جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3265- تاریخ : 1393/11/08 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(چهارشنبه)


هويت مفهومي که بازتعريف مي خواهد


پورشيب مدال طلاي کاراته وان فرانسه را از آن خود کرد


مشاهير


خبركوتاه


آموزشي


كوتاه از ورزش جوانان


آيينه شهر


 هويت مفهومي که بازتعريف مي خواهد 

 
با سلامي هميشگي در يکي از مجتمع هاي تجاري در کنار مغازه اي که هميشه خريد مي کرد ديدمش. مثل هميشه پر از انرژي و هيجان بود. گويي تار و پود وجودش را مد و لباس تنيده بودند. هر وقت کسي مي خواست جديدترين مدل هاي لباس را ببيند، با فرشيد گپ و گفت مي کرد و از برندهاي روز با خبر مي شد. از مغازه بيرون آمد. با نگاهي سريع، خيلي اجمالي و گذرا مروري بر سرو وضعش کردم و با تبسمي از سر دوست داشتن و همراه با انتقاد گفتم: «واقعا مهم نيست که بهت بياد يا نه. حتما بايد عجيب و غريب بپوشي.»

با نگاه هميشگي اش سري تکان داد که نشان از تحقير من داشت. خيلي کوتاه گپي زديم و خداحافظي کرديم. وقتي از فرشيد جدا شدم، کمي دقيق تر از هميشه به اطرافم نگاه کردم و احساس کردم که با برخي چهره ها بيگانه ام. گويا خيلي از من دورند؛ پوشش هايي عجيب با مدل موهايي عجيب تر و... با خود گفتم: «نه،شايد واقعا حق با فرشيده!»

حلقه مفقوده کجاست؟

اگر با تامل به جامعه و محيط خودمان نگاه بيندازيم، تفاوت هاي زيادي در پوشش ها و همچنين آداب سخن گفتن، شيوه هاي تفريح و سرگرمي، نحوه شوخي و ساير مواردي مي بينيم که مجموع آنها فرهنگ اجتماعي ما را شکل مي دهد؛ فرهنگي که با غور کردن در تاريخ سرزمينمان، ريشه هايش به تمدن عظيم ايراني و اسلامي ما مي رسد. اما مهم ترين سوال اين است که اين فرهنگ و تاريخي که هويت ملي ما را شکل مي هد، کجاست؟

جوانان امروز با دغدغه هاي فراواني روبه رو هستند. تهاجم فرهنگي، مد و مدگرايي، افکار غرب زده در مقابل خانواده هاي سنتي و سنت هاي همچنان پا برجاي خانواده ها، همه و همه، هويت يابي جوانان را با مشکل روبه رو کرده است.

دکتر سيما فردوسي، روان شناس در اين باره مي گويد: «مشکل جوانان در جامعه ما به يک مورد خلاصه نمي شود بلکه عبارت است از: دغدغه هاي مربوط به ازدواج، امنيت شغلي و فضاي نامناسب کسب و کار، هويت که به معني شناخت خودش و باور کردن خودش است، مشکل خانواده و جوان، يعني رفتار و برخورد خانواده با جوان، هدايت او، انتقال تجربه به وي و به طور کلي، ايجاد زمينه اي که جوان بتواند روي پاي خودش بايستد و مستقل باشد. والدين بايد در همه کار ها جوان را حمايت کنند نه دخالت؛ يعني تجربيات مفيد خود را در زمينه تحصيل، انتخاب رشته، کار، ازدواج و... در اختيار جوان بگذارند و مثلا به او بگويند «به نظر ما اگر اين کار را بکني بعدا اين مشکل براي تو پيش مي آيد» و از اين طريق آگاهي و شناخت جوان را بالا ببرند.

او تاکيد مي کند: مشکل هويت جوان، يعني اين که جوان بتواند هويت مستقل را بيابد و مرامش را به دست آورد. اما اگر جواني هنوز نداند که چه بايد بکند. به چه سمتي رود و هدف و خط مشي او چيست؛ اين جوان هويت خود را نيافته و موفق نخواهد شد. جوانان به حمايت هاي خانواده در تمام مسير زندگيشان احتياج دارند.

نوشدارو قبل از مرگ سهراب

هويت و بازيابي آن موضوعي نيست که بتوان با چند همايش و برگزاري تعدادي نمايشگاه و ارائه چند طرح حل کرد، بلکه براي رسيدن به يک هويت منسجم ايراني ـ اسلامي بايد فرهنگ و تاريخ غني خود را بارها و بارها در ذهن مرور کنيم.

مسلما پس از اين مرور بايد ديد که آيا پايبند بودن به موازين و اخلاقياتي که هويت ايراني ـ اسلامي ما را نشان مي دهد، ما را فردي متعصب و متحجر نشان خواهد داد؟ اگر اين سوال در ذهن ما متبادر شد، کافي است نگاه گذرايي داشته باشيم به کشورهاي آسيايي اطرافمان؛ کشورهايي نظير ژاپن، چين و کره که رشد اقتصاد آنها، غرب را به شگفتي واداشته است.

با کمي ريزبيني خواهيم ديد نيازها و خواست هايشان در کنار شيوه زندگي تغيير کرده است ولي هويتشان همچنان در چهره اکثر
خانواده هايي که خود را با اصالت مي دانند، نمايان است.

مسلما نمي توانيم با پيشرفت هاي بشري بيگانه شويم و به عنوان مثال از يک اتومبيل دهه 80 همچنان استفاده کنيم و اين موضوع را نشان دهنده اصيل بودن خود بدانيم.

اين موضوع غيرمنطقي است، اما مي توانيم در لباس پوشيدن، در سخن گفتن، در شوخي هاي روزمره و طنزپردازي و در عرصه فرهنگ و هنر بويژه سينما ايراني ـ اسلامي بودن را که مهم ترين پيامد آن براي ما شخصيت و متانت فردي است، بازيابي کنيم؛ موضوعي که بيش از همه همت و تلاش مسئولان فرهنگي و اصحاب قلم و هنر را مي طلبد.

در اين زمينه نمي توانيم از نهادي مانند خانواده انتظار زيادي داشته باشيم چراکه خانواده فقط تا مرحله اي مي تواند الگوي نظام تربيتي و زيستي ما باشد، اما از مقطع خاصي پس از ورود فرد به جامعه و آشنايي با رفتار ها و نرم هاي مختلف، ناهنجاري هاي مختلف سراغ وي مي آيد و هرکدام با زبان و روش خود، انسان را به ورطه منفعت طلبي خويش مي کشاند بنابراين، پرداختن به زيرساخت هاي فرهنگي و فراهم آوردن بسترهاي لازم براي شناخت يک هويت ملي و ديني در جامعه توسط نهادهاي فرهنگي، مهم ترين عنصري است که در اين روزها مي تواند به جوانان ما براي گريز از معضل بحران هويت کمک کند.

منبع:پرشين پرش


 پورشيب مدال طلاي کاراته وان فرانسه را از آن خود کرد 

 
کاراته کاي وزن منهاي 84 کيلوگرم تيم صدراي زيرآب، مدال طلاي نخستين مرحله از ليگ کاراته موسوم به کاراته وان را از آن خود کرد.به گزارش ايرنا از فدراسيون کاراته، در پايان نخستين مرحله ليگ جهاني که به ميزباني پاريس فرانسه با حضور 929 کاراته کا از 68 کشور برگزار شد، ذبيح اله پورشيب کاراته کاهاي قزاقستان (2-صفر)، انگليس (6-صفر)، لهستان (5-4)، الجزاير (2-صفر)، و يونان (6-5) شکست داد و در ديدار فينال مقابل گوگيتاي گرجستاني قرار گرفت و 3 بر صفر به برتري رسيد تا سال 2015 را با مدال طلا آغاز کند. در اين وزن کاراته کاهاي يونان و فرانسه سوم مشترک شدند.در وزن به اضافه 84 کيلوگرم ايمان سنچولي مدال برنز اين وزن را بر گردن آويخت.در بخش کاتاي تيمي مردان هم تيم منتخب تبريز متشکل از احد شاهين، آرمين روشني و فرزاد محمد خانلو ابتدا نماينده اسپانيا را 5 بر صفر برد و سپس مقابل کويت 3 بر 2 نتيجه را واگذار کرد تا در جدول شانس مجدد به مبارزاتش ادامه دهد.

منتخب تبريز دراين جدول ابتدا تيم اوکراين را 5 بر صفر مغلوب کرد اما برابر تيم ايتاليا 5 بر صفر شکست خورد و حذف شد.

در بخش بانوان هم فاطمه چالاکي در اولين مبارزه برابر حريفي از اسلواکي 2 بر يک شکست خورد و حذف شد.


 مشاهير  

نيلز بور

قسمت سوم - پاياني

بور براي يافتن توضيح مسأله شيوه تازه‌اي به کار برد و گفت: تئوري بي تئوري. الکترون تا زماني که به چرخش ادامه مي‌دهد هيچ تابشي از خود به بيرون نمي‌فرستد. او اين را در حالي مي‌گفت که نظريه و شواهد آزمايشگاهي، هر دو، نشان مي‌دادند که وقتي هيدروژن حرارت ببيند از خود نور تابش مي‌کند و عقيده اين بود که آن نور از الکترون اتم هم تابش مي‌شود. بور در سال 1913 با آن روش به تجسم ساختاري براي اتم دست يافت. بور در توضيح چگونگي رفتار الکترون اظهار داشت که الکترون در رفتن از مداري به مدار ديگر انرژي، بصورت بسته يا پيمانه‌هايي از انرژي تشعشعي جذب يا تابش مي‌کند (چيزي که امروزه فوتون يا کوانتوم نور ناميده مي‌شود). هرچه طول موج تابيده کمتر باشد انرژي فوتون آن بيشتر است.

هيدروژن سه خط طيفي روشن به رنگهاي قرمز، سبز متمايل به آبي و آبي دارد. بور تشريح کرد که اين خطوط رنگي واضح طيف همان تابش‌هاي اتم هيدروژن‌اند. نور قرمز هنگامي تابش مي‌شود که الکترون از مدار سوم به مدار دوم بجهد و نور سبز متمايل به آبي مربوط به جهش الکترون از مدار چهارم به دوم است. در آغاز بسياري از فيزيکدانان مسن‌تر از جمله ج. ج تامسون درباره‌ درستي نظريه‌بور ترديد کردند اما رادرفورد از حاميان آن شد بطوريکه نظري‌جديد سرانجام پذيرفته شد.

مشکلات نظريه‌ بور

مشکلات نظريه‌ بور به بيان ساده به شرح زير مي‌باشد:

در نظريه‌ بور توضيحي براي چگونگي پخش جمعيّت الکترون‌هاي اتم‌هاي چند الکتروني وجود نداشت. يعني معلوم نبود که چند الکترون در هر مدار قرار مي‌گيرند. اين از بابت آن بود که آزمايش‌هاي او روي اتم هيدروژن که تک‌الکتروني است صورت گرفته بود؛ ولي بعدها توسط نظريه شرودينگر که وجود زيرلايه‌ها را توجيه مي‌کرد (مانند s p ....) اين بند از نظريه کامل شد.

وضعيت مدارهاي مجاز (پايدار) در نظريه‌ بور مشخص نيست. به اين معنا که معلوم نيست که زاويه دارند يا در يک صفحه قرار گرفته‌اند؛ و بعدها مشخص شد که الکترون به صورت سه بعدي در مدار مي چرخد نه دايره‌اي.

در ضمن الزامي نيست که مداري با بيشترين شعاع، داراي بيشترين انرژي هم باشد در حالي که بور عکس اين مطلب را گفته بود.

نظريه اتمي بور در تفسير طيف نشري خطي هيدرژن موفق عمل مي‌کند ولي قادر به توجيه وضعيت طيف اتم‌هاي ديگر نبود.

يک نظريه کامل اتمي بايد از سه ساختار اتم، يعني پروتن نوترون و الکترون شرح و توضيخ داده شود ولي در نظريه اتمي بور بيشتر روي الکترون متمرکز شده بود.

منبع:ويكي پديا


 خبركوتاه 

قائم مقامي همچنان صدرنشين دور دهم جدول مسابقات

در پايان دور دهم مسابقات قهرماني کشور آقايان در سال 1393 احسان قائم مقامي صدرنشين است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در پايان دور دهم مسابقات قهرماني کشور که در مشهد برگزار شد احسان قائم مقامي با 8.5 امتياز در رديف يک جدول قرار گرفت. پوريا دريني با 7.5 امتياز در رديف دوم و پرهام مقصودلو با 6.5 امتياز و پوئن شکني بهتر در رديف سوم جدول مسابقات قرار گرفتند.


 آموزشي 

اصول طراحي سوالات امتحاني

منيژه اکبري هنرستان ولايت ناحيه 3 کرج

قسمت هفتم

47-درچينش سوالات،اولين سوال يک سوال ساده باشد .

48-راهنمايي لازم ودستورالعمل براي جلوگيري پاسخ به سوالات ارائه گرددوباتوجه به نوع سوال،وسايل مورداستفاده ( ماشين حساب،خط کش و ...) زمان،محل پاسخ،نوع قلم مورداستفاده و ... مشخص گردد .

49-فضاي مناسب براي پاسخ لازم پيش بيني شود .

50-تعداد سوالات کوتاه پاسخ و گسترده پاسخ متناسب باشد .

51-درطراحي سوالات به واژه ها،عبارات،ارقام ومسايل کم اهميت تاکيدنشودبلکه ملاک اصلي هدفهاي آموزشي کتاب درسي باشد .

52-درطرح سوال ازبه کاربردن جملات طولاني،کلمات غيرمصطلح ومبهم و ضمايري که مراجع آنها مشخص نيست بايد پرهيز شود .

53-درمواردي که سوال داراي شکل ياپاسخهاي کوتاه ومتعددباشدنمره آن سوال نيزبه طورمجزا،جزءبه جزءتهيه وتنظيم شود .

54-سوالات بايدازمحتواي کتاب درسي طراحي شودوازپاورقي ها،مقدمه،حذفيات،بخشهاي مطالعه آزادسوال طرح نگردد .

55-دربرگه آزمون نمره پاسخ هرسوال به تفکيک درس در سمت چپ ورقه ومقابل هرسوال دررديف مربوط قيدگردد .

56-دربرگه آزمون ريزنمرات و جمع کل نمره ي آزمون منطبق با قوانين و مقررات باشد .

57-زمان پاسخ دهي به سوالات آزمون متناسب باقدرت متوسط دانش آموزان تعيين گردد .

58- اگرسوالات دربيش ازيک صفحه تايپ شده باشد،اولاصفحات شماره گذاري شده و ثانيا در پايان صفحه عبارت (( بقيه در صفحه .... )) درج گردد .

ادامه دارد...


 كوتاه از ورزش جوانان 

تيم کشتي آزاد جوانان در جام تختي شرکت مي کند

سرمربي تيم کشتي آزاد جوانان ايران گفت: تيم کشتي آزاد جوانان که در پيکارهاي قهرماني سال 2014 جهان در کرواسي عنوان قهرماني را کسب کرد ،در جام جهان پهلوان تختي حضور خواهد يافت.محمد طلايي در گفت و گو با ايرنا افزود:تمرينات تيم کشتي آزاد جوانان همراه با تيم بزرگسالان در حال برگزاري است و مرحله بعدي اردوي تيم هم 12 بهمن ماه آغاز مي شود.

از تيم جواناني که قهرمان شد 4 آزاد کار به اردوي تيم بزرگسالان دعوت شده اند تا تيم ملي را در رقابت هاي پيش رو همراهي کنند.

ملي پوشان قرار است در جام جهان پهلوان تختي، جايزه بزرگ فرانسه و جام الکساندر مدويد در بلاروس شرکت کنند و بعد از اين سه تورنمنت مهم، نفرات اصلي تيم ملي براي جام جهاني مشخص مي شوند.رقابت هاي بين المللي کشتي آزاد و فرنگي جام جهان پهلوان تختي 23 و 24بهمن ماه با حضور 20کشور جهان در کرمانشاه برگزار مي شود.

تيم ايران از سوي ايمان صادقي، حسن يزداني و عليرضا کريمي در وزن هاي 60، 66 و 84 کيلوگرم صاحب مدال طلا شد و صابر خانجاني، رضا مظفري و امين طاهري در وزن هاي 50، 74 و 120 کيلوگرم صاحب مدال برنز شدند تا شاگردان محمد طلايي با کسب 64 امتياز عنوان قهرماني را پس از سال ها از آن خود کنند و پس از 19 سال به اقتدار روسها پايان دهند.


 آيينه شهر 


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون