جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3343- تاریخ : 1394/02/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

وزير آموزش و پرورش :
تحصيل 406 هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزي كشور

مدير‌کل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش :
اجراي طرح کاشف با حضور 2 ميليون دانش‌آموز در سراسر کشور

مشاور معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش :
برگزاري آزمون مدارس نمونه دولتي در پايه هفتم؛ «اول خرداد»


كاغذ اخبـار

معاون وزير آموزش و پرورش خبر داد:
آغاز ثبت‌نام پايه اول دبستان از ابتداي خرداد


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 وزير آموزش و پرورش :
 تحصيل 406 هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزي كشور 

 
به گزارش شاپرك، دکتر علي اصغر فاني در شوراي آموزش و پرورش استان سيستان و بلوچستان که در محل سالن جلسات استانداري برگزار شده بود ضمن تبريک ايام ماه رجب و تسليت شهادت امام موسي کاظم (ع) اظهار کرد: نقش معلم در وجود پيامبر عظيم الشان عينيت يافته است چرا که ايشان نمونه ي کامل يک معلم براي زدودن نا آگاهي ها از جامعه بوده است .

وزير آموزش و پرورش خاطر نشان کرد : آموزش و پرورش آينه ي تمام نماي جامعه و آينده کشور است و هزينه کردن در آموزش و پرورش بزرگترين سرمايه گذاري است .

وي افزود : تلاش براي افزايش رتبه هاي زير هزار کنکور وارتقاي بسياري از شاخص ها در استان سيستان و بلوچستان که ماحصل تلاش اين عزيزان است قابل ستايش است .

فاني با اشاره به اينکه شوراهاي آموزش و پرورش در دولت يازدهم بسيار فعال مي باشد گفت : در هر ماه يک بار هر شورا تشکيل مي شود . شوراي آموزش و پرورش مي تواند حلقه همدلي و همزباني دولت و ملت باشد

وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينکه علاقه خاصي نسبت به مردم و استان سيستان وبلوچستان دارم يادآور شد : برنامه ششم توسعه در راه است و از سال 95 بايد اجرا شود . سند توسعه فرصتي براي آموزش و پرورش ايجاد مي کند که مورد حمايت و تاکيد مقام معظم رهبري و رئيس جمهور مي باشد .

وي اضافه کرد : عدالت آموزشي ، کيفيت آموزشي ، تربيت ، توسعه و استاندارد سازي فضاها و بسياري از ديگر بخش ها در اين برنامه توسعه ششم گنجانده شده است .

وزير آموزش و پرورش با تاکيد بر اين که دو محور اصلي در استان سيستان وبلوچستان که بايد به آن بيشتر پرداخته شود فضا و نيروي انساني است تصريح کرد : در نيروي انساني ايجاد پرديس دانشگاه فرهنگيان را در جنوب استان دنبال مي کنيم .چرا که در دولت يازدهم سياست آموزش و پرورش در بحث نيروي انساني پذيرش دانشجو معلم از بوم براي بوم اجرايي شده است .

فاني بيان کرد : تخصيص بيشتر سهميه استخدامي از بين 5 هزار نفر در نظر گرفته شده به استان سيستان وبلوچستان مد نظر است .وي در خصوص تنوع در رشته ها و در استخدام نيرو بر حسب نياز و اولويت رشته گفت : ما در استخدام نيرو بر حسب نياز ، اولويت رشته و موقعيت جغرافيايي را مد نظر خواهيم داشت ، کف معدل و کف نمره در پذيرش نيرو با حساسيت بيشتري دنبال مي شود تا تحقق عدالت آموزشي و توانمندي علمي دانش آموزان مد نظر قرار گيرد.

فاني با اشاره به اينکه در سراسر کشور406 هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزي داريم ياد آور شد : در آموزش و پرورش علي رغم آنکه بودجه مدارس شبانه روزي و طرح روستا مرکزي در سال 93 نسبت به سال 92 دوبرابر شده است اما به سبب هزينه سنگين اسکان ،تغذيه و ديگر امکانات اولويت با توسعه طرح روستا مرکزي و سپس شبانه روزي هاست .

وزير آموزش و پرورش خاطر نشان کرد : ما بر آن هستيم تا پرداخت هاي بيشتري براي همکاران معلمي که شرايط سخت تري دارند را دنبال کنيم . برقراري حق نوار مرزي حدود 40 ميليارد تومان هزينه در بر داشت و از محل صرفه جويي و توزيع و ساماندهي نيروي انساني تامين شد .

فاني افزود: در رابطه با پيشنهاد ايجاد اردوگاه ملي دانش آموزي در سيستان و بلوچستان، در صورت همکاري نمايندگان مجلس از طريق ماده 180 و استانداري از محل اعتبارات عمراني اين وزارتخانه نيز يک سوم اعتبار مورد نياز را تامين مي کند.


 مدير‌کل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش :
 اجراي طرح کاشف با حضور 2 ميليون دانش‌آموز در سراسر کشور 

 مدير‌کل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح کاشف با حضور 2 ميليون دانش‌آموز در سراسر کشور اجرا شد.به گزارش شاپرك، عظيم محبي در جمع معاونان آموزش متوسطه سراسر استان که در تالار ملاصدرا باشگاه فرهنگيان شيراز برگزار شد، گفت: در روز 19 ارديبهشت براي دو ميليون دانش آموز متوسطه اول در سطح کشور طرح کاشف جهت سنجش شايستگي کارآفريني آنها اجرا شد که با تحليل ويژگي‌هاي کار آفريني ، ريسک پذيري، خلاقيت و نوآوري توانستيم، رويکرد تعليم و تربيت را تغيير داده و آنها را در جهت درست آماده کنيم.

مدير‌کل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش اظهارکرد:‌ اين دفتر دو ماموريت را بر عهده دارد، ماموريت نخست نظارت بر اجراي برنامه‌هاي درسي و ماموريت دوم فراهم کردن فرصت‌هاي برابر تحصيل براي دانش آموزان است.وي افزود:‌ برنامه درسي توسط سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي توليد و پس از آن کتب درسي توسط معلمان تدريس مي‌‌شود، نظارت بر تدريس کتب درسي و اجراي برنامه درسي بر عهده دفتر متوسطه اول است که براي تحقق اين اهداف بايد معلمان را توانمند کنيم و براي توانمندي معلمان گروه‌هاي آموزشي فعال شده‌‌اند.مدير‌کل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش گفت:اولويت برنامه هاي حوزه دانش آموزي در سال جديد،توسعه و تقويت مهارت هاي تفکر و پژوهش در ميان دانش آموزان است.محبي با اشاره به اين که جشنواره نوجوان خوارزمي امسال تا مهرماه 94 ادامه دارد، خاطرنشان کرد: هدف از برگزاري جشنواره نوجوان خوارزمي اين است که هر دانش آموزي در مدرسه در يکي از فعاليت هاي پژوهشي شرکت داشته باشد.


 مشاور معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش :
 برگزاري آزمون مدارس نمونه دولتي در پايه هفتم؛ «اول خرداد» 

 مشاور معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش گفت: آزمون مدارس نمونه دولتي، اول خرداد فقط براي ورودي پايه هفتم برگزار مي‌شود. سيد محسن حسيني ارسنجاني مشاور معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در خصوص آزمون مدارس نمونه دولتي اظهارداشت: امسال به دليل اينکه پايه اول متوسطه نداريم در متوسطه دوم اين آزمون برگزار نمي‌شود.

وي ادامه داد: در دوره متوسطه اول نيز مهلت ثبت نام در 15 ارديبهشت تمام شد؛ به اين خاطر که دفترچه‌هاي آزمون به نام اشخاص صادر مي‌شود و بايد اطلاعات کافي در اختيار باشد تا دانش‌آموزان امتحان بدهند و امتحان برگزار شود، مهلت اين آزمون تمديد نشد.

ارسنجاني افزود: در حال پايش و نهايي کردن سوالات هستيم و اول خرداد فقط براي ورودي پايه هفتم امتحان برگزار مي‌شود و براي ميان پايه هيچ کدام از مقاطع متوسطه اول و دوم امسال ورودي نداريم و در متوسطه اول و پايه هفتم امتحان برگزار مي‌شود.


 كاغذ اخبـار 

اضطراب در کلاس درس

قسمت يازدهم

نقش مديران و مسوولان مدرسه

آموزگاران جداي تدريس در کلاس، وظايف اداري نيز به عهده دارند که از آن جمله مي‌توان به ترتيب دادن برگزاري مراسم، کمک به تصميم‌گيري‌هاي مقامات مدرسه و .. اشاره کرد. اين موضوع در حالي است که بسياري از آموزگاران معتقدند اين فعاليت‌ها جزو کارشان محسوب نمي‌شود.

تعارض‌هاي نقشي و ابهامات

آموزگاران اغلب مجبورند در نقش‌هاي مختلفي ظاهر شوند. براي مثال بايد در برابر دانش‌آموز بدرفتار، قاطعيت به خرج دهند و از سوي ديگر ممکن است همين دانش‌آموز بشدت احتياج به حمايت عاطفي داشته باشد. اينجاست که آموزگار تحت تاثير اين تعارض نمي‌تواند در برخورد با مشکل توفيق يابد و در نتيجه گرفتار استرس مي‌شود.

شرايط کاري بد

نبود منابع و مواد لازم، شرايط فيزيکي ضعيف ساختمان مدرسه، نبود حمايت کافي از طرف مدير و کارکنان و عواملي از اين قبيل جزو شرايط کاري بد براي آموزگاران است و از عوامل مهم استرس محسوب مي‌شوند. افزون بر اين کيفيت شرايط کاري بد موجب اثر ذهني منفي آموزگار مي‌شود و مي‌تواند نتايج معکوس داشته باشد.

پيشگيري از استرس

کارهاي زيادي هست که آموزگاران براي مهار کردن عوامل استرس‌زا مي‌توانند انجام دهند که اين اقدامات پيشگيرانه را مي‌توان به 5 دسته تقسيم کرد:

مديريت زمان

داشتن قاطعيت

مهارت‌هاي سازماني

سلامت جسماني

سلامت ذهني

مديريت زمان

ادامه دارد...

منبع: آكا ايران


اعلام نتايج آزمون مدارس سمپاد، تا پايان خرداد ماه

نتايج آزمون ورودي دبيرستان هاي دوره اول استعدادهاي درخشان تا پايان خرداد 94 اعلام مي شود.به گزارش شاپرك،آزمون ورودي دبيرستان‌هاي دور? اول استعدادهاي درخشان سال تحصيلي 95 - 1394 از سوي مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان جوان صبح روز جمعه 25 ارديبهشت ماه در سراسر کشور برگزار شد.

حدود 230 هزار دانش‌آموز واجد شرايط پاي? ششم ابتدايي، در بيش از 1200 حوز? اجرايي در سراسر کشور شرکت کردند و نتايج آن حداکثر تا پايان خرداد ماه 1394 از سوي ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها اعلام خواهد شد.


فعاليت360 مدرس با رويکرد روانشناسي جهت پيشگيري از اعتياد در مدارس

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به فعاليت 360 مدرس با رويکرد روانشناسي جهت پيشگيري از اعتياد در مدارس گفت: سالانه يک ميليارد و 200 ميليون تومان بودجه جهت پيشگيري از اعتياد در مدارس شهر تهران اختصاص داده مي‌شود.به گزارش شاپرك، اسفنديار چهاربند رويکرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر و اعتياد را بسيار موثر دانست و گفت: آموزش و پرورش به‌عنوان يکي از اعضاي شوراي هماهنگي ستاد مبارزه با مواد مخدر است و در محورهاي گوناگون در قالب‌هاي طرح‌هاي مشترک با ساير سازمان‌هاي مرتبط در امر پيشگيري از اعتياد همکاري داريم.

وي با اشاره به اينکه آموزش پيشگيري از اعتياد دانش آموزان در قالب دو برنامه مهم از چندسال پيش آغاز شده است، افزود: آموزش والدين و کارمندان آموزش و پرورش جهت پيشگيري از اعتياد و برگزاري جشنواره جوان سالم از جمله برنامه‌هاي ارائه شده در اين راستا است.

مديرکل آموزش وپرورش شهر تهران با تاکيد بر ضرورت راهکارهاي اجتماعي و فرهنگي جهت پيشگيري از اعتياد بيان کرد: در جلسات آموزش خانواده، هشدارهاي لازم را به خانواده‌ها ارائه مي شود تا آنها را نسبت به مواد مخدر به ويژه مخدرهاي صنعتي و روان‌گردان‌ها آگاه سازيم. خانواده بنيان جامعه به شمار مي رود و در صورت افرايش اطلاعات مردم جهت پيشگيري از اعتياد در خانواده ها و مدارس مس توانيم به نتايج موفقي دست يابيم.چهاربند ادامه داد: رسانه‌هاي جمعي با همکاري ساير نهادها و دستگاه‌ها نقش موثري را در جهت پيشگيري از اعتياد ايفا مي کنند لذا بايد فعاليت آنها بيش از گذشته شود و آموزش و پرورش هم سعي در ارتقاء آموزش‌هاي پيشگيرانه دارد.

وي از اختصاص سالانه بودجه يک ميليارد و 200 ميليون توماني جهت پيشگيري از اعتياد در مدارس آموزش و پروش شهر تهران خبر داد و گفت: در خواست افزايش بودجه جهت گسترش و ارتقاء آموزش‌هاي پيشگيرانه از اعتياد در مدارس داشته‌ايم.

مديرکل آموزش وپرورش شهر تهران با اشاره به فعاليت 360 مدرس با رويکرد روانشناسي گفت: 1700 مدرسه متوسطه اول و دوم در تهران فعال است که در اين ميان 380 مدرسه به طور خاص فعاليت هاي پيشگيرانه از اعتياد در آنها انجام مي‌شود. اين مدارس عمدتا در محلات آسيب پذير واقع شده و آموزش و پرورش توجه جدي نسبت به اين مدارس دارد. چهاربند ضمن ابراز اميدواري از رويکرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: اين رويکرد در صورت همکاري همه نهادها و سازمان‌ها نتايج موثري را در کاهش گرايش به مواد مخدر خواهد داشت.


 معاون وزير آموزش و پرورش خبر داد:
 آغاز ثبت‌نام پايه اول دبستان از ابتداي خرداد 

به گزارش ايسنا، علي زرافشان در همايش ملي هوشمندسازي مدارس که در شيراز برگزار شد به لزوم نگاه يکپارچه به مدل هوشمندسازي مدارس اشاره و عنوان کرد: مديريت مدرسه توسط سيستم يکپارچه دائمي را دنبال خواهيم کرد، چرا که معتقديم فضاي تعليم و تربيت، فضاي تربيت شدن است و فضايي است که دانش آموز در آن بايد فرصت تجربه کردن و آزمون و خطا را ياد بگيرند.

زرافشان با بيان اينکه تصميمات ما بايد با اصول تعليم و تربيت منطبق باشد، گفت: هم‌اينک در 40 هزار مدرسه و 100 هزار کلاس درس طرح هوشمندسازي در حال اجراست که با تصويب تخصيص اعتبار بيشتر تعداد زيادي از مدارس ديگر کشور تا پايان امسال وارد اين طرح خواهند شد. وي همچنين برگزاري همايش ملي هوشمندسازي به ميزباني شيراز را فرصت و بستري مناسب جهت ارائه آخرين دستاوردها و تجربيات اين طرح و تسري الگوهايي کارآمد و مطلوب آن به مدارس کشور دانست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پس از شکل‌گيري دولت يازدهم و تأکيد رياست جمهور مبني بر توسعه اطلاعات و ارتقاي دولت الکترونيک شوراي راهبري فناوري اطلاعات که مدت‌ها قبل تعطيل شده بود، مجددا احيا شد.

زرافشان در بخش ديگري از سخنان خود به چگونگي توسعه اطلاعات در آموزش و پرورش کشور در سال‌هاي اخير اشاره و عنوان کرد: رايانه در ابتدا به عنوان يک ابزار اداري وارد سيستم آموزشي شد و پس از گذشت يک دوره تحت عنوان واحد درسي مقطع متوسطه اعمال و پس از تغييراتي که در حوزه فناوري اتفاق افتاد وارد مرحله‌اي جديد از ابزار مديريت از جمله هوشمندسازي مدارس شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در همايش مديران مدارس متوسطه، فني و حرفه‌اي و کاردانش استان فارس نيز گفت: براي ثبت نام سال تحصيلي جديد، دانش آموزان بين پايه نياز به حضور در مدرسه ندارند. وي با اشاره به ارسال دستورالعمل ثبت نام دانش آموزان به استانها، اظهار کرد: دراين دستورالعمل اعلام شده که دانش آموزان بين پايه براي ثبت نام نياز به حضور در مدرسه ندارند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: اين دانش آموزان توسط مديريت و از طريق سامانه طراحي شده اقدام به نام نويسي در مدارس مي‌کنند.

وي با اشاره به وجود اطلاعات دانش آموزان بين پايه‌اي در مدارس، بيان کرد: با توجه به اين اطلاعات امکان ثبت نام از طريق سامانه سناد وجود دارد.

زرافشان با بيان اينکه بر اساس دستورالعمل‌هاي ارجاعي تنها دانش آموزان پايه ورودي بايد براي ثبت نام مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: در پايه اول ابتدايي و پايه هفتم والدين بايد براي ثبت نام به مدارس مورد نظر مراجعه کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکيد بر اينکه مدارس عادي براي ثبت نام هيچ شهريه‌اي دريافت نمي کنند، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شوراي آموزش و پرورش شهريه فقط در مدارس نمونه دولتي، تيزهوشان و مدارس غيردولتي دريافت مي‌شود.

وي ادامه داد: البته بر اساس برنامه تحصيلي در طول سال، والدين مي توانند براي اجراي برنامه‌هاي متنوع و ارتقاي سطح کيفي آموزشي دانش آموزان مشارکت کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره روند هدايت تحصيلي دانش آموزان دبيرستاني گفت: بر اساس مصوبه شوراي عالي آموزش ‌و پرورش هدايت تحصيلي بر اساس چهار عامل علاقه، استعداد، نيازهاي کشور و امکانات انجام مي‌شود.

وي افزود: از آنجا که امسال آخرين سالي است که ساختار شش - سه - سه را داريم و ورودي به دوره دوم متوسطه را نخواهيم داشت، بنابراين مشمولان هدايت تحصيلي صرفا دانش آموزان پايه اول دوره دوم متوسطه هستند.

زرافشان ادامه داد: بر اساس اين چهار عامل، هر ساله توافق نامه‌اي را با ادارات کل آموزش و پرورش تنظيم و ظرفيتي را براي رشته‌هاي مختلف معين مي‌کنيم تا در مناطق مختلف اعمال شود.

وي گفت: يک تقسيم بندي به جمعيت دانش آموزان در دو شاخه نظري و فني و حرفه‌اي باز مي‌گردد و اکنون 41 درصد دانش آموزان در شاخه فني تحصيل مي‌کنند که بايد مراقبت کنيم اين درصد حفظ و بتدريج ارتقا پيدا کند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه اين نسبت بايد براي شاخه فني و کارودانش بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه شوراي عالي به 48.26 درصد برسد، عنوان کرد: از سوي ديگر تقسيم بندي رشته‌ها در شاخه نظري مورد توجه است و بايد تعادلي در آن برقرار شود. از مجموع محصلان شاخه نظري، 47 درصد در رشته تجربي، 23 درصد در رشته رياضي و 30 درصد در رشته انساني درس مي‌خوانند.

معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: شاخص‌هاي عمومي و اختصاصي مربوط به وظايف حرفه‌اي معلمان، متناسب با تنوع فعاليت در شاخه‌هاي تحصيلي مختلف در دست تدوين است.

وي با اشاره به مصوبه دولت براي اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان گفت: در فضاي مجازي سئوالاتي براي همکاران مطرح شده که آيا شاخص‌هاي رتبه بندي معلمان همانند شاخص‌هاي رتبه بندي اساتيد دانشگاه همچون داشتن مقالات ثبت شده در مؤسسه اطلاعات علمي موسوم به ISI است يا خير؟

زرافشان افزود: اميدواريم اين شاخص‌ها هر چه سريع‌تر تدوين شوند تا اين طرح طبق پيش‌بيني از اول مهرماه امسال منجر به صدور احکام فرهنگيان شود. وي همچنين گفت: والدين دانش آموزان براي ثبت نام فرزند خود در پايه اول بايد از اول خردادماه و حداکثر تا پايان تيرماه به دبستان‌هاي نزديک محل زندگي خود مراجعه کنند تا فرايند سنجش سلامت آنان انجام شود. وي گفت: دانش آموزان پايه هفتم که ورود به دوره اول متوسطه محسوب مي‌شود و همچنين دانش آموزاني که پايه اول متوسطه را با موفقيت طي کرده‌اند و قصد تحصيل در هنرستان‌هاي کاردانش يا فني و حرفه‌اي را دارند بايد براي ثبت نام بعد از پايان امتحانات خود به مدارس مراجعه کنند.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون