جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3343- تاریخ : 1394/02/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)


عكاسخانه
ارگ راين –كرمان

درآمد 40 ميلياردي موزه‌ها در سال 93


اخبـــــــــار


قصار اما...


نگاه


خبر


دنياي عكس
موزه آذربايجان

 عكاسخانه 
 ارگ راين –كرمان


 درآمد 40 ميلياردي موزه‌ها در سال 93 

مدير اداره‌کل موزه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، از پيش‌بيني درآمد 60 ميليارد توماني براي موزه‎ها در سال 94 خبر داد. به گزارش ايسنا، حدود سه سال پيش همزمان با دور نخست افزايش قيمت بليت ورودي موزه‌ها،‌ اولين‌ پيش‌بيني‌ها مربوط به تعداد بازديدکنندگان موزه‌ها و درآمد حاصل از آن را براي سال 93 مطرح کردند و به قول محمدرضا کارگر، درآمد به دست آمده نزديک به رقم پيش‌بيني شده بوده است.

امسال نيز طبق روال سال گذشته باز هم پيش‌بيني کرده‌اند، اما اين‌بار براي يک درآمد بيشتر و احتمالا به شرط تغيير و تحول در بليت موزه‌ها!

محمدرضا کارگر،‌ مدير اداره کل موزه‌ها با اشاره به پيش‌بيني درآمد 40 ميليارد توماني از محل موزه‌هاي زيرنظر سازمان ميراث فرهنگي در سال 93 گفت: درآمد موزه‌هاي زير نظر سازمان ميراث فرهنگي در سال 93 در آستانه‌ 40 ميليارد تومان بود، امسال نيز پيش‌بيني کرديم با انجام يک‌سري تمهيدات، درآمد 60 ميليارد توماني تا پايان سال 94 داشته باشيم.

او مهمترين اين تمهيدات را افزايش قيمت بليت ورودي موزه‌ها با نسبت متفاوت در بناهاي ملي و بين‌المللي دانست.

وي توضيح داد: براساس پيشنهادي که به هيات دولت درباره افزايش قيمت بليت موزه‌ها داده‌ايم، اگر هيات دولت با انجام برخي اصلاحات روي قيمت‌ها موافقت کند‌ و بليت موزه‌ها افزايش داشته باشد،‌ مي‌توانيم به پيش‌بيني‌هاي انجام شده برسيم.

«کارگر» ادامه داد: ‌اگر اين پيشنهاد مورد توافق دولت قرار بگيرد، مراحل مطالعه و بررسي افزايش قيمت بليت موزه‌ها انجام مي‌شود تا بتوانيم مقدار مشخص براي هر موزه را معين کنيم،‌ البته بناهاي تاريخي در سطح جهاني در کشور قطعا قيمت بالاتري نسبت به بناهاي ملي خواهند داشت.

وي نصب و راه‌اندازي سيستم فروش بليت الکترونيکي در کاخ موزه‌هاي بزرگ تهران مانند گلستان، نياوران و سعدآباد را از جمله تمهيدات ديگر در راستاي درآمد 40 ميليارد توماني دانست و ادامه داد: در برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تا پايان سال همه‌ بناها و موزه‌هاي زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز به اين سيستم مجهز مي‌شوند.

مدير اداره کل موزه‌ها استفاده از تجهيزات پيشرفته براي استفاده مردم در موزه‌ها و بناهاي تاريخي مانند بلوتوث و ارائه توضيحات به صورت‌هاي مختلف به گردشگران را از ديگر راه‌هاي جذب گردشگر به موزه‌ها و بناهاي تاريخي دانست و افزود: براي جذب بيشتر مردم و ايجاد علاقه بين آنها با هدف بازديد از بناهاي تاريخي، بايد ديدِ مردم نسبت به اين گونه مکان‌ها را تغيير دهيم و از جمله برنامه‌ريزي‌هاي شده براي اين اقدام، استفاده از تجهيزات پيشرفته در موزه‌هاست.

وي با اشاره به بازگشايي موزه‌ي دوران اسلامي پس از حدود 10 سال در هفته ميراث فرهنگي نيز گفت:‌ از سوي ديگر با ارائه‌ي خدمات‌دهي به مردم در موزه‌ها مي‌توانيم افزايش قيمت بليط موزه‌ها را جبران کنيم.

مدير اداره کل موزه‌ها با ارائه‌ آماري از افزايش ورود بازيدکننده‌ها به موزه‌هاي زيرنظر سازمان ميراث فرهنگي گفت: به طور ميانگين در مقايسه‌ تعداد بازديدکنندگان در نوروز 93 تا نوروز 94،‌ ميانگين بين 7 تا 30 درصد در برخي از اماکن موزه‌اي با افزايش ورود گردشگران مواجه بوده‌ايم، نوروز امسال 10 ميليون نفر بازديدکننده از موزه‌ها و بناهاي تاريخي زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بازدي کردند، که اين آمار با 15 درصد رشد مواجه بوده است.

* از 70 درصد درآمد موزه‌ها چه مقدار آن‌ بازگردانده شد؟

او در پاسخ به اين پرسش که تا کنون چند درصد درآمد موزه‌هاي کشور براساس صحبت رئيس سازمان ميراث فرهنگي به آن‌ها بازگردانده شده است؟ گفت:‌ تا قبل از سال جاري، اين مشکل وجود داشت که درآمد موزه‌ها به خزانه ولت واريز مي‌شد، اما خوشبختانه در سال جاري اين قضيه عملي شد و بخشي از اين درآمد جزو بودجه جاري موزه‌ها قرار گرفتند و هر موزه براساس نيازهايي که دارد‌، آن را هزينه مي‌کند.

همه مي‌گفتند بليت ورودي موزه‌ها ناچيز است!

او احتمال ريزش تعداد بازديد کنندگان موزه‌ها در صورت افزايش قيمت ورودي موزه‌ها را رد کرد و گفت: معتقديم اين اتفاق رخ نمي‌دهد، همه کارشناسان مي‌گفتند بليط ورودي موزه‌هاي ايران ناچيز است! از سوي ديگر اگر گردشگران داخلي امکان پرداخت بليط کامل موزه‌ها را نداشته باشند مي‌توانند از موارد تخفيفي در طول سال استفاده کنند.

استاندار بين‌المللي براي موزه وجود ندارد

او در پاسخ به اين پرسش که استانداردهاي موزه‌اي در کدام يک از موزه‌هاي کشور بيشتر رعايت شده است، نيز گفت: استانداردها چيزي نيستند که به صورت بين المللي تعريف شده باشند. معمولا هر کشوري استاندارد خاص خود را براي موزه‌هايش تعريف مي‌کند‌، در واقع در هر مورد شرايط نگهداري در موزه‌ها براساس استانداردهاي علمي تعريف مي‌شوند. اما يکسري استانداردها مانند نور و حفاظت بايد در همه موزه‌ها يکسان رعايت شوند.


 اخبـــــــــار 

کاخ نياوران با دست پر به استقبال روز جهاني موزه مي رود

به گزارش شاپرك به مناسبت روز جهاني موزه و هفته بزرگداشت ميراث فرهنگي از تعدادي آثار موجود در مخازن کاخ موزه هاي اين مجموعه رونمايي شده و اين آثار براي نخستين بار در معرض ديد عموم قرار مي گيرند.رونمايي از "آثار نقاشي هنرمند يوناني ميچاليس ماکرولاکيس" در موزه جهان نما، رونمايي از «مجمعه هاي مسي» از مجموعه آثار مخازن مجموعه در کوشک احمدشاهي و همچنين رونمايي از تلسکوپ متعلق به دهه 40 خورشيدي در کاخ اختصاصي نياوران از جمله اين آثار است.

نمايشگاه نقاشي «ايران در قاب رنگ» با محتواي تمامي آثار نقاشي موجود در مخازن مجموعه که توسط هنرمندان ايراني و خارجي و با موضوع ايران خلق شده اند در موزه کتابخانه و نمايشگاه «نگارگري» به همراه کارگاه آموزشي با همکاري نگارگران انجمن نگارگري ايران ديگر آثاري هستند که به مناسبت هفته ميراث فرهنگي به نمايش گذاشته مي شوند.

همچنين اين مجموعه با هدف تعامل هرچه بيشتر با مجموعه داران خصوصي نمايشگاه «آگهي هاي فروش خودرو متعلق به دهه 40 و 50 خورشيدي» متعلق به برزو سپاسي را در موزه خودرو برگزار خواهد کرد و نمايشگاه صنايع دستي و سوغات استان هاي ايران و برگزاري کارگاه آموزشي "مرمت آثار تاريخي" از سوي واحد حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران در محوطه ديگر برنامه هايي هستند که به مناسبت روز جهاني موزه تدارک ديده شده اند.

رونمايي از کتاب «موزه و موزه داري در ايران به روايت اسناد» به همراه نشست تخصصي در خصوص صيانت از اسناد موزه ها و ميراث فرهنگي در تاريخ 29 ارديبهشت از ساعت 10 تا 12 اتفاق ديگري است که در اين هفته رقم خواهد خورد و در کنار آن نيز منتخبي از اسناد کتاب ياد شده در نمايشگاهي به مدت يک هفته در معرض ديد علاقه مندان قرار مي گيرد.

همچنين به دليل نامگذاري نخستين روز از هفته ميراث فرهنگي با عنوان "کودک و ميراث فرهنگي" اجراي ورزش زورخانه اي ويژه کودکان با اجراي سيروان نوروزي که به مناسبت بزرگداشت فردوسي از 25 ارديبهشت آغاز شده بود تا 5 خرداد ادامه خواهد داشت و در کنار آن نيز نمايشگاهي از کتاب هاي با موضوع شاهنامه، کتابهاي پارچه اي با موضوع داستان هاي اساطيري شاهنامه و کارگاه هاي آموزش صنايع دستي داير خواهند بود.

بر اساس اين گزارش در طول هفته ميراث فرهنگي، تعطيلي گردشي کاخ موزه هاي مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران لغو شده و تمامي کاخ موزه ها هر روز تا ساعت 18 فعال خواهند بود و با اجراي طرح موزه در شب نيز، با افزايش ساعت کار مجموعه، هرشب دوتا از کاخ موزه ها تا ساعت 21 فعال خواهند بود.

شايان ذکر است تمامي نمايشگاه هاي داير در مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران در هفته ميراث فرهنگي از تاريخ 28 ارديبهشت تا 3 خرداد پذيراي علاقه مندان هستند.


کشف بلندترين ديوار در محوطه هاي اقماري شهر سوخته

ششمين فصل کاوش باستان شناسي در تپه طالب خان سيستان به کشف آثار تاريخي چند هزار ساله از جمله بلندترين ديوار در محوطه هاي اقماري شهرسوخته، پاي پيکرک گاو و ... منجرشد. به گزارش مهر، حسينعلي کاوش سرپرست گروه کاوش افزود: اين پاي پيکرک گاو از جنس سفال به اندازه دو بند انگشت انسان يکي از شاخص ترين آثار کشف در اين فصل است. اين اثر طبيعي ترين اثر هنري است که انسان 4500 ساله تاکنون از خود برجاي گذاشته است، زيرا شکاف سم حيوان و حتي زائده هاي پشت پا به صورت واقع گرا خلق شده و يک شبيه سازي بي نظيري صورت گرفته است.کاوش تصريح کرد : از گمانه لايه نگاري تپه طالب خان يک ديوار خشتي سالم با خشت هاي بزرگ دوره چهار شهر سوخته به دست آمد. ارتفاع اين ديوار 160 سانتي متر است که تاکنون بلندترين ديواري است که باستان شناسان از محوطه هاي اقماري شهرسوخته به دست آورده اند.

کاوش ظروف سفالي سالم، پيکرهاي حيواني از جنس گل فام، گاو کوهان دار از جنس گل پخته، خشت هاي نيمه پخته با اثر انگشت انسان 4500 ساله را از آثار ارزشمند کشف شده در اين فصل از کاوش اعلام کرد.

به گفته او يافته شاخص ديگر اين محوطه، يک شي سفالي بيضي شکل با دو فرورفتگي چشم در قسمت بالاي آن است. در اين فصل از کاوش که مجوز آن توسط رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري صادر شده است، دو اسکلت کودک به شدت آسيب ديده و مقدار زيادي استخوان هاي حيواني به دست آمده است.

کاوش بيان کرد: براي مطالعه و بررسي آثار باستاني کشف شده و مشخص شدن شرايط زيستي و معيشتي انسان هاي تپه طالب خان از متخصصين رشته هاي مربوط کمک گرفته خواهد شد. در اين فصل از کاوش که به مدت يک ماه به طول کشيد و با هدف پژوهش و آموزش دانشجويان جوان باستان شناسي دانشگاه زابل صورت گرفت يک تراشه 5 در 5 متر براي يافتن آثار معماري و يک گمانه2 در 2 متر براي مطالعه لايه هاي فرهنگي ايجاد و حفاري شد که به دليل شرايط سخت جوي و اتمام حفاري ترانشه هاي مذکور به خاک بکر نرسيد.کاوش هاي انجام گرفته در فصل هاي گذشته منجر به کشف بخش هايي از ساختار معماري، پيکرک هاي حيواني و انساني، قطعات سفالينه ها، مهرهاي سنگي، مهره هاي تزييني و ... شده است.


 قصار اما... 

 چه تفاوتي ميان نور و تاريكي است ،وقتي كه در منتهاي هريك هيچ نمي توان ديد . جيسون سانتيگو

منبع :كتاب مكث در عكس


 نگاه 

زنان نام آور ايران زمين

محمد ظهرابي

قسمت سوم و پاياني

آرتميـــــس

نخستين و تنها بانوي درياسالار جهان

آرتميـس يا آرتميـز در لغت به معني راست گفتار بزرگ است.

تاريخ نويسان يونان او را در زيبايي و برجستگي و متانت سرآمد همه زنان آن روزگار ناميده اند. آرتميس نخستين بانويي بود که در حدود 2480 سال پيش فرمان درياسالاري خود را از سوي خشايارشا هخامنشي دريافت کرد. در سال 484 پيش از ميلاد فرمان بسيج دريايي براي شرکت در جنگ با يونانيان توسط خشايارشا هخامنشي صادر شد. آرتميس فرماندار سرزمين کاربه با پنج فروند کشتي جنگي که خود فرماندهي آنها را در دست داشت به نيروي دريايي ايران پيوست. در اين نبرد ايران موفق به تصرف آتن شد. در اين نبرد نيروي زميني ايران از 800 هزار پياده و 80 هزار سواره تشکيل شده بود. نيروي دريايي ايران داراي 1200 کشتي جنگي و 300 کشتي ترابري بود. آرتميس در سال 480 پيش از ميلاد در جنگ سالاميس که بين نيروي دريايي ايران و يونان در گرفت شرکت داشت و دلاوري‌هاي بسياري از خود نشان داد.. او هميشه مورد ستايش دوست و حتي دشمن قرار داشت. اودر نبرد سالاميس در دشوارترين شرايط جنگ با دليري و بي باکي کم مانندي توانست بخشي ازنيروي دريايي ايران را از خطر نابودي نجات دهد. به همين دليل بود که او به افتخار دريافت فرمان دريا سالاري از سوي خشايارشا رسيد. او به خشايار شاه پيشنهاد ازدواج داد که به دلايلي اين ازدواج صورت نگرفت.

آذرناهيــــد

ملكه ملكه هاي امپراتوري ايران در زمان شاهنـــــــشاهي شاپور يكم بنيانگزار سلسله ساساني. نام اين ملكه بزرگ و اقتدارات دولتي او در قلمرو ايــــران در كتيبه هاي كعبه زرتشت در استان فارس بارها امده است و او را ستايـش كرده است.

هلاله - هماي چهر آزاد

پادشاه زن ايراني كه به گفته كتاب ديني و تاريخي

(391 يشتا 274+1 يشتا 2) در زمان كيانيان بر اريكه شاهنشاهي ايران نشست . از او به عنوان هفتـــمين پادشاه كياني ياد شده است كه نامش را "هماي چهر آزاد" و "هماي وهمون" نيز گفته اند.

او مادر داراب بود و پس از "وهومن سپندداتان" بر تخت شاهنشاهي ايران نشست. وي با زيبايي تمام سي سال پادشاه ايران بودنوشتارها زيادي درباره رفتار و کردار او يادشده که او در مدت سي سال پادشاهيش هرگز خطائي نکرده و مردمان در زمان او همواره در آسايش و سلامت زندگي ميکرده اند.


 خبر 

آشنايي با نقش برجسته سر مشهد فارس

نرگس عبدي فر

روستاي سرمشهد از توابع بخش جره و بالاده در 65 کيلومتري جنوب شرقي شهرستان کازرون و 220 کيلومتري شيراز در استان فارس، قرار دارد .سرزمين پيرامون روستاي سرمشهد، از جمله نواحي مورد علاقة دودمان هخامنشي و ساساني بوده است. نقش برجسته بهرام دوم اثر تاريخي منحصر به فردي است که در انتهاي روستاي سرمشهد و در ديواره کوه آغاجري و در ارتفاع 23 متري حجاري شده است. اين نقش برجسته مربوط به پنجمين پادشاه ساساني بهرام دوم مي باشد. در اين اثر زيبا، متاسفانه قسمت‌هاي بيشتر آن از بين رفته است. اين اثر در ابعاد 5/4 در 2 متر مي‌باشد.

نگاره بهرام دوم در سرمشهد براي نخستين بار به وسيله هرتسفلد به دانشمندان شناسانده شد. او اين نگاره را در روز 26 مارس 1924 کشف کرد. بنا بر گزارش او اين نگاره مجلسي است از بهرام دوم که چگونه شيري را کشته است و شير دوم را که بر روي او جهيده است، با شمشير به دو نيم کرده است و همزمان با دست چپ خود شهبانو را در پناه دارد،که با وليعهد و شخصيتي بلند پايه پشت سر او ايستاده است. در سال 1941 نيز هرتسفلد شخص ميان شاه و شهبانو را وليعهد و شخصيت پشت سر شهبانو را وزير اعظم دانست. واندنبرگ و گيرشمن از اين برداشت پيروي کردند. تنها توجه به اين حقيقت که دو شخصيت ميان شاه و شهبانو و به عبارتي پشت شهبانو دست راست خود را به نشانه احترام بلند کرده اند، به خوبي نشان مي دهد که اين دو نمي توانند از اعضاي خاندان شاهي باشند. به اين ترتيب بهرام وليعهد(بهرام سوم) در اين نگاره حضور ندارد. اما چون در بالاي نگاره نبشته بسيار بزرگ کردير به پهناي 27/5 و 78/2 متر آمده است، مي توان گمان کرد که باني آن در نگاره حضور داشته باشد. با اينکه بخش هايي از نگاره آسيب ديده است، در روي کلاه شخصيتي که در ميان شاه و شهبانو شاپوهردختک قرار دارد، به راحتي مي توان نشان قيچي کردير را بازشناخت. بنابراين اين شخصيت کردير است که خود را در ميان شاه و شهبانو انداخته است. شخصيتي را که در پشت سر شهبانو قرار دارد و نگاره اش آسيب ديده است مي توان بيدخش آن هنگام تشخيص داد. احتمال دارد که هنوز در اينجا پاي پاپک در ميان نباشد. چون او بايد تازه در اواخر فرمانروايي بهرام دوم به اين مقام برگزيده شده باشد. در حالي که تاريخ نگاره سرمشهد را بايد پيش از سال 290 دانست. نام بيدخش اين هنگام روشن نيست. شايد او هماني باشد که در نگاره بهرام دوم در نقش رستم آمده است. دست کم شکل کلاه که چنين حکايت مي کند (هينتس، 1385: 284-283).


 دنياي عكس 
 موزه آذربايجان


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون