جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3190- تاریخ : 1393/08/05 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(دوشنبه)

با سفر وزير آموزش و پرورش صورت گرفت؛
اختصاص 40 ميليارد ريال براي تکميل طرح هاي آموزشي استان چهارمحال وبختياري

مديرکل چاپ و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش خبر داد
توليد لوح فشرده براي کتاب‌هاي انگليسي، عربي، قرآن و فارسي

قدمي خبر داد:
تبديل کتاب‌هاي درسي نابينايان به خط بريل


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

 با سفر وزير آموزش و پرورش صورت گرفت؛
 اختصاص 40 ميليارد ريال براي تکميل طرح هاي آموزشي استان چهارمحال وبختياري 

 
با سفر وزير آموزش و پرورش به استان چهارمحال وبختياري، 40 ميليارد ريال اعتبار به طرح هاي آموزشي نيمه تمام استان اختصاص يافت.به گزارش شاپرك، در شوراي آموزش وپرورش استان که باحضور وزير آموزش وپرورش برگزار شد،40 ميليارد ريال اعتبار از سوي وزير آموزش و پرورش به طرح هاي آموزشي استان اختصاص يافت.

براساس اين گزارش از اين ميزان سه ميليارد ريال براي تکميل و تحويل ساختمان جديد اداره کل آموزش و پرورش استان اختصاص داده شد.

اين گزارش مي افزايد 37 ميليارد ريال اعتبار نيز براي تکميل مدارس، تأمين سوخت مدارس مناطق سخت گذر، تکميل اردوگاه شهيد چمران چم عالي، رفع مشکلات مدارس شبانه روزي و تکميل طرح هاي نيمه تمام آموزشي استان اختصاص يافت.


 مديرکل چاپ و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش خبر داد
 توليد لوح فشرده براي کتاب‌هاي انگليسي، عربي، قرآن و فارسي 

 مديرکل چاپ و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش از توليد لوح فشرده براي کتاب‌هاي درسي، انگليسي، عربي، قرآن و فارسي خبر داد.به گزارش فارس، سيد احمد حسيني، مديرکل چاپ و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش در نشست گروه‌هاي آموزشي استان تهران اظهار داشت: هم‌اکنون 964 عنوان کتاب درسي براي دوره‌هاي ابتدايي، متوسطه اول، متوسطه دوم، فني و حرفه‌اي و کاردانش، روش‌هاي تدريس، جغرافياي استان و کتاب‌هاي اديان الهي توليد شده است.وي افزود: در مجموع 125 ميليون جلد کتاب درسي توليد مي‌کنيم و از طرفي حدود 12 ميليون و 500 هزار دانش‌آموز در آموزش و پرورش تحصيل مي‌کنند که يک ميليون و 300 هزار نفر آنها در 19 منطقه تهران مشغول تحصيل هستند.حسيني با بيان اينکه 97 عنوان کتاب‌ درسي با بسته آموزشي توليد شده است، خاطرنشان کرد: اين تعداد عنوان همراه 964 عنوان کتاب درسي است که کتاب به علاوه معلم، آموزش مي‌شود.مديرکل چاپ و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينکه به همراه 97 عنوان کتاب درسي، لوح‌هاي فشرده نيز توزيع شده است، تصريح کرد: 12 عنوان از اين کتاب‌ها مربوط به دوره ابتدايي است و به عنوان نمونه براي درس علوم پايه‌هاي دوم و سوم دبستان، فيلم آموزشي توليد کرده‌ايم.

حسيني افزود:براي چهار کتاب انگليسي، عربي، قرآن و فارسي بايد CD گويا در اختيار معلم و دانش‌آموز قرار گيرد تا تلفظ صحيح را بدانند.وي ادامه داد:براي دوره فني و حرفه‌اي نيز نرم‌افزار توليد کرده‌ايم تا معلم توسط اين نرم‌افزار آموزش را بهتر انجام دهد که در مجموع 13ميليون لوح فشرده شنيداري توليد شده است.مديرکل چاپ و توزيع مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه کتاب‌هاي درسي در دو چاپخانه توليد مي‌شود، گفت: شرکت افست کتاب دوره‌هاي ابتدايي را توليد مي‌کند و شرکت چاپ و نشر کتاب‌هاي درسي نيز وظيفه توليد کتاب‌هاي دوره دبيرستان را بر عهده دارد.

به گزارش فارس، وي افزود: امسال يک ميليون و 360 هزار کتاب براي دانش‌آموزان اول ابتدايي توليد کرديم که بر اساس اعلام مرکز آمار، تعداد دانش‌آموزان اول ابتدايي يک ميليون و 300 هزار نفر اعلام شده بود.حسيني در پايان گفت:بين 30 تا 40 ميليون جلد از کتاب‌هاي درسي که مربوط به سال آينده است، اکنون توليد شده است و به طور ميانگين ماهانه 7 يا 8 ميليون جلد کتاب درسي در حال توليد است.


 قدمي خبر داد:
 تبديل کتاب‌هاي درسي نابينايان به خط بريل  

 رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور از تبديل تمامي کتاب‌هاي درسي نابينايان به خط بريل و درشت خط کردن کليه کتاب‌هاي پايه اول تا ششم ابتدايي دانش‌آموزان نيمه‌بينا خبر داد.مجيد قدمي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص اقدامات در دست اجراي اين سازمان گفت: موضوع بيمه‌ درمان دانش‌آموزان را به طور جدي دنبال مي‌کنيم و در صورت تصويب در مجلس کل هزينه‌هاي دارويي دانش‌آموزان از سال آينده پرداخت مي‌شود اين موضوع در بودجه‌ سازمان نيز لحاظ شده است.

وي از تبديل تمامي کتاب‌هاي نابينايان به خط بريل سخن گفت و افزود: کليه‌ي کتاب‌هاي پايه اول تا ششم ابتدايي براي دانش‌آموزان نيمه‌بينا را درشت خط کرديم، همچنين نزديک به 20 نوار صوتي از کتاب‌هاي درسي نيز آماده و ارسال شده است و به جرات مي‌توانم بگويم که بهترين شرايط براي نابينايان فراهم شده است.

قدمي از وجود 2 هزار و 200 نفر نابينا در مدارس خبر داد و اضافه کرد:‌ رويکرد ما در حوزه‌ي نابينايان، ناشنوايان و دانش‌آموزان جسمي – حرکتي آموزش فراگير است. رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور در خصوص سرويس اياب و ذهاب دانش‌آموزان استثنايي اظهار داشت: رقمي از هزينه‌ي اياب و ذهاب اين دانش‌آموزان را سازمان و رقم ديگر را اداره کل تهران در حال حاضر پرداخت مي‌کرده، اما با هماهنگي که به شهردار تهران در اين خصوص داشتيم اين مشکل برطرف شده و کليه‌ي هزينه‌ي مدارس استثنايي تهران توسط شهرداري تهران با هماهنگي مناطق پرداخت مي‌شود.


 كاغذ اخبـار 

معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش:

بسته هاي آموزشي به کمک دانش آموزان مي آيد

معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه کتاب درسي تنها محور آموزش نيست گفت: بسته هاي آموزشي شامل کتاب راهنماي معلم، کتاب کار دانش آموز، مجله، سي دي و فيلم هاي آموزشي را نيز براي معلمان و دانش آموزان تدوين کرده ايم.به گزارش ايرنا، حجت الاسلام «محي الدين بهرام محمديان» در جلسه مديران کل سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي و
سرگروه هاي شهر و مناطق تهران اظهار داشت: رويکرد جديد ما در برنامه درسي ملي اين است که معلم خود تشخيص دهد که چه ابزارهايي غير از کتاب هاي درسي مي تواند براي تدريس مورد استفاده قرار گيرد.وي با بيان اينکه محيط يادگيري صرفا کلاس درس نيست ادامه داد: در کنار ارزشيابي مي توانيم مباحث توصيفي، تکميلي، پروژه اي و استعدادسنجي را نيز در عرصه تعليم و تربيت استفاده کنيم.

رييس سازمان پژوهش و برنامه ريزي درسي اضافه کرد: در نگاه جديد برنامه درسي ملي يکي از چرخش هاي ما اين است که معلمان نقش الگو را داشته باشند و پژوهشگر، برنامه ريز، راهبر آموزشي و پاسخگو در برابر مجهولات دانش آموزان باشند که براي تحقق اين مهم بايد طرح رتبه بندي معلمان اجرا شود.

محمديان با اشاره به اينکه چرخش ديگر در برنامه درسي ملي مديريت آموزشگاهي است گفت:در اين رويکرد مدير مدرسه تنها تامين کننده منابع و پشتيباني نيست بلکه بايد راهبر باشد به اين معنا که در مواقع غيبت معلمان بتواند در کلاس درس تدريس کند.

وي با بيان اينکه يکي از بحث هاي وزارت آموزش و پرورش اجرايي کردن سند تحول و برنامه درسي ملي است افزود: سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در اين فرآيند عهده دار تاليف و تجديدنظر محتواي درسي با سياست هاي جديد است.

محمديان اهداف سند تحول نظام آموزشي و برنامه درسي را متفاوت از ديگر اهداف برنامه درسي و نظام هاي آموزشي دانست و گفت: هدف ما دستيابي به مراتبي از حيات طيبه است که براي دستيابي به اين هدف رويکرد شکوفايي فطرت بايد مد نظر قرار گيرد.معاون وزير آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: يازده حوزه در رويکرد جديد برنامه درسي ملي پيش بيني کرده ايم که شامل تفکر و حکمت، قرآن، زبان و ادبيات فارسي، رياضيات، بهداشت، سلامت و تربيت بدني، علوم انساني و مطالعات اجتماعي، کار و فناوري، مهارت زندگي، فرهنگ و هنر، تمدن و زبان هاي خارجي است.


رئيس کميسيون آموزش مجلس :

قانون اجازه واگذاري «نيم درصد» کل مدارس را داده است

رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با اشاره به واگذاري مدارس دولتي به بخش خصوصي، گفت: قانون اجازه داده است تا سقف نيم درصد کل مدارس دولتي واگذار شود.

محمدمهدي زاهدي، رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به اين پرسش که «آيا واگذاري مدارس دولتي به بخش خصوصي قانوني است؟»، اظهار داشت: در قانون اجازه داده شده است تا سقف نيم درصد از مدارس دولتي در سطح کشور که عدد بالايي نيست، واگذار شوند.

وي افزود: اگر به عنوان نمونه 120 هزار مدرسه در کشور داشته باشيم، نيم درصد آن حدود 600 مدرسه مي‌شود.

زاهدي به قوانين مربوط به واگذاري مدارس دولتي اشاره و خاطرنشان کرد: قانون مشخص کرده است که واگذاري بايد در مناطق محروم و جاهايي باشد که تأمين معلم مشکل است، اما اگر در شهري که آن محروميت را ندارد و مشکل معلم را هم ندارد اين کار انجام شود، خلاف قانون است.وي در خصوص استفاده از معلمان با حقوق بسيار کم در مدارس واگذار شده به بخش خصوصي، گفت: جلسه‌اي با وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان مدارس غيردولتي آموزش و پرورش داشتيم و اين موضوع مطرح شد که وضعيت چگونه است که آنها پاسخي دادند که قرار شد کار بيشتري روي اين موضوع انجام دهيم.رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: آموزش و پرورش عنوان مي‌کند که از بازنشستگان استفاده مي‌کند و مدير را آموزش و پرورش انتخاب کرده است و به مدير توصيه‌هاي لازم شده است.زاهدي افزود: کميسيون آموزش مجلس اين موضوع را پيگيري و بررسي مي‌کند، اما اگر مشکلي در اين راستا باشد بايد مصداق داشته باشيم که کجا مشکل دارد تا پيگيري کنيم.


معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

توانمندسازي 33 هزار معلم ورزش با برگزاري کلاس هاي ضمن خدمت

معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: يکي از برنامه هايي که به طور جدي بايد انجام شود توانمندسازي و به روزرساني اطلاعات 33 هزار معلم ورزش است.

به گزارش شاپرك، مهرزاد حميدي اظهار داشت:فعاليت هاي بسياري در معاونت تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش وجود دارد و با توجه به فرصتي که در اختيار داشتيم فقط چند محور آن پياده شده است.وي افزود :يکي از فعاليت هايي که به طور جدي آن را پيگيري مي کنيم به روز رساني و توانمندسازي معلمان ورزش است.معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد : البته طرح جامع آموزش و توانمندسازي 33 هزار معلم ورزش را دردستور کار قرار داديم و با برگزاري کلاس هاي ضمن خدمت دانش آنها به روز خواهد شد.وي يادآورشد:قصد داريم در فعاليت هاي جديد معاونت تربيت بدني و سلامت تمرکز بيشتري به برنامه درس تربيت بدني در دوره پيش دبستاني و دبستان به خصوص پايه هاي اول تا سوم داشته باشيم که اين خود به پيشبرد برنامه ها و اهداف ما کمک مي کند .


 از گوشه و كنار 

مدير کارگروه رياست جمهوري توسعه فناوري نانو :

تجهيز تمام استان ها به آزمايشگاه نانوي دانش آموزي تا سال 94

مدير کارگروه رياست جمهوري توسعه فناوري نانو گفت: بيش از 300 شرکت در زمينه فناوري نانو فعاليت مي کنند و بيش از
50 توليد کننده در سطوح مختلف و حتي براي بازار بين المللي به اين رشته مي پردازند.

عماد احمدوند در گفت و گو با پانا، افزود:رشد 50 پله اي عرضه توليدات نانو در بين 10 کشور جهان و رتبه 7 جهاني اين رشته، نشان دهنده اهميت اين موضوع براي کشور ايران است.وي ادامه داد: از نظر منابع انساني شايد کمتر از انگشتان دست دانش آموزاني بودند که در نانو فعاليت داشتند و يا عزيزاني که در بحث دانشگاهي اين کار را دنبال مي کردند اما امروز 15 هزار نفر در دانشگاه هاي کشور حتي در مقطع دکترا رشته نانو را دنبال مي کنند و بيش از 300 شرکت در زمينه فناوري نانو فعاليت مي کنند.

احمدوند بيان کرد: آموزش اين فناوري در توسعه رشته نانو بر اساس آمار ، ارقام و شواهد عمومي جزو بهترين ها محسوب مي شود و از نظر آموزش هاي فناوري نانو کشور ايران بي نظير و جز نخستين کشورها است.

مدير کارگروه رياست جمهوري توسعه فناوري نانو گفت: از نظر الگوي ابزاري، ايران نخستين الگوي ابزاري جهان را به خود اختصاص داده است. وي ادامه داد:ظرافت کارهاي دانش آموزي در اين رشته بسيار خوب است و در اين خصوص حوزه نانوي دانش آموزي پيشرو در نانو و بي نظير در جهان است.وي گفت: اينک با ايجاد آزمايشگاه هاي دانش آموزي به فعاليت هاي عملي دست يافته ايم و با هدف هاي ايجاد باور در دانش آموزان در فناوري نانو و کيفيت بخشي به فعاليت هاي آموزشي و نماندن در لايه هاي سطحي تا اوايل سال 1394تمام استان ها مجهز به آزمايشگاه نانو خواهند شد.


چهاربند خبر داد:

اجراي طرح يک روز با نشاط به صورت پايلوت در 60 مدرسه تهران

مدير کل آموزش و پرورش شهر تهران از توزيع شير در مدارس مقطع ابتدايي و متوسطه اول تهران از ابتداي آبان ماه خبر داد.

اسفنديار چهاربند مدير کل آموزش و پرورش شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درخصوص توزيع شير در مدارس شهر تهران گفت: اعتبار توزيع شير قطعا تأمين مي‌شود و توزيع شير در مدارس به عنوان يک برنامه ملي جزء تعهدات آموزش و پرورش است.

وي از توزيع شير در مدارس تهران از اوايل آبان ماه خبر داد و افزود: شير در مدارس مقطع ابتدايي و متوسطه اول با اعتبار حدود 11 ميليارد تومان توزيع خواهد شد.

چهاربند درخصوص ارزيابي از طرح يک روز با نشاط در مدارس گفت: درحال حاضر مدارس تهران در روزهاي پنجشنبه تعطيل است و از آبان ماه شاهد باز شدن دبستان‌هاي منتخب شهر تهران در روزهاي پنجشنبه خواهيم بود که البته همزمان ارزيابي‌هايي در اين خصوص صورت مي‌گيرد و نتايج اين ارزيابي‌ها را در اواخر آبان ماه منتشر خواهد شد.


دخانيات، دروازه‌اي براي ورود به آسيب‌هاي اجتماعي

عمده‌ترين آسيب اجتماعي دانش‌آموزان

مديرکل دفتر مراقبت در برابر آسيب‌هاي اجتماعي وزارت آموزش و پرورش ضمن تاکيد بر ضرورت توجه به مصرف دخانيات بخصوص قليان در گروه سني نوجوانان گفت: البته علت اين تاکيد از حيث اشاعه آن در ميان نوجوانان نيست، بلکه مواردي از قبيل مصرف دخانيات دروازه‌اي براي ورود به آسيب‌هاي اجتماعي بزرگتر هستند و بايد خانواده‌ها و آحاد جامعه بيشتر بر روي آن تمرکز کنند.

نادر منصور کيايي در گفت‌وگو با (ايسنا)، درباره عمده‌ترين آسيب‌هاي اجتماعي مبتلابه دانش‌آموزان اظهار کرد: دخانيات، خشونت و سوءمصرف موادمخدر از جمله موضوعاتي هستند که بايد به آنها توجه کرد.

وي افزود: لازم است توجه خود را در بعد کلان اجتماعي به موضوع ويژه رفتارهاي پرخطر معطوف و متمرکز کنيم.

مديرکل دفتر مراقبت در برابر آسيب‌هاي اجتماعي وزارت آموزش و پرورش ضمن تاکيد بر ضرورت توجه به مصرف دخانيات بخصوص قليان در گروه سني نوجوانان گفت: البته علت اين تاکيد از حيث اشاعه آنها در ميان نوجوانان نيست، بلکه مواردي از قبيل مصرف دخانيات دروازه‌اي براي ورود به آسيب‌هاي اجتماعي بزرگتر هستند و بايد خانواده‌ها و آحاد جامعه بايد بيشتر بر روي آن تمرکز کنند.کيايي با بيان اينکه پيش نويس سند راهبردي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي دانش آموزان با هدف ايجاد وحدت رويه، تعيين اهداف کلان، طراحي سياست‌هاي اجرايي، طراحي استراتژي‌ها و ترسيم چشم انداز در زمينه پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي تدوين شده و آماده است گفت: اين سند پس از طي مراحل کارشناسي براي تصويب در اختيار مراجع بالاتر قرار مي‌گيرد. اهداف در اين سند به طور روشن و دقيق مشخص شده و شامل سه هدف، 9 راهکار و 36 پروژه است.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون