جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3297- تاریخ : 1393/12/17 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (يكشنبه)

معاون وزير آموزش و پرورش :
شبکه اجتماعي دانش‌آموزي «شاد» راه‌اندازي مي‌شود

از سوي مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان:
آيين نامه هفدهمين جشنواره جوان خوارزمي و پنجمين جشنواره نوجوان خوارزمي ابلاغ شد


نامشخص بودن وضعيت ورود تلفن همراه دانش آموزي به مدارس


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)
سخنگوي آموزش‌وپرورش شهر تهران :
جزئيات فعاليت‌هاي يادگيري دانش‌آموزان در تعطيلات نوروز اعلام شد


  معاون وزير آموزش و پرورش :
 شبکه اجتماعي دانش‌آموزي «شاد» راه‌اندازي مي‌شود 

 
معاون وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه شبکه اجتماعي دانش آموزي تحت عنوان «شاد» سال 94 افتتاح مي‌شود، گفت: مراحل مطالعات، برنامه‌نويسي نرم‌افزاري و شناسايي نيرو‌ ‌انجام شده و اين شبکه در ‌سال 94 افتتاح مي‌شود.حميدرضا کفاش در گفت‌وگو با تسنيم ، با بيان اينکه به مناسبت سالروز تاسيس نهاد امور تربيتي در سراسر کشور از معلمان امور تربيتي تجليل به عمل آمده است، اظهار داشت: بنده به عنوان خدمتگزار جامعه امور تربيتي کشور در جمع خانواده‌هاي معظم شهدا و معلمان امور تربيتي در شهرستان کرج حاضر شدم.

وي با بيان اينکه مربيان امور تربيتي در گذشته و حال اقدامات زيادي را در زمينه فرهنگ و تربيت در مدارس کشور انجام داده‌اند، خاطرنشان کرد: امروز با توجه به تغيير جامعه و ذائقه دانش‌آموزان نيازمند يک جهش بزرگ در امور تربيتي و فرهنگي هستيم.

معاون فرهنگي و تربيتي وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه معلمان امور تربيتي بايد حوزه فعاليت خود را گسترش دهند، بيان کرد: معلمان امور تربيتي بايد از ظرفيت همه فرهنگيان و فضاي بيرون از آموزش و پرورش استفاده کنند تا يک جريان بزرگ تربيت اسلامي را در سطح مدارس کشور شاهد باشيم.کفاش با بيان اينکه از فعاليت‌هاي گذشته مربيان امور تربيتي رضايت داريم، گفت: بايد تلاش‌هاي مربيان امور تربيتي افزايش يابد تا بتوانيم نيازهاي امروز جامعه دانش‌آموزي را پاسخ دهيم.وي با بيان اينکه دانش‌آموز تراز جمهوري اسلامي ايران در سند تحول بنيادين معرفي شده است، گفت: اميدواريم پس از 12 سال تلاش همه عوامل جامعه بزرگ آموزش و پرورش دانش‌آموز تراز جمهوري اسلامي را پرورش دهيم تا آماده ورود به ساير مراحل زندگي شود و بتواند پله‌هاي ترقي را طي کند.کفاش با بيان اينکه شبکه اجتماعي دانش آموزي تحت عنوان "شاد" سال آينده افتتاح مي‌شود، اظهار داشت: مراحل مطالعات، برنامه‌نويسي نرم‌افزاري و شناسايي نيروي آن انجام شده که در فصل اول سال 94 افتتاح مي‌شود.


 از سوي مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان:
 آيين نامه هفدهمين جشنواره جوان خوارزمي و پنجمين جشنواره نوجوان خوارزمي ابلاغ شد 

 از سوي مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان ؛آيين نامه هفدهمين جشنواره جوان خوارزمي و پنجمين جشنواره نوجوان خوارزمي به ادارات کل آموزش وپرورش استان ها ابلاغ شد.به گزارش شاپرك، در اين آيين نامه آمده است؛ به منظور فراهم نمودن زمينه هاي مساعد و لازم براي حضور دانش آموزان وهنرجويان دوره متوسطه در عرصه پژوهش، نوآوري، ابتکار و اختراع و همچنين تبليغ، ترويج و تعميق روحيه پژوهش و نوآوري در بين آنان، رشد کمي و کيفي طرح ها و اجراي مطلوب بخش دانش آموزي هفدهمين جشنواره جوان خوارزمي و پنجمين جشنواره نوجوان خوارزمي در سال تحصيلي جاري ، ضمن تأکيد بر اجراي دقيق مفاد آيين نامه اجرايي جشنواره، ابلاغ مي شود.

در اين دستورالعمل خطاب به مديران کل تأکيد شده است؛ مديران کل محترم آموزش وپرورش استان ها باتوجه به ماده (4) بخشنامه شماره 54030/200 مورخ 19/10/89 معاونت محترم توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور ، از طريق رسانه هاي جمعي و شبکه هاي تلويزيوني استاني، با معرفي جشنواره جوان و نوجوان خوارزمي و نحوه اجرا و چگونگي شرکت پژوهشگران و نوآوران در جشنواره، و نيز هدايت و حمايت دانش آموزان و هنرجويان ، زمينه شرکت گسترده تر و کيفي تر آنان را در هفدهمين جشنواره فراهم نمايند.

براين اساس؛ شرکت کنندگان در بخش دانش آموزي جشنواره جوان خوارزمي، ضمن داشتن حداکثر 24 سال سن در اول مهر 93 (متولدين اول مهر69 و بعداز آن )، بايستي حداقل تا پايان خرداد 94 دانش آموز يا هنرجوي دوره دوم متوسطه واحدهاي آموزشي دولتي و غيردولتي ، روزانه و بزرگسال، سما و آموزش از راه دور باشند.

در بند (6) اين آيين نامه آمده است؛ کليه شرکت کنندگان بايستي براي ثبت نام در هفدهمين جشنواره جوان خوارزمي حداکثر تا تاريخ19 فروردين94 با مراجعه به پايگاه اطلاع رساني جشنواره به نشاني kharazmi.medu.ir و با همکاري پژوهش سراهاي دانش آموزي و دبير جشنواره شهرستان/منطقه/ناحيه، نسبت به ثبت نام اوليه اقدام نمايند. لازم به ذکر است ثبت نام قطعي، منوط به ثبت و تأييد اطلاعات در سامانه اينترنتي جشنواره از تاريخ 22/1/94 مي باشد.


 نامشخص بودن وضعيت ورود تلفن همراه دانش آموزي به مدارس 

 دبير کل شوراي عالي آموزش و پرورش با تاکيد بر اينکه ورود تلفن همراه به مدارس ممنوع است گفت‌ وضعيت ورود تلفن همراه ويژه دانش آموزان به مدارس نامشخص است.

مهدي نويد ادهم در گفتگو با مهر در رابطه با ورود تلفن همراه به مدارس اظهار کرد: ورود تلفن همراه عادي در مدارس ممنوع است.وي افزود: معاونت پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش با هماهنگي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تلفن همراه ويژه دانش آموزان را طراحي کرده است که هنوز به مرحله نهايي نرسيده ونمي توانم قضاوتي داشته باشم بايد نتيجه کار را ديد.دبير کل شوراي عالي آموزش و پرورش درباره دوربين هاي مدار بسته در مدارس اظهار کرد:دوربين هاي مدار بسته ممنوع است اما در محيط هايي که احتمال خطر براي دانش آموزان ابتدايي است همانند راهرو ها نصب دوربين ايرادي ندارد اما نصب در کلاس درس ممنوع است.پيش از اين حميدرضا کفاش معاون پرورشي با بيان اينکه از سال آينده دانش آموزان مي توانند تلفن همراه دانش آموزي را با خود به مدرسه ببرند، گفته بود؛ اين تلفن همراه که با هماهنگي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات طراحي و عرضه شده است، قابليت هاي تعريف شده اي دارد و فقط براي دانش آموزان طراحي شده است. اين تلفن همراه سيم کارت مخصوص دارد و علاوه برکاربري ارتباطي، کاربري آموزشي نيز دارد.


 كاغذ اخبـار 

توليد 8 عنوان کتاب درسي گويا براي دانش آموزان نابينا براي اولين بار

8 عنوان کتاب درسي گويا براي دانش آموزان نابينا براي اولين بار، توليد شد.به گزارش شاپرك، محي‌الدين بهرام محمديان در پانزدهمين جلسه هيات امناء که با حضور وزير آموزش و پرورش تشکيل شد، با تأکيد بر جايگاه ممتاز آموزش و پرورش در توليد سرمايه اجتماعي، از توليد و توزيع قريب 124 ميليون جلد کتاب درسي خبر داد که با بسته هاي آموزشي تجويزي، نيمه تجويزي و اختياري پشتيباني شده است.

وي با اشاره به تهيه 25 عنوان نرم افزار آموزشي افزود: براي اولين بار 8 عنوان کتاب درسي گويا نيز براي دانش آموزان نابينا و نيمه بينا تهيه شده است.


مديرکل دفتر تاليف کتاب‌هاي درسي عنوان کرد:

ورود مباحث «درختکاري و محيط زيست» به کتب درسي تمامي مقاطع تحصيلي

مديرکل دفتر تاليف کتاب‌هاي درسي دوره ابتدايي و متوسطه نظري گفت: مباحث مربوط به درختکاري و حفاظت از محيط زيست به کتب درسي تمام مقاطع تحصيلي از پايه اول دبستان وارد شده است که در دوره دبيرستان اين مباحث تخصصي‌تر است.

محمود اماني طهراني در گفت‌وگو با تسنيم درخصوص ورود مباحث مربوط به درختکاري و محيط زيست به کتب درسي دانش‌آموزان اظهار داشت:‌مباحث مربوط به محيط زيست و اهميت فضاي سبز، حفظ خاک،‌گياهان و منابع طبيعي از پايه اول ابتدايي به صورت ترکيبي در کتب مختلف دانش‌آموزان گنجانده شده است.

وي افزود:‌در کتاب علوم به صورت مبسوط به مباحث مربوط به محيط زيست و درختکاري پرداخته‌ايم و اين رويه در تمام دوران تحصيل و کتب درسي ادامه دارد.

مدير کل دفتر تاليف کتاب‌هاي درسي دوره ابتدايي و متوسطه نظري گفت:‌ مطالب مرتبط با موضوع محيط زيست، فضاي سبز، حفاظت از گياهان، درختان و منابع آب در کتب درسي به صورت پُررنگ لحاظ شده است و سازمان محيط زيست نيز اين مطالب را تأييد کرده است.اماني طهراني بيان کرد:‌ در دوره متوسطه نيز مطالب مرتبط با محيط زيست به صورت تخصصي‌تر در کتب درسي گنجانده شده است به گونه‌اي که در کتاب شيمي دوره دبيرستان موضوع چرخه‌‌هاي حياتي لحاظ شده است که به عناصر آب، خاک، هوا و آتش توجه دارد که اين کتاب نيز مورد تقدير ويژه سازمان محيط زيست قرار گرفته است.وي افزود:‌در کتاب زيست سال اول دبيرستان نيز موضوع اکوسيستم و چرخه‌هاي حيات گنجانده شده است که به مباحث حفاظت از محيط زيست به صورت تخصصي‌تر توجه دارد.


 از گوشه و كنار 

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش خبر داد:

تخصيص 230 ميليارد ريال اعتبار براي تأمين تجهيزات هوشمندسازي کلاس هاي پايه ششم

معاون آموزش ابتدايي ازتخصيص 230 ميليارد ريال اعتبار براي تأمين تجهيزات هوشمندسازي کلاس هاي پايه ششم خبرداد.

به گزارش شاپرك، محمد ديمه ور اظهار کرد: اين اقدام با تاکيد ويژه وزير و همکاري هاي معاونت توسعه مديريت و پشتيباني و مرکز برنامه ريزي نيروي انساني وفناوري اطلاعات وزارت آموزش وپرورش صورت گرفت.وي تصريح کرد: پس از تغيير ساختار دوره ابتدايي و اضافه شدن پايه ششم به اين دوره در برنامه درسي پايه ششم درس کار و فناوري درنظر گرفته شد بخشي از برنامه اين درس ناظر بر آشنايي دانش آموزان با سخت افزار همچنين بعضي از نرم افزارهاي رايانه اي بود.وي ادامه داد: در بعضي استان ها و مناطق برخوردار کشور مدارس با کمک اوليا و ظرفيت ها و توانمندي هاي خود حداقل هايي را براي عملياتي کردن اين بخش ازبرنامه درسي فراهم نموده اند، اما در مناطق کمتر توسعه يافته و محروم کشور عليرغم تلاش هاي صورت گرفته به دليل عدم کفايت امکانات مناسب براي اجراي اين درس متاسفانه عدالت آموزشي و برخورداري دانش آموزان ازاجراي اثربخش برنامه درسي بامشکلات جدي مواجه گرديد.

ديمه ور خاطرنشان کرد: در بهمن ماه سال جاري، با تامين و تخصيص حدود 230 ميليارد ريال به استان هاي مختلف کشور حرکت ارزشمندي براي تجهيز کلاس هاي پايه ششم به رايانه، ويدئو پرژکتور وتامين تجهيزات هوشمندسازي کلاس هاي پايه ششم ، صورت گرفته است و استان ها مشغول تامين وخريد تجهيزات هستند تا وارد کلاس هاي درس شود. معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در دو ماه گذشته حدود 10 ميليارد ريال کيت هاي علوم و رياضي تهيه و در اختيار مناطق محروم کشور قرار گرفت و اميدواريم با تامين تجهيزات آموزشي مدارس کلاس هاي درس را فعال و محيط هاي يادگيري را پويا کنيم.ديمه ور درباره عملياتي کردن آيين نامه کلاس هاي چندپايه، عنوان کرد: در اين راستا جدول هايي تهيه شد تادر کلاس هايي که بيش از 3 پايه و 15نفردانش آموز دارند طبق ماده 2 آيين نامه کلاس هاي چندپايه، تا سقف 8 ساعت اضافه تدريس به معلمان عزيز اينگونه کلاس ها پرداخت شود.وي تصريح کرد: اين موضوع پس از مستندسازي به عنوان يک دستورالعمل به استان ها ابلاغ شد و منتظريم همکاران در مرکز فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش هرچه سريع تر اين دستورالعمل را به صورت نرم افزار هاي مرتبط بارگذاري کنند تا امکان صدور ابلاغ براي همکاران وجود داشته باشد.معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش اضافه کرد: با اعمال اين موضع معلمان مي توانند با اختصاص ساعات آموزشي بيشتر براي دانش آموزان کلاس هاي چندپايه، براي ارتقاي کيفيت و بهبود فرآيند هاي يادگيري اين کلاس ها فعاليت کنند.

ديمه ور در ارتباط با انسداد مبادي بي سوادي اشاره کرد: اين موضوع به طور جدي مورد تاکيد وزارت آموزش و پرورش است آمار تمام بازماندگان وتارکان از تحصيل در گروه سني 6 تا 11 سال را از مراجع مربوط گرفتيم و در اختيار استان ها قرار داده ايم.

وي تاکيد کرد: در حال راه اندازي" بنياد نيکوکاري خيرين مدرسه يار "هستيم که بتوانند در زمينه انسداد مبادي بي سوادي و تامين تجهيزات و کتب آموزشي امکانات لازم را فراهم آورند.

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش درباره کمبود معلم در حوزه ابتدايي گفت: از 2 سال گذشته ورودي نيروي انساني به اين دوره صفر بوده، افرادي بازنشسته شدند و با وجود حدود 200 هزار نفر دانش آموز که امسال به جمعيت دوره ابتدايي اضافه شدند کمبود معلم دردوره ابتدايي حتمي است.ديمه ور تصريح کرد: در دوره ابتدايي کمبود نيروي انساني داريم البته بخشي از اين کمبود امسال با ساماندهي مناسب نيروي انساني تامين شد و در سال جديد نيز اين روش ادامه خواهد يافت. اين ساماندهي، با استفاده کامل از ظرفيت موجود در دوره ابتدايي، حضور همکاران متوسطه در قالب تخصصي کردن دروس پايه پنجم و ششم، اختصاص معلم متخصص تربيت بدني با اولويت دوره ابتدايي صورت خواهدپذيرفت.


مديرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد

آموزش بهداشت بلوغ به دانش‌آموزان دختر مدارس شبانه‌روزي

مديرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت:در سال 93 فعاليت‌هاي خوبي در زمينه آموزش بهداشت بلوغ براي دختران دانش‌آموز مدارس شبانه‌روزي انجام شد.مهناز احمدي دستجردي، مديرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در خصوص فعاليت اين اداره‌کل اظهار داشت: دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش مانند ساير دفاتر زنان سازمان‌ها يکي از طرح‌هاي مهمش توانمندسازي زنان فرهنگي و دختران دانش‌آموز در عرصه‌هاي مختلف است يعني بحث آموزش، پرورش، تعميق اعتبارات ديني و توسعه توان مديريتي زنان فرهنگي از جمله اين موارد است.وي افزود: در اين راستا فعاليت‌هاي متعددي از جمله ابلاغ‌هاي مختلف، بخشنامه‌هاي گوناگون و جلسات آموزشي و کارگاهي انجام شده است.مديرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از نمونه کارهايي که انجام مي‌دهيم، امضاي تفاهم‌نامه با دستگاه‌هاي مختلف است، همچنين اخيراً تفاهم‌نامه‌اي با معاونت امور زنان رياست جمهوري امضاء شده که به تبع آن نيز توافقنامه‌هايي در چند روز آينده به امضا مي‌رسد.وي در توضيح فعاليت‌هاي اين اداره کل در سال 93، گفت: در بحث کمک به دانش‌آموزان دختر در مدارس شبانه‌روزي که نياز به توسعه مهارت‌هاي زندگي و افزايش آگاهي در زمينه بهداشت بلوغ دارند، فعاليت‌هاي خوبي انجام گرفت که وزارتخانه نيز تأمين اعتبار کرد و معاون زنان رياست جمهوري و استان‌ها هم کمک‌هاي خوبي داشتند.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 سخنگوي آموزش‌وپرورش شهر تهران :
 جزئيات فعاليت‌هاي يادگيري دانش‌آموزان در تعطيلات نوروز اعلام شد 

سخنگوي آموزش‌و پرورش شهر تهران با تشريح فعاليت‌هاي نوروزي ارائه شده به دانش‌آموزان در تعطيلات نوروز گفت:‌تقويت مهارت انشاء نويسي، کتابخواني و شناخت آداب و رسوم و پيشينه‌هاي فرهنگي و اجتماعي کشور در طراحي فعاليت‌هاي نوروزي مدنظر است.

مسعود ثقفي در گفت‌وگو با تسنيم درخصوص تکاليف نوروزي دانش آموزان شهر تهران اظهار داشت:‌ تعطيلات نوروزي فرصت‌ ارزشمندي است که مي‌توان از آن براي تکميل و تعميق اهداف برنامه‌هاي درسي با تاکيد بر تقويت مهارت‌ها بهره گرفت. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که بي برنامگي در تعطيلات طولاني مدت همچون نوروز موجب فاصله گرفتن دانش‌آموزان از آموزش‌هاي رسمي مي‌شود و همين امر در پيوند دوباره دانش‌آموزان با برنامه‌هاي درسي، تعميق و تثبيت يادگيري‌ آنها خلل ايجاد مي‌کند.

وي افزود:‌ آموزش و پرورش شهر تهران در راستاي اجرايي کردن سند تحول بنيادين، برنامه درسي ملي و تاکيد بر رويکرد مدرسه محوري با توجه به اهداف تعيين شده، راهنماي تدوين فعاليت‌هاي يادگيري براي دانش‌آموزان در ايام تعطيلات نوروزي را آماده و به همکاران خود در سطح مناطق و مدارس ارائه کرده‌‌ است.

سخنگوي آموزش‌وپرورش شهر تهران درخصوص اهداف تدوين راهنماي فعاليت‌هاي يادگيري در ايام نوروز گفت:‌تقويت مهارت انشاء نويسي، بحث و گفت وگو و کتابخواني. استمرار يادگيري دانش‌آموزان در ايام تعطيلات نوروز. ارتقاء و تقويت هويت بومي، ملي و ديني دانش آموزان با شناخت آئين اسلام، آداب و رسوم و پيشينه‌هاي فرهنگي و اجتماعي. ارتقاي توانمندي علمي دانش‌آموزان در فرآيند يادگيري دروس و پرورش انسان‌هاي مسئوليت پذير، متفکر و خلاق اهداف اصلي تدوين راهنماي فعاليت‌‌هاي يادگيري است.

سخنگوي آموزش‌وپرورش شهر تهران ادامه داد:‌ امسال نيز همانند سال گذشته در شهر تهران پيک نوروزي را به عنوان يک تکليف سراسري براي دانش‌آموزان نداريم و هر معلم با توجه به راهنماي ارائه شده و شناخت از نقاط قوت و ضعف دانش آموزان، نيازهاي آموزشي و پرورشي آنها را شناسايي و فعاليت‌‌هاي نوروزي را بر اساس اين نيازها طراحي مي‌کند که اين فعاليت‌ها براي هر دانش‌آموز نيز متفاوت است به عنوان مثال ممکن است به يک دانش‌آموز مطالعه کتاب و خلاصه نويسي ارائه شده و به دانش آموز ديگر تهيه گزارش از ديدو بازديدهاي نوروز به عنوان يک فعاليت توصيه شود.

ثقفي در پايان متذکر شد: امسال مجموعه‌اي تحت عنوان پيک نوروزي به دانش‌آموزان در شهر تهران ارائه نمي‌شود بنابراين اقدام مدارس براي دريافت هزينه از خانواده‌ها تحت عنوان پيک نوروزي مجاز نيست.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون