جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3332- تاریخ : 1394/02/13 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)


مي خواهم بگويم نه!


آشنايي با بازي محلي کلاه پرک


مشاهير


آموزشي


رصد خانه


آيينه شهر


 مي خواهم بگويم نه! 

 قسمت دوم

به مثال زير دقت کنيد:

مادر: «اگر بخواهي شب‏ها دير به منزل بيايي، ممکن است دوباره مريض شوي».

دختر: «مادر! شايد حق با شما باشد» يا «احتمالاً درست مي‏گوييد» يا «قبول دارم؛ اگر تا ديروقت بيرون نمي‏ماندم، احتمالاً بيشتر مي‏خوابيدم».

ج) مي‏توانيم واقعيات موجود در گفته‏هاي منطقي را که مردم از آن براي سلطه‏جويي بر ما استفاده مي‏کنند، قبول کنيم (توافق با اصول).

به طور کلي، در اين روش، فرد در برابر انتقاد سلطه‏جويانه، با پذيرفتن واقعيت، پذيرفتن اصول يا پذيرفتن اشتباه روبه‏رو مي‏شود. براي اين منظور، مي‏توان از فردي خواست تا درصدد انتقاد از پوشش، نحوه غذا خوردن، خصوصيات اخلاقي و... ما برآيد و ما با همين روش با او برخورد کنيم. در واقع، در اين گونه تمرينات، شما ياد مي‏گيريد که دقيقا روي حرف انتقاد کننده فکر کنيد و ياد مي‏گيريد که شنونده خوبي باشيد و به جاي پيشداوري نسبت به کلمات انتقاد کننده، به آنها آن طور که هست توجه کنيد.

6) تأييد منفي

براي نشان دادن قاطعيت بيشتر در زندگي با ديگران، بايد بتوانيم با انتقاد ديگران روبه‏رو شويم. گاهي ممکن است اشتباهاتي از ما سر بزند. براي برخورد درست با اشتباهاتي که مي‏کنيد، بايد به روشي تجهيز شويد و بدانيد که اشتباه، تقصير نيست. اگر در مواجهه با اشتباه، به شيوه قاطعيت مجهز نباشيد، تحت تأثير احساس تقصير و اضطراب از ناحيه ديگران، زير سلطه مي‏رويد و يا حالت تدافعي مي‏گيرد و منکر اشتباه خود مي‏شويد و به اصطلاح، براي عقب نماندن، شما هم از انتقاد کننده، انتقاد مي‏کنيد و در هر حال، حال و روزتان از آن چه هست، بدتر مي‏شود.

واکنش درست در برابر اشتباه چيست؟ خيلي ساده است؛ اشتباه، جز اشتباه، چيز ديگري نيست و بايد آن را به همين شکل بپذيريد. نام اين روش، «تأييد منفي» است و براي مواجهه حساب شده با اشتباه، مي‏توان از آن استفاده کرد. اگر اشتباهي مرتکب شده، با عکس‏العمل خصمانه‏اي روبه‏رو شديد، خيلي ساده آن را قبول کرده، انتقاد کننده را تأييد کنيد؛ مثلاً اگر کسي گفت: «خوب پيشرفت نمي‏کني»، در پاسخ بگوييد: «بله، حق با شماست؛ جديت لازم را به خرج ندادم» (تأييد منفي).

در انتقاد به شايستگي‏ها، عادت‏ها و يا وضع ظاهرمان هم مي‏توانيم با اين روش مواجهه شويم. به مثال زير دقت کنيد:

انتقاد کننده: «علي! درست نيست آدمي با شخصيت تو، اين طوري راه برود».

علي: «بله، خودم هم متوجه شده‏ام که بدجوري راه مي‏روم» (تأييد منفي).

انتقاد کننده: «چرا موهاي سرت را زياد کوتاه کردي؟ اصلاً بهت نمي‏آيد».

شما: «بله، کار مضحکي کردم؛ خودم هم خوشم نمي‏آيد». (تأييد منفي).

نکته مهمي که بايد متذکر شد، اين است که در مسائل حقوقي و جسماني، از اين روش استفاده نکنيد. اگر کسي به شما بگويد: «چرخ اتومبيل شما از روي پايم گذشت»، واکنش مناسب اين نيست که بگوييد: «بله، موافقم چه کار مضحکي کردم»؛ بلکه بهتر است بگوييد: «بفرماييد براي معالجه پايتان چه کار مي‏توانم انجام دهم».

7) پرس‏وجوي منفي

در مواجهه با کساني که با آنها صميمي نيستيد و روابط رسمي داريد، روش «خود را به خنگي زدن»، مفيد و مناسب است؛ اما اگر شخص انتقادکننده، کسي است که با او در تماس دائم هستيد، بايد کاري کنيد که او هم درس قاطعيت را بياموزد و ميل سلطه‏جويي‏اش کاهش يابد. براي اين هدف، روش «پرس‏وجوي منفي» را توصيه مي‏کنيم.

در اين روش نيز انتقاد، انکار نمي‏شود و شما نبايد موضع تدافعي بگيريد و مقابله به مثل کنيد و به جاي همه اين کارها، بايد اطلاعات بيشتري از او بگيريد و کاري کنيد که او توضيح بيشتري بدهد و انتقادش را بشکافد.

براي درک مفهوم «پرس‏وجوي منفي»، به تفاوت ميان دو جمله شبيه به هم که در جواب يک انتقاد واحد داده شده، توجه کنيد؛ فرض کنيد همسرتان از رفتن شما به يک ميهماني، دل‏گير است و دل‏گيري خود را بيان مي‏کند. شما به دو شکل مي‏توانيد واکنش نشان دهيد:

1) نمي‏فهمم ميهماني رفتن من، چه اشکالي دارد؟

2) حالا چطور شده که از ميهماني رفتن من دل‏گير شده‏اي؟

جمله اول، واکنشي صريح و غيرتدافعي است که شما با روش «پرس‏وجوي منفي»، با همسرتان برخورد کرده‏ايد و با لحني ملايم، خواستار توضيح بيشتري هستيد تا نظرش را با شما در ميان بگذارد؛ اما جمله دوم، کاملاً تدافعي است و لبه تيغ حمله را متوجه همسرتان مي‏کند. در شکل دوم، همسرتان، پاسخ شما را به دل مي‏گيرد و آن را عليه خود تفسير مي‏کند.

در روش پرس‏وجوي منفي، شما مي‏توانيد هر پاسخ از طرف مقابل را با روش پرس‏وجوي منفي، بيشتر بکاويد تا به جايي برسيد که علت اصلي ناراحتي و ناخرسندي فرد را بيابيد.

مسائلي چون سر وقت حاضر شدن، وقت اختصاص دادن، طرز لباس پوشيدن، آراستگي، نظافت، پول دادن، پول گرفتن، تقسيم کارها، قبول مسئوليت در قبال بچه‏ها و چيزهايي از اين قبيل، از مسائل معمولي مورد اختلاف زوجين مي‏باشند.

با روش پرس‏وجوي منفي در هر يک از زمينه‏هاي فوق، مي‏توان به درک ناراحتي‏هاي فرد مقابل رسيد و از طريق صحبت و مذاکره، توافقي ميان خواسته‏هاي طرفين به وجود آورد.

نکته آخري که تذکر آن لازم است، اين است که در روابط متقابل و پيچيده زندگي روزمره، به منظور اعمال قاطعيت و شهامت روزافزون، آشنايي بيشتر با حقوق پايه و نيز به کار بستن مستمر روش‏هاي مقابله‏اي شجاعانه، لازم است. در يک رابطه زنده، اين روش‏ها مي‏بايد با هم و با توجه به شرايط، استفاده شوند.

منبع: ويستا


 آشنايي با بازي محلي کلاه پرک 

 لِپَر بازي

چند نفر (در حدود 5 نفر) هر کدام کف کفشي يا کف گيوه اي را در دست مي گيرند و درجايي که ابتداي بازي است و با خطي مشخص شده است مي ايستند.

چند عدد باطري يا چيزي که گرد باشد را روي خط قرار ميدهند و با کف کفش به آن مي زنند هرچند متر که باطري حرکت مي کرد از نقطه شروع با پا به صورت گام به گام مي شمرند و هرکس که بيشتر قوه را حرکت داده بود برنده ميشد و هرکس که کمتر قوه را حرکت داده بود ميبايست نفر برتر را از آخر نقطه بازي کول کرده تا نقطه شروع بازي بياورد و دوباره بازي از نو شروع ميشد.

کلاه پرک

اين بازي شبيه بازي کمربند بازي است فقط به جاي حفاظت از کمربند ،شال يا کلاهي برسر ميگذاشتند و از آن حفاظت
مي کردند.

بالا بلندي

در اين بازي که شبيه بازي گرگم به هواست کودکان با دويدن به دنبال يکديگر سعي ميکردند يکديگر را گرفته و بازي را ببرند اگر فردي که به دنبالش مي دويدند سريع بر روي يک بلندي خودش را مي رساند به او کاري نداشتند و دنبال نفر بعدي گروه مي کردند.

منبع:بيتوته


 مشاهير  

آلفرد تارسکي

قسمت اول

نام: آلفرد تارسکي (Alfred Tarski)

تولد: 14 ژانويه 1901 - ورشو ، امپراتوري روسيه

درگذشت: 26 اکتبر 1983 ميلادي (82 سال)برکلي، کاليفرنيا

مليت: لهستاني

رشته فعاليت: رياضيات، منطق، فلسفه زبان

دليل شهرت: بخاطر تحقيقاتش در نظريه مدل، رياضيات، منطق جبري، جبر انتزاعي، منطق رياضي، هندسه، توپولوژي و نظريه مجموعه‌ها

بيوگرافي مختصر:

آلفرد تارسکي (به لهستاني: Alfred Tarski)‏ (14 ژانويه 1901 - 26 اکتبر 1983) رياضيدان و منطقدان برجسته لهستاني-آمريکايي بود. وي در مدرسه رياضيات و فلسفه ورشو تحصيل و در 1939 به آمريکا مهاجرت کرد و از 1942 در دانشگاه برکلي در کاليفرنيا به تحقيق و تدريس پرداخت.

شهرت او بيشتر بخاطر تحقيقاتش در نظريه مدل، رياضيات و منطق جبري است اما در زمينه‌هاي ديگري مانند جبر انتزاعي، منطق رياضي، هندسه، توپولوژي و نظريه مجموعه‌ها نيز فعاليت داشته است. واگت، يکي از شاگردانش، او را درکنار ارسطو، فرگه و گودل به عنوان چهار منطقدان برجسته تاريخ معرفي کرده است. نظريه وي درباره صدق در زبان صوري، نزد منطقدانان مشهور و منشاء بحثهاي فراواني بوده است.

زندگينامه آلفرد تارسکي

تارسکي‌ در لهستان‌ متولد شد و در 1924 از دانشگاه‌ ورشو دکتراي‌ رياضيات‌ گرفت؛ و تا زمان‌ مهاجرتش‌ به‌ امريکا، در 1939، در همان‌ دانشگاه‌ به‌ تدريس‌ رياضيات‌ اشتغال‌ داشت. از 1942 در دانشگاه‌ کاليفورنيا (برکلي) به‌عنوان‌ استاد رياضيات‌ به‌ تدريس‌ مشغول‌ شد. اين‌ رياضي‌دان‌ و منطق‌دان‌ و فيلسوفِ‌ منطقِ‌ لهستاني/ امريکايي‌ بيشتر به‌خاطر تحقيقاتش‌ درباب‌ مفاهيم‌ صدق‌ و نتيجه‌ در دهه 1930 شهرت‌ دارد، و کارهاي‌ او در منطق‌ در تثبيت‌ مباني‌ نظريه منطقي‌ جديد نقشي‌ مهم‌ دارد.

تارسکي‌ در 1935 مقاله‌اي‌ نوشت‌ تحت‌ عنوان‌ «مفهوم‌ صدق‌ در زبان‌هاي‌ صوري»، و اين‌ مقاله‌ بعدها در کتابش‌ منطق‌ و معني‌شناسي‌ و فرارياضيات، 1956، ويرايش‌ دوم‌ 1983، دوباره‌ به‌ چاپ‌ رسيد. هدف‌ او از نوشتن‌ اين‌ مقاله‌ ارائه‌ تعريفي‌ از صدق‌ جملات‌ بود به‌گونه‌اي‌ که‌ هم‌ بتواند تعريف‌ رضايت‌بخشي‌ از صدق‌ به‌دست‌ دهد و هم‌ از ظهور پارادکس‌ دروغگو در الگوي‌ پيش‌نهادي‌ جلوگيري‌ کند. تحليل‌ او از مفهوم‌ صدق‌ در زبان‌هاي‌ صوري‌ در اين‌ مقاله‌ به‌تعريف‌ صدق‌ و دفاع‌ مدون‌ از نظرية‌ مطابقت‌ صدق‌ (نظريه ارسطو) منتهي‌ مي‌شود.

تارسکي‌ در اين‌ مقاله‌ بين‌ زبان‌ صوري‌ (L) و تفسيري‌ (I) از آن‌ فرق‌ قائل‌ مي‌شود. L زباني‌ است‌ که‌ جملات‌ آن‌ براساس‌ معيارهاي‌ معيني‌ ساخته‌ مي‌شوند، و اصطلاحات‌ تعريف‌ ناشده آن‌ کاملاً‌ معين‌ هستند، و علاوه‌ بر اين‌ قواعد تعريف‌ لازم‌ براي‌ ارائه کلمات‌ جديد در آن‌ روشن‌ است‌ و همينطور قواعد استنتاج‌ جملات‌ جديد از جملات‌ قبلاً‌ بيان‌ شده‌ نيز مشخص‌ است. چون‌ به‌هنگام‌ تعيين‌ ساختارL منحصراً‌ صورت‌ تعبيرات‌ موجود در آن‌ در مد نظر بوده‌ است، تارسکي‌ L را زبان‌ صوري‌ (formalized) مي‌نامد و مي‌گويد که‌ در اين‌ زبان، قضايا تنها جملاتي‌ هستند که‌ مي‌توان‌ بيان‌ کرد. هر زبان‌ صوري‌ ناچار تعدادي‌ اصول‌ موضوع‌ يا جملات‌ اوليه‌ دارد. تارسکي‌ اصول‌ موضوع‌ را به‌همراه‌ جملاتي‌ که‌ به‌ کمک‌ قواعد استنتاج‌ از اين‌ اصول‌ استنتاج‌ شده‌اند قضايا يا جملات‌ اثبات‌پذير مي‌نامد. تارسکي‌ کوشيد نشان‌ دهد که‌ اين‌ تعريف‌ را نمي‌توان‌ در درون‌ خود L نيز جاري‌ دانست، بلکه‌ ارائه‌ تعريف‌ صدق‌ در زبان‌ L مستلزم‌ فرا زباني‌ غني‌تر است‌ (از اين‌ مطلب‌ به‌عنوان‌ قضيه تارسکي‌ ياد مي‌کنند).

ادامه دارد...

منبع: آي هوش


 آموزشي 

آسيب هاي اجتماعي مد و زيبايي

دل بستگي يا وابستگي به مد

دكتر افشين طباطبائي

قسمت دوم

شايد بتوان گفت سابقه مد در ايران به اولين گروه دانشجويان اعزامي به اروپا در زمان قاجار باز مي گردد؛اما امروزه كانون توليد انواع مدها و الگوهاي زيبايي جديد عمدتا در آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي است و از آنجا به كشورهاي ديگر فرستاده
مي شود.

مد،مدگرايي و بالطبع تمركز بر زيبايي موضوعي است كه انسان مي تواند با صرف وقت و هزينه،تاييد و تحسين شده و به اصطلاح ديده شود.از آنجايي كه معيارهاي انسان امروزي اغلب مادي و ظاهري است،گرايش مد كما بيش در ميان همه جوامع وجود دارد و در اين ميان،جوانان و اكثرا دختران بيش از ديگران به آن اهميت مي دهند و به اصطلاح،«مدگرا»هستند.

ادامه دارد...


 رصد خانه 

اجراي پروژه پيشگيري از ايدز با مشارکت جوانان هلال احمري

رئيس سازمان جوانان هلال احمر از امضاي تفاهم نامه همکاري ميان سازمان جوانان هلال احمر و مرکز مديريت بيماري واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به منظور آموزش اعضاي جوان هلال احمر در زمينه پيشگيري از ابتلا به بيماري ايدز(HIV) خبر داد. به گزارش ايسنا، دکتر وحيد قبادي دانا در اين باره گفت:اين تفاهم نامه به منظور آموزش جوانان و آشنايي آن‌ها با بيماري ايدز امضاء شده است و در راستاي آن جوانان در گروه هاي مختلف آموزش مي بينند و به اعضاي ديگر در استان هاي مختلف اين آموزش ها را انتقال مي‌دهند.

وي با بيان اينکه با امضاي اين تفاهم نامه جوانان علاوه بر آموزش به گروه هاي همسال خود به ساير اقشار جامعه به صورت چهره به چهره اين آموزش ها را انتقال مي دهند، اذعان کرد:اين تفاهم نامه در راستاي وظايف سازمان جوانان جمعيت هلال احمر مبني بر کاهش آلام بشري و تامين سلامت و زندگي انسان ها، پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و براي بهره‌گيري از ظرفيت بالاي داوطلبان جوان هلال احمر در سطح کشور، جلوگيري از گسترش ايدز و همچنين استفاده مناسب از ظرفيت هاي وزارت بهداشت در زمينه آموزش هاي پيشگيري از ايدز و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي امضاء شد. رئيس سازمان جوانان هلال احمر در مورد موضوعات تفاهم نامه نيز تصريح کرد:ترغيب، تسهيل و ترويج فعاليت‌هاي آموزشي در قالب برنامه پيشگيري اوليه از ايدز با تاکيد بر مشارکت جوانان به منظور کاهش آسيب پذيري افراد و جوامع، برنامه ريزي و آموزش اعضاء با محوريت خدمات آموزشي در زمينه HIV و آموزش مهارت هاي زندگي، توسعه مشارکت اعضا در فعاليت هاي مرتبط با ايدز و نيز کمک به افزايش آگاهي در زمينه HIV، انجام پژوهش هاي مشترک در حوزه ايدز و بيماري هاي مقاربتي موضوعاتي است که در اين تفاهم نامه آمده است.

به گفته قبادي دانا تهيه محتواي آموزشي ويژه مخاطبان مختلف جمعيت هلال احمر و به زبان هاي متفاوت و برگزاري کمپين هاي اطلاع رساني ايدز از ديگر موارد موجود در اين تفاهم نامه است.

وي يادآور شد: اجراي پژوهش هاي مشترک در زمينه موضوعات مرتبط با جوانان و مورد توافق طرفين و برگزاري سمينارها و همايش هاي علمي مشترک از ديگر موارد موجود در اين تفاهم نامه است که هر دو سازمان موظف به انجام آن هستند.

همچنين بر اساس اين تفاهم نامه، کارگروه ويژه اي متشکل از کارشناسان ستاد (معاونت آموزش و پژوهش سازمان جوانان و مرکز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت) به منظور برنامه ريزي و نظارت بر حسن انجام برنامه ها و تهيه مطالب آموزشي، ارائه گزارش از روند فعاليت‌ها،برنامه هاي آموزشي، شناسايي و ارزيابي نقاط قوت و ضعف برنامه ها در سازمان جوانان هلال احمر تشکيل مي شود.


 آيينه شهر 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
ورزشي
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون