جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3343- تاریخ : 1394/02/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)


کاشتي براي توقف انتقال سيگنال درد به مغز


توليد جنين جوجه داراي پوزه دايناسور براي نخستين بار


ساخت مچ‌بند هشداردهنده بيهوشي ناشي از گرمازدگي


گنده تر از دروغ


اما خبر


سرمقاله


 کاشتي براي توقف انتقال سيگنال درد به مغز 

محققان سوئدي براي نخستين بار موفق به ساخت يک دستگاه جديد شده‌اند که مي‌تواند مانع انتقال سيگنال‌هاي درد به مغز شود.به گزارش ايسنا، دستگاه جديد کاشتني محققان دانشگاه لينکوپين و مؤسسه کارولينسکاي سوئد براي نخستين بار در جهان به توقف پالس‌هاي درد در مغز موشهاي زنده و آزاد با استفاده از سيگنال‌هاي تسکين درد خود بدن آن‌ها پرداخته است.به گفته محققان، اين پمپ يوني در زمان مناسب به ارسال دوز مناسب از سيگنالهاي تسکين‌دهنده خود بدن به محل ورود سيگنال‌هاي درد به نخاع براي انتقال به مغز پرداخته و بين 5 تا 10 سال آينده ممکن است مورد استفاده باليني قرار بگيرد. اين دستگاه مي‌تواند براي هفت درصد از جمعيت جهان که از دردهاي عصبي مزمن رنج برده و درماني براي آن‌ها شناسايي نشده، بسيار نويدبخش باشد.

همچنين از اين پمپ مي‌توان براي عرضه مواد دارويي به مغز و ساير بخش‌هاي بدن مانند نخاع استفاده کرد. از سوي ديگر، مي‌توان اين دستگاه را به ضربان‌ساز متصل کرد.در حالي که ضربان‌ساز به ارسال پالس‌هاي الکتريکي به قلب مي‌پردازد، پمپ يوني سيگنال‌هاي مسکن خود بدن موسوم به انتقال دهنده‌هاي عصبي را به محل ورود سيگنال‌هاي درد به نخاع ارسال مي‌کند.

اين امر بدان معني است که پالس‌هاي درد هيچ گاه به مغز نخواهند رسيد. در اين حالت، دستگاه به ارسال انتقال دهنده‌هاي عصبي GABA پرداخته که وظيفه طبيعي آن‌ها، مهار محرک‌ها در سيستم عصبي مرکزي بدن است.محققان اين کاشت درماني را با استفاده از الکترونيک ارگانيک ساخته‌اند. اين گروه از مواد از قابليت ترجمه آسان بين سيگنال‌هاي الکترونيکي و زيستي‌شيميايي برخوردارند.با کمک اين پمپ يوني، يونهاي باردار مثبت مي‌توانند در چهار منطقه متفاوت اعمال شوند که با توجه به نقاط دقيقي که پايانه‌هاي عصبي در آنجا با نخاع ملاقات مي‌کنند، انتخاب شده‌اند.

يک جريان الکتريکي از پمپ يون به انتشار ابرمانند انتقال دهنده‌هاي عصبي GABA در اين نقاط خاص از نخاع مي‌پردازد. تاکنون اين مسکن‌ها هيچ گونه عوارض منفي از خود نمايش نداده‌اند.


 توليد جنين جوجه داراي پوزه دايناسور براي نخستين بار 

محققان دانشگاه ييل و دانشگاه هاروارد براي نخستين بار و با استفاده از سرهم‌بندي مولکولي توانسته‌اند جنين‌هاي جوجه داراي پوزه دايناسور را توليد کنند.به گزارش ايسنا، به گفته ديرين‌شناسان و محققان زيست‌شناسي رشد، اين جوجه‌هاي در حال رشد به نمايش چگونگي تکامل يافتن نوک پرندگان پرداخته‌اند.

حدود پنج ميليون سال پيش، به دليل برخورد يک سنگ عظيم فضايي، عصر دايناسورها به پايان رسيد؛ اما همه دايناسورها منقرض نشدند. تحقيقات بسياري در جهت درک چگونگي تکامل يافتن پرندگان از اجداد خزنده‌شان از طريق اکتشافات فسيل‌ها انجام شده است.اين اکتشافات، سرنخ‌هايي را در مورد چگونگي ظهور پر پرندگان و پرواز آن‌ها ارائه کرده‌اند. نوک پرندگان نيز يک ساختار کليدي ديگر است که آن‌ها را از اجداد دايناسور خود متمايز کرده است.دانشمندان به منظور درک چگونگي تکامل يافتن نوک پرندگان، موفق شدند نوک جنين‌هاي جوجه را به پوزه تغيير دهند.

اگرچه اين جوجه‌ها زنده از تخم بيرون نيامدند زيرا دانشمندان بيشتر علاقه‌مند به مشاهده تکامل نوک اين جنين‌ها بودند، نه تولد جوجه‌هاي پوزه‌دار.آن‌ها دريافتند که يک الگوي بيان ژن خاص در پرندگان وجود دارد که پستانداران يا خزندگان عاري از آن هستند. اين بيان ژني خاص به کنترل شکل نوک مي‌پردازد.دانشمندان با معرفي يک مهارکننده براي توقف سيگنال ژنتيکي توليدکننده نوک، توانستند پوزه و شکاف کام شبيه دايناسورها را در جنين‌هاي جوجه بوجود بياورند.


 ساخت مچ‌بند هشداردهنده بيهوشي ناشي از گرمازدگي 

محققان ژاپني يک دستگاه شبيه به ساعت توليد کرده‌اند که مي‌تواند از گرمازدگي کاربر با ارسال پيام هشدار به ديگران جلوگيري کند.به گزارش ايسنا، اين دستگاه که توسط شرکت ژاپني فوجيتسو ساخته شده، دما و نبض بدن را در کنار رطوبت اندازه‌گيري مي‌کند تا جلوي از پادرآمدن کاربر در برابر گرمازدگي را بگيرد.اگر گرما و رطوبت از حد خاصي بگذرد يا کاربر علائمي از ضعف و خستگي نشان دهد، دستگاه يک پيام هشدار را به رايانه‌ براي اعلام بيهوشي احتمالي ارسال مي‌کند.اين دستگاه بيشتر براي افرادي ساخته شده که در محيط‌هاي خارجي مانند ساختمان‌سازي يا کشاورزي مشغول بکار هستند و با واکنش سريع به سيگنال‌هاي هشداردهنده گرمازدگي کار مي‌کند.


 گنده تر از دروغ 

 فوتبال

مهدي بيرنگ

قرار بر اين بود که اگر امير خان قلعه نوعي توان اين را داشت که در داربي بازي استقلال را به نفع خودش به پايان ببرد و پرسپوليس تهران را شکست بدهد بشود نام او را در فهرست مربياني قرار داد که اگر نتوانست تيمش را قهرمان کند اما توانست پرسپوليس را شکست بدهد!

اين جوري مي گويند که امير خان بعد از اينکه در دو بازي رفت و برگشت از تيم پرسپوليس تهران شکست فاحشي خورد به اين نتيجه رسيد که ديگر در مورد فوتبال حرفي به زبان نياورد و برود دنبال کار و زندگي اش!


 اما خبر 

 يادداشت‌هايتان را مديريت کنيد

برنامه هاي بسياري براي کنترل و مديريت يادداشت ها در اسمارت فون ها توليد و عرضه شده اند اما در اين ميان نرم افزار «جي نت» با استقبال بيشتري از سوي کاربران مواجه شده است.

به گزارش مهر، نوشتن يادداشت هاي روزانه مي تواند از فراموشي يا عدم انجام برخي از کارهاي روزانه جلوگيري کند. اکنون اپليکيشن متفاوتي با نام Gnote عرضه شده که با داشتن امکانات و قابليت هاي متفاوت توانسته کاربران بسياري را با خود همراه کند.

از قابليت هاي اين نرم افزار مي توان امکان هم گام سازي ذخيره يادداشت ها با اي ميل، ارسال يادداشت ها به اي ميل و ... را نام برد که ميان بر متفاوتي را در اختيار کاربران قرار مي دهد تا به سادگي بتوانند به يادداشت هاي خود دسترسي داشته باشند. از ديگر ويژگي هاي اين نرم افزار مي توان به مواردي مانند قابليت جستجو، مديريت يادداشت ها، ويرايش، قابليت قفل کردن يادداشت ها يا رمز گذاري، استفاده از فونت ها و رنگ هاي مختلف و ... را نام برد.

اما کاربران براي همگام سازي يادداشت ها با حساب هايي مانند جي ميل و ... بايستي در سايت Gnotes ثبت نام کنند. اين اپليکيشن از قابليت نصب بر پلتفورم هاي اندرويد و iOS را برخوردار است.


 سرمقاله 

داستان نويسي

مهدي طوسي

اگر مبناي پيدايش داستان كوتاه را در ايران يكي بود يكي نبود جمالزاده به حساب بياوريم و حتي اگر توسعاً هدايت را پدر داستان نويسي ايران بدانيم، بيش از چهار دهه گذشت تا اولين كتاب هاي تئوري درباره داستان نويسي ترجمه و تاليف شد.

دو كتاب مهم قصه نويسي از دكتر رضا براهني و هنر داستان نويسي از ابراهيم يونسي جزء نخستين كارهاي مهم در اين زمينه محسوب مي شود. اگرچه اين دو كتاب نيز متاثر از مباحث تئوريك و آراي نظريه پردازان غرب بود اما توانست پاسخگوي نيازهاي علاقه منداني باشد كه در اواخر دهه 40 به داستان نويسي روي آورده بودند. بعدها جمال ميرصادقي با كتاب عناصر داستان و يكي دو كتاب ديگر اين فعاليت ها را گسترش داد، البته نبايد سهم كتاب هاي ترجمه در اين حوزه را در آن سال ها ناديده گرفت از جمله درباره رمان و داستان كوتاه سامرست موام ترجمه كاوه دهگان و همين طور جنبه هاي رمان ادوارد مورگان فورستر ترجمه ابراهيم يونسي.

داستان بلند و داستان کوتاه در ايران سابقه چنداني ندارد و بعداز مشروطيت و در پيوند با فرهنگ غرب در ايران پا گرفت اما قصه‌پردازي و قصه گويي در ايران زمينه اي گسترده و قابل ملاحظه داشته است. قصه، تاريخچه اي بسيار قديمي دارد. در يونان، مصر، چين باستان و ساير کشورهاي ديگر قصه هاي بسياري وجود داشته است.

در ايران نيز سابقه قصه گويي به پيش از اسلام مي رسد چنانچه نقالي و قصه گويي در ايران همان نقش ادب نمايشي در يونان باستان و اروپا را داشته است. طبقه اي به نام داستانگزاران در کوچه و بازار مردم را به دور خود جمع کرده و براي آنان قصه مي گفتند. در دوره اسلامي نيز اين سنت فرهنگي همچنان ادامه داشت، اگرچه اکثريت مردم سواد خواندن و نوشتن نداشتند. اما از شنيدن شعر و قصه محروم نبودند. از قصاصان و داستانگزاران خراسان در دوره فردوسي آزاد سرو سيستاني در مرو و ماخ پير در خراسان بود که در مقدمه شاهنامه ابومنصوري از آنان نام برده شده است. به هرحال همين روايات شفاهي کهن در دوره اسلامي اندک اندک تحرير شد و اساس و بن مايه آثار بزرگ ادب کلاسيک ايران گشت. چنانچه در تاريخ آمده است پادشاهان و امراي ايران و هند نيز به شنيدن قصه رغبت بسيار داشتند.

مخصوصا از قرن نهم به بعد در دربار آنها کساني به نام دفترنويس، داستان هاي شفاهي را در دفتري مي نوشتند و برايشان مي خواندند و انعام مي گرفتند. و اين سنت تا دوره قاجار ادامه داشت. در تاريخ آمده است که قصه امير ارسلان رومي را نقيب الممالک، نقال باشي دربار ناصرالدين شاه، شب ها براي شاه حکايت مي کرد تا شاه به خواب مي رفت. هرچند که از دوره ساسانيان، داستان هاي منثوري در دست است و بعداز اسلام هم از اين نمونه کم نيست اما به طور کلي مي توان گفت که داستان پردازي ادبي در ايران بعداز اسلام کار شاعران بود و داستان هاي قديم ما غالباً منظومند.

زيرا اعتقاد براين بودکه وزن و قافيه داستان ها را شيرين تر، هنري تر و ماندگارتر مي کند. چنانچه فخر الدين اسعد گرگاني از شاعران داستان پرداز ويس ورامين مي گويد:

فسانه گر چه باشد نغز و شيرين

به وزن و قافيه گردد نوآيين

اما قصه ها نيز همچون ديگر گونه هاي ادبي سير تکاملي خود را طي نمودند و در شکل منثور يا منظوم با موضوعاتي خاص ناقل اهداف و پيام هاي بزرگان زمان خود گشتند. به طورکلي مي توان قصه ها را به صورتهاي اساطيري، عرفاني، تاريخي، فلکوريک، رمزگونه، (سمبوليک) و... تقسيم بندي کرد. قصه ها شکلي ساده و ابتدايي دارند و ساختمان نقلي و روايتي زبان اغلب آنها نزديک به گفتار و محاوره عامه مردم و پر از اصطلاحات، لغات و ضرب المثل هاي عاميانه است به دليل ظرفيتي که هم اکنون در زبان فارسي درحال کشف شدن است، ظرفيتي که در آن زبان قابل انعطاف زندگي جاي خود را به زبان کليشه اي ادبي داده است، قصه بهترين جلوه گاه زبان و ادب فارسي است؛ زيرا با انعکاس دادن زبان و زندگي مردم اجتماعي ترين شکل ادبي را به خود اختصاص داده است. در قصه به شکل امروزي بر خلاف قصه هاي قديم، شاهد حرکتي از کل به سوي جزء اثر از بي زماني به سوي زمان و از بي مکاني به سوي مکان هستيم. به اين معنا که در قصه هاي قديمي شخصيت ها در يک فضاي کلي به نقش آفريني مي پردازند و قصه نويس معنا و مفهومي کلي را در قالب رفتارها و کنش هاي خاص شخصيت هاي قصه بيان مي کرد اما به زواياي مختلف روحي و دروني افراد قصه و توصيف عيني و ذهني محيط پيراموني قصه نمي پرداخت از اين رو مخاطب فقط با دنياي بيروني شخصيت هاي قصه يعني برخوردها و رفتار و گفتار متقابل هريک از آنها باهم در تعامل بود و از دنياي درون آنها که شامل احساسات، انديشه ها، دغدغه ها، گفتارهاي دروني اطلاعي نداشت.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون