جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3269- تاریخ : 1393/11/13 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)


عكاسخانه
پرستشگاه بعل در دورا اروپوس
آيا کاوش‌هاي خيابان مولوي ادامه پيدا مي‌کند؟
ديدار با زن 7 هزار ساله تهران


اخبـــــــــار


قصار اما...


نگاه


خبر


دنياي عكس
جشن سده - كرمان

 عكاسخانه 
 پرستشگاه بعل در دورا اروپوس


 آيا کاوش‌هاي خيابان مولوي ادامه پيدا مي‌کند؟
 ديدار با زن 7 هزار ساله تهران  

 تب کشف اسکلت زن 7 هزارساله در خيابان مولوي تهران هنوز بالاست. اين گزارش ديداري با اين اسکلت اين زن است. با طرح يک سوال آيا اين کاوش مولوي ادامه پيدا مي کند؟ کاوشي اتفاقي که از سر کنجکاوي يک دانشجوي باستان‌شناسي هنگام اقدامات آب و فاضلاب صورت گرفت و منجر به يافته منحصر به فردي در يکي از قديمي‌ترين مناطق تهران شد. باستان شناسان معتقدند که اين کاوش‌ بايد ادامه پيدا کند تا بتوانند به نتايج تازه‌اي در مورد تهران برسند.

خبرگزاري ميراث فرهنگي – گروه ميراث فرهنگي – امروز براي نخستين بار جمعي از خبرنگاران به همراه احمد مسجد جامعي بازديد گروهي از کشف جديد تهران داشتند. کشفي که منجر به چالش‌هاي بسيار بر سر قدمت تهران شد. اين اسکلت زن 7 هزارساله هر چند هزاران حرف براي گفتن دارد اما تا کاوش‌ها ادامه پيدا نکند، باستان‌شناسان نمي‌توانند به نتايج تازه در مورد تهران و تهراني‌ها برسند.

ديدار با اسکلت زن 7 هزارساله تهران

در برخي از خبرها آمده بود که با کشف اين اسکلت قدمت تهران به 7 هزارسال مي‌رسد. از سوي ديگر فرضيه مسافر چشمه علي و احتمال تک خاکسپاري در مورد اين يافته مطرح شد. اين‌ها تنها چند سوال بودند، قطعا هزاران سوال ذهن ساکنان تهراني‌ را به خود مشغول کرده است. آن‌ها دوست دارند بدانند در چه شهري و با چه قدمت و پيشينه‌اي زندگي مي‌کنند اما آنچه پاسخ قطعي به هزاران سوال مي‌دهد تنها ادامه کاوش‌هاست.

در اين ميان ادامه کاوش‌ها به دليل اينکه ترافيک انساني بالايي دارد و تردد اتومبيل‌ها در آن بسيار است و همچنين قرار گرفتن در محل کسب تعداد بسياري مغازه‌دار به نظر کار دشواري مي‌آيد. کاري که تنها به دست مسئولان اداره آب و فاضلاب به همراه مديران شهرداري و با حمايت مسئولان سازمان ميراث فرهنگي امکان پذير مي‌شود.

احمد مسجد جامعي، عضو شوراي شهر که از اين اسکلت به عنوان جد خود در تهران نام مي‌برد، از مسئولان شهرداري و آّب و فاضلاب مي‌خواهد که در اين زمينه اقدامي جدي انجام دهند.

او پس از گفت و گو با وهابي، کسي که باني پيدا شدن اين اسکلت شد، مي‌گويد:« خوشبختانه در جريان پيدا کردن اين اسکلت بيشترين همکاري را کسبه با اين دانشجويان مي‌کنند وآن‌ها تنها با نشان دادن کارت دانشجويي به کيوان کمايي، پيمانکار فرعي کارشان را به نتيجه مي‌رسانند که بايد از اين پيمانکار قدرداني کرد.»

مسجد جامعي در گفت و گو با chn تاکيد مي‌کند که نگهداري اين کشفيات منجر به رونق منطقه مولوي مي شود. چرا که هميشه براي رفع محروميت در اين منطقه پاساژ مي‌سازند.

او نقب کوتاهي به تاريخچه ميدان امين السطان مي‌گويد: «اينجا داراي دو کاروانسرا است، يکي از کاروانسراها با حمايت بخش خصوصي احيا شده و کاروانسراي ديگر تبديل به پارکينگ شده است. اگر ما کاروانسرايي که بخش خصوصي ايجاد کرده را تشويق کنيم و از طرف ديگر کاروانسرايي که پارکينگ است را احيا کنيم، سايت گردشگري ويژه اي براي تهران درست مي‌شود و سطح نگرش کار در اين مطنقه بالا مي رود. وقتي دانشگاه تهران راه افتاد، سطح منطقه بالا رفت. اين سايت فرهنگي و تاريخي هم مي‌تواند در اين منطقه چنين کند.

احمد محيط طباطبايي، تهران شناس باسابقه به chn مي‌گويد: اميدواريم که با توجه به اهميت اين کشف در تهران، مسئولان شهرداري نهايت همکاري را کرده و اينجا را تبديل به يک سايت موزه کنند، چراکه اين سايت موزه مي‌تواند تحول بزرگي در منطقه ايجاد کند.

آيا اين کاوش با حمايت مسئولان اداره آب و فاضلاب و شهرداري ادامه پيدا مي کند

اسماعيل اسمعيلي جلودار، باستان شناس اين کاوش با تاکيد بر اهميت اين کشف در منطقه مولوي، خواستار ادامه کاوش‌ها و نگهداري اين سايت موزه با ايجاد تمهيدات مناسب شد.

يکي از کاسب‌ها که اين کشف درست در مقابل مغازه اوست، مي‌گويد که باستان شناسان اذيتي براي ما نداشتند، اما اگر از اين هرج و مرج کنوني رها شده، غير قابل تحمل مي‌شود. مگر اينکه روي اين آثار کشف شده شيشه کشيده بشود و در نهايت اقدامي گردشگري صورت بگيرد، تنها در آن صورت است که ما از ادامه کاوش‌ها حمايت مي‌کنيم.باستان شناسان بقعه سر قبر آقا را پايگاه خود در طي اين مدت قرار داده بودند و يافته‌هاي کاوش را در اين محل نگه مي‌داشتند. يکي از ارزنده‌ترين يافته‌هاي اين کاوش بعد از اسکلت زن 7 هزارساله، سفال‌هايي از دوره چشمه علي ري است.


 اخبـــــــــار 

جشن دوهزار ساله روس‌ها براي «دربند»

قسمت دوم - پاياني

پس از خسرو انوشيروان، هنگام پادشاهي «هرمز»، ترکان در «فرارودان» شورش کردند و پادشاه خزر با سپاهي انبوه به باب‌الابواب حمله برد و ويراني بزرگي به بار آورد. هنگام درگيري «خسرو دوم» با روميان، خزرها با «هراکليوس» متحد شدند و دربند را تصرف کردند.

سرانجام، در اواخر دوره‌ي ساساني و درگيري خسرو دوم و جانشينان او با مسلمانان، فرصتي مناسب پديد آمد تا خزرها به نواحي باب‌الابواب تاخت‌وتاز کنند. از سال 22 هجري قمري، سپاهيان اسلام حمله‌ي خود را به دربند آغاز کردند و رفته‌رفته اين شهر را متصرف شدند.

دربند در دوره‌ي اسلامي نيز، سده‌ها بخشي از قلمرو ايران بود که در دوره‌ي قاجار همراه با «قره‌باغ»، «شکي»، «گنجه»، «شروان»، «باکو» و ... به هنگام جنگ‌هاي ايران و روس از خاک ايران جدا شد و به اشغال روسيه درآمد.

دولت روسيه تلاش خود را به کار بست تا شماري از ساخت‌وساز‌هاي زيباي تاريخي اين شهر را مانند نارين‌قلعه و بخش قديمي دربند را در فهرست ميراث جهاني يونسکو ثبت کند که يونسکو، به دليل بافت و هويت سنتي دربند، آن را يکي از خويشتن‌دار‌ترين شهر‌هاي جهان لقب داد.

اين شهر براي روسيه چنان مهم است که در روسيه براي برگزاري جشن‌هاي 2000 ساله اين شهر تاريخي‌ آماده مي‌شوند.

«ولاديمير پوتين»، رييس‌جمهور روسيه، فرمان برگزاري اين جشن‌ها را به مناسبت دوهزارمين سال پايه‌گذاري شهر دربند جمهوري داغستان امضا کرده و بودجه گزافي براي برگزاري اين جشن اختصاص داده شده‌ است.

چرا ايرانيان از «دربند» غافلند؟

اگرچه چند صباحي است ايران اين شهر را از کف داده با اين همه، هنوز اين شهر رنگ‌وبوي ايراني دارد و نمودهاي فراواني از فرهنگِ ايراني در اين شهر به چشم مي‌خورد.

از کتيبه‌هاي پهلوي ساساني و فارسي و عربي گرفته تا گورستان تاريخي آن با آيات و روايات اسلامي و شعرهاي فارسي بر سنگ قبرها، همگي نمودي از تاريخ و فرهنگ ايران در دربند است. اگرچه «دربند»، شهر- موزه‌اي از تاريخ ايران است و دربند در قلمرو ايرانِ فرهنگي جاي مي‌گيرد، با اين همه، برگزاري جشن دوهزارمين سال پايه‌گذاري شهر دربند، فرصت مغتنمي است تا سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايران، داشته‌هاي فرهنگي ايران را در قالب نمايشگاهي در آنجا به نمايش بگذارد، چون به گفته‌ي رئيس جمهوري ‌ دکتر حسن روحاني با نشان دادن اين آثار بسياري از اتهامات از جمله ايران‌هراسي‌ها به طور طبيعي برطرف مي‌شود.»

غارهاي ايران فقط جاذبه گردشگري نيستند

رييس انجمن غار و غارشناسي ايرانيان با بيان اينکه غارها فقط جاذبه گردشگري نيستند، گفت: به بسياري از اين غارها جاذبه علمي و تخصصي هم دارند.جواد نظام‌دوست رئيس انجمن غار و غارشناسي ايرانيان در اين باره به خبرنگار مهر گفت: غارهايي که براي گردشگري عمومي، تخصصي، علمي، ورزشي مناسب هستند، توسط انجمن غار و غارشناسي بررسي و شناسايي شده تا چگونگي استفاده از آنها مشخص شود. اگرچه برخي از غارها بسيار آسيب‌پذير و شکننده هستند، اما همان غارها نيز مي‌توانند براي پژوهشهاي علمي و دانشگاهي مفيد و موثر باشند و فقط متخصصين خاص رشته‌هاي مختلف زمين‌شناسي با داشتن مجوز از آنها بازديد مي‌کنند. مانند غار قلايچي در شهرستان بوکان که مي‌تواند به علت داشتن سفره بزرگ آب زيرزميني از نظر علمي و استفاده از منابع آبي بهره‌برداري شوند.

وي ادامه داد: ضروري است تا غارهايي که براي حوزه گردشگري عمومي مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد، شناسايي شده و ظرفيت تعداد بازديدکنندگان از آن بررسي شود. گاهي از بين بردن يک ضلع از اجزاي غار تحت عنوان کف‌سازي باعث از بين رفتن يک وجه از غار مي‌شود و اين کار به لحاظ اصولي درست نيست.

نظام دوست گفت: غارها به چهار دسته گردشگري عمومي (مانند غارهاي کتله‌خور و عليصدر) گردشگري فني و تخصصي (مانند غار سم در سمنان و پرو در کرمانشاه) گردشگري علمي (مانند غار نمکدان قشم و غار ژيپس در فارس) و غارهاي کاملاً تخصصي و غيرقابل بازديد تقسيم‌بندي مي‌شوند و ممکن است براي بازديدکنندگان خطراتي مانند ريزش داشته باشند در اين صورت اين غارها شناسايي و از ورود بازديدکننده به آن جلوگيري مي‌شود.

وي افزود: اکنون تنها 10 غار قابليت ورود گردشگري عادي را دارند و بيش از 2000 غار ديگر براي ورود گردشگران عادي مناسب نيست. چرا که بررسي بسياري از اين غارها، از نظر مسائل تاريخي، کاني شناسي و اقليم شناسي اهميت دارند. حتي مي‌توان با بررسي برخي از غارهايي که دهانه کوچک و آب زيادي دارند و برش چکيده‌ها و چکننده‌ها و بررسي املاح و ضررهاي سنگ آهک مقدار ميزان بارش سالهاي کم بارش و پر بارش را در سال‌هاي آينده محاسبه کرده و اقليم گذشته را نيز پيش‌بيني کرد.


 قصار اما... 

 نشان دوست نيکو آن است که خطاي تو را بپوشاند ، تو را پند دهد و رازت را آشکار نسازد. ابوعلي سينا

منبع : http://nabsokhan.blogfa.com


 نگاه 

برج زندان يا بناي زندان سليمان

نرگس عبدي فر

برج زندان سليمان

در استان فارس در5/1كيلومتري کاخ اختصاصى کوروش در پاسارگاد ، ويرانه‌ يک برج سنگى و بلند وجود داشت که اينک تنها ضلع غربى آن باقى مانده و سه ضلع ديگر آن منهدم شده است. از لحاظ شكل و پلان كاملا شبيه بناي كعبه زرتشت در نقش رستم بوده است .ارتفاع آن نزديک به 12 متر است که از 16 رديف سنگ‌هاى بزرگ با تراش سفيد چهار گوش بسيار منظم و دقيق و بدون ملاط به روش خشك چين روي هم سوار شده اند ،ساخته شده است.نقشه اين برج مربع شكل و داراي يك سقف هرمي شكل مي باشد. پايه هاي بنا روي يك سكوي سه طبقه قرار گرفته است . برج داراي تعدادي پنجره كور از سنگ سياه رنگ مي باشد .پلکان منظم سنگى برج، ساکنان آن را به درون اتاق بالاى برج مى‌بُرده است. اکنون تنها مدخل اتاق بر ديوار باقى است و از پلکان آن اثرى بر جاى نمانده است. بسيارى از باستان‌شناسان، اين برج را آرامگاه کامبيز و برخى هم آتشکده دانسته‌اند.اگر چه طرح زندان سليمان قابل مقايسه با معابد برج گونه اورارتوري (آلتين تپه ،توپراك قلعه )مي باشد و يا با اثار مشابه به دست آمده از آتشكده هاي مادي نوشيجان مادي قابل مقايسه است ولي با اين حال دو عنصراستثنايي آن يعني اتاق منفرد بر روي بلندي سكو و يك راه پله بلند و نمايان براي بالا و پايين رفتن اشخاص فاقد هر نوع نمونه مشابهي در معماري اورارتو ومادي است و از اين لحاظ نمونه مشابه آن فقط در كعبه زرتشت در نقش رستم است .


 خبر 

تاريخچه ديوار ندبه

به گزارش شاپرك "ديوار ندبه" يا "ديوار غربي" مقدس‌ترين مکان مذهبي يهوديان است که بر روي تپه «موريا» در شهر (بيت المقدس) اورشليم قرار دارد.بر باور يهوديان ديوار ندبه از آخرين باقي‌مانده‌هاي هيکل سليمان و دومين پرستش‌گاه اورشليم و مرکز دعا و منبع الهام براي يهوديان در اسراييل و سراسر جهان مي‌باشد.مسلمانان آن را ديوار براق مي‌خوانند و معتقدند پيامبر اسلام مرکب خود را در شب معراج به آن بست.در نماز سه گانه (روزانه) يهوديان جهان، مختصات اين مکان به عنوان قبله استفاده مي شود.حياط ديوار ندبه (ديوار غربي) درواقع بخش بيروني هيکل سليمان مي‌باشد و از آنجايي که قدش قداشيم (قدس اقداس) محل بسيار مقدسي است يهوديان اجازه ورود به آنسوي ديوار ندبه را ندارند.در تورات، صفر لاويان و اعداد فصل 19 قوانين بسياري براي 'طهارت ويژه' افرادي که مي‌خواهند به بيت هميقداش وارد شوند وجود دارد و از اين جهت که امروزه شرايط 'طهارت ويژه' کامل شرعي مقدور نمي‌باشد يهوديان متعهد به امور مذهبي از ورود و بازديد بقاياي محوطه داخلي بيت هميقداش (بيت المقدس) از جمله قدس القداس و يا هر چه که در پشت ديوار ندبه (ديوار غربي) وجود دارد اجتناب مي‌کنند.بر همين اساس بسياري از علماي يهودي از جمله رهبر مذهبي يهوديان اسراييل (Rabanut) از سال 1967 قانوني وضع کردند که يهوديان اجازه ورود و حرکت در کوهي که قبلاً مکان معبد (هيکل) بوده را ندارند. چرا که احتمال دارد در مکان قدش قداشيم (قدس اقداس) قدم بگذارند.

منبع جوان وتاريخ


 دنياي عكس 
 جشن سده - كرمان


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون