فضاهاي حمام سلطان امير احمد کاشان، متشکل از پيشخوان، هشتي، راهروهاي ارتباطي، سربينه، سرماخوان، گرماخوان، صفه شاه نشين، خزينه، اتاق تنظيف، سرويس‌هاي بهداشتي، و دو حلقه چاه آب مي‌باشد.

بام اين حمام، يکي از زيباترين بام‌هاي گنبدي شکل ايران بوده که روي هر گنبد، شيشه‌هاي عدسي محدب قرار گرفته تا ضمن تامين نور کافي براي قسمت‌هاي مختلف حمام، مانع ديد به داخل شود.

حمام سلطان امير احمد در سال 1355 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 1351 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.

يکي از موارد مهم اين بنا ، آهک بري و گچ بري هايي است که تعداد 17 لايه مرمتي ، بيانگر قدمت بناست .


 خبر 

تخريب تپه مردآويز با ساخت و سازهاي بي رويه

ساخت و سازهاي بي رويه و کشاورزي بخش هايي از تپه مردآويز متعلق به دوره هاي مس،سنگ،مفرغ و دوران تاريخي را تخريب کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، موسي سبزي رييس هيأت گمانه زني و تعيين عرصه در تپه مردآويز روستاي مرادآباد شهرستان دلفان با اعلام اين خبر گفت: باستان شناسان در عمليات گمانه زني و لايه نگاري تپه مردآويز موفق به شناسايي 4لايه باستاني شدند.

اين باستان شناس گفت :گمانه زني به منظور تعيين عرصه و پيشنهاد حريم تپه مردآويز روستاي مرادآباد شهرستان دلفان به کشف سنجاق مفرغي متعلق به عصر آهن در لايه هاي آشفته اين محوطه تاريخي انجاميد .

به گفته او با بررسي هاي انجام شده توسط گروه ،لايه هاي متعلق به دوره هاي مس و سنگ(کالکوليتيک)، مفرغ، آهن و دوران تاريخي(اشکاني) کشف شد.

سبزي اظهار داشت:ساخت و ساز هاي بي رويه در روستاي مرادآباد در نيمه جنوبي محوطه ، شخم سالانه مزارع توسط کشاورزان در نيمه شمالي و حفاري هاي غير مجاز در سطح و اطراف اين تپه باعث تخريب بخش هايي از اين اثر ارزشمند فرهنگي شده است.

به گفته اين باستان شناس، نيمه جنوبي اين اثرتاريخي توسط اهالي روستا کاملا تخريب، تسطيح و از بين رفته است.

او با اشاره به اينکه خاک هاي حاصل از آواربرداري خانه ها بر روي اين تپه ريخته شده است افزود: مقدار زيادي از خاک تپه نيز که در آن آثار سفال ديده مي شود توسط اهالي براي ساخت و ساز به کار گرفته شده است. سبزي خاطر نشان ساخت که مواد فرهنگي سطحي به دست آمده از تپه مردآويز مراد آباد شهرستان دلفان که در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است به دوره هاي پيش از تاريخ و تاريخي منسوب مي شود. ارتفاع تپه از بلندترين نقطه تا سطح زمين‌هاي کشاورزي حدود 7 متر است.


 دنياي عكس 

آبشار جنگل گلستان- داراي 5/19 متر ارتفاع است و از آبشارهاي صخره اي استان گلستان بشمار ميرودمحيط اطراف اين آبشار زيبا پوشيده از درختان پهن برگ ميباشد.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون