جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3270- تاریخ : 1393/11/14 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)


عكاسخانه
برج رسكت ساري

اين هنر، يادگار دوره صفويه است


اخبـــــــــار


قصار اما...


نگاه


خبر


دنياي عكس
گوا –هند

 عكاسخانه 
 برج رسكت ساري


 اين هنر، يادگار دوره صفويه است 

 کاغذها و روزنامه‌هاي باطله را خيس مي‌کند و از خمير آن انواع ظرف‌ها را مي‌سازد. ظرف‌هايي که طرفداران زيادي هم دارد و سازگار با محيط زيست است...هنرش را "پاپيه ماشه" معرفي مي‌کند و مي‌گويد، تنها اسمش غربي است و از دوره صفويان اين هنر رونق داشته و در اصل يک هنر ايراني است و او حالا کاربردي‌تر و به شکل ديگري به آن مي‌پردازد. پاپيه ماشه را در فرهنگ لغت "کاغذ فشرده شده" تعريف کرده‌اند.

فهيمه اصفهاني در گفت‌وگو با خبرنگار صنايع دستي درباره‌ي هنر "پاپيه ماشه" اظهار مي‌کند: از سال 82 کار پاپيه ماشه را شروع کردم. اين کار نسبت به ديگر هنرها دشوارتر است و چندين مرحله کار مي‌برد. قلمدان‌ها و جلد کتاب‌هاي قديمي پاپيه ماشه بوده است و اين کار همچنان انجام مي‌شود. من هم با مطالعه کتاب‌ها و آزمون و خطا کردن و بدون آنکه دوره‌ اين کار را با استادي بگذرانم، آن را ياد گرفتم؛ اما تصميم گرفتم کار جديدي از پاپيه ماشه را ارائه دهم.

اين هنرمند مي‌گويد: زماني که براي اولين‌بار کارهايم را در نمايشگاهي در مازندران به نمايش گذاشتم از آن استقبال بسياري شد و من براي ادامه‌ي کار تشويق شدم.او بيان مي‌کند: تصميم گرفتم کارها را بيشتر به شکل کاربردي انجام دهم، چون "پاپيه ماشه" همان نقاشي لاکي و روغني است؛ بنابراين ظروفي ساختم که حداقل بتوان آن را چندين بار استفاده کرد و تنها دکوري نباشد.

اصفهاني اظهار مي‌کند: تمام ظرف‌هايي که درست مي‌کنم قابل بازيافت و سازگار با محيط‌زيست است‌، حتي براي سفره هفت سين ماهي قرمز را در يکي از اين ظرف‌ها ريختم، البته بعد از يک روز به خاطر رنگ‌هاي روغن ظرف، ماهي را از آن بيرون آوردم؛ اما آب را در ظرف گذاشتم تا مقاومت آن را بسنجم، بعد آب ظرف را خالي کردم‌، ظرف خشک و مثل روز اولش شد.

اين هنرمند درباره درست کردن خمير کاغذ پاپيه ماشه مي‌گويد: روزنامه‌ها و کاغذهاي باطله را خيس مي‌کنم و بعد از آنکه نرم شد با چسب و مواد ديگري مالش مي‌دهم تا به شکل خمير يکدستي در بيايد و بعد آن را قالب‌گيري و خشک مي‌کنم.

خشک شدن آن هم روند طولاني دارد و اگر کنار کوره يا جاي گرمي باشد حداقل دو روزه خشک مي‌شود و اگر در هواي آزاد قرار بگيرد حدود پنج روز تا خشک شدن زمان مي‌برد.اصفهاني 12 سال است که اين کار را انجام مي‌دهد و اخيرا کارت صنايع دستي گرفته است و تصميم دارد "پاپيه ماشه" را هم آموزش دهد. او مي‌گويد: خيلي‌ها دوست دارند اين کار را ياد بگيرند و درخواست کردند تا کلاس آموزشي بگذارم.ارزان‌ترين کارهاي او 10 هزار تومان و پرفروش‌ترين کارهايش سِت سفره هفت سين است. او همچنين ادعا مي‌کند گردشگران خارجي هم از کارهايش که با طرح‌هاي سنتي خورشيد خانم و بوته جقه نقاشي شده استقبال بسياري کرده‌اند.

اين هنرمند که حدود 57 سال دارد بيان مي‌کند: پاپيه ماشه هنر اصلي ايراني است که فرانسوي‌ها بعد از آشنايي و يادگيري تکنيک آن، اسم پاپيه ماشه را برايش انتخاب کردند. اين هنر در قرن 16 و 17 در مراکزي مثل اصفهان که پايتخت صفويان بوده و همچنين تبريز و قزوين رواج داشته است و با آن جلد کتاب، قلمدان، جعبه آرايش، قاب آئينه و ... درست مي‌کردند.


 اخبـــــــــار 

با حضور مسجدجامعي بزرگترين مجموعه مجموعه‌داران رونمايي شد

آثار بزرگان نقاشي ايران در گالري عقيلي

همزمان با رونمايي از تمبر نخستين نمايشگاه آثار پيشکسوتان نقاشي ايران در گالري عقيلي اين نمايشگاه عصر ديروز با حضور احمد مسجدجامعي افتتاح شد.خبرگزاري ميراث فرهنگي در اين نمايشگاه آثار بي نظيري از هنرمندان نامي ايران از جمله سهراب سپهري، مرتضي مميز، ژازه تباتبايي، جليل رسولي، محمدعلي حيدريان، گيزلا وارگا سينايي، فريده لاشايي، فرح نوتاش، محمد ناصري‌پور، جلال‌الدين سلطان کاشفي، رضا بانگيز، صادق تبريزي، بهزاد شيشه گران، حسينعلي ذابحي، منوچهر نيازي، پرويز کلانتري، رحيم نوه‌سي، حسين بختياري، محمدرضا منزه، ويگن مراديان، سياوش کسرايي، ميترا اسپهبد، هاروتيان ميناسيان فرامرز پيلارام و جمشيد سماواتيان که سالها در پستوهاي مجموعه داران نهفته بود به همت انجمن مجموعه‌داران و گالري عقيلي براي اولين بار در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفت.در طي 4 ساعت مراسم بازگشايي نمايشگاه آمار بازديد کنندگان به 700 نفر رسيد که بسياري از هنرمندان از جمله گيزلا سينايي، پري صابري، محمد ناصري‌پور، حسين بختياري، جلال‌الدين سلطان کاشفي، جمشيد سماواتيان، محمدرضا منزه، ويگن مراديان، ناصر پلنگي، داهي، طالعي‌نيا، سيفي، سهراب هادي و بسياري از مجموعه داران بزرگ ايران حضور داشتند. به مناسبت اين مراسم انجمن مجموعه داران اقدام به تهيه و چاپ تمبر اختصاصي کردهه بود که طراحي تمبر توسط استاد عبدالعلي پژويان صورت گرفت. منوچهر لطفي، رييس انجمن مجموعه داران ايران، در اين مراسم و با حضور احمد مسجد جامعي اين تمبر را رونمايي کرد.

دو تابلو از سهراب سپهري به قيمت 320 ميليون تومان و يک و نيم ميليارد تومان به معرض نمايش گذاشته شد که مورد استقبال مجموعه داران و علاقه مندان قرار گرفت. علاوه بر آن آثاري از استاد محمدرضا منزه و ويگن مراديان مورد توجه بسياري از بازديد کنندگان قرار گرفت. تا ساعات آخر اولين روز نمايشگاه نزديک به ده اثر نيز به فروش رسيد.

اين نمايشگاه تا روز پانزدهم بهمن ماه از ساعت 16 الي 19 داير در گالري عقيلي به آدرس شهرک غرب، خيابان سيماي ايران، خيابان پنجم، گذر فروردين، پلاک 12 داير است.


مردي که 200 سال چهارزانو نشسته است

باستان‌شناسان موفق به کشف جسد يک راهب در مغولستان شدند که سالهاست در حالت نشسته قرار دارد.به گزارش (ايسنا)، بر اساس اعلام رسانه‌هاي مغولستان، باستان شناسان در اين کشور جسد يک راهب موميايي را کشف کردند که 200 سال است با کمترين تغيير بصورت چهار زانو نشته است.

هنوز اطلاعات دقيقي درباره محل کشف اين جسد موميايي فاش نشده، اما گزارش‌ها حاکي از آن است که بدن اين راهب پس از مرگ کاملا با پوست گاو پوشانده شده بوده و محققان هم اکنون مشغول بررسي بيشتر اين يافته هستند.

کارشناسان گمانه‌زني کرده‌اند که اين راهب احتمالا معلم «ايتيگيلوف»، لاماي معروف بودا بوده که او نيز در سال1927 بصورت نشسته درگذشت و به همان صورت دفن شد.


سفر دبيرکل سازمان جهاني گردشگري به ايران

شرکت12 کشور در نمايشگاه بين المللي گردشگري

هشتمين نمايشگاه بين المللي گردشگري و صنايع وابسته از 23 بهمن ماه با شرکت 11 کشور و حضور دبيرکل سازمان جهاني گردشگري در تهران آغاز مي شود.

به گزارش ايرنا، «مرتضي رحماني موحد» معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري روز يکشنبه در نشست خبري هشتمين نمايشگاه بين المللي گردشگري و صنايع وابسته در اين زمينه اعلام کرد: در اين نمايشگاه کشورهاي ايران، کره جنوبي، ترکيه ، هندوستان ، سوييس ، ونزوئلا ، ارمنستان ، تايلند ، چين ، ويتنام ، تونس و مالزي شرکت خواهند کرد.

وي با اشاره به دعوت 145سازمان و مجموعه گردشگري براي شرکت در نمايشگاه بين المللي تهران، افزود: آيين افتتاحيه اين نمايشگاه با حضور «طالب ريفاعي» دبيرکل سازمان جهاني جهانگردي برگزار مي شود و اين موضوع نشان دهنده اهميت برگزاري نمايشگاه است.هشتمين نمايشگاه بين المللي گردشگري و صنايع وابسته 23 تا 26 بهمن ماه در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار مي شود.


وجود بيش از پنج هزار اثر تاريخي و گردشگري در سيستان و بلوچستان

بيش از پنج هزار اثر تاريخي و گردشگري در سيستان و بلوچستان وجود دارد که از اين تعداد بيش از هزار اثر ، ثبت ملي شدند.به گزارش واحد خبر معاون امور حقوقي، مجلس و استان هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور امروز در مراسم توديع و معارفه مديرکل ميراث فرهنگي سيستان و بلوچستان گفت: در اين استان هزار و 708 اثر ثبت ملي شدند و سه هزار و 300 اثر هم شناسايي شده اند که در کنار جاذبه هاي سواحل، کوير، آداب و رسوم مردم ، مي تواند سهم بزرگي از اقتصاد و اشتغال استان را در برگيرد.اميري افزود: در کشور 32 هزار اثر وجود دارد که از اين تعداد نيز 309 اثر ، مهر اصالت ميراث فرهنگي گرفته اند که از اين تعداد 29 مهر اصالت مربوط به سيستان و بلوچستان است .

وي با اشاره به تاکيد رئيس جمهور مبني بر جذب 30 ميليون گردشگر تا 10 سال آينده در کشور گفت : توسعه زيرساخت هاي گردشگري از جمله تکميل 2 هزار هتل و محل اقامتي در دستور کار قرار دارد .اميري با بيان اينکه کار کاوش در شمال و جنوب سيستان و بلوچستان براي شناسايي و ثبت آثار ادامه دارد ، افزود :‌ در اين راستا مي کوشيم زيرساخت هاي گردشگري سيستان و بلوچستان را تقويت کنيم.

در اين مراسم آقاي گوهري به عنوان مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان معرفي و از زحمات شه بخش قدرداني شد.


 قصار اما... 

 دو چيز اندوه را از بين مي برد يکي ديدار دوستان ، ديگر سخن دانايان و عالمان.

ارسطو

منبع : http://nabsokhan.blogfa.com


 نگاه 

"پرشين" از کي "ايران" شد؟

قسمت اول

به گزارش شاپرك در دوران سلطنت رضاشاه که بحث رجعت به ايران باستان و تاکيد بر ايران پيش از اسلام قوت گرفته بود، "سعيد نفيسي" از مشاوران نزديک رضاخان به وي پيشنهاد کرد نام کشور رسما به "ايران" تغيير يابد، اين پيشنهاد در آذر ماه 1313 شمسي رنگ واقعيت به خود گرفت، يادداشتي را که از نظر مي گذرانيد، مقاله اي از سعيد نفيسي در روزنامه اطلاعات است بعد از رسمي شدن عنوان ايران، دلايل و توجيه تاريخي و فرهنگي اين انتخاب را با عموم مردم در ميان گذاشته است

تا اوايل قرن بيستم، مردم جهان کشور ما را با عنوان رسمي" پارس يا پرشين" مي شناختند، اما در دوران سلطنت رضاشاه که بحث رجعت به ايران باستان و تاکيد بر ايران پيش از اسلام قوت گرفته بود، حلقه اي از روشنفکران باستان گرا مانند سعيد نفيسي،محمد علي فروغي و سيد حسن تقي زاده در حکومت پهلوي اول با حمايت مستقيم رضاشاه گردهم آمده بودند که به اين منظور اقداماتي را انجام مي دادند،"سعيد نفيسي" از مشاوران نزديک رضاخان به وي پيشنهاد کرد نام کشور رسما به "ايران" تغيير يابد، اين پيشنهاد در آذر ماه 1313 شمسي رنگ واقعيت به خود گرفت، يادداشتي را که از نظر مي گذرانيد، مقاله اي از سعيد نفيسي در روزنامه اطلاعات است که بعد از رسمي شدن عنوان ايران، دلايل و توجيه تاريخي و فرهنگي اين انتخاب را با عموم مردم در ميان گذاشته است.

رضاشاه آنقدر به نفيسي اعتماد داشت که وي را مسئول تحصيل و تربيت وليعهدش(محمدرضا) در دوران تحصيل سوئيس کرد که خاطرات حسين فردوست(دوست و همراه محمدرضا در سوئيس) به خوبي آن را روايت کرده است.

پارسينه براي نخستين بار مقاله سعيد نفيسي را منتشر مي کند:

کسانيکه روزنامه هاي هفته گذشته را خوانده اند شايد خبر بسيار مهمي را که انتشار يافته بود با کمال سادگي برگزار کرده باشند ، خبر اين بود که دولت ما به تمام دول بيگانه اخطار کرده است که از اين پس در زبان هاي اروپايي نام مملکت ما را بايد « ايران » بنويسند .

در ميان اروپائيان اين کلمه ايران تنها اصطلاح جغرافيائي شده بود و در کتابهاي جغرافيا دشت وسيعي را که شامل ايران و افغانستان و بلوچستان امروز باشد فلات ايران مي ناميدند و مملکت ما را بزبان فرانسه « پرس » و به انگليسي « پرشيا » و به آلماني « پرزين » و به ايتاليايي « پرسيا » و به روسي « پرسي » مي گفتند و در ساير زبان هاي اروپايي کلماتي نظير اين چهار کلمه معمول بود .

ادامه دارد...

منبع :جوان وتاريخ


 خبر 

آغاز مرمت عمارت کتابخانه نگارستان

کتابخانه‌اي که باغ تشريفات مي‌شود

مدير باغ موزه نگارستان از مرمت عمارت کتابخانه اين باغ خبر داد و گفت: مرمت اين بخش از باغ آغاز شد و قرار است بخشي از آن با فضايي براي استقبال رئيس دانشگاه تهران از مهمانان خارجي تبديل شود.مصطفي ده‌پهلوان در گفتگو با مهر گفت: بايد بسته‌هاي لازم براي تغيير کاربري عمارت کتابخانه فراهم شود و سپس به سراغ بازپيرايي آن برويم.

وي گفت: از اوايل دهه 70 دانشگاه تهران تصميم به مرمت مجموعه عمارت باغ نگارستان گرفت ولي چون ميراث فرهنگي و شهرداري همکاري نکردند و هزينه مرمت سنگين آن براي دانشگاه مکان نداشت اين طرح متوقف ماند.

ده پهلوان بيان کرد: دوباره طرحي را سال 84 اعلام کرده شرکتي هزينه مرمت را رقمي حدود يک ميليارد و 400 ميليون تومان را فقط براي مقاوم سازي برآورد کرد. اين هزينه بسيار سنگين بود باز هم اين طرح متوقف شد تا اينکه در سال 92 از سوي سازمان زيباسازي پيشنهاد شد که موزه کمال‌الملک در باغ نگارستان ايجاد شود آن هم به مدت 2 سال.

وي ادامه داد: از اين پيشنهاد استقبال شد و پس از تامين هزينه‌هاي پايه‌اي ايجاد موزه، از آنجا که به دنبال باز شدن درهاي باغ به روي مردم بودم، تقريبا بعد از 3 ماه کارهاي لازم انجام و موزه و گالري ايجاد شد. در روز گشايش باغ موزه نگارستان رئيس دانشگاه تهران و شهردار از عمارت کتابخانه نيز ديدن کردند و مسئولان زيباسازي نيز پيگير آن شدند و پس از يک سال بودجه دو ميلياردي به پروژه مرمت کتابخانه اختصاص داده شد و اجراي آن را پژوهشکده فرهنگ و هنر بر عهده گرفت.رئيس باغ موزه نگارستان گفت: اميدواريم پس از پايان عمليات مرمت از اين عمارت به عنوا فضايي تشريفاتي براي باغ استفاده کنيم و گنجينه‌اي از آثار نفيس هداياي بين‌المللي که به روساي دانشگاه تهران داده شده ايجاد کنيم و بتوانيم بخشي از آن را براي استقبال رئيس دانشگاه تهران از سفرا و مهمانان خارجي تبديل کنيم و يک فضاي تاريخي که پايه هاي اوليه آموزش در آن گذاشته شده را معرفي کنيم.


 دنياي عكس 
 گوا –هند


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون