جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3332- تاریخ : 1394/02/13 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

وزير آموزش و پرورش:
ابلاغ مجوز استخدام 5 هزار نيروي انساني بالاي ليسانس به زودي

وزير آموزش و پرورش:
مشکلات بيمه و درمان دانش آموزان حادثه درودزن را با جديت پيگيري مي کنم


تجديد نظر در متون کتاب‌هاي درسي


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 وزير آموزش و پرورش:
 ابلاغ مجوز استخدام 5 هزار نيروي انساني بالاي ليسانس به زودي 

 
وزير آموزش و پرورش با تاکيد بر ضرورت ساماندهي و بهسازي نيروي انساني در آموزش و پرورش گفت: مجوز استخدام 5 هزار نيروي انساني بالاي ليسانس صادر شده و به زودي ابلاغ مي‌شود.به گزارش شاپرك، علي اصغر فاني از صدور مجوز استخدام 5 هزار نيروي انساني بالاي ليسانس خبر داد و اظهار کرد: نيروي انساني در آموزش و پرورش ساماندهي و بهسازي مي‌شود. وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه «در اين استخدامها اولويت با فرزندان فرهنگيان است»، افزود: افرادي که در آموزش و پرورش استخدام مي شوند به مدت يک سال در دانشگاه فرهنگيان آموزش مي‌بينند و براي آنها گواهينامه معلمي صادر مي‌شود.

فاني ضمن انتقاد از عدم توازن استخدام‌ها در مناطق محروم و برخوردار تصريح کرد: براي استخدام نيروي انساني متناسب با نياز خود اقدام مي‌کنيم و اين استخدام‌ها بر مبناي رشته، جنسيت و جغرافيا صورت خواهد گرفت.

وي با بيان اينکه در استخدام‌هاي گذشته هيچ تفکر و تدبيري حاکم نبوده است، اذعان داشت: استخدام‌ها در گذشته بدون فکر، برنامه‌ريزي، تدبير و تعقل صورت گرفته و ما را با مشکل مواجه کرده است. افرادي که در آموزش و پرورش استخدام مي شوند به مدت يک سال در دانشگاه فرهنگيان آموزش مي‌بينند و براي آنها گواهينامه معلمي صادر مي‌شود.

فاني با بيان اينکه «ميانگين فعاليت معلمان در نقاط محروم کمتر از 2 سال است» افزود: متاسفانه در برخي مناطق تعدد نيرو داريم و در مناطقي نيز با کمبود نيروي انساني مواجه هستيم.

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: مشکلات موجود در آموزش و پرورش را نمي شود يک شبه و يک ساله حل کرد، راه حل آموزش و پرورش زمان بر است و در يک بازه زماني 5 ساله حل خواهد شد.

وي اعلام کرد: نظام رتبه بندي معلمان هم در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته و سطح امتيازات نيز به 1300 افزايش يافته است. در اين رتبه بندي ، افزايش شايستگي و مهارتهاي معلمان نيز مورد تاکيد بوده است.

وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه تا خرداد 92 به عنوان يک معلم در کلاس درس حاضر مي‌شدم، افزود: با مسائل و مشکلات مختلف موجود در آموزش و پرورش آشنا هستم.

وي با اشاره به ضرورت اجراي سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش اظهار کرد: اين طرح از سال 82 در آموزش و پرورش کليد خورد و در سال 91 به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد.

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: اين سند يک سند بالادستي و راهنماي عملي براي آموزش و پرورش است.

فاني با بيان اينکه «در سند تحول بنيادين تربيت دانش آموزان ، به استناد فلسفه تعليم و تربيت اسلامي در قالب 6 ساحت مورد توجه قرار گرفته است »گفت: ساحت اول در قالب تربيت علمي و فناورانه است و ساحت دوم نيز شامل تربيت ديني و اخلاقي مي شود. وي افزود: دانش آموزان بايد به مسائل علمي و آموزشي توجه داشته باشند اما آنچه که به تربيت همه جانبه کمک مي‌کند، تربيت اخلاقي است و بنا به فرمايشات رئيس جمهور يکي از خلاء هايي که در جامعه احساس مي شود خلاء اخلاقي است.

وزير آموزش و پرورش ساحت سوم را در قالب تربيت بدني عنوان کرد و اذعان داشت: بايد به رشد سلامت دانش‌آموزان در مدرسه توجه جدي کرد، قرار نيست تحصيل تک ساحتي باشد.

وي تربيت اجتماعي، سياسي، تربيت اقتصادي و ساحت هنري و زيباشناختي را از ديگر ساحت هاي مورد توجه در سند تحول بنيادين عنوان کرد و گفت: دانش‌آموزان بايد احساس و حس زيبايي شناختي داشته باشند و بتوانند در آينده به اقتصاد کشور کمک کنند.


 وزير آموزش و پرورش:
 مشکلات بيمه و درمان دانش آموزان حادثه درودزن را با جديت پيگيري مي کنم 

 وزير آموزش و پورش گفت: از طريق وزير بهداشت و درمان و وزير تعاون مشکلات بيمه و درمان دانش آموزان حادثه درودزن را با جديت پيگيري مي کنم.به گزارش شاپرك، دکتر علي اصغر فاني درديدار با دانش آموزان حادثه ديده درودزن، در اردوگاه شهيد دستغيب شيراز، با تاکيد بر ضرورت حل مشکلات اين دانش آموزان اظهار داشت: دانش آموزان حادثه ديده درودزن خواستار تسريع در روند درمان، وضعيت اشتغال و بيمه خود هستند که اين موضوعات را ازطريق وزارت خانه هاي بهداشت، درمان و تعاون پيگيري خواهم کرد.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به وضع اشتغال فارغ التحصيلان در کشور تصريح کرد: ارتقاي کيفي سطح آموزش اين دانش آموزان ضامن اشتغال آنهاست.وي ادامه داد: هر کاري براي اين دانش آموزان نجيب انجام شود کم است، بنابراين براي حل مشکلات اين دانش آموزان بايد تلاش کرد.


 تجديد نظر در متون کتاب‌هاي درسي 

 مديرکل دفتر تأليف کتاب هاي درسي ابتدايي و متوسطه نظري از تجديد نظر در متون کتاب‌هاي درسي خبر داد. به گزارش مهر؛ محمود اماني طهراني گفت: به طور معمول هر کتاب درسي هر 5 سال يکبار بايد مورد تجديد‌نظر اساسي قرار گيرد و هر 10 سال يکبار کتاب جديد التأليف، جايگزين کتاب قبلي شود، که البته در اين قاعده ممکن است استثناء هم باشد. زيرا از کهنه‌شدن مطالب درسي بايد جلوگيري شود و همچنين عکس‌هاي کتاب‌ها بايد به‌روز باشد. به عنوان مثال اگر بخواهيم درباره تهران امروز نوشته‌اي داشته باشيم، بايد با خودداري از عکس‌هاي قديمي، تصاوير جديدي از تهران را چاپ کنيم.

وي با تأکيد بر اهميت طراحي و گرافيک کتاب‌هاي درسي مي‌افزايد: يکي از مسئوليت‌هاي گروه‌هاي درسي، بازنگري‌هاي مستمر و مراقبت دائم از محتواي کتاب‌هاي درسي است تا به محض آگاهي از دانش‌ جديد، مطالب آن وارد کتاب‌ها شود. به عنوان مثال، بعد از پديد‌آمدن زيست شناسي مولکولي، در اين درس بازنگري صورت گرفت و زيست‌شناسي دوره متوسطه به ويژه سال آخر پيش دانشگاهي، منطبق با علم روز و زيست شناسي ملکولي شد.

اماني افزود:همچنين مسايل روز و پاسخگويي به شبهات و آموزه‌هاي ديني و نيازهاي روز آن، مورد توجه قرار مي‌گيرد و يا در کتاب درسي تاريخ به موضوع نهضت بيداري اسلامي هم پرداخته شده است.


 كاغذ اخبـار 

مديرکل نظارت بر نشر و توزيع مواد آموزشي اعلام کرد

توزيع 100 عنوان کتب درسي همراه با لوح فشرده آموزشي در سال تحصيلي جديد

مديرکل نظارت بر نشر و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه امسال 100 عنوان کتاب درسي همراه با لوح فشرده آموزشي توزيع مي‌شوند گفت:‌ شمار کتب درسي امسال حدود 125 ميليون جلد و 916 عنوان است.

ليدا نيک روش در گفت‌وگو با (ايسنا)، با بيان اينکه کتب جديدالتاليف پايه پنجم و نهم اواخر ارديبهشت ماه زير چاپ مي‌روند، اظهار کرد: مشکلي براي توزيع کتب نخواهيم داشت و کتاب‌ها تا شهريورماه به دست دانش آموزان مي‌رسند.

وي افزود: کتب ابتدايي صد در صد طبق آمار سامانه ثبت نام الکترونيکي دانش آموزان (سناد) آماده و در استان‌ها توزيع شده است. همچنين تا 10 روز آينده کتب پيش دانشگاهي نيز به استان‌ها ارسال خواهد شد.

مديرکل نظارت بر نشر و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام اينکه شمار کتب درسي امسال حدود 125 ميليون جلد و 916 عنوان است، درباره آماده سازي و توزيع لوح‌هاي فشرده آموزشي نيز گفت: لوح‌هاي فشرده همراه با کتب درسي توزيع خواهد شد. بر اين اساس بيش از 100 عنوان کتاب درسي همراه با لوح فشرده آموزشي توزيع خواهند شد که لوح ‌هاي فشرده پايه پنجم و نهم جديد هستند.


مديرکل دفتر آموزش‌ فني و حرفه‌اي آموزش و پرورش:

ساختار جديد نظام آموزش متوسطه از سال 95 اجرايي مي‌شود

مديرکل دفتر آموزش‌ فني و حرفه‌اي آموزش و پرورش کشور از اجرايي شدن ساختار جديد نظام آموزش متوسطه از سال آينده خبر داد. به گزارش (ايسنا)، محسن حسيني مقدم در همايش ملي رشته مکانيک خودرو، همچنين از اختصاص 26 ميليارد تومان بودجه به بخش تجهيزات هنرستان ها در سالجاري خبر داد و افزود: اولويت اصلي تخصيص اين بودجه به رشته مکانيک خودرو و بعد از آن به رشته کامپيوتر در هنرستان‌ها است.

حسيني مقدم با بيان اينکه بخش عمده بودجه ها به رشته مکانيک خودرو اختصاص يافت، اضافه کرد: بر اين اساس همه هنرستان‌ها موظف شدند، حداقل دو يا سه قطعه موتور خودرو پرايد، پژو و يا سمند تهيه کنند و در اختيار کارآموزان خود قرار دهند؛ چرا که در رشته مکانيک خودرو آينده تضميني وجود دارد.

حدود 700 هزار نفر از دانش آموزان در هنرستان‌هاي کشور تحصيل مي کنند

وي اظهار کرد: در حال حاضر حدود 700 هزار نفر از دانش آموزان در پايه دوم و سوم متوسطه هنرستان‌هاي کشور تحصيل مي‌کنند که 40 درصد از آنان در مقطع دوم متوسطه هستند.

حسيني مقدم با بيان اينکه در حال حاضر 13 رشته مهارتي در هنرستان‌هاي کشور تدريس مي‌شود، تصريح کرد: براساس شاخص‌هاي اصلي آموزش و پرورش، ارزشيابي سهم هنرستاني‌ها 48.26 درصد پيش بيني شده که چنانچه بخواهيم به اين سهم برسيم به تلاش و همکاري هاي زيادي نياز داريم؛ اما در محتواي کتب درسي حرف هاي زيادي وجود دارد که بايد اعمال شود.

وي تصريح کرد: با وجود همه محدوديت ها و موانع، کشور نياز فراواني به توسعه پايدار و اشتغال دارد به همين منظور جايگاه و اهميت محيط هاي هنرستاني براي همه مسلم و ثابت شده است.

حسيني مقدم يادآور شد: در مجموعه آموزش و پرورش افرادي در کشور به هنرستان ها به عنوان مکاني آموزشي اما هزينه بر نگاه مي کنند در حاليکه اين مکان آموزشي جزو ضروريات محسوب مي شود. مديرکل دفتر آموزش‌ فني و حرفه‌اي آموزش و پرورش با تاکيد بر اينکه رشته مکانيک خودرو ششمين رشته پرطرفدار در کشور است، افزود: در کشور 10 درصد دانش آموزان در رشته مکانيک خودرو در شاخه هاي فني و حرفه اي و کارو دانش تحصيل مي کنند.

حسيني مقدم با اشاره به سن اشتغال در کشور گفت: طبق آمار سن اشتغال 10 سال بوده، اما بهترين زمان براي اينکه جوانان و نوجوانان مهارتي را ياد گرفته و بتوانند آن را در جامعه کاربردي کنند بين 14 تا 17 سالگي است.

وي با بيان اينکه آموزش و پرورش در کشور متولي اشتغال نيست، اظهار کرد: ما مدعي نيستيم که با آموزش هاي هنرستاني همه را وارد بازار کار مي کنيم، فارغ التحصيلان به ويژه در رشته هاي فني و حرفه اي و کار و دانش بايد نه تنها در جامعه توانايي کار کردن داشته باشند بلکه بايد به نوعي کارآفريني کرده و ديگران را نيز به بازار کار دعوت کنند. وي اضافه کرد: ما بايد به دانش آموزان هنرستان ها توانايي و جرأت کار کردن را بياموزيم تا زمانيکه کاري به آن ها پيشنهاد مي شود ترس و واهمه نداشته باشند.

حسيني مقدم در ادامه تصريح کرد: طبق آخرين سرشماري در سال 90، حدود 37 درصد فارغ التحصيلان کار و دانش و 45 درصد فارغ التحصيلان فني و حرفه اي به صورت مستقيم بعد از ديپلم وارد بازار کار مي شوند؛ در صورتيکه در شاخه نظري اين امکان براي افراد وجود ندارد. مديرکل دفتر آموزش‌ فني و حرفه‌اي آموزش و پرورش افزود: در مقاطع ليسانس و فوق ليسانس رشته هاي فني و حرفه اي 20 ميليون نفر ساعت وجود دارد که متولي آموزش هاي مهارتي براي اين قشر هستند. حسيني مقدم در ادامه تصريح کرد: نگرش بعضي از خانواده ها اين بوده که شخصيت جوانان تنها با ورود به دانشگاه شکل مي‌گيرد که اين تصور اشتباه است چرا که آموزش در هنرستان ها مي‌تواند مهارت هاي خوبي را به دانش آموزان براي وارد شدن به بازار کار آموزش دهد. مديرکل دفتر آموزش‌ فني و حرفه‌اي آموزش و پرورش در پايان گفت: دبيرخانه مکانيک خودرو به علت فعالسازي همه استان ها هر سه سال يکبار در يک استان برگزار مي شود و حدود چهار سال بوده که به علت ميزباني خوب و مناسب در استان همدان برقرار است و پيش بيني شده که تا دو سال آينده نيز در اين استان ماندگار باشد.


 از گوشه و كنار 

تعداد معلمان نمونه در سطح منطقه استان و كشور مشخص شد

 در سال تحصيلي 94-93 ، 18 هزار و 493 معلم شامل 12 هزار و 788 معلم منطقه‌اي، 661 معلم استاني و 44 معلم کشوري انتخاب شدند.به گزارش فارس، در سال تحصيلي 94-1393 ، 18 هزار و 493 نفر به عنوان معلم نمونه در کشور انتخاب شدند که شامل 12 هزار و 788 معلم در سطح مناطق، 661 معلم در سطح استان و 44 معلم در سطح کشور است.

بر اين اساس استان آذربايجان شرقي داراي 552 معلم نمونه است که شامل 489 معلم در سطح منطقه، 31 معلم در سطح استان و 2 معلم کشوري است؛ استان آذربايجان غربي داراي 522 معلم نمونه شامل 496 معلم در سطح منطقه، 25 معلم در سطح استان و يک معلم کشوري است.

در استان اردبيل 250 معلم به عنوان نمونه انتخاب شدند که شامل 235 معلم در سطح منطقه، 14 معلم در سطح استان و يک معلم کشوري است؛ در استان البرز 292 معلم نمونه شامل 274 معلم در سطح منطقه، 17 معلم در سطح استان و يک معلم در سطح کشور انتخاب شدند همچنين در استان اصفهان 829 معلم نمونه شدند که شامل 793 معلم در سطح منطقه، 34 معلم در سطح استان و يک معلم در سطح کشور است.

در استان ايلام 207 معلم به عنوان نمونه انتخاب شدند که شامل 198 معلم در سطح منطقه، 8 معلم در سطح استان و يک معلم در سطح کشور است؛ در استان بوشهر 224 معلم نمونه شامل 213 معلم در سطح منطقه، 10 معلم در سطح استان و يک معلم در سطح کشور انتخاب شدند و همچنين در شهر تهران 715 معلم نمونه انتخاب شدند که شامل 673 معلم در سطح منطقه، 40 معلم در سطح استان و 2 معلم در سطح کشور است. شهرستانهاي تهران 705 معلم نمونه شامل 672 معلم در سطح منطقه، 31 معلم در سطح استان و يک معلم کشوري دارد؛ استان خراسان جنوبي داراي 231 معلم نمونه شامل 220 معلم در سطح منطقه، 10 معلم در سطح استان و يک معلم کشوري است. همچنين استان چهار محال و بختياري داراي 237 معلم نمونه شامل 224 معلم در سطح منطقه، 12 معلم در سطح استان و يک معلم کشوري است.

خراسان رضوي داراي يک هزار و 122 معلم نمونه بوده که شامل 1065 معلم در سطح منطقه، 54 معلم نمونه در سطح استان و 3 معلم نمونه کشوري است؛ خراسان شمالي داراي 257 معلم نمونه است که 245 نفر در سطح منطقه، 11 نفر در سطح استان و يک نفر در سطح کشور برگزيده شدند و استان خوزستان 690 معلم نمونه شامل 648 معلم نمونه در سطح منطقه، 40 معلم در سطح استان و 2 معلم کشوري دارد.

استان زنجان داراي 250 معلم نمونه شامل 238 معلم در سطح منطقه، 11 معلم در سطح استان و يک معلم کشوري است؛ استان سمنان 163 معلم نمونه شامل 156 معلم در سطح منطقه، 6 معلم در سطح استان و يک معلم کشوري دارد و استان سيستان و بلوچستان نيز داراي 446 معلم نمونه شامل 422 معلم در سطح منطقه، 23 معلم در سطح استان و يک معلم کشوري است.

در استان فارس 858 معلم نمونه حضور دارند که شامل 809 معلم نمونه در سطح منطقه، 46 معلم نمونه در سطح استان و 3 معلم نمونه کشوري است؛ استان قزوين که داراي 237 معلم نمونه است داراي 225 معلم در سطح منطقه، 11 معلم در سطح استان و يک معلم در سطح کشور است و استان قم نيز داراي 190 معلم نمونه شامل 179 معلم در سطح منطقه، 10 معلم در سطح استان و يک معلم در سطح کشوري است، همچنين استان کردستان 325 معلم نمونه دارد که شامل 305 معلم در سطح منطقه، 18 معلم در سطح استان و 2 معلم در سطح کشور است.

در استان کرمان 584 معلم به عنوان نمونه برگزيده شدند که شامل 552 معلم نمونه در سطح منطقه، 30 معلم نمونه در سطح استان و 2 معلم نمونه در سطح کشور است؛ استان کرمانشاه داراي 419 معلم نمونه بوده که شامل 399 معلم در سطح منطقه، 15 معلم در سطح استان و يک معلم کشوري است؛ استان کهگيلويه و بويراحمد که داراي 235 معلم نمونه است که شامل 234 معلم در سطح منطقه، 10 معلم در سطح استان و يک معلم کشوري است.

در استان گلستان 290 معلم بعنوان برگزيده انتخاب شدند که شامل 274 معلم در سطح منطقه، 15 معلم در سطح استان و يک معلم سطح کشوري است؛ استان گيلان داراي 433 معلم نمونه شامل 410 معلم نمونه در سطح منطقه، 22 معلم نمونه در سطح استان و يک معلم نمونه در سطح کشور است.

در استان لرستان نيز 437 معلم به عنوان نمونه انتخاب شدند که شامل 416 معلم نمونه در سطح منطقه، 20 معلم نمونه در سطح استان و يک معل مرنمونه در سطح کشور است.

استان مازندران داراي 654 معلم نمونه است که شامل 624 معلم نمونه در سطح منطقه، 28 معلم نمونه در سطح استان و دو معلم کشوري است؛ استان مرکزي داراي 272 معلم نمونه شامل 260 معلم در سطح منطقه، 11 معلم نمونه در سطح استان و يک معلم نمونه کشوري است همچنين در استان هرمزگان 308 معلم به عنوان برگزيده انتخاب شدند که 291 نفر در سطح منطقه، 16 معلم نمونه در سطح استان و يک معلم نمونه در سطح کشور برگزيده شدند.

استان همدان داراي 366 معلم نمونه شامل 347 معلم در سطح منطقه، 18 معلم نمونه در سطح استان و يک معلم نمونه در سطح کشور است؛ در استان يزد نيز 223 معلم نمونه انتخاب شده است که شامل 212 معلم در سطح منطقه، 10 معلم در سطح استان و يک معلم کشوري است.

از 13 هزار و 493 معلم نمونه در کشور، 6 هزار 864 معلم زن در سطح منطقه با 53.7 درصد، 5924 معلم مرد در منطقه با 46.3 درصد، 250 معلم زن در استان با 37.8 درصد، 411 معلم مرد در استان با 62.2 درصد، 13 معلم زن در کشور با 29.5 درصد و 31 معلم مرد با 70.5 درصد انتخاب شدند.

همچنين در مجموع، 7127 معلم زن با 52.8 درصد و 6366 معلم مرد با 47.2 درصد در سال جاري به عنوان معلم نمونه انتخاب شدند.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون