جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3355- تاریخ : 1394/03/10 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)


اعلام اعضاي تيم دانش آموزي المپياد علمي زيست شناسي

رئيس ستاد پروژه مهر آموزش‌وپرورش :
ادامه ثبت‌نام کلاس‌ اولي‌ها تا پايان تير

مديرکل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
تهيه پکيج "هدايت تحصيلي" براي دبيرستاني‌ها


كاغذ اخبـار


يادداشت


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 اعلام اعضاي تيم دانش آموزي المپياد علمي زيست شناسي 

 
اسامي اعضاي تيم دانش آموزي المپياد علمي زيست شناسي جمهوري اسلامي ايران اعلام شد.به گزارش شاپرك، محمد امين صادقي از تبريز ، سيد محمد نويد عطايي و نيما مسيبي از اصفهان و دينا موسوي اصل از تهران اعضاي تيم دانش آموزي المپياد علمي زيست شناسي جمهوري اسلامي ايران را تشکيل مي دهند.

بر اساس اين گزارش ، اعضاي اين تيم از 21 الي 28 تيرماه ( 12 الي 19 جولاي 2015) به شهر آرهاوس کشور دانمارک جهت شرکت در مسابقات جهاني زيست شناسي سفر خواهند کرد .


 رئيس ستاد پروژه مهر آموزش‌وپرورش :
 ادامه ثبت‌نام کلاس‌ اولي‌ها تا پايان تير 

 
رئيس ستاد پروژه مهر وزارت آموزش‌پرورش گفت:ثبت‌نام دانش‌آموزان کلاس اولي تا پايان تير ادامه دارد و ثبت‌نام ساير دانش‌آموزان پس از پايان امتحانات و دريافت کارنامه آغاز مي‌شود.علي زرافشان در گفت‌وگو با تسنيم در پاسخ به اين پرسش که ثبت‌نام دانش‌آموزان کلاس اولي تا چه تاريخي ادامه دارد، اظهار داشت: ثبت‌نام دانش آموزان پايه اول ابتدايي تا پايان تير ادامه دارد.

وي در پاسخ به اين پرسش که برخي از خانواده‌ها براي ثبت نام فرزندشان در کلاس اول به مدرسه نزديک محل زندگي خود مراجعه کرده‌اند، اما مدير مدرسه از آنها به دليل اينکه در محدوده مدرسه تعريف نشده‌اند، ثبت‌نام نکرده است، گفت: مدارسي که در نقطه مرز ميان دو منطقه آموزش‌وپرورش قرار دارند با توجه به توافق دو منطقه آموزش و پرورش يک محدوده جغرافيايي براي آنها تعريف مي‌شود.معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش و رئيس ستاد پروژه مهر بيان کرد:‌ والديني که با اين مشکل مواجه شده‌اند به ستاد ثبت‌نام منطقه آموزش و پرورش خود مراجعه کنند تا مشکل حل شود.

زرافشان در پاسخ به اين پرسش که ثبت‌نام ساير دانش‌آموزان از چه زماني آغاز مي‌شود، عنوان کرد: ساير دانش‌آموزان پس از پايان امتحانات و دريافت کارنامه بايد براي ثبت‌نام مراجعه کنند که تا پايان تير ماه فرصت دارند. از خانواده‌ها تقاضا داريم که ثبت‌نام فرزندان خود را به تأخير نيندازند، چراکه کلاس‌بندي مدارس و ساماندهي نيروي انساني بر اساس تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام شده در مدارس انجام مي‌شود.

وي ادامه داد: سال گذشته 12ميليون و 500 هزار دانش‌آموز در مدارس کشور ثبت‌نام کردند که حدود 12 ميليون از اين دانش‌آموزان در فرصت تعيين شده نسبت به ثبت‌نام خود اقدام و 500 هزار نفر با تأخير ثبت‌نام کرده‌اند.


 مديرکل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
 تهيه پکيج "هدايت تحصيلي" براي دبيرستاني‌ها 

 مديرکل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش از آماده سازي پکيج هدايت تحصيلي براي دانش آموزان در آخر سال نهم خبر داد و گفت: در حال حاضر اين طرح به صورت پايلوت در چند استان کشور در حال اجراست و احتمالا در سال تحصيلي 95-96 به دانش آموزان ارائه شود.

ابوالقاسم عيسي‌مراد در گفت‌وگو با (ايسنا)، در اين باره افزود: هدف از ارائه اين پکيج آشناسازي دانش آموزان و اولياي آنها با رشته‌هاي تحصيلي است.وي با بيان اينکه نمرات دورس پايه، شخصيت،‌ سن، جنس و علايق و سلايق و شرايط خانوادگي در امر هدايت تحصيلي دخيل است و در اين برنامه نيز مدنظر قرار دارد گفت: اين پکيج به صورت جزواتي در اختيار دانش آموزان در استان‌هاي تحت پايلوت قرار مي‌گيرد و امسال بايد در چندين مرحله بازنگري‌هاي لازم انجام شود تا بتوانيم آن را نهايي کرده و به اجرا در بياوريم.به گفته مديرکل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش بر اساس نظام تحصيلي جديد، بايد هدايت تحصيلي در انتهاي سال نهم انجام شود.


 كاغذ اخبـار 

برخورد قضائي با مراکز صدور «ديپلم فوري»

مدير آموزش از راه دور آموزش و پرورش گفت: برخي از مراکز مهارتي براي جذب مشتري از تبليغاتي مانند «ديپلم فوري» استفاده مي کنند که از طريق دستگاه قضائي با اين مراکز برخورد کرديم.گودرز شاهمرادي در گفتگو با مهر درباره جعل مدارک تحصيلي در آموزش از راه دور، اظهار کرد: جعل مدارک تحصيلي از ناهنجاري هاي اجتماعي است که بر اساس نياز جامعه همچون تب مدرک گرايي شکل مي گيرد.

وي افزود:جعل مدارک تحصيلي خارج از نظام آموزش و پرورش صورت مي گيرد و به مدرسه و آموزش و پرورش ارتباطي ندارد.مدير آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش تصريح کرد: ما تقاضاي رسيدگي جدي از سوي قوه قضائيه در اين مورد را داريم.وي تاکيد کرد:جعل مدارک تحصيلي در آموزش و پرورش و آموزش از راه دور صحت ندارد و قانون با جعل برخورد خواهد کرد.شاهمرادي تصريح کرد:آموزش از راه دور نظارت خود کنترلي، تخصصي و عالي دارد که 3 بار در يک نيم سال از مدارس انجام مي‌گيرد که ميزان تخلفات در اين مدارس را به حداقل رسانده است.

وي با بيان اينکه هيچ يک از مراکز مهارتي مدرسه آموزش از راه دور نيست ادامه داد:يکي از مشکلات ما اين است که برخي از مراکز مهارتي از تبليغاتي همچون ديپلم فوري براي جذب مشتري استفاده مي کنند که از طريق دستگاه قضائي با اين مراکز برخورد کرديم.شاهمرادي با تاکيد بر اينکه در مدارس آموزش از راه دور ديپلم فوري صادر نمي شود، تصريح کرد: شرايط مدارس آموزش از راه دور همانند شرايط مدارس عادي است و بايد دانش آموزان به سختي مراحل را طي کنند تا ديپلم بگيرند.

به گفته وي، آزمون هاي مدارس آموزش از راه دور در مدارس دولتي که توسط ادارات آموزش و پرورش مشخص شده با نظارت کامل برگزار مي شود.


چهاربند:

انجام نقل و انتقالات تهران، بعد از مردادماه

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت : نقل و انتقالات در تهران تا مرداد ماه انجام نمي شود تا تعداد ورودي ها به شهر تهران مشخص شود.به گزارش شاپرك، اسفنديار چهاربند اظهار داشت:هيچ نقل و انتقالي تا مرداد ماه در آموزش و پرورش شهر تهران انجام نمي شود تا تکليف ورودي ها به شهر تهران مشخص شود.

وي افزود: پس از اينکه شرايط ورودي ها به تهران مشخص شد شرايط و ضوابط نقل و انتقالات را به متقاضيان اعلام خواهيم کرد.

بر اساس تشخيص مرکز برنامه ريزي نيروي انساني، " شهر تهران" سهميه اي براي استخدام ندارد

وي خاطر نشان کرد : در آزمون استخدامي که قرار است 5 هزار نيروي جذب آموزش و پرورش شوند شهر تهران سهميه ندارد زيرا اولويت ها و نياز کشور را در مرکز برنامه ريزي نيروي انساني تعيين مي کنند .چهاربند خاطر نشان کرد : روش هاي تامين کمبود نيروي انساني استان ها بر اساس ميزان محروميتشان مشخص مي شود.وي تصريح کرد : امتحانات نهايي در شهر تهران از 2 خرداد ماه آغاز شده و تا پايان خرداد ماه نيز ادامه خواهد داشت. مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: حق الزحمه امتحانات نيز تا حد امکان سعي مي شود که به موقع پرداخت شود؛ البته ما نيز تابع شرايط اقتصادي کشور هستيم و بايد ديد شرايط به چه صورت است .


زرافشان خبر داد:

ملي شدن جشنواره پرواز در سال تحصيلي 95-94

معاون آموزشي متوسطه وزارت آموزش و پرورش از ملي شدن سه جشنواره دانش آموزي که تا سال قبل به شکل استاني برگزار مي‌شد خبر داد.علي زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به ملي شدن جشنواره‌هاي دانش آموزي در سال تحصيلي پيش رو اظهار کرد: در سال جاري سعي شده است 3 جشنواره دانش آموزي که تا سال قبل به صورت استاني برگزار مي‌شد از سال تحصيلي پيش رو به شکل ملي انجام گردد.

وي گفت: مهمترين اين جشنواره‌ها جشنواره پرواز است که تاکنون اين جشنواره به ميزباني شهر اصفهان برگزار مي‌شد اما از اين پس اين جشنواره به صورت کشوري برگزار خواهد شد.

وي ادامه داد: به همين منظور يک تفاهم نامه 4 جانبه في مابين سازمان‌ هواپيمايي ايران، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، آموزش و پرورش اصفهان و معاون آموزش متوسطه منعقد شده است و بر همين اساس دبيرخانه اين جشنواره در اصفهان مستقر مي‌گردد و جشنواره براي تمام دانش آموزان کشوري علاقه‌مند برگزار خواهد شد.

زرافشان با تاکيد بر اينکه اين جشنواره در زمينه‌ هوا و فضا است، ادامه داد: شروع اين جشنواره در سال تحصيلي 95-94 خواهد بود و مسابقات نهايي در سال 95 دنبال مي شود.ضمن اينکه دانش آموزان برتر مورد حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و وزارت آموزش و پرورش قرار مي‌گيرند.


 يادداشت 

خيرين مدرسه‌ساز؛ تجلي لطف الهي در آموزش و پرورش

علي‌اصغر محمدي

سال‌هاست كه آموزش و پرورش از كمبود بودجه و در مواقعي هم از نبود بودجه رنج مي‌برد، برخي دولتمردان معقتدند آموزش و پرورش دستگاه غيرمولد و صرفا مصرف كننده است،‌ اين ديدگاه تا حدي در ذهن مسئولان نقش بسته و هنگام بودجه ‌بندي توجه كمتري به آموزش و پرورش مي‌شود. در كشورهاي توسعه يافته اما نه تنها چنين ديدگاهي حاكم نيست، بلكه تصميم‌گيران بيشترين بها را به آموزش و پرورش مي‌دهند،‌زيرا نيك مي‌دانند راه توسعه و پيشرفت كشورشان،‌ توجه به امر آموزش و پرورش نسل آينده است. آنها آموزش و پرورش را دستگاهي مولد مي‌دانند كه در آن برگشت سرمايه‌‌گذاري، آني نيست و نياز به زمان دارد. آموزش و پرورش تاثيرگذار‌ترين و در عين حال عيال‌وارترين وزارتخانه دولت است، 12ميليون و 300 هزار دانش‌آموز و حدود يك ميليون و 50 هزار نفر فرهنگي دارد،‌ تقريبا اغلب خانوارهاي ايراني با اين دستگاه ارتباط دارند. حدود 98 درصد بودجه اين وزارتخانه صرف پرداخت حقوق و دستمزد فرهنگيان مي‌شود و عملا اعتباري براي ساير فعاليت‌هاي پر شمار اين وزارتخانه باقي نمي‌ماند.

هنوز فراموش نكرده ايم كه در سال‌هاي نه چندان دور مدارس كشورمان 4 نوبته بودند كه شايد براي برخي اين امر غيرقابل پذيرش باشد. در بسياري از نقاط محروم و دور افتاده از درس و سواد خبري نبود. بيش از 20 ميليون دانش‌آموز داشتيم و دولت هم در تامين فضاهاي آموزشي مورد نياز جمعيت دانش‌آموزي كشور با مشکلات فراواني مواجه بود. در چنين برهه حساسي گروهي از خيرين با درك موقعيت براي مبارزه با جهل و ناداني، كمك به امر آموزش و پرورش فرزندان اين كهن مرز و بوم وارد عرصه كار و زار شدند. آنها با ايثار و گذشت مثال زدني، بخش عمده‌اي از مال خود و برخي هم با در طبق اخلاص گذاشتن همه دارايي و مايملك‌شان به كمك دولت شتافتند.

در ابتداي راه تعداد خيرين مدرسه ساز به تعداد انگشتان دست هم نمي‌رسيد ولي ديري نپاييد كه نيك انديشان ديگري به جمع آنها اضافه شدند، بدون هيچ چشمداشتي و تنها براساس عهدي كه به با خداي خويش بستند شروع به ساخت مدرسه در نقاط مختلف كشور كردند. يكي زمين هديه كرد، ديگري هزينه ساخت را تامين كرد و ... به مرور نيك انديشان زيادي به جمع كوچك، صميمي و بي‌غل و غش خيرين مدرسه ساز اضافه شد. هر روز بر تعداد مدارسي كه خيرين مي‌ساختند افزوده مي‌شد، به لطف خدا و كمك خيرين، مدارس از 4 نوبته بودن به 3 نوبته و 2 نوبته تبديل شدند و اكنون مدارس كشور به جز اندكي يك نوبته هستند.

بدون شك افزايش سرانه فضاي آموزشي و پرورشي را مديون خيرين مدرسه‌ساز هستيم، در چند سال اخير خيرين در امر مقدس مدرسه‌سازي از دولت پيشي گرفته‌اند، آوازه خيرين مدرسه‌ساز ايران به خارج از مرزهاي ايران اسلامي نيز رفته است. براي برخي تصور اينكه عده‌اي از مردم اعم از متمكن و كم بضاعت با لحاظ بنيه مالي آستين بالا زده اند و با انفاق دارايي خود براي پيشرفت امر آموزش و پرورش كودكان سرزمين‌شان تلاش مي‌كنند،‌ سخت است. برخي از خيرين مدرسه‌ساز در خارج كشور نيز منشا خدماتي در امر بهبود آموزش و پرورش كودكان شده اند و كودكان غيرايراني نيز در مراكزي كه آنها ايجاد كرده اند تحصيل علم مي‌كنند.

اكنون در مناطق مختلف كشورمان مدارسي مشاهده مي‌شود كه به جرات مي‌توان گفت نمونه آنها در پايتخت يا وجود ندارد يا خيلي كم است. از سوي ديگر اگر قرار بود دولت اين مدارس را بسازد بسياري از دانش‌آموزان اين مناطق نمي‌توانستند به مدرسه بروند. يقينا اين به جز همت بالاي خيرين مدرسه‌ساز امكان‌پذير نبود.

همچنين خيرين براي مشاركت در اداره مدارس و رفع نيازهاي آنها اعلام آمادگي كرده‌اند و در برخي مدارس اين كار اجرا مي‌شود،‌ براي ادامه تحصيل دانش‌آموزان بي بضاعت به طرق مختلف كمك‌ مي‌كنند، براي تجهيز و هوشمندسازي مدارس، ساخت نمازخانه و كتابخانه و ... از هيچ كمكي دريغ نمي‌كنند.

در اين چند سال كه مفتخر به آشنايي با برخي عزيزان خير مدرسه‌ساز هستم و از اين بابت به خود مي‌بالم، با زندگي و روش و منش آنها آشنايي اندكي پيدا كرده‌ام،‌ مي‌دانم كه از هيچ تلاش و كمكي در امر بهبود روزافزون امر آموزش و پرورش كودكان سرزمين‌مان
فرو گذاري نكرده اند و نمي‌كنند و حتي هرگز حاضر نيستند نامي از آنها در رسانه‌ها مطرح شود.

به خاطر دارم 2 سال پيش براي تهيه و انتشار ويژه‌نامه‌اي در يکي از روزنامه هاي کشور، با برخي خيرين مدرسه‌ساز طرح موضوع شد و بسياري از آنها با تواضع مثال زدني گفتند هرگز حاضر نيستند نام‌شان مطرح شود. آنان با خداي خويش معامله كرده‌اند و از هيچ كس توقعي ندارند. سال‌هاست كه با جامعه خيرين مدرسه‌ساز آشنايي دارم، بارها وقتي سرگذشت برخي از عزيزان و دليل مدرسه‌سازي آنها را شنيده‌ام آشكار و پنهان اشك ريخته‌ام، به حال و شور آنها غبطه خورده ‌ام، به آنها آفرين گفته‌ام. بسيار سعي‌ كرده‌ام رفتار و منش آنان را سرلوحه كارهايم قرار دهم،‌ ولي امر مشكل و چه بسا محال است كه از عهده هر فردي بر نمي‌آيد. تنها افتخارم اين است كه با برخي خيرين مدرسه‌ساز آشنايي دارم، مواقعي نيز با برخي از اين والا همتان همنشين و همكلام بوده‌ام، سعي كرده‌ام آموخته‌هايم از عزيزان را تا حد امكان در زندگي شخصي و كاري‌ام بكار ببندم.

هر سال بر ميزان تعهدات خيرين مدرسه‌ساز كشورمان افزوده مي‌شود، اكنون ده‌ها هزار نفر به همراه خانواده‌هايشان جزو خيرين مدرسه‌ساز هستند و به گفته دکتر محمدرضا حافظي، رئيس محترم جامعه خيرين مدرسه‌ساز کشور، اگر همتي براي مدرسه‌سازي و قدرتي براي قرار دادن آجري در بناي رفيع فرهنگ و آموزش داريم، بسم‌الله.

كوتاه سخن اينكه مدرسه‌سازي مانند ساخت مسجد «باقيات‌الصالحات» است، مدرسه‌سازي جهاد براي نشر علم است و به همين دليل بر دستان تك تك اين بزرگان نيك انديشان بوسه مي‌زنيم و خداي را سپاسگزاريم كه چنين فرهنگي در كشور نهادينه شده است و اين چنين مردم فرهنگ دوست و سخاوتمندي داريم . به روح خيرين مدرسه‌سازي كه اكنون در بين ما نيستند درود و صلوات مي‌فرستيم و براي آنان كه در قيد حيات هستند سلامتي، بهروزي و توفيق بيشتر در راهي كه در پيش گرفته اند آرزومنديم.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون