جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3269- تاریخ : 1393/11/13 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (دوشنبه)


سرنوشت خود را عوض کنيد


تيم ملي اسکواش جوانان ايران، پنجم آسيا شد


مشاهير


كوتاه از ورزش جوانان


آموزشي


آيينه شهر


 سرنوشت خود را عوض کنيد 

 
چرا شما دقيقاً در اين لحظه، اين صفحه را باز کرده ايد و داريد اين مقاله را مي خوانيد؟ اگر خوب دقت کنيد، متوجه مي شويد که اين يک سؤال مهم و اساسي در زندگي شماست. سؤالي که پيدا کردن پاسخ آن، مي تواند سرنوشت زندگي شما را به طور کامل تغيير دهد. خواهش مي کنم حتي براي يک لحظه هم به اين فکر نکنيد که در دام يک جو سازي ژورناليستي گرفتار شده ايد. قضيه خيلي جدي تر از اين حرف هاست. اجازه بدهيد کمي برايتان توضيح بدهم تا قضيه شفاف تر شود.

همه ما آدم ها، صبح ها از خواب برمي خيزيم، به مشغوليت هاي روزانه خود مي پردازيم، با ديگران صحبت مي کنيم، صحبت هاي ديگران را مي شنويم، به مکان هاي مختلف مي رويم. با آدم هاي مختلف ديدار مي کنيم. اما دقيقاً در همان لحظه اي که مشغول انجام اين امور هستيم، تعداد کمي از ما به اين مي انديشيم که چرا داريم اين کار را مي کنيم، و آيا اساساً اين کاري که انجام مي دهيم کار درستي است يا نادرست.

بگذاريد با هم يک مثال را مرور کنيم. شما در خانه نشسته ايد که يکي از دوستانتان تماس مي گيرد و شما را براي يک ميهماني دعوت مي کند. شما ده دقيقه فرصت داريد که آماده شويد و به ميهماني برويد. مي توانيم حالت هاي مختلفي را براي واکنش شما تصور کنيم. در حالت اول، شما خيلي خوشحال مي شويد و بلافاصله از جا مي پريد تا لباس هاي خود را عوض کنيد و به ميهماني برويد. در حالت دوم، شما چند لحظه، و فقط چند لحظه فکر مي کنيد. به اين فکر مي کنيد که در آن ميهماني با چه کساني ديدار مي کنيد؟ چه صحبت هايي ممکن است رد و بدل شود؟ آيا رفتن به اين ميهماني براي روحيه شما مناسب است؟ و يا با نگاهي دراز مدت تر، آيا رفت و آمد با اين افراد، براي آينده شما مفيد است؟ همين چند لحظه کوتاه، به شما اين فرصت را مي دهد که شرايط را بررسي کنيد. اگر رفتن به ميهماني را مناسب نديديد، خيلي مطمئن و قاطع تصميم مي گيريد که به ميهماني نرويد، اما اگر همه شرايط مناسب بود، شما به سرعت بر مي‌خيزيد تا براي رفتن به ميهماني آماده شويد، در حالي که زمان زيادي را از دست نداده ايد. شايد با نگاه بيروني، بين حالت اول و دوم تفاوت زيادي احساس نشود، اما حقيقت اين است که همين چند لحظه انديشيدن، اساسي ترين تفاوت ميان انسان هاي متفکر، با ساير انسان هاست.

البته رسيدن به موقعيتي که آدم بتواند در هر لحظه به کاري که انجام مي دهد بيانديشد و تشخيص بدهد اين کار درست است يا خير، گذر از مراحل مختلفي را مي طلبد که واقعاً چندان کار سختي نيست و ارزشش را دارد.

فکرش را بکنيد، اگر ما بتوانيم به اين قدرت برسيم که در هر لحظه تصميم درست را از تصميم نادرست، و کار مفيد را از کار مضر تشخيص بدهيم، و آن قدر به خودمان ايمان داشته باشيم که به آنچه که مناسب تشخيص داده ايم، عمل کنيم، چه زندگي لذت بخشي خواهيم داشت.

مانند کسي که در يک شب تاريک، که اکثر آدم ها قدرت ديدن ندارند و مدام به در و ديوار مي خورند، يا در چاله و چاه مي افتند، به عينک مادون قرمز مجهز شده و راه را شفاف و واضح مي بيند و در مسير درست قدم بر مي دارد. حتي شايد بتواند دست کسي را هم که دارد در چاه مي افتد بگيرد و او را نجات بدهد.

اين احساس زيبا، فقط چند قدم با ما فاصله دارد.

اولين نکته اي که بايد براي قدم گذاشتن در اين مسير بدانيم، اين است که همه ما توانايي لازم براي انجام اين کار را داريم. چرا که انسان به ابزار قدرتمندي به نام عقل مجهز شده که به طور قطع، مهم ترين سرمايه آدمي است.

عقل مانند يک اقيانوس بيکران است که اکثر ما آدم ها حتي به اندازه يک فيتوپلانگتون هم از آن بهره برداري نمي کنيم. کافي است اين سرمايه بزرگ را براي تشخيص کار درست از کار نادرست به کار بگيريم و نتيجه اين تشخيص را اجرا کنيم. اين مسأله، در نگاه اول ممکن است دشوار به نظر برسد. دانشمندان مختلف در طول تاريخ، بحث ها و مطالعات گسترده اي بر روي اين موضوع که چه چيزي حقيقت است و چه چيزي باطل، و چه کاري خوب است و چه کاري بد، انجام داده اند و نظرات مختلفي را هم ارائه کرده اند. اما به نظر من اين قضيه آن قدرها هم پيچيده نيست. من چند قانون بلدم که شايد بتواند در اين مسير به ما کمک کند. قانون هايي که مثل نکته هاي کنکوري، مي توانند ما را در يافتن گزينه صحيح کمک کنند.

اولين قانون اين است که، اگر ما واقعاً تصميم گرفته باشيم که متفکرانه زندگي کنيم، و تلاش خود را براي يافتن حقيقت انجام دهيم، قطعاً راه درست را خواهيم يافت. اين يک قانون است. قانوني که اجراي آن را خدا ضمانت کرده و ردخور ندارد.قانون ديگر اين است که اگر ما در مورد چيزهايي که خوب و بدش را مي دانيم، قبل از انجام آن بيانديشيم و کار درست را انتخاب کنيم، همين متفکرانه عمل کردن، ظرفيت ما را بالا مي برد تا جايي که قدرت تشخيص خوب از بد را در شرايط ديگر نيز به دست مي آوريم.

قانون مهم ديگر، اين است که عمل کردن به دستورات عقل، باعث مي شود که عقل روز به روز قوي تر و قدرتمندتر شود. مثل ورزشکاري که ماهيچه هاي خود را زير بار تمرين روزانه، ورزيده تر و ورزيده تر مي کند.حتماً دوستان من که اين مقاله را مي خوانند، تا به حال فهميده اند اين قانون ها از کجا آمده اند و چرا بايد به اين قانون ها اعتماد کرد. پس مي توانيم براي يافتن قانون هاي بيشتر، به منابع اصلي آنها مراجعه کنيم. اما، خواندن همين چند قانون، براي ما کافي است تا تصميم بگيريم زندگي گذشته خود را کنار بگذاريم و زندگي جديدي را شروع کنيم. زندگي زيبايي که در آن، عقل راهنماي ماست و لحظه به لحظه، براي رفتن يا نرفتن، گفتن يا نگفتن، ديدن يا نديدن، انجام دادن يا انجام ندادن، ما را راهنمايي مي کند. مي دانيم که هر روز تمرين نکردن، ممکن است باعث شود عقل ما از فرم خارج شود. مي دانيم که اين مسير ممکن است کمي طول بکشد، ولي هميشه طولاني ترين سفرها، با اولين گام شروع مي شود. پس، بياييد انديشيدن را از همين لحظه و از همين جا شروع کنيم. اولين سؤال را من از شما مي پرسم:

چرا شما دقيقاً در اين لحظه، اين صفحه را باز کرده ايد و داريد اين مقاله را مي خوانيد؟

منبع :آكا ايران


  تيم ملي اسکواش جوانان ايران، پنجم آسيا شد 

 
تيم ملي اسکواش جوانان پسر ايران در چارچوب هفدهمين دوره رقابت هاي اسکواش تيمي قهرماني جوانان آسيا با شکست تيم اردن پنجم آسيا شد.به گزارش ايرنا، تيم ملي اسکواش جوانان ايران در آخرين مسابقه خود در چارچوب هفدهمين دوره رقابت هاي آسيايي در کوالالامپور مالزي مقابل تيم اردن قرار گرفت و با نتيجه دو بر صفر اين تيم را از پيش رو برداشت.تيم ايران براي نخستين بار تيم قدرتمند سنگاپور را شکست داده و در مرحله نخست نيز تيم هاي اندونزي و عراق را نيز از پيش رو برداشته بود.تيم ملي اسکواش جوانان پسر ايران با برد مقابل تيم اردن به مقام پنجمي اين دوره از رقابت هاي آسيايي دست يافت.

در اين مسابقه سجاد زارعيان از تيم ايران گيم هاي اول سوم و چهارم را با نتايج هشت بر 11، 13 بر 11 و 11 بر 9 مقابل محمد السراج بازيکن اردني پيروز شد و گيم دوم را با نتيجه 11 بر هشت به حريف واگذار کرد.

عليرضا شاملي نيز مقابل عبدالقادر جيتان اردني قرار گرفت و گيم هاي دوم، سوم و چهارم را با نتايج 11 بر هفت، 11 بر هفت و 11 بر 9 وي را شکست داد و گيم نخست را با نتيجه 13 بر 11 به حريف واگذار کرد.


 مشاهير  

گاليلئو گاليله

قسمت اول

گاليلئو گاليله (به ايتاليايي: Galileo Galilei)‏ (15 فوريه1564 - 8 ژانويه 1642) دانشمند و مخترع سرشناس ايتاليائي در سده‌هاي 16 و 17 ميلادي بود. گاليله در فيزيک، نجوم، رياضيات و فلسفه علم تبحر داشت و يکي از پايه‌گذاران تحول علمي و گذار به دوران دانش نوين بود.

بخشي از شهرت وي به دليل تأييد نظريه کوپرنيک مبني بر مرکزيت نداشتن زمين در جهان است که منجر به محاکمه وي در دادگاه تفتيش عقايد شد. گاليله با تلسکوپي که خود ساخته بود به رصد آسمان‌ها پرداخت و توانست جزئيات سطح ماه را مشاهده کند.

زندگينامه

گاليله در 15 فوريه 1564 در شهر پيزاي ايتاليا به دنيا آمد. پدر گاليله، وينچنزو (Vincenzo Galilei) از موسيقيدانان به نام ايتاليا بود. گاليله داراي پنج خواهر و برادر ديگر بود.

ابتدا قرار بود در کليسا براي کشيش شدن مشغول شود اما پدرش وي را به تحصيل در رشته پزشکي در دانشگاه پيزا فرستاد. گاليله طب را نياموخت اما به جاي آن به مطالعه رياضيات پرداخت و به آن علاقه‌مند شد به گونه‌اي که در سال 1588 توانست به عنوان مدرس رياضيات در همين دانشگاه به کار مشغول شود.

سه سال بعد به دانشگاه پادوا رفت و به تدريس هندسه، مکانيک و نجوم پرداخت. وي تا سال 1610 آموزش و پژوهش را در اين دانشگاه ادامه داد و بيشترين دستاوردهاي علمي و تحقيقاتي وي مربوط به همين دوره‌است. گاليله پيرو مذهب کاتوليک از دين مسيحيت بود. وي با مارينا گامبا Marina Gamba ارتباط داشت و از وي داراي دو دختر و يک پسر شد، اما هرگز با او ازدواج نکرد. پسر گاليله که در اواخر عمر وي به همراه او زندگي مي‌کرد و يکي از زندگي نامه نويسهاي گاليه هم هست، همواره از اين بابت که گاليله با مادرش ازدواج نکرده بوده‌است وي را سرزنش مي‌کرد.

البته گاليله با اينکه هرگز با Marina Gamba ازدواج نکرد، اما وظايف يک همسر را در قبال او و نيز وظايف يک پدر را در قبال فرزندانش به نحو احسن انجام داد. او آنقدر متعهد بود که از برادر خود هم حمايت زيادي کرد. گاليله در 8 ژانويه 1642 در سن هفتاد و هفت سالگي درگذشت.گاليله در فزيک نجوم رياضيات وفلسفه علم تبحر داشت

محاکمه گاليله در کليسا

در سال 1610 انتشار يافته‌هاي علمي وي در تائيد نظر کوپرنيک مبني بر ثابت نبودن زمين و گردش آن به دور خورشيد باعث شد تا وي از سوي کليسا مورد بازجويي و تفتيش عقايد قرار گيرد. اين نظريه مخالف کتاب مقدس بود و از سويي با نظريات ارسطو که کليسا حامي آن بود همخواني نداشت.

وي مجبور به امضاي توبه نامه‌اي با اين مضمون شد: در هفتادمين سال زندگي در مقابل شما به زانو درآمده‌ام و در حالي که کتاب مقدس را پيش چشم دارم و با دستهاي خود لمس مي‌کنم توبه مي‌کنم و ادعاي واهي حرکت زمين را انکار مي‌کنم و آنرا منفور و مطرود مي‌نمايم.وي شش سال بعد رسماً از تدريس نظريه کوپرنيک در دانشگاه منع شد و تا سالها بعد مرتب مورد بازخواست کليسا قرار مي‌گرفت. سرانجام گاليله علي‌رغم اعتقاد دروني اش، مجبور شد اعتراف کند که نظريه ارسطو درست است و زمين مرکز جهان است.

منبع:ويكي پديا

ادامه دارد...


 كوتاه از ورزش جوانان 

اردوي دختران نوجوان فوتباليست در تهران آغاز شد

اردوي تيم فوتبال دختران نوجوان با حضور 25 فوتباليست منتخب از 14 استان کشوردر کمپ تيم هاي ملي در تهران آغاز شد.

به گزارش ايرنا از فدراسيون فوتبال ، شادي مهيني سرمربي تيم فوتبال دختران نوجوان به منظور حضور اين تيم در مرحله نهايي رقابت هاي فوتبال قهرماني دختران نوجوان آسيا 25فوتباليست نوجوان را به اين اردو فراخوانده است.

اين فوتباليست ها از استان هاي تهران ،چهار محال و بختياري ، اصفهان ، فارس ،خراسان رضوي ، کرمان ، آذربايجان غربي ، مازندران ، گلستان ، قزوين ، البرز، کرمانشاه ، کهگيلويه و بوير احمد و خوزستان هستند.

مبينا خدادادي ، هليا معظمي ، هنگامه صفاتي ، فاطمه متولي ، نسرين قمي ، بنفشه صبوري ، ندا رحماني، آيناز خواجه حق وردي ، نگين همتي ، شقايق نوري زاده ، فاطمه قاسمي ، ندا رضا پور ، فاطمه مزيدي ، ثنا صادقي ، فاطمه حسيني، مهشاد اميري ، هاجر دباغي ‌ مينا نافعي ، راضيه پرسه ، يگانه درويشي ، اسما نظري ، کيميا عليجاني ، زهرا عليزاده ، مريم ايزد پناه و مبينا بني طرفي نفرات دعوت شده به اين اردو هستند.

رقابت هاي مرحله مقدماتي فوتبال قهرماني دختران زير 16سال آسيا در چهار گروه و به ميزباني چهار کشور برگزار شد و تيم فوتبال دختران نوجوان ايران در گروه دو مقدماتي با تيم هاي هند ، امارات ‌ اردن و بنگلادش همگروه بود و توانست با پيروزي مقابل اين تيم ها به مرحله نهايي رقابت ها راه يابد.

دور نهايي اين رقابت ها آبان ماه 94(نوامبر 2015)به ميزباني چين برگزار خواهد شد .


 آموزشي 

نظم و انضباط و مدرسه سالم

منيژه اکبري هنرستان ولايت ناحيه 3 کرج

قسمت سوم

اين مسئوليت‌ها بايد از کوچک شروع شود و پس از آنکه دانش‌آموز از خود قابليت ايفاي مسئوليت را نشان داد مسئوليت‌هاي مهم داده شود. دانش‌آموز، با احساس مسئوليت کردن، به بحث و تصميم‌گيري و مشارکت در مدرسه مي‌پردازد که باعث ايجاد مدرسه‌اي نتيجه‌بخش مي‌شود و محيط بهتري را براي آموزش فراهم مي‌کند.رابطه نظم و انضباط با مسئوليت‌پذيري، رابطه‌اي متقابل است.

آيا برقراري نظم و انضباط در مدرسه يک معضل است؟

بعضي‌ها بر اين باورند که برقراري نظم و انضباط در مدارس امروزي با توجه به اجتماعي که در آن قرار داريم خيلي مشکل است. مدرسه‌اي که نتوان در آن نظم را برقرار کرد، طبق مباحث قبلي اين مدرسه موفق نخواهد بود. نه دانش‌آموز درس خواهد خواند و نه نظم کلاس را رعايت خواهد کرد.

خيلي از معلمان مدارس ما از مشکل بي‌انضباطي زجر مي‌کشند زيرا عاقبت بي‌انضباطي را درس نخواندن مي‌دانند. انضباط و تعليم و تربيت ارتباط خيلي نزديکي دارند و بعضي ديگر از معلمان با مديريت خوب کلاس، انضباط را يک معضل نمي‌دانند.

بعضي معلمان و معاونان بر اين اعتقادند که براي برقراري نظم حتماً شيوه تشويق و تنبيه بايد وجود داشته باشد و بعضي ديگر معتقدند براي دانش‌آموز بايد محيطي فراهم آورد که در آن براي قدم گذاشتن در جاده‌ پيشرفت مورد حمايت قرار گيرد و موانع سر راهش هموار گردد. به نظر آنان دانش‌آموز انگيزه‌ دروني دارد بنابراين کافي است که اين انگيزه پرورش يابد نه اينکه کنترل شود تا بتواند به بار بنشيند بنابراين طبق اين نظريه، معلم که جهت دهنده است حرف اول را در پرورش نمي‌زند ولي به اين معني هم نيست که دانش‌آموز را به حال خود رها کنيم.

ادامه دارد...


 آيينه شهر 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون