جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3173- تاریخ : 1393/07/14 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(دوشنبه)


عكاسخانه
بناي شهرداري خوي –آذربايجان

مصر باستان در قرآن کريم


اخبـــــــــار


قصار اما...


نگاه


خبر


دنياي عكس
بناي رختشور خانه زنجان

 عكاسخانه 
 بناي شهرداري خوي –آذربايجان


 مصر باستان در قرآن کريم 

در آيات فراواني به داستان حضرت موسي ومواجهه او با فرعون مصر اشاره شده است. گروهي از محققان باستان شناس، تاريخ سلسله هاي مصر باستان را حدود 3100 تا 2950 سال قبل از ميلاد و آغاز سلطنت فراعنه را به دو فرعون به نام هاي شاه عقرب و نارمر منتسب مي دانند که از اين دو نفر جز يک لوح سنگي چيزي بر جا نمانده است. پس از اين دوران بين سال هاي 2950 تا 2650 ق.م سلسله يک تا دو به وجود آمد که زمان پادشاهي(هورآها) ممفيس به عنوان اولين پايتخت مصر ساخته شد. در آن زمان مصر به دو بخش عليا و سفلي تقسيم مي شد که هرکدام از فراعنه آن تاج مخصوص خود را داشت و در صورت اتحاد بين دو منطقه تاجي متشکل از هر دو منطقه بر سر فرعون قرار مي گرفت.مصر در دوران سلسله هاي فراوان خود، فراعنه زيادي را در قلمرو خود مشاهده کرده که سلسله نوزدهم از جمله آن است. سلسله نوزدهم با حکومت رامسس اول وزير اعظم سلسله هجدهم از سوي کاهنان مصر به قدرت مي رسد. بعد از مرگ وي پسرش(ستي اول) به قدرت رسيد که از اقدامات او مي توان به ساخت معابد باشکوه خداي آزيريس در شهر آپيدوس اشاره کرد که بر ديوار هاي آن نام تمام فراعنه سلسله هاي قبل را مي توان يافت که مهم ترين و معتبرترين منابع براي تاريخ مصر به حساب مي آيد.پس از ستي اول، فرعون افسانه اي مصر يعني رامسس دوم به تخت نشست که شهرت او به خاطر جنگ ها و بناها و معابد فراواني است که از سوي وي ساخته شده و بيشتر اين بنا ها با مجسمه هاي غول پيکر خود او تزئين شده اند. وي در طول 67 سال جنگ هاي زيادي براي به دست آوردن مناطق از دست رفته مصر انجام داد و شجاعت او در آن زمان در تمام بلاد به گوش مي رسيد. او در طول عمر خود داراي سه همسر به نام نفرتتي (ملکه بزرگ و معروف) و همسران ديگرش ايستنوفرت و مانته فرور است که از آنها 45 پسر و 60 دختر به جاي ماند و 12 پسر او پيش از وي از دنيا رفتند. طبق روايات قرآن رامسس دوم ادعاي خدايي کرد به گونه اي که در آيه 24 تا 25 سوره نازعات آمده: منم خداي بزرگ شما. خدا هم در اثر اين غرور و سرکشي، او را به عقاب دنيا و آخرت گرفتار کرد. سال 1200 ق. م فرعون مصر (به احتمال زياد رامسس دوم و به روايتي ديگر پسرش نرنپتاه) از زياد شدن نسل قوم بني اسرائيل به وحشت افتاد و دستور داد تمام کودکان پسر بني اسرائيل را کشتند و مردان، زنان را براي ساخت معابد و بناها به بردگي مي گرفتند، اما حضرت موسي از مرگ نجات يافت و توانست قوم خود را با اعجاز الهي از رود نيل عبور دهد(قسمت کم عمق درياي سرخ نزديک ساحل نويبه در عربستان) و به کنعان(فلسطين کنوني) برگرداند؛ ولي فرعون که به دنبال آنها آمده بود در نيل غرق شد.(سوره بقره - آيه 49)

با کشف موميايي هر دو فرعون (رامسس دوم و مرنپتاه) برخي اين شبهات را مطرح کردند که چگونه با وجود غرق شدن فرعون در نيل، موميايي او در خشکي کشف شده است. در جواب مي توان گفت خداوند خطاب به فرعون در حال غرق فرمود: پس ما جسدت را براي عبرت آيندگان به ساحل مي رسانيم.( سوره يونس - آيه 91)

در اين آيه نکته مهمي است به اين تعبير که جسد فرعون با آن همه زره سنگين پس از غرق شدن بايد به اعماق آب فرو مي رفت؛ ولي خداوند براي اين که مردم ساده لوح مصر او را از تبار خدايان مي پنداشتند و براي اين که نگويند او به ساير خدايان پيوست، جسد او را براي عبرت به ساحل رساند تا بدانند فرعون نيز بشري فاني بيش نيست.(اسرار تمدن مصر. ص 77)

جالب ترين آثار باقي مانده از عبور قوم بني اسرائيل از مصر به عربستان از طريق درياي سرخ، کم عمق بودن محل عبور از درياست به طوري که تصاوير ماهواره اي و هوايي آب هاي شفاف و کم عمق تر را نشان مي دهد. جالب تر از آن آثار به جاي مانده از لشکريان غرق شده مصري است که در بستر دريا به چشم مي خورد. در اين تصاوير چرخ ارابه اي به چشم مي خورد و اندازه آن به نمونه چرخ هاي 3300 سال پيش است. تزئينات و آلياژ به کار رفته در آن از وجود ارابه يک افسر مصري حکايت دارد. بعد از اکتشافات بعدي مقداري استخوان و ابزار آلات و ادوات پيدا شد که متعلق به لشکر مصر بود.(باستان شناسي مصر. صص 88 تا 90)

منبع :جام جم آنلاين


 اخبـــــــــار 

دو مجسمه ساز برجسته جهاني در سميناري در خانه هنرمندان عنوان کردند:

ايران در سه رتبه نخست دنياي مجسمه سازي قرار دارد

به گزارش شاپرك به نقل از ستاد خبري ششمين سمپوزيوم مجسمه سازي تهران؛ در اين سمينار دو هنرمند برجسته مجسمه سازي از کشورهاي مکزيک و آلمان، در خانه هنرمندان ايران به ارايه نظرات خود در خصوص جايگاه مجسمه سازي در دنياي امروز و وضعيت کنوني مجسمه سازي ايران در هنر معاصر جهان پرداختند.

در بخش نخست اين سميا کارلوس مونگه، هنرمند مجسمه‌ساز و مدرس هنر از مکزيک درباره مجسمه‌سازي طي سخناني با اشاره به اينکه به شرکت در سمپوزيومي در کشور چين،گفت : برايم خيلي جالب بود که آنها با ديدن تصوير يکي از آثار قديمي من در اينترنت، از من براي شرکت در سمپوزيوم دعوت کردند و اصرار داشتند که همان کار قديمي را به سمپوزيوم ببرم، طرح را فرستادم و وقتي به چين رسيدم در کمال تعجب ديدم که اثر را ساخته‌اند و من فقط پولم را گرفتم و از ديدني‌هاي شهر ديدن کردم و به خانه بازگشتم. البته ترجيح مي‌دهم خودم کارم را بسازم ولي شايد سالي يک بار اين شيوه عجيب، بد نباشد.

مونگه با اشاره به ماهيت سپوزيوم و تفاوت‌هايش با بينال، افزود: زمان در کار سمپوزيوم بسيار تعيين کننده و يکي از تفاوت‌هاي مهم اين کار با بينال‌ها و يا کار در آتيله است. يک هنرمند که براي بينال کار مي‌کند، در آتليه‌اش کار را مي‌سازد و مي‌فرستد به بينال، هنرمند معمولا از طرف يک دولت به بينال دعوت مي‌شود که به سياست فرهنگي آن کشور مربوط مي‌شود. در صورتي که سمپوزيوم‌ها معمولا از سوي هنرمندان شکل مي‌گيرد و آزاد‌تر است و بيشتر در شهرهاي کوچک اجرا مي‌شوند.

اين استاد دانشگاه در پايان سخنانش با اشاره به ششمين سپوزيوم بين‌المللي ايران، اظهار داشت: اين اولين بار است که به ايران مي‌آيم، آثار هنرمندان ايراني در اين سمپوزيوم با اين که هنوز به اتمام نرسيده است اما مشخص است که بسيار حرفه‌اي و جالب هستند و مطمئنا آينده خوبي در انتظار مجسمه سازي ايران قرار دارد. وي افزود: در اين سمپوزيوم هرچه که ما نياز داريم هست و سعي شده کار براي هنرمند آسان باشد، با توجه به تجربه طولاني من در شرکت در سمپوزيوم‌ها بايد بگويم اين سمپوزيوم يکي از سه سمپوزيوم اول دنيا محسوب مي‌شود و بايد از کساني که من را دعوت کرده‌اند تشکر کنم زيرا از لحاظ ارتباطات تجربه متفاوتي براي من رقم زده شده است.


حراج ميراث تاريخي عراق در بازارهاي سياه داعش

گروه تکفيري داعش مشغول فروش آثار تاريخي عراق در بازارهاي سياه براي کسب منابع مالي جهت انجام عمليات نظامي در منطقه است.به گزارش (ايسنا)، در نشست اخيري که در مقر يونسکو در پاريس برگزار شد، حاضران نسبت به فروش آثار تاريخي و باستاني کشور عراق توسط گروه تروريستي داعش هشدار دادند.

«فيليپ لاليو»، سفير فرانسه در يونسکو در اين نشست اذعان کرد که ميراث فرهنگي کشور عراق در معرض خطر بزرگي قرار گرفته‌ است.وي اظهار کرد: هنگامي که ده‌ها هزار نفر انسان در حال مرگ هستند، بايد نگران ميراث فرهنگي نيز باشيم، چرا که اين ميراث اتحاد و گفت‌وگويي ميان فرهنگ‌ها ايجاد مي‌کند که گروه‌هاي تندرو در تلاش تخريب آن هستند.

حسين رشيد،‌ رئيس موزه بغداد نيز در اين باره گفت: گروه‌هاي سازماندهي شده با داعش همکاري مي‌کنند که بخش زيادي از عراق و سوريه را اشغال کرده‌اند، آنها يک مافياي بزرگ فروش آثار تاريخي هستند که پس از شناسايي آثار اقدام به فروش آنها مي‌کنند.وي همچنين گفت: از آنجايي که قدمت برخي از اين آثار تاريخي به بيش از دو هزار سال مي‌رسد، نمي‌توان قيمت دقيقي براي آنها در نظر گرفت. بزرگترين نمونه از غارت آثار تاريخي توسط داعش در کاخ بزرگ مربوط به قرن نهم پيش از ميلاد متعلق به «آشورناسيرپال» دوم پادشاه آشوري روي داده است. لوح‌هاي آشوري به سرقت رفته از اين منطقه سر از کشورهاي اروپايي درآورده‌اند و برخي ديگر از اين اثار قطعه قطعه و سپس فروخته شده‌اند.

رئيس موزه بغداد همچنين افزود: متاسفانه منابع مالي حاصل از فروش اين آثار باستاني توسط داعش و براي مقاصد تروريستي هزينه مي‌شود.


خانه بهزاد ميزبان نشست تخصصي تحليل نگارگري ايراني

برنامه‌اي تعاملي با موضوع نگارگري ايران از سلسله نشست‌هاي علمي معاونت صنايع دستي، و با حضور اردشير مجرد تاکستاني و جمعي از هنرمندان، پژوهشگران و علاقمندان اين هنر در خانه تاريخي حسين بهزاد برگزار شد.

به گزارش مهر، در اين نشست ارشير مجرد تاکستاني، از پيشکسوتان نگارگري به بررسي شاخص‌هاي شناخت مکاتب نگارگري ايراني پرداخت و ويژگي‌هاي بارز سبک شناختي آنها را معرفي کرد. مقايسه چهره‌گشايي، شيوه تصوير کردن پرواز و همچنين نوع طبيعت‌سازي در مکاتب مختلف از جمله ديگر موضوعات مطرح شده در اين نشست بود.

تاکستاني همچنين با اشاره به تمايزهاي آثار اصل از کپي، شيوه تشخيص اين تفاوت‌ها را براي علاقمندان تشريح کرد و از چگونگي تشخيص آثار اصل از نسخه‌هاي کپي، شناخت نوع مکتب و تکنيک‌هاي مربوط به رنگ‌گذاري سخن گفت.

در ادامه نشست اين پيشکسوت نگارگري به بيان خاطراتي از نحوه آموزش دادن اساتيد گذشته پرداخت و به طور ويژه به تبيين شيوه‌هاي شخصي حسين بهزاد و تاثير وي بر نگارگران بعد از او را معرفي کرد.


 قصار اما... 

 زن رسماً مربي مرد و مهّذب اخلاق اوست

آناتول فرانس

منبع :بيتوته


 نگاه 

تاريخچه ايلام

انوش راويد

قسمت اول

اولين امپراتوري تاريخ جهان که منشاء تمدن از گردش قبايل بدوي به دوران شاهنشاهي بود، که از برخورد و گفتگوي تمدن هاي قاره کهن و ايران بزگ تشکيل شده بود. تا تاريخ 1936ميلادي دانشمندان ، محققان به ويژه ايرانيان وقتي نام ايلام به ‏گوششان مي خورد گمان مي كردند ايلام و ايلاميان نام يكي از اقوام مختلف است، كه همانند ساير اقوام مدتي را زندگي و سپس با هجوم قوم يا اقوام ديگر منقرض و از بين رفته اند، اگر هم اطلاعي از آن قوم داشتند بسيار ناقص، جزيي و محلي بوده است، زيرا تا آن زمان نه كتيبه ‏هاي سنگي خوانده شده بود، و نه حفاري هاي گوناگون صورت پذيرفته بود، اما از تاريخ 1936م در حفاري هايي كه بوسيله اروپاييان و آمريكاييان در تخت جمشيد و ساير اماكن بوقوع پيوست خصوصاً در زير ديوار يكي از انباري هاي تخت جمشيد، امري حيرت آور و شگفت انگيز و شبيه به معجزه، همه را مبهوت و دانش و يافته ‏هاي تاريخي باستاني تا آن زمان را بر باد داد و دگرگون كرد، زيرا در اين حفاري بيش از30 هزار لوحه گلي كه تماماً به زبان ايلامي بود كشف گرديد، كه در نتيجه و با خواندن اين لوحه ‏ها معلوم شد، که ايلام و ايلامييان يك قوم نبوده، بلكه اولين سلسله جهان بود که در بخش بزرگي از قاره کهن و ايران بزرگ تشکيل گرديده بود، که در واقع بخش اول و اعظم سلسله هخامنشي مي باشد، و حدود سه هزار سال دراين مرز و بوم حاكم بوده‏اند.

ادامه دارد...


 خبر 

امکان بازديد گردشگران از غارهاي آلتاميرا در اسپانيا

گردشگران دوباره امکان بازديد از نقاشي‌هاي ميکل آنژ در غارهاي آلتاميرا را خواهند داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، به نقل از سايت‌ آرت نيوز؛ موزه آلتاميرا در اسپانيا که مسئوليت حفاظت از غارهاي آلتاميرا با نقاشي‌هاي ديواري 18 هزار ساله‌شان را در شمال اين کشور برعهده دارد، به تازگي اعلام کرده که به تعداد محدودي از گردشگران اجازه بازديد خواهد داد.

بنابراين گزارش؛گردشگران پيش از تماشاي اين غار‌ها که در سال 1985 از سوي يونسکو به عنوان ميراث جهاني شناخته شدند، به دليل رشد کپک بر روي نقاشي‌هاي داخل آن‌ها منع شده بودند، چرا که کار‌شناسان معتقد بودند که گرماي بدن و رطوبت حاصل از حضور بازديدکنندگان از روند رشد کپک‌ها و در نتيجه تخريب نقاشي‌ها را سرعت خواهد بخشيد، ولي مسئولان موزه آلتاميرا اخيرا اعلام کردند که طرح آزمايشي حضور تعداد محدود بازديدکنندگان که از سال 2002 آغاز شده است حداقل تا ماه فوريه سال آينده ادامه خواهد داشت.

پيش از اين، غارهاي آلتاميرا روزانه بالغ بر 3 هزار بازديدکننده داشتند که جلوگيري از بازديد گردشگران، بدون شک صدمات زيادي را به گردشگري اسپانيا وارد کرده است. هم اکنون محققان در حال بررسي عوامل تخريب نقاشي‌ها و چگونگي مقابله با آن هستند که اين طرح تا شش ماه آينده نيز ادامه خواهد داشت.


عکاس شيرازي رتبه سوم جهاني گردشگري را تصاحب کرد

به گزارش ايرنا ، عکس 'گنبد دوار' اثر عکاس شيرازي که رتبه سوم جهان را برايش به ارمغان آورد يک عکس نجومي شبانه از کاخ ساسان سروستان ،بناي منحصر به فرد دوره ساساني در فارس و کشور است .اين عکس از طريق کلوپ عکس فوکوس نماينده فدراسيون بين المللي فياپ (FIAP ) در ايران در مسابقات بين المللي 'شين جن' چين شرکت داده شد و با راي داوران اين مسابقات اين اثر موفق به کسب مدال برنز و رتبه سوم جهاني شد .

اين عکاس شيرازي گفت: در اين مسابقات که زير نظر فدراسيون بين المللي عکاسي فياپ (FIAP ) برگزار شد 32 هزار و 377 قطعه عکس از آثار ارسالي پنج هزار و 488 عکاس از سراسر جهان شرکت داده شده که مورد ارزيابي داوران بين المللي قرار گرفت.

آريا عارف افزود: مدال طلا اين مسابقات به عکاسي از کشور هند، سه مدال نقره به عکاساني از چين وروماني و يک مدال برنز به کشور ايران تعلق گرفته و با ارسال پيام نيز از پنج نفر از عکاسان ايران که در اين مسابقات شرکت کرده بودند تقدير شد.


 دنياي عكس 
 بناي رختشور خانه زنجان


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون