جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3261- تاریخ : 1393/11/04 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(شنبه)

وزير آموزش و پرورش:
امضا قريب به 20 تفاهم نامه آموزش و پرورش با ساير دستگاه ها و نهادهاي دولتي

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
مدارس بهترين کارکرد را براي ايجاد فرهنگ و مهارت آموزي دانش آموزان ايفا مي کنند

با حضور وزراي آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهردار تهران:
دوازدهمين نمايشگاه « ياد يار مهربان» افتتاح شد


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 وزير آموزش و پرورش:
 امضا قريب به 20 تفاهم نامه آموزش و پرورش با ساير دستگاه ها و نهادهاي دولتي 

 
وزير آموزش و پرورش با بيان اين که بيش از 13 ميليون دانش آموز در 105 هزار مدرسه کشور مخاطب سيستم آموزش رسمي مي باشند، گفت: آموزش و پرورش مهم ترين نهاد فرهنگي کشور است.به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، علي اصغر فاني در افتتاح دوازدهمين نمايشگاه « ياد يار مهربان» که در بوستان گفتگو برگزار شد، اظهارکرد:بيش از يک ميليون معلم در 752 منطقه آموزشي وظيفه تعليم و تربيت به دانش آموزان را بر عهده دارند.وي با بيان اين که رده سني نوجوانان و جوانان مخاطب آموزش و پرورش هستند، افزود: موضوع کتاب و کتابخواني ، زنگ انشا ، گفتگو و پذيرش نقد همواره در رهنمودهاي مقام معظم رهبري(مدظله العالي) و هم جزئي از دغدغه هاي رئيس جمهور در بازگشايي مدارس در سال 92 بوده است که در اين راستا آموزش و پرورش اقدامات زيادي را انجام داده است.

فاني تصريح کرد: توسعه کتابخانه هاي کلاسي در مقطع ابتدايي، توسعه کتابخانه هاي مقطع متوسطه با اولويت مدارس شبانه روزي ، توسعه کتابخانه هاي پژوهش سراها و کانون هاي فرهنگي تربيتي و توسعه کتابخانه هاي مراکز کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان بخشي از اقدامات آموزش و پرورش در تحقق اين موضوعات بوده است.عضو کابينه دولت تدبير و اميد ادامه داد: سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي نيز وظيفه تدوين برنامه هاي آموزشي و تاليف کتب درسي دانش آموزان را بر عهده دارد که با برنامه ريزي هاي صورت گرفته اين برنامه ها در ساعات هفتگي درس دانش آموزان لحاظ مي شود.

وي "توسعه مشارکت ها "را يکي از پنج سياست راهبردي آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: انعقاد تفاهم نامه با نهادهاي دولتي و غيردولتي و بخشي از عملياتي کردن اين سياست است که مي تواند به استفاده بهينه از امکانات ساير دستگاه ها در تحقق برنامه هاي آموزش و پرورش منجر شود.فاني، با اشاره به تعاملات خوب شهرداري تهران با آموزش و پرورش در دو سال اخير گفت: امضا تفاهم نامه با شهرداري تهران و افتتاح دوازدهمين نمايشگاه « ياد يار مهربان» مي تواند آموزش و پرورش را در رسيدن به اهداف مورد نظر خود ياري کنند.

وزير آموزش و پرورش به امضا قريب به 20 تفاهم نامه آموزش و پرورش با ساير دستگاه ها و نهادهاي دولتي اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش با تکيه بر بودجه صرفا دولتي نمي تواند به اهداف کيفيت بخشي خود برسد و در اين راستا نياز به حمايت و پشتيباني ديگر دستگاه ها در قالب امضا تفاهم نامه و عملياتي کردن آن ها مي باشد.فاني اظهاراميدواري کرد: امضا تفاهم نامه با شهرداري تهران مي تواند الگوي مناسبي براي تمام شهرداري هاي سراسر کشور باشد تا از اين نظر آموزش و پرورش بتواند خدمات بهتري براي دانش آموزان فراهم کند.


 وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
 مدارس بهترين کارکرد را براي ايجاد فرهنگ و مهارت آموزي دانش آموزان ايفا مي کنند 

 
به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، علي جنتي در افتتاح دوازدهمين نمايشگاه « ياد يار مهربان» با بيان اين که ماهيت انقلاب اسلامي در سال 57 فرهنگ بوده است، اظهارکرد: نقش کتاب و کتابخواني در ارتقا سطح فرهنگ جامعه انکار ناپذير است و به همين دليل بايد از برپايي نمايشگاه کتاب در سراسر کشور حمايت کنيم.وي به آمار چاپ و انتشار کتاب در دو سال قبل اشاره و خاطرنشان کرد:کاهش شمارگان کتاب از حداقل 3 هزار جلد به 700 جلد در مقابل رشد عناوين کتاب ها گوياي اين حقيقت تلخ مي باشد.جنتي با بيان اين که پايه اصلي فرهنگ در توجه به مسائل فرهنگي کودکان و نوجوانان نهفته است تاکيد کرد:مدارس بهترين کارکرد را براي ايجاد فرهنگ و مهارت آموزي دانش آموزان ايفا مي کنند و برپايي نمايشگاه هاي کتاب مخصوص دانش آموزان مي تواند باعث رشد و تعالي فرهنگ کشور باشد و از اين رو بايد اين کار ارزشمند دوام و قوام پيدا کند.وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين که بايد برپايي اين نمايشگاه در شهر تهران الگوي ساير شهر ها باشد، تصريح کرد:اين امر مهم علاوه بر ايجاد شوق مطالعه در دانش آموزان مي تواند حمايت از صنعت نشر و چاپ کشور باشد.وي افزود:بايد از کتاب هاي ديجيتال و شبکه هاي مجازي نيز در راستاي ارتقا فرهنگ دانش آموزان در مواجه با فناوري دنياي نوين استفاده کرد تا بتوانيم از اين طريق دنيا را با فرهنگ غني و ناب ايراني آشنا کنيم.


 با حضور وزراي آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهردار تهران:
 دوازدهمين نمايشگاه « ياد يار مهربان» افتتاح شد 

 با حضور وزراي آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهردار تهران، دوازدهمين نمايشگاه « ياد يار مهربان» در بوستان گفتگو افتتاح شد.به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش، محمد باقر قاليباف شهردار تهران و علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، دوازدهمين نمايشگاه کتاب و نوشت افزار کودک و نوجوان « ياد يار مهربان» به صورت رسمي در بوستان گفتگو افتتاح شد.گفتني است؛ نمايشگاه « ياد يار مهربان» به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و با حمايت وزارت خانه هاي آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامي در جهت تکميل کتابخانه هاي شهر تهران و استفاده پربارتر دانش آموزان از کتاب هاي تخصصي حوزه کودک و نوجوان برپا مي شود.


 كاغذ اخبـار 

چگونه خوب ياد بگيريم

قسمت اول

يادگيري فرايندي است که بر اساس تجربه به وجود مي‌آيد و تغييراتي نسبتاً دائمي در احساس، تفکر و رفتار فرد ايجاد مي‌کند...

لغت تجربه نشان مي دهد که براي ايجاد يادگيري تمرين و تکرار ضروري است و واژه فرايند به دنباله‌اي از تغييرات رخ‌دهنده در ويژگي‌هاي فرد يا شيء گفته مي‌شود.بنابراين براي ايجاد يک يادگيري موثر بايد در دامنه اي از زمان و همراه با تکرار، موضوع يادگيري را ثبات بخشيم .

در اين ميان براي آنکه بتوانيم از زمان يادگيري به صورت بهينه استفاده کنيم لازم است تا در هنگام مطالعه فعال باشيم. ادا کردن کلمات و موضوعات با صداي بلند و توجه به طرز قرار گرفتن بدن مي تواند تمرکز و دريافت اطلاعات را افزايش دهد .به اين منظور لازم است از لم دادن و يا خوابيدن خودداري کنيد چرا که شرايط فيزيکي مي تواند بر احساس و عملکرد افراد موثر باشد.از ديگرروش هاي سودمند مي توان به طرح هاي شبکه اي اشاره نمود . شما پس از فراگيري و درک مطلب با ارتباط دادن کليد واژه هاي هر بحث به صورت شاخه اي در واقع کل مطلب را در چند شاخه و زير شاخه دسته بندي و خلاصه مي کنيد. با ديدن کليد واژه ها ميتوانيد با بازيابي بحث مربوطه کل مطلب را در ذهن ياداوري نماييد.

روش مفيد ديگري که مي تواند روند يادگيري را تسريع نمايد اين است که نکات مهم را به صورت واژه هاي کليدي با خط کشيدن زير آنها برجسته نماييم. همچنين حاشيه نويسي پس از مطالعه درس مي تواند با انتقال مطالب به خاطر سپرده شده روي کاغذ ثبات انها را در ذهن گسترده تر سازد .در اين روش ابتدا مطالب را بخوانيد و درک کنيد و سپس بر روي کاغذ بياوريد.ضمن آنکه در هنگام مرور پيش از امتحان نيز مي توانيد از آنها استفاده نماييد.

منبع :

ادامه دارد...


رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي عنوان کرد:

ورود آموزش مباني رايانه به دوره ابتدايي

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي گفت: آموزش مباني رايانه به دوره ابتدايي وارد شده است و دانش‌آموزان کلاس ششم اين آموزش‌ها را دريافت مي‌کنند. در بازنگري مجدد کتب درسي آموزش رايانه را به سال‌هاي ابتدايي تحصيلي وارد خواهيم کرد.

حجت الاسلام محي الدين بهرام محمديان اظهار داشت:‌هم‌اکنون 600 هزار دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول صاحب ايميل دانش‌آموزي شده‌اند و پس از دريافت رمز عبور با ورود به شبکه ملي مدارس «رشد» از اين ايميل استفاده خواهند کرد.وي افزود:‌ در اين فضا دانش‌آموزان از محتواهايي که در محيط مجازي تهيه شده است به صورت برخط استفاده مي‌کنند. ايميل دانش‌آموزي در محيط شبکه ملي مدارس رشد تهيه شده و کاملا ايمن است. اين ايميل پس از اجراي آسيب شناسي‌هاي لازم طراحي و راه اندازي شد.رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي ادامه داد: هم‌‌اکنون آموزش فناوري و مباني کامپيوتر را به دوره ابتدايي وارد کرده‌ايم چرا که در پايه ششم ابتدايي دانش آموزان درس کار و فناوري را دارند و نياز است تا آموزش‌هاي لازم در اين زمينه را دريافت کنند.حجت الاسلام محمديان در پاسخ به اين پرسش « آموزش فناوري و مباني کامپيوتر به مقاطع پايين تر دوره ابتدايي به عنوان مثال پايه‌هاي چهارم و پنجم ابتدايي وارد نمي‌شود» گفت:‌در تلاش هستيم تا دامنه اين آموزش‌ها را گسترش دهيم هم‌اکنون آموزش رايانه که پيش از اين در مقطع متوسطه بود به پايه ابتدايي يعني کلاس ششم آمده است و در تلاش هستيم تا در بازنگري مجدد کتب درسي دانش آموزان کار با رايانه را از سالهاي ابتدايي تحصيل فرا بگيرند.


مديرکل فني وحرفه‌اي آموزش و پرورش خبرداد:

آموزش‌هاي هنرستان‌ها باعث اشتغال و زمينه‌ساز توسعه پايدار است

مديرکل دفتر آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي وزارت آموزش و پرورش گفت:آموزش‌هاي هنرستان‌ها باعث اشتغال مي‌شود که اين امر زمينه‌ساز توسعه پايدار است.به گزارش (ايسنا)، دکتر سيدمحسن حسيني‌مقدم در گردهمايي مديران هنرستان‌هاي فني و حرفه‌اي و کار و دانش خراسان رضوي با بيان اينکه اشتغال زمينه‌ساز توسعه پايدار است، اظهار کرد:اين موضوع جز با آموزش‌هاي هنرستان‌ها ميسر نخواهد شد.وي در خصوص سياست‌هاي راهبردي در حوزه آموزش فني و حرفه‌اي افزود:کيفيت‌بخشي آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي با استفاده بهينه از فضا و تجهيزات کارگاهي، ساماندهي نيروي انساني و بهبود مديريت آموزشگاهي، هدفمند کردن بودجه و اعتبارات و توسعه مشارکت از جمله اين برنامه‌هاست.حسيني‌مقدم گفت:برنامه‌ريزي به منظور توسعه متوازن رشته‌هاي فني و حرفه‌اي متناسب با نياز بازار کار و آمايش سرزمين،‌ کارآمدسازي و تقويت نظام آموزش مشاوره تحصيلي شغلي، برنامه‌ريزي جهت بازديد دانش‌آموزان دوره اول متوسطه و پايه اول دوره دوم متوسطه از هنرستان‌ها، ‌کارخانجات، صنايع و دانشگاه‌هاي مرتبط، ‌توجه به آموزش‌هاي فني‌وحرفه‌اي دختران، ارتقاء کيفي و ايمني در هنرستان‌هاي فني و حرفه‌اي از جمله راهکارهاي کيفيت‌بخشي به آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي است.مديرکل دفتر آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي وزارت آموزش و پرورش افزود:امسال 25 ميليارد تومان براي کيفيت آموزش اختصاص يافته است و در بحث ارتقاء کيفيت آموزشي نيز سعي کرديم با بودجه محدود بخشي از مشکلات را در هنرستان‌ها برطرف کنيم.حسيني‌‎مقدم تصريح کرد: انتخاب و انتصاب مديران و معاونان فني هنرستان‌ها، ‌رعايت تناسب بين مدرک تحصيلي هنرآموزان با دروس فني و حرفه‌اي مورد تدريس از جمله راهکارهاي ساماندهي نيروي انساني و بهبود مديريت آموزشي است.


 از گوشه و كنار 

با هدف توسعه کمي و کيفي فعاليت هاي مشترک شهرداري و آموزش و پرورش صورت گرفت؛

امضاي تفاهم نامه همکاري هاي مشترک شهرداري تهران و آموزش و پرورش

با هدف توسعه کمي و کيفي فعاليت هاي مشترک شهرداري و آموزش و پرورش ميان شهرداري تهران و وزارت آموزش و پرورش باهم تفاهم نامه همکاري امضا کردند.

به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، در اين تفاهم نامه آمده است: برطبق سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران و اهداف برنامه 5 ساله دوم شهرداري و در راستاي هم افزايي ظرفيت هاي موجود و بسترسازي لازم براي تقويت نظام آموزش رسمي و آشنايي با حقوق و تکاليف شهروندي خود از طريق آموزش هاي رسمي و غيررسمي و همچنين مشارکت فعال اجتماعي در اداره امور شهر اين تفاهم نامه ميان آموزش و پرورش و شهرداري تهران تنظيم شده است.

براين اساس، به کارگيري استعدادها، ظرفيت ها و توانمندي هاي طرفين براي تقويت نظام آموزش رسمي، ارتقاي سلامت و بهداشت اجتماعي و توسعه ورزش همگاني در بين دانش آموزان و فرهنگيان و ارتقاي جايگاه مدارس به عنوان کانون هاي تربيتي محله در مديريت هماهنگ شهري تنها بخشي از اهداف مصرح در اين تفاهم نامه برشمرده شده است.در ماده 3 اين تفاهم نامه آمده است؛ طرفين به منظور همکاري و هماهنگي دراجراي مفاد اين تفاهم نامه نسبت به تشکيل شورايي با حضور يازده نفر از اعضاي مشترک با عنوان شوراي عالي همکاري هاي آموزش و پرورش و شهرداري تهران با حضور نمايندگان تام الاختيار وزارت آموزش و پرورش و شهرداري تهران در وظايف تبيين شده به فعاليت مي پردازند.

براين اساس، رئيس شوراي عالي همکاري هاي آموزش و پرورش و شهرداري تهران در اولين جلسه توسط اعضا انتخاب و با امضاي وزير آموزش و پرورش و شهرداري تهران تعيين و منصوب مي گردد و دبيرخانه شوراي عالي در حوزه معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران مستقر مي باشد.گفتني است ؛ اين تفاهم نامه در 7 ماده و 88 بند به امضاي محمد باقر قاليباف شهردار تهران و علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش رسيد و مدت اجراي آن 5 سال تعيين شده است.


بطحايي مطرح کرد:

ارائه 12 هزار ميليارد ريال تسهيلات کم‌بهره به شاغلين فرهنگي

معاون توسعه و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش از ارائه 12 هزار ميليارد تسهيلات کم بهره به شاغلين فرهنگي خبر داد.سيد محمد بطحايي، معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش در‌گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تفاهم‌نامه‌ اخير آموزش و پرورش و با بانک‌ ملي اظهار کرد: بر اساس اين تفاهم‌نامه مقرر شد حدود 12 هزار ميليارد ريال تسهيلات کم بهره در اختيار همکاران فرهنگي قرار گيرد به اين ترتيب که هر فرهنگي مي‌تواند تا سقف 5 ميليون تومان وام دريافت کند. وي افزود: اميدواريم با تلاش همکاران در بانک ملي تا قبل از پايان سال اين تسهيلات در اختيار فرهنگيان قرار گيرد.وي از انعقاد قرارداد با بانک‌هاي ديگر خبر داد و گفت: آموزش و پرورش براي سال آينده با بانک‌هاي ديگر نيز وارد مذاکره شده تا از اين طريق بتوانيم تسهيلات موردي از جمله ليزينگ خريد خودرو و ليزينگ اقلام مصرفي براي فرهنگيان پيش‌بيني کنيم البته به محض انعقاد قرار داد به اطلاع فرهنگيان خواهيم رساند.

معاون توسعه و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش در ادامه تصريح کرد: اين ميزان تسهيلات در اختيار ادارات کل و مناطق آموزش و پرورش قرار گرفته که فرهنگيان يا مراجعه به اين ادارات مربوط مي‌توانند شرايط را جويا شوند.بطحايي از روند کاهش بروکراسي اداري براي اخذ وام توسط فرهنگيان سخن گفت و ادامه داد: دستورالعمل‌هاي اين تسهيلات صادر و ابلاغ اعتبار بانک ملي نيز به شعبات انجام گرفته و فرهنگيان مي‌توانند با مراجعه اقدام به دريافت وام کنند. وي در پايان گفت: اين مرحله از تسهيلات تنها مربوط به شاغلين فرهنگي است و شامل بازنشستگان نمي‌شود.


قدمي:

تنها 25 درصد مدارس استثنايي سرويس دارند

رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور گفت: تنها 25درصد از مدارس استثنايي کشور سرويس رفت وآمد دارند.به گزارش پانا، مجيد قدمي در بازديد از مراحل ساخت مدرسه سلامت در اراک،گفت: دولت تا پايان سال مشکل سرويس مدارس استثنايي کشور را برطرف مي کند. هم اکنون تنها 25 درصد مدارس استثنايي کشور سرويس دارند.وي وضع مدارس استثنايي استان مرکزي را نسبت به کشور مطلوب ارزيابي کرد.فولادوند مدير کل آموزش و پرورش استان مرکزي نيز گفت: ساخت مدرسه سلامت اکنون 80 درصد پيشرفت فيزيکي دارد و سال آينده به بهره برداري مي رسد. اين مدرسه به همت خيران با زيربناي 1800 متر مربع در اراک در حال ساخت است.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون