جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3293- تاریخ : 1393/12/12 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)

معاون وزير و رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي:
بيمه درماني دانش آموزان استثنايي کشور فعال مي شود

رئيس مرکز برنامه‌ريزي آموزش و پرورش :
تعداد دقيق مدارس و کلاس‌هاي درس کشور اعلام شد


برگزاري مرحله مقدماتي آزمون، پرلز درشهرستان هاي استان تهران


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 معاون وزير و رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي:
 بيمه درماني دانش آموزان استثنايي کشور فعال مي شود 

 
معاون وزير و رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور از فعال سازي بيمه درماني دانش آموزان تحت پوشش اين سازمان خبر داد.به گزارش شاپرك، مجيد قدمي در گردهمايي مديران و معاونان مدارس استثنايي استان گيلان در رشت افزود: بيمه درماني دانش آموزان استثنايي کشور از فروردين سال آينده فعال خواهد شد.

وي همچنين رفع مشکلات در زمينه سرويس اياب و ذهاب دانش آموزان استثنايي را از برنامه هاي سازمان برشمرد و اظهار کرد: رسيدگي به سرويس اياب و ذهاب اولويت اول برنامه هاي سال 94 است که بايد مشکلات آن به صورت ريشه اي مرتفع شود.معاون وزير آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مشکل سرويس مدارس استنثايي با اولويت مناطق محروم در سال آينده حل خواهد شد.

وي در ادامه آموزش فراگير را از ديگر برنامه هاي سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور در سال آينده عنوان کرد و بيان داشت: در آموزش فراگير، تحصيل دانش آموزان استثنايي در کنار دانش آموزان عادي مورد توجه است.وي با بيان اين که در بخش آموزش فراگير بايد عوامل اجرايي مدارس عادي و اولياي دانش آموزان از آموزش هاي لازم برخوردار شوند، تصريح کرد: براي موفقيت در آموزش فراگير بايد فرهنگ سازي شود.

قدمي خاطرنشان کرد: بر اساس نگاه جهاني، هر گونه جداسازي دانش آموزان استثنايي از عادي، حتي کم توان ذهني، غير منطقي است و به اين منظور زمينه هاي توسعه آموزش فراگير بايد بيش از پيش فراهم شود.وي در ادامه توسعه فعاليت هاي فرهنگي ورزشي دانش آموزان استثنايي را از ديگر برنامه هاي سازمان نام برد و يادآور شد: براي اين بخش نيز اعتبار ويژه اي در نظر گرفته شده است.رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور تصريح کرد: نيروهاي مدارس استثنايي همانند واحدهاي آموزشي عادي مشمول فوق العاده ابتدايي شده اند.


 رئيس مرکز برنامه‌ريزي آموزش و پرورش :
 تعداد دقيق مدارس و کلاس‌هاي درس کشور اعلام شد 

 
رئيس مرکز برنامه‌ريزي، نيروي انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، تعداد دقيق مدارس و کلاس‌هاي درس کشور را اعلام کرد.خسرو نظري رئيس مرکز برنامه‌ريزي، نيروي انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس و با اشاره به تعداد کلي کلاس‌هاي درس کشور، اظهار داشت: در مجموع 559 هزار و 243 کلاس درس در کشور وجود دارد.وي افزود: بر اين اساس 310 هزار و 46 کلاس‌ درس ابتدايي، 86 هزار و 518 کلاس‌ درس دوره متوسطه اول، 150 هزار و 236 کلاس‌ درس دوره متوسطه دوم و 12 هزار و 443 کلاس‌ درس آموزش و پرورش استثنايي در کشور وجود دارد.

نظري تأکيد کرد: در دوره پيش دبستاني در سال تحصيلي جاري 34 هزار و 446 کلاس درس داريم.رئيس مرکز برنامه‌ريزي، نيروي انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تعداد کلي مدارس کشور در سال تحصيلي جاري، خاطرنشان کرد: در مجموع 107 هزار و 171 مدرسه در کشور وجود دارد.وي در گفت‌وگو با فارس تصريح کرد: تعداد 61 هزار و 346 مدرسه ابتدايي، 23 هزار و 79 مدرسه دوره متوسطه اول، 21 هزار و 186 مدرسه دوره متوسطه دوم و يک‌هزار و 560 مدرسه آموزش و پرورش استثنايي در کشور داريم.نظري همچنين تعداد کلي مدارسي که دوره پيش دبستاني در آنها برگزار مي‌شود را 21 هزار و 702 مدرسه عنوان کرد.


 برگزاري مرحله مقدماتي آزمون، پرلز درشهرستان هاي استان تهران 

 مرحله مقدماتي آزمون پرلز (مطالعه بين المللي پيشرفت سواد خواندن) در قرچک وشهرياردر شهرستان هاي استان تهران برگزار مي شود.به گزارش شاپرك، مرحله مقدماتي آزمون پرلز (مطالعه بين المللي پيشرفت سواد خواندن) با هدف مقايسه روند عملکرد نظام هاي آموزشي کشور هاي شرکت کننده در ابعاد مختلف و در طول دوره هاي تعيين شده طي روزهاي 11و12 اسفند ماه جاري برگزارمي شود.

يافته ها و اطلاعات بدست آمده ازاين مطالعات به عنوان منبع مهم و تعيين کننده براي کشف وشناسايي نقاط ضعف و قوت نظام هاي آموزشي کشورها در مقياس ملي و بين المللي بوده ومنتج به ارائه راه کارهاي برخاسته از نتايج پژوهشي در بهبود فرآيند ياددهي ـ ياد گيري است.


 كاغذ اخبـار 

وقتي درسي را ياد نميگيريم!

قسمت چهارم

‌آسيب هاي جسماني و رواني مبتلايان

اختلال يادگيري در اندام ظاهري کودک آشکار نيست. کودک مبتلا به اين وضع مي تواند داراي بدني قدرتمند، چشماني قوي، گوش هاي تيز و هوش بهنجار باشد؛ در عين حال، چنين کودکي در عملکرد ناتوان است. نارسايي او به همان اندازه واقعي است که ناتواني پاي فلج. معمولا والدين تا پيش از مدرسه رفتن اين کودکان، با علائمي مانند دير صحبت کردن، تا اندازه اي دست و پا چلفتي بودن و زياد شلوغ کردن آنها متوجه اين اشکال خواهند شد. اما مشکل واقعي از زماني شروع مي شود که کودک به کلاس اول مي رود و سعي مي کند خواندن و نوشتن بياموزد.

چنين کودکي به دليل داشتن هوش طبيعي وقتي وظايف درسي را مشکل مي يابد و پيشرفت هاي همکلاسان خود را مي بيند، احساس پريشاني و سردرگمي مي کند. دانش آموزان مبتلا به اين اختلالات، که در ترکيب با کلاس عادي درس مي خوانند، بيشتر از همسالان سالم خود طرد و منزوي مي شوند.

بنابراين، اين کودکان از ميزان خطر بالاتري براي داشتن مشکلات هيجاني و رفتاري برخوردارند. مشکلات درون فردي و بين فردي مانند انزوا، افسردگي، خودکشي و بزهکاري در ميان اين کودکان متداول است. اين مشکلات موجب تشديد مسائلي خواهند شد که به وسيله اختلال يادگيري به وجود آمده و ممکن است به پيامدهاي منفي جدي در بزرگسالي بينجامند.

در واقع، مشکلات آنها تنها به افت تحصيلي و اتلاف بودجه پايان نمي پذيرد بلکه به سرزنش و تحقير دانش آموزان، تشکيل خودپنداره ضعيف و کاهش عزت نفس آنان مي انجامد و سلامت روانشان را به مخاطره مي اندازد. اين مشکلات از دانش آموزان و مدرسه به خانه و خانواده راه مي گشايد و اضطراب و ناخشنودي به بار مي آورد. در نتيجه اختلالات يادگيري مي تواند آسيب سختي را به بهداشت رواني جامعه وارد کند.

ادامه دارد...

منبع: آكا ايران


از تاريخ 14 تا 17 اسفند ماه؛

سمينار علوم‌وفنون و دستاوردهاي دانش‌آموزي دبيرستان علامه حلي برگزار مي‌شود

سمينار علوم و فنون و دستاوردهاي دانش آموزان دبيرستان علامه حلي تهران از تاريخ 14 تا 17 اسفند ماه برگزار مي‌شود که گروه‌هاي دانش‌آموزي پژوهش‌هاي خود را در اين سمينار ارائه مي‌کنند.به گزارش تسنيم، دبيرستان تيزهوشان علامه حلي تهران،‌مطابق رسم همه ساله خود، در نيمه اسفند ماه سال جاري اقدام به برگزاري سي و يکمين سمينار و نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي دانش‌آموزان خود مي‌کند. در اين نمايشگاه،‌ اختراعات دانش‌آموزان نخبه علامه حلي که دستاوردهاي ماه‌ها تحقيق و آزمايش آنها در طول سال است به نمايش درمي‌آيد.اولين دوره از اين سمينار در سال 1362 توسط اولين گروه دانش‌آموزي دبيرستان بعد از انقلاب اسلامي برگزار شد. اين سمينار با نام سمينار رياضي و فيزيک آغاز شد و پس از چند سال به سمينار علوم و فنون تغيير نام داد. در هر سمينار نزديک به 100 تا 150 طرح و پروژه مختلف از دانش آموزان به نمايش گذاشته مي‌شود و مدارس مختلف سطح شهر، اولياء دانش آموزان، سازمان‌ها و نهادهاي مختلف آموزشي و پژوهشي از اين سمينار ديدن مي‌کنند.از مهمترين ويژگي‌هاي سمينار اين است که تماماً دانش‌آموزي بوده و همه کارهاي آن اعم از هماهنگي، برنامه ريزي، تزئينات و برنامه مراسم توسط خود دانش‌آموزان انجام مي‌شود. در اين سمينارها گروه‌هاي دانش‌آموزي مختلفي در رشته‌‌هاي زيست، رياضي، فيزيک، شيمي، رايانه و مکانيک به ارائه گزارش پژوهش‌هاي خود مي‌پردازند و در خلال برپايي سمينار، تمامي پروژه‌ها توسط داوران به طور نامحسوس محک زده مي‌شوند و از بازديدکنندگان نظرخواهي مي‌شود.در اين سمينار طرح‌هايي به عنوان پروژه برتر برگزيده مي‌شوند و به طراحان آن جوايزي تعلق مي‌گيرد. اين طرح‌ها براي ارسال به جشنواره جوان خوارزمي آماده مي‌شوند که تاکنون دانش‌آموزان دبيرستان علامه حلي مقام‌هاي زيادي در اين جشنواره به دست آورده‌اند.رسم بر اين است که هر ساله دانش‌آموزان پايه دوم دبيرستان مسئول برگزاري اين سمينار مي‌‌شوند و توانايي‌هاي خود را به نمايش مي‌گذارند و ساير دانش‌آموزان مدرسه، پروژه‌ها و طرح‌هاي خود را ارائه مي‌دهند. امسال نيز طبق روال هر ساله سي و يکمين سمينار علوم و فنون و دستاوردهاي دانش‌آموزي از تاريخ 14 تا 17 اسفند در دبيرستان علامه حلي برگزار مي‌شود.

دبيرستان علامه حلي طي سال‌هاي گذشته موفقيت‌هاي بيشماري را کسب کرده است که از جمله آنها مي‌توان به کسب 303 مدال طلا، 496 مدال نقره و برنز المپيادهاي علمي کشوري اشاره کرد. اما افتخار بزرگتر براي دبيرستان علامه حلي، کسب 192 مدال المپيادهاي علمي جهاني است که به همين دليل لقب بهترين، پرافتخارتين و معتبرترين دبيرستان آسيا به آن اعطا شده است.


اجراي آزمايشي طرح سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان پيش دبستاني در استان البرز

طرح آزمايشي سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان پيش دبستاني سال 93 در استا البرز اجرا شد.به گزارش شاپرك؛ با اجراي آزمايشي طرح سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي در پايگاه سنجش نور تعداد 2619 نفر از نو آموزان پيش دبستاني استان البرز مورد ارزيابي سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي قرار گرفتند.اين طرح که از تاريخ اول آذرماه لغايت 2 اسفند ماه برگزار شد؛ که از تعداد 2619 نفر دانش آموز تعداد 314 نفر به پايگاه تخصصي آمادگي تحصيلي ، بينايي سنجي و شنوايي سنجي معرفي شدند.


 از گوشه و كنار 

اجراي "سنجش سلامت" پنج ساله‌ها از سال 94

مديرکل دفتر آموزش پيش دبستاني وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پايان غربالگري و سنجش 70 تا 80 هزار نوآموز چهارسال تمام اعلام کرد: اين طرح در سال آينده به صورت سراسري اجرا مي شود و از اين پس براي کودکان چهارسال تمام به جاي پنج سال تمام اجرا خواهد شد که البته اين موضوع منوط به تصميم گيري و تصويب در شوراي سياستگذاري سازمان آموزش و پرورش استثنايي است.

رخساره فضلي در گفت‌وگو با (ايسنا)، با بيان‌ اينکه طرح سنجش نوآموزان از سال 72 در کشور اجرا شده است و مهمترين ويژگي که دارد تشخيص دانش آموزان ديرآموز، استثنايي و يا مبتلا به برخي اختلالات نيازمند مداخله است اظهار کرد: امسال اين طرح به طور آزمايشي يکسال زودتر انجام شد و کودکان پنج ساله تحت غربالگري قرار گرفتند.

وي افزود: معمولا پس از اجراي طرح تعدادي از کودکان استثنايي شناسايي و به مراکز آموزش استثنايي معرفي مي‌شوند. همچنين برخي ممکن است ديرآموز باشند که بنا داريم در دوره پيش دبستاني بر روي محورهاي مختلف شناختي، ادراکي و حرکتي آنها کار کرده و براي دبستان آماده شان کنيم.

مديرکل دفتر آموزش پيش دبستاني وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه اين خدمات در دبستان هم ادامه مي‌يابد عنوان کرد: بخشي از آموزش‌ها از سوي مربيان ما و بخشي از سوي والدين انجام مي‌شود و جلساتي براي آنها ترتيب مي دهيم تا بدانند بايد چگونه با فرزندشان برخورد کنند. در برخي موارد هم اين خانواده ها را به مراکز مشاوره ارجاع مي‌دهيم.

فضلي اعلام کرد: امسال پايلوت اين طرح براي 10 درصد جمعيت مشمول انجام شد و 70 تا 80 هزار نوآموز تحت غربالگري قرار گرفتند که مداخلات لازم از اول اسفندماه انجام شده است. اين طرح در سال آينده به صورت سراسري اجرا مي‌شود و از اين پس براي کودکان چهارسال تمام به جاي پنج سال تمام اجرا خواهد شد که البته اين موضوع منوط به تصميم‌گيري و تصويب در شوراي سياستگذاري سازمان آموزش و پرورش استثنايي است.


معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش وپرورش:

امسال به صورت آزمايشي 2 هزار و 151 مدرسه کشور در طرح يک روز با نشاط مشارکت داشتند

معاون پرورشي و فرهنگي وزيرآموزش و پرورش درباره تعطيلي پنج‌شنبه‌هاي مدارس، بيان کرد:امسال به‌صورت آزمايشي 2 هزار و 151 مدرسه کشور پنج‌شنبه‌هاي تعطيل نداشت.به گزارش شاپرك ، حميدرضا کفاش در اردوگاه بادله مازندران اظهار کرد:امسال به صورت آزمايشي 2 هزار و 151 مدرسه کشور در طرح يک روز با نشاط مشارکت داشتند.

وي افزود:پژوهشگاه تعليم و تربيت تا پايان اسفند مسئول رسيدگي و ارزيابي نتايج طرح آزمايشي در پنج‌شنبه‌هاي تعطيل است که نتايج در نيمه دو فروردين 94 به وزير آموزش وپرورش اعلام مي‌شود.معاون پرورشي وفرهنگي وزيرآموزش وپرورش خاطرنشان کرد:اگر نتايج باز بودن مدارس در روزهاي پنج‌شنبه موثر بود در برنامه‌اي پنج ساله به تعداد مدارس در اين طرح آزمايشي اضافه مي‌شود.

وي با تاکيد بر اينکه بسيج دانش‌آموزي، اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان، سازمان جوانان هلال احمر و سازمان دانش‌آموزي پيشتازان و فرزانگان از تشکل‌هاي دانش‌آموزي قانوني در مدارس هستند، يادآور شد: تشکل‌هاي قانوني تعطيل نمي‌شوند.وي به طرح غربالگري مشاوران در آموزش و پرورش اشاره کرد و ادامه داد:با انجام آزمون مشاوران از لحاظ علمي دسته‌بندي مي‌شوند.

کفاش به بودجه 28 هزار ميليارد توماني آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود:در سال‌ جاري اعتبار‌ بخش تربيتي 40 ميليارد تومان بود که بخشي از آن اختصاص نيافت.معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش وپرورش خاطرنشان کرد:اعتبارات بخش تربيتي آموزش و پرورش طبق تفاهمنامه با ساير دستگاه‌هاي فرهنگي، کميسيون آموزش عمومي و قرآن و شهرداري‌ها تامين مي‌شود.کفاش با تاکيد بر اينکه دانش‌آموزان بايد تربيت سياسي شوند، تصريح کرد:شورا، مجلس و سازمان دانش‌آموزي در راستاي تربيت سياسي اين قشر گام برمي‌دارد.

معاون پرورشي وفرهنگي وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه مشکل صنفي فرهنگيان در مجامع مختلف بايد به گوش مسئولان برسد، بيان کرد: فرهنگيان حق ندارند براي مطالبات خود مدرسه را تعطيل کنند.


تکليف جديد وزارت آموزش و پرورش در بودجه 94

سرويس اياب و ذهاب براي دانش آموزش مناطق محروم رايگان شد

براساس تصويب نمايندگان، وزارت آموزش و پرورش در مناطق محروم سرويس اياب و ذهاب رايگان به دانش‌ آموزش ارائه مي‌دهد.به گزارش فارس از صحن علني مجلس پيشنهاد ميرمحمدي عضو کميسيون اقتصادي مجلس به بند الف تبصره 13 با موافقت نمايندگان روبرو و در نهايت تصويب شد.براين اساس وزارت آموزش و پرورش مکلف است در مناطقي که نمي‌تواند ارائه خدمات آموزشي نمايد استفاده از سرويس اياب و ذهاب رايگان به نزديکترين محل آموزشي براي کليه دانش آموزان فراهم نمايد.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون