نسخه شماره 3190- تاریخ : 1393/08/05 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(دوشنبه)

راز درخشندگي برخي حشرات و ماهي‌ها کشف شد

شبکه گوشي‌هاي هوشمند رقيب تازه آزمايشگاه‌هاي پرتو کيهاني

حل معادلات رياضي با دوربين تلفن همراه!

داستانك

راز درخشندگي برخي حشرات و ماهي‌ها کشف شد

محققان دانشگاه بريستول با بررسي گسترده بر روي ماهي‌ها و سوسک‌هاي درخشنده توانستند مکانيسم توليد انعکاس زيباي نور در اين جانداران را کشف کنند.به گزارش (ايسنا)منطقه خراسان، محققان با بررسي ميکروسکوپي پوست حشرات درخشنده متوجه شدند که علت اين پديده وجود چندين لايه بي‌نظم کريستال در پوست اين جانداران است که باعث درخشش رنگ طبيعي پوست در آنها مي‌شود.تيم تحقيقاتي دانشگاه بريستول در ادامه تحقيقات خود به دنبال درک چگونگي تکامل اين جانداران در توليد نانو ساختار‌هاي منعکس کننده نور هستند. همچنين محققان در تلاشند تا با درک دقيق اين ساختار بتوانند نمونه‌هاي آزمايشگاهي را که ساختاري بسيار درخشان داشته باشند، نيز توليد کنند.

دکتر تام جردن، از اعضاي گروه تحقيقاتي دانشگاه بريستول در اين مورد افزود:در پوست بعضي از ماهي‌هاي بسيار درخشان نظير ساردين لايه‌هاي ميکروسکوپي کريستال وجود دارد و آنچه که ميزان درخشندگي را تعيين مي‌کند ضخامت اين لايه‌هاي کريستالي است، چرا که برخي حشرات خشکي نظير پروانه‌ها و برخي سوسک‌ها نيز با داشتن لايه نازکي کريستال درخشندگي خاصي دارند.

به گفته دکتر نيکولاس رابرتز، مدير تيم تحقيقاتي دانشگاه بريستول اين پديده فيزيکي که باعث اختلال در انعکاس طبيعي شده با به دام انداختن نور در لايه‌هاي مختلف در نهايت باعث انعکاس نور و توليد درخشندگي مي‌شود.

شبکه گوشي‌هاي هوشمند رقيب تازه آزمايشگاه‌هاي پرتو کيهاني

با برنامه‌ نرم‌افزاري جديد، گوشي‌هاي هوشمند مي‌توانند به بخشي از بزرگ‌ترين تلسکوپ جهان تبديل شوند.به گزارش ايسنا تيمي از دانشمندان به رهبري «دانيل وايتسون»، فيزيکدان دانشگاه کاليفرنيا در ايروين، و «مايکل مولهرن» از دانشگاه کاليفرنيا در داويس، برنامه نرم‌افزاري جديدي ارائه داده‌اند که شبکه جهاني گوشي‌هاي هوشمند را به آشکارساز پرتو کيهاني به اندازه يک سياره تبديل مي‌کند.

يکي از معماهاي هميشگي پيش‌ روي فيزيکدانان نجومي، کشف منبع ذرات با انرژي فوق‌العاده بالايي است که به زمين برخورد مي‌کنند.اين ذرات، پرتوهاي کيهاني خوانده مي‌شوند و يک ميليارد برابر پرانرژي‌تر از ذراتي هستند که در برخورددهنده بزرگ هادروني در سرن توليد مي‌شوند.

گرچه اين پرتوهاي کيهاني دهه‌ها پيش کشف شدند، چنين مولفه‌هايي با اين انرژي بالا بسيار نادر هستند و اين امر شناسايي منشا آن‌ها در جهان را دشوار مي‌کند.

برنامه CRAYFIS («پرتوهاي کيهاني پيداشده در گوشي‌هاي هوشمند») هنگامي که تلفن به يک منبع نيرو متصل مي‌شود و براي چند دقيقه استفاده نمي‌شود، براي رهگيري اين پرتوها به کار مي‌رود. هر فردي که داراي گوشي هوشمند iOS، اندرويد يا تبلت است، با استفاده از اين برنامه قادر خواهد بود در اين شبکه آشکارساز شرکت کند.

چنانچه تلفن منفردي داده‌هايي را جمع‌آوري کند که در مقاله‌اي علمي به کار رود، به عنوان نويسنده نام کاربر درج خواهد شد.

حسگرهاي سيليکون‌محور موجود در دوربين‌هاي گوشي‌هاي هوشمند از همان قوانيني استفاده مي‌کنند که آشکارسازهاي سرن و هر جاي ديگر براي شناسايي ذرات استفاده مي‌کنند.

اما چون اين ذرات بسيار نادر هستند، به آشکارساز بسيار بزرگي مانند شبکه جهاني گوشي‌هاي هوشمند براي شکار آن‌ها نياز است.

در حالي که پيش‌تر مشخص شده بود گوشي‌هاي هوشمند فردي مي‌توانند اين ذرات را شکار کنند، اين نخستين باري است که ثابت شده چنانچه ابزارهاي از اين دست به يکديگر متصل شوند، آشکارساز جهاني و شبکه‌بندي‌شده‌اي را شکل مي‌دهند که مي‌توانند با قابليت‌هاي آزمايشگاه‌هاي پرتو کيهاني رقابت کنند يا از آن‌ها پيشي بگيرتد.

حل معادلات رياضي با دوربين تلفن همراه!

به گزارش ايسنا، محققان کروات شرکت MicroBlink نرم‌افزاري براي حل مسائل و معادلات رياضي از جمله اعشار، توان، ريشه‌گيري و معادلات خطي ساده ابداع کرده‌اند. نرم‌افزار PhotoMath در حقيقت يک برنامه کمک آموزشي است که به يادگيري بهتر و راحت‌تر رياضي کمک مي‌کند. اين نرم‌افزار از طريق دوربين تلفن همراه، تمامي مسائل رياضي را که مشاهده مي‌کند، حل مي‌کند. براي استفاده از نرم‌افزار، دوربين تلفن همراه بايد به سمت فرمول رياضي گرفته شود و جواب بسرعت بر روي صفحه نمايش تلفن نشان داده مي‌شود. اين نرم‌افزار از فناوري تشخيص کاراکتر نوري براي خواندن فرمول رياضي استفاده مي‌کند؛ مسئله توسط نرم‌افزار حل شده و مراحل گام به گام حل مسئله به همراه جواب نهايي براي کاربر نمايش داده مي‌شود. نرم‌افزار PhotoMath مخصوص تلفن همراه با سيستم عامل iOS و ويندوز طراحي شده و نسخه اندرويد آن تا پايان سال جاري ميلادي ارائه مي‌شود.

همه بازي ها

مهدي بيرنگ

اين جوري مي گويند که قرار است امير قلعه نوعي سرمربي تيم استقلال تهران به اين دليل مهم که يکي در ميان نتيجه خوبي با استقلال مي گيرد از اين تيم برود و در يک تيم پايين جدولي به ادامه مربي گري بپردازد.

گفته مي شود که امير قلعه نوعي گفته: مگر مي شود من نتوانم تيمي به بزرگي استقلال را قهرمان بکنم، مي توانم اما دلم مي خواهد جوري اين کار را بکنم که از ابتداي فصل با اين تيم همه بازي ها را ببرم!

او ادامه داده حالا که نمي توانم بازي ها را ببرم پس مي روم تا با يک تيم پايين جدولي کار کنم و همه بازي هايم را ببرم!

داستانك

با نرمش!

به خودت اميدواري که مي تواني خيلي از کارهاي درست و حسابي را انجام داد اما وقتي به پاي عمل مي رسي متوجه مي‌شوي که چنين کاري اصلا امکان پذير نيست.

خيلي ناراحت مي شوي.

آخر تو آدمي نبودي که توان انجام دادن کارها را نداشته باشي. تو هر کاري، حتي کارهاي سخت را هم به خوبي انجام مي‌دادي!

الان به اين نتيجه رسيدي که بايد هر جوري شده خودت را نرمش بدهي تا قوي بشوي و بتواني هر کاري را انجام بدهي. تو نمي تواني در روز هزار صفحه کتاب بخواني و زود خسته مي شوي. با نرمش روزانه اين مهم اتفاق مي افتد!

جاروبرقي باکتري ها ساخته شد

محققان يک شرکت توليد کننده جاروبرقي در انگليس موفق به ساخت يک دستگاه خانگي شبيه به جاروبرقي شده اند که تمام باکتري ها و ميکروب هاي محيط را نابود مي کند.به گزارش ايرنا از نيچر، اين دستگاه يک مرطوب کننده فوق صوت است که از يک ديافراگم فلزي تشکيل شده است.هواي مکيده شده از محيط وارد ديافراگم فلزي مي شود؛ همزمان با اين فرآيند، دستگاه بخار توليد مي کند و بخار توليدشده با سرعت زياد در ديافراگم جريان پيدا مي کند و شبيه به قطرات آب مي شود.

اين قطرات حين چرخش در معرض اشعه ماوراي بنفش قرار مي‌گيرند و به گفته محققان شرکت توليد کننده، 99.9 درصد از باکتري‌هاي آن کشته مي شود و هواي تميز و عاري از ميکروب در محيط پخش مي‌شود.اين دستگاه علاوه بر کشتن ميکروب ها، هواي خشک اتاق را مرطوب مي کند.البته دستگاه مجهز به حسگري است که اجازه نمي دهد دماي اتاق بيش از حد معمول مرطوب شود.محفظه آب دستگاه به گونه اي طراحي شده است که امکان پاک سازي هوا براي 18 ساعت به طور مستمر وجود دارد.

ساخت اگزوزي با هدف کاهش آلودگي و مصرف سوخت

محققان ايراني در دانشگاه اميرکبير موفق به طراحي هدرز و منبع اگزوز با خروجي صداي متغير شدند که مي تواند در کاهش آلودگي و افزايش راندمان خودرو موثر باشد.اميد صفري -دانشجوي مهندسي مکانيک دانشگاه اميرکبير و ايده پرداز هدرز و منبع اگزوز با خروجي صداي متغير در گفتگو با مهر گفت: سيستم هدرز و منبع اگزوز با صداي خروجي متغير، مي تواند به عنوان يک سيستم بر روي خودرو نصب شود.وي با بيان اينکه سيستم هدرز و منبع اگزوز با خروجي صداي متغير روي کاهش آلودگي محيط زيست موثر است، عنوان کرد:با نصب اين سيستم راندمان موتور خودرو افزايش و در عين حال مصرف سوخت خودرو نيز کاهش پيدا مي کند.صفري توضيح داد:با نصب اين سيستم صداي اگزوز نيز قابل تغيير است و مي توان آنرا به حالت معمولي و اسپرت تغيير داد.وي با بيان اينکه تغيير صداي اگزوز به صورت اسپرت براي استفاده در پيستهاي اتومبيلراني بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد،اذعان داشت:اين سيستم بر روي هر خودرويي از جمله خودروي سنگين نصب مي شود که با نصب آن هيچگونه تغييري بر روي موتور خودرو ايجاد نمي کند.

به گفته صفري استفاده از اگزوز در حالت معمولي مختص به حضور در شهر است و با گذاشتن صداي اگزوز در حالت معمولي خودرو مي تواند در سطح شهر حضور داشته باشد.

فرهنگ و هنر