جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3232- تاریخ : 1393/09/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(پنجشنبه)

وزير آموزش و پرورش:
تا پايان دولت يازدهم 401 پژوهش‌سرا خواهيم داشت

به غير از تعطيلي هاي رسمي؛
مدارس، هفته آينده تعطيل نيست

قائم مقام وزير در ستادمرکزي بزرگداشت مقام معلم خبر داد:
ابلاغ شيوه نامه انتخاب معلمان نمونه درسال تحصيلي 94-93


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 وزير آموزش و پرورش:
 تا پايان دولت يازدهم 401 پژوهش‌سرا خواهيم داشت 

 
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه هم‌اکنون 401 پژوهش سرا در کشور داريم، گفت: تلاش مي‌کنيم تا پايان دولت يازدهم تعداد پژوهش‌سراها را به 752 عدد برسانيم.به گزارش شاپرك، علي‌اصغر فاني، در اختتاميه شانزدهمين جشنواره جوان خوارزمي که دردانشگاه شهيد بهشتي تهران برگزار شد، با بيان اينکه گام نخست در حل مسئله شناخت مسئله است، اظهار داشت: دانش‌آموز براي اينکه بتواند مسائل اطراف و پيرامون خودش را حل کند بايد مسئله را خوب بشناسد، به همين دليل در آموزش و پرورش به دنبال دانش‌آموز پرسشگر هستيم که به راحتي از کنار پديده‌هاي پيراموني نگذرد.

وي با بيان اينکه چند سالي است که در دوره ابتدايي جشنواره جابربن حيان برگزار مي‌شود، خاطرنشان کرد: در تابستان امسال شاهد نوآوري‌ها، خلاقيت‌ها و توانمندي‌ها در دوره ابتدايي بوديم و امروز در بخش دانش‌آموزان جشنواره خوارزمي آنها در پژوهش‌سراها، هنرستان‌ها و دبيرستان‌ها نوآوري‌هاي خوبي داشتند.فاني افزود: در نخستين سالي که دانش‌آموزان در جشنواره خوارزمي که سال 1368 بود حضور داشتند، 14 طرح ارائه شد، اما امسال در شانزدهمين دوره بيش از 20 هزار و 500 طرح از بين دانش‌آموزان به دبيرخانه جشنواره رسيده است.

وزير آموزش و پرورش تصريح کرد: پژوهش‌سراهاي دانش‌آموزي نقش مؤثري در تقويت روحيه پژوهشگري داشتند و امروز در 401 منطقه آموزشي، 401 پژوهش سرا داريم و تا پايان دولت يازدهم هر منطقه آموزشي يک پژوهش سرا که 752 منطقه آموزشي است، خواهند داشت.وي با بيان اينکه هر چه آموزش و پرورش در تقويت اين موضوع تلاش کند خروجي‌هاي آن، فارغ‌التحصيلان پژوهشگر و پرسشگر مي‌شود، تصريح کرد: يقيناً دانشگاه‌ها از وجود دانشجويان و توانمندي‌هاي دانش‌‌آموزان پژوهنده برخورداري بيشتري خواهند داشت.فاني گفت:استراتژي آموزش و پرورش در دولت يازدهم ارتقاي کيفي آموزشي و پرورشي است و جشنواره جوان خوارزمي يک عامل براي تقويت ارتقاي کيفيت خواهد بود.


  به غير از تعطيلي هاي رسمي؛
 مدارس، هفته آينده تعطيل نيست 

 وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد مدارس سراسر کشور در هفته آينده به غير از تعطيلات مبتني بر تقويم رسمي کشور تعطيل نخواهد بود و آموزشگاه ها همچنان براي فعاليت آموزشي داير است.رييس مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با ايرنا با بيان اين که تعطيلي مدارس در هر روز بيش از 120 ميليارد تومان هزينه به کشور تحميل مي کند ، گفت: هفته آينده مدارس فراتر از ايام تعطيل تقويم رسمي کشور ، تعطيل نخواهد بود.

وي افزود: بر اين اساس به غير از تعطيلات مبتني بر تقويم رسمي کشور تمامي مراکز آموزشي داير بوده و فعاليت آموزشي و تربيتي در آنها ادامه دارد.براساس تقويم رسمي کشور يکشنبه 30 آذر ماه مصادف با 28 صفر (رحلت رسول اکرم(ص) و سه شنبه 2 دي ماه مصادف با سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) تعطيل است.

جدايي ادامه داد: در مسير فرهنگ سعي و تلاش و توسعه و پيشرفت چيزي به نام بين تعطيلي معني ندارد.رييس مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش تصريح کرد: آموزه هاي ديني و ضرورت حرکت در مسير توسعه و بالندگي و تاکيدات رييس جمهوري در دولت تدبير و اميد بر کار و تلاش مجدانه و همت مضاعف همه ارکان دولت است.

جدايي با اشاره به تعطيلات مکرر و فراتر از تقويم رسمي کشور در سال هاي گذشته افزود: آموزش و پرورش نقش مهم و اساسي درنهادينه شدن فرهنگ کار و تلاش مسئولانه و الگوسازي اين مفهوم در ميان نسل جديد دارد.وي خاطرنشان کرد: تحقق اين امر علاوه بر جديت مديران و همکاران در مدارس ، همکاري و همراهي خانواده ها و اوليا را مي طلبد.


 قائم مقام وزير در ستادمرکزي بزرگداشت مقام معلم خبر داد:
 ابلاغ شيوه نامه انتخاب معلمان نمونه درسال تحصيلي 94-93 

 قائم مقام وزير درستادمرکزي بزرگداشت مقام معلم، از ابلاغ شيوه نامه انتخاب معلمان نمونه درسال تحصيلي 94-93، خبر داد.

به گزارش شاپرك، خسرو نظري، برخي از فعاليت هاي صورت پذيرفته در جهت آسيب شناسي شيوه نامه را انجام نظرسنجي گسترده از فرهنگيان، عوامل اجرايي استان ها و مناطق و...، بهره گيري از سئوالات و ابهامات طرح شده در فرآيند اجراي شيوه نامه در سال تحصيلي گذشته، مکاتبه با حوزه هاي مختلف و مرتبط ستادي، برگزاري جلسات هم انديشي با برخي از مشاورين و معاونين، بهره گيري از نتايج تحقيقات انجام شده در اين حوزه و... برشمرد.

رييس مرکز برنامه ريزي منابع انساني و فناوري اطلاعات، با اشاره به عدم تغيير سهميه معلمان نمونه در مقايسه با سال قبل، تصريح کرد: کيفيت امتيازدهي به برخي سنجه ها بر مبناي نتايج نظرسنجي و نظرات اعلام شده از سوي معاونت ها ، سازمان ها ، بازنگري در نمون برگ هاي امتيازدهي توسط دانش آموزان و شوراي مدرسه از 40 به 50 امتياز، افزودن امتياز شوراي مدرسه / اداره به نمون برگ «الف» با توجه به اهميت شاخص هاي نمون برگ در سنجش صلاحيت هاي حرفه اي معلمان را برخي از تغييرات ايجاد شده در شيوه نامه سال جاري برشمرد.وي خاطر نشان کرد: امتيازدهي به عوامل اجرايي و داوري مسابقات علمي، فرهنگي، هنري و ورزشي و آموزش تلفيقي يا فراگير، افزايش امتيازات نمون برگ الف ( نمون برگ امتيازات) به 1155 امتياز، اصلاح حداقل امتياز تعيين شده براي احراز عنوان معلم نمونه در سطوح مختلف به تناسب افزايش امتياز کلي نمون برگ الف(منطقه، استان و کشور به ترتيب 280، 330و 390)، تغيير در نحوه احتساب سه سال سابقه فعاليت و گروه بندي پست ها بر اساس نوع فعاليت، کاهش گروه هاي شرکت کننده در برنامه از 27 به 25 گروه، استقلال در انتخاب معلمان بخش غيردولتي و ايجاد تسهيلات ويژه براي انتخاب اين همکاران وافزودن مرحله گزينش و انتخاب ستادي براي مرحله ي کشوري ديگر تغييرات ايجاد شده در شيوه نامه سال جاري مي باشد.نظري از عوامل اجراي شيوه نامه در استان ها، مناطق و مدارس سراسر کشور، خواست، جهت اجراي مناسب و دقيق شيوه نامه و در نتيجه جلب مشارکت و رضايت عموم فرهنگيان برنامه ريزي داشته باشند.


 كاغذ اخبـار 

انگيزش چه تاثيري در يادگيري زبان انگليسي دارد

قسمت دوم

بطور کلي آنچه اهميت دارد اين است که معلم بداند سه نوع انگيزش ( بروني، دروني و کاميابي) کاملا در رابطه با يکديگر بوده و عوامل فردي، رواني و اجتماعي در کاهش يا افزايش هر کدام تاثير دارد. براي معلم ضرورت داردکه بداند نوع انگيزش چيست و چگونه در زبان آموز شکل مي گيرد؟ انگيزش هاي بروني و دروني هر کدام مي توانند دو زير گروه داشته باشند که زبان آموزان را به حرکت وا مي دارد. انگيزش دروني در افراد برون گرا بصورتي است که زبان آموز از زبان انگليسي براي برقراري ارتباط با ديگران سود مي برد در حاليکه در افراد درون گرا زبان آموز براي تعمق و تفکر شخصي و کارهاي فردي از زبان استفاده مي کند. شکل گيري انگيزش بر اساس چهار تئوري روانشناسي صورت مي گيرد. اين تئوريها عبارتند از: تئوريهاي نياز، ابزاري، قضاوت و تقويت.

تئوريهاي نياز بر انگيزش بروني و دورني تکيه دارند و معلم براي رشد اين انگيزش بايد محيط کلاس را آرام و دور از تشويش اداره کند. دادن امتيازات درسي، تشويق و طرح سئوالات ساده در ابتداي کلاس، انگيزش يادگيري را افزايش داده و نياز به پيشرفت را در زبان آموز برآورده مي سازد. در تئوري ابزاري زبان آموز از زبان انگليسي بعنوان ابزاري استفاده مي کند تا نياز خويش را بر طرف سازد. معلم بايد بداند که اين ابزار از نظر دانش آموزان بايد ارزش تلاش را داشته باشد. اهداف کلاسي بايد به گونه اي باشند که زبان آموزان با انگيزش ابزار گرايانه را به حرکت وادارد تا به ارزش زبان آموزي که به عنوان وسيله اي براي رسيدن به هدف( مثل کسب نمره و يا گذراندن امتحان) واقف شود. تئوري قضاوت که ظاهرا در انگيزش دروني ريشه دارد زبان آموز را به فکر وا مي دارد که آياآنچه را که مي آموزد ارزش تلاش را دارد يا نه؟ اگر زبان آموز در قضاوت خويش به اين نتيجه برسد که زبان آموزي ارزش کاربردي ندارد، وي دچار ياس شده آن را رها مي کند.

منبع : آكا ايران

ادامه دارد...


پيشنهاد بازنگري دوره پيش دبستاني روي ميز شوراي عالي انقلاب فرهنگي

در جلسه کميسيون تعليم و تربيت دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيشنهاد شد در مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش پيرامون دوره پيش دبستاني بازنگري شود.به گزارش ايرنا ، در ابتداي جلسه کميسيون تعليم و تربيت دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، که به ادامه بررسي طرح پيشنهادي سامان بخشي به تعليم و تربيت غيررسمي اختصاص داشت، گزارشي از وضع موجود آموزش غيررسمي در کشور ارائه شد.در ابتداي اين جلسه بررسي قوانين و مقررات حاکم بر مهد کودک هاي کشور در دستور کار قرار گرفت که به همين منظور گزارش «وضعيت مراکز تربيت و نگهداري کودکان زير هفت سال در ايران» که توسط انديشکده تعليم و تربيت تهيه شده بود، ارائه شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در اين گزارش با تحليل محتواي اسناد کلان و قوانين کشور که ناظر به موضوعات کودک و تربيت دوره کودکي و مهدهاي کودک بود، مطالعه تطبيقي بين 5 کشور کانادا، مالزي، ايتاليا، فرانسه و ژاپن با کشورمان نيز انجام شده است.

در بخشي از اين گزارش به اين موضوع اشاره شده که در کشورهاي مورد اشاره به طور کلي آموزش هاي پيش از دبستان غيراجباري بوده و اصلي ترين مراکز تربيت و نگهداري کودکان زير هفت سال، زير مجموعه نهاد متولي تعليم و تربيت است.

در ادامه جلسه و با حضور معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کل کشور، موضوع فعاليت ها و استراتژي هاي پيش روي اين سازمان پيرامون موضوع مهدهاي کودک مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

در گزارش ارائه شده توسط معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کل کشور به وجود 16 هزار و 458 مهد کودک در سطح کشور که تعداد 697 هزار و432 کودک را تحت پوشش خود دارند، اشاره شده است.

بعد از ارائه اين گزارش اعضا به بيان نظرات خود پرداختند که توجه بيشتر به رده سني زير 6 سال و ارائه سامان مند و بهينه الگوي تربيت کودکان به اين مقطع سني؛ نياز به توجه بيشتر به ابعاد محيطي و فيزيکي مهد کودک ها و تاثير اين ابعاد در تربيت کودکان؛ بهره گيري از ظرفيت شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان مرجع بالادستي حوزه تعليم و تربيت در تعيين نهايي نهاد مسوول سامان بخشي حوزه تعليم و تربيت کودکان؛ اعطاي مجوز قانوني به سازمان بهزيستي به منظور ساماندهي مجوز مهدکودک هاي غير مجاز؛ بازنگري مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش پيرامون دوره پيش دبستاني؛ اجراي کامل قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه و بررسي قوانين و مقررات موجود در اين حوزه با توجه به سند تحول بنيادين آموزش و پرورش از مهم ترين آنها بودند.


 از گوشه و كنار 

مراسم تجليل از برگزيدگان شانزدهمين جشنواره جوان خوارزمي برگزارشد

مراسم تجليل از برگزيدگان جشنواره ملي جوان خوارزمي با حضور دکتر محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري، دکتر علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش،اساتيد دانشگاه ها و صاحبان صنايع در محل مرکز همايش هاي بين المللي دانشگاه شهيد بهشتي برگزاري شد.

به گزارش شاپرك، عليرضا اللهياري، دبير شانزدهمين جشنواره جوان خوارزمي درآغاز اين مراسم گفت: جشنواره جوان خوارزمي دردو بخش دانشجويي ودانش آموزي تدارک يافته است که رقابت بخش دانشجويي در محورهاي اصلي پژوهش بنيادي، پژوهش هاي کاربردي، پژوهش هاي توسعه اي و ابتکارات در 14 گروه تخصصي صورت گرفته است.

دبير شانزدهمين جشنواره جوان خوارزمي از ارسال 537 طرح دانشجويي به شانزدهمين جشنواره جوان خوارزمي اشاره کرد و گفت: هيات داوران پس از ارزيابي هاي تخصصي تعداد 17 طرح را به عنوان برگزيدگان نهايي اين دوره از جشنواره انتخاب و معرفي کردند.

وي همچنين از ارسال 20 هزار و 702 طرح علمي پژوهشي به بخش دانش آموزي اين دوره از جشنواره جوان خوارزمي خبر داد و گفت: پس از بررسي کارشناسي استاني تعداد يک هزار و 48 طرح برتر به عنوان طرح هاي منتخب استاني به مرحله کشوري راه پيدا کردند که امروز شاهد معرفي 33 طرح به عنوان برگزيدگان نهايي بخش دانش آموزي جشنواره هستيم.


مديرکل دفتر تأليف کتاب‌هاي درسي ابتدايي و متوسطه نظري :

کتب درسي پايه پنجم و نهم در سال آينده چه تغييراتي خواهد داشت؟

مديرکل دفتر تأليف کتاب‌هاي درسي ابتدايي و متوسطه نظري گفت: سال آينده کتب درسي پايه پنجم ابتدايي و نهم متوسطه تغيير مي‌کند که در پايه پنجم کتب فارسي، رياضي و تعليمات اجتماعي جديد است.

محمود اماني طهراني در گفت‌وگو با تسنيم در رابطه با تغييرات کتب درسي دانش‌آموزان در سال تحصيلي آينده اظهار داشت:‌سال آينده کتب درسي در دو پايه پنجم و نهم ابتدايي تغيير مي‌کند.

وي افزود:‌در پايه پنجم ابتدايي کتب درسي فارسي، رياضي و تعليمات اجتماعي جديد خواهد بود همچنين کتاب علوم و تعليمات ديني که در سال تحصيلي جاري در پايه چهارم به صورت آزمايشي اجرا شد سال آينده به صورت فراگير تدريس مي‌شود همچنين کتب ديني و علوم در پايه پنجم ابتدايي نيز ممکن است به صورت فراگير تدريس شود.

مديرکل دفتر تأليف کتاب‌هاي درسي ابتدايي و متوسطه نظري ادامه داد:‌ امسال در دوره اول متوسطه کتب درسي پايه هشتم تغيير کرد که در سال تحصيلي آينده کتب درسي پايه نهم تغيير خواهد کرد و کتب ديني، قرآن،‌ رياضي، مطالعات اجتماعي، عربي،‌فارسي،‌زبان و مهارت نوشتاري را داريم.

اماني طهراني بيان کرد:‌در پايه نهم کتاب تفکر و سبک زندگي را نخواهيم داشت و به جاي آن کتاب آمادگي دفاعي تدريس خواهد شد.

وي در پاسخ به اين پرسش آيا در تغييرات کتب درسي به موضوع پرسش مهر امسال مبني بر صرفه جويي در مصرف آب اشاره شده است؟ گفت:‌ از گذشته بر روي موضوعاتي همچون مصرف بهينه انرژي و آب مطالبي را در کتب درسي دانش‌آموزان منتشر کرده‌ايم.


اجراي طرح ايمن سازي در مدارس استان اصفهان

طرح ايمن سازي در مدارس استان اصفهان اجرا شد

به گزارش شاپرك، در راستاي تفاهم نامه سه جانبه بين اداره کل نوسازي مدارس استان اصفهان ، اداره کل آموزش و پرورش استان و شرکت گاز به منظور پيشگيري از حوادث ناشي از مصرف گاز طبيعي ، مديران هزار و دويست مدرسه در قالب هشت گروه تحت آموزش نکات ايمني قرار گرفتند.

در اين دوره هاي آموزشي که تا سوم دي ماه در شرکت گاز برگزار مي گردد . مباحث ايمني نظير روش صحيح نصب تجهيزات گرمايشي ، آبگرمکن ، دودکش ، بست و شيلنگ استاندارد ، شناسايي گازهاي سمي ، نشست گاز و ... همچنين روش هاي مصرف بهينه گاز آموزش داده مي شود .

لازم به ذکر است پس از اين دوره آموزشي، بازرسي ايمني تأسيسات گاز سوز حدود سه هزار و سيصد مدرسه در سطح استان آغاز و گزارش آن جهت رفع نواقص و عيوب احتمالي به اين اداره کل ارايه خواهد شد .

اين طرح براي اولين بار در کشور اجرا مي شود و هدف از اجراي اين طرح ، سعي در پيشگيري از وقوع حوادث ناشي از مصرف گاز و بهينه سازي مصرف انرژي است.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون