جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 3157- تاریخ : 1393/06/25 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران (سه شنبه)

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش اعلام کرد
طرح يک روز با نشاط در 2151 دبستان


كاغذ اخبـار


از گوشه و كنار


قلم معلم


زنگ تفريح
عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)

برپايي جشن شکوفه‌ها براي يک ميليون کلاس اولي


 معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش اعلام کرد
  طرح يک روز با نشاط در 2151 دبستان 

 
معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش به جزئيات کامل طرح کيفيت‌بخشي‌ به پنج‌شنبه‌هاي مدارس اشاره کرد و گفت: طرح يک روز با نشاط در 2151 مدرسه اجرا خواهد شد.

حميدرضا کفاش، معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص طرح دستورالعمل مديريت کيفيت‌بخشي روزهاي پنج‌شنبه در مدارس اظهار داشت: روزهاي پنج‌شنبه، فرصتي مغتنم است تا برخي از فعاليت‌ها و برنامه‌هايي که در طول هفته به دليل مختلف امکان پرداختن به آن از سوي مدارس فراهم نيست را با بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي درون و برون مدرسه‌اي مديريت کرد و نسبت به طراحي و اجراي برنامه هاي کاربردي اقدام شود.

وي ادامه داد: به منظور ايجاد زمينه مناسب براي پاسخ به نيازهاي آموزشي و پرورشي دانش‌آموزان دوره ابتدايي، دستور‌العمل برگزاري برنامه «کيفيت بخشي روزهاي پنج‌شنبه در مدارس» با امضاي وزير آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است.

کفاش با بيان اينکه اين طرح بر اساس سند تحول بنيادين آموزش و پرورش اجرا مي‌شود، گفت: 5 راهکار «1ـ6ـ ايجاد، توسعه و غني‌سازي واحد اطلاعات و منابع آموزش و پرورش در سطح مدرسه (از قبيل کتابخانه، آزمايشگاه و کارگاه، شبکه ملي اطلاعات و ارتباطات)»،«6ـ6ـ ايجاد شبکه‌اي از محيط‌هاي يادگيري مانند پژوهش‌سراها، اردوگاه‌ها، خانه‌هاي فرهنگ، کتابخانه‌هاي عمومي، نمايشگاه‌ها و موزه‌هاي تخصصي علوم و فناوري، مراکز کارآفريني، ورزشگاه‌ها و ساير مراکز مشابه و برقراري تعامل اثربخش مدارس با اين محيط‌ها، با رعايت اصل غني‌سازي محيط مدرسه با همکاري ساير دستگاه‌ها»، «1ـ7ـ فراهم آوردن زمينه‌هاي لازم براي نقش‌آفريني مدرسه به عنوان کسب تجربيات تربيتي محله و جلوه‌هاي از جامعه اسلامي و حيات طيبه با تفويض اختيار و مسئوليت به آن و استانداردسازي تمام مؤلفه‌ها و عوامل درون مدرسه‌اي»، «2ـ7ـ نهادينه‌سازي و تقويت همکاري مدرسه با مراکز فرهنگي و علمي محله به ويژه مسجد و کانون‌هاي مذهبي و حوزه‌هاي علميه و مشارکت فعال مديران، معلمان و دانش‌آموزان در برنامه‌هاي مرتبط و نيز حضور نظام‌مند و اثربخش روحانيون توانمند و مبلغان مذهبي با تجربه در مدرسه» و «1ـ16ـ ايجاد تنوع در فرصت‌هاي تربيتي در مراکز آموزشي و تربيتي براي پاسخگويي به نيازهاي دانش‌آموزان» از جمله اين راهکارهاست.

وي به اهداف کيفي اين طرح اشاره کرد و بيان داشت: «آشنايي دانش‌آموزان با سبک زندگي اسلامي ـ ايراني »، «توجه به علايق، تفاوت‌هاي فردي و نيازهاي واقعي دانش‌آموزان»، «ايجاد زمينه لازم جهت مصونيت فرهنگي، اخلاقي و تحصيلي دانش‌آموزان»، «شناسايي، پرورش و هدايت استعدادهاي بالقوه دانش‌آموزان»، « توسعه و تعميق فعاليت‌هاي هدفمند گروهي در مدارس ابتدايي»، « تقويت فعاليت‌هاي جذاب و با نشاط در مدارس با محوريت دانش‌آموزان»، «هدفمندسازي ارتباط مدارس با مراکز فرهنگي و هنري»، «ارتقاء و افزايش سطح فعاليت‌هاي مهارتي دانش‌آموزي» و « آموزش و غني‌سازي اوقات فراغت حين تحصيل دانش‌آموزان» از اهداف اجراي اين طرح است.

اجراي طرح در 2151 مدرسه ابتدايي

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه طرح کيفيت‌بخشي به پنج‌شنبه‌هاي مدارس براي دانش‌آموزان دختر و پسر در 2151 مدرسه ابتدايي دوره اول و دوره دوم اجرا مي‌شود، اظهار داشت: شرايط مدارس مجري طرح اين است که تعداد دانش‌آموزان دوره ابتدايي اول و دوم مدرسه، حداقل 100 نفر باشد و زيرساخت‌هاي لازم براي انجام بازي‌هاي بومي و محلي و فعاليت‌هاي فرهنگي، هنري و ورزشي داشته باشد؛ ضمن اينکه حداقل يک سالن چند منظوره براي انجام فعاليت‌هاي کارگاهي داشته باشد؛ يا از فضاي مدارس مجاور امکان بهره‌مندي داشته باشد و از سويي مدير مدرسه روز پنج‌شنبه در مدرسه امکان حضور داشته باشد.

وي به محتواي برنامه‌هاي روزهاي پنج‌شنبه اشاره کرد و گفت: با توجه به تعطيلي روزهاي پنج‌شنبه لازم است تدبيري انديشيده شود تا دانش‌آموزان دوره ابتدايي (اول تا ششم ابتدايي) بر اساس ميل و رغبت و به صورت داوطلبانه به همراه مربيان و معلمان علاقه‌مند خود در محل آموزشگاه حاضر شوند و به فراگيري مهارت‌هاي مدنظر و يا انجام بازي‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي، هنري و ورزشي بپردازند.

کفاش افزود: در اين روز دانش‌آموزان بر اساس روش‌هاي علمي و تربيتي و زير نظر مربيان توانمند، ضمن آشنا شدن با انواع بازي‌هاي بومي و محلي، کاربرد و نحوه ساخت اسباب‌بازي‌ها، برگزاري اردوها و بازديدهاي گروهي و فعاليت‌هاي کارگاهي فرهنگي و هنري در کلاس‌هاي قصه‌گويي و داستان‌گويي نيز حاضر مي‌شوند تا با مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي مرتبط آشنا شوند.

وي اضافه کرد: اصلي‌ترين هدف آموزشي و تربيتي در اين برنامه، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي نشاط آفرين با استفاده از منابع مختلف آموزشي، فرهنگي داستاني و قصه‌هاي محلي است که بايد براي تحقق آن از تمامي ظرفيت‌هاي موجود و ممکن بهره برد.

تمام دانش‌آموزان شرکت کننده در اين طرح يك روز با نشاط گواهينامه حضور مي‌گيرند

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش ادامه داد: در اين ايام که در تمام طول سال تحصيلي استمرار خواهد يافت مدارس مجموعه فعاليت‌ها و برنامه‌هاي خود را در قالب ايستگاه‌ها و کارگاه‌هاي آموزشي، کلاس‌هاي متنوع فرهنگي و هنري، اردو و بازديد، مسابقات و جشنواره‌ها، بازي‌هاي علمي و کاربردي و .... براي دانش‌آموزان طراحي و ارائه مي‌‌کنند.

وي در گفت‌وگو با خبرنگاران با بيان اينکه اين طرح از ابتداي سال تحصيلي 94ـ93 به مدت يک سال تحصيلي، اجرا مي‌شود، اظهار داشت: آغاز برنامه‌ها از هفته دوم مهر ماه است و به منظور برنامه‌ريزي و تمهيد زمينه‌هاي اجرايي اين طرح، کميته هماهنگي با ترکيب مدير کل آموزش و پرورش استان به عنوان رئيس کميته، معاون پرورشي و فرهنگي به عنوان دبير کميته، معاون پشتيباني و توسعه مديريت، معاون تربيت بدني و سلامت، معاون آموزش ابتدايي، مدير کل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، مدير ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات و رئيس گروه انجمن اولياء و مربيان به عنوان اعضا، تشکيل مي‌شود.

وي در خصوص منابع مالي اين طرح نيز گفت: به منظور تأمين منابع اعتباري طرح، ادارات آموزش و پروش با هماهنگي مدارس مجري نسبت به جذب و جلب حمايت‌هاي مالي با تأکيد بر کمک‌هاي ستادي در صورت تأمين اعتبار براي کمک به خريد ملزومات مورد نياز، اختصاص بخشي از اعتبارات استاني به ويژه فصل فرهنگ و هنر، مشارکت‌هاي اولياء دانش‌آموزان و جلب حمايت‌هاي خيرين حقيقي و حقوقي، نمادها و سازمان‌ها اقدام مي‌کنند.

کفاش افزود:به تمام مديران، مربيان و عوامل اجرايي طرح برابر مقررات آموزش و پروش از محل مشارکت اولياء دانش‌آموزان حق‌الزحمه در نظر گرفته شود و از تمام مديران مدارس مجري پس از پايان دوره آزمايشي به طريق مقتضي قدرداني به عمل مي‌آيد.

وي ادامه داد:به تمام دانش‌آموزان شرکت کننده در طرح، گواهينامه حضور اهدا مي‌شود و تمام دانش‌آموزان شرکت‌کننده در طرح از اولويت‌ انتخاب براي قدرداني نظير شرکت در اردو، جشنواره‌ها، حضور در سينما و ... از سوي آموزش و پرورش منطقه برخوردار مي‌شوند.


 كاغذ اخبـار 

تاريخچه شکل گيري مدرسه به شيوه امروزي

پروين عقيلي

قسمت سوم

پير مرد معلم ، خط نويسي و خوش نويسي را از همان ابتدا آموزش مي داد . شاگردان ابتدا نوشتن سرمشق هاي ساده را شروع مي کردند تا دستشان روان شود . غالباً در اين مکتب خانه ها حين آموزش خط نويسي علوم شرعي و فقهي از قبيل نماز ، مقدمات نماز ‌ مقارنات و تعقيبات نماز و ادامه آن ساير مسائل شرعي و مقدمات ادبيات را هم آموزش ميدادند . اين دوره مکتب را دوره تهيه مي گفتند که امروز اصطلاحاً آمادگي و پيش دبستاني گويند . در اين مکتب خانه ها از ميز و صندلي و تخته سياه و وايت برد خبري نبود . معمولا مکتب دار روي يک تشکچه اي مي نشست و يک ميز کوچک پيش دستي هم جلوي او بود که سر مشق را روي آن مي نوشت . شاگردان روي زمين و گاهي روي حصير و آنانکه وضع مالي بهتري داشتند روي زيلو و بعضاً خودشان زير انداز نمدي يا فرش مناسب براي خود مي آوردند !.

خانواده هاي متمول معلماني را براي آموزش فرزندان به خانه مي آوردند تا فرزندشان روي خاک و حصير و زيلو ننشيند . اينگونه معلمان سر خانه معمولاً استاداني آگاه و مسلط به بيشتر علوم بودند بنا بر اين اين گونه شاگردان خواندن و نوشتن و فرا گيري دوره تهيه را در خانه هاي خود آغاز و تا حدودي علوم ديگر را هم فرا مي گرفتند .

بچه هاي با استعدادي که مايل بودند علوم و دروس بالا تري را بياموزند به مدارسي که خيرين به همين منظور ساخته بودندمي رفتند . در اين گونه مدارس ابتدا بايستي عربي را مي آموختند . چرا عربي ؟ زيرا تمام علوم در گذشته به زبان عربي نوشته و تدريس مي شده است . براي آموزش عربي هم بايستي از نصاب شروع مي کردند . نصاب کتابي بوده که شخصي بنام ابو نصر فراهي ابداع کرده و آموزش لغات عربي را به صورت نظم و شعر در آورده است . اين کتاب داراي 220 بيت شعر است که در اين اشعار لغات عربي را با اعراب و معاني آنرا بفارسي و بدون اعراب نوشته است .

ادامه دارد...


مديرکل چاپ و توزيع کتب درسي :

توزيع 125 ميليون جلد کتاب درسي، براي سال تحصيلي جديد

مديرکل چاپ و توزيع کتب درسي وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال 125 ميليون تيراژ کتاب درسي توزيع شده و نسبت به سال گذشته تغيير آن چناني نداشته است.

سيد احمد حسيني در گفت و گو با پانا، افزود: بر اساس آماري که از مرکز گرفته شده است، کتاب ها کامل به مدارس توزيع شده و تاکنون با کمبود کتاب مواجه نشده ايم.

وي گفت:کاغذ کتاب هاي درسي بايد يک رو گلاسه باشد، گلاسه يک پوششي است که بر روي کاغذ آورده مي شود و 5 گرم چسب به داخل خمير کاغذ مي رود.

مديرکل چاپ و توزيع کتب درسي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امسال 125 ميليون تيراژ کتاب درسي توزيع شده و نسبت به سال گذشته تغيير آن چناني نداشته است.

حسيني عنوان کرد:تمام کتاب هاي درسي در سايت موجود است دانش آموزان مي توانند اين کتاب ها را دريافت کرده و نيازي به گرفتن کتاب هاي درسي از دانشگاه تهران نيست.

وي بيان کرد:صحافي کتاب هاي درسي به صورت مفتول وته چسب است که بستگي به تعداد صفحات دارد، تعداد صفحات زير 112 باشد مفتول شده و بالاي آن تعداد صفحه را ته چسب مي کنند.

مديرکل چاپ و توزيع کتب درسي وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد:افاغنه آموزش و پرورش منطقه 15 جز شمارش توزيع کتاب درسي براي ما نيستند که به دستور وزير کشور اين موضوع حل خواهد شد.


معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

تجهيز کتابخانه مدارس از ابتداي مهر ماه

معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش گفت: کتابخانه هاي مدارس ابتدايي از آغاز مهر تجهيز مي شود و حدود 40 تا 50 کتاب با نگاه مصرفي قرار مي گيرد.

به گزارش شاپرك به نقل از معاونت پرورشي و فرهنگي، حميدرضا کفاش اظهار داشت:زنگ مطالعه و کتابخواني از مطالبات رييس جمهور در ابتداي سال تحصيلي گذشته بود و براي همين جلساتي با رئيس سازمان پژوهش و معاونين آموزش متوسطه و ابتدايي داشتيم و به اين نتيجه رسيديم که بايد ابتدا در جهت تجهيز، توسعه، کتابخانه مدارس و دوره ابتدايي جدي تلاش کنيم.

وي افزود:براي سال تحصيلي جديد از محل کيفيت بخشي و با همکاري معاونت فرهنگي وزارت ارشاد کتابخانه هاي مدارس ابتدايي را با کتابهاي نو تجهيز خواهيم کرد.

معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نگاه ما به کتاب در دوره ابتدايي کالاي مصرفي است نه اينکه به عنوان يک کالاي لوکس در قفسه هاي شيک قرار گيرد، بلکه بايد آن قدر دانش آموزان از کتاب استفاده کنند تا در پايان سال کتاب هاي جديد را در اين عرصه جايگزين کنيم.وي گفت:دانش آموزان و معلمان در اين طرح موظفند که اين کتاب را در زنگ ادبيات خود مطالعه کنند و نتايج مطالعات خود را براي دوستان وهمکلاسي هاي خود تعريف کند.کفاش ادامه داد:امسال اعتباري چند ميلياردي براي تجهيز کتابخانه هاي کلاسي در نظر گرفته شده و حدود 40 تا 50 جلد کتاب به کتابخانه هاي کلاسي اضافه خواهيم کرد.

وي با بيان اينکه قصد داريم براي اين موضوع طبق نظر شوراي عالي آموزش و پرورش يک زنگ اختصاص و نمره دهيم گفت: اين موضوع کمک مي کند تا دانش آموزان بيشتر به اين مسئله توجه کنند، البته تا کنون سياست ها تشويقي بوده و خوب هم جواب داده است.


 از گوشه و كنار 

رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان خبر کرد:

تاليف محتواي تکميلي پايه هشتم براي دانش‌آموزان استعدادهاي درخشان

رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان جوان، از تاليف محتواي تکميلي پايه هشتم براي دانش‌آموزان استعدادهاي درخشان خبر داد. به گزارش شاپرك به نقل از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، حسين شجاعي با اشاره به اين که مدارس استعداد هاي درخشان نيازمند برنامه درسي ويژه متناسب با نياز دانش آموزان است، اظهارکرد: غني سازي محتواي آموزشي از طريق توليد و انتشار محتواي تکميلي در کنار کتب رسمي يکي از کارهاي اين مرکز مي باشد.وي با تاکيد بر اين که طراحي و تاليف محتواي تکميلي دانش آموزان سمپاد بر اساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش صورت مي گيرد، تصريح کرد: طرح هاي پژوهشي و نيازسنجي برنامه درسي اختصاصي در قالب کميته تخصصي برنامه‌هاي درسي مدارس استعدادهاي درخشان انجام مي شود .

رئيس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان جوان، به تدريس آزمايشي سه عنوان کتاب پايه هفتم در سال تحصيلي گذشته اشاره کرد و افزود: کتاب هاي علوم تجربي،ادبيات فارسي و رياضيات پايه هفتم پس از ويرايش جديد در سال تحصيلي 94-93 به عنوان محتواي تکميلي تدريس خواهد شد.

شجاعي، به برنامه ريزي براي طراحي و تاليف محتواي تکميلي پايه هشتم اشاره کرد و افزود: محتواي تکميلي دروس رياضي، رايانه و شيمي پايه هاي اول و دوم دوره دوم متوسطه براي تدريس آماده شده است و همچنين غني سازي زبان انگليسي با همکاري گروه هاي آموزشي مدارس استعداد هاي درخشان استان ها در دست اقدام است.


  قلم معلم 

زود فراموش مي كنم!

دانش آموز ديرآموز و چالش هاي آموزشي

‌ محسن كريم زندي و فاطمه پورحسيني ليلاكوهي

قسمت هشتم

ويژگي هاي رفتاري و عاطفي – اجتماعي كودكان ديرآموز

اين دانش آموزان با احتمال بيشتري داراي مشكلاتي در مهارتهاي اجتماعي و رفتاري هستند كه اغلب منجر به بي نظمي در كلاس درس مي شوند.

آن ها همچنين در رشد عاطفي و امنيت محيطي دچار فقدان هستند و در فرصت هاي يادگيري نيز با محدوديت مواجه اند.

نگرش كودكان ديراموز به مدرسه و تحصيل معمولا منفي است و تعداد غيبت هاي آنان بيشتر.

ديرآموزان انگيزه ي تحصيلي بالايي ندارند و همين امر موجب درماندگي و نااميدي و پايين اومدن عزت نفس آن ها در
مدرسه هاست.

لسكانو براي حمايت و برانگيختن دانش آموزان ديرآموز پيشنهادهايي ارائه داده است كه عبارتند از:

ارزشيابي هاي روزانه به عمل آيد.

در دستورالعمل ها و راهنمايي ها از لغات ساده استفاده شود.

وظايف سخت تحليل و تفكيك گردند.

زمان انجام وظايف افزايش يابد.

ادامه دارد...


 زنگ تفريح 
 عكس : همايون لنگرودي (بديع‌فر)


 برپايي جشن شکوفه‌ها براي يک ميليون کلاس اولي 

معاون وزير آموزش و پرورش از برگزاري جشن شکوفه‌ها با حضور بيش از يک ميليون کلاس اولي به طور همزمان در حدود 59 هزار مدرسه ابتدايي سراسر کشور در روز 31 شهريورماه خبر داد.

مهندس علي زرافشان در گفت‌وگو با (ايسنا)، با بيان اينکه عمليات اجرايي پروژه مهر از چندماه گذشته آغاز شده است، اظهار کرد:اکنون ديگر مدارس بايد براي شروع سال تحصيلي جديد آماده شده باشند.وي افزود:بر اين اساس جشن شکوفه‌ها با حضور بيش از يک ميليون کلاس اولي به طور همزمان در نزديک به 59 هزار مدرسه ابتدايي سراسر کشور در روز 31 شهريورماه برگزار مي‌شود.رييس ستاد اجرايي پروژه مهر وزارت آموزش و پرورش همچنين از برگزاري مراسم جشن آغاز سال تحصيلي در مدارس کشور در روز اول مهر خبر داد و گفت: رئيس جمهور همانند سال‌هاي گذشته در يکي از مدارس تهران حضور يافته و زنگ آغاز سال تحصيلي را به صورت نمادين خواهد نواخت.زرافشان اضافه کرد:به منظور ارزيابي فعاليت‌هاي انجام شده پروژه مهر تيم‌هايي تشکيل شده که چند روز زودتر از بازگشايي مدارس به استان‌ها اعزام و مسئوليت ارزيابي عملکرد استان‌ها را بر عهده مي‌گيرند.

وي با اشاره به تاکيد وزير آموزش و پرورش مبني بر اهميت آغاز سال تحصيلي پرنشاط در مدارس گفت:امسال علاوه بر اعزام تيم‌هاي ارزياب به استان‌ها، هر يک از معاونين وزير در يکي از استان‌ها حضور يافته و در کنار ساير مسئولان، فرهنگيان و دانش‌آموزان در اين جشن ملي حضور مي‌يابند.


 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون