جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3190- تاریخ : 1393/08/05 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(دوشنبه)


عكاسخانه
روستاي رياب در گناباد-خراسان رضوي

آيين باران خواهي ايرانيان به قطر مي رود


مجسمه 1000 ساله "گانشا"، به وطن اصلي خود درهند بازگشت


اخبـــــــــار


خبر


قصار اما...


دنياي عكس
نبرد آنگياري - لئوناردو داوينچي

 عكاسخانه 
 روستاي رياب در گناباد-خراسان رضوي


 آيين باران خواهي ايرانيان به قطر مي رود 

 پرونده آيين باران خواهي ايرانيان به عنوان ميراث ناملموس تهيه شده و براي ثبت آن در فهرست جهاني يونسکو تا دو ماه ديگر به اجلاس ميراث ناملموس در قطر مي رود.به گزارش مهر، آيين باران خواهي در ايران چه در روستا باشد يا جوامع کوچکتر از آن، همگي در قالب پرونده اي به سرپرستي محمد ميرشکرايي جمع آوري شده تا در اجلاس ميراث ناملموس سازمان جهاني يونسکو مورد بررسي و سپس در فهرست ميراث ناملموس کشورها ثبت شود آن هم به نام ايران. چون اين آيين مخصوص به ايرانيان بوده و هست و ايران اولين کشوري است که پرونده آن را تهيه کرده است. منتها مسئولان سازمان ميراث فرهنگي اين آيين را محدود به رسم روستاييان تفرش کرده اند تا جامع بودن پرونده باعث نشود کارشناسان سازمان يونسکو آن را رد کنند همانطور که سال پيش پرونده طب سنتي ايرانيان را به علت گستردگي زيادش نپذيرفتند.از سوي ديگر پيش از برگزاري اجلاس جهاني، اين پرونده بهمن ماه سال گذشته در فهرست ميراث ملي ثبت شد تا براي راه يابي به فهرست جهاني مشکلي نداشته باشد. فرهاد نظري مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي، فرهنگي و طبيعي به خبرنگار مهر گفت: آيين "باران خواهي"، روستاي كبوران تفرش از بين 11 پرونده‌اي كه ايران سالها پيش به يونسكو پيشنهاد داده بود، براي ثبت جهاني در فهرست ميراث ناملموس سال 2014 به يونسكو ارسال شد تا در اجلاس آن که قرار است آذر ماه امسال در قطر برگزار شود، مورد بررسي و ثبت قرار گيرد.

مراسم باران خواهي يا دعاي باران در نتيجه ارتباط بين انسان و اعتقادات و نيايش هاي او با خالق است. حتي در باران خواهي عناصر مشترکي بين تمام نقاط ايران وجود دارد. مثلا به در خانه ها مي روند، آرد يا قند جمع آوري مي کنند، نان پخته و بين مردم تقسيم مي شود. در اين آئين ها سرود و ترانه مي خوانند. در مناطق بسيار خشک و کويري دعاي باران با استغاثه برگزار مي شود و در مراسم بند آمدن باران ضمن شادي به خاطر باران از خداوند مي خواهند که باران را بند بياورد و در اين راه هم قرباني کرده و شکرگزاري مرسوم است.سال گذشته هشتمين اجلاس کميته‌ي ميراث ناملموس يونسکو در باکو برگزار شده بود و در آن اجلاس طب سنتي رد شد و چوگان به نام آذربايجان به ثبت رسيد.


 مجسمه 1000 ساله "گانشا"، به وطن اصلي خود درهند بازگشت 

 موزه هنري "تولدو" مجسمه دزديده شده گانشا "از خدايان هندو" را به هند بازمي‌گرداند.به گزارش باشگاه خبرنگارا ن به نقل از آرت نت نيوز، به گزارش "آرت فيکس ديلي"موزه هنر "تولدو" مجسمه برنز مجسمه 1000 ساله متعلق به "گانشا" از خدايان هندو، را به هند باز مي‌گرداند.

اين مجسمه يکي از چندين آثار عتيقه غارت شده ازهند است که توسط يک دلال هندي، "سابهاش کاپور" خريداري شده است. تصميم براي بازگرداندن اين مجسمه توسط موزه "تولدو" در ماه آگوست گرفته شد. به گفته اين کميته اين مجسمه از معبدي در منطقه "تاميل نادو" قبل از سال 2006 دزديده شده وهمانند ديگر موارد دزديده شده که توسط اين موزه به هند بازگردانده شد، اين قطعه هم به مجموعه اصلي خود در هند بازگشت.به گفته کميته مسئول، ما بايد تا تصميم نهاي دولت در مورد بازگشت اين مجسمه به هند صبر مي‌کرديم اما از آنجايي که مردم هند لياقت و شايستگي نگهداري از اين سرمايه فرهنگي چشم‌گير را دارند، ما خود، تصميم به بازگرداندن آن گرفتيم. اين موزه، هشت اثر تاريخي متعلق به هند که از گالري هندي "کاپور" در نيويورک خريداري شده‌اند را نيز شامل مي‌شود.در حال حاضر "کاپور" به دليل خارج کردن اشياء عتيقه از هند، هم‌دستي با مجرمان و جعل اسناد منتظر محاکمه قضايي در هند است.

در طي ماه گذشته نخست‌وزير استراليا نيز مجبور به بازگرداندن دو مجسمه غارت شده که توسط کاپور به فروش رسيده بود، به هند شد.


 اخبـــــــــار 

نمايشگاه هنر انساندوستي تا 9 آبان در نياوران تمديد شد

نمايشگاه هنر انسان دوستي که با مشارکت بيش از 100 هنرمند صاحب نام هنرهاي تجسمي ايراني در فرهنگسراي نياوران داير است به مدت يک هفته تمديد شد.

به گزارش شاپرك وبه نقل از روابط عمومي فرهنگسراي نياوران نمايشگاه هنر انسان دوستي با همکاري بنياد آفرينش هاي هنري نياوران و دفتر برنامه جهاني غذا وابسته به سازمان ملل متحد در تهران با هدف مقابله با بحران گرسنگي و در سالروز روز جهاني غذا روز 25 مهر گشايش يافت.

مدت اين نمايشگاه با توجه به استقبال قابل توجه علاقمندان به مدت يک هفته تمديد شد و بر اين اساس تا 9 آبان در نگارخانه اصلي فرهنگسراي نياوران ميزبان بازديدکنندگان خواهد بود. علاقمندان مي توانند همه روزه از ساعت 10 الي 19 از اين نمايشگاه بازديد به عمل آورند.

گفتني است نمايشگاه هنر انساندوستي با نمايش آثاري از هنرمندان صاحب نام هنرهاي تجسمي همچون آرمن استپانيان، مصطفي اسداللهي، رضا بانگيز، صادق تبريزي، پرويز تناولي، ابراهيم حقيقي، واحد خاکدان، بهرام دبيري، کوروش شيشه گران، کامران عدل، رضا عنصري، فخرالدين فخرالديني، محمود فرشچيان، نيکول فريدني، پرويز کلانتري، عباس کيارستمي، فرشيد مثقالي، حسين محجوبي و نصرت الله مسلميان برگزار شده و عوايد حاصل از فروش آن صرف کمک به برنامه جهاني غذا مي شود.


اختتاميه دوسالانه نقاشي دامون فر

به گزارش شاپرك آيين اختتاميه دوسالانه نقاشي دامون فر توانسته بود طيفي وسيع از چهره هاي شاخص جامعه تجسمي و به خصوص جوانان هنرمند را در سينما گالري پرديس ملت گردهم آورد؛ در آغاز اين مراسم «سيف الله پويا راد» مدير دوسالانه نقاشي دامون فر در سخناني گفت : به شوق 10 ساله شدن دوسالانه نقاشى دامون فر، در پوست خود نمى گنجم ؛ اين سالها مثل برق و باد گذشت به لطف خداى مهربان و راهنمايى هاى نخبگان جامعه هنرى ، دامون فر توانست زمينه ابراز وجود قريب به 8 هزار نقاش نوجوان و جوان از سراسر ايران را فراهم كند ؛ و در اين ميان استعدادهاى درخشانى معرفى شدند كه امروزه مايه مباهات همه ما هستند ؛ راستش از شما چه پنهان مسير سختى بود ، خاصه اينكه در دهه گذشته بر بخش خصوصى سختى بسيار گذشت اما امروزه به لطف همراهى باشكوه يك يك شما عزيزان كام مان از عسل شيرين تر است ؛ خوشحالم در حد توان و بضاعت مان قدمى براى جوانان سرزمين مادرى ام ، ايران عزيز برداشتيم.

وي اذعان داشت : بارها گفته ام بخش خصوصى براى حضور پررنگ در عرصه هنر نيازى به فرش قرمز ندارد ، نگاه مهربان متوليان امور كافى ست ، خرسندم كه امروز دولت پشتيبان بزرگ چنين مهمى ست ؛ البته با هدف ترغيب جدى بخش هاى بزرگ مالى نظير آنچه در ورزش رخ داده و صنايعى پولساز و به خصوص بانك ها جذب اسپانسرى ورزش شدند و از معافيت هاى مالياتى بهره مند شدند چنين مهمى براى رونق هنر الزامى ست .

او در پايان ضمن تقدير از آيدين آغداشلو و يك يك داوران اين دوره ابراز خشنودى كرد كه از مقام علمى و تلاش هاى پرشور مردى تجليل كنند كه جامعه تجسمى ما مديون اوست :« استاد عليرضا سميع آذر ».

بيانيه داوران، 15 تقدير شده و پنج برنده

در ادامه بيانيه هيئت داوران متشکل از آيدين آغداشلو ،معصومه مظفري و پويا آريانپور قرائت شد و پنج نقاش برتر و 15 نقاش تقدير شده ،معرفي شدند . بر اساس آراي داوران ميلاد محمودي بهترين نقاش زير 25 سال پنجمين دوره دوسالانه نقاشي دامون فر انتخاب شد که جايزه نخست هميشگي اين رويداد يعني سفر به آلمان و حضور در آکادمي هنر فابرکاستل را از آن خود کرد . مالک محمد زاده برنده جايزه دوم شد و سه نفر به طور مشترک جايزه رتبه سوم را از آن خود کردند : الهه رضا زاده،سينا رضايي و سحر جمالي .

جايزه بخش ويژه اين رويداد در هنر تصوير سازي به نيکا بزرگمهر رسيد و حسن جعفري نيا جايزه ويژه نقاش منتخب آراي مردمي را کسب کرد .

همچنين هيئت داروان از 15 نقاش تقدير نمودند : طاهر روزمه سالي ،پريسا حسين هاشمي ،سامان حسين نژاد،نرگس بني آقا ،سيد محمد اسماعيل عمادي ،فرشته پور کاظم،الهه فرزانگان،حسن جعفري نيا ،يکتا جبلي،شيما فراهاني ،سپهر نوده فراهاني ، احسان حسيني راد ،داوود خليلي ،سام نيک مرام و بهاره هجرانکش راد .


کشف اثر انگشت‌هاي باستاني در ترکيه

به گزارش (ايسنا)، اثر انگشت‌هاي باستاني در منطقه بونچوکلو واقع در مرکز استان کنياي ترکيه توسط باستان‌شناسان يافت شد.

باستان‌شناسان از سال 2006 تاکنون حفاري‌هاي خود را در اين منطقه 10 هزار ساله آغاز کردند. «داگلاس برد» رييس دپارتمان باستان‌شناسي دانشگاه «ليورپول» مديريت اين پروژه حفاري را بر عهده دارد.

به گزارش حريت ديلي نيوز، اين آثار انگشت روي خشتي پخته شده و شکسته به اندازه يک انگشت حک شده است.

تصاوير سه‌بعدي اين يافته جديد از طريق سايت اين پروژه منتشر شده است. هنوز مشخص نشده اين اثر انگشت‌ها متعلق به مرد، زن‌ يا کودکان است.


 خبر 

گلادياتورها گياه‌خوار بوده‌اند

بررسي‌هاي جديد محققان نشان مي‌دهد بر خلاف باورهاي رايج گلادياتورها گياه‌خوار بوده‌اند.

به گزارش فارس، نتايج چند سال تحقيق و بررسي محققان دانشگاهي در سوئيس در بقاياي چند بناي تاريخي در شهر تاريخي «افسوس» ترکيه راز جديدي از زندگي گلادياتور ها را آشکار کرد.

قدمت افسوس در استان ازمير ترکيه که از نخستين فصل کاوش در آن بيش از يک قرن مي گذرد، به هزاران سال پيش از ميلاد مسيح (ع) رسيده و تا کنون بناها و اشياي فراواني از دوره‌هاي مختلف از جمله تمدن روم باستان در آن کشف شده‌اند که در آخرين مورد بزرگ‌ترين گورستان گلادياتورها که اسکلت هزاران گلادياتور در آن وجود داشت در سال 2007 در افسوس کشف شد.

در جريان اين پروژه تحقيقاتي محققان سوئيسي با بررسي قبرستاني که محل دفن گلادياتورها بوده و در سال 1993 کشف شد به بررسي بقاياي جسد گلادياتورها پرداختند و به اين نتيجه رسيدند که آنها بندرت از گوشت استفاده کرده و در بيشتر مواقع براي تغذيه از گياهان و ميوه هايي استفاده مي کرده اند که مملو از کلسيم بوده و همچنين نوشيدنيهاي آنها نيز حاوي مواد گياهي بوده که تاثيراتي همانند مواد مخدر داشته و در زمان مبارزه انرژي آنها را افزايش مي داده است.گلادياتورها دسته‌اي از بردگان و جنگجويان حرفه‌اي در سال‌هاي اوج تمدن روم باستان بودند که با يکديگر و با حيوانات درنده مي جنگيدند تا موجبات تفريح امپراطوران رومي و تماشاگران را فراهم آورند.

قرار است نتايج کامل اين پروژه تحقيقات در پايان سال جاري ميلادي در يکي از مجلات تخصصي حوزه باستان شناسي منتشر شود.


شواهد درد مفاصل در اجساد فرعون‌هاي مصر

فرعون‌هاي بزرگ مصر از بيماري‌هايي چون ورم مفاصل و آرتريت که با درد شديد ناشي از فرسايش مفاصل است، رنج مي برده‌اند.

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ بين‌الملل ـ بررسي‌هاي انجام شده توسط فناوري اشعه ايکس بر روي اجساد موميايي شده 4 فرعون بزرگ مصري نشان داد که "آمنهوتپ سوم" و سه فرعون ديگر از بيماري‌هايي چون ورم مفاصل و آرتريت که با درد شديد ناشي از فرسايش مفاصل است، رنج مي برده‌اند.

طبق گزارش ساينس بررسي‌هاي CT اسکن جديدي نيز که انجام شده، دانشمندان فعال دراين تيم همانند" ساحر .ان سليم "و مصر شناس مشهور" زاهي هاواس" را بران داشته است تا نگاه دقيق‌تري بر استخوان‌هاي باستاني افکنند. طبق همين بررسي‌ها تيم محققان دريافتند که تمامي چهار فرعون مور دنظر که ميانگين سني آن‌ها در زمان مرگ 63 سال بوده احتمالا از نوعي رشد و شکل غير طبيعي استخوان رنج مي برده‌اند که فرمي از آرتريت است که مي‌تواند بدون علامت خاصي تشديد شود.

اين نکته به ويژه در باره آمنهوتپ سوم که درزمان مرگ 50 سال سن داشته صادق است که اسکلت‌هاي او هيچ نشانه‌اي از بدفرمي در ستون فقرات نشان نداده است. او ممکن است تنها از نوعي گرفتگي و سفتي در قسمت پشت خود هنگام برخاستن از خواب در اوقات صبح دچار دردي خفيف شده باشد.

"دشت گريان در نگارخانه لاله"

نمايشگاه گروهي تصويرسازي عاشورايي

به گزارش شاپرك نگارخانه لاله با هدف بررسي حماسه عاشورا در آثار تصويرگري، نمايشگاهي از آثار هنرمندان تصويرگر برگزار مي نمايد. اين نمايشگاه با حضور 31 هنرمند از نسل هاي مختلف تصويرگري معاصر برگزار مي شود.

تصويرسازي روايات ديني به موازات ادبيات ديني از ديرباز تاکنون در کتب تصويري و ديگر آثار هنري وجود داشته است. در اين ميان تشريح حماسه عاشورا نقش و جايگاه ويژه اي نزد هنرمندان داشته است که بيشتر در قالب مصورسازي کتاب، نقاشي­ روي کاشي در تکايا، خيالي نگاري(نقاشي قهوه­ خانه) و نقاشي­ پشت شيشه جلوه گر بوده است.

بر اين اساس آثار ارايه شده در نمايشگاه حاضر، شامل 38 اثر از سي و يک تصويرگر برجسته، نگاهي به دستاورد تصويرگران در سال­هاي اخير به اين موضوع دارد.

هنرمندان حاضر در اين نمايشگاه به شرح ذيل مي باشند:

بنفشه احمدزاده، محمدعلي بني اسدي، عطيه بزرگ سهرابي، حميدرضا بيدقي، علي بوذري، راحله برخورداري، هدي حدادي، سحر حق گو، محمدرضا دادگر، نرگس دلاوري، روشنک درخشاني، مجيد ذاکري، پژمان رحيمي زاده، پيمان رحيمي زاده، فرشيد شفيعي، مهکامه شعباني، امير شعباني پور، نوشين صفاخو، کمال الدين طباطبايي، حسام الدين طباطبايي، کيوان عسگري، حسن عامه کن، کيانوش غريب پور، فيروزه گل محمدي، مهنوش مشيري، عطيه مرکزي، مانلي منوچهري، رضا مکتبي، عاطفه ملکي جو، مريم نيکخواه ابيانه، امير نساجي، علي هاشمي شهرکي

شايان ذکر است نمايشگاه "دشت گريان" روز يکشنبه 4 آبان ماه مصادف با اول محرم 1436 با حضور هنرمندان در نگارخانه لاله گشايش يافت .


 قصار اما... 

 روزگاري كه ، شأن و مقام تو پايين آمد، نااميد مشو. آفتاب هر روز هنگام غروب پايين ميرود تا بامداد روز ديگر بالا بيايد.

افلاطون

منبع : http://nabsokhan.blogfa.com


 دنياي عكس 
 نبرد آنگياري - لئوناردو داوينچي


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون