جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3173- تاریخ : 1393/07/14 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(دوشنبه)

وزير آموزش و پرورش:
تربيت نسل آينده، بهترين سرمايه گذاري است

مديرکل دفتر تاليف کتاب هاي درسي فني و حرفه اي و کار دانش؛
محتواي درسي فني و حرفه اي و کاردانش تغيير مي کند

رئيس سازمان استثنايي کشور:
تلاش براي اختصاص بودجه مستقل براي سرويس اياب و ذهاب دانش آموزان استثنايي


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


زنگ تفريح
عكس : ابراهيم علي آبادي

 وزير آموزش و پرورش:
 تربيت نسل آينده، بهترين سرمايه گذاري است 

 
وزير آموزش و پرورش گفت: هيچ سرمايه گذاري بهتر از هزينه کردن در اين وزارتخانه و تربيت نسل آينده نيست.به گزارش شاپرك، "علي اصغر فاني"روز شنبه در آيين افتتاح دبيرستان خير ساز حضرت فاطمه الزهرا (س) شهر گنبد استان گلستان افزود: خيرين بعد از انقلاب اسلامي نقشي مهم در ساخت فضاهاي آموزشي داشته اند و به طور ميانگين هر روز هفت کلاس درس توسط اين گروه نيکوکار جامعه ساخته شده است.وي گفت:با وجود فعاليت هاي خيرين و سرمايه گذاريهاي دولت در امر مدرسه سازي، هنوز يک سوم از فضاهاي آموزشي کشور نياز به تخريب و بازسازي دارد.وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه هر وقت کاري به مردم سپرده شده، نتيجه خوبي داشته است، افزود: يکي از سياست هاي آموزش و پرورش توسعه مشارکت هاي مردمي است.وي با بيان اينکه امسال 750 هزار متر مربع فضاي آموزشي نوساز در اختيار آموزش و پرورش قرار گرفته است، افزود: با بهره برداري از دبيرستان شش کلاسه حضرت فاطمه الزهرا (س) شهر گنبد، شمار مدارسي که توسط خيرين ساخته شده و امسال در اختيار آموزش و پرورش قرار گرفته است به 180 رسيد.فاني گفت:يک هزار و 200 باب مدرسه در کشور در حال ساخت است.

وي اظهار کرد:امسال 12 ميليون و 700 هزار دانش آموز در 122 هزار مدرسه سال تحصيل را آغاز کردند که يک ميليون نيروي فرهنگي به امر تعليم و تربيت آنان اشتغال دارند.

وي تامين نيروي انساني کشور و انتقال فرهنگ و ارزش هاي ديني و ايراني به نسل هاي آينده را از کارکردهاي مهم آموزش و پرورش اعلام و اضافه کرد: همه بايد براي رشد و توسعه اين وزارتخانه کمک کنند.


 مديرکل دفتر تاليف کتاب هاي درسي فني و حرفه اي و کار دانش؛
 محتواي درسي فني و حرفه اي و کاردانش تغيير مي کند 

 مديرکل دفتر تاليف کتاب هاي درسي فني و حرفه اي و کار دانش گفت:دانش آموزان شاخه هاي فني و حرفه اي و کاردانش بر اساس برنامه درسي ملي جمهوري اسلامي ايران، در سال تحصيلي 96-95 بايد منتظر تغيير برنامه ها و کتاب هاي درسي خود باشند.احمدرضا دورانديش در گفت و گو با ايرنا، اظهار داشت:با توجه به مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش مبني بر روند استقرار نظام جديد آموزشي، دانش آموزان دوره اول متوسطه پس از پايان پايه نهم در سال تحصيلي 96-95 وارد پايه دهم در دوره دوم متوسطه خواهند شد.

وي توضيح داد: همچنين براي رشته هاي شاخه هاي فني و حرفه اي و کار دانش فعلي نيز در دفتر تاليف کتاب هاي درسي فني و حرفه اي و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، برنامه مراقبت و نگهداري از برنامه هاي درسي در نظر گرفته شده است.

مديرکل دفتر تاليف کتاب هاي درسي فني و حرفه اي و کار دانش، افزود: در اين رابطه در سال گذشته تعدادي از کتاب هاي مربوط به شاخه فني و حرفه اي و کاردانش با توجه به تغييرات وسيع در فناوري و استانداردهاي حرفه اي مورد بازنگري قرار گرفت.

دورانديش گفت: برنامه هاي درسي آموزش هاي فني و حرفه اي و کاردانش براي نظام جديد آموزشي از دو سال گذشته در دست طراحي است و مراحل پاياني خود را طي مي کند.

مدير کل دفتر تاليف کتاب هاي درسي فني و حرفه اي و کاردانش تصريح کرد: سازمان دهي محتواي حوزه تربيت و يادگيري کار و فناوري در برنامه درسي به صورتي است که در دوره اول ابتدايي شايستگي هاي مربوط به اين حوزه از جمله فرهنگ کار و تلاش به صورت تلفيقي با ساير حوزه هاي تربيت و يادگيري به دانش آموزان ارايه مي شود.

دورانديش اضافه کرد: در دوره دوم ابتدايي و دوره اول متوسطه علاوه بر ارايه محتواي تلفيقي در ساير دروس، به صورت درس مستقل شايستگي هاي مورد نظر اين حوزه به دانش آموزان، آموزش داده مي شود و اين رويه در دوره دوم متوسطه درس کار و فناوري در شاخه هاي فني و حرفه اي و کاردانش و نظري دنبال مي شود.

وي افزود: با توجه به اينکه در برنامه درسي ملي در ارتباط با دوره اول متوسطه تاکيد شده است که مهارت هاي فني به صورت پروژه و بر اساس نياز، علايق، استعداد و موقعيت هاي محلي تعريف و به صورت عملي اجرا شود، برنامه ها و کتاب هاي درسي پايه هفتم و هشتم نيز بر اين اساس طراحي و تاليف شده اند.

دورانديش با اشاره به اينکه از ويژگي هاي کتاب درسي کار و فناوري، تاکيد بر انجام مراحل فرآيند پروژه توسط دانش آموزان در توليد محصولات است، توضيح داد: دانش آموزان پس از نيازسنجي و تعريف و بررسي موضوعات به ايده پردازي و ارايه راه حل هاي مختلف مي پردازند و با توجه به محدوديت هايي که در فرآيند طراحي و توليد محصول مواجه هستند مناسب ترين راه حل را انتخاب و به طراحي و ساخت محصول اقدام مي کنند.


 رئيس سازمان استثنايي کشور:
 تلاش براي اختصاص بودجه مستقل براي سرويس اياب و ذهاب دانش آموزان استثنايي 

 رئيس سازمان استثنايي کشور گفت: يکي از الويت هاي اصلي ما حل مشکل سرويس اياب و ذهاب دانش آموزان است که براي سال تحصيلي جديد، به دنبال آن هستيم رديف بودجه خاص در بودجه سازمان ببينم و اين موضوع را از بودجه موجود وزارت خانه جدا کنم.مجيد قدمي درگفت و گو با پانا، درباره بودجه امسال سازمان استثنايي کشور، بيان کرد: حدود 28 ميليارد تومان بودجه امسال سازمان استثنايي کشور درنظر گرفته شده است.وي با بيان اينکه مدارس استثنايي ما تحت پوشش ادارات کل استان ها است ادامه داد: 2.5 ميليارد تومان بودجه کيفيت بخشي گرفتيم که نگاه بنده اين است عمدتا اين مقدار را به سمت فعاليت هايي که سطح آموزش و توان بخشي مدارس را بالا مي برد، ببرم.

قدمي افزود:در گذشته 500 ميليارد تومان ابلاغ شد که تجهيزات ورزشي ويژه دانش آموزان استثنايي مدارس ما تهيه شود.رئيس سازمان استثنايي کشور با بيان اينکه کم ترين آمار ما مربوط به دانش آموزان معلولين حرکتي و نابينايان است، عنوان کرد: گروه نابينايان عمدتا سيستم آموزش فراگير دارند. انرژي ما براي ارائه خدمات و سرويس به دانش آموزان ذهني و چند معلوليتي است.

وي اشاره کرد:يکي از الويت هاي اصلي ما حل مشکل سرويس اياب و ذهاب دانش آموزان است که براي سال تحصيلي جديد، به دنبال آن هستيم رديف بودجه خاص در بودجه سازمان ببينم و اين موضوع را از بودجه موجود وزارت خانه جدا کنم.


 كاغذ اخبـار 

‌عوامل موثر بر نشاط دانش آموزان در کلاس درس

قسمت اول

از جمله مواردي که باعث بي رغبتي دانش آموزان و بالطبع موجب عدم موفقيت آنان و درنهايت افت تحصيلي مي شود، مسئله خستگي و عدم نشاط دانش آموزان در کلاس درس مي باشد؛ از همين رو لازم و ضروري است تا با بررسي عوامل موثر بر نشاط دانش آموزان زمينه هاي نشاط و شادابي را بارور و آفت خستگي و بي نشاطي را قلع و قمع نماييم...

اين نوشتار هر چند در تلاش است تا با بررسي تحقيقي و علمي عوامل موثر بر نشاط را شناسايي و در جهت تبيين آنها گام بردارد، به اميد آن که راه گشايي باشد براي شناخت و توجه بهتر مقوله نشاط و اهميت و حساسيت آن در امر آموزش تا کمتر مورد غفلت متصديان امر از معلمان زحمتکش و مديران خدوم گرفته تا انجمن هاي اوليا و مربيان و تا مسئولان محترم قرار گيرد.

بنابراين عوامل موثر بر نشاط و شادابي دانش آموزان در کلاس درس را تک تک فهرست کرده و به توضيح و تبيين آنها براساس تحقيقات صورت گرفته از جانب اساتيد فن و محققين مي پردازيم.

‌وضعيت فيزيکي کلاس:

يکي از عوامل مؤثر در نشاط دانش آموزان وضعيت فيزيکي کلاس مي باشد. فضاي فيزيکي شامل رنگ، نور، چينش نيمکت ها، تهويه و تعداد دانش آموزان است.

‌الف)رنگ:

مطالعات و تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد رنگ ها همان گونه که بر روح و روان آدمي تأثيرات گوناگوني به جاي مي گذارند، جسم او را نيز تحت تأثير قرار مي دهند. محققان بر اين باورند که هر يک از رنگ ها فوايد خاص درماني محسوسي براي بدن انسان دارند و در اين باره گزارش هاي متعددي مبني بر استفاده هاي موفقيت آميز از رنگ در درمان بسياري از بيماري هاي فيزيکي دريافت کرده اند. برخي از دانشمندان حتي معتقدند تمايل ناخودآگاه ما به يک يا چند رنگ خاص مي تواند نشانه اي از نيازهاي بدن ما در جهت ترميم خود باشد. اطلاع از خواص درماني مختلفي که به هر يک از رنگ ها نسبت داده شده است مي تواند کمک شاياني به انتخاب صحيح آنها هنگام تهيه لوازم و طراحي دکوراسيون فضاهاي مختلف مدرسه باشد.

به عنوان مثال رنگ نارنجي رنگ گرم و صميمي است. نارنجي پرتوهاي شادي آفريني از خود ساطع مي کند که موجب رفع خستگي است. يا رنگ سبز که انرژي زا و آرامش بخش است به طوري که اضطراب را از انسان دور مي کند و موجب رفع تنش و گرفتگي هاي عضلاني مي شود. به خصوص اين که سبز رنگي ايده آل براي فضاهايي است که در آنها تمرکز و آرامش مورد نياز است.

منبع:آكا ‌ ايران

ادامه دارد...


رابطه تنگاتنگ بين اوليا و مربيان

»مريم اخوان صالح

يكي از مهم ترين اهداف مشاركت اولياء و مربيان، ايجاد هماهنگي و وحدت رويه ي تربيتي در، خانواده و آموزشگاه مي باشد. اين هدف اساسي تنها با برقراري ارتباط بيشتر و گفتگوي مستمر بين والدين و مربيان و اعمال نظر طرفين محقق مي گردد. بايد راهبردهايي را يافت كه به توان خانواده ها را در امر آموزش فرزندان خود مشاركت داد. شكل گيري انجمن هاي اوليا و مربيان در ايران را مي توان به عنوان يكي از الگوهاي راهبردي به منظور مشاركت مردم در عرصه تعليم و تربيت قلمداد كرد. علي رغم كاستي ها و مشكلات موجود در انجام وظايف انجمن، اغلب دست اندر كاران و صاحب نظران تعليم و تر بيت اين اعتقاد را دارند كه انجمن، با لقوه از توانمندي هاي زيادي برخوردار بوده و بهترين راه مشاركت اوليا با آموزش و پرورش مي باشد.

همكاري خانه و مدرسه معلم را در شناخت مسائل ياري مي دهد و جنبه كلي روشها و مقاصد تربيت عمومي را با ضرورتهاي عيني تربيت فرد هماهنگ ميكند. شناسايي كودكان و نوجوانان مستلزم آگاه بودن مربي به آن خصوصيات فكري و عاطفي و رفتاري كودك است كه در مدرسه ظاهر نمي شوند و از شرايط خانوادگي نشأت ميگيرند يا فقط در خانه و در ارتباط با محيط خانوادگي مجال ظهور و رشد دارند. براي مربي و معلم نيز در مساله تربيت و تعليم گاه و بيگاه مسائلي پيش مي آيد كه چاره جويي آنهامستلزم آگاهي از علت هايي است كه از شرايط خانوادگي ناشي مي شوند.

در واقع مدرسه معمولا به ضرورتهاي تربيت فردي كمتر برخورد مي كند و كمتر مي رسد. چه بسيار ضرورت ها كه در ارتباط با نياز تربيتي يكايك كودكان و نوجوانان درخور توجه هستند و مربي و معلم به آنها برخورد نمي كند. به طوري كه آنها را نمي شناسد و تشخيص نمي دهد يا از آنها با چشم پوشي و اغماض ميگذرد و اين خانواده است كه در مقياس محدود مراقبت يا در اثر تماس بيشتر و مستقيم تر روزانه با ويژگي هاي فرزند، به اين نيازها برخورد مي كند و فرزند خود را بهتر مي شناسد.

شرايط اجتماعي امروزوضعي پيش آورده است كه در مجموع كوشش هاي پدرو مادر،آن تلاش عمده اي كه به هدف مشخص تربيتي متوجه باشد تقريبا جايي ندارد و دستخوش اغماض و بي توجهي است. اولياي بعضي از خانواده ها هنوز تصور مي كنند كه وظيفه پدر و مادر تهيه امكانات مالي و مادي و تامين نيازهاي اوليه فرزندان است و كار تربيتي را بايستي به مدارس واگذار كرد وبا اين نقطه ديد كه مساله تربيت به مدرسه محول است از مهمترين نيازهاي دوره رشدفرزندان خويش بي توجه مي گذرندو احتمالا به محض مشاهده رفتارنابهنجار در فرزندان خود مدرسه و معلم و ديگر عوامل تربيتي مدارس را مقصر مي پندارند.خلاصه كلام آنكه نظارت،هدايت وحمايت مستمروالدين ميتواند موجبات رشدشخصيت و پيشرفت مطلوب تحصيلي فرزندانشان را فراهم آورد.معذلك خيلي از اولياي دانش آموزان به علل گوناگون ازكارخودسربازمي زنندو اين امررافقط برعهده خودمدرسه ومربيانش مي گذارند.


 از گوشه و كنار 

مهلت مجلس به وزير آموزش و پرورش

نمايندگان مجلس به وزير آموزش و پرورش مهلت دادند مشکلات موجود را بررسي و برطرف کند.

به گزارش مهر، مشکلات آموزشي، ضعف نظارت ها، حمايت نکردن و به روز رساني نشدن موسسات آموزشي و نداشتن اشراف به امور محوله بخشي از دلايل حضور فاني در مجلس شوراي اسلامي و پاسخگو بودن به 10 نفر از اعضاي کميسيون آموزش و برخي نمايندگان بود. اين افراد معتقد بودند که وزير آموزش و پرورش در انتصاب مديران سياسي کاري کرده و اعتدال را رعايت نکرده است.

بر اساس اين گزارش علي اصغر فاني با حضور در کميسيون آموزش به سوالات نمايندگان پاسخ داد. علي نعمت چهاردولي عضو کميسيون آموزش مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد جزئيات حضور فاني در مجلس گفت: آقاي وزير آمدند و نمايندگاني که از وي سوالاتي داشتند پاسخ دادند.

وي افزود: دو سوال مهم در ميان ساير سوالات بيشتر تاکيد شد ؛ يکي مرتبط با انتصابات بود و ديگري در مورد تعيين وضعيت مربيان پيش دبستاني که وزير پاسخ هايي در اين مورد ارائه داد. نمايندگان هم بر اساس قول هاي وزير فعلا مهلت دادند تا مشکلات برطرف شود.


مديرکل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

راه يابي پنج گروه تئاتر دانش‌آموزي به بيست و يکمين جشنواره بين المللي تئاتر کودک و نوجوان

مديرکل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش از راهيابي پنج گروه تئاتر دانش‌آموزي به بيست و يکمين جشنواره بين المللي تئاتر کودک و نوجوان خبر داد. به گزارش شاپرك، مهدي علي اکبرزاده اظهار داشت:بر اساس اعلام دبيرخانه بيست و يکمين جشنواره بين المللي تئاتر کودک و نوجوان از پنج گروه تئاتر دانش‌آموزي براي حضور در جشنواره دعوت به عمل آمده است.مديرکل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش در مورد نحوه راه‌يابي اين گروه‌ها به جشنواره تصريح کرد: در مردادماه سال جاري رتبه‌هاي اول تا سوم گروه‌هاي تئاتر دانش‌آموزي راه‌يافته به مرحله کشوري به اين دبيرخانه معرفي و پس از بررسي نهائي در مجموع سه گروه تئاتر صحنه‌اي پسران، يک گروه تئاتر صحنه‌اي دختران و يک گروه تئاتر عروسکي دختران براي حضور در جشنواره انتخاب شدند.

وي اظهار کرد:اين اولين بار است که گروه‌هاي تئاتر دانش‌آموزي به چنين جشنواره‌اي دعوت مي‌شوند که يکي از دلايل آن رشد کيفي تئاترهاي دانش‌آموزي است.علي اکبرزاده افزود:در چند سال اخير رشد سطح کيفي تئاترهاي دانش‌آموزي در دوره دوم متوسطه به حدي بالا بوده که داوري آن‌ها در مرحله کشوري، توسط داوران مطرح کشوري همچون داوود کيانيان، کريم اکبري مبارکه،‌ دکتر يدالله وفاداري، زهرا صبري و ... انجام شده است.شايان ذکر است:دراين جشنواره ازگروه‌هاي تئاتر کنترل زد (خراسان رضوي)، ميارجلي (سيستان و بلوچستان)، خوک‌ها (يزد)، دوستي باور نکردني(خراسان جنوبي) و «با خداحافظي‌ات خوشحال مون کن» از يزد، دعوت شده است.گفتني است:بيست و يکمين جشنواره بين المللي تئاتر کودک و نوجوان از 15 مهر تا 21 مهرماه در همدان برگزار مي شود و گروه‌هاي دانش‌آموزي راه‌يافته به اين جشنواره هر کدام دو تا سه اجرا براي عموم خواهند داشت.


با حضور 1300 کودک 5 تا 12 ساله؛

اولين دوره مسابقات رياضي با چرتکه در ايران برگزار شد

نخستين دوره مسابقات رياضي با چرتكه با حضور 1300 كودك 5 تا 12 ساله صبح روز جمعه 11 مهر ماه در دبيرستان ماندگار البرز برگزار شد.‌ به گزارش شاپر ك، نخستين دوره مسابقات رياضي با چرتكه با حضور كودكان 5 تا 12 ساله و خانواده هاي آنان كه از سراسر كشور در اين آزمون شركت كرده بودند صبح روز جمعه در دبيرستان ماندگار البرز برگزار شد..روح الله مخبريان مدير عامل موسسه كودكان هوشمند و از پايه گذاران اين روش در ايران ، با اشاره به قدمت 200 ساله اين مسابقات در کشورهاي آسياي شرقي مانند ژاپن وچين تصريح کرد:اين مسابقات با هدف آشنايي محسوس کودکان دوران دبستان 5تا 12 سال با محاسبات رياضي و همچنين پرورش ذهن کودکان وافزايش روحيه خودباوري واعتماد به نفس اين کودکان برگزار شد.مدير عامل اولين موسسه آموزش محاسبات ذهني رياضي با چرتکه در ايران افزود:در دهه هاي آينده به دليل پيشرفت تکنولوژي و استفاده از رايانه ها و تبلت ها ،کودکان براي کسب اطلاعات، کمترين استفاده از ذهن خود خواهند برد و متاسفانه شاهد فاصله گرفتن از فرهنگ گذشته کشورمان و همچنين کاهش شديد استفاده از ظرفيت هاي مغز در اين کودکان خواهيم بود.وي ادامه داد:جابجا کردن مهره هاي چرتکه توسط کودکان براي حل مسايل رياضي منجر به فعال شدن نيمکره راست مغز،تشکيل فرکانس موج بتا در مغز، افزايش سرعت در محاسبات رياضي، تقويت حس بينايي، شنوايي و احساسي افراد، افزايش قدرت ذهن، افزايش مهارتهاي تحليلي و منطقي، افزايش تخيل و خلاقيت،افزايش اعتماد به نفس و غلبه بر مشکلات و استرس هاي رواني و بهبود حافظه خواهد شد.مدير عامل موسسه کودکان هوشمند با اشاره به اينکه در اين دوره از رقابتها 670 دخترو بيش از 500 نفر پسر زير نظر ناظران جهاني از ترکيه با هم به رقابت پرداختند،گفت: دراين مسابقات 40 سوال رياضي طرح شده بود و شرکت کنندگان در فاصله زماني 20 دقيقه اي وبا استفاده از چرتکه به سوالات پاسخ دادند.

مخبريان از اعزام برگزيدگان اين آزمون براي حضور در رقابتهاي جهاني سال 2015 خبر داد:ايران همواره يکي کشورهايي بوده است که در المپيادهاي مختلف جهاني از جمله رياضي درخشش زيادي داشته و در همين راستا با تمهيدات انديشيده شده سعي داريم که برگزيدگان اين آزمون را به مسابقات جهاني اعزام کنيم.وي از همکاري گسترده موسسه کودکان هوشمند از ابتداي سال با سازمان دانش آموزي تهران خبر داد و تصريح کرد: با تمهيدات انديشيده شده سعي داريم که از سال آينده اين مسابقات را در زمره المپيادهاي اصلي آموزش و پرورش قرار دهيم.


 زنگ تفريح 
 عكس : ابراهيم علي آبادي


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون