جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3159- تاریخ : 1393/06/27 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (پنجشنبه)

رييس جمهوري :
بودجه آموزش و پرورش افزايش مي يابد


تاكيد وزير آموزش و پرورش بر آموزشهاي كار آفريني در مدارس

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي آموزش و پرورش خبر داد
توزيع کتب ابتدايي همزمان با نواخته شدن زنگ مهر


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قلم معلم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

  رييس جمهوري :
 بودجه آموزش و پرورش افزايش مي يابد  

 
رييس جمهوري با تاکيد بر اهميت و جايگاه ويژه آموزش و پرورش ، گفت: زيربناي تحول بزرگ روحي، فکري و علمي نسل جوان کشور آموزش و پرورش است و بايد با کمک همه بخش‌هاي جامعه کيفيت آموزش و پرورش کشور بيش از پيش ارتقاء يابد.به گزارش پانا، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئيس جمهور در هفتصد و پنجاه و دومين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اجراي سند تحول نظام آموزش کشور، گفت: مشکلات موجود در نظام آموزشي کشور تنها از طريق دولت مرتفع نمي‌‌شود و بايد زمينه حضور بخش خصوصي در اداره مدارس غيردولتي را فراهم کرد.وي در اين زمينه گفت: دولت وظيفه دارد زمينه حضور و مشارکت بخش خصوصي در ارکان مختلف جامعه بويژه در عرصه آموزش را فراهم کند.رييس جمهوري با اشاره به اينکه دولت يازدهم وارث مشکلات بسياري بوده و کشور داراي شرايط اقتصادي‌ ويژه‌اي است، از افزايش بودجه بخش‌هاي مربوط به آموزش و پرورش ، سلامت و امنيت خبر داد و گفت: تنها راه رشد اقتصادي کشور آماده‌سازي شرايط براي حضور سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي در عرصه‌هاي مختلف است.روحاني با بيان اينکه دولت براي خروج از رکود و اتمام طرح‌هاي نيمه تمام، براي اولين بار بيش از صددرصد بودجه مصوب طرح‌هاي عمراني در استان‌ها را در 5 ماهه اول سال جاري تخصيص داده است، گفت: حل مشکلات بخش‌هاي مختلف در گرو تحول اقتصادي است.رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به نقش صدا و سيما در تشويق و ترغيب امر سوادآموزي اظهار اميدواري کرد: با افزايش کيفيت نظام آموزشي کشور و فراگير شدن آن ، بي سوادي کم مي شود.

‌تبليغ نشانه هاي ايراني- اسلامي

رييس جمهوري در بخش ديگري از سخنانش بر حمايت شوراي عالي انقلاب فرهنگي از سياست‌هايي که منجر به تبليغ و ترويج نمادها و نشانه‌هاي ايراني - اسلامي در جامعه ‌شود، تأکيد کرد و گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد براي حفاظت از هويت فرهنگي کشور سياست‌هايي را تنظيم و تبليغ کند که منجر به رايج شدن کاربرد نمادها و نشانه‌هاي ايراني – اسلامي در بخش‌هاي مختلف جامعه شود.روحاني از دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي خواست تا با هدف‌گذاري صحيح، سياست‌گذاري و تبيين نقشه راه و استفاده از توان شوراي مهندسي فرهنگي ، ساز و کاري مناسب براي ترويج، اجرا و نظارت بر طرح استفاده از نمادها و نشانه‌هاي ايراني – اسلامي بينديشد.

در اين جلسه علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش گزارش مبسوطي از اجراي سند تحول نظام آموزش کشور، اجراي آزمايشي طرح تعالي در5 هزار و 700 مدرسه از ابتداي مهر امسال ، سازماندهي و بهسازي منابع انساني، بودجه و هزينه‌ها و همکاري با ساير دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها ارايه کرد و از برنامه‌هاي وزارتخانه متبوعش براي کيفي‌سازي آموزش و توزيع مناسب نيروي انساني در سراسر کشور خبر داد.


 تاكيد وزير آموزش و پرورش بر آموزشهاي كار آفريني در مدارس 

 وزير آموزش و پرورش درباره جشنواره دستاوردهاي کانون‌هاي تربيتي و فرهنگي گفت: در آموزش و پرورش يک خلاء در زمينه مهارت آموزي وجود دارد که اين جشنواره مي تواند کمک بزرگي در اين زمينه باشد. به گزارش شاپرك به نقل از معاونت پرورشي و فرهنگي، علي اصغر فاني در اختتاميه جشنواره دستاوردهاي کانون‌هاي تربيتي و فرهنگي گفت: کانون فرهنگي و پرورشي با هدف افزايش مهارت هاي حرفه اي در بين دانش آموزان تشکيل شد و اميدوارم بتواند در اين زمينه موثر
باشد.

وي اين نمايشگاه را يک شروع براي مهارت آموزي دانش آموزان دانست و گفت: بايد دانش آموزان بعد از فارغ التحصيلي بتوانند براي خود اشتغال زايي و درآمدزايي داشته باشند و تنها متکي به در آمدها و شغلهاي دولتي نباشند.

فاني ادامه داد: بهترين زمان براي آموزشهاي کارآفريني دوران مدرسه است و ما به اين موضوع توجه فراواني داريم. وي افزود: متاسفانه در سالهاي گذشته توجهي به مهارت آموزي دانش آموزان نشده است اما ما سعي داريم آموزش به دانش آموزان را به صورت کلاسهاي فوق برنامه در مدارس داير کنيم.وي با اشاره به بازديدي که از غرفه هاي اين جشنواره داشت گفت: متاسفانه برخي هنرهاي ما رو به افول است اما من الان ديدم کانون استانها تابستان در زمينه احياي آنها تلاش کرده و به دانش آموزان آموخته است.

وزيرآموزش و پرورش برگزاري اين جشنواره را يک ابتکار دانست و افزود: براي اولين سال جشنواره خوب برگزار شده بود اما اميدوارم در سالهاي بعد هم ادامه پيدا کند.


 رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي آموزش و پرورش خبر داد
 توزيع کتب ابتدايي همزمان با نواخته شدن زنگ مهر 

 رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي آموزش و پرورش از توزيع کتب ابتدايي همزمان با نواخته شدن زنگ مهر خبر داد.به گزارش پانا، حجت الاسلام محي الدين بهرام محمديان با اشاره به اين مطلب که حضور دانش آموزان در فعاليت هاي جمعي موجب تقويت تعاملات اجتماعي و افزايش تجارب و دانش آنها مي‌شود، اظهار کرد: کانون محل گردهمايي دانش‌آموزان است که خود موجب به وجود آمدن انجمن‌ها در سراسر کشور مي‌شود.وي در ادامه افزود:کانون پرورشي و تربيتي امکان رشد را براي دانش‌آموزان به ارمغان مي‌آورد و بايد افراد قدر اين فرصت‌ها را بدانند و از مزاياي فرصتي که آموزش و پرورش براي آنها به وجود آورده است، استفاده کنند.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي آموزش و پرورش، با اشاره به بازگشايي مدارس ابتدايي در 31 شهريور گفت: با توجه به برنامه ريزي هاي صورت گرفته در شبکه توزيع کتب درسي، کتاب هاي مربوط به مقطع ابتدايي همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد و نواخته شدن زنگ مهر در اين مدارس توزيع خواهد شد.

محمديان گفت:علاوه بر اين از روز شنبه، 22 شهريور کتاب‌هاي دوره اول و دوم متوسطه، هنرستان‌ها به کتابفروش‌هاي معتبر کشور ارسال شده و دانش‌آموزان با مراجعه به اين مراکز در حال خريداري کتب خود هستند.


 كاغذ اخبـار 

تاريخچه شکل گيري مدرسه به شيوه امروزي

پروين عقيلي

قسمت پنجم

در حوالي سال 1260 شخصي به نام ميرزا حسن تبريزي که پس از تبريز و نجف دروس خود را ظاهرا در مصر تمام کرده و از علما و دانشمندان مصري تأييديه اخذ مي نمايد . او هنگام بازگشت به تبريز ، در لبنان مدرسه اي را ديد که شاگردانش مرتب و منظم پشت سرهم روي نيمکت و پشت ميزي نشسته اند و معلم هم هر چه را که مي خواهد به شاگردانش بياموزد روي تخته سياهي که به ديوار نصب بود با گچي سفيد مي نويسد . ميرزا حسن مدتي نزد اين استاد فرانسوي در لبنان شاگردي کرد و در لبنان صداي حروف را به غير از آنچه که در کودکي آموخته بود در لبنان ياد گرفت . ميرزا حسن تبريزي بر سر راه خود به استانبول توقف کرد و مدارس جديد زيادي را که به سبک جديد اروپائي داير شده بود مشاهده کرد و در آموزش صداي حروف تجربه آموخت . او در سال 1264 در ايروان مدرسه اي را به همان نام استانبولي آن بنام رشديه براي هموطنان مسلمان خود داير کرد و مورد استقبال ارکان جامعه و حکام روسي هم قرار گرفت .

ادامه دارد...


زندگينامه شهدا در کتب‌ درسي

پرتوي مقدم: حذف زندگينامه شهدا از کتب درسي صحت ندارد

يکي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران معتقد است که زندگينامه شهدا از کتب‌ درسي حذف شده است اما بر اساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش، اين اتفاق نيفتاده است.

به گزارش فارس، وزارت آموزش و پرورش به طور کلي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي را مأمور تهيه و توليد محتواي کتاب‌هاي درسي کرده است و اين کتاب‌ها طي يک ضوابط بسيار خاص و قانوني تهيه و توليد مي‌شوند.

روز سه شنبه يکي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص حذف زندگينامه شهدا از کتاب‌هاي درسي ابراز ناراحتي کرد و مسئولان مربوطه در آموزش و پرورش هم در اين خصوص پاسخ‌هايي ارائه کردند.

‌تندگويان: زندگينامه برخي شهدا از جمله شهيد تندگويان از کتب حذف شد

محمدمهدي تندگويان، عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: «کار خوبي که توسط آموزش و پرورش صورت گرفت، اين بود که زندگينامه برخي از شهدا در کتب درسي مدارس جا گرفت اما قصوري در اين زمينه صورت گرفت و زندگينامه برخي شهدا از جمله شهيد تندگويان از اين کتاب حذف شد».

فرزند شهيد تندگويان تصريح کرد: «وقتي زندگينامه يک شهيد در کتاب‌ها ثبت مي‌شود چرا آن را حذف مي‌کنند اين توهين به شهداست و لازم است زندگينامه آنان دوباره به کتاب‌هاي درس بازگردانده شود زيرا بهترين جايگاه براي ترويج فرهنگ دفاع مقدس مدارس و بين دانش‌آموزان است».

‌پرتوي مقدم:حذف زندگينامه شهدا از کتاب‌هاي تاريخ صحت ندارد

عباس پرتوي مقدم، رئيس گروه تاريخ کتاب‌هاي درسي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به اين پرسش که «آيا زندگينامه شهدا از کتاب‌هاي درسي حذف شده است؟»، اظهار داشت: در مورد کتاب‌هاي درسي تاريخ گواهي مي‌دهم زندگينامه هيچ شهيدي از کتابها حذف نشده است.

وي افزود: چنين چيزي در کتاب‌هاي درسي تاريخ و در مورد زندگينامه شهدا صحت ندارد و با قاطعيت مي‌گويم که صحت ندارد.

‌اکبري: کتاب‌ها تغيير کرده‌اند و شهدا و شخصيت‌هاي ديگري وارد کتب درسي شده‌اند

فريدون اکبري، رئيس گروه ادبيات کتاب‌هاي درسي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در گفت‌وگو با فارس در واکنش به طرح حذف زندگينامه شهدا از کتاب‌هاي درسي، گفت: خير، چنين چيزي صحت ندارد.

رئيس گروه ادبيات کتاب‌هاي درسي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي افزود: کتاب‌هاي جديد تأليف شده است و شهدا و شخصيت‌هاي ديگري وارد کتب درسي شده‌اند، زيرا تمام بنيان کتاب تغيير کرده است.

رئيس گروه ادبيات کتاب‌هاي درسي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي تصريح کرد: در چاپ 93 و در کتاب نگارش پايه هفتم از شهيد حاجي بصير براي نخستين بار مطالبي ذکر شده است؛ همچنين در پايه ششم نيز از شهيد درياقلي مطالبي عنوان شده است و جايگزين مواردي چون پتروس شده است زيرا به دنبال برجسته‌سازي مشاهير و چهره‌هاي فرهنگي ايراني هستيم.


رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور :

اولويت ما سيستم اياب و ذهاب دانش آموزان استثنايي است

معاون وزير و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور گفت: در حال حاضر حدود 73 هزار دانش آموز در مدارس و در سيستم جداسازي داريم و قريب به 38 هزار نفر نيز در سيستم تلفيق در مدارس عادي مشغول به تحصيل هستند.

مجيد قدمي در گفت و گو با پانا، درباره سرويس اياب و ذهاب دانش آموزان استثنايي گفت: برنامه ريزي ها براي سال آينده صورت مي پذيرد تا در حيطه سرويس اياب و ذهاب گشايشي داشته باشيم.

وي ادامه داد:امسال هماهنگي هايي را با شهرداري تهران داريم تا براي شهر تهران کمک هايي را در رابطه با سرويس اياب و ذهاب دانش آموزان استثنايي بگيريم.قدمي بيان کرد:الويت هاي کاري سازمان ما در دولت جديد سرويس اياب و ذهاب دانش آموزان با نيازهاي ويژه و خاص است که به هر شکل ممکن اين مشکل را برطرف مي کنيم.معاون وزير و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور اظهار کرد: سرويس اياب و ذهاب يکي از محورهايي است که با توجه به آن پوشش تحصيلي دانش آموزان نيز بالا مي رود.


 از گوشه و كنار 

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خبر داد:

برپايي جشن ملي اول مهر در سراسر کشور

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، از برگزاري جشن شکوفه ها براي 238 هزار دانش آموز و جشن ملي اول مهر در سراسر کشور خبر داد.به گزارش شاپرك به نقل از معاونت متوسطه، علي زرافشان اظهارداشت: امسال 32نماينده وزيرمحترم آموزش وپرورش و32گروه بازديدي درقالب پروژه مهرازاستان هاي سراسرکشوربازديدخواهندکرد.

رييس ستاداجرايي پروژه مهر اعلام کرد: آمار ثبت نام دانش آموزان تا کنون 12 ميليون و 94 هزار و 199 نفر بوده است.

وي به تفکيک مقاطع درسي، اين آمار را بيان کرد: آمارثبت نام شدگان دوره دبستان 7 ميليون و 8 هزار و 193 نفر، دوره اول متوسطه يک ميليون و 989 هزار و 816 نفر، دوره دوم متوسطه 2 ميليون و 795 هزار و 625 نفر است.زرافشان ادامه داد: آمار دانش آموزان استثنايي 61 هزار و 794 نفر و پيش دبستاني نيز 238 هزار و 771 دانش آموز است.معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش عنوان کرد: اين آمار نسبت به سال گذشته روبه افزايش بوده است. در سال گذشته در دوره ابتدايي 7 ميليون و 18 هزار و 285 نفر، دوره راهنمايي 2 ميليون و 71 هزار و 173 نفر و در متوسطه نيز 3 ميليون و 288 هزار دانش آموز داشته ايم.

وي با اشاره به اينکه بيشترين آمار ثبت نام مربوط به دوره متوسطه است، گفت: اين افزايش به دليل وجود امتحانات شهريورماه و ثبت نام در مدارس خاص است.زرافشان همچنين افزود: دانش آموزاني که به دلايل مختلف موفق به ثبت نام نشده اند، تا اوايل مهرماه کار ثبت نام آن ها به طول مي انجامد.

وي بيان کرد: امسال جشن شکوفايي 31 شهريورماه انجام مي شود و بازگشايي مدارس روز اول مهرماه خواهد بود. در حال حاضر با 238 هزار دانش آموز جشن شکوفه ها آغاز خواهد شد.

وي با اشاره به تاکيد وزير آموزش و پرورش مبني بر اهميت آغاز سال تحصيلي پرنشاط در مدارس گفت: روز اول مهر جشن ملي برگزار مي شود و امسال علاوه بر اعزام تيم‌هاي ارزياب به استان‌ها، هر يک از معاونان وزير در يکي از استان‌ها حضور يافته و در کنار ساير مسئولان، فرهنگيان و دانش‌آموزان در اين جشن ملي حضور مي‌يابند.

اعلام شهريه پيش‌دبستاني‌هاي غيردولتي

تنها شش ساله‌ها براي ثبت‌نام در پيش دبستاني مجازند

در حالي که شوراي عالي آموزش و پرورش دوره پيش‌دبستاني را از يک به دو سال توسعه و آن را براي کودکان چهار سال تمام و پنج سال تمام تعريف کرده و همين امر در آستانه آغاز سال تحصيلي جديد ابهاماتي را براي خانواده‌هاي داراي کودک پنج ساله ايجاد کرده است، به گفته مديرکل مدارس و مراکز آموزشي غيردولتي وزارت آموزش و پرورش، در حال حاضر تنها نوآموزان پنج سال تمام (شش ساله) در پيش‌دبستاني‌هاي داير در مدارس غيردولتي ثبت‌نام مي‌شوند.مجتبي زيني‌وند در گفت‌وگو با (ايسنا)، درباره شهريه پيش‌دبستاني‌هاي داير در مدارس غيردولتي در سال تحصيلي جديد اظهار کرد‌: شهريه پيش‌دبستاني‌هاي داير در مدارس ابتدايي غيردولتي در سال تحصيلي جديد برابر با 80 درصد شهريه ثابت همان مدرسه ابتدايي در هر منطقه است.

وي در ادامه در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه آيا اوليا مي‌توانند فرزندان پنج ساله خود را در مراکز پيش‌دبستاني ثبت‌نام کنند؟ گفت:‌ در حال حاضر تنها نوآموزان شش ساله را ثبت‌نام مي‌کنيم.

به گزارش ايسنا، اين در حاليست که در سال 1377، شوراي عالي انقلاب فرهنگي کليه امور دوره پيش دبستاني را به شوراي عالي آموزش و پرورش واگذار کرد. اين شورا هم در سال 1382 با تصويب اساسنامه دوره پيش‌دبستاني، اين دوره را از يک به دو سال توسعه داد و آن را به عنوان دوره‌اي دو ساله براي کودکان چهار سال تمام و پنج سال تمام تعريف کرد. همچنين در سال 1387 قانون اصلاح قانون تاسيس مدارس غيرانتفاعي و در سال 1391 برنامه درسي ملي، بر مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش مبني بر دو ساله بودن پيش دبستاني صحه گذاشتند.


  قلم معلم 

راه هايي براي كمك به دانش آموزان خجالتي

جرئت بدهيم

زهرا برازنده نژاد

‌مشكل كمروها چيست؟

انسان اصالتا موجودي است اجتماعي و نيازمند برقراري ارتباط با ديگران.

بسياري از نيارهاي عاليه انسان فقط از طريق تعامل بين فردي و ارتباطات اجتماعي برآورده مي شود و بسياري از استعدادها و خلاقيت ها نيز از همين طريق شكوفا مي شوند.

كمرويي و ناتواني اجتماعي سبب مي شود كه افراد در روند پيشرفت تحصيلي، شغلي و بروز خلاقيت و نوآوري نمره كمتري عايدشان شود.

كمرويي مانعي جدي در برابر رشد قابليت ها و خلاقيت هاي فردي در هر دو جنس دختر و پسر است. ( خلاف تصور برخي كه خجالتي بودن را براي دخترها عيب و ايراد نمي دانند.)

در كلاس همه معلمان هميشه چند دانش آموز هستند كه خودشان را پنهان مي كنند، در بحث ها شركت نمي كنند، ميلي به خودنمايي ندارند، با صداي پايين صحبت مي كنند و گاهي حتي رويشان نمي شود به معلمشان سلام كنند.


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون