جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3347- تاریخ : 1394/02/31 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

با حضور وزير آموزش وپرورش صورت گرفت؛
بازديد از دانشگاه تربيت مدرس اينچئون

رئيس سازمان نهضت سوادآموزي خبر داد:
آغاز سوادآموزي از طريق شبکه‌هاي سوم و آموزش سيما

دبير کل شوراي عالي آموزش و پرورش تشريح كرد:
شرايط اخراج موقت دانش‌آموز از مدرسه

يادداشت
ورزش صبحگاهي و تاثير آن در انگيزه‌بخشي به دانش‌آموزان

رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور:
انجام 300 پروژه ناتمام به همت خيرين در سال 93


كاغذ اخبـار

مدير كل آموزش و پرورش شهر تهران:
ثبت نام در مدارس نمونه دولتي منوط به قبولي در آزمون ورودي


 با حضور وزير آموزش وپرورش صورت گرفت؛
 بازديد از دانشگاه تربيت مدرس اينچئون 

وزير آموزش وپرورش در حاشيه همايش جهاني آموزش، به اتفاق هيئت همراه از دانشگاه تربيت مدرس اينچئون بازديد کردند.
به گزارش شاپرك، علي اصغر فاني و هيئت همراه ضمن بازديد از بخش هاي مختلف دانشگاه با اهداف، ساختار ، نحوه تحصيل و مواد درسي و نحوه گزينش دانشجو آشنا شدند.
دانشگاه تربيت مدرس اينچئون داراي بالاترين رتبه آموزش حرفه اي معلمان ابتدايي را در بين دانشگاه هاي تربيت معلم کره جنوبي دارا مي باشد.
در اين دانشگاه دانشجويان پس از قبولي در امتحان ورودي دروس مختلف علوم تربيتي را آموزش مي بينند و پس از گذراندن دوره هاي کارورزي و دريافت مدرک کارشناسي، گذراندن مراحل متعدد به عنوان معلم در مدارس ابتدايي مشغول به کار مي شوند.
همچنين دانشجويان با ادامه تحصيل در دوره فوق ليسانس مي توانند مجوز تدريس در مدارس راهنمايي و دبيرستان را
پيدا کنند.


 رئيس سازمان نهضت سوادآموزي خبر داد:
  آغاز سوادآموزي از طريق شبکه‌هاي سوم و آموزش سيما 

رئيس سازمان نهضت سوادآموزي از سوادآموزي مستقيم از طريق شبکه‌هاي سوم و آموزش سيما براي افراد بيسواد خبر داد.
علي باقرزاده رئيس سازمان نهضت سوادآموزي در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به اين پرسش که «آيا قرار است امسال آموزش سواد از طريق تلويزيون دنبال شود؟»، اظهار داشت: يکي از ارکان تقاضا در سوادآموزي، رسانه‌ها مخصوصاً رسانه‌هاي فراگيري مثل راديو و تلويزيون هستند.
وي افزود: احساس کرديم علي‌رغم تأکيداتي که در اين بخش شده است، جاي سوادآموزي در رسانه خالي است؛ بايد شرايطي را به وجود مي‌آورديم که هم برنامه رسانه و هم مأموريت نهضت سوادآموزي انجام مي‌شد.
باقرزاده در خصوص انجام تبليغات سوادآموزي در رسانه‌ها، خاطرنشان کرد: در سال گذشته سازمان مديريت و برنامه را مجاب کرديم که منابعي براي تبليغ و ترويج در اختيار نهضت سوادآموزي قرار دهد که موافقت شد و عمده اين مبلغ در اختيار استان‌ها قرار گرفت؛ در سال نخست بر حسب برنامه‌هاي آماده و توانايي‌هايي که داشتند کار انجام شد.
رئيس سازمان نهضت سوادآموزي با بيان اينکه در برخي استان‌ها برنامه‌ها و سريال‌هاي هم‌سو با سوادآموزي در حال توليد است، تصريح کرد: آموزش سواد با انيميشن قوي را در استان سيستان و بلوچستان داريم؛ سريال‌هاي مختلف مربوط به سوادآموزي در استان‌هاي زنجان، خوزستان، اصفهان، آذربايجان غربي و گيلان در حال تهيه و توليد است.
معاون وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس و با اشاره به آماده پخش بودن برنامه‌اي با موضوع سواد در سيما، گفت: يک بخشي را سازمان نهضت سوادآموزي با شبکه سوم سيما تحت عنوان «فرصتي براي همه» قرارداد بسته است که برنامه‌اي 60 قسمتي و در آستانه رفتن روي آنتن است.
باقرزاده افزود: قرار بود از هفته معلم قسمت نخست اين کار روي آنتن برود؛ تقريباً يک برنامه ترکيبي است با سابقه مستند‌سازي که در آنجا خدمات سوادآموزي با هنر رسانه بيان مي‌شود و هم رابطه سواد با خيلي از پديده‌هاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي با معرفي نمونه‌هاي کاملاً مشخص معرفي مي‌شود.
رئيس سازمان نهضت سوادآموزي گفت: برنامه‌اي را امسال با شبکه آموزش سيما شروع مي‌کنيم که پخش تدريس و آموزش مستقيم سواد خواهد بود.


 دبير کل شوراي عالي آموزش و پرورش تشريح كرد:
 شرايط اخراج موقت دانش‌آموز از مدرسه 

دبير کل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: براي دانش‌آموزي که به قوانين مدرسه توجه نمي‌کند، پس از چند مرحله تذکر، در شرايط استثنايي به منطقه آموزش و پرورش اختيار داده شده است که مي‌توانند براي مدتي او را از مدرسه دور کنند.

مهدي نويد ادهم دبير کل شوراي عالي آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به اين پرسش که «آيا مطابق قوانين و آيين نامه داخلي مدارس، امکان اخراج دانش‌آموز از مدرسه وجود دارد؟»، اظهار داشت: دانش‌آموزاني که به هر دليلي به قانون‌مندي مدرسه توجه نکنند و وظيفه دانش‌آموزي خود را انجام ندهند، به گونه‌هاي مختلف با آنها برخورد مي‌شود.

وي افزود: در نخستين اقدام تذکر از سوي معلم و مدير مدرسه داده مي‌شود و سپس خانواده دانش‌آموز در جريان اين اقدامات قرار خواهند گرفت و اگر اين اقدامات اثربخش نبود، شوراي مدرسه مي‌تواند براي اخراج آن دانش‌آموز تصميم‌گيري کند که اين اقدام هم بر اساس آيين‌نامه اجرايي مدرسه با اطلاع اولياي دانش‌آموز خواهد بود.

نويد ادهم ادامه داد: اگر جابه‌جايي دانش‌آموز از يک مدرسه به مدرسه ديگر هم اثربخش نباشد، آن وقت اختيار به منطقه آموزش و پرورش داده شده است که در شرايط استثنايي مي‌توانند براي مدتي دانش‌آموز را از مدرسه دور کنند؛ اصل بر اين است که در مدرسه و منطقه مشکل مرتفع شود.

دبير کل شوراي عالي آموزش و پرورش با تأکيد بر اينکه اصل بر اخراج دانش‌آموز از مدرسه نيست، گفت: تلاش مي‌شود تا مشکل دانش‌آموز با مشاوره و همراهي خانواده در مدرسه حل و فصل شود، اگر آن هم اثر بخش نبود به تشخيص مدرسه و منطقه، مدت زماني اخراج در نظر گرفته مي‌شود.

به گزارش فارس، بر اساس قوانين اجرايي و داخلي مدارس، در هر شرايطي امکان اخراج مستقيم دانش‌آموز از مدرسه وجود ندارد و براي انجام اخراج موقت يا جا‌به‌جايي از مدرسه به مدرسه‌اي ديگر حتماً بايد شوراي مدرسه تشکيل و براي آن دانش‌آموز تصميم‌گيري شود.


 يادداشت
 ورزش صبحگاهي و تاثير آن در انگيزه‌بخشي به دانش‌آموزان 

مريم اخوان صالح
اهيمت مقوله ي ورزش و تربيت بدني و نقش آن در تندرستي و شادابي، مساله‌اي است ، همواره مورد توجه صاحبنظران بوده و تحقيقات متعددي در اين عرصه صورت گرفته است. تحقيقات بيانگر اين موضوع است که ورزش و فعاليتهاي منظم بدني و سازمان يافته، عامل مؤثري در توسعه سلامتي و نشاط و شادابي تمام اقشار جامعه است و سلامتي و تندرستي دانش آموزان و نوجوانان عصر حاضر که قشر عظيمي از جامعه را تشکيل مي دهند، تضمين کننده ي سلامت روحي و رواني جامعه ي آينده است.
دست يابي به اين امر در سايه ي درس تربيت بدني و اجراي فعاليت هاي منظم ورزشي در مدارس و آموزشگاه ها ممکن مي شود و ورزش صبحگاهي نيز مي تواند در راستاي تحقق اين امر به عنوان يکي از فعاليت هاي سازمان يافته اجرايي شود. ورزش صبحگاهي از نظر مدت زمان اجرايي ، وقت چنداني
نمي گيرد، بنابراين مي تواند در برنامه ي روزانه ي مدارس ، بدون اين که خللي در روند کلي کار مدارس ايجاد کند، جاي گيرد.
البته اين موضوع در دستور كار برخي مدارس قرار دارد اما بايد به صورت يك بخش جدايي ناپذير فعاليت هاي آموزشي قرار گيرد.
گنجاندن ورزش در زندگي دانش‌آموزان، باعث مي‌شود علاوه‌بر سلامت، نشاط و افزايش فعاليت ذهني، شور و اشتياق آنان نسبت به درس خواندن افزايش يابد. براي اينکه مغز به خوبي از عهده يادگيري و حفظ مطالب درسي برآيد، علاوه‌بر رساندن مواد غذايي و انرژي کافي بايد از خوني پاک و غني از اکسيژن تغذيه شود.
فعاليت‌هاي بدني و ورزش علاوه‌بر تقويت قواي جسماني که يک اصل مهم در ارتقاي بهداشت همگاني است بر رشد قواي ذهني و رواني دانش‌آموزان نيز تأثير قابل ملاحظه‌اي دارد. لذا تدوين يک برنامه ورزشي مناسب در مدارس بسيار ضروري است .
همين طور بايد اشاره كرد به اين مساله كه تربيت بدني و ورزش مي‌تواند در مشكلات جسماني كه اکثر دانش‌آموزان به آن مبتلا هستند اثر بخش بوده و آن را تا حدي رفع نمايد، حتي پزشکان براي درمان بسياري از ناراحتي‌هاي جسماني به بيماران خود توصيه مي‌کنند که به ورزش و فعاليت هاي بدني بپردازند.
درحقيقت با سامان دهي مناسب ورزش صبحگاهي در مدارس، مي توان دانش آموزان را با روحيه اي مناسب سرکلاس فرستاد و
آن ها را حتي براي لحظات بعد از کلاس، از نظر روحي و رواني تقويت کرد.
در پايان بايد اين مطلب را نيز به ساير نكات مطرح شده افزود كه؛ ورزش صبحگاهي مي تواند در برقراري ارتباط نزديک تر بين معلم و دانش آموز مؤثر واقع شود.


 رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور:
 انجام 300 پروژه ناتمام به همت خيرين در سال 93 

رئيس سازمان نوسازي توسعه و تجهيز مدارس کشور گفت: يکي از اولويت هاي دولت واگذاري پروژه هاي نيمه تمامي است که سرمايه گذاري آن را خودش شروع کرده است و طي اين مدت 300 پروژه ناتمام به همت خيرين به پايان
رسيده است.
به گزارش شاپرك؛ مرتضي رئيسي در هفتمين جشنواره خيرين مدرسه ساز تهران در مرکز همايش هاي صدا و سيما اظهار داشت: هنوز در کشور مدارس دو نوبته وجود دارد در حالي که استاندارد اين است که يک نوبت از فضاي آموزشي استفاده شود .وي افزود: بيشترين مدارس از نظر دونوبته بودن متعلق به استان تهران خصوصا شهرستان هاي حاشيه آن است که اين شهرستان ها به علت مهاجرت با تراکم دانش آموز مواجه هستند .
بيشترين مدارس تخريبي هم متعلق به شهر تهران است و
دانش آموزان ما از لحاظ تجهيزات آموزشي هنوز با استاندارد ها فاصله دارند .
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور ادامه داد: بعد از انقلاب صد هزار کلاس درس خيرساز داريم که دو و نيم ميليون نفر از جمعيت دانش آموزي کشور در آن مشغول تحصيل هستند که اين رقم گاه چندبرابر جمعيت بعضي از کشورهاي همسايه ايران است.
رئيسي افزود: خوشبختانه دولت و مجلس زمينه هاي جديدي براي حضور خيرين فراهم کردند. امروز ما خيريني داريم که ضمن ساخت مدارس ، تجهيزات مورد نظر خودشان را در مدرسه مستقر مي کنند. علاوه بر اين دولت دو راه حل جديد را براي خيرين مهيا کرده است.
رئيس سازمان نوسازي مدارس کشور تصريح کرد: يکي از
اولويت هاي دولت واگذاري پروژه هايي است که سرمايه گذاري اوليه آن توسط دولت شروع شده است و درسال گذشته 300 پروژه نيمه تمام دولت توسط خيرين تکميل شده است و اولويت دوم اين است که خيرين مي توانند تسهيلاتي براي انجام اين کار دريافت کنند و سود اين تسهيلات توسط منابع دولت پرداخت مي شود.
رئيسي خطاب به خيرين مدرسه ساز گفت: قدر خودتان را بدانيد. افراد زيادي بودند که تمکن مالي داشتند و مي توانستند نام خود را جاودانه کنند ولي اين اتفاق نيفتاد. شما از نعمتي که خدا داده در بهترين راه استفاده مي کنيد که تعليم و پرورش بچه هاي اين مملکت است.


 كاغذ اخبـار 

در حاشيه همايش جهاني آموزش در اينچئون کره جنوبي صورت گرفت؛
بازديد دکتر فاني از غرفه دستاوردهاي آموزش وپرورش جمهوري اسلامي ايران
دکتر فاني و هيئت همراه در حاشيه همايش جهاني آموزش از غرفه دستاوردهاي آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران بازديد کرد. به گزارش شاپرك، در حاشيه همايش جهاني آموزش که در اينچئون کره جنوبي برگزار مي شود، علي اصغر فاني و هيئت همراه پس از مراسم افتتاحيه همايش ، ضمن بازديد از نمايشگاه دستاوردهاي آموزشي کشورهاي مختلف، در غرفه دستاوردهاي آموزش وپرورش ايران حضور يافت.گفتني است؛ غرفه دستاوردهاي آموزش وپرورش جمهوري اسلامي ايران شامل گزارش عملکرد و دستاوردهاي آموزشي استان هاي مختلف ايران که در قالب فيلم، کتاب،پوستر و وسايل کمک آموزشي که به زبان انگليسي تهيه شده بود برپا گرديد.در اين نمايشگاه نسخه هايي از سند تحول بنيادين و محتواهاي آموزشي و کمک آموزشي در قالب کتاب و سي دي به بازديد کنندگان اهداء شد.

اتصال 36 هزار مدرسه به شبكه رشد
حجت‌الاسلام والمسلمين محي‌الدين بهرام محمديان گفت:در حال حاضر از بيش از 100 مدرسه در سطح کشور، 36 هزار مدرسه به صورت شبکه‌اي به هم متصل هستند که بايد توسعه يابند.
به گزارش شاپرك محمديان در ادامه گفت:در حال حاضر کتاب کار و فناوري را در پايه ششم داريم که البته قصد داريم آن را براي ساير پايه‌هاي ابتدايي تدوين کنيم.وي افزود: در حال حاضر 500 هزار اشتراک ايميل دانش‌آموزي در بستر شبکه رشد راه‌اندازي شده است و به دنبال استمرار اين شبکه هستيم تا همه دانش‌آموزان ابتدايي و دوره اول متوسطه بتوانند از اين امکان براي تبادل اطلاعات استفاده کنند.رييس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي کشور با اشاره به اينکه در حال حاضر در شبکه رشد امکانات مختلفي نظير تالار گفت‌وگو، گالري، دانشنامه، گروه‌هاي آموزشي و المپيادها وجود دارند، گفت: يکي از آرزوهاي ما اين است که بنياد ملي رشد را راه‌اندازي کنيم تا بتوانيم مواردي چون بازي‌هاي رايانه‌اي و ساير نيازهاي نوجوانان و جوانان را در آن قرار بدهيم.
محمديان افزود: در شبکه رشد فيلم‌هاي آموزشي را نيز بارگذاري کرديم و قصدمان اين است که پس از هوشمندسازي کامل مدارس آنچه را که در گنجينه رشد داريم براي همه کشور به صورت هدايت شده در دسترس قرار دهيم و مدارس را به صورت شبکه‌اي به يکديگر متصل کنيم. در حال حاضر از بيش از 100 مدرسه در سطح کشور، 36 هزار مدرسه به صورت شبکه‌اي به هم متصل هستند که بايد توسعه يابند.معاون وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه تاکنون چهار نوبت توليد محتواي الکترونيکي انجام داديم، گفت: دانش‌آموز و معلم را دعوت کرديم تا خودشان هم توليد محتوا داشته باشند و ما از آنها حمايت مي‌کنيم و حتي برخي نرم‌افزارها و توليدات آنها را در فضاي الکترونيکي را خريداري کنيم تا دانش‌آموزان هم بتوانند در اين محيط توليد داشته باشند.رييس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي کشور ادامه داد: بايد بتوانيم ضمن به روزرساني کتب معلمان در اين حوزه مدارس را تجهيز و قوانين و ضوابط مرتبط را طراحي کنيم و فرهنگ استفاده از آن را آموزش دهيم.


 مدير كل آموزش و پرورش شهر تهران:
 ثبت نام در مدارس نمونه دولتي منوط به قبولي در آزمون ورودي 

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران جزئيات و شرايط ثبت‌نام مدارس سمپاد و نمونه دولتي را اعلام کرد.
اسفنديار چهاربند در گفت‌وگو با (ايسنا)، با بيان اينکه ثبت نام صرفا يک فرآيند اداري و دريافت مدارک شناسايي يا تحصيلي نيست، اظهار کرد: ماهيت ثبت نام يک پيوند مشترک تربيتي ميان خانواده و مدرسه است.وي افزود: بر اين اساس خانواده‌ها پيمان مي‌بندند که يک سال ديگر در راستاي تربيت فرزند خانواده با مدرسه تعامل کنند و در واقع ثبت نام يک روند فرهنگي و بخشي از فرآيند اصلي تعليم و تربيت است.مدير کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اينکه مدرسه براي کلاس اولي‌ها يک شروع نو است، گفت: خانواده‌هايي که براي نخستين بار با نظام تعليم و تربيت ارتباط برقرار مي‌کنند، بايد اولين تجربه‌شان يک تجربه شيرين و مقدمه‌اي باشد براي آنکه فرزندشان طي 12 سال به درستي تعليم ببيند و تربيت شود.
چهاربند افزود:بايد در هنگام ثبت نام به تفاوت‌هايي که مدارس دارند توجه کرد. به طور کلي دو نوع مدرسه دولتي و غيردولتي داريم که دولتي‌ها در پنج گروه تقسيم‌بندي مي‌شوند.
مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به نحوه فعاليت مدارس دولتي سمپاد يا استعدادهاي درخشان گفت: استعدادهاي درخشان افرادي هستند که از نظر ضريب هوشي 1.5 تا دو درجه انحراف معيار نسبت به دانش‌آموزان عادي بالاتر هستند. براي پرورش اين گروه از دانش‌آموزان برنامه متفاوتي لازم است تا به استعدادهاي آنها پاسخ داده شود و راه‌اندازي مدارس استعدادهاي درخشان به همين منظور انجام شده است.
وي ادامه داد: شرايط و ضوابط و نوع سنجش در اين مدارس متفاوت از ساير مدارس است. 41 مدرسه استعدادهاي درخشان در تهران داريم که امسال ورودي به پايه اول متوسطه دوم ندارند اما براي پايه هفتم براساس آزموني که جمعه گذشته برگزار شد، جذب صورت مي‌گيرد.چهاربند درباره مدارس نمونه دولتي گفت: در هر منطقه از تهران يک مدرسه نمونه دولتي دخترانه و يک مدرسه نمونه دولتي پسرانه داريم.مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: اين مدارس گروه ديگري از دانش‌آموزان را جذب مي‌کنند که به لحاظ طبقه‌بندي استعدادها، از سطح استانداردهاي متوسط بالاترند، اما در اندازه استعدادهاي درخشان هم نيستند. اين دانش‌آموزان نيز براساس آزمون انتخاب مي‌شوند و ثبت‌نام‌شان منوط به قبولي در آزمون است.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون