جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3347- تاریخ : 1394/02/31 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)


چگونه "نه" گفتن را بياموزيم


قدرت جواني

بازي و سرگرمي
بازي محلي قلعه


من در ويترين ديده شدن


دانستي‌ها


آيينه شهر
بدون شرح

 چگونه "نه" گفتن را بياموزيم 

فهرستي براي "بله" گفتن
براي اينکه بتوانيد حد و مرزهاي خاص و اولويتهاي مخصوص خودتان را به وجود بياوريد، فهرستي از مواردي که قطعا در مقابل آن "بله" ميگوييد تهيه کنيد. اين فهرست براي اين است که در زندگي خود اولويتهاي جديدي به وجود آورده و زمان خود را به شکلي که ميل داريد بگذرانيد. اولين مورد اين فهرست بايد رسيدگي و مراقبت از خودتان باشد و در مقابل هر چيز ديگري که در فهرست نباشد بايد
"نه" بگوييد.
بايد ليست اولويتها را طوري تنظيم کنيد که بتوانيد وقت و انرژي خود را براي مواردي صرف کنيد که خوشحالتان ميکند و تصميمات خود را بر مبناي آنچه خودتان ميخواهيد اتخاذ کنيد نه آنچه ديگران ميخواهند.اگر براي مراقبت از خودتان محدوده اي را تعريف و اجرا نکنيد، سلامت و سعادت خود را به خطر انداخته ايد. اگر از خود غافل شويد، نميتوانيد به خانواده و دوستان خود کمک کنيد.
از خود بپرسيد:
1) در حال حاضر در زندگيتان چه چيزي بيش از همه به توجه شما نياز دارد؟ پاسخ اين پرسش را بايد در محدوده زماني سه ماه آينده جستجو کنيد نه يک سال آينده.مواردي که به توجه شما نياز دارند: زندگي مشترک، مسائل مالي، دارو و درمان، تعمير منزل،امور خانه، مدرسه فرزندان، کار يا سلامت جسمي و روحي خودتان؟ شايد براي جور کردن زماني براي خودتان به کمکي مانند پرستار بچه نياز داريد تا بتوانيد در هفته زماني را به خود اختصاص دهيد. در حال حاضر بيشترين فشار در کدام بخش زندگي شما وارد ميشود؟
2) هنگامي که فهرست بالا را تهيه کرديد، 5 مورد اول آن را به صورت فهرستي جديد يادداشت کنيد.
3) آيا اين فهرست جديد نياز به تنظيم مجدد دارد؟ کارشناسان توصيه ميکنند که امور مربوط به خودتان بايد در رتبه اول قرار بگيرد. اين کار چندان ساده نيست اما از خود بپرسيد که اگر نيرويي برايم نمانده باشد چگونه ميتوانم از ديگران مراقبت کنم؟ به خاطر داشته باشيد که قرار است کاري براي خودتان انجام دهيد، پس فهرست را بازنويسي کنيد.
اين فهرست، شامل مواردي است که در مقابلشان بايد "بله" بگوييد.
يادآوري روزانه:
هنگامي که فهرست خود را کامل کرديد، از آن چند کپي گرفته و آنها را در جاهايي قرار دهيد که در طول روز مدام جلوي ديد شما باشد. روي آينه دستشويي، داشبورد اتومبيل، صفحه نمايش کامپيوتر و... اين فهرست کوچک و کوتاه است، پس جاي زيادي اشغال نميکند و همه جا قابل نصب است.
نه" گفتن را بياموزيم
هنگامي که از يافتن خود صحبت ميکنيم، منظور ما اين نيست که ببينيم چه چيزي به زندگي خود اضافه کرده ايم، بلکه بايد ببينيم چه چيزهايي را از زندگي خود کنار گذاشته و از آن حذف کرده ايم. هنگامي که فهرست "بله" گفتن يا به عبارتي اولويتهاي اصلي خود را تهيه کرديد، شناسايي جنبه ها و مواردي که بايد از زندگي خود حذف کنيد آسانتر خواهد بود. هرچند تصور اينکه "نه" بگوييد همچنان برايتان مشکل است، اما به ياد داشته باشيد که با هر مرتبه "بله" گفتن به کسي يا چيزي غير از اولويتهايتان، به خودتان و آنچه برايتان اهميت دارد
"نه" گفته ايد.
اگر نه گفتن مشکل است، با همسر يا خانواده خود در اينباره صحبت کنيد تا در اين راه از شما حمايت کنند. به گفته کارشناسان، بهترين بهانه براي نه گفتن ميتواند امور شخصي و مراقبت از خود باشد. هنگام رد يک تقاضا بيش از حد توضيح ندهيد و تصور نکنيد بايد پاسخ خود را توجيه کنيد.
صادقانه و با خوشرويي پاسخ دهيد، پاسخ منفي لزوما به معناي بدخلقي و گرفتن حالت تهاجمي نيست. براي مثال ميتوانيد بگوييد : متاسفم اما انجام دادن اين کار واقعا برايم امکان ندارد. يا در مقابل دعوتي که برايتان جالب نيست بگوييد : نميتوانم دعوتت را قبول کنم اما از اينکه به فکرم بودي واقعا ممنونم. هرچه بيشتر نه گفتن را تمرين کنيد، برايتان ساده تر خواهد شد و بهتر است اين کار را از همين حالا شروع کنيد.
1) به مدت يک هفته، کاملا مراقب باشيد تا ببينيد چند مرتبه به موردي که در فهرستتان نبوده پاسخ مثبت داده ايد و اين موارد را يادداشت کنيد.
2) در پايان هفته اين دفعات را بشماريد...غافلگير شديد؟ آگاهي از اينکه تا چه حد ميتوانيم خود را فراموش کرده و به ديگران بپردازيم، خود گام مهمي در جهت تصميم گيري و حفظ اولويتهاست.
3) اکنون فهرستي از 5 چيزي که ميل داريد در پاسخشان "نه" بگوييد تهيه کنيد. اين کار را با يافتن پاسخ براي اين سوالات آغاز کنيد:
اگر بتوانيد به کسي يا چيزي نه بگوييد و بدانيد که اين پاسخ منفي هيچ احساس بد يا پيامد ناگواري درپي نخواهد داشت، اين اشخاص يا امور چه هستند؟
آيا پروژه اي هست که ميخواهيد از آن صرف نظر کنيد؟
رابطه اي که قصد پايان دادنش را داريد؟
قراري داريد که ميخواهيد آنرا به هم بزنيد؟
مانع بزرگي به نام احساس گناه
آيا احساس گناه مانعي براي نه گفتن است؟ بايد غلبه بر احساس گناه و موانع ديگري که براي ايجاد محدوديتهايي مثبت، بر سر راه شما قرار دارند را بياموزيد. براي تغيير شيوه زندگي، خودتان را براي اتخاذ تصميماتي سخت آماده کنيد.
احساس گناه يکي از رايجترين موانع بر سر راه مراقبت از "خود" است. شما بدون شک با قرار دادن خود در اولويت احساس گناه خواهيد کرد. براي غلبه بر اين حس، از قبل آماده باشيد و بدانيد که احساس گناه به اين معناست که مسير صحيحي درپيش گرفته ايد.
غلبه بر مقاومت
به اطرافيان خود بگوييد که اولويتهايتان تغيير کرده و اکنون شما بايد به فکر نيازهاي خود باشيد. اگر متوجه احساس مقاومتي در وجود خود شديد که نميگذارد بر خود متمرکز شويد، باز به خود يادآوري کنيد که اگر خود را در اولويت اول قرار دهيد، ميتوانيد بدون احساس خشم و رنجش، به ياري ديگران هم بپردازيد.
داشتن حامي
هنگامي که اولويت قرار دادن خود را آغاز ميکنيد، احتمالا دچار احساس ناراحتي خواهيد کرد و تصور ميکنيد شخصي خودخواه و لاقيد شده ايد. اگر از همان ابتداي کار با يک يا چند دوست صميمي و حتي همسر خود، به عملي کردن اين تحول بپردازيد، ميتوانيد به کمک يکديگر آمده و با اين حس بسازيد و حامي و پشتيبان يکديگر باشيد.
منبع: ويستا


 قدرت جواني  

دوران جواني يکي از با ارزش ترين، متنوع ترين و پيچيده ترين چشم انداز هاي زندگي است. ايام جواني دوران درخشندگي و فروغ شور و هيجان، سرور و شادي و نشاط و اميد و دوران قوّت و قدرت و کار و کوشش است.
هر چند جوان در اول راه، بي تجربه و به دنبال هويت گم شده خويش است؛ اما اگر به نيروها و استعدادهاي فطري با ارزش خود توجه کرده و به خويشتن دست يابد و از اين فرصت طلايي استفاده کند، پايه هاي زندگي خويش را استحکام بخشيده و به خوشبختي و کمال دست مي يابد. پس به شما جوانان عزيز توصيه مي کنيم، تا اين فرصت گران بها از دست نرفته به نکات زير توجه کنيد:
ارزش جواني نسبت به ساير زندگي به حدي است که آن را هم رديف ارزش سلامتي و تندرستي نسبت به ضعف و بيماري مي دانند.امام علي عليه السلام مي فرمايد: «دو چيز است که قدر و قيمتش را نمي شناسد مگر کسي که آن دو را از دست داده باشد، يکي «جواني» و ديگري «تندرستي و عافيت»
جوان داراي سلامتي فکر و روح مي باشد و از چنان آمادگي ذهني برخوردار است که چون زمين حاصلخيز خالي مستعد پرورش و روياندن هر بذري است که در آن کاشته مي شود.
مهم ترين نيروي انساني هر جامعه اي را در نسل جوان آن مي توان يافت قدرت و نيروي جواني است که مي تواند بر مشکلات زندگي فايق آيد و راه حلي سخت و ناهموار را به آساني بپيمايد. به همين دليل است که دنياي امروز، جوانان را در کليه شئون سياسي، اجتماعي، اقتصادي، صنعتي و .... مورد توجه ويژه قرار مي دهد.
ايام جواني، دوران شکفتگي شرافت دوستي و عزّت خواهي است که يکي از ارکان اساسي سعادت بشري مي باشد. اگر جوانان بتوانند آن تمايل عالي فطري را همواره در نهاد خود زنده وحاکم نگه دارند و خود را از ذلّت و تحقيري حفظ کنند، زمينه خوشبختي و کاميابي دائمي خويش را فراهم مي کنند. جوانان با عزت و کرامت نفس خود را از پستي گناه به دور مي دارند.
انسان در ايام جواني ديگر نمي خواهد او را به چشم بچه ببينند او مي خواهد يک فرد مستقل، آزاد و اثرگذار باشد. اگر اين ميل و احساس فطري جواني به صورت صحيح هدايت و رهبري شود، نمي تواند در برابر ظلم و بي عدالتي ها تحمل کند و به فعاليت و مجاهده براي برقراري عدالت مي پردازد و در پي کسب هويت و شخصيت خويش از الگوهاي مثبت و الهي تقليد مي کند.
روح جوان لبريز از اميد و آرزو و سرشار از عشق و محبّت است. دوستي ها در اين دوران بر پايه محبت و عشق پاک صورت مي گيرد. اين دوستي هاي سالم جوانان در آستانه زندگي اجتماعي، تقويت کننده شخصيت و فعليت رساننده استعداد هاي اجتماعي آنان است. اين گرايش اگر پاکي خود را از دست ندهد، اين ارزش فوق العاده را دارد که اولين احساسات واقعي نوع دوستي را در انسان به وجود آورد و از جوان فردي فداکار، ايثارگر و عاشق الهي بار بياورد.
جواني دوره طراوت و زيبايي، با فرا رسيدن دوران جواني، نه تنها بدن نيرومند و قوي مي گردد و عواطف و احساسات شکفته مي شوند، بلکه فرد زيبا و با طراوت مي شود. جمال رخسار و نشاط و شادابي چهره، يکي از عوامل جاذبه ميان فردي و محبوبيت اجتماعي و رمز نفوذ در دل ديگران مي باشد. پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:«محبوب ترين آفريده ها نزد خداوند، جوان نورس و خوش سيمايي است که جواني و زيبايي خود را در راه خدا و فرمانبري او خرج کند.اين کسي است که خداوند به او بر فرشتگان فخر مي کند و مي گويد: اين به راستي بنده من است.»


 بازي و سرگرمي
 بازي محلي قلعه 

در بازي قلعه يا نجات ابتدا يارکشي مي‌شود و سپس با شير يا خط يکي از گروه‌ها به گرفتن ياران گروه ديگر مي‌پردازند هر کسي که دستگير مي‌شود به کنج ديواري برده مي‌شود که به آن قلعه گفته ميشود. اگر در اين حال يکي ديگر از اعضاي گروه بتواند به قلعه نزديک شده و دستش را به يکي از افراد دستگير شده بزند آنها آزاد مي‌شوند. بازي تا هنگامي که تمام افراد گروه دستگير شوند ادامه مي‌يابد و سپس دو گروه تعويض مي‌شوند. بازي قلعه در مدارس ابتدايي پسرانه ايران بسيار رواج دارد.
در اين بازي دو تيم جايي را به عنوان قلعه خود انتخاب کرده. يک گروه (گرگ)ميشود که دنبال گروهي ديگر به نام(بره) مي‌دوند اگر دست گرگ‌ها به بره خورد بره بايد به قلعه گرگ ها برود و براي آزاد سازي بره زنداني بره ديگر بايد ازدست گرگ ها فرار کند و دست خود را به بره زنداني بزند و بگويد آزاد آنگاه بره آزاد مي‌شود بازي تا جايي ادامه دارد که تمام بره‌ها گرفته شوند.
منبع:بيتوته


 من در ويترين ديده شدن 

منبع:موفقيت


قسمت اول

كدام نياز از كودكي تا سالمندي در وجود بيشتر ما وجود دارد؟بسياري از نيازهاي ما در مقاطع سني مختلف كم رنگ يا پررنگ مي شوند و در هر مرحله اي متفاوت هستند،اما ديده شدن نيازي فراسني و فرازماني است،از كودكان در قنداق كه بدون هيچ درك و قصدي متوجه توجه يا عدم توجه اطرافيان به خود مي شوند و با گريه قصد جلب توجه دارند تا سالمنداني كه به واسطه همين ديده نشدن پاي پنجره ها انتظار كسي را مي كشند تا آن ها را ببينند،دركشان كنند و يا توجه آشنايي را به خود جلب كنند؛اما اين ديده شدن چه جاذبه اي دارد يا چه دليلي كه گاه كساني را تا مرحله مرگ مي برد كه تنها ديده شوند؛تاكيد مي كنم:«ديده شوند».

ادامه دارد...


 دانستي‌ها 
نويسنده : منبع: آي هوش

8 راه براي افزايش هوش
قسمت اول
آيا مي خواهيد باهوش تر شويد؟ روان شناسي يادگيري،
توصيه هاي غافل گيرکننده اي براي شما دارد:
1.شرايط محيطي مي تواند هوش شما را تقويت کند.
علم يادگيري بر اين باور است که شرايط و موقعيت هاي محيطي مي تواند بر هوش افراد تاثيرگذار باشد به عبارت ديگر محيط مي تواند هوش شما را تقويت يا تضعيف کند. شرايط محيطي مي تواند دروني يا بيروني، کوتاه مدت يا بلند مدت باشد. براي مثال شرايط تحصيل دانش آموزان مي تواند ميزان هوش آنها را تعيين کند دانش آموزاني که از محيط آموزشي غني، سلامت و استراحت کافي برخوردارند نسبت به دانش آموزاني که تحت استرس شديد هستند، خواب و استراحت اندکي دارند و وضعيت سلامت بدني و رواني ناپايداري دارند، از هوش بالاتري برخوردارند.همچنين تحقيقات نشان داده فقر نيز مي تواند با ايجاد تغييراتي در ساختار عصبي و رشد مغز، بر هوش اثر بگذارد.
شايد به نظر برسد تاثير عامل محيط بر هوش مسئله اي بديهي و اثبات شده است اما اهميت آن زماني درک مي شود که بدانيم اولين تعابيري که از مفهوم هوش به دست آمده بود، هوش را قابليتي ذاتي و مادرزادي مي پنداشت، سر فرانسيس گالتون و ديگراني که پس از او در مورد هوش نظريه پردازي کردند هوش را عاملي مادرزادي
مي دانستند که در تمام عمر ثابت باقي مي ماند. اما تحقيقات سالهاي اخير نشان مي دهد هوش انسان نسبت به شرايط محيطي تغيير  مي کند يک محيط آموزشي و تربيتي مناسب و غني مي تواند سبب شکوفايي هوش شده و يک محيط تربيتي ناسالم و نامناسب مي تواند اجازه شکوفايي به هوش فرد را ندهد.
2. باورها مي تواند هوش ما را تقويت کند.
استاد روان شناسي دانشگاه استنفورد کارول دوئک به دو طرز فکر اصلي اشاره مي کند: طرز فکر ثابت که بر اين باور است هوش و توانايي هاي انسان ثابت و تغيير ناپذير است و دوم طرز فکر رشد يابنده که معتقد است، هوش و توانايي هاي انسان با تمرين، تلاش و يادگيري افزايش مي يابد. اين دو طرز فکر از آنجايي اهميت مي يابد که ثابت شده است باور انسان به توانايي خود مي تواند بر تقويت آنها اثر مثبت داشته باشد همچنين عدم باور به قوا و ظرفيت هاي انسان مي تواند سبب رکود و رخوت شده، او را از رشد و ترقي بازدارد.
3.تمرين و تخصص مي تواند هوش ما را تقويت کند.
پژوهش ها در زمينه تاثير تخصص بر هوش و نحوه تفکر افراد نشان مي دهد افراد متخصص نه تنها بيشتر از افراد عادي در يک زمينه مي دانند بلکه حتي به گونه اي متفاوت فکر مي کنند که آنها قادر مي سازند ابعاد و جوانبي از مسئله و موضوع مورد تخصص خود را ببينند که بسيار هوشمندانه است. دانش يک فرد متخصص عميق، سازمان يافته و متمرکز حول محور اصول اساسي است.
ادامه دارد...


 آيينه شهر 
 بدون شرح


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون