جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3204- تاریخ : 1393/08/24 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(شنبه)


ديدار وزراي آموزش و پرورش ايران و ژاپن

رئيس سازمان آموزش وپرورش استثنايي خبر داد:
پايلوت طرح سنجش نوآموزان پيش دبستاني 9ماه زودتر انجام مي‌شود

سخنگوي اداره کل آموزش و پرورش تهران خبر داد:
آغاز توزيع شير از هفته نخست آذر


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 ديدار وزراي آموزش و پرورش ايران و ژاپن 

 
وزير آموزش و پروش در حاشيه اجلاس جهاني توسعه پايدار در ناگوياي ژاپن با «شيمومورا» وزير آموزش و پرورش ژاپن ديدار و گفت‌وگو کرد.به گزارش فارس، علي اصغر فاني ضمن تشريح وضعيت آموزشي ايران، جايگاه علمي دانش‌آموزان ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي را تشريح و اظهار داشت: ايران آماده است در زمينه تبادل تجربيات بين دانشگاه فرهنگيان ايران و دانشگاه‌هاي تربيت معلم ژاپن در مورد برنامه هاي پژوهشي مشترک براي ارتقاي کيفت آموزشي همکاري کند.

وي ضمن دعوت از همتاي ژاپني خود براي سفر به ايران، خواستار گسترش همکاري‌هاي متقابل براي استفاده از تجارب ژاپن براي ارتقاي سطح آموزش در کشورمان شد و نسبت به جايگاه آموزش در روند توسعه پايدار تأکيد کرد.

«شيمو مورا» وزير آموزش و پرورش ژاپن نيز ضمن تشکر از علي اصغر فاني و استقبال از حضور ايران در اين اجلاس بر گسترش و افزايش تبادلات علمي و آموزشي بين دو کشور تاکيد کرد.گفتني است «اجلاس جهاني آموزش براي توسعه پايدار يونسکو» که از روز دوشنبه به مدت سه روز با هدف «نقش آموزش به عنوان ابزاري براي هدايت جوامع به سمت توسعه پايدار» در شهر ناگوياي ژاپن آغاز شده بود، با صدور بيانيه‌اي به کار خود پايان داد.


 رئيس سازمان آموزش وپرورش استثنايي خبر داد:
 پايلوت طرح سنجش نوآموزان پيش دبستاني 9ماه زودتر انجام مي‌شود 

 رئيس سازمان آموزش وپرورش استثنايي با بيان اين که طرح سنجش نوآموزان کارمشترک معاونت آموزش ابتدايي و سازمان آموزش وپرورش استثنايي است گفت:اصلي‌ترين هدف اين طرح مداخله به هنگام در صورت بروز اختلالات است.به گزارش ايسنا، مجيد قدمي در نشست مشترک معاونان آموزش ابتدايي و رؤساي ادارات استثنايي، ادارات کل آموزش وپرورش کشور درخصوص اجراي طرح آزمايشي سنجش نوآموزان پيش دبستاني که در مرکز آموزشي پيامبر اعظم (ص)برگزار شد اظهارکرد:اين طرح نه ماه زودتر از شروع سال تحصيلي براي دانش آموزان پيش دبستاني برگزار مي‌شود تا فرصت مداخله براي اختلالات يادگيري وجود داشته باشد.

وي هماهنگي خوب و مؤثر معاونت آموزش ابتدايي و آموزش وپرورش استنثايي را از ويژگي هاي مفيد اين طرح عنوان کرد و افزود:مجموعه عوامل آموزش وپرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مي تواند در کنار هم در بهره وري اين طرح مؤثر باشد.قدمي با اشاره به نامگذاري امسال با عنوان «اقتصاد فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي»تصريح کرد:اين طرح هم توجيه اقتصادي دارد و هم جهت گيريهاي فرهنگي در آن لحاظ شده است که نتايج آن مي تواند در کل کشور ديده شود.وي سنجش نوآموزان را از جنس پيش گيري و تشخيص معرفي کرد و ادامه داد:آموزش وپرورش مدعي تربيت تمام دانش آموزان کشور است و بايد شرايطي را فراهم کند تا آموزش را مبتني بر شناخت اختلالات و نيازهاي ويژه دانش ‌آموزان طراحي کند.قدمي افزود:اگر اين طرح به خوبي اجرا شود، به طور مثال مي‌توان از الان زمينه‌هاي تحصيل دانش آموزان چپ دست، نابينا و کم بينا را فراهم کرد تا نظام آموزشي از کيفيت بالاتري برخوردار شود.

رئيس سازمان آموزش وپرورش استثنايي «انعطاف در برنامه ‌آموزشي»، «تربيت معلمان متخصص»، «هدايت آموزشي مناسب»، «مداخله به هنگام»، «آموزش والدين و ارائه خدمات آموزشي» را از اهداف اين طرح برشمرد و ادامه داد: اين طرح از اول آذرماه شروع مي‌شود وبراي هر استان يک پايگاه درنظر گرفته شده تا تمام اختلالات و نيازهاي ويژه دانش آموزان قبل از ورود به مدرسه شناسايي و به اوليا اطلاع رساني مناسب صورت گيرد تا بخشي از مشکلات توسط انجمن اوليا و مربيان و والدين دانش آموزان پي گيري و اصلاح شود.

قدمي تصريح کرد:«تشکيل منظم شوراي سنجش استان»، «تقسيم کار اعضا»، «کنترل کيفي فعاليت ها»، «اطلاع رساني مناسب والدين»، «رعايت اصل تخصص در انجام فعاليت ها» و «مداخله جامع با روش هاي متنوع»از انتظارات موردنظر اين طرح مي باشد.


 سخنگوي اداره کل آموزش و پرورش تهران خبر داد:
 آغاز توزيع شير از هفته نخست آذر 

 
سخنگوي اداره کل آموزش و پرورش تهران از توزيع شير رايگان در مدارس تهران از هفته نخست آذر خبر داد.مسعود ثقفي، سخنگوي اداره کل آموزش و پرورش تهران در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به اين پرسش که «از چه زماني شير در مدارس توزيع مي‌شود؟»، اظهار داشت:بودجه شير مدارس تأمين شد و در حال برگزاري مناقصه آن هستيم.

وي افزود: پيش‌بيني مي‌کنيم از هفته نخست آذر ماه بتوانيم شير رايگان را در مدارس تهران توزيع کنيم و اعتبار مورد نياز در اين خصوص 35 ميليارد تومان است.

سخنگوي اداره کل آموزش و پرورش تهران تصريح کرد:‌ دانش‌آموزان مقطع پيش‌دبستاني، دبستاني و دوره متوسطه اول تحت پوشش طرح شير رايگان در مدارس تهران قرار خواهند گرفت.


 كاغذ اخبـار 

مدير کل فرهنگي هنري وزارت آموزش و پرورش:

اختصاص 5 ميليارد تومان اعتبار به ترويج فرهنگ کتابخواني

مدير کل فرهنگي هنري وزارت آموزش و پرورش گفت: در تفاهم نامه‌اي که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي امضا شد 5 ميليارد تومان اعتبار به کتابخانه‌هاي آموزشگاهي و ترويج فرهنگ کتابخواني اختصاص يافت.به گزارش باشگاه خبرنگاران، مهدي علي اکبرزاده مديرکل فرهنگي وهنري وزارت آموزش و پرورش پيرامون برنامه‌هاي کتاب و کتابخواني گفت:هفته کتاب و کتابخواني از 24 آبان ماه آغاز و تا يک آذرماه ادامه خواهد داشت که يکي از روزهاي اين هفته به وزارت آموزش و پرورش و بخشهايي که پيرامون مسئله آموزش فعاليت مي‌کنند اختصاص دارد.

وي در ادامه افزود: بيست و هفت آبان ماه روز کتاب، مدرسه ، حوزه و دانشگاه مطرح است که برنامه‌هايي را براي گراميداشت اين هفته در نظر گرفته‌ايم.

علي اکبر زاده با اشاره به اينکه 50 هزار نمايشگاه در 50 هزار مدرسه درکل کشور در اين هفته برگزار خواهد شد، اضافه کرد:با هماهنگي‌هايي که از شهريور ماه آغاز گرديد کتابهاي مرتبط با کودکان و نوجوانان از طريق کارشناسان مشخص گرديد و در يک نمايشگاه خصوصي متوليان کتاب استانها اين کتابهاي موردعلاقه دانش‌آموزان استان خود را انتخاب و سفارش دادند و پس از درخواست سفارش موسسه منادي تربيت وزارت آموزش و پرورش آغاز به آماده سازي تهيه و ارسال کتابها به استانها کرد.

وي از تخفيف ويژه نمايشگاهي براي دانش آموزان خبر داد و افزود: با توجه به اينکه مطالب? رئيس جمهور ترويج فرهنگ کتابخواني در جامعه است، ما در وزارت آموزش و پرورش به سه زنگ انشا، گفتگو و کتابخواني توجه ويژه‌اي داشته‌ايم و اعتقادمان بر اين است که زمينه پرسشگري با مطالعه آغاز مي شود يعني اگر دانش‌آموزان با فرهنگ مطالعه آشنا شوند زمينه افزايش دانش و آگاهي آنان بالارفته و از اين طريق روحيه پرسشگري و تحقيق در ذهن دانش آموزان بارور مي شود.

علي اکبر زاده از برگزاري مراسم افتتاح نمادين 50 هزار نمايشگاه در يکي از مدارس شهر تهران در 27 آبان ماه خبر داد و گفت: مراسم بزرگداشت هفته کتاب را به صورت ملي در تهران و در روز يکشنبه 25 آبان ماه برگزار خواهيم کرد که در اين مراسم از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزير آموزش و پرورش نيز دعوت به عمل آمده است.وي افزود: در اين مراسم از خدمان عرصه ترويج فرهنگ کتابخواني و مطالعه در وزارت آموزش و پرورش و همچنين از دانش آموزان توانمند در عرصه نويسندگي، شعر و مطالعه و کتابخواني تجليل مي‌شود.

علي اکبرزاده در خصوص بودجه تخصيص داده شده به کتاب و کتابخواني گفت: طي تفاهم نامه‌اي که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي امضا شد براي ترويج فرهنگ کتابخواني و اختصاص کتاب به کتابخانه‌هاي آموزشگاهي 5 ميليارد تومان اعتبار پيش بيني گرديد که اين مبلغ مرحله به مرحله و با برنامه ريزي هزينه مي‌شود.


مديرکل دفتر وزارتي آموزش و پرورش خبر داد:

واريز 60 ميليارد سرانه به حساب مدارس در مهر

مديرکل دفتر وزارتي آموزش و پرورش با اشاره به اينکه مهرماه 60 ميليارد سرانه به حساب مدارس واريز شد، گفت:مديران مدارس نگران قطع انشعابات آب، برق و گاز مدارس نباشند.

محمد فاضل، مديرکل دفتر وزارتي آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اين پرسش که «با توجه به اينکه در فصل سرد سال هستيم و مدارس نگران قطع انشعابات انرژي مدرسه هستند چه تدابيري براي اين موضوع انديشيده شده است؟»، اظهار داشت:در مهر ماه بخش نخست سرانه دانش‌آموزي به حساب مدارس واريز شد. وي افزود:در مجموع براي سال تحصيلي جاري مبلغ 120 ميليارد تومان سرانه در نظر گرفته شده است که حدود 60 ميليارد آن در بخش نخست پرداخت شد و معاونت توسعه در صدد تأمين اعتبار باقي مانده اين سرانه است.

فاضل با اشاره به اينکه شايد از نظر همکاران مدرسه اين مبلغ سرانه کفاف هزينه‌هاي مدرسه را نکند، خاطرنشان کرد:به هر حال محدوديت‌هايي در حوزه اعتبارات وجود دارد و مشکلاتي در بعضي جاها داريم اما تاکنون گزارشي نداشته‌ايم که مدرسه‌اي به هر دليل با مشکل قطع برق، آب و گاز مواجه شده باشد.

مديرکل دفتر وزارتي آموزش و پرورش با بيان اينکه اگر مدرسه‌اي توانايي پرداخت هزينه انرژي مدرسه را نداشته باشد، آموزش و پرورش اين هزينه را متقبل مي‌شود، گفت:در وهله نخست يک تعاملي با وزارت نيرو داريم و آنها هم قطعا شرايط آموزش و پرورش و مدارس را درک مي کنند.فاضل تصريح کرد:مديران مدارس نگران هزينه‌هاي انرژي مدرسه نباشند.


معاون سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور:

هوشمند سازي 50 هزار کلاس درس انجام شده است

معاون سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور گفت: با تلاش مجلس شوراي اسلامي رديف جداگانه اي براي هوشمند سازي مدارس ايجاد و امسال 200 ميليارد ريال به اين امر اختصاص يافت.به گزارش مهر، مرتضي مسلمي اظهارکرد: پيش از اين 50 هزار کلاس درس براي هوشمند سازي تجهيز شده است.

وي تصريح کرد: هم اکنون ميانگين سرانه کلاسي مدارس 130 مترمربع است. مسلمي، اين افزايش سرانه از 50 به 130 در طول 30 سال گذشته، اضافه کردن نمازخانه ،کتابخانه، آزمايشگاه، اتاق مشاوره به فضاهاي آموزشي است.


 از گوشه و كنار 

معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد:

فعلاً هنوز زنگ ورزش سوم متوسطه يك ساعت است

معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت:زنگ تربيت بدني در سال سوم متوسطه از دو ساعت به يک ساعت کاهش يافته است و در تلاش هستيم تا اين زمان را به دو ساعت افزايش دهيم اما هنوز مصوب نشده است.

مهرزاد حميدي‌، معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنيم در بيستمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها در پاسخ به اين پرسش "هم‌اکنون ساعت درس تربيت بدني براي دانش‌آموزان سال سوم دبيرستان يک ساعت است، اين در حالي است که زنگ ورزش در تمام پايه‌هاي تحصيلي دو ساعت است، آيا قرار نيست زنگ ورزش دانش‌آموزان سال سوم متوسطه نيز به دو ساعت افزايش يابد؟اظهار داشت: هم‌اکنون زنگ ورزش دانش‌آموزان سوم دبيرستان يک ساعت است که اين مقوله مورد انتقاد معاونت تربيت بدني وزاتخانه است.

در سال‌هاي گذشته به دليل حجم بالاي دروس دانش‌آموزان سوم دبيرستان و کمبود زمان، تصميم گرفتند تا يک ساعت از زمان درس تربيت بدني را کاهش دهند.هم‌اکنون در حال تلاش و مذاکره با شوراي عالي آموزش و پرورش هستيم تا کاهش ساعت زنگ ورزش سوم دبيرستاني‌ها را جبران کنيم.

معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:تا زماني که شوراي عالي آموزش و پرورش اين موضوع را مصوب نکند نمي‌توانيم ساعات درس تربيت بدني را افزايش دهيم.


معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش وپرورش:

پرسش مهر پانزدهم با موضوع "کمبود آب" برگزار مي شود

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش وپرورش گفت: مسابقه بزرگ فرهنگي هنري پرسش مهر پانزدهم رئيس جمهور با موضوع "کمبود آب" در بين تمامي دانش آموزان کشور برگزار مي شود.به گزارش مهر، حميدرضا کفاش با اشاره به پرسش مهر پانزدهم رئيس جمهور با موضوع "کمبود آب" به عنوان جدي ترين بحران زيست محيطي، اظهار کرد: عدم مديريت صحيح و استفاده بهينه از اين منبع حياتي باعث ايجاد بحران زيست محيطي و انساني مي شود.

وي با بيان اين که رسالت بزرگترين دستگاه فرهنگي کشور، تقويت همگرايي اجتماعي با استفاده از ظرفيت هاي کلان خود است، افزود: تحقق اهداف متعالي دولت تدبير واميد در راستاي مقابله با بحران آب، يکي از دغدغه هاي آموزش وپرورش محسوب مي شود که تمامي دانش آموزان و معلمين عزيز کشور با هر نوع گرايش فکري و اجتماعي مي توانند در رفع اين دغدغه اهتمام ورزند.

کفاش اهميت مسابقه بزرگ فرهنگي پرسش مهر پانزدهم رئيس جمهور را مجالي براي گردآوري همه ايده ها و انديشه ها با بهره مندي از ابتکار ايجاد "برنامه اقدام جهاني" جهت تعيين امنيت دسترسي به آب سالم براي تمام مردم جهان عنوان کرد و ادامه داد: وزارت آموزش وپرورش با محدوديت اين موضوع بسيار حياتي اين مسابقه را در سال تحصيلي 94-93 با نگاهي ويژه و مستقل برگزار مي کند.

معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش با بيان اين که تمامي مراحل برگزاري مسابقات پرسش مهر پانزدهم توسط ستادهاي مرکزي و استاني برنامه ريزي و اجرا مي شود، خاطرنشان کرد: مخاطبين اين مسابقه، تمامي دانش آموزان، معلمان و دانشجو معلمان کشور هستند که مي توانند آثار خود را در قالب 10 رشته و تا 15 دي ماه به کميته اجرايي پرسش مهر استان تحويل دهند.

کفاش افزود: ارزيابي آثار در دو مرحله استاني و کشوري و زيرنظر هيئت داوران متشکل از خبرگان رشته هاي مختلف در مسابقه انجام مي شود و برگزيدگان مرحله استاني به کميته اجرايي ستاد مرکزي پرسش مهر معرفي خواهند شد.

وي تصريح کرد: مرحله پاياني اين مسابقات تا پايان بهمن ماه سال جاري برگزار خواهد شد.


تاثير فضاي کلاس بر موفقيت تحصيلي دانش‌آموزان

کارشناسان آموزشي تاکيد کردند که نوع طراحي کلاس درس تاثير چشمگير بر بهبود بازده تحصيلي و موفقيت دانش‌آموزان دارد.به گزارش(ايسنا)، کارشناسان در اين مطالعه اظهار داشتند: براي آنکه دانش آموزان از تمام قواي خود براي آموزش بهره ببرند محيط کلاس درس بايد حداقل کيفيت ساختاري را دارا باشد و شرايطي داشته باشد که به همه دانش‌آموزان حس ارزشمند بودن را القا کند.

به گفته کارشناسان، دو ويژگي مهم کلاس‌هاي درس متناسب بودن ميزان روشنايي و درجه حرارت است که تاثير به سزايي بر بهبود روند يادگيري دانش آموزان و موفقيت آنان دارد.

در اين مطالعه آمده است دانش آموزان بايد بيشتر در معرض نور طبيعي قرار گيرند تا عملکرد و يادگيري بهتري داشته باشند. هرچند اين روزها شاهد آن هستيم که دانش آموزان در کلاس‌ها بيشتر در معرض نورهاي مصنوعي هستند.

همچنين دماي مناسب براي فضاي کلاس بين 20 تا 23 درجه سانتي گراد در نظر گرفته شده است. علاوه بر اين شکل ظاهري کلاس درس و چگونگي طراحي آن بر عملکرد بهتر دانش‌آموزان تاثيرگذار خواهد بود.

به گزارش ايسنا به نقل از هلث دي نيوز، کارشناسان همچنين معتقدند اشياء و وسايل چيده شده در کلاس که يادآور موفقيت عملي گروه‌هايي است که با موانع آموزشي و تحصيلي روبرو بوده‌اند در تشويق و ترغيب دانش‌آموزان براي افزايش تلاش‌ها و فعاليت‌هاي آموزشي‌شان مفيد و موثر است.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون