جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3361- تاریخ : 1394/03/19 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)


مهارت ، در قرن اضطراب

بازي هاي محلي استان مازندان
رزين كا


خبــر


خواندني


دانستي‌ها


آيينه شهر


 مهارت ، در قرن اضطراب 

 
قرن بيستم را به خاطرفزوني جنگ، تورم، انفجارجمعيت، افزايش بيکاري، مهاجرت، از هم گسيختگي خانواده‌ها، قرن اضطراب ناميدند و انسان دنياي امروز هنوز مسائل قرن بيست را حل نکرده بود که به قرن بيست و يک، عصر فروپاشي مرزهاي ارتباطي و اطلاعاتي فرا رسيد.

عصري که رشد ماهواره و اينترنت و رويارويي با حجم وسيع اطلاعات درست و نادرست، موقعيت‌ها و بحران‌هاي بيشماري را براي انسان امروز به ارمغان آورده است، به طوري که علي رغم تغييرات عميق فرهنگي و تغيير در شيوه‌هاي زندگي، بسياري از افراد در رويارويي با مسايل روزمره از توانايي‌هاي لازم و اساسي، خود را بي‌بهره مي‌پندارند و همين امر آنان را در مواجهه با مسايل و مشکلات زندگي روزمره آسيب‌‌‌پذير کرده است.

آموزش مهارت‌هاي زندگي براي مقابله و سازگاري صحيح با مسائل و مشکلات روزمره و بهبود زندگي فردي و اجتماعي انسان امروز، بخش مهمي از برنامه‌ي درسي اکثر نظام‌هاي آموزشي دنيا مي‌باشد که خوشبختانه در چند سال اخير در کشور ما نيز آغاز گرديده است.

مهارت‌هاي زندگي توانايي‌هايي هستند که به ما کمک مي‌کنند تا در موقعيت‌هاي مختلف، عاقلانه و صحيح رفتار کنيم، به‌طوري که با خود و ديگران سازگارانه ارتباط برقرار کرده و بدون توسل به خشونت بتوانيم مسائل پيش آمده را حل نماييم و ضمن کسب موفقيت در زندگي، احساس شادماني داشته باشيم.

اهداف مهارت‌هاي زندگي

بخشي از اهداف مهارت‌هاي زندگي عبارت‌است از:

تقويت اعتماد به نفس

تقويت روحيه‌ي مشارکت و همکاري

رشد و تقويت عواطف انساني

ايجاد روحيه‌ي مقاومت در برابر تبليغات مسموم

کمک به شناسايي و بيان احساسات

تأمين سلامت جسمي و بهداشت رواني

تقويت مهارت‌هاي ارتباطي

ساختن يک شهروند متعادل و مقبول اجتماع

تقويت روحيه‌ي همزيستي مسالمت‌آميز

ارتقاء سازگاري فرد با خودش، با ديگران و محيط اطرافش

انواع مهارت‌هاي زندگي

سازمان بهداشت جهاني مهارت‌هاي زندگي را با عناوين ده گانه ي زير مشخص نموده است. رمز برخورداري از اين مهارت‌ها، دانستن، تمرين و به کارگيري هر چه بيشتر در زندگي روزمره است.

مهارت خودآگاهي :

توانايي شناخت نقاط ضعف و قوت خود وخواسته‌ها، نيازها، رغبت‌ها و تصوير واقع بينانه از خود است تا حقوق فردي، اجتماعي و مسئوليت‌هاي خود را بهتر بشناسيم.

با کسب اين مهارت‌ به سوال اساسي من کيستم؟ پاسخ مي‌گوييم.

مهارت همدلي :

اين که فرد بتواند مسايل ديگران را حتي زماني که در آن شرايط قرار ندارد درک کند و به آن‌ها احترام بگذارد.

اين مهارت موجب مي‌شود تا به ديگران توجه کرده و آن‌ها را دوست داشته باشيم و خود نيز مورد توجه و دوست داشتن ديگران قرار بگيريم و با ايجاد روابط اجتماعي بهتر به هم نزديک تر شويم.

مهارت‌ روابط بين فردي :

مهارتي است که موجب مي‌شود ضمن تقويت روحيه‌ي مشارکت، اعتماد واقع بينانه و همکاري با ديگران بتوانيم مرزهاي روابط بين خود و کساني که دوستشان داريم را تشخيص داده و هر چه زودتر به دوستي‌هاي نامناسب و ناسالم خود خاتمه دهيم .

مهارت ارتباط موثر :

کسب اين مهارت‌ به ما مي‌آموزد براي درک موقعيت ديگران چگونه به سخنان آنان فعالانه گوش دهيم و چگونه ديگران را از احساس و نيازهاي خودآگاه نماييم تا ضمن به دست آوردن خواسته‌هاي خود ، طرف مقابل نيز احساس رضايت نمايد.

مهارت مقابله با استرس :

فراگيري اين مهارت به ما کمک مي‌کند تا استرس‌هاي مختلف و اثرات آن را شناخته و راه‌هاي کاهش يا مديريت بر آن‌ها را کسب نماييم.

مهارت‌ مديريت بر هيجان‌ها :

اگر بتوانيم مديريت مطلوبي بر هيجان‌هاي خود مانند شادي، غم، خشم، ترس، ياس، اضطراب و ... داشته باشيم، بسيارمطلوب است. کسب اين مهارت به ما کمک مي‌کند تا ضمن شناسايي هيجان‌هاي خود و ديگران و تأثير آن‌ها بر تفکرات و رفتارهايمان بتوانيم در مقابل آن‌ها واکنش مناسب را از خود بروز دهيم.

مهارت‌ حل مسئله :

ما هر روزه با مسايل فراواني روبه رو هستيم که برخي ساده و برخي پيچيده‌اند. مهارت‌ حل مسئله اين توانايي را به ما مي‌دهد که با توجه به تجارب عملي و توانمندي‌هاي ذهني خود بتوانيم در جهت «حل مسئله» يا مشکل قدم برداشته و به نتيجه‌ي مطلوب دست يابيم.

مهارت تصميم‌گيري :

مهارت تصميم‌گيري به ما کمک مي‌کند تا به کمک اطلاعات و آگاهي کافي با توجه به اهداف واقع‌بينانه ي خود، از بين راه‌حل‌هاي مختلف بهترين راه حل را انتخاب کرده و به کار بگيريم و پذيراي پيامدهاي آن نيز باشيم.

مهارت تفکر خلاق :

فکر کردن مهارتي است که از کودکي مي‌آموزيم.

مهارت تفکر خلاق، قدرت کشف و توليد انديشه‌ي جديد را براي ما فراهم مي‌آورد.

مهارت تفکر خلاق به ما کمک مي‌کند در مواجهه با حوادث ناگوار چگونه احساسات منفي خود را به احساسات مثبت تبديل کنيم.

تفکر خلاق «نوع ديگر ديدن» است، در اين تفکر، مشکل يک عامل مزاحم به حساب نمي‌آيد بلکه يک فرصت براي کشف راه حل‌هاي نو و بديع تلقي مي‌شود که تاکنون کسي به آن توجه نکرده است.

مهارت تفکر نقادانه :

کسب اين مهارت به ما مي‌آموزد تا هر چيزي را به سادگي و دربست قبول يا رد نکنيم، ابتدا در مورد آن موضوع سوال و استدلال کنيم، سپس بپذيريم يا رد کنيم. کساني که از تفکر نقادانه برخوردارند، فريب ديگران را نمي‌خورند و به راحتي جذب گروه‌ها و افراد و مواد مخدر نمي‌شوند، چرا که همواره با سوال کردن به عاقبت کار مي‌انديشند.

منبع:ويستا


 بازي هاي محلي استان مازندان
 رزين كا 

 
رزين وسيله چوبي به شكل Y است كه تكه نوار لاستيكي به دو سر انتهاي چوب بسته مي شود. بازيكن با گذاشتن سنگ لاي لاستيك و كشيدن آن به طرف عقب سنگ را پرتاب مي كند و گنجشك شكار مي كند.

ريسمان بازي:

از بازي هاي نمايشي سنتي مازندران به ويژه در غرب استان، ريسمان بازي است. اين بازي غالبا در مراسم عروسي برگزار مي شد. ريسمان بازان دو نفر هستند يك نفر به عنوان بند باز بالاي طناب راه مي رود و ديگري به نام شيطانك در پايين مي ايستد. بند باز بالاي طناب با گذاشتن مجمع روي سر يا سوار شدن روي دوچرخه روي طناب راه مي رود و شيطانك نيز در پايين با درآوردن شكلك و حركات خنده آور تماشاچيان را سرگرم مي كند بعد از پايان نمايش شيطانك در بين تماشاچيان مي چرخد و پول و شيريني جمع مي كند و از صاحب خانه نيز پول و شيريني مي گيرند.

منبع:بيتوته


 خبــر 

حواسمان به اين گنجينه‌ها باشد

دخيل نمودن سالمندان در تصميم‌گيري در امور مهم و طرف مشورت قرار دادن آنها سبب حفظ و تقويت عزت نفس آنها مي‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران : سالمندي دوره‌ايست که هر انساني ممکن است آن را تجربه کند. دوره اي که به ظاهر فارغ از هياهوي جوانيست اما قلبي تپنده دارد از خاطرات تلخ و شيرين همان جواني .

در روايات اسلامي از زبان معصومين (ع) بارها بر رعايت افراد سالمند تاکيد شده است، تا جايي که پيامبر اکرم (ص) مي‌فرمايند: برکت در بزرگان ماست. وجود بزرگان در خانه و خانواده مايه‌ي افزايش برکت است و استفاده از تجربه بزرگان و گوش دادن به پندهاي دلسوزانه و بدست آوردن دل‌آنها دريايي از برکت و آرامش را زندگي انسان‌ها وارد مي‌کند.

چون خداوند به پيران صالح نظر لطف دارد. بنابر چنين آموزه‌هايي، سالمندان در بين ما ايرانيان هميشه از جايگاه و احترام ويژه‌اي برخوردار بوده‌اند و واژه‌ي سالمند در بين مردم ما معمولا مترادف با مفاهيمي چون خردمندي و فرزانگي است.

احترام يا بي‌مهري

افزايش تعداد سالمندان رها شده در خيابان خبريست که علي ربيعي وزير رفاه آن را عنوان نموده است.خبري تلخ و تامل برانگيز! پدر و مادري که روزگار خوش جواني را با آسايش فرزندان خود معاوضه نموده اند، اکنون به بهانه هاي مختلف مورد بي‌مهري همين فرزندان واقع مي‌شوند و اين موضوعيست که در فرهنگ والاي ما ايرانيان هيچ جايگاهي ندارد.حفظ احترام و ابراز محبت به سالمندان همواره مورد توجه بزرگان دين ما بوده است.

دوست داشتن سالمندان بدون هيچ قيد و شرطي

زندگي ماشيني امروز همراه با تحولات اجتماعي و فرهنگي بسيار هر يک افراد را به نحوي درگير دغدغه ها و مسائل مختلف نموده است.

فاطمه پيداد مشاور خانواده در اين خصوص مي‌گويد،‌گاهي اوقات به بهانه‌هايي چون نداشتن حوصله و خستگي و فشار کار، روابط بين افراد تحت تاثير اين تحولات قرار مي‌گيرد.

علاوه بر کاهش فعاليت‌هاي جسماني و رواني شخص سالمند ، کمرنگ شدن روابط عاطفي و رفت و آمدهاي خانوادگي نيز از عواملي هستند که سبب دلخوري و ناراحتي سالمندان مي شوند.به تدريج که افراد خانواده هر يک به نحوي از فرد سالمند فاصله مي گيرند، شخص دچار افسردگي خواهد شد،‌چرا که در اين دوران علاوه بر مراقبتهاي پزشکي، به مراقبتهاي عاطفي و رفتاري نيز نيازمند است.

هر چه رابطه فرد در دوران سالمندي با اجتماع خود به ويژه اعضاي خانواده و دوستانش پررنگ‌تر باشد سبب تقويت روحيه سالمند شده و از ميزان استرس، دلهره و نگراني او مي‌کاهد.

ارتباط با محيط به صورت فعال

شخص سالمند به علت کهولت سن و محدوديت‌هاي جسمي نمي تواند در انجام بسياري از کارها نقش موثر و قابل توجهي داشته باشد.

او که ساليان سال در اجتماع و خانواده خود از جايگاهي برخوردار بوده، اما در حال حاضر بعلت ناتواني جسمي و محدوديت‌هايي که به علت بالا رفتن سن با آنها دست و پنجه نرم مي کند در فعاليت‌ها و امور روزمره در بسياري از موارد به فراموشي سپرده مي‌شود.

کنار گذاشتن شخص سالمند بعلت ناتواني جسمي‌اش ، سبب بروز اين تفکر که نمي‌تواند هيچ سودي به اطرافيانش برساند مي‌شود و افکاري از اين دست سالمند را آزار مي‌دهد.

سازنده‌، تلقي کردن حضور فرد سالمند در زندگي اجتماعي ، از جمله موارديست که با احترام و ارج نهادن به او سبب بالندگي و کاهش نگراني‌هايش مي‌شود.


 خواندني 

امروز را دريابيم!

موفقيت

قسمت دوم

اما نكته اينجاست كه اكنون ما،نتيجه همه تصميماتي است كه بعد از آن تصميمات درست يا غلط گرفته ايم و اگر به خاطر نتايج آن انتخاب ها،با چالش ها و ناراحتي ها و دشواري هاي زيادي دست و پنجه نرم كرده ايم و مجموعه اين زندگي سخت باعث شده تجربيات ارزشمند كنوني را به دست آوريم،همه آن ها به خاطر وجود همان تصميمات درست يا نادرستي است كه آرزو مي كنيم بتوانيم بر گرديم و تغييرشان دهيم؛در واقع اگر با پيشرفت علم و فناوري بتوانيم به گذشته برگرديم و تصميمات خود را اصلاح كنيم،بايد بدانيم اين كار به قيمت نابودي و تغيير آني در چيزي كه الان هستيم،تمام مي شود. ما نمي توانيم كوله بار تجربه و آگاهي را كه الان جمع كرده ايم، براي تغيير گذشته با خود به گذشته و زمان هاي قبل ببريم و به عنوان كسي كه از آينده خبر دارد،از اين آگاهي به نفع خود استفاده كنيم.به محض اولين تغيير در گذشته،اين كوله بار محو مي شود و يا به شكل ديگري در مي آيد كه در آن زمان اصلا مفهومش را درك نمي كنيم. آيا متوجه نكته ظريف مطلب شديد؟معناي ساده جملات بالا اين است:«فردي به گذشته بر مي گردد و مانع ازدواج پدر بزرگ و مادربزرگش مي شود،بلافاصله خودش را از صحنه هستي محو مي كند؛چون ديگر زنجيره اتفاقاتي را كه منجر به تولد خودش مي شود،از بين مي برد!»

ادامه دارد...


 دانستي‌ها 

 رابطه اخلاق و افزايش حجم ماده خاکستري مغز

افرادي كه به اخلاق اهميت بيشتري مي دهند، ماده خاكستري مغز آنها بيشتر مي شود.يک مطالعه جديد نشان مي دهد كه افرادي كه استدلال‌هاي اخلاقي در آنها بيشتر است، در مقايسه با کساني که سطوح پايين تري از اخلاق را از خود بروز مي دهند، حجم بالايي از ماده خاکستري مغز را دارا هستند كه مرتبط به رفتار اجتماعي، تصميم گيري و پردازش در هنگام بحث و مناقشه است.

دكتر هنگي رائو، استاديار و متخصص تصويربرداري مغز و اعصاب و روانپزشکي در دانشکده پزشکي پرلمن در دانشگاه پنسيلوانيا، به همراه همکارانش يافته هاي خود را در مجله پلوس وان منتشر نمود.

استدلال اخلاقي به عنوان يک فرايند تفکر تعريف مي شود که براساس آن انسان در تعيين درست يا غلط بودن يك چيز در شرايط معين به چالش كشيده مي شود.

پيش تر، در اواسط قرن 20، پژوهشي توسط روانشناس لارنس كولبرگ انجام شد كه نشان داد با بلوغ و رشد عملکرد شناختي در انسان، مراحل مختلف استدلال اخلاقي كشف مي شود. اما رائو و همکارانش مي گويند، هيچ پژوهشي به بررسي ساختار مغز در مراحل مختلف استدلال اخلاقي نپرداخته است.

بنابراين، براي پر كردن اين شكاف، تيم تحقيقاتي فوق 67 دانشجوي 24-33 ساله کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني (MBA) در دانشکده وارتون در دانشگاه پنسيلوانيا را مورد مطالعه قرار دادند.

ديانا رابرتسون، يكي از محققان اين مطالعه مي گويد: دانشجويان MBA نامزد ايده آل براي اين کار بودند، زيرا برنامه درسي آن‌ها در دانشگاه وارتون به مسائل تصميم گيري اخلاقي و استدلال مي‌پردازد؛ هدف ما از اين مطالعه بررسي اين مطلب بود كه آيا مراحل استدلال اخلاقي در معماري ساختاري مغز منعکس ميشود يا خير.

در اين مطالعه مشخص شد كه در مقايسه با دانشجوياني که سطوح پايين استدلال اخلاقي را دارا هستند، دانشجوياني که سطح بالايي از استدلال اخلاقي را داشتند، در قشر جلو مغز حجم زيادي از ماده خاكستري را داشتند . اين ناحيه از مغز مسئول ميانجيگري در ميان افکار متضاد و متناقض، انتخاب بين درست و غلط و پيش بيني عواقب احتمالي است.

منبع: آي هوش


 آيينه شهر 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون