نسخه شماره 3332- تاریخ : 1394/02/13 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

واکنش زبان پس از هر بار چشيدن غذا

کشف رده جديدي از دايناسورها با خصوصيات عجيب

ميزهايي که تلفن همراه را بي سيم شارژ مي کنند

واکنش زبان پس از هر بار چشيدن غذا

يک گروه بين‌المللي از محققان به رهبري دانشمندي از دانشگاه هاروارد براي نخستين‌بار نقشه تصويري زنده از غدد چشايي روي زبان را ارائه کرده‌اند که نشان مي‌دهد، پس از هر بار چشيدن غذا، چه اتفاقي رخ مي‌دهد.

به گزارش ايسنا، محققان، تصاوير منفرد از سلول‌هاي زبان موش را با استفاده از سيستم ميکروسکوپي جديدي طراحي کرده‌اند که نشان مي‌دهد، چگونه هر سلول متفاوت غدد چشايي براي تمايز قايل شدن بين پنج گروه طعم‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

تاباندن يک ليزر درخشان مادون قرمز بر روي زبان موش باعث شد تا بخش‌هاي مختلف آن به همراه مولکول‌هاي طعم بدرخشند.دانشمندان با استفاده از روشي موسوم به «ميکروسکوپ چند فوتوني درون بدن» توانستند سلول‌هاي چشايي منفرد را در هر غده شناسايي کنند.

آن‌ها همچنين توانستند سلول‌هاي خون را در عمق 240 ميکروني زير سطح زبان مشاهده کنند.بيش از 2000 غدد چشايي در زبان انسان وجود دارد که مي‌توانند بين حداقل پنج طعم شور، ‌شيرين، تلخ، ترش و خوشمزه تمايز قائل شوند اما ارتباط بين اين همه سلول چشايي در يک غده چشايي تاکنون ناشناخته باقي مانده بود. محققان با اين ابزار تصويربرداري جديد نشان داده‌اند که هر غده چشايي از سلول‌هاي چشايي براي طعم‌هاي مختلف برخوردار است.

اين دستاورد به تکميل تحقيقات اخير ساير گروه هاي پژوهشي مي‌پردازد که مناطق مغزي مرتبط با طعم را شناسايي کرده بودند. جالب اينجاست که نتايج آن‌ها نشان داد، سلول‌هاي چشايي نه تنها به مولکول‌هاي در تماس با سطح زبان، بلکه به مولکول‌هاي درون جريان خون واکنش نشان مي‌دهند.محققان اميدوارند بتوانند ابزاري را براي نظارت بر مغز در زمان تصويربرداري از زبان توليد کنند تا کل فرآيند حس چشايي را پيگيري کنند.

کشف رده جديدي از دايناسورها با خصوصيات عجيب

ديرينه‌شناسان در جنوب شيلي رده جديدي از دايناسورها با خصوصيات متفاوت را کشف کردند که دريچه‌ جديدي از چگونگي تکامل اين جانداران به روي محققان مي‌گشايد.به گزارش ايسنا، منطقه خوزستان، فسيل‌هاي دايناسور Chilesaurus diegosuarezi سال 2010 کشف شد؛ اگرچه برخي از اعضاي بدن اين دايناسور با تيرانوسوروس رکس شباهت دارد، اما در اصل حيوان گياهخوار بوده است.

اين دايناسور که ديرينه‌شناسان از آن به عنوان پلاتي‌پوس دنياي دايناسورها - حيواني داراي خصوصيات متفاوت پستانداران، خزندگان و پرندگان - ياد مي‌کنند، داراي خصوصيات عجيب و منحصر بفردي است.

از آنجا که اين دايناسور ويژگي‌هاي مختلف چندين نوع دايناسور را داشت، ديرينه‌شناسان هنگام کشف گمان مي‌کردند که استخوان‌هاي چندين دايناسور را کشف کرده‌اند، اما چهار اسکلت کامل اين حيوان شناسايي شد. تفاوت قسمت‌هاي مختلف بدن اين دايناسور حاکي از تطابق آن با رژيم خاص غذايي منطقه محل سکونتش بود.

اين دايناسور دست‌هايي شبيه به تيرانوسوروس، جمجمه‌اي کوچک و پاهايي شبيه دايناسورهاي گردن‌بلند ابتدايي دارد.به نظر مي‌رسد Chilesaurus diegosuarezi در حدفاصل بين گروه دايناسورهاي گوشت‌خوار و دايناسورهاي پرنده که جد پرندگان امروزي محسوب مي‌شوند، جاي گرفته و قدمت آن به 145 ميليون سال قبل بازمي‌گردد.

ميزهايي که تلفن همراه را بي سيم شارژ مي کنند

يک شرکت لوازم خانگي يک سري ميز کار، ميز ناهار خوري و لامپ وارد بازار مي کند که مي توانند تلفن هاي همراه را بي سيم شارژ کنند. به گزارش ايرنا از پايگاه اينترنتي سي نت ، اين شرکت سوئدي ماه گذشته اعلام کرد که اين در ساخت اين سري جديد ميز از فناوري شارژ بي سيم Qi استفاده شده است؛ به اين ترتيب ابزارهاي الکتريکي که بر روي اين ميزها و يا نزديکي آنها قرار مي گيرند مي توانند به صورت بي سيم و بدون اتصال به پريز برق شارژ شوند. اين سري جديد ميز که شامل ميز کار، ميز ناهارخوري و ميز پاي تخت و چراغ مطالعه مي شود ماه آينده به فروشگاه هاي اروپا و آمريکاي شمالي عرضه مي شود. مبتکران فناوري Qi مي گويند: Qi يک نوع شارژ بي سيم است که به بيشترين اندازه از آن استفاده مي شود و مي تواند در سه هزار مکان عمومي در سراسر جهان استفاده شود.

پايين

مهدي بيرنگ

گفته مي شود با اينکه تيم پرسپوليس تهران در رقابت مزايده به حسين هدايتي با همان مبلغي فروخته شد که استقلال بالاي جدول، قرار است قيمتش بيايد پايين و نصف قيمت تيم استقلال فروخته بشود.

اين جوري مي گويند که هدايتي و ساير خريداران که متوجه شدند تيم پرسپوليس تهران قرار است برود در دسته پايين تر جدول قرار بگيرد از اين اتفاق ناراحتند و گفتند: اين نمي شود که تيم پرسپوليس که قرار است در دسته يک بازي بکند با همان قيمتي فروخته بشود که استقلال ليگ برتري فروخته مي شود!

اين جوري مي گويند که قرار است قيمت پرسپوليس بيايد پايين!

بي اهميتي زنگ ورزش

ورزش مهمترين درسي است که متاسفانه در نظام آموزشي ما بي اهميت تلقي شده. خيلي کم ديده مي شود که مسئولان ادارات آموزش و پرورش براي اين زنگ پر اهميت از متخصصين رشته تربيت بدني کمک بگيرند. به طور معمول مديران مدارس مجبورند براي اين زنگ از معاونين مدارس که در بين نوجوانان به ناظم مشهور است استفاده کنند. معاون مدرسه تنها کاري که از دستش بر مي آيد قرار دادن يک توپ پلاستيکي در بين شان و يک ساعت آنها را به حال خودشان رها کردن است!

در واقع و به بياني ديگر مفهومي به نام «زنگ ورزش» در مدرسه‌ها، از ديرباز با تصويري از يک زنگ اضافه تصور مي‌شد و در خوش‌بينانه‌ترين حالت، جست ‌و خيزي در حياط مدرسه و گاه انجام تکاليف باقي مانده بود.

به گزارش خانه ملت، از 84 سال پيش که زنگ ورزش در برنامه نظام آموزشي کشور گنجانده شد، اين درس به يکي از خاطرات شيرين دانش آموزان در مدارس تبديل شد، شايد مهمترين دل مشغولي‌هاي اوايل سال تحصيلي دانش آموزان بخصوص در مقطع ابتدايي، ساعت زنگ ورزش در برنامه هفتگي باشد. رسم مرسوم زنگ‌هاي ورزش مدارس کشور رويه‌اي ثابت و تکراري دارد، بچه‌ها با به همراه داشتن شلوار گرمکن و يک کفش ورزشي به گروه‌هاي مختلف تقسيم مي‌شدند به ورزش مورد علاقه خود مي‌پردازند و پس از دوساعت با جمع کردن توپ‌ها زنگ ورزش به پايان مي‌رسيد.

واقعيت آن است عليرغم تمام برنامه‌ها، گفته‌ها و شعارها که در وصف اهميت ورزش مدارس بيان شده در عرصه اجرايي شدن نتوانسته‌ايم به هدف مورد نظر خود برسيم و متاسفانه زنگ ورزش در مدارس کشور جدي گرفته نمي‌شود، زنگ ورزش در ابتداي سال تحصيلي تنها در برنامه درسي دانش آموزان گنجانده مي‌شود، بدون آن‌که برنامه خاصي براي اين «زنگ» از سوي معلمان و مديران تبيين شود، در حالي که مطالعات انجام شده روي دانش آموزان کشور نشان مي‌دهد که نسل آتي کشور دچار صدمات جبران ناپذيري ناشي از کم تحرکي مي‌شوند، اما زنگ ورزش همچنان زنگ تفريح دانش آموزان و استراحت مطلق آنها تلقي مي شود.

بر اساس نتايج تحقيقات صورت گرفته توسط کارشناسان ، بروز ناهنجاري‌هاي مختلف جسمي ـ‌ اسکلتي در دانش‌آموزان دختر و پسر از جمله؛ کف‌پاي صاف، پاي پرانتزي و شانه‌هاي افتاده به شکل حاد وجود دارد که اين امر توجه جدي مسئولان آموزش و پرورش به زنگ ورزش را مي طلبد.

اميدواريم که اهميت اين زنگ پر نشاط براي مديران ارشد نظام آموزشي روشن شود تا برنامه ريزي درست و مدوني براي اين مهم صورت بگيرد چرا که توجه به ورزش دانش آموزي پايه اصلي و اساسي توفيق در رشته هاي ورزش ملي و مدال آور در تورنمنت هاي مهم است.

براي پيشگيري از چاقي، به غذاها نگاه کنيد!

دور کردن غذاهاي چرب و شيرين از دسترس شايد بهترين راه براي جلوگيري از چاقي باشد، اما پژوهش جديد دانشمندان آمريکايي نشان داده که تنها نگاه کردن به غذا مي‌تواند براي زمان کوتاهي ميل به خوردن را از بين ببرد. به گزارش ايسنا، محققان موسسه پزشکي هاروارد هيوز، گروهي از سلول‌هاي حساس به گرسنگي را در مغز شناسايي کرده‌اند که تمايل به خوردن هله‌هوله را افزايش مي‌دهند.

آن‌ها بر اين باورند که سلول‌هاي مغز موسوم به نورون‌هاي AGRP از نياز گذشته اجداد شکارچي انسان‌ براي تشويق به ورود به محيط هاي ناشناخته و جستجو براي مواد غذايي بجا مانده‌اند.

اما بنظر مي‌رسد که اين سلول‌ها بطور موقت تنها با دانستن اينکه غذا وجود دارد، راضي مي‌شوند. تحقيقات بر روي موش‌ها نشان داد که اين نورون‌ها به محض مشاهده غذا از فعاليت دست مي‌کشند.

اگرچه به گفته دانشمندان اين نورون‌ها کمي بعد مجددا فعال مي‌شدند، اما مي‌تواند به افراد تحت رژيم فرصتي بدهد تا غذاي سالمتري را انتخاب کنند.

محققان به منظور تشخيص چگونگي ارتباط نورون‌ها با گرسنگي، از يک ميکروسکوپ کوچک براي بررسي درون مغز موشها در زمان غذا خوردن آن‌ها استفاده کرده و دريافتند که سلول‌هاي AGRP تا زماني که موش‌ها غذا را پيدا مي‌کردند، فعال بودند. اما جالب اينجاست که براي خاموش کردن اين نورون‌ها،‌ موشها نيازي به غذا خوردن نداشتند و تنها با مشاهده مواد غذايي يا با پيش‌بيني وجود آن، سلول‌ها براي مدت کوتاهي غيرفعال مي‌شدند.

محققان هشدار داده‌اند که اين تاثير کوتاه‌مدت بوده، اما آن‌ها اميدوارند بتوانند راهي را براي غيرفعال کردن طولاني مدت اين نورون‌ها و کنترل گرسنگي شناسايي کنند.