جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3343- تاریخ : 1394/02/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)


واقع‌گرايي در ادبيات

در شب شعر "وطن پارسي" عنوان شد
نه تنها شاعردزدي که تاريخ‌دزدي رواج پيدا کرده است


خبر ادبي


تازه‌هاي نشر


نغمه


 واقع‌گرايي در ادبيات 

مهدي طوسي

واقع‌گرايي يا رئاليسم در هنرهاي تصويري و ادبيات، نمايش چيزها به شکلي است که در زندگي روزانه هستند، بدون هرگونه آرايش يا تعبير افزون.

اين واژه همچنين براي شرح کارهاي هنري که براي آشکارکردن راستي، چيزهايي چون زشتي و پستي را تاييد کرده‌اند نيز به کار مي‌رود.

رئاليسم همچنين اشاره به جنبش فرهنگي ميانه قرن 19 دارد که از فرانسه ريشه گرفت و گونه هنري سرشناس تا اواخر قرن 19 بود. با آشنايي با عکاسي، اين منبع جديد ديداري شور ساخت چيزهايي که همچون واقعيت بودند را در مردم زنده کرد و اين جنبش هنري شکوفا شد. رئاليسم به شدت با رومانتيسيسم مخالف بود.

رئاليسم به عنوان مکتب ادبي، نخست در اواخر قرن هجده و اوايل سده 19 (ميلادي) فرانسه به ميان آمد و پايه گذاران واقعي آن نويسندگان مشهوري نبودند که ما امروز مي‌شناسيم بلکه آنان نويسندگان متوسطي بودند که اکنون شهرت چنداني ندارند.

شانفلوري، مورژه و دورانتي، از آن جمله هستند و همين نويسندگان بودند که در رشد و پيشرفت نهضت ادبي عصر خودشان (قرن نوزده) تأثير زيادي داشتند.

بزرگ‌ترين نويسنده رئاليست در اين دوره گوستاو فلوبر است و شاهکارش رمان معروف مادام بوواري است.

به نظر فلوبر، رمان نويس بيش از هر چيز ديگر هنرمندي است که هدف او آفريدن اثري کامل است.

اما اين کمال به دست نخواهد آمد مگر اينکه نويسنده عکس العمل‌هاي دروني و هيجان‌هاي شخصي را از اثر خود جدا کند. از اين رو رمان نويس بايد اثر غيرشخصي به وجود بياورد، آنان که هيجان‌هاي خود را در آثارشان وارد مي‌کنند، شايسته نام هنرمند واقعي نيستند، فلوبر به شدت از اين گونه نويسندگان متنفر بود.

واقع باوري

واقع‌باوري عبارتست از مشاهده دقيق واقعيت‌هاي زندگي، تشخيص درست علل و عوامل آنها و بيان و تشريح و تجسم آنها است. واقع‌باوري برخلاف رمانتيسم مکتبي بروني يعني اُبژکتيو است و نويسنده رئاليست هنگام آفريدن اثر بيشتر تماشاگر است و افکار و احساس‌هاي خود را در جريان داستان آشکار نمي‌سازد، البته بايد توجه داشت که در رمان رئاليستي نويسنده براي گريز از ابتذال و شرح و بسط بي مورد محيط و اجتماع را هرطور که شايسته مي‌داند تشريح مي‌کند يعني در رمان رئاليستي توصيف براي توصيف يا تشريح براي تشريح مورد بحث نيست.

نويسندگان و آثار برتر

بالزاک با نوشتن دوره آثار خود تحت عنوان کمدي انساني پيشواي مسلم نويسندگان رئاليست شد.

گوستاو فلوبر، چارلز ديکنز، هزي جيمس، لئون تولستوي، داستايوسکي، ماکسيم گورکي، ازجمله نويسندگان طراز اول مکتب رئاليسم مي‌باشند.

بابا گوريو، اوژني گرانده، آرزوهاي بزرگ، رستاخيز، جنگ و صلح نيز از آثار مشهور اين مکتب به شمار مي‌روند.

بالزاک (1840 م) که با کمدي انساني نا آگاهانه جزو اولين رئاليست ها گرديد مي گويد: مردم يا زر مي خواهند يا لذت ،عشق هوس است وحسادت چيزي بيهوده، دوست و آشناي آدم ها بانک واسکناسند.

گستاوفلوبر در رمان مادام بواري مي گويد: آدم ها عادي اند وحقيقت
زنده پير.

شانفور مي گويد: بايد ظاهرافراد را مشاهده کرد و به عادت هايشان دقيق شد وشخصيت او را مطالعه وتحليل کرد وهمانند يک تندنويس وضعيت او را از جهان مختلف به قلم کشيد.

دورانتي که مخالف شعر بود مي گويد: آفريدن درخيال نيست درمشاهده است، بايد هنر براي جامعه مفيد باشد، بايد به ظاهر و عادات مردم توجه داشت و در نشريه اش به شعر معاصرش تاخت، هوگورا غول ، موسه را دون ژوآن ، گوتيه را ساده لوح وبقيه شاعران را دلقک خواند واعتقاد داشت شاعران را بايد اعدام کرد. وقتي هم که روزنامه اش را تعطيل کردند گفت رئاليسم مرد ولي باز هم زنده با درئاليسم.

گي دوموپاسان 1887 مي گويد: کشف وارائه آن چه درانسان معاصر است رئاليسم است.

داستا يوسکي 1881 مي گويد: بايد با اندوه فردي مقابله کرد،بايد با بورژوازي که جاي اشرافيت را گرفته مبارزه کرد.

گوستا وفلوبر 1850 نوشت : ادبيات بايد شامل اهداف اخلاقي روشن باشد واز جريانات سياسي واجتماعي يا مذهبي وتاريخي يا جغرافيايي مايه بگيرد.

وقتي در هنر مشاهده رئاليست، دانستن براي نوشتن وتوانايي براي بيان زندگي وايجادهنري زنده وقابل لمس گرديد، کم کم مکتب ناتوراليسم پاگرفت.


 در شب شعر "وطن پارسي" عنوان شد
 نه تنها شاعردزدي که تاريخ‌دزدي رواج پيدا کرده است 

 شب شعر "وطن پارسي" در کانون ادبيات برگزار شد و شماري از شاعران و استادان زبان فارسي از ايران، افغانستان و تاجيکستان اين ميراث مشترک باستاني را گرامي داشتند.در اين نشست گفته شد: تحريف و وارونگي تاريخ در کشورهاي پساشوروي به شدت شکل گرفته و نه تنها شاعردزدي بلکه تاريخ‌دزدي نيز بسيار رواج پيدا کرده است.

به گزارش ايسنا، بر اساس گزارش رسيده، در اين محفل ادبي چهره‌هايي از جمله دکتر غلامعلي حداد عادل، پروفسور صفر عبدالله (تاجيک ساکن قزاقستان)، دکتر اصغر دادبه، هادي سعيدي کياسري، سيدرضا محمدي (افغانستان) و دکتر نورعلي نورزاد (تاجيکستان) حضور داشتند.

حامد ابراهيم‌پور به عنوان سخنران و مجري، جلسه را با دعوت از هادي سعيدي کياسري مديريت کانون ادبيات ايران شروع کرد، که او هم ضمن گفتن خيرمقدم به مهمانان جلسه به معرفي مهمانان از جمله دکتر اصغر دادبه و پروفسور صفر عبدالله و همچنين ميراث مشترک زبان فارسي در حوزه کشورهاي فارسي‌زبان پرداخت.

سپس حسن قريبي مدير روابط عمومي فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي به معرفي سوابق علمي و تحقيقاتي دکتر صفر عبدالله پرداخت و او را يک ايران‌دوست و ايراني‌دوست معرفي کرد.

سپس دکتر دادبه در پاسداشت پروفسور صفر عبدالله به ايراد سخنراني پرداخت و گفت: بين دانستن و باور کردن فاصله عميقي است. جناب استاد تمام پروفسور يکي از تلاشگران عليه فرهنگ‌زدايي زبان فارسي در کشورهاي تجزيه‌شده شوروي سابق است. در کشور ايشان مدرسه‌هايي که به زبان فارسي درس مي‌دادند به مرور تعطيل شده و ايشان يکي از ايران‌شناساني هستند که با تمام توان به مقابله با اين فرهنگ‌زدايي پرداختند.سپس دکتر ميرزا ملا احمد از تاجيکستان گفت: زبان و فرهنگ فارسي از غناي ويژه‌اي برخوردار است که نشانه زحمات بزرگاني در قرن‌ها پيش مانند فردوسي‌ها و نظامي‌هاست و در عصر حاضر ما دانشمندهايي چون صفر عبدالله؛ چرا که خصلت‌هايي چون ميهن‌پرستي و محبت به مردم و هچنين آثاري گرانبها دارد.

از ديگر مهمانان اين نشست دکتر نورعلي نورزاد از دانشگاه خجند تاجيکستان بود که به شعرخواني پرداخت.

پروفسور صفر عبدالله ساکن قزاقستان سخنران بعدي بود که گفت: سال‌هاست در انديشه نوشتن کتابي هستم با عنوان پارسي وطن ماست، زيرا اين زبان پارسي است که ما را به ما مي‌شناساند و بالاتر از اين موهبت چيزي نداريم. اگر پارسي نبود هيچ نشاني از ما نبود. کشورهايي هستند که تمدني کهن داشتند مانند مصر و روم و... اما کجاست زبان رومي؟ کجاست زبان مصري؟ اين از برکت‌هاي زبان فارسي و ايراني است که از انديشيدن و چاره جستن بازنايستاده است. اين‌که ما حالا پاره پاره شديم همه از يک تن واحد به نام ايرانيم که در روزگاراني آن را انيران مي‌گفتند. من خدمتکاري هستم براي فرهنگ ايران و زبان فارسي چرا که هيچ زباني از پشتوانه‌هاي غني برخوردار نيست حتي زبان انگليسي و اين ماييم که به زبان رودکي، سنايي و فردوسي امروز بعد از قرن‌ها صحبت مي‌کنيم. من در سرزميني زندگي مي‌کنم که فارسي زبان رسمي نيست ولي جاي پاي زبان فارسي در آن وجود دارد.

تحريف و وارونگي تاريخ در کشورهاي پساشوروي به شدت شکل گرفته و نه تنها شاعردزدي بلکه تاريخ‌دزدي نيز بسيار رواج پيدا کرده است. اما شاعراني چون نظامي با آثارشان گوياي اين راستي هستند که فارسي ناميراست و اين از عشق بي حد ايشان به آن است. امروزه آثار کتيبه‌هاي به زبان مادري مقبره نظامي را نيز برداشته‌اند و دست‌اندازي به اين زبان بيش از پيش رواج پيدا کرده است. دشمني با زبان فارسي و فرهنگ ما واقعاً دردآور است و فاجعه‌اي است که نمي‌دانم کي تمام مي‌شود.


 خبر ادبي 

 غلامحسين سالمي:

سپانلو از مردم بود و براي مردم مي‌سرود

غلامحسين سالمي(شاعر مترجم و ويراستار) که قريب به 50 سال با محمد علي سپانلو دوستي نزديک داشته است، سپانلو را شاعري مي‌داند که از مردم بود و براي مردم مي‌سرود اما حقش به گونه‌اي که بايد، ادا نشد.

سالمي با اشاره به اينکه خبر درگذشت سپانلو مرا درهم شکسته است، به ايلنا گفت: مسئله دوستي با سپانلو مسئله ديروز و يک سال و چند سال نيست. عمر دوستي من و سپانلو به 50 سال مي‌رسد. از روزهاي جواني تا امروز. سپانلو دوستي بسيار صادق و صميمي بود.

او در اشاره به اشعار شاملو ادامه داد: «آه بيابان»، «هجوم» و «پياده‌رو‌ها» از اولين آثار سپانلو بود. بعد از آن با اسماعيل نوري علا همراه شد و جنگ شعر را راه‌اندازي کردند و سپس با «پرتو» خواهر نوري علا ازدواج کرد و دو فرزند به نام‌هاي سنباد و شهرزاد از او دارد.

اين شاعر با بيان اينکه مي‌توان به جرات گفت سپانلو شاعر تهران است؛ گفت: در اشعار او جابه‌جا رد پاي تهران را مي‌بينيم. در مراسم رونمايي يکي از آثارش که دو سال پيش در خانه کتاب در سه راه معلم برگزار شد و مرحوم سيمين بهبهاني هم در آن مراسم حضور داشت؛ هر شعري که مي‌خواند، تهران در آن موج مي‌زد.

سالمي افزود: سپانلو يکي از مبارز‌ترين شاعران و بنيانگذار کانون نويسندگان ايران بود. در دوراني که سخن گفتن از چريک‌هاي عرب به هيچ طريق ممکن نبود؛ سپانلو کسي بود که از چريک‌هاي عرب حرف زد و شعر بسيار زيبايي در اين‌باره سرود. البته در آن رژيم به خاطر اين شعر مجازات و به زندان فرستاده شد.

او با بيان اينکه سپانلو از نسل دوم شاعران معاصر است؛ گفت: از کارهاي خوب سپانلو اين بود که براي نخستين بار يک شاعر امروز از نسل دوم بود. اگر بگوييم نيما آغازگر بود و شاملو و اخوان نسل اول بودند؛ سپانلو را مي‌توان از نسل دوم به‌شمار آورد. او کسي بود که منظومه‌سرايي را در ايران باب کرد. اشعار سپانلو خيلي مردمي بود و از مردم بود و براي مردم شعر مي‌سرود. تمام آنچه که مربوط به تهران است در شعر سپانلو وجود دارد.

سالمي با اشاره به اينکه حق سپانلو به آن گونه که مي‌بايست ادا نشد؛ بيان کرد: شايد بتوان گفت سپانلو هم سعدي زمان خود بود. همه رفتند دنبال حافظ و از سعدي غافل شدند. سپانلو هم به همين شکل.

همه دنبال اشخاص ديگر رفتند و از او غافل شدند با اين وجود که سپانلو يکي از پرشعر‌ترين شاعران ايران است و کارهاي بسيار زيبايي دارد و آوانگارد بودن و پيشتازي خاصي که در او وجود داشت از مهم‌ترين مسائل است. سپانلو خيلي حيف شد. با دريغ و درد چند سال بود که با درد زندگي مي‌کرد و آنچنان که بايد و شايد به او رسيگي نکردند وگرنه بيشتر بين ما مي‌ماند.

او در پايان با بيان اينکه هرچه در وصف سپانلو بگويد حق مطلب را ادا نکرده است؛ به خواندن قطعه شعري از سروده‌هاي خودش که قبل از انقلاب، وقتي سپانلو در زندان به‌سر مي‌برد براي او سروده بود، بسنده کرد: مردي که با پياده‌رو‌ها الفت داشت/ و از هجوم سخن مي‌گفت/ اينک سکوت را به تماشا نشسته است/ و بانو، تنديسي از صبوري و تنهايي است/ و شهرزاد لب از سخن فروبسته و قصه نمي‌گويد.


 تازه‌هاي نشر 

"عمليات مرصاد" در نمايشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار سرويس «فرهنگ‌حماسه» ايسنا، اين کتاب را سرتيپ سعيد پورداراب در 168 صفحه به چاپ رسانده است. در اين کتاب عملکرد نيروهاي ارتشي در عمليات مرصاد بيان شده است.

کتاب «عمليات مرصاد» درشمارگان 1000 جلد در نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران عرضه مي‌شود.


عنوان "در هواي دوست"

خاطرات 2 دهه سرپرستي حج آيت‌الله محمدي ري‌شهري منتشر شد

کتاب «در هواي دوست»، خاطرات 2 دهه سرپرستي حج محمد محمدي ري‌شهري است که به رشته تحرير درآمده و از سوي انتشارات دارالحديث چاپ و منتشر شد.به گزارش فارس،‌ کتاب «در هواي دوست»، خاطرات دو دهه سرپرستي حج محمد محمدي ري شهري است که به رشته تحرير درآمده و از سوي انتشارات دارالحديث چاپ و منتشر شد.

آيت الله ري شهري از سال 1370 تا 1388 به عنوان نماينده مقام معظم رهبري و سرپرست حجاج ايراني،(بيست سفر حج) در خدمت حج واهداف بلند اين فريضه مهم اسلامي و زائران خانه خدا بوده است.

چاپ اول کتاب «در هواي دوست»، با شمارگان 1000 نسخه جلد منتشر شده است


"حماسه امام علي" شفيعي را از نشر جمهوري بخواهيد

«حماسه امام علي» سروده مهدي شفيعي از سوي نشر جمهوري در نمايشگاه کتاب به مخاطبان ارائه مي‌شود.خبرگزاري فارس: «حماسه امام علي» شفيعي را از نشر جمهوري بخواهيد. به گزارش فارس، انتشارات جمهوري که در حوزه شعر بيشتر فعاليت دارد، در بيست و هشتمين نمايشگاه بين المللي کتاب با بيش از 250 عنوان کتاب که بيشتر از 60 عنوان آن کتاب هاي چاپ اول اين انتشارات است، شرکت کرده است.مجموعه «حماسه امام علي» سروده مهدي شفيعي مجموعه اي ارزشمند از اشعاري مرتبط با حضرت اميرالمومنين علي عليه السلام است که از ولادت تا شهادت ايشان را دربرمي گيرد.

همچنين کتاب نثر ادبي «نامه هاي بي جواب» اثر مهدي بوشهريان که برنده تنديس سيزدهمين جشنواره ادبي طليعه است نيز در اين نمايشگاه به مخاطبان ارائه شده است.


 نغمه 

مولوي

من توام تو مني اي دوست مرو از بر خويش

خويش را غير مينگار و مران از در خويش


سر و پا گم مکن از فتنه بي‌پايانت

تا چو حيران بزنم پاي جفا بر سر خويش


آن که چون سايه ز شخص تو جدا نيست منم

مکش اي دوست تو بر سايه خود خنجر خويش


اي درختي که به هر سوت هزاران سايه‌ست

سايه‌ها را بنواز و مبر از گوهر خويش


سايه‌ها را همه پنهان کن و فاني در نور

برگشا طلعت خورشيدرخ انور خويش


ملک دل از دودلي تو مخبط گشتست

بر سر تخت برآ پا مکش از منبر خويش


عقل تاجست چنين گفت به تثميل علي

تاج را گوهر نو بخش تو از گوهر خويش


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون